Terve!
Osaako kukaa sanoa kun menin ostamaan uutta tietokonetta Applen omasta liikkeestä ja verkkokaupasta. Ajattelin ostaa osamaksulla niin että siitä 1600e koneesta tulisi 77e/kk ja 24 kuukauden ajan, mutta ongelma kuitenkin ilmeni että kummankaan liikkeen järjestelmä ei voinut jostai syystä myöntää sitä vaikka on luottotiedot kunnossa ja 1500e/kk tulot ja vakituinen työsopimus.
Voiko edellinen 700 euron puhelimen osamaksu, joka on edelleen maksussa, vaikuttaa siihen vai mikä ihme tässä mättää? Ikää on 24 vuotta eikä koskaan ole ollut maksuhäiriöitä.
Verkkokaupassa ne anto ilmeisesti Pohjolan puhelinnumeron jonne piti soittaa ja selvittää tuo asia, mutta siellä päässä ne ei suostunut mitään muuta, kuin toistamaan: "Kokonaisuudessaan olemme katsoneet tilanteen niin, että päätös tähän on valitettavasti kielteinen". Eihän mulla ole edes OP:ssa mitään?
Eivät suostuneet edes kertomaan, että mihin pitää ottaa yhteyttä jos haluan selvittää asiaa eteenpäin koska: "Pankkisalaisuus". Ihan kun olisi jonkun salaliiton uhri!
Kiitos etukäteen!
Miksen saa osamaksualla vaikka kaikki kunnossa?
31
8613
Vastaukset
- qadrhwdfh
Luotonantajat ovat toimineet ihan fiksusti. Sellainen ihminen joka edes harkitsee IKINÄ ostavansa mitään applen tuotetta ei ansaitse minkäänlaisia luottoja. Täysin vastaavan tietokoneen saat 300€:lla.
- KylläKetuttaa
Videonkäsittelyyn ikävä kyllä Apple on paras. Oon ite kans PC miehiä, mutta sinunkin ikäväkseksesi, se on yksinkertaisesti monia kertoja parempi.
Mutta jos nyt pysyttäis kuitenkin aiheessa kiitos. Ei ole tarkoitus internetissä tuntemattomana ihmisenä pilata kenenkään elämää sillä, että tarvitsen Applen. - jhbgbfbf
KylläKetuttaa kirjoitti:
Videonkäsittelyyn ikävä kyllä Apple on paras. Oon ite kans PC miehiä, mutta sinunkin ikäväkseksesi, se on yksinkertaisesti monia kertoja parempi.
Mutta jos nyt pysyttäis kuitenkin aiheessa kiitos. Ei ole tarkoitus internetissä tuntemattomana ihmisenä pilata kenenkään elämää sillä, että tarvitsen Applen.Vaikka tarvitsisit Applen, mihin en usko, saa sellaisenkin halvemmalla esimerkiksi käytettynä. Lisäksi, vaikka PC:n videokäaittelyohjelmat pikkuisen heikompia onkin, pystyy videoita kevyesti käsittelemään 400 euron PC:lläkin. Ja kyseenalaistan myös 700 euron kännykän ostamisen osamaksulla, hyviä älykännyköitä saa murto-osalla tuosta, jos varaa ei kalliimpaan ole. Yksi hailee siitä, mitä muut kännykästäsi ajattelee.
- jklkg
Noilla tuloilla ei kovin suurta osamaksuvelkakuormaa maksella. Ihan hyvä että rajoittavat.
Mitäpä jos säästät ensin vähintään puolet koneen hinnasta, ja kysyt sitten löytyykö joustoa loppusummalle. Mieluummin toki kokonaan käteiskaupalla.
Suoraan sanottuna, ei sinulla ole varaa maksella lainojen korkoja, se on kallista rahaa. Siis tässäkin tapauksessa 24x77=1848 euroa. Maksaisit 15 % enemmän koneesta tuolla tavalla, ja siinä vaiheessa kun olet sen kokonaan maksanut, se on jo romurautaa.- jklkg
Ja pakko vielä todeta: 1500 euron bruttotulot 700 euron puhelin 1600 euron tietokone = malliesimerkki siitä, miten nykyään laitetaan rahaa menemään ihan miten sattuu.
... ja kun joku laittaa kulutusjuhlalle stopin, niin sitten lähdetään poraamaan keskustelupalstalle, kuinka ilkeitä ne siellä oli kun kehtasivat sanoa totuuden päin naamaa.
- KylläKetuttaa
Hei kuulkaas hyvät ihmiset. Mulla on hyvä rahatilanne, asun erittäin halvalla vuokralla ja osaan elää pienemmällä märälläkin, ogelma ei ole se etten saisi maksettua sitä. En mitään talousneuvontaa pyytänyt, mutta jos haluatte tietää, niin en materiaalisesti ole koskaan panostanut mihinkään muuhun kun nyt, että olis hyvä puhelin ja tietokone muutamaksi vuodeksi jolla saan tehtyä työt piste.
Olisko jollain nyt jotain tietoa alkuperäisestä kysymyksestä jooko?- öjlk
No ei kai tuossa mitään muuta selitystä voi olla, kuin että niiden riskienhallintayksikkö on asettanut luotonantorajat niin, että sä et niitä täytä.
Heidän(kin) mielestä liikaa velkaa noille tuloille, ja ehkä vielä ikä ja/tai työn laatu (pysyvyys) huomioiden.
- gttpuhypypu67pui
Kuulut ikäryhmään ja sukupuoleen, joka helposti ylivelkaantuu, siksi luotonantajat ovat varovaisia. Tosin olet hyvin laatutietoinen, mikä on mielestäni positiivista, mutta yksi hailee luotottajille. MacBook Pro'sta on luultavasti tulossa alkuvuodesta taas uusi versio, joten ehkä kannattaisi malttaa mieli ja alkaa säästää sitä varten etukäteen.
- KylläKetuttaa
Noniin kiitos! Tää asia on vaan hyvin kiireinen, että tässä tapauksessa mulla itsellään ei ole kauheasti varaa odotella, niin pitäis se saada aika nopsasti. Pystyykö tämmösiä asioita mennä johonki selvittämään/asioimaan, vai onkse jotenkin nyt vaan määritelty/määrätty, ettei mulle yksinkertasesti enää myönnetä sitä. Eli toisin sanoen, pystynkö mitenkään vaikuttamaan siihen jollain tapaa?
- gttpuhypypu67pui
KylläKetuttaa kirjoitti:
Noniin kiitos! Tää asia on vaan hyvin kiireinen, että tässä tapauksessa mulla itsellään ei ole kauheasti varaa odotella, niin pitäis se saada aika nopsasti. Pystyykö tämmösiä asioita mennä johonki selvittämään/asioimaan, vai onkse jotenkin nyt vaan määritelty/määrätty, ettei mulle yksinkertasesti enää myönnetä sitä. Eli toisin sanoen, pystynkö mitenkään vaikuttamaan siihen jollain tapaa?
verkkokauppa.comilla on useita osamaksuvaihtoehtoja, joista edullisin on kai Klarnan 12 kkn osamaksu, joka on koroton, pelkän aloitusmaksun ja pienen tilinhoitomaksun joutuu maksamaan. Oletko kokeillut, josko Klarnalta saisi luottoa?
- KylläKetuttaa
Joo se myyjä ehdotti sitä, mutta päätin ensin selvittää, että mikä tää periaate on tolle hylkäämiselle ennenku rynnin itselleni uusiin soppareihin ja kattella vähä mistä on kyse.
- 9-6
Pankeilla ja rahoitusyhtiöillä on laskukaavansa joitten mukaan mennään, tuskin suostuvat muuttamaan ehtoja.
- persiistä.koko.system
Nykyiset osamaksusysteemit onkin ihan persiistä. Pienituloinen ei saa niitä muuta kuin jostain netanttilasta tai hobbyhalista. Ei pitäisi tuijottaa liikaa tuloihin, koska pienituloinenkin voi elää säästeliäästi ja satanen kuussa osamaksuun ei tunnu yhtään missään. Ostin joku 15 vuotta sitten kitaran osamaksulla ja aika pieni oli liksa sillonkin, eikä ollut mitään ongelmaa. Joskus lukenut jotain juttua netistä näistä nykysysteemeistä ja aika persiistä tuntuvat olevan ja ei kannata niitä ottaa. Säästäminen on pienituloiselle oikeastaan ainoa vaihtoehto, mikä on tietenkin aina kannattavampaa kuin osamaksu, mutta aina ei voi/jaksa odottaa.
- KylläKetuttaa
No näinpä juuri. Se että on pienet tulot, voi olla myös pienet menot. Mulla on järjettömän halpa vuokra, koska mun kämppäkaverin vanhemmat omistaa tämän asunnon joka puolestaan tarkottaa sitä, että ylimäärästäkin jää myös suhteessa enemmän. Tätä ei kaikki tunnu ymmärtävän, että semmonen velkataakka kuin 77e kuukaudessa parin vuoden ajan (tai jos maksaa joskus kerralla enemmän) ei ole todellakaan mikään talouden romahdus.
Osamaksujakin voi käyttää järjellä. - gttpuhypypu67pui
KylläKetuttaa kirjoitti:
No näinpä juuri. Se että on pienet tulot, voi olla myös pienet menot. Mulla on järjettömän halpa vuokra, koska mun kämppäkaverin vanhemmat omistaa tämän asunnon joka puolestaan tarkottaa sitä, että ylimäärästäkin jää myös suhteessa enemmän. Tätä ei kaikki tunnu ymmärtävän, että semmonen velkataakka kuin 77e kuukaudessa parin vuoden ajan (tai jos maksaa joskus kerralla enemmän) ei ole todellakaan mikään talouden romahdus.
Osamaksujakin voi käyttää järjellä.Jos et ole kertaakaan aikaisemmin saanut kyseiseltä luotottajalta lainaa, ovat varmasti varovaisempia alkusumman suhteen. Kun maksat ensin yhden lainan, voit toisella kertaa saada isomman. Ja kun sulla on jo yksi maksamaton osamaksukauppa, ovatko tietoisia siitä? Suomessahan ei ole positiivista luottorekisteriä, paitsi Asiakastiedolla on joku suppea sellainen, jossa ei tosin ole mukana kuin jotkut pikavippifirmat http://www.omatieto.fi/Omatieto-ukk_1.htm
- fsaah
"Se että on pienet tulot, voi olla myös pienet menot."
Aivan. Ja osamaksulainojen kulut ja korot eivät mahdu niihin menoihin. Tässä esimerkkitapauksessakin maksaisit siis aivan älytöntä korkoa rahoittaaksesi kulutustavarahankinnan, jonka arvo katoaa silmissä.
Säästä, säästä ja säästä. Kuluta sitten, kun sinulla on siihen varaa. - speedliomistr
Scroolasin vastaukset yli... jotenkin tuntuu vaan sille, että 1600e ja 77e/kk on aika iso maksukaava.
Toisaalata... on paljon ihmisiä joilla luottotiedot on kunnossa, mutta sit toisaalta... ei ole maksukykyä... siis ei pienestä tulosta oteta edes tuota vajaan 80e summaa kun velka on 1600e - KylläKetuttaa
Joo elikkäs kävin tänään tarkastamassa Asiakastiedosta mun luottotiedot ja aivan kaikki on kunnossa. Kävin myös toisessa firmassa (oliko Bisnode?) tarkastuttamassa luottotiedot eikä sielläkään mitään. Ne sanoivat molemmissa paikoissa että ei näy edes jälkeä että olisin yrittänyt mistään liikkeestä saada osamaksusopimusta.
Soitin sitten Pohjolaan jossa olivat myös hämmentyneitä ja lopulta ohjas mut puhelimitse tälle samalle tyypille jonka kanssa eilen puhuin ja sama levy soi edelleen: "Valitettavasti kokonaisarviona teistä hakemus on hylätty ilman sen enempiä yksityiskohtia"
Okei selvä juttu mutta miksei voi kertoa mistä johtuu? Pankkisalaisuus okei. Mutta enkö mä tosiaan saa tietää edes omalla läsnäolollani jossain konttorissa henkilöllisyyttäni todistamassa että mikä mättää? Tai että milloin se onnistuu ja mitä pitäisi tehdä ensin?- KylläKetuttaa
Niin ja väestörekisterikeskuksessakin tarkastin että kaikki osoitetiedot ovat kohdillaan.
- noinhan.se.menee
"Valitettavasti kokonaisarviona teistä hakemus on hylätty ilman sen enempiä yksityiskohtia"
Hyvin yksinkertaista. Ne eivät halua sinua asiakkaakseen ja piste. Ymmärrätkö, eivät halua, eivätkä ota!
Tuo on geneerinen ilmaisu, jolla rahoituslaitos pääsee "laillisesti" kinuajista eroon. Ei syrjintää, vaan "kokonaisarvio", joka ratkaisee. Mitä oikein jankutat, rahoituslaitos voi valita asiakkaansa siinä missä kauppa ja ravintolakin. Sinua ei valittu asiakkaaksi ja sillä siisti. Lopeta pääsi hakkaaminen seinään. - qysqysqyy
"Hyvin yksinkertaista. Ne eivät halua sinua asiakkaakseen ja piste. Ymmärrätkö, eivät halua, eivätkä ota! "
Ei ehkä kuitenkaan noin yksinkertaista. Saattavat toisena ajankohtana ja toisella luottosummalla päätyä toisenlaiseen ratkaisuun. - KylläKetuttaa
noinhan.se.menee kirjoitti:
"Valitettavasti kokonaisarviona teistä hakemus on hylätty ilman sen enempiä yksityiskohtia"
Hyvin yksinkertaista. Ne eivät halua sinua asiakkaakseen ja piste. Ymmärrätkö, eivät halua, eivätkä ota!
Tuo on geneerinen ilmaisu, jolla rahoituslaitos pääsee "laillisesti" kinuajista eroon. Ei syrjintää, vaan "kokonaisarvio", joka ratkaisee. Mitä oikein jankutat, rahoituslaitos voi valita asiakkaansa siinä missä kauppa ja ravintolakin. Sinua ei valittu asiakkaaksi ja sillä siisti. Lopeta pääsi hakkaaminen seinään.Siis hei rauhotuhan nyt vähän jooko. Miten voi mennä noin tunteisiin mun osamaksuhalukkuus nettipalstalla :D Kai ne nyt joskus ottaa mut asiakkaaks herranjumala. Haluisin vaan tietää että milloin ja mitä pitää ensin tehdä että oon asiakkaan veroinen.
- Kysypä_pankista
KylläKetuttaa kirjoitti:
Niin ja väestörekisterikeskuksessakin tarkastin että kaikki osoitetiedot ovat kohdillaan.
Pankistakin saa lainaa, ei sitä tarvitse ottaa osamaksun muodossa. Kun paperit ovat puhtaat ja tulot säännölliset, on tuskin kovin vahvoja esteitä yhden kuukauden palkan suuruiselle kulutusluotolle. Pankkiluotolla saat tietokoneesi lisäksi parisataa euroa halvemmalla käteishinnalla.
Tietysti viisainta olisi katsella hieman tulevaisuuteenkin ja panna pienistä menoista säästynyttä rahaa talteen tällaisten tapausten varalta. - fsaah
"Haluisin vaan tietää että milloin ja mitä pitää ensin tehdä että oon asiakkaan veroinen."
Sitten kun sulla on vähän isompi palkka, vähän vähemmän muuta velkaa ja ehkä myös enemmän ikää.
Sulle on väännetty rautalankaa jo aika monen viestin verran. Luotonantajilla on omat kriteerinsä, eikä me pystytä sanomaan mitään yksityiskohtaista juttua mikä sun kohdalla mättää.
Ja sen viidennen kerran: kulutusluotot on kallista rahaa. Oletko ihan varma, että haluat pienestä palkastasi tukea luottofirmoja? - S-Pankin_asiakas
Kysypä_pankista kirjoitti:
Pankistakin saa lainaa, ei sitä tarvitse ottaa osamaksun muodossa. Kun paperit ovat puhtaat ja tulot säännölliset, on tuskin kovin vahvoja esteitä yhden kuukauden palkan suuruiselle kulutusluotolle. Pankkiluotolla saat tietokoneesi lisäksi parisataa euroa halvemmalla käteishinnalla.
Tietysti viisainta olisi katsella hieman tulevaisuuteenkin ja panna pienistä menoista säästynyttä rahaa talteen tällaisten tapausten varalta."Pankistakin saa lainaa, ei sitä tarvitse ottaa osamaksun muodossa."
Klarnan osamaksu on ainakin absoluuttisesti halvempi kuin kulutusluotto pankista. 12 kuukauden osamaksun kaikki kulut ostosummasta riippumatta tekevät siellä alle 80 €. Lisäksi pankeissa on (osuuspankkia lukuun ottamatta) minimilainasummana 2000 euroa ja kallis aloitusmaksu. Käyttämäni S-Pankki vaatii lisäksi vähintään 26 vuoden ikää ja 2000 euron vakituisia (brutto?)kuukausituloja.
- KylläKetuttaa
Noniin. Kiitos. Ei ollut tarkotus mennä kenenkään ihon alle. Halusin vaan selvennystä asioihin.
Kiitoksia kaikille vastanneille!- jussstusssss
Minua hämmästyttää, että kehut maksukykyäsi, mutta sinulla ei ole säästöjä. Jokaisen pitäisi säästää sen verran, ettei tarvitse ostaa luotolla alle parin tonnin laitteita.
- tyhtikhiktikhj
Takaisinmakukyky ja säästöjen määrät ovat kaksi eri asiaa. Hänellä on sen verran pieni vuokra, että lainan takaisinmaksukyky on ihan toista maata kuin peruspäivärahaa saavalla tavallisessa vuokra-asunnossa asuvalla työttömällä. Itsellä jää vuokran jälkeen luultavasti vähemmän käteen, silti katson omaavani takaisinmaksukykyä. Maksoinhan etuajassa takaisin 4000 euron suuruisen kulutusluotonkin. Eikä minulla ollut silloin lainaa hakiessani juuri mitään säästöjä. Mutta on tietenkin totta, että ihmiset helposti yliarvioivat oman takaisinmaksukykynsä.
- Hyvinhänsemeni
Onneksi et saanut ostettua. Olisit maksanut 248 euroa ylihintaa osamaksulla. Yli kolme kuukautta olisit maksellut siitä ilosta, että saat maksella osissa. Arvaa olisiko ottanut päähän, kun olisit tuon tajunnut!
- Anonyymi
No niin tää maailma onkin yks iso illuminati nytkö vasta huomasit?
- Anonyymi
Jengi ei osaa säästää tai tehdä lisätöitä,velaksi vaan....noh 1.4 .24 alkaa uusi normaali nimeltä positiivinen luottotietorekisteri,sulkee velkaunelmia paljon pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227