Opamox seinäänlopetus 15mgx3 5kk käytön jälkeen

avutonnuori

Minulla on ollut käytössä Opamox 15mg x 3 / pv otsikon mukaisesti 5kk ajan.
Onko kuinka vaarallista lopettaa seinään vai onko edes syytä huoleen? Lukenut joskus, että joskus benzojen äkillinen lopetus voi olla jopa hengenvaarallista tai johtaa kohtauksiin (useimmiten puhutaan näistä vahvemmista rauhoittavista), onko moinen ihan kokonaan poissuljettu? Suhteellisen pienistä annoksista ja lievästä rauhoittavasta kyse, mutta säännöllistä käyttöä jo kummiskin jonkun aikaa.

Mennyt määrättyä enemmän rajujen paniikkikohtausten vuoksi ja yksi ei ole auttanut, ambulanssin tilaamiseen johtaneita kohtauksia siis, etten ole millään tapaa päihdehakuisesti käyttänyt ja rohmunnut koko pakettia sitä saadessani. Ei nyt voisi myöskään ihan lopettamisesta puhua, mutta muutaman päivän tauosta.

Tällä hetkellä ei yhtään jäljellä, enkä ole loppua kohti myöskään vähentänyt.
Mitä tehdä? Pitäisikö kestää, vai onko aiheen käydä lääkärillä ja merkataanko moisesta väärinkäyttäjäksi, kun tämän ainoan kerran käynyt näin tätä lääkitystä käyttäessä, että loppuisi ennen kuin kuuluisi.

Todennäköisesti vielä tässä tulee välissä ambulanssien soittoja noihin paniikkikohtatuksiin ja muuta.

Enhän ole kuolemassa nyt ihan kuiteskaan?

12

5813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesare

Moi. En tiedä mistä johtuu, mutta nyt otan pitkästä aikaa Opamox 15 mg, kun olen nukkunut huonosti ja voinutkin huonosti. Enemmän tuntuu olevan haittaa kuin hyötyä: olen tosi alakuloinen ja mikään ei tunnu miltään. On pitänyt perua yhtä sun toista asiaa, kun en voi lähteä kotoa mihinkään. Et kuole - enhän minäkään, vaikka asia on ihan päinvastainen, sulla loppuu tabut ja mulla vasta alkaa niiden käyttö???

• kassuliini

Kuinka sinulle voisi tulla vieroitusoireita kun et ole pitkään aikaan käyttänyt?
        Ensin käytetään, sitten lopetetaan ja sitten tulee lopetusoireita.

• plus-5vee-takana

Kerro sama lääkärillesi. Minä olen syönyt Opamoxia jo vuosia, vähän vaihdellen. Välillä 60mg 60mg 90mg 90mg vuorokaudessa. Välillä 15mg/vrk, välillä pari päivää ilman.

Taitaa olla niitä betsoja, joihin ei kovin suurta fyysistä koukkua synny.

Olen kokeillut monia, mutta Opamoxista en ole havainnut varsinaisia vieroituksia. Tietty jos päivässä oon vetäny n. 300mg, niin olen vähän porrastamalla tiputtanut.

Sulla annokset noin pieniä, niin ei tule fyysisiä vierotusoireita. Lääkärille mene ja kerro, miksi annos on välillä noussut.

Omista (ja lukemastani) Opamoxit ovat lopetuksen suhteen niitä "käyttäjäystävällisimiä". Yksi kollega söi 50mg x 4-10 /vrk ja lopetti seinään lähes kymmenen vuoden jälkeen. Ei siis tee samaa tappojälkeä kuin monet muut bentsot tai vaikka alkoholi ja opioidit. Monesta kokemusta ja Oparit näistä helpoimmat. Jos on jotain tekemistä tms., niin ei niitä edes huomaa, että on jättänyt ottamatta.

• avutonnuori

Helpottavaa kuulla. Itsellä alkaa ilmaantua aika inhottavia oireita jo vuorokauden sisällä jos olen ottamatta (kokeillut olla päivän joskus ottamatta, mutta illasta ollut pakko ottaa) kuten:
        -Kuumeinen olo
        -Kovaa lihasjumia
        -Huimausta
        -Poissaolokohtauksia
        -Kylmä (tuntuu kuin pakkasessa olisi)
        -Lihasten nykimistä
        -"sisäistä tärinää"
        -Tunnottomuutta
        -Lihaskipuja

Ja paljon muita oireita, fyysisiä sekä"psyykkisiä".
        Onhan tuo toki yksilöllistä, mutta vaikka olisi kuinka yksilöllistä niin ei pitäisi olla minkään kaltaista "vaaraa" minun kohdallani? Olisi vain niin paljon helpottavampaa olla ja kärsiä ne vieroitusoireet tiedostaen, että ei kuole niihin. Ei hirveästi tietoa ole noista rauhoittavista, mutta sen tiedän, että voi olla vaarallista lopettaa seinään pidemmän käytön jälkeen. Pelkään vain saavani jonkun kohtauksen, vaikka ei pitäisi moisen olla edes huolenaihe?

Lääkärille menen vasta ihan viime tipassa, sillä tässä nyt ei ole montaa päivää kestettävänä, ja kun napit saan niin onko muutaman päivän vieroituksen jälkeen tyhmää ottaa sitten yhtäkään kun on niin pitkälle päästy, siis jos tarkoituksena olisi sitten hitaasti laskea siihen pointtiin kun ei tarvitse ottaa kuin silloin tällöin, sillä tulen varmaan potemaan noita paniikkikohtauksia yhä.

Olisin mielellään erossa lääkkeistä, mutta aloin syömään niitä
        yleiseen ahdistuneisuuteeni ja paniikkikohtauksiin jotka rajoittivat arkielämääni. Alussa resepti oli vain 15mg x 1 pv ja jonkun ajan päästä huomasin ettei tuo riittänyt niin lääkärikäynnin kautta tuo 15mg x 3 resepti tuli. Söin tarvittaessa paniikkikohtauksiin ja ahdistukseen noin 2-3 päivässä, mutta pikkuhiljaa se kynnys laski ja alkoi menemään tuota maksimimäärää päivässä, ja joinakin päivinä jopa yli. Useimmiten kuiteskin tarvinnut yhtä tablettia pitämään vieroitukset poissa ja kahta sitten kohtaukseen / unensaantia auttamaan. Tällä hetkellä pärjäisin vähemmällä, mutta tuon fyysisen riippuvuuden ja toleranssin vuoksi se ei ole mahdollista. Olen yrittänyt vähentää myös, mutta sitten koko homman on kussut paniikkikohtaukset kun on tarvinut taas ottaa enemmän. On se hieman vaikeata vähentää/jopa lopettaa käyttöä jossei vielä tukevaa alustaa ole tehdä niin, terapiat ja sun muut ovat tulossa tulevaisuudessa, mutta siihen on vielä suhteellisen kauan aikaan. Ettei tarkotuksena siis ole ollut kokonaan "hoitaa" ongelmaa lääkkeillä, vaan pitää ongelmaa taka-alalla siihen asti kunnes noita muita hoitomuotoja pääse kokeileemaan.

Eli olen syönyt noita 7kk, mutta tuota 3xpv annosta 5kk.

Eivät nuo Opamoxit ole mikään pelastus ollut, ainoastaan leikannut siltä paniikilta sen kärjen, että se ei ole pysynyt niissä kuolemanpelko tiloissa tuntitolkulla ja johtanut ambulanssien soitteluun jne.

Varmasti pitäisi olla lastenleikkiä verratuna niihin jotka yrittää vieroittautua esimerkiksi xanoreista.

En tiedä minkä takia tähän näin paljon ylimääräistä tietoa vuodatin, jokin pakottava tarve vain.

Kuitenkin päähuolenaiheena vain tuo, että onko mitään vaaraa?

Olisi järkevämpää kysyä joltain asiantuntijalta varmasti..

Saattaa olla sekavaa tekstiä, tosin kirjoitettu sekavassa olotilassa.

• mullanäin

Mulla kans kätössä 1-3 kpl vuorokaudessa tarvittaessa paniikkikohtauksiin 15 mg opamoxia..en huomaa kyseisellä tabletilla olevan mitään vaikutusta vaikka olisin 2 ottanut kerralla..en ainakaa koukkuun voi jäädä jos lääkkeessä ei ole mitää tehoo..en tiedä sun kohdalla sitten..

• depisahsphinsomnia

Lopeta asteittain. Opamox on kohtauslääke, mikä lääke sinulla siellä pohjalääkkeenä on.

• avutonnuori

Ei ole pohjalääkettä. Varmaan lopetan asteittain kun rupesi ilmenemään kaikenlaisia oireita, 2 tablettia päivässä tällä hetkellä.

• oxamin

opamoxia ei pidä syödä kuin leipää.esim.yksi tbl.päivässä auttaa,mut jos otat enempi vaikutus päinvastainen.ahdistukst vain pahenee.

• kassuliini

Älkää ihmeessä luulotelko itsellenne ettei Opamoxiin jäisi koukkuun!
      Jo kolmen kuukauden käytön jälkeen syntyy tottumus. Opamox ei ole mikään mieto lääke, ja jos se ei ''tunnu'' miltään, niin se ei merkitse sitä etteikö elimistö olisi tottunut niihin. Ja jos on tottunut, äkillisestä lopetuksesta tulee takuulla vieroitusoireita.
      Jos paniikkihäiriöön syö bentsoja - tai ahdistukseen - bentsojen käyttö aiheuttaa oireiden pahenemista. Bentsot todellakin leikkaavat kärjen pahalta ololta, mutta eivät poista alkusyytä. Oireiden osittaisesta hoidosta kyse siis.
      Alkusyy psyykkiseen oireiluun voi olla mikä vaan, mutta karkeasti arvioituna siinä ihminen torjuu oireilemalla jotain hyvin ahdistavaa asiaa tuskaisuudella, ylihengittämällä jne. Bentsot tulevat tässä apuun, auttavat työntämään oireilua kauemmas.
      Itseasiassa on niin, että jos syntyy ahdistus, pakkohan elimistön on löytää jokin keino purkaa tuo ahdistus! Jotkut ''löytävät'' ylihengittämisen jms. Jotkut taas jonkin pakkotoiminnon. Äärimmäisessä tapauksessa joillekin tilanne on niin kestämätön, että he menevät psykoosiin. Tällainen oireilu on siis pakopaikka jonne piiloudutaan suurta ahdistusta.
      Bentsot siis eivät paranna tilannetta, on virhe tavallaan nimittää sitä ''lääkkeeksi''. Mutta hyvin ne toimivat kun tarvitaan lepotaukoa pahassa tilanteessa. On hyvä suuressa ahdistuksessa päästä bentsojen avulla lepäämään tuskaisuudesta. Pitempään käytettynä ne aiheuttavat sen että ihminen jumiutuu tilanteeseen, ja se on pahasta.

• älävaan

mee lääkärille tekee susta rikosilmotuksen ja joudut muumilaaksoon eli suljetulle saat pakohoito määräyksen!

• Äläpäinseinää

Suljetulle moisesta ei edes pääse vaikka haluaisi, paras kertoa varmaan lekurille, että toleranssit nousut ja ollut pahoja tilanteita. Pyydät neuvoja miten ajaa alas ettei tulee liian pahoja vierotusoireita.

• Anonyymi

Ei niistä kukaan elävänä eroon pääse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4185
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      97
      2327
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      1009
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      880
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      871
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      864
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      831
    8. 36
      796
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      785
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      782
    Aihe