Vapaa Ajattelija 3-2015

Toimituksesta

11

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TukiVapareille

Lehti tekee historiaa joka numerollaan.

• AntiVapari

Skeidaa!

• Montako artikkelia lehdestä luit ennen tätä kommenttia?

• LukijanHuomio
      • TuliMieleen

Tämähän oli myös bussimainoskampanjassa noin v 2009.

• Olen Brotheruksen linjoilla. Vaikka toiminta miten on kääntynyt kohti ihmisoikeusjärjestöä, ei aatteellistakaan puolta kannata vallan unohtaa. Vaikka kannatamme uskonnonvapautta, täytyy muistaa että pohjimmiltaan kaikki uskonnot ovat erhettä.

(Toki joskus myös valhetta. Mutta enemmälti erhettä, uskon siis pääosin pappien ja pastorien uskovan itse siihen mitä kertovat.)

• LukijanHuomio
        jori.mantysalo kirjoitti:

Olen Brotheruksen linjoilla. Vaikka toiminta miten on kääntynyt kohti ihmisoikeusjärjestöä, ei aatteellistakaan puolta kannata vallan unohtaa. Vaikka kannatamme uskonnonvapautta, täytyy muistaa että pohjimmiltaan kaikki uskonnot ovat erhettä.

(Toki joskus myös valhetta. Mutta enemmälti erhettä, uskon siis pääosin pappien ja pastorien uskovan itse siihen mitä kertovat.)

Jonkilainen kehotus tai toive uskontokritiikin lisäämiseen on esitetty jo aiemmin. VA-lehdessö 2/2014 päääsihteeri kirjoittaa seuraavasti:

"Uskontokritiikkiä kehiin! Kaikesta edellä sanotusta ”valtio- ja kuntakritiikistä” huolimatta olen vahvasti sitä mieltä, että reipasta ja haastavaa uskontokritiikkiä tarvitaan myös lisää suomalaiseen keskusteluun. Tätä näkemystä vahvisti kansainvälisin esimerkein myös TV1:n Dokumenttiprojekti: Uskonnottomat.

Kyllä peruskysymykset maailmasta, elämästä ja ihmisestä, maailmankuvasta, tieteestä, uskosta, uskonnosta, etiikasta ja elämänkatsomuksesta kiinnostavat ihmisiä. Kyllä ateistien ja muiden uskonnottomien kannattaa olla mukana keskusteluissa ja väittelyissä – ja myös aiempaa enemmän haastaa uskontojen edustajia julkiseen debattiin. Tietenkään kaikki ihmiset eivät viitsi kaikkia perusasioita vuodesta tai vuosikymmenestä toiseen veivata, ja tietenkin ihmisillä tulee olla oikeus olla uskontojen ja uskonnottomuuden suhteen välinpitämätön. Mutta kun kaikki elämänkatsomustamme kuitenkin ainakin jossain vaiheessa elämäämme pohdimme, olkaamme uskonnottomina mukana markkinoilla.

Rationaalisuus, tiedepohjaisuus, sekulaari humanistinen etiikka ovat asioita joita on paikallaan myös puolustaa, koska ne edistävät yhteistä hyvää. Dogmaattisuus, ”pyhien kirjojen” totena pitäminen, irrationaalisuus, kohtalonusko, usko suojelusenkeliin ovat asioita joita on vastuullista vastustaa, koska eivät edistä yhteistä hyvää kehitystä. Tietenkin kritiikin pitää olla asiallista, rationaalista, ymmärtäväistä, eettistä ja humaania. Olisi varsinkin vakavissa onnettomuustapauksissa suorastaan vastenmielistä ja epäeettistä lähteä ilkkumaan, kun uskovaisen suojelusenkeli tai Herra ei mahdollisesti varjellutkaan. Mutta sen sijaan on eettistä tuoda yleiseen keskusteluun muun muassa kohtalouskon haitallisuus niin ihmisten kuin ihmiskunnan elämän tietoiselle kehittämiselle."
        http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/06/05/paasihteerin-palsta-hyvaa-paimenta-tarvitaan/

Ehkä tämä on kuitenkin teema, jotai ei ainakaan liiton julkilausumilla hoideta, vaan ennen muuta kansalaiskeskustelun kautta?

• LukijanHuomio

Linkin kautta pääsee myös muihin vuoden 2015 lehtiin. Ja lenden sivuilla on aiempien vuosien lehtiä. Niistä näkee, mitä asioita liitto pitänyt esillä.

• LukijanHuomio

Armeija-asian tilanteen päivittävä (ja samalla tarinan kertaava) käsittely sisältää lehden kannalta uutta tietoa nykyvaiheesta, sillä kesäkuun numeroon 2/2015 ei vielä ehtinyt kesällää 2015 käytäntöön otettu uudistus. Vapaa-ajattelijain liiton nettisivuilla tuota SA-Intin tilannetta oli toki perusteellisesti kommentoitu jo kesäkuussa 2015. On hyvå, että myös lehdessä on koottu tämänhetkinen tilanne "paperille". Ja taisteluhan jatkuu: http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2015/10/11/uskonnonvapaus-armeijassa-eteen-ja-taakse-2/

• Kritiikkiä: s. 11 juttu "Netiketti" ei liity mitenkään va-juttuihin ja kaiken lisäksi kehotetaan "Älä levitä - - uskontoa pilkkaavaa materiaalia".

Ylikoski toteaa s. 23: "- - on eri asia, jos lapsi tai nuori kotikasvatuksen pohjalta itse rukoilee - - Itsekin olen oppilaitoksessa työskennellessäni tällaisen tilan sitä pyytäneille osoittanut." Se siitä pakkouskonnottomuudesta, jota me antivaparin mukaan kovasti paljon ajamme.

Karisman juttu uskonnonvapausLAIN tarpeettomuudesta (uskonnonvapaus on tarpeen, ja se on eri asia) on hyvä. Sitä voisi vielä jatkaa filosofiallakin. Eihän laki synnytä vapautta. Ja sitäpaitsi esimerkiksi tupakkalaki nimenomaan rajoittaa tupakointia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10211
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2468
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      216
      1958
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      1743
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1080
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1054
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      75
      895
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      872
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      852
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      88
      823
    Aihe