Mistä papisto vanhoilliseen kirkkoon?

Täällä on lukemattomat kerrat vaadittu, että kirkon pitäisi torjua liberaalikristillisyys keskuudestaan ja palata vanhoilliseen, Helvetin tulen ja homouden synnin (ym. ym. ym.) tunnustavaan ja niistä saarnaavaan oppiin.
Tästä seuraa kutenkin pari kysymystä, joihin pitäisi saada vastaus.
Ensinnäkin. Koska tähän maailmanaikaan monikaan ei haluaisi kuulua tuollaiseen kirkkoon – vaikka monet sitä varmasti rakastaisivatkin – kirkon jäsenmäärä tulisi laskemaan rajusti, jopa monta kymmentä prosenttiyksikköä muutamassa vuodessa. Miten vaikkapa puolet nykyisistä jäsenistään menettänyt kirkko pystyisi rahoittamaan toimintansa?
Toiseksi. Lähes kaikki naispapit ja enemmistö alle viisikymppisistä papeista ylipäätään ovat sen verran liberaaleja, että he eivät helvettioppia ja homojen tuomitsemista alkaisi saarnata. Heidän olisi siis hakeuduttava muihin tehtäviin, ja näin papistoon syntyisi valtaisa vajaus. Mistä hankittaisiin asianmukaisen tutkinnon suorittaneet vanhoilliset papit, sillä teologisesta tiedekunnasta ei konservatiivisesti ajattelevia maistereita valmistu enää kovinkaan paljon? Pitäisikö vaatimuksia löyhentää ja hyväksyä papeiksi myös kouluttamattomia konservatiiviuskovia, jotta virat saadaan täytettyä eikä kenenkään työtaakka käy kohtuuttomaksi?
Näihin odotan lopultakin vastauksia. Kiitos.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.on

Mä taas toivon ja uskonkin, ettet saa kovin montaa vastausta aloitukseesi, asiahan ei sulle kuulu millään tavalla, koska et edes kuulu kirkon jäsenistöön.
      Opettelet ensin keskustelemaan v****ilematta kaikille, yhtään asiallista kommenttia ei tunnu sulta löytyvän.

• Eivät nämä kysymykset ole mitenkään henkilökohtaisia, vaan yleisiä. En kuulu kirkkoon, mutta eipä kuulune suurin osa niistäkään jotka täällä kirkkoa haukkuvat ja sen johtajaa solvaavat.
        Jos esimerkiksi tämä avaukseni ei sinusta ollut palstan tasoon nähden "asiallinen kommentti", sinua tuskin voi kukaan enää auttaa.

• LeoMellerTietää

Tavallisista konservatiiveista löytyy papit, joita ei tarvitse kouluttaa tuntemaan Raamattua. Raamatuntuntemus on aivan toista tasoa kuin liberalistissaatannalliseksytyksellistä valheoppia opiskelleilla papeilla. Jokaisella pyhällä on yleinen pappeus, kunnioitan sitä mutta liberaalit papit eivät kuulu kristinuskoon vaan ovat saatanan tuoma eksytys.

Liberaalisuususko ei ole kristinuskoa vaan saatanan valhetta.

• Ilmeisesti koetit vastata kysymykseeni papiston hankkimisesta? Jospa kuitenkin muotoilisit sanomasi niin, että sen voisivat muutkin ymmärtää kuin sinä itse.

• Minä ymmärsin tämän liberalistissaatanalliseksytyksellistä- sanan mutta kaipasin siihen liitteeksi iljetyshomostelusyntihyväksynnällistä-jatkoa jotta siitä olisi tullut aivan täydellistä ja ymmärrettävää.

Pappien saamisesta vanhoilliseen kirkkoon en osaa sanoa mitään.

• Aika mielenkiintoinen visio tuosta syntyy.

Keitä olisivat sitten ne ”konservatiivit” jotka voisivat päättää siitä, keitä erotetaan ja keitä ei? Mihin sitten ”liberaaleiksi” nimetyt ”harhauskoiset” menisivät?

Mieleeni tulee ensimmäisen lestadiolaiset, joita taitaa olla eniten? Varmaan muistakin herätysliikkeistä löytyy porukkaa, mutta miten he vallan sitten jakaisivat?

Kun suurin osa kirkon jäsenistä olisi erotettu, ensimmäisin ongelma olisi taloudelliset vaikeudet. Seurakuntien kiinteistöjä ja kirkkoja varmaan pitäisi myydä? Mutta kenelle?

Ehkä siirryttäisiin maallikkosaarnaajiin, joilla jokaisella sitten olisi se oma painotuksensa. Ehkä tässä olisi karismaattisista liikkeistä halukkaita? Näin osa helluntailaisista voisi olla ”luterilaisessa” kirkossa. tosin sitten osa luterilaisista ei hyväksyisi näiden konservatiivien näkemyksiä (SLEY, STLK jne.)??

No, sitten saisivat kaikki halukkaan olla kuuntelemassa noita helvetin tulella uhkailuja, koska näemmä he tarvitsevat joka viikko muistutuksen siitä, että syntiä tulisi katua.

• En tarkoittanut, että kirkon jäseniä erotettaisiin. Onko se edes mahdollista? Kyllä he eroaisivat ihan itse ankarasta yhteisöstään. Pappeja jouduttaisiin sitten erottamaan aika paljonkin.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

En tarkoittanut, että kirkon jäseniä erotettaisiin. Onko se edes mahdollista? Kyllä he eroaisivat ihan itse ankarasta yhteisöstään. Pappeja jouduttaisiin sitten erottamaan aika paljonkin.

Ainahan sääntöjä voi muuttaa? Kun se kiukkuisin porukka sitä valtaa halaa, niin aivan varmaan he tietävät että kaikki liberaaleiksi mielletyt eivät itse lähde.

• mummomuori kirjoitti:

Ainahan sääntöjä voi muuttaa? Kun se kiukkuisin porukka sitä valtaa halaa, niin aivan varmaan he tietävät että kaikki liberaaleiksi mielletyt eivät itse lähde.

Mahtaisko ne edes haluta, että lähtisivät? Mitäpä haittaa passiivisista liberaaleista on, kun eivät muuhun osallistu kuin veronmaksuun.
        Henkilökunta on sitten toinen asia.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Mahtaisko ne edes haluta, että lähtisivät? Mitäpä haittaa passiivisista liberaaleista on, kun eivät muuhun osallistu kuin veronmaksuun.
        Henkilökunta on sitten toinen asia.

Eivät kaikki liberaaleiksi kutsutut ole passiivisia, kuten eivät kaikki konservatiivit ole aktiivisia. Mutta jos suurin osa papeista ja muusta henkilökunnasta erotetaan, niin toki se vaikuttaa moniin. Niihinkin jotka eivät niin tarkkaa eroa näistä tee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      242
      2561
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      76
      1903
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1888
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1338
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      66
      1264
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1228
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1088
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1070
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      933
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      924
    Aihe