Inflaatiosta puhdistetut asuntojen reaalihinnat q3

Voitto.Lottonen

Heinä-syyskuussa vanhan osakehuoneiston keskimääräinen neliöhinta oli koko maassa 2 278 euroa, pääkaupunkiseudulla 3 549 euroa ja muualla maassa 1 708 euroa.
Tässä Tilastokeskuksen päivitetyt käppyrät http://www.findikaattori.fi/fi/92

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääkaupunkiseutulainen

Hyvältä näyttää. Kannattaa asua omassa.

• omassa_mukavasti

Olen jo pitkään toivonut, että nämä palstan paatuneimmat tyffelit osoittaisivat tuosta käppyrästä sen tason, mikä mielestään on se asuntojen hintojen "normaali" taso, ja sitten perustelisivat kantansa.

(Voitte sitten tyffet unohtaa [kuten tähänkin asti] selvityksistänne rahan arvon muuttumisen ajan saatissa. Se kun on ollut teille ylivoimaisen vaikeaa käsittää)

• Itse olen palstalla esittänyt ja laskenut monia erilaisia suureita liittyen asuntojen hintojen kehitykseen. Aika vähän olen saanut vastaukseksi mitään pohdintaa, joissa oikeasti olisi perusteltu tai osattu perustella "se" oikea hintataso. Tämä on valitettavaa, koska aihe on mielenkiintoinen. Joku on välillä jopa hiiltynyt siitä, kun sen sijaan että keskustelen täällä tällaisia en levitä yleistä hysteriaa kaiken romahtamisesta ja elämän loppumisesta (nimiä mainitsematta).
        .
        Yksinkertaisimpien kansainvälisten analyysienkin ongelma on, että niissä lasketaan lukuja pitkän aikavälin arvoista, joissa ei oteta huomioon markkinasääntelyjen muutoksia. Esimerkiksi ei ole älyllistä tehdä analyysiä pitkän aikavälin vuokrista suhteessa asuntojen hintojen kehitykseen, kun vuokrasääntelystä luovutiin 1990-luvun alussa. Vuokrasääntelystä luopuminen johti vuokra-asuntojen tarjonnan lisääntymiseen ja vuokrien kohoamiseen. Kuitenkin tähän virheeseen perustui mm. eräänkin kansainvälisen tason analyysi, jossa Suomessa havaittiin jonkintason asunokuplaa.
        .
        Pitkän aikavälin kehityksessä asunto on antanut kohtuullisen hyvä suojan rahan-arvon muuttumista vastaan.

• whoknowswins

Verrattuna vuoteen 2008 on suomalaisesta osakehuoneistosta saatavan rahan dollarimaarainen arvo laskenut jo kolmanneksen.

Toteutumattomat nousuodotukset ja perhekokoisten osakehuoneistojen hinnanlaskut huomioiden lama on jo puolittanut suomalaisen osakehuoneisto-omistajan euro-ulkoisen ostovoiman. Omakotitalojen omistajilla vahinko on viela rutkasti suurempi.

Tama kaikki tietaa sita etta elakoityva / muuten vapaalle heittava suomalainen on kaytannossa jumissa euroalueella. Jos kaytossa olisi markka, sama suomalainen olisi jumissa Suomessa.

• Puhut mitä ilmeisimmin vain dollarikurssista. Esimerkiksi Ruotsin kruunu on aika tarkalleen saman arvoinen nyt kuin 2008.

Noh, se oli sitä sinulle tyypillistä tarkoitushakuista valehtelua taas. Siihen on jo totuttu... Samoin kuin tuo väite omakotitaloasujien kärsimyksestä. Joo, nousu on vuodesta 2008 ollut maltillisempaa kuin osakkeissa, mutta kyllä sitä silti on ollut... Ja asumiskulut toisaalta yleensä pienemmät kuin siinä vastaavalla sijainnilla olevassa osakkeessa, puhumattakaan kustannuksista per neliö, tms.

Mutta ehkä tuo tekee sinut onnelliseksi. Älä toki minun takiane lopeta fantasiointiasi. Kyllä sinäkin vielä omaan pääset, kun tarpeeksi täällä meuhkaat.

• whoknowswins
        TheRat kirjoitti:

Puhut mitä ilmeisimmin vain dollarikurssista. Esimerkiksi Ruotsin kruunu on aika tarkalleen saman arvoinen nyt kuin 2008.

Noh, se oli sitä sinulle tyypillistä tarkoitushakuista valehtelua taas. Siihen on jo totuttu... Samoin kuin tuo väite omakotitaloasujien kärsimyksestä. Joo, nousu on vuodesta 2008 ollut maltillisempaa kuin osakkeissa, mutta kyllä sitä silti on ollut... Ja asumiskulut toisaalta yleensä pienemmät kuin siinä vastaavalla sijainnilla olevassa osakkeessa, puhumattakaan kustannuksista per neliö, tms.

Mutta ehkä tuo tekee sinut onnelliseksi. Älä toki minun takiane lopeta fantasiointiasi. Kyllä sinäkin vielä omaan pääset, kun tarpeeksi täällä meuhkaat.

Siis hei haloo, Ruotsin kruunu... Kuka sinne nyt haluaa lahtea elakkeella? Ruplaan verrattuna euro on todella voimissaan, mutta Sloboihin lahtoa suunnittelevat ovat harvassa.

Suomessa ei ole kuin hyva jos tuhat omakotitaloa joista voi nyt saada enemman rahaa myydessaan kuin mita sai vuonna 2008. Nyt kopistellaan noin vuoden 2003 hintatasoa ja silti suurin osa omakotitaloista jaa myymatta.

Ajat ovat peruuttamattomasti muuttuneet ja suunta on kiihtyvasti laskeva edelleen.

• Kontulan yksiöstä kajahtaa taas tot.., eiku arvio, joka on vähän enemmän kuin arvio tyyliin mustatuntuu ja egobuustaamalla saan itseni framille. Mihin ihmeeseen perustat väitteesi noista hinta-arvioistasi. Virallisten tilastojen mukaan väitteesi ovat tuubaa, mutta jos sulla on parempia lähteitä todisteineen, niin anna tulla vaan. Epäilen, että mustatuntuu metodilla mennään taas, ties monettako vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      60
      4813
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      65
      3878
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      3423
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      114
      3111
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2934
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2598
    7. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2236
    8. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      255
      2124
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      38
      1933
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108