Alkoholistit urheilevat promillelukemilla 0,5

Selevä_mikä_selevä

Eräs rappioalkoholisti, ts. juopporalli ihmetteli kortin poisottoa.

En ole tuohisuu mutta kun seuraavana aamuna on lähdettävä tai mentävä oikeisiin töihin pidän huolen että viisari ei värähdä.

Tollukat ja idiootit rapajuopot aivonsa poiskusseet vielä täällä kehuskellen spekuloivat lukemilla.
Saunan taakse tollaset pitää viedä.
Kortti pois rattarilta kerta laakista kolmeks vuodeks ja pelkästä epäilystä puoleksi vuodeksi. Toistuvasta lopuksi ikää.

46

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse kannattaisin promillerajan laskemista 0,2 promilleen...

      0,2-1 promillen humalassa ajosta tulisi 70€ rikesakko humaltuneena ajosta

      Ja ei ole "oma lehmä ojassa" koska tuolla systeemillä olisin 70€ köyhempi

      • Anonyymi

        Minä vaadin autolla-ajoon vähintään 0,5 promillen alkoholialarajaa, ennenkuin pääsee ajamaan
        On tutkittua tietoa, että ihminen ajaa varovaisemmin eli turvallisemmin mitä enemmän hän on humalassa. Ylärajana voisi olla, että kuljettaja pystyy kävelemään ratin taakse ilman apua.


      • Anonyymi

        0,2 tai 0-raja ei liity ajamiseen,
        mutta helpompi verottaa rahoja pois.

        Pesit hampaat, suklaa-konvehti tai oikein olut ruokajuomaksi ....ja lasku.

        Halvemmaksi tulisi lähetellä vaan ihmisille sakkoja, niin jäisi poliisi-kulutkin välistä.


      • Anonyymi

        500 € sakko minimissään, jos ajoneuvon kuljettajana on alkoholia veressä yleisillä teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        500 € sakko minimissään, jos ajoneuvon kuljettajana on alkoholia veressä yleisillä teillä.

        Kova, jopa mieltä ja järkeä vailla oleva mielipide, lienee sellaiseksi tarkoitettukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova, jopa mieltä ja järkeä vailla oleva mielipide, lienee sellaiseksi tarkoitettukin.

        Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja usein myös kukkaro. Kun kukkaro kärsii tarpeeksi rankasti, niin se pistää toivon mukaan miettimään, että ei kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja usein myös kukkaro. Kun kukkaro kärsii tarpeeksi rankasti, niin se pistää toivon mukaan miettimään, että ei kannata.

        Puhutko kokemuksesta vai mistä tuollainen ajatus, että esitetty malli olisi muuta kuin kova ja ennen kaikkea järjen vastainen. laki tuskin koskaan tulee menemään tuohon lähinnä mielipuoliseen suuntaan.


    • Anonyymi

      Promillerajaa tulisi nostaa, ettei aamudarrassa joudu kyrpänaaman kampittamaksi. Semmoinen 1,5 promillea olisi kohtuullinen raja että voi hyvällä syyllä pysäyttää tai kirjoitta pikku näpäytys. Osaahan jokainen vedellä pikku pierussa kuuden stoben jälkeen, kuten minäkin! Turha pilkun höylääminen on perseestä! Hellittäkää henkseleitä ja kravaa tiukkpipot!
      Kyllä ihmisillä pitää olla oikeus vetää pari bisseä rauhoittamaan oloa ennen liikenteeseen sukeltamista. Samoin hampun käyttö on hyväksi liikenneahdistukseen. Suosittelen ennen ajoa! Kiire häipyy ja voi körötellä hyvillä mielin ilman raivoa.
      Auta armias jos sattuu krapula-aamu ilman loivennusta... PERRKELE!!! POIS ALTA RISUT JA MÄNNYNKÄVYT! Rattiraivo on taattu ja nysvärit hakataan katujaan.

      • Anonyymi

        Mä en aja mihkään ennen tötsyjä ja bisseä. Ajon pitää olla höveliä nautiskelua. Vain Urpot menee liikenteeseen kiristelemään hampaitaan selvin päin!


      • Anonyymi

        Vittu joo, pilvee ja bisse tai pari ennen ajoon lähtöä! Kyllä kulkee rennosti ilman kiireitä! HAMPPU R-Kioskeihin!!!!


    • Anonyymi

      Hyvä että saatiin kaikille ajoneuvoille sama 0,5 promillen raja. Enää ei kapakastakaan kannata lähteä pyörällä tai scootilla.

      • Anonyymi

        Koskeeko tuo promilleraja tosiaan myös polkupyörällä ajamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko tuo promilleraja tosiaan myös polkupyörällä ajamista?

        Koskee ainakin sähköpyörällä ajamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskee ainakin sähköpyörällä ajamista.

        Ei koske tavallisella polkupyörällä eikä sähköavusteisella polkupyörällä ajamista.
        Toki poliisilla on oikeus keskeyttää selvästi humalaisen fillaristin ajaminen ja valitettavasti jopa puhalluttaa. Tuleeko tuosta fillaristille joitain seuraamuksia ei ole tiedossa, ei ainakaan pitäisi tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koske tavallisella polkupyörällä eikä sähköavusteisella polkupyörällä ajamista.
        Toki poliisilla on oikeus keskeyttää selvästi humalaisen fillaristin ajaminen ja valitettavasti jopa puhalluttaa. Tuleeko tuosta fillaristille joitain seuraamuksia ei ole tiedossa, ei ainakaan pitäisi tulla.

        Kannattaa perehtyä lakimuutoksiin, ennen kuin väittää jotakin paikkaansa pitämätöntä. Muutokset astuivat nyt kesällä voimaan.

        "17 § (13.6.2025/304)
        Ajoneuvon kuljettajaa koskevat yleiset vaatimukset

        Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset.

        Kevyttä sähköajoneuvoa kuljettavan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi. Ikäraja ja luovutuskielto eivät koske liikkumisesteisen henkilön kuljettamaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka on tarkoitettu yksinomaan liikkumisesteisen henkilön käyttöön."

        "17 a § (13.6.2025/304)
        Kielto kuljettaa moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa päihtyneenä

        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että kuljettajalla tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa.

        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veressä on ajon aikana tai sen jälkeen huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa perehtyä lakimuutoksiin, ennen kuin väittää jotakin paikkaansa pitämätöntä. Muutokset astuivat nyt kesällä voimaan.

        "17 § (13.6.2025/304)
        Ajoneuvon kuljettajaa koskevat yleiset vaatimukset

        Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset.

        Kevyttä sähköajoneuvoa kuljettavan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi. Ikäraja ja luovutuskielto eivät koske liikkumisesteisen henkilön kuljettamaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka on tarkoitettu yksinomaan liikkumisesteisen henkilön käyttöön."

        "17 a § (13.6.2025/304)
        Kielto kuljettaa moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa päihtyneenä

        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että kuljettajalla tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa.

        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veressä on ajon aikana tai sen jälkeen huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää."

        Muutokset tili voimaan nyt kesällä ja koskevat tavallista polkupyörällä ja sähköavusteisella polkupyörällä (Max 250W) ajoa juuri niin kuin vastaamassasi kommentissa mainittiin, joten esittämäsi on paikkansapitämätöntä, eikä näin olen liity mitenkään siihen , että saako edellä mainituilla ajoneuvoilla ajaa yli 0.5promillen tuiskeessa, kyllä saa.
        Toistaiseksi pidän uskottavampana TM-lehden numerossa 14 toimittaja Martti Merilinnan kirjoitusta asiasta, kuin sinun, sinällään ansiokkaasti kopioimaasi, asiaan mitenkään liittymättömien lakipykälien sinulle aiheuttamaa väärää käsitystä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutokset tili voimaan nyt kesällä ja koskevat tavallista polkupyörällä ja sähköavusteisella polkupyörällä (Max 250W) ajoa juuri niin kuin vastaamassasi kommentissa mainittiin, joten esittämäsi on paikkansapitämätöntä, eikä näin olen liity mitenkään siihen , että saako edellä mainituilla ajoneuvoilla ajaa yli 0.5promillen tuiskeessa, kyllä saa.
        Toistaiseksi pidän uskottavampana TM-lehden numerossa 14 toimittaja Martti Merilinnan kirjoitusta asiasta, kuin sinun, sinällään ansiokkaasti kopioimaasi, asiaan mitenkään liittymättömien lakipykälien sinulle aiheuttamaa väärää käsitystä asiasta.

        Esitetty on suoraan tieliikennelaista. Itse pidän lakia uskottavampana, kuin yhdenkään toimittajan kirjoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitetty on suoraan tieliikennelaista. Itse pidän lakia uskottavampana, kuin yhdenkään toimittajan kirjoituksia.

        Esittämäsi lain kohdat ei mitenkään liity tuohon kesällä voimaan tulleeseen uuteen lakiin.
        Joten lue se nyt voimaan tullut laki, joka koskee tuota nyt kyseessä olevaa polkupyörällä ajon promillerajaa, jota ei siis ole olemassa.
        Uskostasi huolimatta on syytä pitää oikeampana tulkintana asiasta varmuudella tietävän ammattitaitoisen toimittajan kirjoitusta, arvostetussa julkisussa, kuin omiaan säveltävän, asiaan kuulumattomia lainpykäliä kopioivan nettikirjoittajan omia virheellisiä näkemyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esittämäsi lain kohdat ei mitenkään liity tuohon kesällä voimaan tulleeseen uuteen lakiin.
        Joten lue se nyt voimaan tullut laki, joka koskee tuota nyt kyseessä olevaa polkupyörällä ajon promillerajaa, jota ei siis ole olemassa.
        Uskostasi huolimatta on syytä pitää oikeampana tulkintana asiasta varmuudella tietävän ammattitaitoisen toimittajan kirjoitusta, arvostetussa julkisussa, kuin omiaan säveltävän, asiaan kuulumattomia lainpykäliä kopioivan nettikirjoittajan omia virheellisiä näkemyksiä.

        Esitetyt lakikohdat tulivat kylläkin kesällä voimaan, kuten lakikohtien päivämäärästäkin voi todeta (13.6.2025).

        Kyse oli tuolla aiemmin sähköavusteisesta pyörästä. Lakikohta 17 a § mainitsee "moottorilla varustetun polkupyörän". Se on kuitenkin oma ajoneuvotyyppinsä, eli Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A).

        Jotkut ilmeisesti ajattelevat sähköavusteisen pyörän olevan sama asia, koska siinä on sähkömoottori. Näin ei kuitenkaan taida olla lakimielessä, vaikka teknisesti ottaen niin on. Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) on oma ajoneuvotyyppinsä ja sähköavusteinen polkupyörä omansa.

        Periaatetasolla tieliikennelain 17 § kieltää asian. "Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset." Polkupyörä sekä sähköavusteinen polkupyörä ovat molemmat ajoneuvolain mukaan ajoneuvoja, eikä niitä saa päihtyneenä ajaa.


      • Anonyymi

        ... tai itse asiassa ihan käytännön tasolla kieltää asian. Ajoneuvoa EI SAA ajaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitetyt lakikohdat tulivat kylläkin kesällä voimaan, kuten lakikohtien päivämäärästäkin voi todeta (13.6.2025).

        Kyse oli tuolla aiemmin sähköavusteisesta pyörästä. Lakikohta 17 a § mainitsee "moottorilla varustetun polkupyörän". Se on kuitenkin oma ajoneuvotyyppinsä, eli Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A).

        Jotkut ilmeisesti ajattelevat sähköavusteisen pyörän olevan sama asia, koska siinä on sähkömoottori. Näin ei kuitenkaan taida olla lakimielessä, vaikka teknisesti ottaen niin on. Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) on oma ajoneuvotyyppinsä ja sähköavusteinen polkupyörä omansa.

        Periaatetasolla tieliikennelain 17 § kieltää asian. "Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset." Polkupyörä sekä sähköavusteinen polkupyörä ovat molemmat ajoneuvolain mukaan ajoneuvoja, eikä niitä saa päihtyneenä ajaa.

        Kesällä voimaan tullut ikä ja promilleraja koskee osaa sähkökäyttöisiä potkulautoja ynnä muita samanoloisia pelkästään sähköllä liikkuvia kevyitä kulkuneuvoja.
        Tavallisella ja sähköavusteisella polkupyörällä ajolle ei ole asetettu mitään ikä eikä promillerajaa, eikä sillä persesilmällä luettu ja tulkittu laki edelleenkään koske tai määrää käyttäjänsä ikää eikä anna rajaa alkoholi promilleille käyttäjän veressä.
        Esitettyjen pykälien "periaatetasolla" kuin myös "käytännön tasolla " olevat tulkinnat, koskien tavallista ja sähköavusteista polkupyörää, on sillä tehtyjä mitä ylempänä on mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä voimaan tullut ikä ja promilleraja koskee osaa sähkökäyttöisiä potkulautoja ynnä muita samanoloisia pelkästään sähköllä liikkuvia kevyitä kulkuneuvoja.
        Tavallisella ja sähköavusteisella polkupyörällä ajolle ei ole asetettu mitään ikä eikä promillerajaa, eikä sillä persesilmällä luettu ja tulkittu laki edelleenkään koske tai määrää käyttäjänsä ikää eikä anna rajaa alkoholi promilleille käyttäjän veressä.
        Esitettyjen pykälien "periaatetasolla" kuin myös "käytännön tasolla " olevat tulkinnat, koskien tavallista ja sähköavusteista polkupyörää, on sillä tehtyjä mitä ylempänä on mainittu.

        Niinhän asia jo todettiin. Todettiin toki myös että ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän asia jo todettiin. Todettiin toki myös että ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset.

        Asiaa ei todellakaan "pykälä nikkareiden" (sinun?) toimesta mitenkään todettu, vaan päin vastoin, kun puhe oli aidasta , niin (sinä?) siirryit puhumaan aidan seipäistä.
        Kysehän oli tuosta promillerajasta ja siitä millä ajoneuvolla ajavia se koskee.
        Eikä se asiaan vaikuttamattomien pykälien esittelyllä kumoudu vaikka sellaisen kuvan kommenttinsa aluksi, "Kannattaa perehtyä lakimuutoksiin, ennen kuin väittää jotakin paikkaansa pitämätöntä" joku (sinä?) esitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa ei todellakaan "pykälä nikkareiden" (sinun?) toimesta mitenkään todettu, vaan päin vastoin, kun puhe oli aidasta , niin (sinä?) siirryit puhumaan aidan seipäistä.
        Kysehän oli tuosta promillerajasta ja siitä millä ajoneuvolla ajavia se koskee.
        Eikä se asiaan vaikuttamattomien pykälien esittelyllä kumoudu vaikka sellaisen kuvan kommenttinsa aluksi, "Kannattaa perehtyä lakimuutoksiin, ennen kuin väittää jotakin paikkaansa pitämätöntä" joku (sinä?) esitti.

        Väitettiin, että "Hyvä että saatiin kaikille ajoneuvoille sama 0,5 promillen raja."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitettiin, että "Hyvä että saatiin kaikille ajoneuvoille sama 0,5 promillen raja."

        Ei väitetty kirjoituksessa johon vastasit. Eikä asiaa toimestasi mitenkään todettu vaan juuri kuten vastaamassasi kommentissa todettiin, aloit virheesi suoraselkäisesti tunnustamisen sijaan kiemurrella ja hölöttämään asiaan mitenkään liittymättömistä lain pykälistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei väitetty kirjoituksessa johon vastasit. Eikä asiaa toimestasi mitenkään todettu vaan juuri kuten vastaamassasi kommentissa todettiin, aloit virheesi suoraselkäisesti tunnustamisen sijaan kiemurrella ja hölöttämään asiaan mitenkään liittymättömistä lain pykälistä.

        Onko mahdollista, että on alun perin vastattu väärään viestiin ja tarkoitettiinkin sitä "Hyvä että saatiin kaikille ajoneuvoille sama 0,5 promillen raja." väitettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitetyt lakikohdat tulivat kylläkin kesällä voimaan, kuten lakikohtien päivämäärästäkin voi todeta (13.6.2025).

        Kyse oli tuolla aiemmin sähköavusteisesta pyörästä. Lakikohta 17 a § mainitsee "moottorilla varustetun polkupyörän". Se on kuitenkin oma ajoneuvotyyppinsä, eli Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A).

        Jotkut ilmeisesti ajattelevat sähköavusteisen pyörän olevan sama asia, koska siinä on sähkömoottori. Näin ei kuitenkaan taida olla lakimielessä, vaikka teknisesti ottaen niin on. Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) on oma ajoneuvotyyppinsä ja sähköavusteinen polkupyörä omansa.

        Periaatetasolla tieliikennelain 17 § kieltää asian. "Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset." Polkupyörä sekä sähköavusteinen polkupyörä ovat molemmat ajoneuvolain mukaan ajoneuvoja, eikä niitä saa päihtyneenä ajaa.

        Saa polkupyörää ajaa päihtyneenä. Ei ne tarvittavat edellytykset välttämättä puutu päihtymyksen takia. Jos päihtymystila on niin kova, että sen takia tarvittavat edellytykset puuttuu ja aiheuttaa vaaraa, ei saa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa polkupyörää ajaa päihtyneenä. Ei ne tarvittavat edellytykset välttämättä puutu päihtymyksen takia. Jos päihtymystila on niin kova, että sen takia tarvittavat edellytykset puuttuu ja aiheuttaa vaaraa, ei saa ajaa.

        Poliisi tai muu viranomainen, jolla on oikeus kieltää/estää/päättää pyöräilijän ajo, sen arvion voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko mahdollista, että on alun perin vastattu väärään viestiin ja tarkoitettiinkin sitä "Hyvä että saatiin kaikille ajoneuvoille sama 0,5 promillen raja." väitettä?

        Onhan tuo mahdollista, jopa todennäköistä.
        Tosin olisihan se väärään viestiin vastannut voinut havahtua jo aiemmin, mutta kerrankos sitä haluaa oman mokansa pitää taka-alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi tai muu viranomainen, jolla on oikeus kieltää/estää/päättää pyöräilijän ajo, sen arvion voi tehdä.

        Kyllä juuri näin. Päihtyneenä saa ajaa, mutta jos aiheuttaa vaaraa, ajo voidaan estää ja sakot voi tulla. Pelkkä humalatila ei siihen riitä, kuten moottoriajoneuvolla ajaessa. Humalassa siis lähtökohtaisesti saa polkupyöräillä, jos ei aiheuta konkreettista vaaratilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuo mahdollista, jopa todennäköistä.
        Tosin olisihan se väärään viestiin vastannut voinut havahtua jo aiemmin, mutta kerrankos sitä haluaa oman mokansa pitää taka-alalla.

        Eihän kukaan halua tuoda mokansa esiin, ei edes liikenteessä.


    • Anonyymi

      "183 §
      Ajon estäminen päihtymyksen vuoksi

      Jos nautitun alkoholin toteamiseksi tehtävässä kokeessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettajan havaitaan nauttineen alkoholia, mutta kokeen tuloksen perusteella ei ole todennäköisiä syitä epäillä hänen syyllistyneen rattijuopumukseen, ja päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn, poliisimies, rajavartiomies ja tullimies voivat kieltää ja tarvittaessa estää häntä kuljettamasta moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua, kunnes hänen elimistössään ei enää ole havaittavaa määrää alkoholia.

      Jos polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettajan havaitaan nauttineen alkoholia ja päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn, poliisimies, rajavartiomies ja tullimies voivat kieltää ja tarvittaessa estää häntä kuljettamasta polkupyörää, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa, kunnes hänen elimistössään ei enää ole havaittavaa määrää alkoholia. (13.6.2025/304)"


      "183 a § (13.6.2025/304)
      Koe nautitun alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi

      Poliisimies, rajavartiomies tai tullimies voi määrätä polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon 15 vuotta täyttäneen kuljettajan kokeeseen, joka tehdään tämän mahdollisesti nauttiman alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi.

      Koe on tehtävä hienotunteisesti ja siten, ettei siitä aiheudu tarpeetonta tai kohtuutonta haittaa tutkittavalle."

      • Anonyymi

        Jos polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettajan havaitaan nauttineen alkoholia ja päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn, niin ajo voidaa keskeyttää. Noin on, vaikka promillemäärä olisi alle 0,5.


      • Anonyymi

        Hienosti ja ansiokkaasti kopioitu, lieneekö kukaan noiden pykälien määräyksiä moittinut tai muutoin kommentoinut?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettajan havaitaan nauttineen alkoholia ja päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn, niin ajo voidaa keskeyttää. Noin on, vaikka promillemäärä olisi alle 0,5.

        Polkupyörä ja moottorilla varustettu polkupyörä ovat eri ajoneuvoja.
        Eikös tuollainen ajon keskeyttämisen salliva pykälä ollut jo ennen tuota nyt (13.6.2025) voimaan tullutta lakipykälän olemassa oloa?
        Ja eikös tuo ajon keskeyttämisen salliva pykälä jo ajat sitten ollut voimassa koskien kaikkien ajoneuvojen kuljettajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörä ja moottorilla varustettu polkupyörä ovat eri ajoneuvoja.
        Eikös tuollainen ajon keskeyttämisen salliva pykälä ollut jo ennen tuota nyt (13.6.2025) voimaan tullutta lakipykälän olemassa oloa?
        Ja eikös tuo ajon keskeyttämisen salliva pykälä jo ajat sitten ollut voimassa koskien kaikkien ajoneuvojen kuljettajia.

        Ovat eri asioita ja oli olemassa ennenkin. Polkupyöräilijöille/sähköpolkupyöräilijöille ei ole asetettu yksiselitteistä promillerajaa. Moottorilla varustetun polkupyörän kuskille ja kevyttä sähköajoneuvoa ajaville sen sijaan on.


    • Anonyymi

      - Jalankulkua avustava tai korvaava liikkumisväline
      - Kevyt sähköajoneuvo
      - Sähköavusteinen polkupyörä
      - Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A)
      - Kaksipyöräinen mopo/Nopea sähköpyörä (L1e-B)
      - Kolmipyöräinen mopo (L2e)
      - Mopoauto (L6e-B)
      jne.

      Onhan noita erilaisia ajoneuvoja/kulkuvälineitä kaikenlaisia.

    • Anonyymi

      0-0,5 promillea voisi laittaa rikesakon. Muuten ennallaan.

      • Anonyymi

        Tuo ei liity millään tavalla ajokuntoon.
        Taidat olla city-vihreä joka haluaa vain terrorisoida muita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei liity millään tavalla ajokuntoon.
        Taidat olla city-vihreä joka haluaa vain terrorisoida muita?

        Jos otat, et aja, on edelleenkin järkevä toimintamalli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos otat, et aja, on edelleenkin järkevä toimintamalli.

        Joo, se ei ole kiellettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos otat, et aja, on edelleenkin järkevä toimintamalli.

        Joo, puoli promillea pitäisi olla se raja jonka alle ei rattiin saisi tarttua. Testeissä on todettu puolen promillen parantavan keskittymistä itse ajotapahtumaan ja ajamisen olevan turvallisempaa ja rennompaa. Itse testaillen olen asiassa aivan samaa mieltä. Ajo alkaa muuttua vaikeammaksi yhden promillen jälkeen ja kaden promillen kohdalla väsy alkaa iskeä. Ts oikea promilleraja ragaistavaksi olisi siinä puolentoista ja kahden välillä!
        Pahimpia kuskeja ovat selvinpäin huonolla tuulella ajavat. Raivotaan ja temmotaan ratissa. Tehdään typeryyksiä, kun muu liikenne ja HAISTAVITUN punavalot alkavat VITUTTAA!!
        Heille raivoraittiile mulkuille olisi hyvä tapa alkaa käyttämään marihuonaa! Sekin on testien mukaan suoritusta parantava ajotilanteissa. Rauhoittava ja rento ote eikää turhaa kiirettä. Vaan se on hyvä asia ainoastaan siinä autossa. Muita tietenkin ärsyttää kun joka ajelee liian rauhallisesti! Sitten taas rattiraivo repeää.
        Minä yleensä ajaelen rauhallisesti vain muutaman oluen ja sätkän jälkeen. Muissa tapauksissa poljen menemään jalka konehuoneessa.
        Joka tapauksessa VAPAAT NOPEUDET TAKAISIN!!!!
        HAMPPU R-Kioskeihin!!!
        HANAA SAATANA!!!!


    • Anonyymi

      Järkevää olisi tosiaan nostaa raja 0.8 promilleen, koska ajosuoritus paranee siihen asti.

      • Anonyymi

        Tuossa ei ole mitään järkevää. Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla, riippuen sukupuolesta, painosta, rasvakerroksesta, sisäelimien koosta jne.


      • Anonyymi

        Iso raksaäijän 0.5 promillea on täysin eri asia, kuin hennon pienen naisen 0.5 promillea.


    • Anonyymi

      HAHHAHH!!! 0,5 ei ole känniä, vaan lapsellista tissuttelua. Kun MIES ottaa huikkaa, tuo raja paukahtaa rikki ekalla yrittämällä! Yleensä kun ajan kännissä, niin ajan todella varovaisesti. Monesti on jopa käynyt niin, etten ole päässyt kapakasta kotiin asti, kun on oma ajokunto alkanut pelottaa. Niinpä olen herännyt tien laidasta krapulaan aamun sarastuksessa, kun olen yöllä mennyt huilaamaan takapenkille! Kyllä jokaisen täytyy tunta vastuunsa ja ajella kunnon määräämissä rajoissa. Liika kännäys johtaa helposti ojaan tai rekan alle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      209
      5828
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      107
      5707
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      207
      4752
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      52
      4083
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4017
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3618
    7. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      1
      1973
    8. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      38
      1633
    9. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      130
      1460
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      29
      1179
    Aihe