Tässä koneella ollessani katselen lintulautaa jossas on auringonkukan siemmeniä. Nytten kun on ollut vähäluminen talvi niin linnut on levittänyt siemmeniä pitkin nurmikkoa. Mitenkähän käy keväällä mahtaako ne itää ja kasvaa kukaksi?
itääkö siemmen
21
1491
Vastaukset
- täällä ainakin
Kyllä ittää,nurmikolla oli keväällä pieniä alkuja vaikka kuinka paljon,keräsin sieltä ja istuttelin parempaan paikkaa,kukki komeasti kesällä.
- Väriä elämään =)
Milloin olisi hyvä laittaa auringonkukat esikasvatukseen, jotta ne ehtisivät kasvaa kesällä valmiiksi? Entä millaisessa kasvupaikassa ja mullassa ne parhaiten kasvavat?
- Tiina
Väriä elämään =) kirjoitti:
Milloin olisi hyvä laittaa auringonkukat esikasvatukseen, jotta ne ehtisivät kasvaa kesällä valmiiksi? Entä millaisessa kasvupaikassa ja mullassa ne parhaiten kasvavat?
Olen monia vuosia kasvattanut auringonkukkia, ja todennut, että varmiten kukkivat ja kasvavat tavalliset linnuille tarkoitetut siemenet. Yleensä en ole muistanut (lue: viitsinyt) esikasvattaa niitä, mutta se nopeuttaa niiden kasvuunlähtöä olennaisesti, ja siksi se kannattaisi. Tavallisesti toukokuun puolessa välissä olen viskellyt rennolla kädellä siemeniä vähän sinne ja tänne, ja sieltä nitä on alkanut tulla ja koulin niitä suoraan avomaalla. Kukinta on mennyt sinne heinäkuun loppuun...mutta tavallisesti ollut hyvin runsas. Joskus esikasvatin muutaman viikon, laitoin ruukkuihin huhtikuussa ja siirsin ilmojen lämmetessä ulos, mutta helpompaa on laittaa suoraan ulos, niin ei tarvitse karaista ja kytätä lämpömittaria ja toivoa aikaista kesää. Kuitenkin, jos tilaa ja valoa voi järjestää sisälle tarpeeksi, kannattaa esikasvattaa, ja sen voi aloittaa huhtikuussa, niin luultavasti ovat jo hyvällä mallilla kesäkuuhun mennessä.
Oma maani on hiekkaista, eikä siksi pidä juuri ravinteita, mutta olen koettanut parantaa sitä uudella puutarhamullalla ja huolehtimalla lannoituksesta. Vettä muuten auringonkukat kaipaa ihan hillittömästi, ja aina enemmän, mitä aurinkoisempi paikka sattuu olemaan. Minulla ne on puolivarjossa, mutta kasvavat silti kaksimetrisiksi! Eli tästä päättelisin, että paahde ei ole elinehto. Kokemuksieni mukaan aurongonkukka ei ole vaikea kasvatettava ollenkaan, eikä tarvitse kovinkaan perehtymistä. Suojainen, lämmin paikka, ravinteita ja paljon vettä. Siinä se. Ja...ihan oikeesti, niitä kauppojen aurongonkukansiemeniä en vaan saa menestymään, enkä tiedä mistä johtuu.:P Useat ovat vielä kalliitakin, joten saattaa mennä investointi haaskuun, jos niitä ostaa. Mutta niin paljon on kokemuksia, kuin on puutarhureitakin, että mikäpä minä olen sanomaan. - Tuleva kotitarveviljelijäkö?
Tiina kirjoitti:
Olen monia vuosia kasvattanut auringonkukkia, ja todennut, että varmiten kukkivat ja kasvavat tavalliset linnuille tarkoitetut siemenet. Yleensä en ole muistanut (lue: viitsinyt) esikasvattaa niitä, mutta se nopeuttaa niiden kasvuunlähtöä olennaisesti, ja siksi se kannattaisi. Tavallisesti toukokuun puolessa välissä olen viskellyt rennolla kädellä siemeniä vähän sinne ja tänne, ja sieltä nitä on alkanut tulla ja koulin niitä suoraan avomaalla. Kukinta on mennyt sinne heinäkuun loppuun...mutta tavallisesti ollut hyvin runsas. Joskus esikasvatin muutaman viikon, laitoin ruukkuihin huhtikuussa ja siirsin ilmojen lämmetessä ulos, mutta helpompaa on laittaa suoraan ulos, niin ei tarvitse karaista ja kytätä lämpömittaria ja toivoa aikaista kesää. Kuitenkin, jos tilaa ja valoa voi järjestää sisälle tarpeeksi, kannattaa esikasvattaa, ja sen voi aloittaa huhtikuussa, niin luultavasti ovat jo hyvällä mallilla kesäkuuhun mennessä.
Oma maani on hiekkaista, eikä siksi pidä juuri ravinteita, mutta olen koettanut parantaa sitä uudella puutarhamullalla ja huolehtimalla lannoituksesta. Vettä muuten auringonkukat kaipaa ihan hillittömästi, ja aina enemmän, mitä aurinkoisempi paikka sattuu olemaan. Minulla ne on puolivarjossa, mutta kasvavat silti kaksimetrisiksi! Eli tästä päättelisin, että paahde ei ole elinehto. Kokemuksieni mukaan aurongonkukka ei ole vaikea kasvatettava ollenkaan, eikä tarvitse kovinkaan perehtymistä. Suojainen, lämmin paikka, ravinteita ja paljon vettä. Siinä se. Ja...ihan oikeesti, niitä kauppojen aurongonkukansiemeniä en vaan saa menestymään, enkä tiedä mistä johtuu.:P Useat ovat vielä kalliitakin, joten saattaa mennä investointi haaskuun, jos niitä ostaa. Mutta niin paljon on kokemuksia, kuin on puutarhureitakin, että mikäpä minä olen sanomaan.Sadevesi lienee parasta kasteluvettä? Olen kuullut, että kaivo/vesijohtoveden pitäisi lämmetä ja hapettua ennen käyttöä; onko näin? Entä mitä kasveja kannattaisi laittaa auringonkukan "naapureiksi"; haittaavatko esim. raparperi tai marjapensaat kukkia tai toisinpäin? Kuinka taajaan kukat kannattaa istuttaa?
- Tiina
Tuleva kotitarveviljelijäkö? kirjoitti:
Sadevesi lienee parasta kasteluvettä? Olen kuullut, että kaivo/vesijohtoveden pitäisi lämmetä ja hapettua ennen käyttöä; onko näin? Entä mitä kasveja kannattaisi laittaa auringonkukan "naapureiksi"; haittaavatko esim. raparperi tai marjapensaat kukkia tai toisinpäin? Kuinka taajaan kukat kannattaa istuttaa?
Herkät kasvit ei pidä suurista lämpötilaeroista ja luulisin, että eivät auringonkukatkaan pistäisi pahakseen, jos niitä kastelisi sadevedellä taikka vesijohtovedellä, jonka on annettu seistä jonkin aikaa (vuorokauden), jotta se olisi tosiaan hapettunutta ja myös lämpimämpää. Tuosta kemiallisesta puolesta ja muusta tieteellisemmästä en osaa sanoa, mutta taas se kokemus on kertonut, että näin se hyvä tulee. En ole huomannut auringonkukan hyljeksivän ketään ja jostain luin, että herneitä voisi istuttaa sen seuraksi, ja siten aurongonkukista tulee ikäänkuin tukikeppejä herneille. Kasvavat melkein kuin kilpaa! En ole kokeillut, miten se käytännössä toimii, mutta kiva olis jos joku osaisi kertoa. Idea kuulostaa hauskalta...
Minä kun olen viskellyt niitä siemeniä sinne tänne ja siten koulinut, niin paras taimietäisyys on mielestäni semmonen 15 senttiä, jotta ne sitten myöhemmin tukevat myös toisiaan, eikä joka ainoalla varrella tarvitse olla tukikeppiä. Siksak-kuvio on parhain istutuksessa, ja parhaimmalta auringonkukkarivi näyttää myös sillä tavalla laitettuna. Rivimäärällä ei taida olla muita rajoituksia kuin tontin koko... ;D Köynnöskrassit muuten sopivat todella kauniisti kasvamaan auringonkukkien lomaan ja kiipeilemään niiden varsia pitkin. Itselläni on niin, ja mielestäni se näyttää kivalta, kun rivistöissä riittää väriä, vaikka auringonkukat eivät vielä olisi ehtineet kukkaan.
Kuulemma auringonkukka ovat hyvä maanparannuskasvi, joten hyvä sitä on suosia. En usko, että sillä tulee kahnauksia marjojen tai raparperin kanssa...mutta, tästä voi joku muu tietää minua paremmin. - Tuleva kotitarveviljelijäkö?
Tiina kirjoitti:
Herkät kasvit ei pidä suurista lämpötilaeroista ja luulisin, että eivät auringonkukatkaan pistäisi pahakseen, jos niitä kastelisi sadevedellä taikka vesijohtovedellä, jonka on annettu seistä jonkin aikaa (vuorokauden), jotta se olisi tosiaan hapettunutta ja myös lämpimämpää. Tuosta kemiallisesta puolesta ja muusta tieteellisemmästä en osaa sanoa, mutta taas se kokemus on kertonut, että näin se hyvä tulee. En ole huomannut auringonkukan hyljeksivän ketään ja jostain luin, että herneitä voisi istuttaa sen seuraksi, ja siten aurongonkukista tulee ikäänkuin tukikeppejä herneille. Kasvavat melkein kuin kilpaa! En ole kokeillut, miten se käytännössä toimii, mutta kiva olis jos joku osaisi kertoa. Idea kuulostaa hauskalta...
Minä kun olen viskellyt niitä siemeniä sinne tänne ja siten koulinut, niin paras taimietäisyys on mielestäni semmonen 15 senttiä, jotta ne sitten myöhemmin tukevat myös toisiaan, eikä joka ainoalla varrella tarvitse olla tukikeppiä. Siksak-kuvio on parhain istutuksessa, ja parhaimmalta auringonkukkarivi näyttää myös sillä tavalla laitettuna. Rivimäärällä ei taida olla muita rajoituksia kuin tontin koko... ;D Köynnöskrassit muuten sopivat todella kauniisti kasvamaan auringonkukkien lomaan ja kiipeilemään niiden varsia pitkin. Itselläni on niin, ja mielestäni se näyttää kivalta, kun rivistöissä riittää väriä, vaikka auringonkukat eivät vielä olisi ehtineet kukkaan.
Kuulemma auringonkukka ovat hyvä maanparannuskasvi, joten hyvä sitä on suosia. En usko, että sillä tulee kahnauksia marjojen tai raparperin kanssa...mutta, tästä voi joku muu tietää minua paremmin.Tuo herneiden ja auringonkukkien yhteiskasvatus kuulostaa hyvältä ajatukselta! Siinähän saisi samalla sekä kauniin ympäristön että naposteltavaa. =) Yritin etsiä netistä, millaisella paikalla hernettä kannattaisi kasvattaa, mutta löysin vain vain maininnan ilmavasta hietamaasta. Pitäsiköhän paikan olla aurinkoinen? Tuulilta täytynee olla suojaa?
- Tiina
Tuleva kotitarveviljelijäkö? kirjoitti:
Tuo herneiden ja auringonkukkien yhteiskasvatus kuulostaa hyvältä ajatukselta! Siinähän saisi samalla sekä kauniin ympäristön että naposteltavaa. =) Yritin etsiä netistä, millaisella paikalla hernettä kannattaisi kasvattaa, mutta löysin vain vain maininnan ilmavasta hietamaasta. Pitäsiköhän paikan olla aurinkoinen? Tuulilta täytynee olla suojaa?
Joo-o...minunkaan tietääkseni herneet eivät tarvitse kuin niukkaa lannoitusta. Johtuu varmaan siitä, että vuoroviljelyssä sitä suositellaan kasvatettavan aina paljon vaativien kasvien välissä (vuorovuosina). Sen kummemmin paikasta en mene sanomaan, kun en ole itse kasvattanut niin paljon sitä, mutta luulisin, ettei herne paljoa vaadi. Taidanpa itsekin laittaa tänä kesänä niitä...
- Tuleva kotipuutarhuri
Tiina kirjoitti:
Joo-o...minunkaan tietääkseni herneet eivät tarvitse kuin niukkaa lannoitusta. Johtuu varmaan siitä, että vuoroviljelyssä sitä suositellaan kasvatettavan aina paljon vaativien kasvien välissä (vuorovuosina). Sen kummemmin paikasta en mene sanomaan, kun en ole itse kasvattanut niin paljon sitä, mutta luulisin, ettei herne paljoa vaadi. Taidanpa itsekin laittaa tänä kesänä niitä...
Herneethän kuuluvat palkokasveihin, eli niillä on juuristossaan typpeä ilmasta sitovia bakteereita. Siksi ne pärjäävät niukkaravinteisessakin maassa, ja myös lannoittavat maata tulevillekin kasveille.
Malttamattomana kesää odotellessani kysyisin sellaista, että jos perustaa esim. auringonkukka hernemaan nurmikolle, niin pitääkö silloin kovastikin poistaa nurmea ja muuten muokata maata? Ajattelin käyttää kateviljelyä, eli laittaa maanpintaan / kasvien juurille ruohosilppua. Siitähän ne saavat sekä ravinteita että suojaa auringon ja sateen maanpintaa kuluttavalta vaikutukselta. Mietin vaan, että kuinka vahvasti se estää rikkakasvien kasvua? Luulisin, että se vähentää kitkemistyötä. - tiina
Tuleva kotipuutarhuri kirjoitti:
Herneethän kuuluvat palkokasveihin, eli niillä on juuristossaan typpeä ilmasta sitovia bakteereita. Siksi ne pärjäävät niukkaravinteisessakin maassa, ja myös lannoittavat maata tulevillekin kasveille.
Malttamattomana kesää odotellessani kysyisin sellaista, että jos perustaa esim. auringonkukka hernemaan nurmikolle, niin pitääkö silloin kovastikin poistaa nurmea ja muuten muokata maata? Ajattelin käyttää kateviljelyä, eli laittaa maanpintaan / kasvien juurille ruohosilppua. Siitähän ne saavat sekä ravinteita että suojaa auringon ja sateen maanpintaa kuluttavalta vaikutukselta. Mietin vaan, että kuinka vahvasti se estää rikkakasvien kasvua? Luulisin, että se vähentää kitkemistyötä.No joo...itse poistin aika perusteellisesti nurmikon ja muut rikkakasvit auringonkukkien tieltä, ja se helpottaa kummasti kitkemistä, jota en kauhean mielelläni muutenkaan harrasta...;) En ole laittanut katetta, mutta kuulemma se on varsin tehokasta rikkaruohoja vastaan. Laittaisin itsekin varmasti ruohosilppua katteeksi, jos semmoista saisi riittävästi, pienehkö nurmenpala kun pihallani vain on. Mutta jos semmoinen mahdollisuus on, niin laita ihmeessä, eivät kukat haihduta vettäkään niin paljon, ja taas pääsee helpommalla. Kyllä se on vaan helppoa tämä puutarhanoito, kun tietää niksit... ;D
- Tuleva kotipuutarhuri
tiina kirjoitti:
No joo...itse poistin aika perusteellisesti nurmikon ja muut rikkakasvit auringonkukkien tieltä, ja se helpottaa kummasti kitkemistä, jota en kauhean mielelläni muutenkaan harrasta...;) En ole laittanut katetta, mutta kuulemma se on varsin tehokasta rikkaruohoja vastaan. Laittaisin itsekin varmasti ruohosilppua katteeksi, jos semmoista saisi riittävästi, pienehkö nurmenpala kun pihallani vain on. Mutta jos semmoinen mahdollisuus on, niin laita ihmeessä, eivät kukat haihduta vettäkään niin paljon, ja taas pääsee helpommalla. Kyllä se on vaan helppoa tämä puutarhanoito, kun tietää niksit... ;D
Noin olin itsekin asiaa ajatellut; ko. alalta tulee jonkin verran ruohonleikkuujätettä, koska pihapiirissä on aika paljon nurmikkoa. Olenko ymmärtänyt oikein, että pidempänä leikattu ruoho olisi parempaa, koska se ei paakkuuntuisi niin helposti?
Olen ajatellut, että jospa aluksi kokeilisin jotakin helppoa (esim. auringonkukkia?), ja jos ne eivät tuota kamalaa stressiä ja "orjuutusta" =), niin sitten voisi vähitellen laajentaa valikoimaa mm. vihannesten suuntaan. Toivotaan, että kesästä tulee hyvä; viime kesä ei säiden osalta ollut oikein mainio. =) - tiina
Noin olin itsekin asiaa ajatellut; ko. alalta tulee jonkin verran ruohonleikkuujätettä, koska pihapiirissä on aika paljon nurmikkoa. Olenko ymmärtänyt oikein, että pidempänä leikattu ruoho olisi parempaa, koska se ei paakkuuntuisi niin helposti?
Olen ajatellut, että jospa aluksi kokeilisin jotakin helppoa (esim. auringonkukkia?), ja jos ne eivät tuota kamalaa stressiä ja "orjuutusta" =), niin sitten voisi vähitellen laajentaa valikoimaa mm. vihannesten suuntaan. Toivotaan, että kesästä tulee hyvä; viime kesä ei säiden osalta ollut oikein mainio. =)Itsekään en ole kovin kokenut vielä puutarhurina, näistä kesäkukista ja muusta "pienimuotoisesta" vilejelystä on kertynyt tietoataitoa...Minusta on ollut hyvä aloittaa nuorena tällainen harrastus, niin on ehkä rohkeampi kokeilemaan kaikenlaista, kuin mitä sitten olis vanhempana. Noh, minusta auringonkukat ovat aika helppoja kasvattaa, eivätkä orjuuta, ja aiemmin mainitsemani krassit ovat ihan omaa luokkansa...Joka kesä kokeilen jotain uutta, viime kesänä tomaatteja, jotka onnistuivat keltanokalta mielestäni varsin hyvin, tai ainakin sain paljon satoa! Viime kesänä ei tosiaan ollut kovin häävit oltavat monellakaan kasvilla, toivottavasti tämä vuosi on parempi, niin päästään nauttimaan pitkästä kasvukaudesta...:)
- Tuleva kotipuutarhuri
tiina kirjoitti:
Itsekään en ole kovin kokenut vielä puutarhurina, näistä kesäkukista ja muusta "pienimuotoisesta" vilejelystä on kertynyt tietoataitoa...Minusta on ollut hyvä aloittaa nuorena tällainen harrastus, niin on ehkä rohkeampi kokeilemaan kaikenlaista, kuin mitä sitten olis vanhempana. Noh, minusta auringonkukat ovat aika helppoja kasvattaa, eivätkä orjuuta, ja aiemmin mainitsemani krassit ovat ihan omaa luokkansa...Joka kesä kokeilen jotain uutta, viime kesänä tomaatteja, jotka onnistuivat keltanokalta mielestäni varsin hyvin, tai ainakin sain paljon satoa! Viime kesänä ei tosiaan ollut kovin häävit oltavat monellakaan kasvilla, toivottavasti tämä vuosi on parempi, niin päästään nauttimaan pitkästä kasvukaudesta...:)
Odotan jo innolla huhtikuuta, että voisi laittaa auringonkukat kasvamaan; taimista näet ajattelin sitten ulkona kasvattaa. =) Olisikohan hyvä idea laittaa myöhemmin myös herneet kasvamaan samaan purkkiin, niin voisi sitten istuttaa koko kasvuston maahan; nopeutuisikohan herneiden(kin) kasvu?
Toinen asia, mikä on mietityttänyt, on se, että miten voisi rakentaa omatekoisen kasvihuoneen? Käyttäisin muovia, jottei mahdollisten vahinkojen (oksia lentää myrskyssä, tms.) jälkeen tarvitsisi keräillä lasinpaloja. Ajattelin sijoittaa sen talon eteläseinustalle tuulensuojan ja lämpenemisen vuoksi. Onkohan hyvä idea?
Kasvatitko itse tomaattisi avomaalla vai miten? Mukavaa, että onnistuit; toivotaan samaa muillekin. =) Olen "hamstrannut" erilaisia siemeniä jo jonkin aikaa; löytyy niin kurkkua kuin kurpitsaakin, ja montaa muuta. Onneksi kesä on jo tulossa... =) - Tiina
Odotan jo innolla huhtikuuta, että voisi laittaa auringonkukat kasvamaan; taimista näet ajattelin sitten ulkona kasvattaa. =) Olisikohan hyvä idea laittaa myöhemmin myös herneet kasvamaan samaan purkkiin, niin voisi sitten istuttaa koko kasvuston maahan; nopeutuisikohan herneiden(kin) kasvu?
Toinen asia, mikä on mietityttänyt, on se, että miten voisi rakentaa omatekoisen kasvihuoneen? Käyttäisin muovia, jottei mahdollisten vahinkojen (oksia lentää myrskyssä, tms.) jälkeen tarvitsisi keräillä lasinpaloja. Ajattelin sijoittaa sen talon eteläseinustalle tuulensuojan ja lämpenemisen vuoksi. Onkohan hyvä idea?
Kasvatitko itse tomaattisi avomaalla vai miten? Mukavaa, että onnistuit; toivotaan samaa muillekin. =) Olen "hamstrannut" erilaisia siemeniä jo jonkin aikaa; löytyy niin kurkkua kuin kurpitsaakin, ja montaa muuta. Onneksi kesä on jo tulossa... =)Minulla on juuri tuollainen itsekyhäilty muovikasvihuone! Toimii loistavasti, vaikka kenties saattaa perinteinen lasinen olla kauniimpi...mutta halvempi oli tehdä itse suht' edullisista ( ei ykköslaatuisista) lankuista ja tolpista ja muovista. Rakentamisessa vaikeinta oli ehkä saada kaikki "sopimaan" toisiinsa. Siis saada tasapainoon koko rakennelma. Mittojen kanssa saa olla tarkka, niin monelta murheelta välttyy. Sisälle rakensimme kasvatusaltaat, joiden syvyys on noin puoli metriä, eli ei ollut rikkakasveista vaivaa. Terhakat tomaattini tosiaan olivat siellä koko kesän ja itseasiassa jo toukokuussa vein ne sinne pienen totuttelun ja lämpöpuhaltimen turvin. Kuumana päivänä lämpötila kasvihuoneen sisällä kasvaa huippulukemiin (vaikka tuulettaaa)joten ihan paahteiseen paikkaan sitä ei paranisi sijoittaa, sillä kovin mahdotonta sitä on viilentää. Hyvä on keksiä joku varjostuskangas tai joku vastaava varjostamaan kuumimpina tunteina. Viime kesä ONNEKSI oli enimmäkseen pilvinen, sillä en ollut tajunnut sitä varjostamisen tärkeyttä ja sitä kuinka korkeaksi lämpö todella nousee! Ens kesäksi pitää joku juttu kehitellä siihen varjostamaan tarvittaessa...
Uskoisin, että on ihan hyvä idea laittaa auringonkukka ja herneensiemeniä samaan purkkiin. Mutta herneet hieman myöhemmin, eikö ne vähän nopemapia ole kasvamaan...? En ole ihan varma...en muista enää! Siitä on sen verran aikaa, kun kokeilin niitäkin. Ensi kesänä kokeilen paprikaa, ja katson miten se lähtee kasvamaan. Jännittävää! - Tuleva kotipuutarhuri
Tiina kirjoitti:
Minulla on juuri tuollainen itsekyhäilty muovikasvihuone! Toimii loistavasti, vaikka kenties saattaa perinteinen lasinen olla kauniimpi...mutta halvempi oli tehdä itse suht' edullisista ( ei ykköslaatuisista) lankuista ja tolpista ja muovista. Rakentamisessa vaikeinta oli ehkä saada kaikki "sopimaan" toisiinsa. Siis saada tasapainoon koko rakennelma. Mittojen kanssa saa olla tarkka, niin monelta murheelta välttyy. Sisälle rakensimme kasvatusaltaat, joiden syvyys on noin puoli metriä, eli ei ollut rikkakasveista vaivaa. Terhakat tomaattini tosiaan olivat siellä koko kesän ja itseasiassa jo toukokuussa vein ne sinne pienen totuttelun ja lämpöpuhaltimen turvin. Kuumana päivänä lämpötila kasvihuoneen sisällä kasvaa huippulukemiin (vaikka tuulettaaa)joten ihan paahteiseen paikkaan sitä ei paranisi sijoittaa, sillä kovin mahdotonta sitä on viilentää. Hyvä on keksiä joku varjostuskangas tai joku vastaava varjostamaan kuumimpina tunteina. Viime kesä ONNEKSI oli enimmäkseen pilvinen, sillä en ollut tajunnut sitä varjostamisen tärkeyttä ja sitä kuinka korkeaksi lämpö todella nousee! Ens kesäksi pitää joku juttu kehitellä siihen varjostamaan tarvittaessa...
Uskoisin, että on ihan hyvä idea laittaa auringonkukka ja herneensiemeniä samaan purkkiin. Mutta herneet hieman myöhemmin, eikö ne vähän nopemapia ole kasvamaan...? En ole ihan varma...en muista enää! Siitä on sen verran aikaa, kun kokeilin niitäkin. Ensi kesänä kokeilen paprikaa, ja katson miten se lähtee kasvamaan. Jännittävää!Mistäköhän ko. tarvikkeet saisi edullisimmin? Alan liikkeissähän hinnat ovat varmaan aika kovat. =(
Oliko sinulla jotkin piirustukset, vai teitkö ihan "omasta päästä"? Entäpä nuo kasvatusaltaat; kiinnostaisi tietää myös niistä tarkemmin, millaiset ne ovat? Jos kasvihuoneen tekee lähelle taloa, niin mitenköhän voisi estää mahdolliset kosteusvauriot rakennukseen? Ehkäpä tuota viilennystä voisi tehostaa siten, että katto olisi avattavissa, ja kun ovenkin pitää auki, niin raitista ilmaa tullee sopivasti? Paljon kysymyksiä... =)
Olen itsekin ajatellut kokeilla mm. paprikaa; siemeniäkin olen jo keräillyt. Saa nyt nähdä, mitkä jutut toteutuvat. Ideoita eri jutuista kyllä pyörii päässä... =)
Noin itsekin ajattelin, että kukat ensin huhtikuulla, ja herneet ehkäpä siinä vapun tienoilla multaan. Olisi sitten jo vähän tukeakin, kun alkavat kiinnittymään. =) - Tiina
Mistäköhän ko. tarvikkeet saisi edullisimmin? Alan liikkeissähän hinnat ovat varmaan aika kovat. =(
Oliko sinulla jotkin piirustukset, vai teitkö ihan "omasta päästä"? Entäpä nuo kasvatusaltaat; kiinnostaisi tietää myös niistä tarkemmin, millaiset ne ovat? Jos kasvihuoneen tekee lähelle taloa, niin mitenköhän voisi estää mahdolliset kosteusvauriot rakennukseen? Ehkäpä tuota viilennystä voisi tehostaa siten, että katto olisi avattavissa, ja kun ovenkin pitää auki, niin raitista ilmaa tullee sopivasti? Paljon kysymyksiä... =)
Olen itsekin ajatellut kokeilla mm. paprikaa; siemeniäkin olen jo keräillyt. Saa nyt nähdä, mitkä jutut toteutuvat. Ideoita eri jutuista kyllä pyörii päässä... =)
Noin itsekin ajattelin, että kukat ensin huhtikuulla, ja herneet ehkäpä siinä vapun tienoilla multaan. Olisi sitten jo vähän tukeakin, kun alkavat kiinnittymään. =)Oma muovi(rulla) löytyi sattumalta tavaratalon puutarhapuolelta, on jopa uv-suojattua. Oli ainoa laatuaan, enkä tiedä onko kovin yleisesti myynnissä Ô_ô...Maksoi 30 euroa, enkä pidä pahana, kun ajattelee mitä kennolevy, pleksi tai muu vastaava muoviläpyskä saattaa maksaa. Tavallinen kirkas ja tukevahko rakennusmuovi soveltuu hommaan kuulemma myös hyvin. Tutuilla käytetty sitä kasvihuoneessa. En uskalla edes aavistaa, mitä jossain oikein liikkeessä mahtaisi kyseinen muovi maksaa...mutta kysyminen on onneksi ilmaista ;D Kasvihuoneesta tein aika suurpiirteiset suunnitelmat paperille. Vähän mittoja ja arvioita, miten paljon mitäkin täytyy varata...mutta lopullisesti kaikki naksahti paikoilleen vasta rakennusvaiheessa. Ehkä hullun tuuria, mutta suurilta katastrofeilta vältyttiin...
Altaat ovat sellaiset, että rakensimme laudoista noin puolimetriä syvän, n.70 senttiä leveän ja runsaan kaksi metriä pitkän laatikon. Alkuksi reunat kasataan kehikoksi ja pohjaan tukirimoja, jonka jälkeen alettiin ladella laudanpätkiä siihen päälle lopulliseksi pohjaksi. Näitä pohjalautoja ei siis tarvitse naulata mitenkään, vaan ne ovat vain siinä päällä hieman väljästi, jotta ilma pääsee kiertämään. Ruuveja/nauloja tuohon hommaan menee aika vähän, koska periaate on vähän sama, kuin esim. sängyn pohjassa. Pohjan laudanpätkät vielä reitetiin poralla,niin vesi ei jää maakaamaan juurille. Nämä altaat laitettiin yksinkertaisesti kasvihuoneen lattialle pitkien ja paksujen lautojen päälle, niin että koko rakennella lepää ilmassa. (Tässä kohtaa voi käyttää mielikuvitusta, minkä päälle altaat asettaa) Tästä on se etu, että kasvit ovat routarajan yläpuolella ja toiseksi, tämä on paljon helpompaa, kuin tehdä kasveille suoraan maahan jonkinlaista kasvupekkiä. Eikä ole edes rikkakasvien kitkemistä! Multaa menee...voin sanoa, että uskomattoman paljon, mutta lohduttaudun sillä, että sitä ei tarvitse joka vuosi ostaa kokonaan uusiksi. Pitäisi riittää, että puolet vaihtaa vuosittain tai kahden vuoden välein, miltä tilanne sitten näyttääkin...En ole kuullut, onko kenelläkään muulla vastaavaa systeemiä, mutta eiköhän se ihan käypä ratkaisu ole.
Tuosta tuuletuksesta, että jos tekee plekseistä, niin luukun teko kattoon varmasti onnistuukin, mutta rullamuovista se voi olla vaikea, kun sitten syntyy välejä kattoon josta vesi pääsee sateella sisään. Minulla on tuuletusaukkoja kaksi; ovi ja ovea vastapäisellä seinällä ikkuna. Syntyy ristivetoa, mikä tuulettaa myöskin tehokkaasti. Tehokkaampi ratkaisu kai olisi katossa olevat luukut, niin lämpö pääsisi haihtumaan suoraan ylös, mutta...menee se sitten ulos muitakin väyliä pitkin. (sumutus viilentää myös) Varjostus auttaa asiaa, ettei lämpö ehdi edes nousta hälyttävästi. Ovea pidin käytännössä melkein koko kesän auki, ja jos on lämmintä, pidä kaikki luukut surutta auki vuorokaudet ympäri. Ei pääse kaste tekemään ongelmia. kesällä ainakin luukku kannattaa pitää auki yöllä edes vähän, sillä muuten kaikki paikat ja kasvit on ihan vesihöyryssä, vai mitä se nyt on...kastettako...haihtunutta vettä kumminkin. Mukavia hetkiä kasvatuskokeilujen parissa! :) - Tuleva kotipuutarhuri
Tiina kirjoitti:
Oma muovi(rulla) löytyi sattumalta tavaratalon puutarhapuolelta, on jopa uv-suojattua. Oli ainoa laatuaan, enkä tiedä onko kovin yleisesti myynnissä Ô_ô...Maksoi 30 euroa, enkä pidä pahana, kun ajattelee mitä kennolevy, pleksi tai muu vastaava muoviläpyskä saattaa maksaa. Tavallinen kirkas ja tukevahko rakennusmuovi soveltuu hommaan kuulemma myös hyvin. Tutuilla käytetty sitä kasvihuoneessa. En uskalla edes aavistaa, mitä jossain oikein liikkeessä mahtaisi kyseinen muovi maksaa...mutta kysyminen on onneksi ilmaista ;D Kasvihuoneesta tein aika suurpiirteiset suunnitelmat paperille. Vähän mittoja ja arvioita, miten paljon mitäkin täytyy varata...mutta lopullisesti kaikki naksahti paikoilleen vasta rakennusvaiheessa. Ehkä hullun tuuria, mutta suurilta katastrofeilta vältyttiin...
Altaat ovat sellaiset, että rakensimme laudoista noin puolimetriä syvän, n.70 senttiä leveän ja runsaan kaksi metriä pitkän laatikon. Alkuksi reunat kasataan kehikoksi ja pohjaan tukirimoja, jonka jälkeen alettiin ladella laudanpätkiä siihen päälle lopulliseksi pohjaksi. Näitä pohjalautoja ei siis tarvitse naulata mitenkään, vaan ne ovat vain siinä päällä hieman väljästi, jotta ilma pääsee kiertämään. Ruuveja/nauloja tuohon hommaan menee aika vähän, koska periaate on vähän sama, kuin esim. sängyn pohjassa. Pohjan laudanpätkät vielä reitetiin poralla,niin vesi ei jää maakaamaan juurille. Nämä altaat laitettiin yksinkertaisesti kasvihuoneen lattialle pitkien ja paksujen lautojen päälle, niin että koko rakennella lepää ilmassa. (Tässä kohtaa voi käyttää mielikuvitusta, minkä päälle altaat asettaa) Tästä on se etu, että kasvit ovat routarajan yläpuolella ja toiseksi, tämä on paljon helpompaa, kuin tehdä kasveille suoraan maahan jonkinlaista kasvupekkiä. Eikä ole edes rikkakasvien kitkemistä! Multaa menee...voin sanoa, että uskomattoman paljon, mutta lohduttaudun sillä, että sitä ei tarvitse joka vuosi ostaa kokonaan uusiksi. Pitäisi riittää, että puolet vaihtaa vuosittain tai kahden vuoden välein, miltä tilanne sitten näyttääkin...En ole kuullut, onko kenelläkään muulla vastaavaa systeemiä, mutta eiköhän se ihan käypä ratkaisu ole.
Tuosta tuuletuksesta, että jos tekee plekseistä, niin luukun teko kattoon varmasti onnistuukin, mutta rullamuovista se voi olla vaikea, kun sitten syntyy välejä kattoon josta vesi pääsee sateella sisään. Minulla on tuuletusaukkoja kaksi; ovi ja ovea vastapäisellä seinällä ikkuna. Syntyy ristivetoa, mikä tuulettaa myöskin tehokkaasti. Tehokkaampi ratkaisu kai olisi katossa olevat luukut, niin lämpö pääsisi haihtumaan suoraan ylös, mutta...menee se sitten ulos muitakin väyliä pitkin. (sumutus viilentää myös) Varjostus auttaa asiaa, ettei lämpö ehdi edes nousta hälyttävästi. Ovea pidin käytännössä melkein koko kesän auki, ja jos on lämmintä, pidä kaikki luukut surutta auki vuorokaudet ympäri. Ei pääse kaste tekemään ongelmia. kesällä ainakin luukku kannattaa pitää auki yöllä edes vähän, sillä muuten kaikki paikat ja kasvit on ihan vesihöyryssä, vai mitä se nyt on...kastettako...haihtunutta vettä kumminkin. Mukavia hetkiä kasvatuskokeilujen parissa! :)Kiitokset neuvoista; täytyypä alkaa katsella tarvikkeita; tuurilla saattaa löytyä edullisestikin. =)
Palaisin vielä tuohon kateviljelyyn sen verran, että mitenköhän mahtaisi onnistua, jos esim. ruohosilpun ohella käyttäisi sanomalehtiä? Vievätkö ne lahotessaan maaperän typpivaroja, tai onko niistä muuta haittaa tms.? Itse pysrin kattamisella nimenomaan työn vähentämiseen, eli siis rikkaruohoja mahdollisimman vähän. Kuinka paljon nurmikkoa pitää kääntää / poistaa ennen aloittamista; joissakin ohjeissa sanotaan, että paljonkin, toisissa taas, että istuttaa taimet siihen vaan nurmikolle, ja runsaasti katetta ympärille. - Tiina
Kiitokset neuvoista; täytyypä alkaa katsella tarvikkeita; tuurilla saattaa löytyä edullisestikin. =)
Palaisin vielä tuohon kateviljelyyn sen verran, että mitenköhän mahtaisi onnistua, jos esim. ruohosilpun ohella käyttäisi sanomalehtiä? Vievätkö ne lahotessaan maaperän typpivaroja, tai onko niistä muuta haittaa tms.? Itse pysrin kattamisella nimenomaan työn vähentämiseen, eli siis rikkaruohoja mahdollisimman vähän. Kuinka paljon nurmikkoa pitää kääntää / poistaa ennen aloittamista; joissakin ohjeissa sanotaan, että paljonkin, toisissa taas, että istuttaa taimet siihen vaan nurmikolle, ja runsaasti katetta ympärille.En tiedä kovin paljon kateviljelystä, joten olen huono sanomaan mitään sen kummemmin neuvoksi...Mutta mitä olen lukenut ja kuullut sieltä täältä, uskallan sanoa, että istutusten kattaminen, ruohosilpulla, kuorisilpulla tai sanomalehdellä vähentää vaivaa. Eli jos minulla olisi mahdollisuus laittaa istutuksiini katteeksi vaikka ruohoa (halpaa, jos omalta pihalta saa), niin varmasti käyttäisin sen hyväkseni. Sanomalehdet kuulemma käy katteeksi, mutta hajoavat nopeammin ja niistä kai irtoaa sitä painomustetta, mutta luulen, että sillä saisi sitten päällystää koko pihan moneen kertaan, ennen kuin siitä olisi jotain vakavia vaikutuksia...x) En ole sitä itse laittanut, koska...no...minusta se ei näytä nätiltä. Vähän ehkä hölmöä ajatella niin, mutta...no joo. Mieluummin olen "uhrautunut" pihani esteettisyyden vuoksi rikkaruohoja kitkien...xD
- Tuleva kotipuutarhuri
Tiina kirjoitti:
En tiedä kovin paljon kateviljelystä, joten olen huono sanomaan mitään sen kummemmin neuvoksi...Mutta mitä olen lukenut ja kuullut sieltä täältä, uskallan sanoa, että istutusten kattaminen, ruohosilpulla, kuorisilpulla tai sanomalehdellä vähentää vaivaa. Eli jos minulla olisi mahdollisuus laittaa istutuksiini katteeksi vaikka ruohoa (halpaa, jos omalta pihalta saa), niin varmasti käyttäisin sen hyväkseni. Sanomalehdet kuulemma käy katteeksi, mutta hajoavat nopeammin ja niistä kai irtoaa sitä painomustetta, mutta luulen, että sillä saisi sitten päällystää koko pihan moneen kertaan, ennen kuin siitä olisi jotain vakavia vaikutuksia...x) En ole sitä itse laittanut, koska...no...minusta se ei näytä nätiltä. Vähän ehkä hölmöä ajatella niin, mutta...no joo. Mieluummin olen "uhrautunut" pihani esteettisyyden vuoksi rikkaruohoja kitkien...xD
Ajattelinkin laittaa kasvien juurelle ensin sanomalehtiä, ja niiden päälle ruohosilppua. Tarkoituksena olisi, että paperit estäsivät rikkaruohot, ja silppu antaisi ravinteita, pidättäisi kosteutta, yms., ja samalla peittäisi paperit näkyvistä pitäen ne myös paikoillaan. =) Painomusteesta ei toivottavasti ole haittaa; nykyäänhän ei kaiketi enää käytetä haitallisia väriaineitakaan?
Sellainen tuli myös mieleeni, että osaatko suositella hyviä kirjoja / lehtiä ko. alasta? Aika paljon niitä on toki tullut luettuakin, mutta ainahan voi jokin olla jäänyt huomaamatta. =) - Tuleva kotipuutarhuri
tiina kirjoitti:
Itsekään en ole kovin kokenut vielä puutarhurina, näistä kesäkukista ja muusta "pienimuotoisesta" vilejelystä on kertynyt tietoataitoa...Minusta on ollut hyvä aloittaa nuorena tällainen harrastus, niin on ehkä rohkeampi kokeilemaan kaikenlaista, kuin mitä sitten olis vanhempana. Noh, minusta auringonkukat ovat aika helppoja kasvattaa, eivätkä orjuuta, ja aiemmin mainitsemani krassit ovat ihan omaa luokkansa...Joka kesä kokeilen jotain uutta, viime kesänä tomaatteja, jotka onnistuivat keltanokalta mielestäni varsin hyvin, tai ainakin sain paljon satoa! Viime kesänä ei tosiaan ollut kovin häävit oltavat monellakaan kasvilla, toivottavasti tämä vuosi on parempi, niin päästään nauttimaan pitkästä kasvukaudesta...:)
Koskapa olen ajatellut kokeilla esim. tomattien ja kurpitsojen pienimuotoista viljelyä, niin kysyisin, että miten ne pitäisi tukea?
Myös porkkanaa ja orvokkeja ajattelin kasvattaa siemenestä; miten noinkin pienisiemenisiä kasveja kannattaisi kylvää, jotta tulisi sopiva taimiväli yms.? Molempia on irtosiemeninä; esim. nauhathan olisivat yksinkertaisia ja niistä saisi kylvettyä isomman alan, mutta näin aluksi ajattelin vain kokeilla, kuinka ne kasvavat. =) - tiina
Koskapa olen ajatellut kokeilla esim. tomattien ja kurpitsojen pienimuotoista viljelyä, niin kysyisin, että miten ne pitäisi tukea?
Myös porkkanaa ja orvokkeja ajattelin kasvattaa siemenestä; miten noinkin pienisiemenisiä kasveja kannattaisi kylvää, jotta tulisi sopiva taimiväli yms.? Molempia on irtosiemeninä; esim. nauhathan olisivat yksinkertaisia ja niistä saisi kylvettyä isomman alan, mutta näin aluksi ajattelin vain kokeilla, kuinka ne kasvavat. =)Tomaatit voi tukea joko lankasysteemillä tai kepillä. Keppi on minusta parempi, jos vaan sen saa tarpeeksi syvälle "istuttettua", niin että se on tukevasti. Langat ei tue minusta tarpeeksi ja muutenkin hankalat. Kokeilin kumpaakin tuentaa ja keppi osoittautui paremmaksi, kun se sidotaan tomaatin runkoon narulla. Pystyssä pysyy!
Jostakin olen kuullut, että porkkanat ja muut pienisiemeniset kannattaa sekoittaa hienoon hiekkaan, niin kylvörivit on helpompi saada suoraan. Ja esikasvatettavat pienisiemeniset voisi kylvää yhteen isoon laatikkoon (yrittää ripsutella niitä harvaan), ja sitten kun ovat itäneet ja ovat n. sentin mittaisia, siirtää omaan ruukkuun. Siirrot täytyisi tehdä mahd. aikaisessa vaiheessa (mutta ei liian aikaisin kuitenkaan), niin pikkuiset eivät rasitu niin paljon. Luulisin, että porkkanat koulitaan yksittäisiksi taimiksi maassa. Eli odotat vaan kasvamista ja nypit huononnäköiset ja muut liiat taimet pois. Orvokkeja on niin helppo ostaa valmiina taimina, että en viljelisi niitä itse. Tarvitsevat niin pitkän kasvuajan, eli juuri nyt olisi aika laittaa ne itämään. Mutta kokeilun ilosta voi niin toki tehdä! ^_^ - Tuleva kotipuutarhuri
tiina kirjoitti:
Tomaatit voi tukea joko lankasysteemillä tai kepillä. Keppi on minusta parempi, jos vaan sen saa tarpeeksi syvälle "istuttettua", niin että se on tukevasti. Langat ei tue minusta tarpeeksi ja muutenkin hankalat. Kokeilin kumpaakin tuentaa ja keppi osoittautui paremmaksi, kun se sidotaan tomaatin runkoon narulla. Pystyssä pysyy!
Jostakin olen kuullut, että porkkanat ja muut pienisiemeniset kannattaa sekoittaa hienoon hiekkaan, niin kylvörivit on helpompi saada suoraan. Ja esikasvatettavat pienisiemeniset voisi kylvää yhteen isoon laatikkoon (yrittää ripsutella niitä harvaan), ja sitten kun ovat itäneet ja ovat n. sentin mittaisia, siirtää omaan ruukkuun. Siirrot täytyisi tehdä mahd. aikaisessa vaiheessa (mutta ei liian aikaisin kuitenkaan), niin pikkuiset eivät rasitu niin paljon. Luulisin, että porkkanat koulitaan yksittäisiksi taimiksi maassa. Eli odotat vaan kasvamista ja nypit huononnäköiset ja muut liiat taimet pois. Orvokkeja on niin helppo ostaa valmiina taimina, että en viljelisi niitä itse. Tarvitsevat niin pitkän kasvuajan, eli juuri nyt olisi aika laittaa ne itämään. Mutta kokeilun ilosta voi niin toki tehdä! ^_^Kiitokset neuvoista! Olen ajatellut tehdä kohopenkin (risuja, ruohoturpeita, kompostia ja multaa), johon päälle laitan tomaattia ja reunoille porkkanaa. Paprikaa ja vesimeloniakin yritän kasvattaa. Saa nähdä, itääkö edes noista mikään. =) Siemeniä on tullut haalittua, joten yritetään nyt ainakin.
Penkin ulkopuolelle tulisi sitten papuja auringonkukkia yhteiskasvustona, ja lisäksi somistan aluetta orvokeilla ja kuukausimansikoilla. Ennestään alueella on jo raparperia, jos ovat talvesta selvinneet.
Kaikkien kasvien juurille ajattelin laittaa aluksi sanomalehtia rikkaruohojen kasvua ehkäisemään, ja päälle paperien ruohosilppua ravinteiksi ja "koristeeksi". Suunitelma taitaa olla suurisuuntainen, mutta toivottavasti onnistuu.
Olen myös ajatellut laittaa sinappia johonkin väliin, jotta se tuoksullaan hämäisi tuholaisia. Mistähän mahtaisi saada siemeniä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849