"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!"

7sinettisormus

Evankeliumi Matteuksen mukaan 7
1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4. Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5. Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
6. Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
7. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
9. Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
10. taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
11. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!
12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
15. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17. Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
24. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
28. Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29. sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

11

435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eivalheenhengessä

Täällä ei tuomita.
      Vaaditaan vaan rehellisyyttä profetioiksi.

• Jarmo__EiKirj

Matteushan kirjoittaa tuon Jeesuksen, eli valheen hengessä, vai mitä? Älkää tuomitko. Jos sinä vaadit rehellisyyttä, niin olisit edes ensin itse rehellinen.
        Toiseksi että mikä sinä olet sanomaan mikä profetia on totuuden hengessä? Raamatussa on selvät ohjeet sille koko ongelmalle:
        KOETTELE KAIKKI JA PIDÄ SE MIKÄ HYVÄÄ ON
        ÄLÄ HALVEKSU PROFETIAA
        HEDELMISTÄ TE SEN TUNNETTE (siemen ei ole hedelmä)

• Rakkaat uskon siskot ja veljet !

VANHA VIESTINI ---> . . . VAIN JUMALALLA ON VALTA TUOMITA.

Kannattaa muistaa . . . EDUSTAN Jumalaa . . . !

TOTEUTAN Jumalan tahtoa . . .

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13743181/unohdammeko-tehtavamme#comment-80363345

Jumalan_henkäys

17.8.2015 21:44

Kaikkivaltiaan Jumalan käskystä ja ohjauksessa, kirjoitan tähän Herran tahdon, jota olen sitoutunut toteuttamaan.

Jumala on valinnut paikaksi tämän keskustelun, koska aloitusviesti osuu Herran tahdon ytimeen, muistuttamalla jokaisen uudestisyntyneen perustehtävästä . . . Jumalan sanan julistamisesta, aina ja kaikkialla!

Mutta, koska "Herran pelko on viisauden alku ..." niin, aika ajoin on myös aivan PAKKO muistuttaa . . . TUOMIOPÄIVÄN TULEMISESTA.

Siksi Jumala on antanut myös tehtävän . . . tuomiopäivän julistamisesta!

Muistakaa kuitenkin . . . VAIN JUMALALLA ON VALTA TUOMITA.

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä." Matt. 7:1-5

Huomenna puhdistamme itsemme, Herran tahdon mukaisesti, jotta voisimme keskustella yhteisestä tehtävästämme . . . täydessä Jumalan Rauhassa ja Sovussa.

Jumala on puhunut ja minä kuuntelen!

Kirjoitin nyt Jumalan tahdon, niin kuin Hän tahtoi.

Mikä on ilmoitettu . . . se on Jumalan nimissä ilmoitettu !

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään." Matt. 5:17

Mitä et tiedä . . . se joskus kerrotaan.

Siunausta ja Herran rauhaa !

• 7sinettisormus

" "Suhteellinen näkökyky

" ' Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.' "
      Matt. 7:1-5 [kr92] [kr38]

Tämän kertainen teksti lienee tuttu kaikille Raamatun joskus avanneille, mutta ei ohiteta tekstiä kuitenkaan pelkällä olan kohautuksella. Jakeet käsittelevät ihmiselle kovin tyypillistä toimintaa eli arvostelua ja tuomitsemista. Meitä kehotetaan olemaan tuomitsematta, mutta minkä tähden? Jos näen lähimmäisen toimivan väärin, miksi en saisi häntä tuomita? Vai voinko kuitenkin käydä 'veljellisesti nuhtelemaan ja oikaisemaan' tuota langennutta ihmispoloa, kunhan en julista tuomiota? Onko siis kyse vain lakitekstin vivahde-erosta 'ojentamisen' ja 'tuomion' välillä? - Tuskin. Ehkä vastaus löytyykin tavastamme tarkastella ympäröivää maailmaa.

Yksilö on jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Jokainen meistä havainnoi ympäröivää maailmaa eri tavoin. Jo informaatio, joka meille välittyy aistihavaintoina, on hyvin subjektiivista. Informaatiotulvan keskellä havaintokeskuksemme joutuu päättämään mikä on merkittävä signaali ja mikä on vain kohinaa. Aistiemme kautta välittyvä kuva on useiden yksilöllisten muuttujien summa; näemme maailman juuri niin kuin olemme sen oppineet näkemään. Havaintoa värittävät esimerkiksi odotukset, mahdolliset seuraukset ja oppimamme lajittelukriteerit. Pelkästään näköhavainto puhelinpylväästä on suhteuteutettu aiempiin kokemuksiin ja muuhun aistittuun ympäristöön. Se, mitä pylväs meille edustaa, riippuu aiemmista kokemuksista, opitusta, ennakkokäsityksistä jne.

Sama suhteellisuus pätee havaintoihimme 'hengellisessä ja moraalisessa maailmassa', jos tuollaista nimitystä voi ylipäätään käyttää. Olemme lokeroineet synnit mielessämme eri asteisiksi; on isoja ja pieniä syntejä, ulkoisia ja sisäisiä, helppoja ja vaikeita yms. Kaikkia syntejä emme edes tunnista, vaikka ne kävelisivät vastaan kirkkaassa päivänvalossa. Emme myöskään tunne syitä ja taustoja muiden tekoihin, emmekä aina ymmärrä edes omia vaikuttimiamme. Eikö olekin aivan järkevää pidättäytyä tuomitsemasta? Jätetään tuomio sille, kuka siihen pystyy; vain Jumala on absoluuttinen totuus, 'Minä olen'-ilmoitus.

Vuorisaarnassa Jeesus ei tyydy vain toteamaan lakonisesti "Jättäkää tuomio minun huolekseni...", vaan hän antaa ohjeen, miten syntiä tulee havainnoida: "Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä." Olemme usein sokeita juuri omille synneille, mutta kovin helposti havaitsemme lähimmäisen synnit. Niin kauan kuin hengellistä näkökykyämme heikentää henkilökohtainen synti, emme kykene aistimaan lähimmäisemmekään syntiä oikein, koska tietämättämme katsomme hänen tekojaan oman syntimme lävitse.

Samalla tavoin kuin vastasyntynyt vauva opettelee näkemään ympäristönsä oikein, tulee meidän, hengellisten pienokaisten, opetella näkemään oikein. Tämä näkeminen alkaa omasta itsestä. Kun opimme näkemään omat heikkoutemme, voimme alkaa poistamaan näitä näköesteitä. Jos poistamme näköesteet, saatamme kyetä auttamaan lähimmäistämme poistamaan omia näköesteitään. Huomaa, että Jeesus ei kehota meitä vain osoittamaan vikaa veljen vaelluksessa, vaan auttamaan häntä poistamaan sen. Siinä on suuri ero.

Kun näemme oman syntimme, kykenemme näkemään lähimmäisemme synnin oikeassa mittakaavassa. Syntien osoittelu ja pahansuopa kyttääminen saa väistyä, ja tilalle tulee terve yhteinen ponnistus eroon synnistä. Seurakuntaruumis alkaa yhteistuumin ponnistaa eroon synnistä, kunhan ruumiin jäsenet oppivat näkemään toinen toisensa ilman, että 'hirsi' peittää koko näkökentän.

Ajateltavaa:
      Jos pelkästään aistihavainnot suodattuvat käsitysteni läpi, mikä olen tuomitsemaan muita?
      Olenko osoittamassa toisen syntiä ennemmin kuin auttamassa häntä siitä eroon?
      Koska viimeksi katsoin peiliin? " "

• RauhaajaProfetiaa

Et ole palstalla seurannut asioita, sillä kaikkia et pysty pelastamaan.
        On Jumalan työtä.
        Valheen hengessä ei kannata enää palstalla touhuta, vaan rauhan ja rakkauden hengessä.
        Jumala on järjestyksen Jumala ja profetaallisuus on Jumalan puhetta.
        Valheella ei rauhaa saavuteta.

• nikkivarasnilviäinen
        RauhaajaProfetiaa kirjoitti:

Et ole palstalla seurannut asioita, sillä kaikkia et pysty pelastamaan.
        On Jumalan työtä.
        Valheen hengessä ei kannata enää palstalla touhuta, vaan rauhan ja rakkauden hengessä.
        Jumala on järjestyksen Jumala ja profetaallisuus on Jumalan puhetta.
        Valheella ei rauhaa saavuteta.

Täällä ei ole valheen hengessä kuin sinä joka muita tuomitset. Valheen henki vie sinua kuin litran mittaa. Luulet kaiken totuuden olevan valhetta ja annat itsellesi oikeuden vääristellä toisten mielipiteitä ja sanoja.

• siinäsek

Älä tuomitse kristinuskontoa. Rehellisyyttä nyt ja vastauksia

• 7sinettisormus

Kuka siis haluaa olla aloituksessa olevaa evankeliumia eli Herran Sanaa vastaan? Eikö se ole totuus?

• 7sinettisormus

Ei kukaan, ei kukaan Jeesukseen Kristukseen uskova, iloisena voimme rakastaa toinen toistamme ja myös niitä jotka ovat vihamiehiämme, sitähän Jeesus tahtoo, tahdotko sinä? Minä tahdon!

• 7sinettisormus

VUORISAARNA RAKASTAKAA VIHAMIEHIÄNNE (Matt.5:38-48)

-----------

Matt. 5:39-48

--

38. "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.'

39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.

40. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin.

41. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.

42. Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.

43. "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.'

44. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,

45. jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.

46. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin?

47. Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?

48. Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

---

• 7sinettisormus

Kiitos teistä, rakkaat sisaret ja veljet, te jotka Jeesusta Kristusta rakastatte ja tahdotte tehdä Hänen tahtonsa, elää sovussa ja rakkaudessa lähimmäisten kanssa ja jos tarvitsee ojentaa, tehdään sekin rakkaudella, sillä näin Jeesus on meitä opettenut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      308
      36704
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      89
      5705
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      4884
    4. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      258
      4072
    5. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      103
      3354
    6. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      19
      3179
    7. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      63
      2768
    8. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      51
      2261
    9. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2074
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      471
      1814
    Aihe