Sattuipa talvirenkaita vaihtaessani vuoden. 96. wv poloni sellainen tapaus, että huomasin oikean takarenkaan erään pultin kiinnityskohdan kierteiden ilmeisesti menneen "horoille". Pultti siis meni reikään ja ruuvautui kierteillä melkein loppuun, muttei kuitenkaan kiristynyt kunnolla, vaan jäi pyörimään tyhjää. Koitin vaihtaa pulttia, mutta se ei kuitenkaan auttanut vaan vika on ilmeisesti rumpuosan kierteissä.
Pultti kuitenkin menee kiinni sen verran ettei se sormilla löysty. Ilmeisesti kuitenkin myös kys. pultin vastaisessa pultissa saman kaltaista vikaa enkä tästä syystä uskaltanut tätäkään pulttia ihan hampaat irvessä kiristää.
Tilanne on nyt siis se, että kaikki pultit ovat sillä kireydellä ettei niitä saa käsivoimin väännettyä eikä vedettyä ulos paikoiltaan. Muut pultit ovat riittävän kireällä.
Kysymys kuuluukin mitä voisin kotikonstein tehdä vian korjaamiseksi ja osaako tälläinen autoista hirveästi tietämätön mitään asialle tehdä. Onko autolla ajaminen tässä vaiheessa kuinka vaarallista kun kuitenkin 2 vastakkaista pulttia kys renkaassa ovat moitteettomat ja kolmaskin lähes täydellisesti kiinni? Minun tulisi ajaa noin 200km seuraavan viikon aikana tasaista maantieajoa, eikä minulla ole ennen ensi lauantaita mahdollista viedä autoa huoltoon. Lisäksi jos vien auton huoltoon niin mitä arvelette, että autoon tulee vaihtaa ja paljonko kyseinen työ osineen maksaa?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Renkaan kierteet väljät
16
453
Vastaukset
- halpahomma
Voi että mitä laatua samanlaista ongelmaa esiintyy rinkeli mersuissa, pultit pitää olla momentissa muuten pyörät putoaa ajossa ja se on hengenvaarallista! Sää joudut ny vaihtaa uudet navat joka pyörään!
- Menovesi
https://www.youtube.com/watch?v=07Hga2MHS6E
Tuossa video, jossa heti alussa näkyy mikä osa pitää vaihtaa kun jarrulevy on irrotettu. - renkaat.kierteellä
Ja mitenkäs nuo kierteet renkaaseen liittyy?
Onko rengas kierteellä kiinni vanteessa, vai mikä on jutun juoni.- rallipolo
No ei sinänsä liity renkaaseen vaan siihen miten rengas laitetaan kiinni. Yllä postatusta videosta tulee hyvin ilmi mistä osasta on kyse.
- asiat.asioina
rallipolo kirjoitti:
No ei sinänsä liity renkaaseen vaan siihen miten rengas laitetaan kiinni. Yllä postatusta videosta tulee hyvin ilmi mistä osasta on kyse.
No ei minun autossa renkaat ole kierteillä, rengas asennetaan vanteelle ja ilmanpaine "kiristää" renkaan vanteelle, koko yhdistelmä sitten asennetaan sille tarkoitetulle paikalle, normaaliautossa paikkoja on neljä, pultit ovat pyörien navoissa, voi olla jossain vaan pultinreiät.
- jsfklsjfkljsdkfljskl
Onko Polossa vain 3 pulttia per pyörä? Luulisin että renkaat on neljällä pultilla vähintään ellei jopa viidellä.
Jos on pakko ajaa ennen korjausta niin en ainakaan kovin kovaa ajelisi, lisäksi pysähtelisin usein tarkastamaan pyöränpulttien kireyden.
Useimmissa Japanilaismerkeissä renkaiden kiinnitys on niinpäin että pyörännavassa on kierretapit ja renkaat kiinnitetään muttereilla niihin. En tiedä miksi euroautoissa pitää käyttää pultteja, nehän hankaloittaa itse renkaan asennustakin kun rengasta on kannateltava sopivalla korkeudella ainakin ennen ensimmäisen pultin kiinnitystä. Japseissa renkaan voi nostaa kierretappien varaan roikkumaan jolloin vanne on helpompi asemoida paikalleen.
Japseissa myös jos jokin kierretappi vaurioituu, ei tarvitse uusia koko pyörännapaa vaan pelkän kyseisen kierretapin, samoin mutteri on halvempi uusia kuin pyöränpultti.- seitkyluvullaEuroissakin
Japanilaiset kopioivat aikanaan kaikki eurooppalaisista ja siksi niissä on edelleen noita vanhoja juttuja, Euroautoissa on pultit, sillä niitä niitä ei saa kolhittua renkaanvaihdossa kuten noita japanin leluja. Euroautossa ei valmistuksessa ole tehdä kaikkea mahdollisimman halvalla, vaan mahdollisimman hyvin, siinä se filosofinen ero.
- sdlkjfklsjfkldsj
Hyvinkö on onnistunut eurojen "mahdollisimman hyvin" tekeminen, totta kyllä siinä mielessä että halvaksi ne ei ainakaan tule...
- paaliin_vaan
Ajelet ens viikon vielä ja sit paaliin, ei noin wanhaan kannata vaihtaa mitään uutta.
- rallipolo
Polossa siis 4 pulttia per rengas. Tuolla "2 vastakkaista pulttia kys renkaassa ovat moitteettomat ja kolmaskin lähes täydellisesti kiinni" tarkoitin, että mainitun yhden pultin lisäksi myös sitä vastakkaisen pultin kiinnitys on hieman löysällä samanlaisesta kulumasta johtuen.
4 pulttia siis yhteensä joista yksi erittäin huonosti, toinen melkein täydellisesti ja 2 moitteettomasti kiinni. Kyseessä siis ainoastaan toinen takarengas.- Korjaamollemolle
Taisit jo reissun heittää?
Takanapa siitä menee vaihtoon, maksaa muutaman kympin sekä työt päälle.
Ja kannattaahan se vaihtaa. Nyt nuo kolme, tai kaksi vielä jossain määrin ehjää joutuvat tekemään työn mikä on aiemmin jakautunut neljän tehtäväksi. Ja jos nopea ajatuskuvio pyöritellään siitä että mikä on mennyt pieleen, saattaapi olla että korkkaa ne viimeisetkin kohta. Jos ruosteisia kierteitä kirskutellaan kaksi kertaa vuodessa kausirenkaanvaihdon yhteydessä, häviää kierteen harjasta pikkuhiljaa tavaraa, sekä ruoste syö teräksen lujuutta muutenkin. Aina olisi syytä laittaa naraus vaseliinia tai muuta rasvaa kun pyöränpultteja auki käyttää. Eikä ylikiristetä niitä. Jos ei ole hajuakaan sopivasta momentista, voi momenttiavainta käyttää sen verran että saa ranteeseen tuntuman siitä mikä on mittakaava kiristyksessä. Se ei ole lähellekään sitä luokkaa missä otsasuoni pullistuu.
- rallipolo
Korjauksena vielä että sanan "rengas" tilalle voi vaihtaa "pyörä" ettei mene arkikielisten ilmaisujen kanssa sekaisin näsäviisaimmatkaan meistä..
- Ossaakkosanua
Se on vaikeaa tuo kielipoliisin elo. Hirveästi on hommaa ei ehdi kaikkeen. Ja sitten kun tulee liukkaat kelit ja alkaa kalusto erkanemaan tieltä ojan pohjalle ja sen yli, on tarkkaan syynättävä että oliko kyseessä todellakin rekka kuten otsikko väittää.
Mikä ero on talvikelillä ja -säällä? - Kielen_ymmärrys
"Mikä ero on talvikelillä ja -säällä?"
Keskellä talvea voi olla täysin kuiva asfaltti koko tien laveydellä ja aurinko paistaa = ei voi sanoa talvikeliksi
Syksyllä tai myöhään keväällä lunta tulee kuin turkin hihasta ja polkeutuu tien pintaa = talvikeli - klfjsklfjskdlfjsdlf
Äidinkielenopettajilla ei taida olla riittävästi hommia...
- Bibendum
Ei ole äidinkielenopettajan asia erottaa rengasta ja pyörää toisistaan. Kaikki äidinkielenopettajatkaan eivät välttämättä eroa tiedosta, mutta niiden eron pitäisi olla itsestään selvä jokaiselle automiehelle.
Pyörällä on keskiö, esineellinen napa. Autossa pyörä on oleellisilta osiltaan metallia ja muodostuu navasta vanteesta (jota on ”peltivanteiden” aikakaudella levypyöräksikin kutsuttu).
Rengas on sitten se vanteen ympärillä oleva kuminen musta osa.
Näiden yhdessä muodostamaa kokonaisuutta sopii kyllä kutsua pyöräksi, mutta ei missään nimessä renkaaksi. Autonrenkaassa ei ole kierteitä, en ainakaan minä ole nähnyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760