Abdominoplastia

kiristys

Onko täällä palstalla muita abdominoplastiaa suunnittelevia tai sen tehneitä?
Itse kovasti suunnittelen, Suomen olen todennut aivan liian kalliiksi minun budjetilleni, joten suuntaan siis Tallinnaan.
Kuvia olen lähettänyt sekä suomalaisille että virolaisille kirurgeille, yhden luona käynyt ihan konsultaatiossa. Tuomioksi tuli vatsalihasten diastaasi ja alkava napatyrä. Lisäksi tietenkin roikkovatsa ja kauheat jenkat.
Leikkaus tulee siis minun kohdallani sisältämään kaiken mahdollisen; lihasten kiristyksen, roikon leikkaamisen, sekä rasvaimun (4 aluetta).
Muiden kokemuksia ja kertomuksia lääkäreistä ja klinikoista sekä itse toimenpiteestä odotan innolla!

125

9597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukki

      Operaatio takana, lihakset kiristetty ja roikko leikattu. Tänään oli tikkien poisto ja haava parantunut hyvin. Ja mulla on ihan litteä maha, jihuuuu...!

      • Anonyymi

        Suomessakin tehdään samalla hinnallla


    • Korjaavaliike

      Suunnitteilla on täälläkin, tai oikeestaan toteutusta vaille valmista!
      Konsultaatiossa kävin lokakuussa ja toimenpide sovittu joulukuun puolenvälin paikkeille. Helsinkiin olen menossa Bulevardin klinikalle, nettisivujen perusteella valitsin ja paikan päällä käydessä vakuutuin kyllä paikasta.
      Ihan itse maksan ja vaikka toimenpiteessä korjataan samalla kahden sektion jälkeisiä vaivoja- ei siis pelkästään kauneuskirurginen toimenpide- niin vuosilomaa käytän toipumiseen. Jotenkikn ajattelen, että kun kyseessä on kuitenkin vapaaehtoinen toimenpide niin käytän siihen omaa aikaani enkä työnantajan.

      Vähän taustaa:
      Olen 55v, 165/ 68 nainen. Iältäni siis jo menopaussin paremmalla puolella ja kooltani sellainen tavallinen. Vatsa on kahden raskauden sekä sektion muotoilema ja sekös mua jurppii. Muuten olen itseeni varsin tyytyväinen joten miksi en tuota harmittavaa kohtaa korjaisi kun kerran mahdollista on. Minulta siis korjataan sektioarpi, otetaan ylimääräinen poimu alavatsasta pois ja tehdään samalla rasvaimu koko vatsan alueelle.
      Kipuja varmaan on odotettavissa mutta nuo sektiot ja muutaman muun leikkauksen läpikäyneenä en osaa kovin paljoa niitä pelätä.
      Ympäristön kommentit yhtä lukuun ottamatta on olleet luokkaa "what ever makes u happy!" Tosin olen asiasta kertonut vain lähimmille ihmisilleni, enkä katso jatkossakaan tarpeelliseksi avautua asiasta kovin laajasti.

      Tänne palstalle tuntuu säännöllisesti näitä "syö terveellisesti ja urheile niin et tarvii leikkausta"- kommentteja joku/ jotkut kirjoittelevan. Valmiiksi voin vastata, että noi hommat on jo hoidossa. Leikkaava lääkäri kommentoi tuota asiaa sanomalla, että tässä iässä jos tahtoo vatsarasvan kadottaa, pitäisi pudottaa kokonaispainoa suhteettoman paljon ja silloinkin todennäköisesti vatsa olisi suhteessa samanlainen kuin nyt. Ja kuten aikaisemmin totesin, en koe tarvetta laihtumiselle- vain vatsa on ruma.

      Ehkä palaan asiaan kunhan kokemus on takanapäin :)

    • kiristys

      Tiukki, missä leikkautit ja paljonko tuli maksamaan?

    • toipuva

      Hei! minulla on 3 ihanaa pientä lasta joista 2n nuorimman ikäero on vain 1v4kk:a minulle tuli viimeisen raskauden aikana napatyträ. Jonka päätin mennä korjauttamaan, samalla minulle tehtiin adominoplastia, kiristettiin lihakset ylhäältä alas asti. Keski vaiheilla lihasten väli oli n.8cm ja sitten leikattiin ylimääräiset nahan retaleet pois. Olen 159cm\52kg . Hyvin on toipuminen mennyt, kolme ekaa päivää oli kaikkista pahimmat. Tikit saan mennä 10.11 poistamaan Tk.hin.

      • Tiukki

        Mun leikkaus tehtiin julkisella, eli ei maksanut ja sairasloma on onneksi palkallinen. Mulla on nyt leikkauksesta 2 viikkoa ja tuntuu hurjalta, jos nyt pitäisi mennä töihin.
        Sain siis kuukauden sairasloman ja käskyn ottaa rauhallisesti vielä 2 viikkoa töihin palatessa.
        Erkaumaa oli 10 cm ja kun se kurottiin kiinni, niin ylimääräistä nahkaa jäi paljon. Mulla on nyt pystyviilto jonka kautta kiristettiin lihakset sekä vaakaviilto, nahkan poistamisen myötä. Haavat on tosi siistit, toisin kuin oli sektioarpi. Se poistettiin myös.
        Mulla siis vatsa oli kuin perse etupuolella. Kaksi pullottavaa poskea ja vinoon kurova sektioarpi keskellä. Lisäksi melkoinen määrä raskausarpia ja napa pullotti isona nappulana. Yöks, siis oikein kammomaha. Sen lisäks mulla oli selkävaivoja yms.
        Toipuvan kanssa samaa mieltä, että 3 ekaa päivää oli mäntit. Onneksi kipulääkkeet toimii ja aika nopeasti ne sai jättää pois.
        Hankalaa oli nukkua selällään. Tuntui , ettei hyvää asentoa saanut millään. Ja selän väsyessä joutui kävelemään vähän väliä. Nyt jo yötkin sujuu hyvin.
        Mulla lähipiiri kannustanu ja tukenu ihanasti. Alkuun tarvin apua ihan konkreettisesti. En saanut itse sukkia jalkaan yms. Onneksi on apujoukkoja.
        Olen yllättynyt, kuinka hyvin olen kuitenkin toipunut. Kyseessä oli iso leikkaus.


    • toipuva

      Hei tiukki mulla kans pystyviilto ja n.15cm vaakaviilto alavatsalla. Elämä aika haastavaa tällä hetkellä 3lapsen kans ja jos joku tavara tippuu niin ite en sitä ylähä saa samoin sukkien jalkaan laitto vielä haastavaa,mä oon kans vähentäny kipulääkkeitä, ei tahdo mahakaan niitä enää kestää. Haava siisti ja maha niin mahtava ku ei oo enää löllöä nahkaa alavatsalla eikä tyrä kumpua navan kohdalla. Kesällä tohtii laittaa vaikka bikinit päälle

      • toipuva

        Osa teksistä jäi johonki.. Eli ottaako tiukki sulla nauraminen lihaksiin? Mulla tuntuu sellasena "nykimisenä" niinku lihakset yrittäis irrota toisistansa. Toivottavasti niin ei kuitenkaan käy oli sen verran kallis leikkaus yksityisellä.. Ja ilma kertyy yöllä mahaan ja selkä kipeytyy kun nukun viä seljällä.. Joten joudun kans pari kertaa ylös nousemaan kävelylle. Onko sulla Yks vai kaks tukiliiviä? Mulla Yks, mutta mietiin että pitääskö toinenki ostaa jostain?


    • Tiukki

      Sattuu nauraminen ja auta armias, kun rupeaa yskittämään. Se repii niin, että meinaa itku tulla. Mutta ei se ny oo mikään ihme, uskon hellittävän kyllä.
      Mulla on sairaalasta saatu kolmiosainen tukivyö, joka on tosi napakka ja hyvän oloinen. Sitten mulla on oma, jonka hankin ennen leikkausta. Se on niikuin housuliivi ja ei niin tukeva kuin tämä sairaalan liivi. Nyt sais ruveta nukkumaan ilman vyötä, mutta jotenkin tuntuu epävarmalta. Taidan pitää vielä muutaman yön kyllä vielä.En oo pessyt tuota vielä lainkaan, mutta mulla on harso vyön alla, jota saan kierrätettyä pesukoneessa. Ja siis käytössä ollut vain tuo sairaalan malli. Luulen, että olon helpottaessa tuo kevyempi liivi on varmasti hyvä, tää on melkoinen panssari tällä hetkellä.
      Toivottavasti tulee ihana helle-kesä ja päästään nauttimaan bikineissä!!
      Mulle kirurgi sanoi, että päällekkäin on kahdet ompeleet, eli ei nyt ihan helposti pitäisi pettää. Ja päivä päivältä kudokset vahvistuu.Eli ei se nyt nauramisesta pilalle mene.

    • toipuva

      Mulle tilattiin terveystalolta missä siis kävin operaatiossa kaksi osainen tukiliivi, mikä on kans aikamoisen jäykkä ja tuntuu vähän jo hankaavan ihoa. Toi harso voiski olla hyvä laittaa tänne liivin alle. (kiitti vinkistä)

    • ladyla

      Mä kävin eilen konsultaatiossa ja varattiin leikkausaika joulukuulle :) vatsalihakset rintojen alta alas asti yhteen, napatyrä korjataan, iso pala roikkoa pois ja kylkiin rasvaimu. Mä niin innolla odotan tätä leikkausta, vaikka varmasti kipeä tulen olemaankin. Pääsen lähes kaikista raskausarvistakin eroon.
      Lainaa haettu Santanderilta, alustavasti jo hyväksyneet hakemuksen. Toivottavasti eivät peru sitä, kun leikkausaika jo on ja varausmaksunkin maksan ens viikolla :D

      Niin ja taustatietoja: oon 24v 3 lapsen äiti. 174cm/65kg. Jo kolme vuotta oon suunnitellut tätä, mutta lapset tein ensin. Nyt on perhe täynnä ja palautuksen paikka :)

    • Tiukki

      No sun leikkaus on sitten varsin pian ladyla. Kiva, kun täällä on keskustelijoita! Itse ainakin luin netistä kaiken mahdollisen ennen leikkausta ja tosi kiva oli lukea leikkauksen läpikäyneiden kokemuksia.
      Mulla oli tänään tylsä havainto, kun vaihdoin haavateippejä. Mun napa oli ihan punainen ja se märkii

    • Tiukki

      Höh, pitkä pätkä tekstiä katos johonki. No kirjotan uusiks. Eli mulla vaihdettiin haavateipit tk:ssa tikkien poiston yhteydessä ja hoitsu laittoi teipin navan yli. Siellä se on saanut muhia ja varmaan on jäänyt kosteutta teipin alle suihkun jälkeen. Eli älkää vetäkö teippiä navan päälle! ! !
      Muuten mun haavat voi hyvin. Vaaka-arpi on tosi siisti ja hyvin kiinni. Nyt sitä on alkanut kutittaa. Laitoin arpeen kelo cote geeliä ja ihanasti auttoi kutinaan.
      Muuten olo alkaa olla ihan hyvä. Kyykkyyn pääsen jo ja asentokin suoristuu päivä päivältä. Kuinkas toipuva voit?

    • ladyla

      Mä oon toivonut löytäväni jonkun keskustelun missä jutella muiden kanssa tästä, ja nyt vihdoin se täältä löytyi! :) Joka puolella on silikonikeskusteluja ja oma foorumikin perustettu, mut ei näitä vatsajuttuja niin paljon.

      Ja koska kolme vuotta oon ehtinyt tätä jo miettiä, oon ehtinyt lukea kans kaiken maailman keskustelut ja blogit mitä oon aiheesta löytänyt :D Silti mikään ei oo saanu sellasta fiilistä, että jättäisin leikkauksen välistä. Tuskin tulen tätä katumaan!

      Tsemppii Tiukki ton navan kanssa. Toivottavasti parantuis nyt nopeeta!

    • toipuva

      Aiva ekaks kiitän teitä kanssasisaria hyvästä keskustelupalstasta ja tervetuloa joukkoon ladyla.. Mun olo aivan ok, ei meinaa ehtiä paljoo levätä, mutta ehkä Se on hyvä asia. Ilmaa kertyy suolistoon ja tänään kun käytiin isänpäiväkaffeella, ei autos istuminen ollu hyväksi, tuntuu vasemmas kyljes lievää kipuilua, mutta liekö vain ilmaa. Levossa olo helpottaa. Kävelemään pystyn jo aika hyvin ja odotanki jo että pääsis pienelle kävelylenkille. Onneksi tikit saan tiistaina pois ja toivon ettei haava pääse tulehtumaan. Eilen otin viimeisen buranan, oli pakko lopettaa niiden syöminen kun meni maha aivan ripulille ja tuli sit Semmonen tahaton ulosteenkarkaaminen nauraessa, ei kiva juttu ollenkaa. Että kantsii kyllä syödä maitohappobakteeritabletteja samalla.
      Niitä oon nyt koittanu muutamana päivänä jo ottaa itekki. Jos tuo maha siitä sit rauhottuus.. Täytyy kyllä sanoo että ihmeen hyvin on parantuminen edistynyt vaikka enemmän jännitin tätä aikaa kun ite leikkausta.

      paranemisia Tiukki sulle ja Ladyla tsemppiä leikkaukseen ja kysele ihmeessä jos joku asia mietityttää, yritän vastata mikäli osaan..

    • Peppuvatsa

      Mä haluaisin laittaa myös vatsani kuntoon, olen halunnut sitä jo 12 vuotta, mutta hinnat ovat päätähuimaavia. Varsinkin, jos menee sellaiseen paikkaan mitä on lähinnä vain kehuttu. Mistä te muut olette saaneet rahat? Säästämällä?

    • Toipuva

      Mun täytyy kiittää aviomiestä, joka maksoi puolet leikkauksesta. Toki lupasin maksaa aikanaan takaisin . Mutta eikös Se niin ole että niin myötä -kuin vastamäessä.. Ja miehelle oli myös tärkeää, että saan itseni kuntoon ja koska mulla oli myös tyrä, niin pelättiin sen kureutumista. Joten leikkaus oli ainut vaihtoehto. Ja oon tosi tyytyväinen että siihen myös menin ja sain mahdollisuuden.

    • Korjaavaliike

      No niin, ensimmäinen konkreettinen asiakin leikkauksen suhteen on nyt sit tapahtunut: lasku tuli klinikalta ja siinä eräpäivä paria viikkoa ennen leikkauspäivää :) Tämä oli kyllä ihan odotettua ja ymmärrettävääkin, hoitaja kertoi konsultaation yhteydessä tähän käytäntöön päädytyn koska ihmiset yllättävän helposti varailevat/ peruvat aikoja. Tällä käytännöllä tuo aikojen peruminen kuulemma vähän vähenee. Eikä ihme, oli se siinä määrin muhkea summa.
      Mielessä kyllä pyörii päivittäin tämä asia mutta myönteisessä valossa. Useamman vuoden dieettaamisen jälkeen tuntuu kivalta ajatus, että saa senkin osan itsestään kuosiin joka ei dieettiä tottele.
      Myös leikkauksen jälkeinen elämä mietityttää, onneksi lomaa on muutama viikko ja kun toimenpide on 17.12. niin saan hyvillä mielin sivuuttaa joulun vähän vähemmällä ja keskittyä toipumiseen.
      Kipuja on varmasti odotettavissa mutta koska taustalla on kaksi sektiota parinkymmenen vuoden takaa niin luulisin kipujen olevan samaa luokkaa. Sektioista palkintona ovat olleet ihanat lapset ja tällä kertaa "synnytän" uuden ja upean vatsan!
      Lisäksi nyt ei kajota lihaksiin vaan korjataan ihoa joten luulisin, että samoissa kipukertoimissa mennään.

      Oonkohan jotenkin kieroon kasvanut kun lähestyvä leikkaus on ilon aihe...? Yleensä kai leikkaukset lähinnä pelottaa tai ainakin jännittää. Niin tai näin- iloisin mielin joulukuuta odottelen :)

    • Tiukki

      Mä kyllä myös odotin innolla leikkaustani, mutta mitä lähemmäs se tuli, sitä enemmän mua alkoi pelottaa.
      Mun pelot oli kuitenkin ihan turhia. Mua ei oo ennen nukutettu, sektio tehty puudutukses. Nukutus meni ihan hyvin, mutta mulla oli kyllä inhottava pahoinvointi herätessä. Sain siihen hyvät lääkkeet ja onneksi ei tarvinnut oksentaa.
      Toipuminen on ollut nopeampaa, kuin sektiosta. Toki nyt menin leikkaukseen hyväkuntoisena, raskaus taas oli kuitenkin kropalle kuormittava. Mulla oli myös sektion jälkeen sellainen tunne ylösnoustessa, että kaikki sisuskalut lähti valumaan. Se oli inhottava tunne. ( mulla monikkoraskaus) Pelkäsin myös tuota nousemista tämän operaation jälkeen. Oli kiva huomata, ettei mitään mänttiä tunnetta tullut.
      Ja oon kyllä niin tyytyväinen tästä uudesta mahasta ja odotan innolla juoksulenkille pääsyä. Mahtaa olla huima fiilis, kun maha ei enää hölsky juostessa.
      Navasta sain ajan haavapolille keskiviikolle ja hoitaja tyynnytteli mun huolta. Eiköhän se taas tästä.
      Väsynyt mä oon ollut ja nulkunu päiväunet melkein joka päivä. Luksusta, kun siihen on mahdollisuus.

    • toipuva

      Hyvä juttu korjaavaliike, että seuraava askel on otettu, vaikka kurjan iso summa on mitä joutuu maksaan, mutta ajattelin sen niin että kun autostaki maksetaan kaiken maailman kuluja niin miksei sit ittestäki. On Se kumminki loppuelämän asia. Mäkin olin tosi iloinen ku päätin mennä leikkaukseen, enkä sitä juuri jännittänyt, kaikki meni tosi nopeasti. Missä sut leikataan korjaavaliike?

    • ladyla

      Mua ressaa nyt nää laina-asiat, Santander haluaa miehen työsopimuksesta kopion ja sit myöntävät lainan.. Jos myöntävät. Mies on 3kk koeajalma koska vasta vaihtoi työpaikkaa, voiko ne hylätä lainan sen takia?? On kuitenkim vakituinen työ koeajan jälkeen.. voi hemmetti miten menee yöunet taas.. :(

      Miten pian ootte pystynyt nostelemaan leikkauksen jälkeen? Mulla tommonen 1v poju täällä joka on mun sylivauveli, mut taitaa tulla vähän taukoa semmoseen. Se on ainut asia mikä harmittaa :'D

      Mun leikkaus tehdään muuten puudutuksessa! Mukavampaa niin :) Mua ei ol kyllä koskaan nukutettu, enkä haluakaan :D Pääsen myös samana päivänä kotiin.

    • Tiukki

      Nostorajoitus on tiukka, ettei ompeleet pääse ratkeamaan ja leikkaus mene hukkaan. Kun korjataan myös lihakset, niin ekat kaksi viikkoa raja on 1 kg, viikot 3-4 rajana 5 kg ja vielä viikot 5-6 oli 10 kg:n nostorajoitus. Mä olen ainakin ollut tarkka ja varovainen, ei ole tehnyt mieli kokeilla ylittää noita. Mulla toki helpottaa huimasti se, että lapset ovat jo koululaisia ja he on auttaneet mua, jos on tarvinnut nostaa jotain.
      Onko sulla ladyla apujoukkoja ekoille viikoille? Tai onko poikasi päivähoidossa? Toipuminen etenee kyllä nopeasti, mutta varsinkin ekat päivät tarvitsee lepoa ja hoivaa itsekin.
      Toivottavasti laina-asia ratkeaa pian ja pääset tuosta stressistä.

    • Tiukki

      Nostorajoitus on tiukka, ettei ompeleet pääse ratkeamaan ja leikkaus mene hukkaan. Ekat kaksi viikkoa raja on 1 kg, viikot 3-4 rajana 5 kg ja vielä viikot 5-6 oli 10 kg : n nostorajoitus. Mä oon ollut tosi tarkka ja varovainen nostorajojen kanssa ja ei oo tehnyt mieli kokeilla ylittää noita. Mulla toki helpottaa huimasti se, että lapset ovat jo koululaisia ja he ovat auttaneet, jos on tarvinnut nostaa jotain.
      Onko sulla ladyla apujoukkoja ekoille viikoille? Tai onko poikasi päivähoidossa? Toipuminen etenee kyllä nopeasti, mutta varsinkin ekat päivät tarvitsee lepoa ja hoivaa itsekin.
      Toivottavasti laina-asia ratkeaa pian ja pääset tuosta stressistä.

    • Korjaavaliike

      Toipuva: oon menossa Helsinkiin Bulevardin klinikalle ja oon samaa mieltä siitä, että omaan loppuelämään tässä sijoitetaan. Eikä toi summa mulla säästössä olis jos en sitä tähän leikkaukseen olis sijoittanut :)
      Missä sut on leikattu?

      Tsempit myös ladylalle sekä muille kohtalonsisarille :)

    • toipuva

      Mut leikattiin Seinäjoella Terveystalolla ja täytyy kyllä kehua henkilökuntaa ja kirurgia joka leikkas,hän teki tosi siistiä työtä.

      Tänään sain tikit pois, haava on siisti, ei tulehduksen merkkejä..

      Ladyla: tosta laina-asiasta en osaa sanoa, mutta toivon että sen saat ja pääset leikkaukseen.

      Mulle sanottiin ettei 6 viikkoon saa nostaa kahvipannua painavempaa. Mikä on sinänsä pitkä aika kun mulla on 7kk, 1v11kk ja 5 vuotiaat lapset ja on kyllä tosi haikea olo kun ei voi ottaa syliin, toki vieres pidän kun huilaan ja koitan muilla keinoilla antaa läheisyyttä. Lapset on kyllä tosi hienosti ottanut asian..
      Mulla kävi Sellanen tuuri että kun neuvolas puhuin asiasta ja nostokiellosta niin laittoivat sitä kautta kotipalvelulle lähetteen , voisko sieltä saada apua no mun sisko joka on lähihoitaja sattui jäämään työttömäksi ja kerroin tästäkin niin kotipalvelu palkkas sitten mun siskon tänne auttamaan,
      ilman sitä ei tästä arjesta tulisi mitään.
      Toki joudutaan siitä itekki maksamaan, mutta avun saanti on tässä kohdassa tärkeintä, että paranen kunnolla eikä tulisi komplikaatioita.

      joten suosittelen lämpimästi ottamaan kaiken avun vastaan mitä saa

    • ladyla

      Mies pitää kolme viikkoa isyyslomaa tuolloin, mun vanhemmat asuu ihan vieressä jos vielä sen jälkeen apua tarviin. Kuopuksellahan on vaipat ja painoa jo nyt 10,3kg joten enhän mä tota sais hoitopöydälle tai syöttikseen nostaa pitkiin aikoihin. Mut onnistuu ne hommat lattiallakin kyllä. Muut lapset on jo 4v 10kk ja 3v 8kk joulukuussa. Eiköhän me selvitä.. :) mies on onneksi myös tosi lähellä töissä, niin ei mun tarvitse olla kuin klo 14 saakka itsekseni loman loputtua. Mutta sen näkee sitten!

      Oon ihan jäätävässä stressissä olla tänäänkin. Ei tee mieli syödä kun paniikissa ootan soittaako mies töistä. Santanderilla on tapana soittaa lainan hakijalle jos on joku "ongelma", esim liitteet pyysivät kirjeitse mutta jo ennen kirjeen saapumista soittivat miehelle ja pyysivät lähettämään pian. Eilen soittivat haluavansa sen työsopparin, ja illalla sen lähetin. Rahat tulevat 1-2 pv kuluessa liitteiden hyväksymisestä. Eli ehkä jo huomenna vois olla tilillä kahisevaa.. :) Ei tarvii ens yönäkään nukkua :D

      Mut muuten leikataan Jyväskylässä Sairaala KL:ssä. Asko vaikutti mahtavalta tyypiltä ja tultiin hyvin juttuun :) Myös muu henkilökunta oli tosi sydämellistä porukkaa! Askosta liikkuu netissä monenlaista kommenttia, mutta mä olen tähän leikkaukseen varsinkin menossa luottavaisin mielin.

      • Korjaavaliike

        Askosta olen minäkin lukenut juttuja palstoilta mutta pitää varmaan muistaa, että kokemuksiiin ja sitä kautta mielipiteisiin vaikuttaa moni asia. Mun kynsihuoltaja on käynyt Askolla kaksoileuan rasvaimussa ja kehui kovasti sekä työn jälkeä että Askoa itseään. Voi kuulemma olla vähän särmikäs jutuissaan mutta ehdottoman taitava.
        Toivotaan, että sun tilanne ratkeaa mnopeesti ja voit sitten hyvillä mielin keskittyä olennaiseen = itseesi, perheeseen, toimenpiteeseen valmistautumiseen ja siitä toipumiseen!


    • Ryhävalas76

      Mua kiinnostaa se, että laihdutitteko ennen leikkaukseen menoa? Ja kuinka paljon? Tavoitemittoihin vai siihen missä todennäköisesti pysytte parhaiten?
      Olis myös kiva kuulla missä olette käyneet ja hintoja.
      Mulla on niin valtava vatsa, että näyttää usein ihan pyllyltä vaatteiden läpi.

    • ladyla

      Ryhävalas76, mä oon laihduttanut raskauskilot pois. Paino ennen ensimmäistä raskautta (yli 5v sitten) oli 66kg. Jokaisessa raskaudessa on tullut yli 20kg painoa. Tällä hetkellä paino on noin 65,5. Olishan tässä muutama kilo vielä mitkä sais, mutta jätetäänpä ne tuonne leikkaussalin puolelle poistettavaksi ;)

      Mulla operaation hinnaksi tuli 5410e. Ei sisälllä yöhoitoa, koska lähden saman päivän iltana kotiin. :) Varausmaksu 500e täytyy maksaa jo tällä viikolla, siihen sai maksuaikaa 1 viikon konsultaatiosta.

      Ei näy vieläkään rahoja tilillä.. Voi kettu! Mut ei ole soitettukaan, että päätös ois hylätty. Jänniäaikoja tämmöset :P

    • Tiukki

      Mä olin kyllä onnekas, kun pääsin julkiselle. (Ja kärsivällinen, ekan kerran kävin vaivaani valittamassa yli kolme vuotta sitten) Hinnat on yksityisellä kovia, mutta lopputulos on kyllä sen arvoista. Ja aina se raha johonki palaa.
      Olipa toipuva teillä hieno ratkaisu kunnalta, tuo lastenhoitojärjestely. Ja ihanaa,että siskosi pääsi avuksesi. On rennompaa,kun apuna on tuttu ihminen.
      Mulla tulee huomenna kolme viikkoa leikkauksesta ja olo on hyvä. Vihdoin oon uskaltanut nukkua ilman tukivyötä ja kävely ei oo enää köpöttämistä. Napa putsattu tänään haavahoitajan luona ja oli kiva käydä näytillä. Ompeleita puskee läpi ja niitä poistettiin ja napaan laitettiin puhdistavaa nauhaa, jota sain myös kotiin. Ei tarvinnut antibiootteja ja toivottavasti se nyt tuolla putsilla korjaantuu.

    • toipuva

      Ryhmävalas: Mä oon aina ollu pienikokoinen, ( 159cm ja 52kg) Raskauskilotkin on lähtenyt aivan muutamas kuukaudes.

      Ainut oli tuo Napatyrä ja erkaantuneet lihakset minkä takia maha näytti niinku olis 6:lla kuulla raskaana.

      Leikkauksen hinta oli 4000€ sit ku siirrettiin Ambulanssilla keskussairaalaan kipujen vuoksi 16€ terveystalolla ei ollu yöpymis mahdollisuutta sairaalassa olo aika 2 yötä n.150€

      Ladyla: toivottavasti saat rahat pian.

      Tiukki: ei tästä mitään olisi tullu jos täs joku outo ihminen pyöriis, olsin vain ollu kauhian stressaantunu, ja kun mies töitten takia välillä myös yö vuoros, niin ei olisi onnistunut vieraan ihmisen kans. Nyt ei tarvii niin stressata vaikkei tupa nyt tip top kunnossa tällä hetkellä ookkaa..

      hienoa että voit jo noin hyvin ja toivottavasti saat navan ja haavankin hyvin parantumaan.

      Mä en viä oo tohtinu nukkua kyljellä ja kun seljällä nukkuu niin paikat puutuu. Mä en tiä onko Se vain ilmaa mikä kertyy tonne sisuksiin vai voiko olla viä kudosnestettä, ku makaa ja sit ylös noustessa lähtee kyljestä Semmonen niinku ilmakupla keskelle päin ja laukee siihen. Hassu juttu. Voiskahan johtua vain ku noi lihakset oli niin paljon erillään ja nyt yhdes, että olis tonne kylkiin jääny tyhjää niin ilma kertyy sit sinne. En oo mitenkään kipeä.. Kontrolli mulla on vasta kahden viikon päästä. Joten täytyy seurailla tilannetta.

    • ladyla

      Lainaa ei herunut, koska 3kk koeaika meneillään. Vähän järkytyin ja itkin jonkun aikaa, miehen kanssa kun juttelin niin päädyin pyytämään äitiäni hakemaan lainaa ja mä maksan sitten lyhennykset. Haetaan myös keväällä oma laina kun koeaika on ohi ja maksetaan sitten äitilleni koko laina pois. En silti osaa yhtään rentoutua, entä jos äitinikään ei saa lainaa.. on maatalousyrittäjä. Se tästä nyt puuttuu jos joudun leikkausta siirtämään kevääseen asti..

    • toipuva

      Tosi kurja juttu Ladyla. Pidän peukkuja että äitisi saisi lainan ja todella pääsisit leikkaukseen. Toki yrittäjänä ollessa lainan saanti voi olla vaikeaa, mutta älä heitä viä hanskoja tiskiin.
      Asioilla on tapana järjestyä. Toivotan sulle tsemppiä ja ilmoittelehan kuinka lainan haun kanssa käy..

    • ladyla

      Nyt äidilleni on tullut alustava hyväksytty päätös ja lähetimme tarvittavat liitteet aamulla. Ei ainakaan pitäis kusahtaa työsoppariin, samaa tilaa pyörittänyt isäni kanssa jo 30 vuotta :'D 5pv sisällä se nyt nähdään sitten!

      Minkälaisen tukiliivin olette ostaneet? Ja mistä? Tuolla on tapana ostaa jostain tietyltä valmistajalta, musta otettiin mitat konsussa ja tilaavat sen sinne valmiiksi leikkauspäivälle. Se on polvista rintoihin asti ja siinä on sellaset leveät olkaimet, ne on ainoat mitkä näytti vähän hoopoilta.. :D Täytyy pitää siis jtn löysää paitaa/hupparia jos ei halua niiden näkyvän. Haarassa on reikä ettei tarvi aina riisua kun vessassa käy. Tiiä sit miten siistiä se on..

    • Toipuva

      Mulle tilattiin terveystalolta tukiliivi, Sellanen mikä on rintojen alta lantiolle ylettyvä malli. Eilen tilasin viä toisen tuki liivin Avoris nimisestä liikkeestä. Että saan pestyä Tän toisen välillä, en uskalla viä olla ilman tukea.

      pidän peukut pystyssä lainan suhteen!

    • Tiukki

      Hyvä, että laina-asia selviää. Mulla myös kaverilta ostettu vastaava housuliivi, mutta olen käyttänyt vain tätä sairaalasta saamaani vyötä, joka on paljon tukevampi. Tää on kyllä melkoinen panssari, mutta tukee ja tuo turvallisuuden tunnetta liikkuessa. Tuo housuliivi on mulla ainakin materiaalina pehmeää, luultavasti mukava päällä ja ei näy vaatteiden alta kuin tämä peltivyö.
      Liivejä myydään kyllä apteekissa ja netistä löytyy myös.

    • ladyla

      Äääääh kylläpä kestää että saa tietää tuleeko Santanderista lainaa vai ei! :D Lauantaina soittivat äidilleni ja pyysivät lähettämään uudelleen veroilmoituksen, skanneri oli skannannut siitä vain yhden neljäsosan eikä me huomattu sitä :D Eli lauantaina on lähetetty viimeisin liite, jos se on hyväksytty niin rahat ois varmaan aikaisintaan huomenna (tiistaina) äidilläni? Toivotaan että ne huomenna on tilillä!

      Mitäs jo leikkauksessa käyneille kuuluu? Mä en jaksais odottaa että sairaala lähettäis loput tiedot ja infot leikkausta varten, olis kiva päästä lukemaan kaikkia juttuja :D Kukaan ei oikeen keskustele tästä mun kanssa..

      Miten teidät miehet on suhtautunu tähän? Mun mies on ihan ok. Sanoi jo 2v sitten että on valmis jeesaamaan mua. Mut ei silti tunnu aina ymmärtävän miten iso juttu tää mulle onkaan. Ja nyt jos tää menee läskiks niin joo..

    • Tiukki

      Mulla viimeinen saikku-viikko, ensiviikolla pitäisi mennä töihin. Olo on kyllä hyvä, mutta mun napa ei oo parantunu vieläkään. Olin pari päivää ilman sitä sorbac-nauhaa, niin se alkoi uudestaan märkiä :( No tänään hain uuden nauhapaketin apteekista. Mun pystyviilto on muutenkin vekillä, vaakaviilto on parantunut hyvin. Jonkun verran noussut noita sulamattomia tikkejä läpi. Tuo pystyviilto mua kiusaa. En tiedä onko parempi pitää tukivyötä yötä päivää, jotta se kuroisi vekin kiinni vai onko tärkeämpää antaa ilmaa tuolle navalle. Teippiä en oo voinu pitää siinä tuon märkimisen takia. Plääh. Lopputarkastus on mulla neljän viikon päästä. Ehkä mun pitää vielä haavapolille soitella ja kysyä. Yhtään en oo enää kipeä, liukkaita kelejä jännitän. Kaatua ei nyt passaa.
      Mulla mies kannusti tosi kovasti mua ryhtymään tähän. Itseä meinasi välillä hirvittää, mutta kannustus auttoi. On myös tukenut, auttanut ja ymmärtänyt mua hyvin näinä viikkoina, mutta mun tiedonjanoa se ei ymmärtäny. Sanoi, että älä ny lue noita....

      • Xmcvh

        ....


    • toipuva

      Mulla haava parantunu ihmeen hyvin,mä käytän vyötä viä yötä päivää, tänään illalla tulee kolme viikkoa leikkauksesta. Pienellä kävelylläkin jo pariin otteeseen käyny, ihanaa päästä ulos raittiiseen ilmaan. Jonku verran kotityötkin jo onnistuu. Ja lapset pitää kyllä huolen siitä ettei äiti vain jää sängyn pohjalle makaamaan kovin pitkäksi aikaa

    • toipuva

      Taas jäi osa tekstistä johonki...

      mua vaivaa Yks asia.
      Eli aina ku nousen maakuulta ylös niin mun mahan oikealta puolelta kuuluu lorinaa ja tuntuu niinku jotain nestettä valuis keskelle päin ja muljahtaa siihen. Outo tunne.
      yölläkin nousen muutaman kerran että nesteet pääsee liikumaan tai mitä nyt sit onki. Mutta Se helpottaa hetkeksi.
      en osaa selittää tunnetta.
      täytynee soitella sinne missä leikattiin ja kysyä jos osaasivat sanoa mikä vaivaa..

      mulla on haava teipit tukemassa haavaa.
      eli pysty haavas on teipit vaakatasossa ja vaaka haava ja pysty haavan risteys kohdassa teipit on ristissä.
      mä pidän tota liiviä viä ton haavanki takia yötä päivää että tukee sitäkin lihasten lisäksi.

      kannattaiskohan tuiki sunki pitää liiviä viä yötä päivää ja antaa vain välillä ilma kylpyjä navalle.
      mietin tos että vois olla hyvä huuhdella napaa myös keittosuolaliuoksella..
      kysäseppä hoitajalta sitäkin, mitä mieltä on asiasta.

      mun mies otti asian aivan ok. Vaikka väitti ettei sitä yhtää haittaa mimmonen maha mulla on. Mutta luulenpa että on ylpeä lopputuloksesta kunhan paranen tästä kunnolla.
      jospa hommat makkarinki puolella sujuis paremmin ku ei ite tarvii hävetä mahaansa ja pelätä tyrän kuroutumista..

    • ladyla

      JEEEEEE rahat on tilillä! Onnen päivä, ja isommat onnen päivät edessä päin! Enää 3 viikkoa ja 2pv leikkaukseen. Hullun nopeesti menee aika, vastahan mä varasin konsultaation ja varasin senki niin hyvissä ajoin että ehin ootella sitä aikaa 3 vai 4 viikkoa.. :D No kohta leikkaus tulee ja menee! Ja sitten tulee kesä, ensimmäinen kesä 6 vuoteen kun ei oo mitään pukeutumisongelmia, hellepäivät on ollu yhtä tuskaa kun ei oo mitään kevyttä mihin pukeutua tän pömpön kanssa. Pääsee lopettamaan tän huppareissa piileskelyn. Ja pääsen ostamaan normaalivyötäröisiä farkkuja, ehkä jopa vanhat farkut sais mahtumaan jalkaan! Apua itken kohta onnesta :)

      Tiukki, auttaiskohan siihen napaan Basibactin pulveri? Me ollaan laitettu sitä jokaiselle meidän lapselle vauvana kun napatynkä on ollu vielä. Se kuivattais ja siinä on antibioottia itsessään niin ehkä kannattaa kokeilla!

      Toipuva, tosi oudon kuulosta toi lorina ja muu. En oo tollasesta kuullut, mutta enpä muutenkaan paljoa toipumisajasta tiedä. Soita sinne missä leikkasivat ja kysy heiltä mielipidettä!

      Millaset ohjeet te saitte leikkauksen mahdollisiin ongelmiin? Mulle sanottiin jo konsultaatiossa, että aina täytyy olla ensin yhteydessä heihin, koska terveyskeskuksissa ei ole samaa kokemusta näistä asioista. En kyllä meidän paikalliseen tk:hon menisikään, se on sellanen paikka että välttelen viimeiseen asti.

      • Korjaavaliike

        Mulla tasan kuukausi leikkaukseen ja odottavissa tunnelmissa mennään täälläkin! Laitellaanko sit tunnelmia ja kokemuksia tänne kun homma on hoidettu...?


    • toipuva

      Mahtavaa Ladyla, paljon onnea!

      Tota basibac pulveria mäki käytin kahdella vauvalla ku oli lievästi märkivä napa.

      soitin äsken terveytalolle, hoitaja kirjoitti asian ylös ja soittaa mulle huomen illalla ku leikkaava kirurgi on huomenna vasta paikalla. Siis jännitänpäs huomis iltaan asti mitä Tää vois olla.

      kannattaa ensi soittaa sinne missä leikattu, tietävät sanoa paremmat ohjeet ku Tk:ssa
      mutta tikit ja dreenin kävin poistamas Tk:ssa ku meiltä sen verran matkaa tonne missä leikattiin, niin oli helpompi käydä Tk:ssa . Kontrolli on sit tietysti siä missä operaatio tehty.

    • ladyla

      Korjaavaliike tottakai! :) Varmaan tulee monet jännitysviestit kirjotettua jo ennen leikkaustakin.. :D Toivottavasti parannutaan hyvin molemmat!

      Mäkin varmaan tikkejä käyn poistattaa tk:ssa. Mulla reipas 100km tonne leikkaussairaalaan. Vaikka tkhon ei tekis mieli mennä siks, ettei siellä puolitutut saa tietää :DD Dreenejä mulle ei tuu ollenkaan.

    • toipuva

      No niin, nyt hoitaja soitteli ku oli kysyny mistä toi "lorina" vois johtua. Kirurgi oli meinannu ettei oo mitää vakavaa. Saattaa olla vain nestettä mitä on viä jääny elimistöön sen pitääs pikkuhiljaa itekseen hävitä ja lisäksi on viä tota ilmaaa kropas, mistä johtuu kamalat hartia pistot. Mutta odotellaan jos ne sieltä itekseen lähtee.

      onnea teille molemmille tulevaan leikkaukseen, hyvin Se menee.

    • ladyla

      Miten muutes häpyalueelle käy leikkauksen jälkeen? Mietin kun iho kiristetään, niin nouseeko toi häpyalueen iho sit ylös, tohon tavallaan alavatsalle?? Jostakin keskustelusta kauan sitten luin et jollekin kävi niin, mut vaan sen yhen kokemuksen oon löytänyt. Pieni vika se kyllä on tähän pömppöön verrattuna jos niin käy.

      • Korjaavaliike

        Mä en panis pahakseni vaikka vähän nousiskin, tässä iässä maan vetovoima on jo kummasti tehnyt taikojaan :)
        Muistan kans lukeneeni jostain muusta ketjusta, että jollekin oli näin käynyt mut kai se on yksillöllistä ja riippuu siitä kuinka paljon ihoa kiristetään.
        Toi turvotus mua enemmän arveluttaa mut turha kait sitä etukäteen on kovin paljoa surra.
        Mukavaa viikonloppua myös täältä :)


    • Tiukki

      Mulla turposi häpyalue inhottavasti ja alkuun luulin, että se "jää ylös". Turvotus on kuitenkin laskenut ja karvotus kohillaan ☺.
      Napa voi paremmin ja teippasin tuon pystyviillon poikittain kapealla haavateipillä.
      Kävely tekee hyvää turvotuksille. Saunaan tekis mieli päästä. Nopeasti on mennyt tämä 4 viikkoa. Mukavaa viikonloppua kaikille!

    • amd79

      Hei!
      Minä olen menossa 8.12. abdominoplastiaan ja samalla kiristetään lihakset yhteen :) Pääsen julkiselta puolelta leikkaukseen, koska roikko ja erkaantuneet lihakset aiheuttavat terveyshaittaa. mun mitat on nyt 157cm ja 65kg, ja laihdutin n. 8kg, vaikka ei olisi ollut edes pakko. Mulla maha on kuin p****se etupuolella :/.. Tukivyön tilasin lymediltä, otin sen vahvemman tukivyön. meinasin kyllä tilata toisenkin. Lapsia mulla on neljä, joista maha on täysin raskauksien, raskausarpien ja leikkausarpien runtelema. Olen onnellinen että pääsen tähän leikkaukseen.
      Kuinka moni rasvaa vatsaa ennen leikkausta? millä rasvalla/öljyllä? Onko hyötyä?
      Olen itse koittanut elää tosi terveellisesti viimeisen puolivuotta. Koittanut saada kunnon kohenemaan, jotta toipuisin nopeammin leikkauksesta. Syönyt tosi terveellisesti ja ravitsevasti. ym. Enkä oo tupakoinut (ennenkään). Onko muut valmistautunut etukäteen tähän operaatioon?
      Ja sit kysymys jo leikatuille, miten mahan toiminta leikkauksen jälkeen? Isompi hätä, sattuuko lihaksiin? vatsanpehmikkeitä?

    • toipuva

      Mulla ei häpyalue juurikaan noussu. Turvotusta oli aika paljon, mutta nyt pian neljän viikon jälkeen turvotus on tosi hyvin laskenut ja rupiaa tuloksia jo näkymään.
      ja ilmaa tulee joka päivä pihalle mitä enemmän on jalkeilla ja touhailee kotihommia.

      Rasvasin vain normaalisti suihkun jälkeen ihon, kuivaihoinen ku olen ja varsinkin näin talvella iho vaatii rasvaa..

      Ei kai siitä rasvaamisesta mitää haittaakaa ole.

      En juuri ehtiny valmistautua leikkaukseen,
      ku sain plastikka kirurgin tapaamis päivästä
      kuukauden päähän leikkausajan.
      ja Se kuukausi meni tosi nopiaa ja nyt jo pian kuukausi koko operaatiosta.
      Aika menee aivan siivillä.

      Ennen leikkausta mulla oli ummetusta, mut nyt toimii paremmin.
      Buranasta meni maha ripulille mutta siitäkin jo selvinny.
      Eikä mulla ainakaa isohätä sattunu lihaksiin, Enemmän jännitin tota tyrän korjaus kohtaa, mutta sitäki turhaan.

      mulla oli nälän tunne hetken kadoksissa mutta nyt seki asia on ruvennu palautuun.

      Munki tekis mieli saunaan ja saisin sinne jo toki mennäkki, mutta tyydyn nyt viä jonki aikaa pelkkään suihkus käyntiin.

    • Tiukki

      Mulla oli puoli vuotta aikaa valmistautua, mutta ei ny itse leikkaus vaatinut muuta, kuin tupakoinnin lopettamisen. Se onneksi onnistui helposti, oli hyvä motivaattori. Kuntoillu oon jo vuosia ja uskon, että hyvä kunto vaikuttaa toipumiseen.
      Mulla auttoi leikkauksen jälkeen veden juonti. Join normaalia enemmän ja se auttoi vatsaa pelaamaan. Ponnistaa ei tee mieli heti leikkauksen jälkeen.
      Ja sama kokemus mullakin syömisen suhteen. Pari viikkoa meni pienen pienillä annoksilla.
      Ihon piti olla terve leikkaukseen mennessä. Mun ei tarvinnu rasvata etukäteen. Nyt on tarvinnut, tukivyön alla iho kuivuu.

    • ladyla

      Ollaanko muutes leikkauspöydällä ihan alasti? :D

    • toipuva

      Ei, mulla sai olla pöksyt ja rintsikat päällä. Sit oli tukisukat. Ja sit Semmonen paita joka selkä puolelta auki.

    • Korjaavaliike

      Nonnih... kaks viikkoa ja kaks päivää ois tänään "laskettuun aikaan"! Lasku maksettu eilen joten enää ei ainakaan ilmaiseks voi perua vaikka arveluttais. Ei silti, ei arveluta yhtään- päinvastoin toivois, että tulis jo se odotettu päivä ja pääsis toipumisvaiheeseen.
      Miten on, onko joku palstalaisista tässä välissä käynyt leikkauspöydällä? Ois kiva kuulla kokemuksia ja myös kaikilta toipumisvaiheessa olevilta :)

    • Tiukki

      Mä oon ollu toista viikkoa töissä ja hyvin menny. Tukivyön saa jättää pois loppuviikosta ja saunomaankin olen vihdoin päässyt. Elämä alkaa normalisoitua ja kiva niin.
      Lopputarkastus on kolmen viikon päästä ja sitä vielä odotan. Mitään jumppaa en ole vielä aloittanut, mutta kävelylenkkejä kyllä.
      Tänään sain kivasti kehuja muuttuneesta olemuksesta ihmiseltä, joka ei operaatiosta tiennyt. Oon niiin tyytyväinen tähän! Tsemppiä teille, jotka odotatte leikkaukseen pääsyä. Toipuminen sujui hyvin ja aika meni nopeasti.

    • ladyla

      Mun leikkaukseen on vielä 8 yötä! Ensi viikon torstaina siis. Eikös jollakin ole leikkaus 8.12 vai muistanko väärin?
      Sain tietää leikkausajankin, se on 10:00! Täytyy olla paikalla puoli tuntia aiemmin. Kohta alkaa jännittämään, pikkusen hirvittää miten kipeä tuun olemaan. Mulla on aika huono kuntokin, en harrasta mitään liikuntaa, niin voi toipuminenkin olla hidasta.. Nopeesti varmaan menee tää viikko, mulla on lauantaista keskiviikkoon töitä. Keskiviikko iltana käydään vielä jouluostoksilla. Pysyy ajatukset poissa leikkauksesta ;) mitenhän viimesenä yönä saa nukuttua??

      • Korjaavaliike

        amd79 tuola aikaisemmin kertoi menevänsä 8.12. juu. Mulla aika 17.12. ja klo 12 pitää olla paikalla.
        Aika monta meitä siis on joilla on jännät ajat meneillään!
        Mä en hirveesti - vielä ainakaan- osaa pelätä kipuja. Niitä varmaan on mutta parin sektion ja kymmenisen muun isomman ja pienemmän leikkauksen kokemuksella olettaisin että tää menee siinä missä muutkin. Totta kuitenkin on, että vatsan alue on kipuherkkää aluetta mutta yksilöllistähän kaikki on.

        Odottavissa tunnelmissa :)


    • toipuva

      Mulla oli eilen kontrolli ja lääkäri ihmetteli kuinka hyvin olin parantunu. Nyt saan varovasti ruveta nostelemaan pientä vauvaani,joka painaa n. 8kg. Ja sovittiin lääkärin kans että seuraavan kuukauden kuluessa täytyy ruveta vähän viikko viikolta rasittaan vatsalihaksia. Aluksi niin että makuulla ollessa jalat suorana nostan jalkoja samalla jännittäen lihaksia ja sitte rentoutus. Näin edetään joka kerta enemmän ja enemmän. Lääkäri halus viä että varaan yhden kontrolli käynnin n. Kolmen kuukauden päähän. Koska haluaa nähdä lopullisen tuloksen ja että pystyn lihaksia käyttämään. Tukivyötä käytän viä jonku aikaa varmuuden vuoksi.

      Hyvä tiukki kun olet päässyt aloittamaan normaalin elämän.

      Onnea kaikille leikkaukseen meneville. Hyvin se menee ja toipuminen kanssa kunhan muistatte ottaa rennosti.

    • ladyla

      Toipuva, kauanko sun leikkauksesta nyt on? Mietin kun mulla on tommonen 10,5kg vauva paakki täällä.. Mies on lomalla vaan jouluun asti eli kolme viikkoa. Mun täytyy varmaan hoitaa vauvaa lattialla aina! No tuskin se iso ongelma on, ongelma tulee olemaan se kun vauva on semmonen sylissä kiehnääjä..

    • Toipuva

      Ladyla mun leikkauksesta tuli tiistaina 5 viikkoa. Mun vauva ja taapero onneks viihtyy paljo lattialla.
      Mutta voin kyllä sanoa että varmasti tulee olemaan haastelliset viikot leikkauksen jälkeen. Ite oon keskimmäiselle tytölle 2v vaihtanu sohvalla vaipan sillai että oon ite kontillansa lattialla,mutta vauvalle vain jos joku on nostanu vauvan hoitopöydälle. Mulla onneksi on ollu mies viä apuna ja sit sisko ku mies töis,niin ei viä oo tarvinnu kovin nostella. Sisko tulee viä ens viikolla auttaan joten yritän sit varovasti harjotella nostamista. Kannattaa olla kyllä tosi varovainen ja tehdä asiat kuin hidastetus filmis. Lääkäri sano että 5-6 viikkoa on kriittisimmät ajat. Ja lopulliseen paranemiseen menee puolisen vuotta,mut eiköhän seki oo yksilöllistä. Maltti on valttia tässä asiassa.

    • ladyla

      Nyt on ensimmäistä kertaa ollu semmosia fiiliksiä, että mihin oon oikeen ryhtymässä. Monta viikkoa menee toipumiseen ja kivut varmaan ihan hirveät ekat päivät. Tottakai aion silti mennä.

      Kun te leikkauksessa käyneet ootte täällä sanonut ensimmäisten kolmen päivän olleen pahimpia, niin millä tavalla? Auttoiko kipulääkkeet tarpeeks? Kivut on eniten alkanut jännittää.

    • ladyla

      Niin ja missä teillä on pahimmat kivut tuntunut? Haavalla vai ylävatsalla? Ja millaisia ne kivut on, särkyä, jomotusta.. äää enää 3 yötä!! :)

    • Toipuva

      Kivut oli mulla ylävattalla haavan kohdalla pahimmat ja se sängystä nouseminen oli tuskaa mutta onneksi sairaalas oli muutama vanhempi hoitsu jotka autto ylös.
      Sairaalas sai kyllä kipulääkettä että säryt sillai pysy kuris mulla hankaloitti tosiaan viä dreeniki alavattalla. Lähinnä pahin kipu tuntu sängys kyljelle kääntyessä ja ylös noustessa ja vähä kävelles. Mut levossa ei niinkään.
      Kyllä sä Ladyla selviät.

      Mua jänskättää loppuviikko ku jään yksin lasten kans. Ku mies iltavuoros ja sisko ei enää tuu. Mut kai sitä jotenki selviää

    • Tiukki

      Kipulääkkeet on hyvät. Ei sitä tarvitse murehtia, pärjäät kyllä ladyla. Olo oli vaan kaikin puolin halju tuommoisen operaation jälkeen. Kipua pystyy säätelemään lääkkeillä ja mulle lääkäri sanoi, että pieni kipu on hyvästä. Muistaa paremmin varoa... Nukkuminen oli minusta rankinta. Ja siinä selän kipeytyminen. Itse haava on tunnoton, mutta ylävatsalla kiristi kyllä. Ylösnousemiseen neuvotaan tekniikka.
      Tsemppiä viime metreille, kohta sulla on timmi vyötärö ☺. Ja amd79: lle myös tsempit huomiselle. Ja toipuvalle lasten kanssa myös :)

    • ladyla

      Okei, kiitos teille :) Osaiskohan sitä vähän rentoutua näinä viimesinä päivinä... Mä oon ollu vaan kerran tosi kipee, ekan synnytyksen jälkeen mulla oli ihan kaikki lihakset tosi kipeinä muutaman päivän ja menetin niin paljon verta että oli melko heikko olo. Meni monta viikkoa että uskalti kävellä pidemmästi kuin talon ympäri kerralla. Ennemmin otan vastaan kipua kuin voimattomuutta. Ei pitäis ajatella tätä leikkausta kun aina alkaa vatsassa pyöriä :D

    • amd79

      Hei! Juuri kotiuduin ja kaikki meni hyvin. 1,118kg pala ihoa/roikkoa pois, lihasten yhdistäminen, napatyrän korjaus ja uusi napa. Leikkaushaava on 40cm pitkä ja jää täysin bikinirajaan. Vatsa täysin litteä!
      Itse leikkaus oli pitkä ja minua operoikin kaksi plastikkakirurgia. Haava alue on siisti. Viikon päästä tilit pois. Tukivöitä mulla on kaksi, joista parempi on tilattu terttu lilja oyltä. Kipuja oli eilen vielä niin että sain buranan ja panadolin lisäksi vahvempaa. Tänään pelkillä buranoilla ja panadoleilla. Ja voin kertoa, kyllä kannatti!!!

    • Tiukki

      Mulla on ylimääräisenä L- koon tukiliivi, jos jotakuta kiinnostaa...

    • ladyla

      Moi! Mut leikattiin eilen aamulla ja lähdin kotiin 9 illalla. Leikkaus meni nopeasti ja oon tyytyväinen!! Sairaalassa otin pari panacodia ja niistä johtuen oksensin 2x voin kertoo ettei ollu hauskaa. Sain kotiin oxynormia mutta en uskalla ottaa, otan vaan panadolia ja buranaa. Ihan pärjäilen niilläkin :)

    • amd79

      Mut leikattiin tiistaina ja äsken kävin ekalla kävelylenkillä leikkauksen jälkeen. Tänään en ole tarvinnut särkylääkkeitä. Haava alue on pysynyt siistinä ja muutoinkin olo hyvä. Onneksi peruskuntoni oli hyvä ennen leikkausta. Tukivyötä pidän kokoajan. Olen niin onnellinen uudesta mahasta.

    • Korjaavaliike

      Ihana kuulla ladyla ja amd79, että kaikki meni hyvin ja vointikin molemmilla ok! Mullakin viikon päästä homma jo ohi joten vielä muutama päivä pitää odotella. Alan jo kieltämättä olla aika kärsimätön!
      Noista kipulääkkeistä on sen verran kokemusta valitettavasti, että uskon myös pärjääväni niillä mitä tähänkin saakka oon käyttänyt.
      Hyviä vointeja kaikille!

    • ladyla

      Tänään mies vaihto napaan uuden lomatuellin ja laitto puhdistusainetta sinne. Huomenna meen ekan kerran suihkuun. Pikkusen on toi haava tihkuttanut verta kun on tullut harsojen läpi tukiliiviin. Joutuu laittaa huomenna pyykkiin tän tukiliivin ja selviämään pari tuntia ilman. Eniten kipuja on tällä hetkellä oikealla puolella haavan päässä ja kyljissä kun tehtiin se rasvaimu. Mut esim pötköttäessä ei tunnu mitään muut kuin puristava tukivyö, mut ei satu. Voi että miten litteä maha voikaan olla!! En oo näin hoikalta näyttäny sitte 15veen..

    • ladyla

      Kuinka paljon/pitkään teillä on tihkuttanut toi haava verta? Mulla näky tänään tulleen lisää tukiliiviin asti, vaikka on semmoset harsot välissä. Joo normaalia mut silti ei oo kivaa :D

    • ladyla

      Milloin voi nauraa normaalisti? Ei hitto kun elämä on niin hauskaa mutta pienikin naurahdus sattuu ihan törkeesti.

    • Tiukki

      Mulla ei haava tihuttanut lainkaan. Nauraminen ja yskiminen taisi helpottaa parissa viikossa. Tsemppiä toipumiseen ☺

    • Toipuva

      Tosi hienoa että teidän leikkaukset meni hyvin ja olette kotiutuneet. Mulla haava ei liioin vuotanut juuri yhtään,seuraavana päivänä leikkauksesta sai jättää harsot pois. Kuinkas Ladyla sun lapsi on ottanut asian kun et oo voinu nostaa syliin?
      Mulla sujunut suht hyvin nyt ku oon yksin joutunu oleen lasten kans, nuorimmaista varoen nostellu, illalla sen kyllä mahas huomaa ettei viä oo aivan kondikses. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa.nauraminen mulla tuntuu välillä vieläkin muttei ollenkaa niin pahana ku kolme ekaa viikkoa. Voi olla että johtuu tosta tyräverkosta mikä mulle laitettiin..

    • ladyla

      Nuorimmainen on aikamoinen kiukkupussi ollut kun ei oo äitin syliin päässyt.. :( Mäkin niin kovasti haluaisin pitää sylissä mutta ei. Kainalossa tai muuten viekussa ei viihy. On muuttumassa vähän isin pojaks :D

      Tänään on ollut selvästi helpompi päivä kuin aiemmin. Onhan nyt jo neljäs päivä! Hui. Eikä toi haavakaan oo vuotanut enää yhtään. Oon ihmeissäni kun mulla on vyötärö! Tänään siivosin vaatekaapista kaikki löysät paidat pois, loppuu niiden käyttäminen nyt tällä "tytöllä" :)
      Se on myös yllättänyt miten vähän on tullut mustelmia. Selän puolelle tuli vaan (ehkä johtuen rasvaimusta), vatsalla ei oo.

      Nauraminen sattuu ihan hirveesti tohon ylävatsalihaksiin. Yritän pitää pokkaa ;)

      Tiedättekö te, että onko tässä operaatiossa laitettu ikuisesti pysyvät ompeleet noiden vatsalihasten väliin? Mä en koskaan aatellu asiaa, ja nyt mies vaan kyseli että onko se niin. Vai onko lihaskalvot leikattu auki ja sitten ommeltu sulavilla tikeillä, että lihakset sitten parantuu takas yhteen. Muistaakseni kirurgi puhu mulle jostain mutkaisesta systeemistä, minkä laittavat syvempiin vatsalihaksiin että lihakset saadaan pysymään "selkärangassa". Ei tuu kaikkee ees aateltua ennen operaatiota kun halusin vaan päästä siihen, ja täysin tyytyväinen olen nyt!

    • ladyla

      Missä vaiheessa pystyy nukkumaan kyljellään? Mulle ei tullut sen suhteen mitään ohjeita.

      Tänään on pikkuse pelottanut, touhusin vähän päivällä ja nyt on ollut napa kipeenä ihanku silloin kun napatyrä vaivas. Mut sehän on nyt korjattu eikä se voi mennä rikki kun ei ees oo sattunut mitään, eihän??? Tiiä oisko muuten vaan kipee kun mies sitä putsas vähän ronskimmin ku aiemmin..

      Oottelen kovasti että selkä suoristuis jo. Tuntuu että meen vieläki ihan yhtä kumarassa, todellisuudessa meen sillon kun lähen istualtaan liikkeelle. Pitempään kun on pystyssä niin suoristuu vähän. Mut on selkä kipee!

    • amd79

      Moi!
      Mut leikattiin viikko sitten, haava ei oo tihkuttanut yhtään, napa siisti ja pikku kävelylenkkejä oon jo tehnyt. Tänään nukuin päikkärit kyljellään, tyynyt ja tukivyö tukemassa, ei tullut kipuja. Selkä on vielä aavistuksen verran kumarassa, mutta kävely auttaa siihen. Maha on kevyesti turvoksissa, eiköhän se ajan kanssa laskeudu. Huomenna tikkien poisto. Se jännittää!

    • ladyla

      Kuulostaa hyvältä amd79! :)

      Mulla on kipeytynyt tänään pohkeet. Paniikkihiirenä oon jo aatellu veritulppaa.. Mut ne on molemmat ja oon alusta asti liikkunut kuitenki hyvin? Eikai tää oo mitään.

      Pitäs itekin vähän enemmän olla pystyssä niin suoristuis selkä nopeemmin. Istuminen on vaan aika helppoa ;)

    • amd79

      Tikit poistettu, haava alue tosi siisti. Nyt paripäivää ilman teippejä ja sitten ne silikoniteipit. Kuulemma ei ole mtn syytä, miksi ei saisi nukkua kyljellään.

      Minkä pituisen sairasloman lääkäri kirjoitti? Mulla 4vkoa, vaikka raskas hoitotyö, mutta käski hakea lisää saikkua, jos tarvis.

    • Toipuva16

      Hienoa kuulla että teillä on paraneminen sujunut hyvin. Noista lihasten välisistä tikeistä en osaa yhtään sanoa, en oo itekkää sitä ajatellu. Täytyypä muistaa kysyä lääkäriltä seuraavas kontrollis.

      Kyljellään uskalsin nukkua vasta n. Kolmen viikon jälkeen, ennemminki vähän kokeilin mutta tuntui mahassa tyrän kohdalla jotenkin ikävältä.

      Ladyla laitettiinko sulle tyräverkko siihen tyrän kohtaan? Mullaki kipeytyy tai tuntuu maha välillä tosta tyrän kohdalta, kun touhaan päivän aikana. mutta luulen että se johtuu tosta verkosta kun se asettuu paikallensa. Kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottaa ja soita sinne leikkaavaan sairaalaan jos aivan kipuilee kovasti. Ettei vaan olisi tulehtunu.
      Ja Sanoppa miehelles että putsaa varovaisemmin napaa..

      Kyllä se selkä siitä suoristuu mitä enemmän liikkuu. Mun tekis jo mieli mennä juoksulenkille, mutten aivan vielä uskalla. Kerkiää sitä sitte kesällä ku on kunnolla toipunu.

      Amd79 sinuna hakisin lisää saikkua ettei mee leikkaus hukkaan varsinkin jos joudut paljon nostelemaan työssäsi.

      Mulla 7 viikkoa leikkauksesta ja nyt pystyn hyvin nostamaan meidän vauvaa 7kg. Mutta nostan niin että meen kyykkyyn ja otan tytön syliin ja siitä sit ylös selkä suorana. Tulee samalla jumpattua jalkoja :) ..

    • Korjaavaliike

      Nonnih, eilen homma sit hoidettiin. Menin klinikalle klo 12 ja viimeisen kerran vilkaisin kelloa ennen nukutusta 12.55. Tässä välissä olin vaihtanut vaatteet, mut oli haastateltu ja vatsaan piirelty suunnitelma sekä esilääkitty. Varsin nopeaa toimintaa siis. Seuraavan kerran heräämössä ensitöikseni tarkistin kellon klo 16.05. Nukutuslääkärin mukaan toi ajankohta oli 10min toimenpiteen päättymisen jälkeen.
      Kaiken kaikkiaan kolme tuntia olin siis pöydällä ja siltä se heti herättyä tutntuikin! Onneksi lääkkeet on hyvät ja tilanne rauhoittui aika pian ja kotiin pääsin lähtemään 20.30 hyvissä myrkyissä :)
      Mulle tehtiin niin sanottu miniabdominoplastia ja rasvaimu vatsasta ja vähän kyljistäkin. Nahkaa poistettiin vain 5-6cm kun vanha ja kiinnittynit sektioarpi bikinalueelta samalla korjattiin. Napaa ei tarvinut siirtää eikä lihaksiin kajota. Rasvaa lähti 1400g.
      Pakko on kyllä hattua nostaa teille joille on tehty "koko setti", kun tää liikkuminen/ nukkuminen ja siihen liittyvä kipu sekä muut tuntemukset ovat tässä miniversiossakin vähintäänkin ruhtinaallisia! Lisäks teillä on vielä vauvoja ja taaperoita joita pitää nostella ja hoitaa, mun 22-vuotias ei enää nostelua kaipaa- ainakaan kovin usein :) Se joutui hoitsun roolissa tulemaan äidin luokse asumaan joulun yli ja siitähän mami on onnellinen <3 Ainoastaan ikäkertoimella voin selittää näitä kovahkoja oireita mutta vastahan tää on ekä leikkauksenjälkeinen päivä...

      Kaksinkertaisella tukitekstiilillä muutama päivä, sen jälkeen jompi kumpi 2viikkoa- nää siis 24/7. Tän jälkeen tuki päivisin 3-4 viikon ajan ja jälkitarkastus noin kuukauden päästä. Tikit sulaa itsestään ja teippauksia muutaman kuukauden ajan.

      Kävin yksityisesti Bulevardi klinikalla Helsingissä ja tässä vaiheessa oon palveluun tosi tyytyväinen. Lopputuloksenhan mä nään vasta myöhemmin mutta jos se yhtään korreloi muun toiminnan kanssa niin jjjessssss!!!

      Hyviä jouluodotuksia ja vointeja kaikille!

    • ladyla

      En yhtään oo varma laitettiinko mulle tyräverkko. Ei ainakaan lue epikriisissä. Napatyrän korjaamisesta konsultaatiossa puhuttiin ja sovittiin että se korjataan, mutta en tiiä onko se korjattu vain tuomalla lihakset yhteen vai onko verkkokin. Tänään tuntunut taas välillä ikään kuin painetta navassa..

    • Korjaavaliike

      Päivän urheilusuoritus onnistuneesti ohi: kävin suihkussa! Samalla näin ekan kerran koko komeuden ja tässä vaiheessa on pakko olla tyytyväinen. Ylävatsa on ihanan litteä ja vyötärö sutjakka. Ainoastaan alavatsalla on enemmän pömpötystä mutta se onkin ainoa kohta josta varsinaisesti leikattiin. Joten varmaan turvotusta vielä melko paljon kokonaisuudessakin.
      Mustelmia jonkin verran nivusalueella, ylävatsalla ja kyljissä mutta viis niistä- hyvältä tuntuu kaiken kaikkiaan :)

    • Toipuva

      Hienoa että olet päässyt toipumaan kotiin korjaavaliike. Kyllä se olo siitä pikkuhiljaa paranee..
      Mulla ollu vähän tänään kipua vatsalla mutta luulen että johtuu nostelusta ja kun koki päivän touhailee. Putääs malttaa huilatakki välillä...

    • ladyla

      Täälllä on navan tilannekin helpottunut jo :) Ei oo tuntunut enää mitään. Napa on kyllä vähän erikoisen näköinen, ootteko muut tyytyväisiä teidän napaan?

      Ihanaa kun selkäkivut on poissa!! Oon koko päivän touhunnut jouluruokia ym ja yhtään ei ole selkä tullut kipeäksi! Ennen pelkkä yhden ruuan laittaminen päivässä sai selkään hirveet jomotukset. Tää on yks suurimmista plussista mitä tää leikkaus toi :)

    • Korjaavaliike

      ladyla: hienoa, että selkäkivut on hellittäneet. Ensimmäinen myönteinen vaikutus siis jo havaittavissa! Muistat varmaan kuitenkin ottaa rauhallisesti vielä, itse huomaan että vähän liikaa tulee innostuttua ja sit kipeytyy paikat.
      Mulla on muuten melko vähän kipuja, paitsi jos tosiaan tulee liikaa rehkittyä. Ikävin tuntemus on imetyn alueen pingottuneisuuden tunne ja tunnottomuus. Aika vähillä oiteilla oon tainnut päästä.
      Alvtasalla näyttäis olevan nestettä tai muuta löllöä leikkaushaavan kohdalla mutta kaipa sekin siitä ajan kanssa tasoittuu. Vastahan siitä operaatiosta on puolitoista viikkoa kulunut.

      Napaan ei mun osalta koskettu muuten kuin että siinä on yksi imureikä. Joten tohon en osaa muuta sanoa kuin että on melko vähän kulunut aikaa sunkin leikkauksesta joten eiköhän se napakin siitä vielä muokkaudu.

    • Toipuva

      Joulu takana päin. Ja voi sitä touhun määrää, mutta hyvin selvittiin.
      mulla 2 kk leikkauksesta ja välillä meinaa jo aivan unohtua että vois viä vähä rauhallisemmin ottaa.
      Maha on aivan yli mahtava ja ihana kun saa vanhoja vaatteita mahtumaan jalkaan ja jopa osa farkuista meinaa olla liian väljiä vyötäröltä joten saapi hommata uusia housuja..
      Mulla kans vähentynyt huomattavasti selän kipeytyminen leikkauksen myötä.
      Kyllä se napa siitä viä tulee paremmaksi pikkuhiljaa.
      Muistakaa tosiaan ottaa rauhassa kun teillä niin vähän aikaa leikkauksesta.
      Mitäs Tiukkille kuuluu?

    • Tiukki

      Hyväähän tänne ☺. Lopputarkastus oli mulla viime viikolla ja kaikki hyvin. Lupa treenata, mutta maastavetoja kovilla painoilla pitää välttää ;) Eli tikit vois vielä leikata läpi. En oo kyllä mikään salilla kävijä, joten ei huolta.
      Juokseminen tuntuu hyvältä, kun maha ei enää hölsky juostessa. Huomaa kyllä, että ei oo tullut kahteen kuukauteen kuntoiltua, mutta nopeasti se kunto palautuu.
      Eilen makasin ensi kertaa vatsallani kun luin lapsille iltasatua. Se kiristi ja tuntui ikävältä. Samoin venyttely tuntuu kireänä vatsalla. Uimassakin kävin ja kireys tuntui uidessakin.
      Mun napa on parantunut hyvin. Se oli alkuun oudon muotoinen, mutta ajan kanssa muokkautui. Nyt oon oikein tyytyväinen myös napaan. Arvet on tosi siistit. Ja edelleen mulla on vyötärö! Aivan huippua.

    • ladyla

      Joo mitään hommia en oo tehny niin että vatsaan alkaisi sattumaan :) Iski nuha päälle nyt, ei oo kiva kun aivastuttaa eikä uskalla aivastaa ollenkaa.. Kohta ihan vissii tulee yskäkin, se vasta hauskaa ois. Aika suorassa kuljen jo, pikkusen kiristää ylävatsalla suorana kulkeminen. Tänään käytiin ulkoilemassa kun ei olla aiemmin ehditty. Selkä kumarassa ei kauaa pystynyt kävelemään kun kävi selkä kipeeks, nyt oli iha helppoa kulkea ulkona :)

      Oon nyt kolme yötä nukkunut ilman tukiliiviä, hullun tuntusta :D mut kuitenki mukavaa. Alkuun tuntui ettei saa hengitettyä kunnolla ilman liiviä kun se oli esim pesussa, mut nyt on jo ihan ok. Aamulla ekana vetäsen liivin päälle. Innolla ootan aikaa kun saa olla päivisinkin ilman liiviä! Vielä kolme viikkoa :)

    • amd79

      Moi! Mulla leikkauksesta 21 päivää ja minä oon todella tyytyväinen. Lenssukin kerkes tulemaan ja muutama inhottava aivastus lenssun aikana, ei tuntunut hyvältä.
      Arpi on siisti, napa siisti ja vatsa melko litteä. Lihasten kiristys tuntuu yhä, mutta helpottaa päivä päivältä. Napaan oon yöksi sipaissut bepanten voidetta.
      Mulla sairasloma loppuisi 3.1. mut käyn vielä tulevana torstaina lääkärissä, neljä viikkoa leikkauksesta on mielestäni liian vähän, kun nostorajoitteissa en pysty työssäni työskentelemään. En halua pilata ison leikkauksen hyvin parantunutta tulosta raskaassa työssä.

    • amd79

      Hei!
      Missä vaiheessa nukutte yöt ilman tukivyötä? Mulla leikattiin 8.12. Vyön kanssa olen ollut koko ajan.
      Kyleltään oon nukkunu siitä asti kun on kärsinyt olla kyljellään.
      Huomenna aloittelin säännöllistä lenkkeilykautta, kun nyt Lenssu alkaa hellittää.
      Mites mahan tunto? Mulla melko tunnoton :-D

    • ladyla

      Mulla oli ohjeistus 2vko liivi pällä 24/7 ja sitten 2-3 viikkoa päivisin :) Tänään oli teipin vaihto. Mulle on tullu semmone ruma reikä tohon arpeen toiseen päähän :/ sen pään eka tikki oli alusta asti vähän outo, ja kun se lähti irti niin iho suoristui nätiks. Sitten se oli vuotanut pikkusen teippiin ja kun otin teipin pois se rupi lähti mukaan ja paljasti semmosen pyöreän reiän.. ärr. Mut se on sen näkönen et saattaa kyl parantua ihan siistiksi.

    • Toipuva

      Hienoa että olette parantuneet hyvin.
      mun täytyy myöntää että oon nyt vasta pari yötä nukkunu ilman liiviä, leikkauksesta jo pari kuukautta. Meillä on ollu lapset sairaana ja valvottanu öisin, niin en oo kiirehtiny liivin pois oton kanssa.
      mutta jos siitä nyt rupiaas pikkuhiljaa luopumaan. Kummasti sitä vain tuohon liiviin tottui vaikka aluksi ärsyttiki..

    • toipuva

      Nyt oon ollukki jo päivät ilman liiviä. Ihanaa kun voi ruveta elämään ja olemaan normaalisti. Kävin jo tyttären kans luistelemassakin.

    • ladyla

      Mä oon nyt ollut viikon ilman liiviä kokonaan :) onpad tää elämä mukavaa ilman sitä! Varasin ajan helmikuun 5pv lymfaterapiaan, on niin paljon turvotusta ettei toppahousut mene kiinni ollenkaan (ja ne meni kiinni ennen leikkausta sen jättimahan kanssa). Ei ollut vapaita aikoja tuota ennen.

      Jälkitarkastus mulla oli viime perjantaina. Arpi on nyt tosi siisti, myös tuosta päästä mikä meinas kettuilla :) Haluaisin kovasti alkaa harrastaa jotain, kaipaan liikuntaa! Oon vaan kyllästyny kotijumppaamiseen ja salilla en jaksa käydä ku max 3kk. Pakkasilla ei huvita lenkkeilykään :P

      Tosi vähän on enää kipuja. Yskiessä ja aivastaessa vähän tuntuu. Oon jo nukkunutkin mahallaan :)

      Mites muilla?

      • Korjaavaliike

        Mulla toimenpiteestä tulee tänään kuluneeks 6 viikkoa. Vointi tässä suhteessa hyvä ja lopputulokseen oon tosi tyytyväinen.
        Vyötärö on ohentunut 8 cm ja vatsa ihanan litteä. Hiukan on epätasaisuutta mutta sitä osasin odottaa, eikä se mua haittaa. Alavatsassa on leikkaushaavan kohdalla vielä turvotusta ja se selvästi vaihtelee yleisen turvotuksen mukaan. Oletan, että se tasaantuu ajan myötä. Itse haavat on mulla parantuneet jo aikaa sitten, niinkuin mulla yleensäkin tapahtuu.
        Liiviä oon käyttänyt nyt pari viikkoa osan päivästä. Ensin niin, että päällä päivällä ja yöllä ilman. Nyt oon muuttanut homman päinvastoin: päivällä nautin litteästä vatsasta ja istuvista vaatteista ja yöllä pidän liiviä tukena. On varmaan yksilöllistä mutta mun mielestä sen kanssa on miellyttävä nukkua ja toisekseen mua se auttaa jos vatsa aristaa eikä tarvi ottaa särkylääkkeitä.
        Ainoa harmituksen aihe tällä hetkellä on maanantaiksi varatun lopputarkastuajan peruuntuminen. Oisin ollut innokas kuulemaan kirurgin mielipiteen paranemisesta mutta piti mennä saamaan influenssa! Sitä sairastaessa on mennyt tää viikko ja uuden ajan uskallan tilata vasta kun oon kunnolla tästä parantunut.

        Hyviä vointeja kaikille ja littein vatsoin kevättä kohti! :)


    • RAUHALLISESTITYTÖT

      Hei leikatut!
      Älkää nyt ihmeessä kiirehtiä niiden vatsajumppien kanssa. Nuo jalannostot ym. voi suosiolla jättää kuukausien ajaksi. Lihasten ja ennenkaikkea tuon lihasvälin korjaaminen on sen laatuinen leikkaus, että sen on annettava parantua kunnolla. Muuten teillä on taas sama edessä. Alkujumpaksi riittää ihan vaan pitkällään varovainen vatsan jännitys ja veto sisäänpäin, jos nyt on kerran pakko jumpata. Tsemppiä paranteluun !
      nimimerkillä KOKEMUSTA ON

      • Uupunuttoipuja

        Moikka, Mitenköhän mä löysin tämän ketjun vasta nyt, vaikka useamman viikon sängynpohjalla leikkauksen jälkeen viettäneenä löysin vain ikivanhoja ketjuja. Mulla leikkauksesta kulunut nyt kolmisen kuukautta ja kuulun niihin joilla ei kaikki mennytkään ihan ok. Leikkaus huomattiin vasta leikkuupöydällä isommaksi ja lihaksia jouduttiin kursimaan tiukkaan alhaalta ylös asti. Kipulääkkeenä pystyin käyttämään vain panadolia, koska kaikesta muusta tuli kamalat pahoinvoinnit ja hb laski niin alas, että elin ihan sumussa nelisen viikkoa. Jälitarkastus oli joulukuun alussa, jossa kaikki näytti suht hyvältä, turvotusta lukuunottamatta ja sovittiin vielä kontrolli maaliskuulle. Navan eritys ei vaan koskaan loppunut, eikä turvotus laskenut. Eritteestä todettiin vuoden vaihteessa tulehdus ja lopulta päädyttiin ultraamaan vatsa. Ihonalta löytyi seroomaontelo ja "käytävä" napaan. Nyt lähiaikoina korjaus. Harmitus on valtava ja uusi leikkaus ei edellisen pitkän toipumisen jälkeen yhtään houkuta... Pointtini tässä tekstissä on se, että jos on kummaa eritystä, niin pyytäkää tutkimuksia heti. Minua ei tuossa eritys asiassa uskottu. Selitin jo 3 viikkoa leikkauksen jälkeen, että navan erite tulee mielestäni syvemmältä ja vasen puoli vatsasta pullotti oudosti. Tuolloin olisin selvinnyt punkteerauksella todennäköisesti. Nyt hyvin toipunut siisti haava joudutaan avaamaan. Muuten olenkin sitten ihan tyytyväinen. Vatsa ja napa ovat kuin nuoruudessa. :) Normaaliin elämään paluu vain olisi ollut jo niin mieluinen... Tällä hetkellä kadun koko toimenpidettä, mutta ehkä joskus kun ja jos tuo vatsa tulee kuntoon, voin olla toista mieltä.. Tsemppiä kovasti teille kaikille, jotka tähän operaatioon olette ryhtyneet!


      • Uupunuttoipuja

        Tiistaina operoitiin sitten uudemman kerran. Koko alavatsalta oli iho faskiasta irti ja välissä jotain "mössöä". Onkalo napaan suljettiin myös. Nyt sitten taas vatsa turvoksissa ja navassa sekä alavatsalla haavat toipumassa. Hivenen turhauttaa, mutta toivottavasti nyt tulee kuntoon..


    • Uupunuttoipuja

      Kirurgin kommentti tänään mun tilanteesta, kun on jälleen nestettä kertynyt nahan alle ja haava auennut oli, että "Olisiko tyristä ollut kuitenkin vähemmän vaivaa?".. Hyödytti mun tilannetta kyllä tosi paljon.. Kuulemma hän ei suosittele näitä leikkauksia ollenkaan, kun aina niissä käy näin.. Huoh.. :/

    • ladyla

      Uupunuttoipuja, voi ei mikä kokemus sulla takana. Kirurgi ei oo osannut olla kyllä yhtään ymmärtäväinenkään.. Minun käsittääkseni kaikki komplikaatiot on kuitenkin melko harvinaisia, pöhköä yleistää koko leikkausta turhaksi. :/

      Mulla menee jo aika normaalisti. Pientä kipua vatsalihaksissa kun yskii, nyt onkin kuumetauti päällä ja välillä tulee kunnon yskänpuuska. Tunto ei oo palqnnut normaaliksi tietenkään, välillä jos nuorimmainen istuu mahan päällä niin tuntuu hassulta :D

      Napa on aika outo edelleen. Ajattelin että jos ei muutu paremmaksi kun puoli vuotta on kulunut käyn näyttämässä ja kyselemässä voidaanko jotain tehdä. Ulkonäkö ei ole nyt suurin seikka, vaan se että navassa on melko syvä kolo, sellainen minne jää kaikki lika ja se haisee pahalle :s Huomasin tämän viime viikolla.

      • Uupunuttoipuja

        En nyt halua säikäyttää, mutta mulla tuo seroomaontelo löytyi loppujenlopuksi vasta kun napa alkoi haista ja otettiin bakteeriviljely. Antibiootillakaan kun ei mennyt ohi niin sitten ultrattiin.. Kannattaa tutkituttaa, jos vähänkin epäilyttää, että jotain vialla..


      • Uupunuttoipuja

        Niin tuo kommentti siis oli ihan yleiskirurgin, kun ei ole plastikko paikalla tällä viikolla, eivätkä osanneet nuo paikalla olleet kirurgit auttaa.. Osastolla olisi paikka mulle, jos en kotona pysty odottamaan maanantaita.. On tää aika painajaista ollut.. Ja olisi pystynyt välttymään todennäköisesti, kun olisi heti punkteerattu, kun epäilin, että jostain muualta navan erite tuli kuin navasta..


    • Korjaavaliike

      Nonnih, eilen pääsin vihdoin jälkitarkastukseen ja kaikki oli ok. Toimenpiteestä ehti kulua 2,5kk kun pukkas influenssan tuohon alkuvuoteen ja töissäkin piti ehtiä käydä. Kaikki näytti asianmukaiselta, pientä turvotusta vielä navan ala/oikealla puolella mutta se kuulemma voi hyvinkin vielä laskea. Jos ei laske ja asia vaivaa niin voidaan kuulemma vähän korjailla. Tätä ei lääkärin mukaan kannata kuitenkaa kiirehtiä vaan antaa ensin kunnolla parantua ennekuin päätetään tarviiko mitään tehdä. Niinpä puolen vuoden kulutta palataan asiaan vielä kerran.
      Jälkitarkastus oli maksuton ja mahdollisen toimenpiteenkin hinnasta voidaan kuulemma neuvotella kun se on korjaava. Näin toimii Bulevardin Klinikka ja Kaarlo Ståhlberg Helsingissä. Pelkkää hyvää sanottavaa kaiken kaikkiaan!

    • Toipilas

      Mulla tehtiin abdominoplastia 4viikkoa sitten. Haava tulehtui leikkauksesta viikon sisällä. Tikit irtoili, haavaan tuli kolme parin sentin reikää. Reikien välillä on onkalo, jota nyt hoidetaan haavahoidoilla joka päivä.
      Kirurgi sanoi, että leikkauksesta eteenpäin on antibiootti viikon ajan. Mulla antibiootti aiheutti allergisen reaktion, ja se lopetettiin heti leikkauksen jälkeisenä päivänä. Antibioottia ei kuitenkaan vaihdettu eikä enää annettu. Tulehdus tuli siis sinä aikana kun antibioottikuuri olisi pitänyt olla päällä. Oisko hoitovirhe?
      Miten muilla ootte antibioottia saanu leikkaukseen?

    • Toipuva

      Hei!
      Mitähän teille kaikille kuuluu, leikkauksesta jo reilu 3vuotta aikaa. Kylläpäs on aika mennyt.
      Mä aloitin viime syksynä kahvakuulailun ja ilmeisesti vähän liian rajuin ottein. Mulla ollu vasemmalta puolelta viistosti vähän napaa ylempänä vatsassa tosi arka kohta, en tiä onko siä joku revennyt tai muuta vastaavaa. Mulla siis laitettiin tyräverkko ja tehtiin adominoplastia.
      Kävin mahasta lääkärissäkin, mut siä mitää sanottu.
      Onko muilla leikkauksessa käyneillä tullu ongelmia??

      • Anonyymi

        Itsellä harkinnassa abdomaplastia ja olisi kiva kuulla muiltakin miten on elämä mennyt muutama vuosi leikkauksen jälkeen. Lähinnä mietityttää samalla tehtävä rasvaimu, miltä vatsa näyttää muutaman vuoden päästä.


    • Olen menossa syksy 2020.
      Nyt kiinnostaa tuo tukihousu/tukivyö ??!!
      Millä pärjää jos pesussa kunnon tukihousut tai mikä paras ?

    • Mut leikattiin viime viikolla. Rasvaimu vatsaan ja kylkiin, lihaksia kursittiin kokoon 5 sentin matkalta, ylimääräinen nahka pois ja rintoihin täytettä.
      Nyt ensimmäinen päivä että saa selkää suoremmaksi ja pääsee liikkumaan hippasen enemmän kuin sohva-vessa-sänky-keittiö-akselilla.
      Turvotusta on vaikka muille jakaa mutta vaikka jäisi olisin jo tyytyväinen tulokseen :D Sen verran iso muutos lähtötilanteeseen.
      Tähän mennessä kaikki mennyt hyvin.. ensi viikolla eka kontrollikäynti.

      Omasta mielestä pahinta on ollut se, että ei ole pystynyt suoristamaan rankaa joten alaselkä on huutanut hoosiannaa ekasta pävästä saakka. Hieroakkaan ei voi kun selkä/kyljet näyttää muulinpotkimilta rasvaimun vuoksi ja ovat edelleen arat..mut silti ehdottomasti paras päätös pitkään aikaan tämä kropan päivitys..

    • Olen 38v mies jolle tehtiin abdominoplastia julkisella puolella viikko sitten. Olin todella lihava, mutta laihdutin ”omin avuin” normaalipainoiseksi. Julkiselle pääsin työterveyslääkärin lähetteellä kun roikkuva maha / iho oli terveysriski (ihovaurioita, hankaumia jne). Kirurgi tutki tarkkaan minut ja kävi läpi prosessin, kaikkine riskeineen ja varmisti että olen valmis prosessiin. Leikkaus tapahtui Kotkan keskussairaalassa.

      Leikkaus meni hyvin, suunnitellusti. Vatsalihaksille ei tehty mitään, minulle tuli kaksi leikkaushaavaa. Toinen vyötärölle kyljestä kylkeen sekä toinen rinnasta alas tuohon toiseen. Tuo toinen siksi, että sivusuunnassakin minulla oli paljon löysää. Kirurgi kövi asian vielä leikkauspäivänä läpi ja kysyi mielipiteeni sillä tuo toinen arpi jää näkyväksi aina ilman paitaa. Sain siis valita miten tehdään, mutta ennemmin parempi lopputulos kuin että yksi arpi vähemmän.

      Olin 3 yötä sairaalassa leikkauksen jälkeen; kiire ei ollut kotiin ja kirurgi kävi päivittäin katsomassa ja kysymässä vointia. 2 yön jälkeen ensimmäisen kerran tiedusteltiin joko haluaisin kotiin. Hän sanoi kyllä heti perään, että suosittelee minun jäävän vielä yhdeksi yöksi ja aamulla uusi katselmus. Kiire ei kuulemma minua saada pois ja ”ole mieluummin päivä liikaa kuin liian vähän”. Todella mukava ja ystävällinen kirurgi, kuten kaikki hoitajat jne. Sain todella hyvää hoitoa.

      Kipuja minulla ei ollut paljoa; heräämössä oli jonkin verran ja siellä sain kipulääkettä (opiaatteja) suoraan suoneen. Osastolla sitten 2 päivää panadolia opiaatteja. Viimeiset 2 päivää pelkkää panadolia. Niillä pärjäsin hyvin. Ensimmäinen nousu oli hankala; kylkiasennon kautta jalat. 2 dreeniä mitkä piti kuljettaa mukana ja todellä väsynyt / pyörryttävä olo. Mutta rauhallisesti hoitajan kanssa siitäkin selvittiin. Seuraavana päivänä fyssarin kanssa varovaista jaloittelua aamupäivällä ja iltapäivästä liikuin jo itse hitaan varmati käytävällä.

      Toinen dreeni tuli mukaan kotiin; se on vielä paikoillaan ja tk:ssa käyn huomenna sen poistattamassa. Sen poisto tuntuu todella häijyltä / teki vähän kipeää. Onneksi on nopeasti ohi.

      Haavat / napa parantuneet hyvin eivätkä pahasti tihkuneet missään vaiheessa. Turvotusta yms on paljon, joten 2kk päästä ollaan varmaan aina lähellä pysyvää. Kirurgi muistutti, että vuoden päästä voidaan nähdä lopullinen tulos. Niin kauan voi kestää tuo ”muokkaantuminen”.

      • Anonyymi

        Kuka "kirurgi" tämä on


      • Anonyymi

        Moro,

        Minulle operaatio tehtiin kanssa 3vk sitten, mutta torsoplastia leikkauksena, eli kokonaan ympäri ja 3kg lähti nahkaa/painoa pois ☺️ . Toipuminen sujunut ongelmitta tähän asti , ainoastaan jonkin verran kipuja sekä vatsa nahka ollut kipeä ja kosketusherkkä. kävelylenkkiä heittänyt en muuta oikeastaan. Nukkuminen selällään tähän asti kyljellä ei vielä uskalla varmaan pystyisi kyllä ?, Keskiviikkona pääsee tukivyöstä eroon. Ja toipuminen jatkuu vielä jonkin aikaa, vuoden loppuun asti ainakin hissukseen . Minulla 90kg painon pudotus kanssa omatoimisesti ja kunnallisen kautta pääsin myös leikkaukseen
        T 42v mies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moro,

        Minulle operaatio tehtiin kanssa 3vk sitten, mutta torsoplastia leikkauksena, eli kokonaan ympäri ja 3kg lähti nahkaa/painoa pois ☺️ . Toipuminen sujunut ongelmitta tähän asti , ainoastaan jonkin verran kipuja sekä vatsa nahka ollut kipeä ja kosketusherkkä. kävelylenkkiä heittänyt en muuta oikeastaan. Nukkuminen selällään tähän asti kyljellä ei vielä uskalla varmaan pystyisi kyllä ?, Keskiviikkona pääsee tukivyöstä eroon. Ja toipuminen jatkuu vielä jonkin aikaa, vuoden loppuun asti ainakin hissukseen . Minulla 90kg painon pudotus kanssa omatoimisesti ja kunnallisen kautta pääsin myös leikkaukseen
        T 42v mies

        Näkyykö nämä viestit, en saa lähetettyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkyykö nämä viestit, en saa lähetettyä?

        Hei kaikille, voisiko joku kertoa miten pitkiä poissaoloja työstå tulee toimenpiteestä? Kuinka kauan voi pisimmillään kestää, ettei saa nostaa mitään painavaa? Jos lihoaa rasvaimun jälkeen, tuleeko koloja vartaloon? Olen harkinnut toimenpidettä mutta joudun omasta pussista maksamaan poissaolot, siis olemaan palkattomalla. Teen työkseni raskasta metallityötä. Työssäni on raskaiden työkalujen nostelua, käyttöä, konttaamista, kiipeilyä telineille, ahtaita, ja epämukavia työasentoja, lämpötilojen vaihtelua, ja likaa. Olen ajatellut, että käyttäisin vuosiloman toipumiseen. Tehdäänkö leikkauksia edes kesäisin? Miten pitkään meni, että toivuit ihan kunnolla? Pelkään, että 5 viikkoa ei riitä palautumiseen. Haluan tehdä työni kunnolla ja pelkään mahdollisia komplikaatioita ja vaivoja mitä voi tulla leikkauksen jälkeen. Kiitos, jos joku pystyy vastaamaan minulle <3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei kaikille, voisiko joku kertoa miten pitkiä poissaoloja työstå tulee toimenpiteestä? Kuinka kauan voi pisimmillään kestää, ettei saa nostaa mitään painavaa? Jos lihoaa rasvaimun jälkeen, tuleeko koloja vartaloon? Olen harkinnut toimenpidettä mutta joudun omasta pussista maksamaan poissaolot, siis olemaan palkattomalla. Teen työkseni raskasta metallityötä. Työssäni on raskaiden työkalujen nostelua, käyttöä, konttaamista, kiipeilyä telineille, ahtaita, ja epämukavia työasentoja, lämpötilojen vaihtelua, ja likaa. Olen ajatellut, että käyttäisin vuosiloman toipumiseen. Tehdäänkö leikkauksia edes kesäisin? Miten pitkään meni, että toivuit ihan kunnolla? Pelkään, että 5 viikkoa ei riitä palautumiseen. Haluan tehdä työni kunnolla ja pelkään mahdollisia komplikaatioita ja vaivoja mitä voi tulla leikkauksen jälkeen. Kiitos, jos joku pystyy vastaamaan minulle <3

        Hei,
        olin operaatiossa tasan viikko sitten ja paraneminen on lähtenyt melko hyvin käyntiin. Pystyn kävelemään jo melko suorassa. Tänään ensimmäinen kipulääkkeetön päivä. Vatsanpeitteiden kireyden ja arkuuden vuoksi ongelmana on edelleen wc:ssä käynnit. En pysty ponnistamaan ja joudun käyttämään Microlaxia isompaan hätään. Onko kenelläkään ollut tällaista vaivaa leikkauksen jälkeen?

        Nimimerkki Anonyymille sanoisin, että asiasta kannattaisi varmaan keskustella lääkärin kanssa.


    • Anonyymi

      Voi että, kiva että löytyy muitakin samassa veneessä olevia. On vaan niin paljon yleisempää ulkomailla tämmöiset. Ja Suomessa niistä ei puhuta. Itellä kk leikkaukseen aikaa, enkä malta oottaa että pääsen mahamakkarasta eroon, joka ei lähde vaikka mitä tekis. Erkaumaa ja mahdollista napatyrää löytyy sekä kaksi ihanaa lasta jotka tämän mahdollisti. :D

      Oon käynyt muutama vuosi sitten vatsanalueen rasvaimussa, kirurgi sitä suositteli abdominoplastian sijaan vaikka olisin silloin tahtonut jo erkauman korjata. Rasvaimu ei muuttanut vatsaa lainkaan, joten tätä on odotettu!

      Selkävaivat alaselässä on ihan järjettömiä, joten todellakin toivon että tämä auttaa. :)

      Miten ootte dreenien kanssa kotona pystynyt suihkussa käymään tai muuten liikkumaan? Kannetaanko niitä vaan mukana, täytyykö hommata pieni olkalaukku. :D

      • Anonyymi

        Hei. Itselläni myös kuukausi toimenpiteeseen. Missä sinut operoidaan? Minä KL sairaalassa, siellä sanoi lääkäri ettei dreeniä tule. Olen niin odottanut tätä, nutta kuolen jännitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Itselläni myös kuukausi toimenpiteeseen. Missä sinut operoidaan? Minä KL sairaalassa, siellä sanoi lääkäri ettei dreeniä tule. Olen niin odottanut tätä, nutta kuolen jännitykseen.

        Ei nuo dreeni mitää kauheita ole ja jos niille on todellakin tarve sisäisten vuotojen poistamiseksi niin ei kannata murehtia niitä. Yleensä dreenejä ei pidetä montaa päivää leikkauksen jälkeen, joten pieni kiusa se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Itselläni myös kuukausi toimenpiteeseen. Missä sinut operoidaan? Minä KL sairaalassa, siellä sanoi lääkäri ettei dreeniä tule. Olen niin odottanut tätä, nutta kuolen jännitykseen.

        Itse menen siluettiin. Dreeneistä en ole itse ees kysynyt, tulee jos tulee. Eiköhän se siellä sitten selviä. :)

        Kyllä tässä ensin tuntui ettei aika kulu millään. Nyt alle 2vk leikkaukseen eikä oikein edes tajua että kohta se jo vihdoin tapahtuu! Niin jännää ja ihanaa!


    • Anonyymi

      Leikkauksesta pari päivää ja tosi hyvin on kivut pysynyt kurissa lääkkeillä. Ainoat haastavat tilanteet on sängystä ylös nouseminen sekä sinne takaisin kömpiminen. Eikä sekään satu. Se tuntuu. Turvotusta ja väsymystä on mutta on se ero silti huomattava jo nyt vaikkei sen tarkemmin ole jaksanut tuijotella.
      Kuvittelin että omaan alhaisen kipukynnyksen, taitaa ollakkin toisin sitten.

    • Anonyymi

      Hei! On ollut hyvä lukea tätä ketjua. Kävin itse viikko sitten vatsalihasten kiristysleikkauksessa ja samalla abdominoplastiassa. Ekat kolme päivää olivat pahimmat. Yhä olen ihan toipilas, kun ylösnousu tuntuu kipuna. Olen ihmetellyt monien selällään nukkumisen ohjetta. Minulle ei siitä sanottu mitään ja olen nukkunut kyljellään. Voiko siitä olla haittaa?

      • Anonyymi

        Miten olet toipunut leikkauksesta? Oletko tyytyväinen? Itse kävin kolme päivää sitten ja toipilaana tietysti, mutta se mikä yllätti, on että kipuja ei ole ollut. Toki vaikea nousta ylös ja mennä maatessa, mutta vain hankalaa, ei kivuliasta.


    • Anonyymi

      Hei ja kiitos kaikille jotka olette jakaneet kokemuksia tästä aiheesta. Näitä on kiva lukea kun odottelen omaa leikkausaikaa. Jorvissa tulossa leikkaus eli kunnallisella, 2 tyrää ja 8cm erkaumaa ylävatsalla, alavatsalla hieman vähemmän. Ja poistettavaa ihoa reilusti. Hoitotakuu ylittyy kohdallani, juuri sain sen tietää ettei aika tule 6kk sisällä. Huoh. Odottavan aika on pitkä. Kaksi isokokoista vauvaa venyttivät raskausaikana vatsani pilalle ja siksi tämä. Ennen raskauksia vatsalihakset erottuivat ja olin hyvässä kunnossa. Molemmat syntyneet sektioilla, toinen hätäsektio ja toinen suunniteltu eteisistukan vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe