Onko millaisia havaintoja J150:n kulutuksesta? Olen ajanut nyt muutaman tankillisen vuoden 2010 J150:llä, luxury-malli, 150 tkm mittarissa. Ajossa on ollut tankillisella noin 10-20 % kaupunki- ja kylätieajoa, muutoin rauhallista maantietä, 1 hlö päällä, ilman perävaunua ja ac:tä. Laskettu kulutus on ollut joka tankilla 9,5-10,0 diesel-litran seudulla (tietokoneen näyttö 8,5), vaikka yhdistetyksi ilmoitetaan huomattavasti vähemmän (olikohan 8,2). Edellinen -06 -malli J120 oli ilmoitettu 9,2 ja mitä nyt 300 tkm ajoin sillä niin keskimäärin siinä kieppeillä se oli kesät & talvet huomioiden, maantiellä meni kasillakin. Renkaat on tässä jotkut yokohamat, eivät varmaan ainakaan paranna kulutusta.
Land Cruiser J150 kulutus
14
6524
Vastaukset
- Prokuristi
Mulla menee vuoden 2011 J150 automaatilla keskimäärin 10,5l satasella. ehkä 50/50 kaupunkia ja maantietä. Talvinopeuksilla pääsee tiellä 9 litran pintaan. Matkanopauksissa kulutukset suunnilleen 8,5/80, 10,5/100 ja 12,7l/120 km/t. Tästä seuraa se, että moottoritiellä jos malttaa ajella 100 km/t, tienaa jokasta hukattua tuntia kohti noin 20€ puhtaana käteen säästetyissä polttoaineissa verrattuna 120 km/t vauhtiin.
Huippua malmikasa otti 187 km/t GPS:n mukaan kun Saksan suunnalla liikuttiin. En uskaltanut kurkkia kulutusmitaria samalla… Renkaina BFGoodrich All Terrain Ko 265/70R17.- LC-10
Kiitos vastauksestasi. Nyt ajoin yhden puolikkaan tankillisen tasan tarkalleen koko matka 80 km/h maantietä, vakkarilla niin 7,8 oli kulutus (siis todellinen, itse laskettu), vauhti meinaa siis tosiaankin paljon. Minua vähän hämäsi se, että tosiaan aiemmassa tehtaan ilmoittama piti kutinsa niin hyvin läpi vuoden keskiarvona, tässä tuntuu olevan todellisuus hieman muuta.
- tässäsyy
Tojotakin on oppinut huijaamaan päästömittauksissa. Niiden perusteellahan ne viralliset kulutuslukemat ilmoitetaan.
- hmhmhmhmh
tässäsyy kirjoitti:
Tojotakin on oppinut huijaamaan päästömittauksissa. Niiden perusteellahan ne viralliset kulutuslukemat ilmoitetaan.
Ei se ole huijaus vaan se testi sykli on tietynlainen.
Eri asia on se, vastaako se testisykli mitenkään todellisuutta ja normaaleja olosuhteita.
Mutta kun kaikki autot testataan samalla periaatteella, tuloksesta pitäisi ainakin saada vertailukelpoinen, ja se lienee koko homman pointti. Tuottaa keskenään vertailukelpoisia lukuja. - 76854903
Totta. Mutta se ei selitä sitä miksi todellisten lukemien ja testin antamien lukemien ero on suorastaan revennyt viimeisen 10 vuoden aikana. Kuten aloittajankin tapauksessa uudella ja vanhemmalla autolla.
Testi on pysynyt samana mutta autonvalmistajat ovat oppineet huijaamaan sitä. Toyota muiden mukana. Tämä on suurin syy miksi viralliset kulutuslukemat ovat pudonneet paljon enemmän kuin käytännön kulutus.
Ja siksi uudempien ja vanhempien autojen viralliset luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Ei aloittajankaan tapauksessa - tehtaathuijareita
Näinhän se on. Miksi muuten autojen viralliset lukemat olis nyt niin paljon pienemmät kuin 10 vuotta sitten.
- Ruiseri
On moottoritkin ja niitten ohjaus oikeasti parantunut vuosien mittaan, hyötysuhde siis. Aikoinaan 60-heppaiset pensakoneet söivät 12l/100km. Siitä oli kyllä se hyöty, että lämmintä riitti kanssa, nyt tulee vilu kaupunkiajossa polttoainepihillä autolla ajaessa. 60-luvun Volvossa oi vartin päästä 65 astetta sisällä -30 pakkasella, jos halusi.
- ölkjhgfdfgh
Ruiseri kirjoitti:
On moottoritkin ja niitten ohjaus oikeasti parantunut vuosien mittaan, hyötysuhde siis. Aikoinaan 60-heppaiset pensakoneet söivät 12l/100km. Siitä oli kyllä se hyöty, että lämmintä riitti kanssa, nyt tulee vilu kaupunkiajossa polttoainepihillä autolla ajaessa. 60-luvun Volvossa oi vartin päästä 65 astetta sisällä -30 pakkasella, jos halusi.
Viimeiset 15 vuotta dieselmoottoreiden kehitys on kuluttajan kannalta mennyt taaksepäin, uudet vikaherkkiä, paljon elektroniikkaa ja kalliita korjata.
vm. 2000 kevytkuorma-auto VW TDI moottorilla, jatkuvasti kuormattuna n. 3,6t painoon menee samoilla kulutuksilla, kun nuo uudemmat maasturit ja ilmanvastustakin on enemmän. - 102030405060
ölkjhgfdfgh kirjoitti:
Viimeiset 15 vuotta dieselmoottoreiden kehitys on kuluttajan kannalta mennyt taaksepäin, uudet vikaherkkiä, paljon elektroniikkaa ja kalliita korjata.
vm. 2000 kevytkuorma-auto VW TDI moottorilla, jatkuvasti kuormattuna n. 3,6t painoon menee samoilla kulutuksilla, kun nuo uudemmat maasturit ja ilmanvastustakin on enemmän.Ei dieselmoottoreiden kehitys mihinkään taaksepäin ole mennyt, vaan lakisääteiset vaatimukset ovat nousseet ja koko ajan on tavoiteltu isompia moottoritehoja pienemmästä tilavuudesta..
Nykyään vaaditaan niin kovat pakokaasujen jälkikäsittelyt, hiukkassuodatukset sun muut, että ne nostavat vikaherkkyyttä ja varsinkin siksi, että niihin liittyvä tekniikka on vielä uutta.
Toinen asia mikä kulutusta nostaa, on tehojen jatkuva nosto.
Dieselmoottori, kuten polttomoottorit yleensäkin, ovat hyötysuhteeltaan huonompia vajaalla kuormalla kuin maksimikuormalla. Diesel on tässä bensiinimoottoria parempi, muttei kuitenkaan täydellinen. Eli moottoritehon ylimitoittaminen tarpeeseen nähden väistämättä nostaa kulutusta.
Katso paljonko siinä kevytkuorma-auto VW:ssä oli heppoja ja hiukkassuodatusta, vertaa niitä tämänpäivän maastureihin.
Toki se absoluuttisen pieneen kulutukseen pyrkiminenkin nostaa vikaherkkyyttä, tarvitaan kaikenmaailman kaksoismassavauhtipyöriä, jotta moottoria voi käyttää minimaalisilla kierroksilla ilman tärinää.
Elektroniikka on harvoin itse ongelman syy, mutta tietysti jos elektroniikka on vian syy, niin toki ne ovat usein pirullisen kalliita korjata, kun apua ei välttämättä saa kuin sieltä merkkiliikkeestä, jossa se maksaa.
- Pasunen
Oma 2011 vie sekalaisessa veivauksessa pk-seudulla noin 10,5 litraa näytön mukaan.
- RiisikuppiLC150
LC 120 söi Savo-Kilpisjärvi välillä suksiboxi katolla ja neljä miestä eräromppeineen kyydissä ja reipasta vauhtia ajaen tasan 10l/100km tankkauksista laskien. Koe toistettu useana kesänä. Nyt LC150 alla ja söi Savo-Hollola-Savo välillä melko tyhjänä talvirenkailla 10.6l/100km.
- Köyhämittaakulutusta
Ilman tarkempia mittauksia olen todennut, ettei minun uusi LC150:nen kuluta yhtään enempää polttoainetta, kuin siihen tankkaa.
Mielestäni erinomaisen kohtuullinen kulutus. - Anonyymi
Minulla on LC 150 2010 ja nyt 73 000 km ajettu. Peri kuukautta ollut omana, tehtiin heti Optimoi Autosi ohjelmointi 47 hv = 220 hv nyt ja 100 Nm= 500 Nm nyt. Käytän autoa 50-60 000 km vuodessa joten kyse ei ole köyhyydestä vaan järjestä.
Muuttui ajoltaan vaivattomaksi ja vaihteiston kitkalukko joka on hieman sellainen että ei olisi lukkoa päällä ja meno vähän vouvaavaa, tämä ominaisuus poistui liki kokonaan. Kulutus pysyy 7:llä alkavana 100 km/h nopeuksilla, nousee toki sitten reilulla litralla kun 120 km/h on vauhtia. Renkaina 285/50-20 TOYO Open Countryt. Tuo ohjelmointi kannattaa jokaisen tehdä, rahat tulee takaisin säästönä ja ajettavuus muuttuu heti. Kulutus kasvaa moottoritienopeuksissa ihan jo massan lain ja ilmanvastuksenkin johdosta- Anonyymi
" vaihteiston kitkalukko" en ole tuollaisesta kuullut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869