Peukkupaikka

Luuk18:9-14

Muuamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän vertauksen: Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publkaani. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen:"Jumala minä kiitän sinua etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa, ja maksan kymmennykset kaikesta, siitäkin mitä minä ostan.
Publikaani seisoi taaempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi:"Jumala, ole minulle syntiselle armollinen"!

--Jokainen joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä ylentää se korotetaan."

Tuskin tuossa paastosta on kyse vaan ylemmyydentunnosta jota ei hyväksytä. Minä paastoan mutta en sillä kersku sillä usein ne kilot tulee takaisin ja asia on arkipäiväinen sen sijaan että kerskuisin sillä.

Kuka tunnustaa olevansa fariseus?

Heitä näemme joka paikassa, usein he on niitä jotka opettavat muita, mutta kuka tunnustaa?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lightning_Star

      Jeesuksen opetukset ovat sellainen valo, joka paljastaa ihmisen sisimmän kätköt.
      Sen valo on paljastanut farisealaisuudenkin kyllä. Se paljastaa, miten peilaamme itsemme kautta lähimmäisiä. Opetukset ovat hienoja, ne koettelevat ja laittavat tutkimaan, sisintämme. Toisaalta, valon on tarkoitus opettaa ja kasvattaa, pois vanhasta, kohti uutta. Jos ei opi ja löydä, ei myöskään saa rauhaa sielulleen, ja opi näkemään elämän tarkoitusta ja kohtaamaan kanssaihmisiä, kuten tulisi... lähimmäisinä, kuten itsekin on. Kun rakkauden kautta kasvamme, voimme rakkauden kautta myös olla lähimmäisiä toinen toisillemme.

      Hyvän kohdan evankeliumeista löysit peukkupaikaksi.

      • Kiitos viestistä ls.

        Tänään tein uuden ja siinä oli samassa luvussa jota en kirjoittanut"Älkää tuomitko."
        Otin toisen peukkupaikan ja siinäkin kiellettiin tuomitseminen.

        Aika sattuma vai mitä?

        Tämähän on sitä samaa teemaa mitä me tässä kirjoitamme: on tärkeää miettiä miten me lähimmäistämme kohtelelemme, ja kaikkihan lähtee sydämestä niin on tärkeää jo se mitä hänestä ajattelemmme.

        Näin se lähimmäisen rakkaus on aitoa.

        Mä nyt oon ottanut elämäntehtäväksi nämä peukkupaikat. Eteenpäin vain sanoi mummo lumessa.

        Vaikkei kukaan edes vastais.


      • Lightning-Star

        Tuomiot johtuvat usein siitä, että arvioidaan ihmisiä vain päältäpäin katsoen.

        Rakkaus ymmärtää jo sen saadun ymmärryksensä kautta...."kun minua on rakastettu kaikesta huolimatta mitä olen ollut, tulee myös minun rakastaa toista luotua, kuten minua on rakastettu". Tällöin myös rakkaus voittaa sydämet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe