STP Engine Flush käsittely

LittleRedVan

ja onhan niitä monia muitakin eri merkkisiä samaan tarkoitukseen, Forte lie se ykkösnimi ja kalleinkin,vaan tänään kaadoin 95tkm ajettuun,just käytettynä ostamaani auton(Rellu-Nissan 1,5dci moottoriin)moisen purkillisen lämpimien öljyjen sekaan ja annoin rouskuttaa tyhjäkäyntiä sen n15min.
Sitten lorottelin mustat kurat pois ja öljynsuodattimen samoin irrotin.
Tuossa koneessahan suodatin on suu alaspäin,siis niinpäin ettei sinne mitään jää hihansuuhun valuttamaan,hyvin ahtaassa raossa kylläkin ja vain hätinä edes käsivoimin kiristettävissä/irrotettavissa,riippuu tietty käden koosta muttei sinne avain sovi.
Noh,Elokuussa vaihtamani,vain parituhatta ajetut öljyt valui astiaan ja voi pojat miten mustaa mönjämäistä hienojakoista tavaraa!!
Suodatin oli kyllä ok näköinen,toki sekin oli vaihdettu juuri mutta varminta näin kun ei tiennyt mitä sinne jäi ja halpahan tuo suodin on "henkivakuutuksena"ehkä turhaan vaihdettu mutta näin tein STP ohjeiden mukaan.
Öljyt sai valua rauhassa ja sitten tulppa kiinni,uusi öljynsuodatin ja synteettiset 5W-40 öljyt sisään.
Starttaus tsekkaus öljytasosta,vuodoista,öp-valon sammuminen ym ja sehän kävi pehmeämmin kuin ennen!!
Ei se huonosti aiemminkaan käynyt,mutta eroa oli ja koeajossa kone oli pirteämmän oloinen,kulki jotenkin kevyesti.
Eihän siihen nyt mitään hv tietysti lisää tullut mutta suosittelen,halpaa huvia=purkki n6e suodatin öljyt oman maun mukaan ja lie antoi sisuskaluille puhtaan olon sekä lisäsi koneen hyvinvointia kestoikää kun sai noet ym öljynkokkareet kyytiä.
Öljyjen tarkistus kunnon ajolenkin jälkeen=öljypintaa ei tahtonut tikusta erottaa,ylärajassa mutta niin kirkasta puhdasta.
Yleensä heti normaalin suodatin öljynvaihdon jälkeen pikimustaa kone kuin kone.
Onko muilla kokemuksia ja millaisia?

20

8771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäaineet.rules

      5 w 30 vähähiilinen moottoriöljyksi tohon moottoriin.
      Ja dieselin lisäainetta NCH KGARD 2 promillea silloin tällöin.

    • MullakinPikkudiesel

      Faktaa kiitos ja miksi moisia juuri tuohon moottoriin?
      Mitä on vähähiilinen moottoriöljy kuin sama kysymys NCH....mikälie aineelle ja 2promillea on aika vähän johonkin aineeseen...käytännössä ei mitään jos otetaan laadunvaihtelut huomioon....
      Tarkoitatko ettei moisia käsittelyjä Engine Flusheilla tarvita millään moottoreilla, tuolla 1,5dci:llä, vaiko ettei vielä noilla km tai että koko homma on turhaa moottoreissa?

    • VTTmies

      Vähähiilinen öljy on semmoista..ööh...joka ei ole hiiltynyt,siis ei ole muodostanut hiilikuorta moottoriin=karstaa.
      NCH KGARD 2 on tulppamerkki NGK:n K moottoreille tehty Garden(puutarha)myrkky ja sen 2 versio joka ehkäisee bakteerien kasvua polttoaineessa.

    • HIILIVETYJÄ.TISLEITÄ

      XXXX 1 ESP Formula 5W-30 sopii erittäin hyvin etenkin uusimpiin autoihin, joissa käytetään dieselmoottorin hiukkassuodatinta. Dieselmoottorin hiukkassuodattimen pysyminen huoltovapaana edellyttää juuri XXXX 1 ESP Formula 5W-30:n kaltaista vähätuhkaista moottoriöljyä.
      Kaikki öljyt ovat hiilivetytisleitä. Hiilestä jää jäljelle TUHKA, jota uusimmissa longlife dieselmoottoriöljyissä muodostuu mahdollisimman vähän.

      K-GARD on dieselpolttoaineen lisäaine, joka nostaa setaanilukua ja voitelee suuttimet ja venttiilit.
      Markkinoijana on NCH Oy.

    • LittleRedVan

      Eipä ole tässä moottorissa mikä autossani on,ole mitään hiukkas-suodatinta enkä käytä longlife öljyjäkään koska en usko niiden voitelukyvyn kestävän vaikka valmistajat mitä väittäisivät.
      Suomi on Suomi olosuhteiltaan ja tokihan kone sen valmistajalle tärkeimmän eli takuuajan kestää vaikkei siihen vaihda ollenkaan öljyjä,lisää jos tarve=)
      Näin ne tekee noissa etelän maissa,niihin öljyjä pahemmin vaihdella saati suotimia tai jakohihnoja...
      Ennenmminkin teen niin että vaihdan tavalliset synteettiset,tietty laatuluokitukset ok,n10tkm välein ja voitelukyky taatusti säilyy eikä kustannuksetkaan kasva jos käyttää marketöljyjen tarjouksia vs longlife öljyjen huimaan hintaan.
      Kukin tyylillään,sorry.

    • Esimerkiksi

      Kertausta
      Uusiin dieselhenkilöautoihin, 5 w 30 vähätuhkainen longlife
      Bensa-autoihin 5 w 40
      Raskas dieselkalusto, puolisynteettinen 10 w 40

    • EiKestäLongLifet

      Kertaus on..ja niin edelleen mutta millä perustelet ihan "mustaa valkoisella"että viskositeetti on juuri tuo,meinaan voi se olla lämpötilan mukaan vaikka 10W-40 tms tai yhtä hyvin 5W-50 ja vähätuhkaisuudella ei lie mitään tekemistä ellei hiukkasloukkukone ja longlife öljyt on tarkoitettu pitkille vaihtoväleille aivan johonkin muualle kuin arktiseen Suomeen eikä kait kukaan tosissaan usko ylipitkien vaihtovälien edistävän moottorin kestävyyttä,öljymerkki kuin merkki samoin moottorin malli mikä tahansa.
      Melkoisen mustaa kuraa pukkaa jo 10tkm jälkeen,saati mitä tulee 20tkm ajon jäljiltä ja tuleeko enää edes juoksevana 30tkm jälkeen....
      En suosittele omakohtaisin kokemuksin kenellekkään ellet vaihda autoa usein tai huollata sitä jollain sopimuksin työnantajan leasingautona,ongelmien hakemista ja moottoriremontin houkuttelua ennenaikaisesti.

    • V.Ermo

      No niin,eiköhän mieluusti niitä kommentteja&kokemuksia mitä tuon aloittajan tekstejä lukien tulee mieleen eikä mennä asiasta kovin sivuun, vaikka tärkeää se tuokin on,uusi otsikko ja keskustelu mieluusti tälle jälkimmäiselle.

    • Vähän_ihmettelevä

      Olenkohan nyt mokannut raskaasti, kun koskaan en ole mitään lisäaineita käyttänyt dieseleissäni? Ja dieseleitä mulla on ollut vajaat 20 vuotta. Kolmas kierros meneillään. Uutena ostettuja ja vaihtoon mennessä ajettu hieman yli 100.000 km.
      Niihin on aina tehty ihan normaalit perushuollot ajallaan ja niiden yhteydessä öljynvaihdot. Nyt viimeisessä, kohta vaihtoon menevässä, on longlife-öljyt ja huolto/vaihtoväli 30.000km. Olen tähän viimeiseen kyllä vaihtanut öljyt noin 15.000 välein.

      Koskaan missään autoissani ei ole ollut mitään vikaa moottoreissa, jonka olisin itse havainnut. Eivät syö öljyä, eivät savuta.
      Niinpä ihmettelen mihin noita kalliitakin lisäaineita tarvitaan? Jos ne olisivat tarpeellisia, niin uskoisin moottorivalmistajan vähintäänkin suosittelevan niiden käyttöä ellei peräti edellyttävän.

      • Liian.kuivaa.dieseliä.ny

        Noin vähän ajetut dieselit ovat vasta sisäänajettuja.
        Suuttimien ja venttiilien tarpeeet tulevat esiin myohemmin.


      • Vähän_ihmettelevä
        Liian.kuivaa.dieseliä.ny kirjoitti:

        Noin vähän ajetut dieselit ovat vasta sisäänajettuja.
        Suuttimien ja venttiilien tarpeeet tulevat esiin myohemmin.

        No ilmankos minulla ei koskaan ole ollut dieseleiden kanssa mitään ongelmia. Ja huollot olleet edullisia.
        Ne viat ja kalliimmat huollot siis tulevat ilmeisesti huomattavasti myöhemmin.

        Bensa-autoissa jo tuossa 100.000 nurkilla alkaa olla kalliit huollot ja kaikennäköistä ylimääräistä pikku 'säätöä' ja korjausta. Näissähän olikin yksi syy, miksi siirryin aikanani dieseleihin. Ehkä bensa-autotkin ovat jo nykyisin luotettavia ja kestäviä ainakin tuohon hieman yli 100.000 km:in saakka.

        Jokohan uskaltaisi vaihtaa bensa-autoihin seuraavaksi, kun kilometrejä ei enää eläkkeellä tule entisajan malliin? Toisaalta auton hintaero dieselien ja bensojen välillä kutistunut olemattomiin, joillan merkeillä jopa päinvastaiseksi.
        Vaikka kiireet onkin vähentyneet, niin edelleen luotettavuus on ykkösasia minulle autossa. En yhtään enempää ymmärrä moottoreista, saati osaa niille jotain tehdä, jos ongelmia tulee. Eikä kiinnostakaan. Auto on liikkumisvline, jonka pitää palvella juuri siinä tehtävässä ilman että minun pitäisi ymmärtää sen tekniikasta tuon taivaallista tai osata toimia muuten kuin tankata, vaihtaa renkaat, lisätä pissapoikanestettä, tarkistaa öljytaso ja huolehtia määräaikaishuolloista.

        On muuten ihmeellistä, ettei moottorivalmistajat suosittele noiden lisäaineiden käyttöä....


      • ÄläIhmettele

        Ei se mitenkään ihmeellistä ole,kas kun eivät pysty mitenkään valvomaan mitä kukin tankkiinsa kaataa ja ottamaan myös vastuuta sallituista aineista ja erottaa ne sitten ei sallituista,annostelu ja käyttövirheistä jopa väärennöksistä,joten yksinkertaisesti kaikki lisäaineet ovat käyttäjän,ei valmistajan,vastuulla.
        Löytyy aina niitä jotka haluavat hyötyä oikeustoimin ja haalia isojakin rahoja "katastrofeista"joita joku lisäaine hänelle ja koko suvulle aiheutti..siis USA nyt kyseessä.
        Siinäkin kyllä olet vähän kuutamolla jos kuvittelet nykyautojen olevan luotettavia,ovat ne niinkauan kuin kaikki toimii 100%,vaan jos jotain pikkuvikaakin tietokoneaivoihin pukkaa,yhdistyshäiriötä tai joku anturi antaa koodin jota ei saisi tulla ym niin koko matka loppuu siihen.
        Ei siellä tilaakaan ole mihin kätensä sovittaisi,eikä siellä mitään voi itse korjatakkaan ja jos viankin tietää,ei kädet sovi saati näe ja pura ensin kerros kaksi johtoa letkua putkea...
        Ennenvanhaan kaikki miehet ymmärsi autoista senverta että kärjet,virranjakajan kannen johdot,puolan ja vaikka vuotavan vesiletkun, kaasuttimen suuttimien,tulpanvaihdot,katkenneen tuulettimenhihnan tai löysän akunkengän osasi korjata/kiristää/putsata/vaihtaa ja matka jatkui.


    • Johtoa10km

      Just niinkuin tuossa viimeisin kommentoi,viat tulevat tietysti "takuuajan"jälkeen niinkuin valmistaja laskenuttanut insinööreillään.
      Kysymys on jättimäisistä rahoista eli jos edellytetään jonkin lisäaineen käyttöä=laskee myyntiä verrattuna kilpailijoihin.
      Liian hyvin tehdyt ja kestoiältään paremmat moottorit apulaitteineen taasen maksavat maltaita taas niihin kilpailijoihin verrattuna ja kestävät suurinpiirtein sen mitä suunniteltu,max 10v ja 100tuhatta noin.
      Mitä takuuajan jälkeen tapahtuu ei kiinnosta valmistajia ja onkin tuuripeliä edellisten/nykyomistajan hyvän huollon ansioita yksilötasolla miten laite toimii tai ei eli tiheät öljynvaihdot,tunnolliset suodinvaihdot/jakohihnat ja hellävarainen käyttäminen,ne lisäaineet polttoaineessa jne rupeavat kantamaan hedelmää korjaamokäyntikierteeseen nähden,esim moottorin kestoikä/yhteispaineruisku/ruiskutuspumput/suuttimet/turbot/jakohihnojen katastrofit...
      Elektroniikka ja sähkövehkeet eri juttu ja niiden kestoikä herran hallussa uudesta vanhaan eli ne kypsyvät itsekseen miten sattuu,halppiselektroniikkaa Kiinasta kun ovat kaikissa.
      Nykyautot kun enempi liikkuvia elektronisia pommeja,sähköllä kaikki moottorinohjauksesta ohjaustehostimeenkin,sähköisetvaihteistot ja mukavuusvarusteet päälle.

    • LittleRedVan

      No niin,keskustelu näköjään Suomi24 tyyliin enempi sivuraiteella jo siitä mistä aloitin ja ainahan näitä on jotka haluaa "valistaa"meitä tyhmiä,mutta nyt ajettu tuon STP Engine Flush käsittelyn jälkeen n300km ja öljy on ihan kirkasta vielä öljytikusta kun tutkii.
      Siis kuin bensakoneessa,pikkasen tummemmat kuin heti vaihdon jälkeen!
      Aivan ihme juttu,onpahan normaalisti näissä dieseleissä vetäneet mustan värin pintaan jo pikku lenkin jälkeen jos öljyt suodattimen olet vaihtanut eli voimme sanoa että puhdasta on sisuskaluissa ja lie olosuhteet moottorissa melkoisesti muuttuneet jos öljyn väristä voi jotain päätellä=)

      • ProOil

        Kyllä kuulostaakin ihmeelliseltä, että diesel kone ei yhtään noennut öljyä...


      • fdsa28

        Samanlaista kokemusta löytyy 90-luvun VW 1.9 TD:stä, STP huuhtelun jälkeen uudet öljyt olivat 500 km ajon jälkeen aiempaa kirkkaammat. Voi siis päätellä, että jotain likaa huuhtelu irroitti. Mitään ongelmia huuhtelusta ei tullut, eikä se muuten vaikuttanut moottorin toimintaan, eli öljyvalokin sammui yhtä nopeasti kuin ennenkin.


    • HYVÄ-LISÄAINE

      Dieselin lisäainetta tankkiin, niin palaa puhtaammin, eikä synny tuhkaa / nokea moottoriin.
      Setaaniluku nousee----iso apu varsinkin talvella.

      • Fakta....homma

        Nch Kernite K Gard on nähtävissä ja testattavissa
        Metkossa Jämsässä syyskuun alussa.


    • Wynns

      Aivan ensimmäinen asia on toimia tarkoin kunkin tuotteen ohjeiden mukaan, jotka eroavat tuotekohtaisesti, Forte, StP, Bardhal jne., eli kierrokset ja tyhjäkäynnin kesto juuri ohjeituksen mukaisesti. Väärällä tuotteen käytöllä voi tehdä koneelleen vahinkoa.

      Itse homman tehdessä sen voi valvoa, mutta jollakin pajalla teettäessä ja "selkänsä käntäessä" vaikea tietää onko työ tehty tuotteen ohjeistuksien mukaan.

      Sitten joskun paljon ajettu ja hyvin likainen, huonosti huollettu kone voi jopa hajota tuollaisen käsitelyn seurauksena (lienee kuitenkin melko harvinaista) kun pesu irroittaa likaa mutta osa suuresta irroitettavasta saastemäärästä liikkuu, mutta jääkin tukkimaan paikkoja, vaikkapa ahtaita öljykanavia. Tiedä sitten on kaikissa konerikon tapauksissa edes toimitu tuotteen ohjeen mukaisesti.

      Ulkolaisella Bemaripalstalla muuan kommentoija kertoi tekevänsä 500-sarjalaiseensa varmuuden vuoksi huuhtelu-öljynvaihtoja noiden pesujen sijaan, eli vaihtoi uudet öljy ja suodattimenkin ja sitten kierron baanalle, muutama kymmen ekilometria ja sitten öljynvaihto uudestaan uuden suodattimen kera. Muutoinkin tekin lyhyellä tahdilla vaihdot, muistaaksen maximi 10 tkm tai yksi vuosi. Kyse oli jostakin hieman vanhemmasta Bemusta, joka oli kuvissa kuin tehtaalta tuleessa tikissä.

      Ps. Itse olen aiemmin dieselin tankkiin toisinaan laittanut Wynnssin http://www.wynnsusa.com/ suuttimien voitelu- ja puhdistusainetta ja kaikki mennyt ok.

      Sitten kerran heti tankkauksen ja tuotteen lisäyksen jälkeen lähdin 1000km reisuun per suunta, lähinnä moottoritietä ja jossakin noin 300 km kohdalla kun poikkesin kahvitauolle ja sitten starttasin auton uudestaan, niin tuntui kun olisi käynyt vajailla pytyillä, ravisteli pahasti, meinasi sammua, kierokset seikkaili eikä suostunut ottamaan muistaaksen yli 1200-1500 kierrosta. Säikähdin josko ruiskupumppu olisi kilahtanut tuotteen vuoksi jostakin syystä, laittanut likaa liikkeelle joka sitten jumittunut tai tukkinut suuttimen ymv.

      Lähellä sattui olemaan merkkihulto ja poikkeksin sinne auton tarkistukseen, mutta eivät löytäneet mitään poikkevaa. Olettivat että jokin roska / lika olisi hetkeksi aiheuttanut ongelmia. Tuosta on nyt useita vuosia, mutta en ole sen jälkeen uskaltanut lisäinetta dieselin joukossa käyttää.

      Tankkaukset koetan aina tehdä hyvissä ajoin päästämättä tasoa liian matalaksi jotta mahdollista tankin pohjalla olevaa likaa ei nousisi kiertoon ja riskeerasi ruiskutuspumppua.

      Tankkauspaikkoina suuret tunnetut ketjut sillä oletuksella, että tuottaissaan olisi mukana kaikki tarvittavat lisäaineet, myös ne voitelevat.

    • Antoolikks

      Itsellä öljynvaihto edessä 2009 diesel volvoon ja täytyy kokeilla tuota stp ainetta kun näyttää niin edullista olevan. Dieselillä jotkut pesseet koneita sisältä siten että samaan tapaan tuon stpn kanssa dieselit öljyn sekaan ja tyhjäkäynnillä käyttö ja sitten öljyt pihalle. Nuo stp, forte ym aineet ainakin jokut sisältävät kerosiinia ja muita polttoaineita joten tuo dieselhomma voisi myöskin toimia mutta en uskalla ainakaan tähän autoon kokeilla. Kaveri laitttoi 540 bemariin dieselit ja kyllä tuli paskaa ulos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe