Tietoisuus ja muisti

messeri

Palstalla keskustellaan usein aiheesta, säilyykö tietoisuus kun aivot kuolevat.

Neurologisesti helpompi ja tunnetumpi tutkimuksen kohde on muistin toiminta, koska sitä voidaan tutkia elävillä potilailla (ja tietenkin koe-eläimillä). Neurologia tuntee täsmällisesti, että aivojen osa nimeltään hippokampus on neuroniverkon osa, joka saa aikaan pitkäaikaisten muistojen muodostumisen.

Potilailla, joilla hippokampus on pahasti vaurioitunut tai kokonaan tuhoutunut, on pysyvä anterogradinen amnesia. Tällainen potilas ei pysty muistamaan mitään muutamaa kymmentä sekuntia kauempaa. Lääketieteen historia ei tunne tästä poikkeuksia.

Eräs tunnettu totaalista anterogradista amnesiaa sairastava potilas on Clive Wearing, mies ilman eilispäivää:
https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y

52

493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cxfv

Erikoista olisi jos emme muistaisi elämästä mitään, koska tällöin oppia ei saisi eletystä koskaan. Toisaalta jos oppia ei tarvita niin miksi edes elää?

Ihmisen aivot ovat käyttöliittymä, eli muistot kuolevat aivojen mukana, mutta tietoisuus voi olla jotain laajempaa ja pysyvämpää?

• Penuela

Höpö höpö. Sielu on yksilö ja muistot eletystä elämästäeivät haihdu mihinkään.

• B.Rainless

Tätä muistin mahdollista aivosidonnaisuutta voi tarkastella ainakin seuraavista eri näkökulmista:

1) NDE-kokijoiden kertomukset.

2) Jälleensyntymämuistot

3) ”Tavanomaisemmat” anomaliat aivosidonnaisessa näkökulmassa.

Aloitetaanpa siis.

1) NDE-kokemusten mukaan muisti ei välttämättä katoa aivotoiminnan lakatessa. Jotkut käyvät kuoltuaan ”tekemässä hyvästelykierroksen” läheistensä ja sukulaistensa parissa. Kokemuksen edetessä ja syvetessä maailman tapahtumat ja maailmassa eletty rooli tosin jäävät taka-alalle ja käytännössä unohdetaan sitä mukaa kuin lähestytään todellisempaa omaa olemusta.

Monet juuri kuolleista tapaavat kuoltuaan edesmenneet sukulaisensa, jotka näyttävät muistavan oman identiteettinsä edellisessä elämässään maan päällä sekä suhteensa juuri kuolleeseen henkilöön.

2) Mm. Buddha muisti valaistumiskokemuksessaan edelliset elämänsä maan päällä. Muissakin uskonnoissa kyseisen uskonnon keskushenkilö kertoo muistavansa kaikki edelliset elämänsä, sekä myös oppilaidensa elämät. Mutta spontaaneja jälleensyntymämuistoja esiintyy myös monilla valaistumattomilla lapsillakin kaikissa kulttuureissa, uskonnosta riippumatta.

3a) On tehty kokeita, joissa esim. liskon aivot on pantu tehosekoittimeen ja sen jälkeen takaisin liskon päähän. On luultavaa, että jos muistot tallettuvat aivoihin, niin niiden silppuaminen tehosekoittimessa tuhoaisi muistot täysin. Liskoilla on kuitenkin ollut muistot tallella saatuaan aivot takaisin päähänsä. Valitettavasti linkkiä en tähän nyt löytänyt, mutta asian pointti ilmenee yhtäläisesti myös seuraavasta tapauksesta.

3b) On tehty kokeita, jossa laakamadolta on poistettu pää. Kun madolta on ollut pää pois, se ei ole muistanut mitään. Laakamadolle kasvaa kuitenkin pää takaisin, ja kun se on saanut uuden pään ja uudet aivot, se on jälleen muistanut asiat, jotka se oli oppinut ennen pään poistamista. Eli se on muistanut asioita, jotka olivat taltioituina sen edellisiin mutta eivät nykyisiin aivoihin (siis sikäli kuin ne muistot olivat alunperinkään taltioituina aivoihin ollenkaan):

http://phys.org/news/2013-07-flat-worms-retain-memories-decapitation.html

(Phys.org) —A pair of researchers from Tufts University has found that a type of flat worm is able to remember events that transpired prior to having its entire head removed. In their paper published in The Journal of Experimental Biology, Tal Shomrat and Michael Levin describe how they taught flat worms to tolerate light and space then cut off their heads. After their heads grew back, the researchers found, after some minimal prodding, the worms continued to tolerate light and space.

Read more at: http://phys.org/news/2013-07-flat-worms-retain-memories-decapitation.html#jCp

3c) Täysin dementoituneet Alzheimer-potilaat muistavat joissakin tapauksissa juuri ennen kuolemaansa identiteettinsä ja läheisensä. He pystyvät jättämään selväjärkisinä jäähyväiset omaisilleen ja kuolevat sitten pois. Tämä ilmiö tunnetaan englanninkielisessä maailmassa nimellä ”Terminal lucidity”.

Näistä 3-sarjan tapauksista tapaukset 3a ja 3b antavat ymmärtää, että eliöillä aivot ainakin yleensä kyllä tarvitaan muistamiseen, mutta muistojen tallennuspaikka ei välttämättä ole aivoissa. Itse asiassa nämä tapaukset falsifioivat käsityksen, jonka mukaan muistot sijaitsevat aivoissa, koska muistojen olisi tietysti pitänyt tuhoutua muistivälineeksi oletetun aivojen tuhoutumisen myötä. Eli saattaa olla, että aivot osallistuvat muistojen synnyttämiseen ja muistamiseen, mutta eivät ole niiden talletuspaikka. Siten aivot olisivat muistojen ”lähetin-vastaanotin”. Varsinainen talletuspaikka on jotakin aivojen ulkopuolella olevaa. Tämä on hyvin yhteensopivaa sen kanssa, että ihmisen muistisisällön koko laajuus, joka käydään läpi yksityiskohtaisen tarkasti NDE-kokemuksen ”life review:ssa” (elämänkatselmuksessa) pienintä piirtoa myöten (jokaista ajatusta ja aistimusta myöten koko elämän ajalta) näyttää ylittävän reippaasti sen, mitä aivoihin voisi mahtua.

3c-tapauksesta eli Alzheimer-potilaiden kuolemaa edeltävästä selväjärkisyydestä sekä sen täydellisestä käsittämättömyydestä aivoselitysmallissa kertoo seuraavassa Harvardin Yliopiston neurologian professori Rudolph Tanzi:

https://www.youtube.com/watch?v=ud77u9xuDro

Tanzin hypoteesi on, että nämä potilaat kytkeytyvät ennen kuolemaansa muutamalla jäljellä olevalla synapsillaan johonkin kollektiiviseen tietoisuuteen, josta he voivat noutaa muistonsa jälleen. Niin tai näin, olipa se muistivarasto ”kollektiivinen” tai ei, saattaa hyvinkin olla, että muisti tosiaankin on jossakin muualla kuin aivoissa.

• Edellä esitetty kuvastaa suunnatonta itsekkyyttä ja oman minän megalomaanista ihailua. Tällaisille henkilöille on kertakaikkiaan kestämätön ajatus että hänen valloittava persoonallisuutensa katoaisi kuoleman hetkellä.

Vain sairaalloinen ja kuolemaa pelkäävä mieli pystyy kuvittelemaan mädäntyvien aivojen jättävän muuta kuin visvaa jälkeensä.

• Usko-vs-tiede
        he-ma kirjoitti:

Edellä esitetty kuvastaa suunnatonta itsekkyyttä ja oman minän megalomaanista ihailua. Tällaisille henkilöille on kertakaikkiaan kestämätön ajatus että hänen valloittava persoonallisuutensa katoaisi kuoleman hetkellä.

Vain sairaalloinen ja kuolemaa pelkäävä mieli pystyy kuvittelemaan mädäntyvien aivojen jättävän muuta kuin visvaa jälkeensä.

Todistitpa vahvasti.

Omalla uskonnollisella uskollasi ja henkilökohtaisilla peloillasi tiedettä ja tietoa vastaan; niin sitä pitää.

• Penuel

Mikä on hengen paino kun henki erkanee kehosta kuolin hetkellä? 12 grammaa.. Tämän keho menettää painostaa. .Tämän ovat tiedemiehet tutkineet ja toteen näyttäneet kokeissaan. Kuulin jo miten joku sanoi että "tuli kuolin kakka tai pissa" tämäkin laskettiin mukaan. ..kyllä.12 grammaa on paljon...voiko yksi sielu olla niin painava? ! Painaako yksi atomi mitään?? Entä niitä pienemmät? En ymmärrä näitä.. mutta mietin.. miten paljon on ollut henkiä tämän ihmisen elämässä..enkelihenkiä viemässä hyvään..Toisaalta koska olemme vapaudessa valita..toisia viemässä pahaan. Vapaus on meidän. Monet kysyvät..Miksi Jumala sallii pahan..Hän sallii sen siksi että itse valitsimme valinnan mahdollisuuden..Tässä on se kielletty hedelmä josta Jumala halusi meidät suojella. Hän tarjosi meille taivaan..me itse valitsimme..joko/tai. Meillä on yhä edelleen sama valinnan tila saatavilla...hyvä/paha.. Jumala ei salli pahaa.. maailman on tämänlainen koska yksilö ihminen valitsee mieluimmin pahan=ahneus, kunnianhimo, väkivalta..huoruus..vallanhimo..julmuus..Itsekkyys ja itse rakkaus. . Saattaa olla että osan unohdin..koska minäkin olen tämänlainen..Kuitenkin. . Jumala ei tee eikä salli!! Me teemme ihan "ite" kaiken! JUMALA ON ÄÄRETÖN RAKKAUS! !!!! ME OLEMME NE JOTKA RAISKAAVAT..HAKKAAVAT. .MURHAAJA. .KIDUTTAVAA! ME! IHMISET TEEMME NÄITÄ TEKOJA! ME OLEMME 666! Penuel

• Penuela

Sorry noi huutomerkit.. en oikeasti ees hengessä huutanut..tarkoitus oli enemmänkin painottaa sitä että " kuunnelkaa mitä sanon teille =)

• Penuela

Jumala on Rakkaus! Voitasko edes yrittää olla pikkasen armeliaampia toisillemme? Ei tarvitse hyväksyä toisen tekoja..jos kuitenkin jätettäisiin tuomio Isolle Herralle?! Oltais vaan ihmisiä keskenämme? Mulla on syyhy.. sulla on kuppa .ja kaverilla laktoosi intoleranssi.

• Penuela

Taas kävi näin.. tää saitti katkaisee mun viestin kesken.. jotta se näyttäs pahalta.. tää oli vain alku viestiä.. poistivat suurimman osan.

• Penuela
        Penuela kirjoitti:

Jumala on Rakkaus! Voitasko edes yrittää olla pikkasen armeliaampia toisillemme? Ei tarvitse hyväksyä toisen tekoja..jos kuitenkin jätettäisiin tuomio Isolle Herralle?! Oltais vaan ihmisiä keskenämme? Mulla on syyhy.. sulla on kuppa .ja kaverilla laktoosi intoleranssi.

Olin kirjoittanut tähän paljon aiheesta. .katsoivat soveliaaksi poistaa sen.

• Penuela

Tajuan että mieluummin halusivat näyttää tuon osan viesteistäni. Kysyn vain miksi aina ne poistetaan jossa puhun rakkaudesta..

• Penurla

Onko muita saitteja puhua näistä??? Onko ?!nopeasti ennen kuin menee luukut kii!

• Penuela

Musta ruutu.. viestit pois. Enkä edes puhunut pahaa..

• Penuela

Olen uskova muija .kotoisin petsamosta. Leukailin vain siitä..Miltä "mamusta " tuntuu tulla Suomeen.. etelän muan sijasta..

• Penuel

No.
      Jottiinsa. .20 mammuu. .tuli meillennii. .tereve tulleita oli kaik. . Jokhainen syntyny tahi elävä.

• Penuela

Hethi otettiin Hyvästi vasthaan. .shasouna lähmitettiin..viehraithen khunniaks khuumaks!

• Penuela

Mitä pithää tehä et hänki pelastuu.. shauna. .viina ja tereva.

• Penuela

Theimme niinkuin omale. .joka on kuolemas. Hyvä löylyjä henki. 100° shitten avantoon. . Takas shauna. .piiskasimme katajil ja oksilla. . Rhyystimme bonus. .hieroimme.viimeksi musta makkaraa ja hillo.....

• Penuela

Toinen jos joku sanoi.. jos tämä on helvetti..tänne on hyvä jäädä.. jos nämä tässä ilmastossa elävät selviävät@ kyllä mekin! Joten!jos! Emme ole syyrialsisia... (anteeksi olen irakista) olkaamme suomalaisia. !Tanne halu koti.. Saanko Jaada?

• Prnuela

Tulet saunaan? Tervetuloa.. Suomi on kylmä maa monella tasolla.. Tervetuloa. .Onko sinulla nälkä? Minä voin jakaa ruokana perheesi kanssa. Terve
        Tuloa! Äitini oli aikoinaan sotalapsena Ruotsissa. Tervetuloa!

• Penuela

Jos ei saunasuomi tereva ja viinna pelasta mamua! Ei sitten mikkään. .ees meikäläistä. .kuule Mamu! No juu pikkasen kostuu viettiin. . Ethän kerro akallein ??suattasi olla..etä jouvun männy minäkin toiseen muahan evakkoon.tuliko sitten mnustai ruotsin mulle. .mamu?, suoTikka. ."sitten sumo? Taijan muutto Japaniin.. syytä saan. =)

• Penuela

Rakkaudella äidille joka on jo kuollut.. mutta eli Ruotsissa lapsipakolaisena.en luultavasti olisi tässä..sota repii ihmiset erilleen ja vereslihalle!"autetaan silläkin uhalla!!! Että sieltä tulee t"terroristi huijareita" autetaan näitä poloisia! Yhtään hyvästä sydämmestä tehtyä tekoa ei ihmisen tarvitse katua!

• Penuela

Kuka on "hyvä" ihminen..kuka ansaitsee pelastuksen. On sata varmaa että "mamujen" joukossa on niitä jotka eivät ansaitse tukeamme. Siellä on yksi jäbä. .joka ei ole ollut uhattuna. . Kuitenkin..joka tarkastus asemalla on "poiminut" itselleen "perheen" ensin äiti monen lapsen kera.. hyöty häipyi... ei ollut rahaa kaikille..Kuitenkin. .Tämä tyyppi..pääsi minne halusi. .. (yhdellä etapilla äiti ja monta lasta.m seuraavalla yksi lapsi ja äiti.. sitten pyörätuoli potilas. .ja sitten taas lapsi.

• Penuela

Tämä Jäbä.. ei ollut laihtunut matkallaan. Joka rajalla oli poiminut itselleen sen joka etu nenässä vei rajan yli. 5 vähä osasta jotka jätti taakseen. Hirttäisin itse jos tulis vastaan. Aina mollataan meitä! Mutta kun ne kohtelevat omiaan näin.. me kö ollaan julmia?

• Penuela

Mun kotona..asuu jo 7 mamua. Olenko jo ehkä osan tehnyt.? Eikä mitään kai välii. Ku sisko kai teki minkä pysty. Mä hulehrin. Ny lopust. Kiitos kaikil. .ku kuuntel. Ja kyl mä sanosi. .es sää voi tommossii tehdä. .ihan viimeseks. Kyl mä tisin ette tästä mitä hyvvä tul. Mäki oon ollu äire mielest huora jo alust alkkaen. Eikä se haitannu vaik sen oma miäs pani minunsee.

• Pemuela

Ja wiel! Nää on kaik kodittomia. .ihan ku mäkin olin sillo... ku mun Äite ..vaik mul ol perkele Ellien hammas särky..mun Äite meni mieluummin huoraa maan ku vei tän entiteetin hammas lekurille. Itte asias.. se hammas kuol. 3 viikkoo oli hirviä t kivut. No..mitä väliä.

• Peniel

Ja äiti meni ja huoraa. .pikku sisko oli ystävälle kylässä..kuka jäi kotiin! ? Hammas särky ei ollut mikään syy. T 12 v. Tyttö...

• Penuela

Joka ainoossa ihmisessä elää sama itsekkyys ja pahuus.. voin kertoa että se paha oli jo ennen "mamuja" se pahuus on susta ja se on mussa.. tosin.. joku olis kai jo mun edestään tappanut. Kato.
      ..ei poistettu...!? kato. ..
      Sanoik mä jottain hyvää! @??

• Penuel

No.. mamu antaa mullekin makkara. .mitä välii..Varis suo bluus mtä välii!! Hyvästi!! Kuitenkin aina satutat te! Vitttuuu! Anteeksi.. me

• Penuela

Kukaan ei koskaan välittänyt!

• Penuela

Olin ala luokilla . Osinko ollut kolmosella..Isä ja äiti oli eronnut.asuimme naapuri paikka kunnalla. Olin siis..ehkä 9. Vuotias. Seuraavana päivänä olisi liikuntaa.. ohjeet oppilaille. .sukset tai luistimet. Olin ainoa jolla oli sukset.kaikki muut luokaltani jäivät luistelemaan..Minä onnekas..Laskin laukku maahan ja opettaja osoitti suunnan hiihtää sisukseni minä menin ja hiihdin. Kukaan ei kertonut minulle..mikä latu? Mikä merkki? Urheilutunti alkoi klo 12. Olin kuin ja eksyin.

• Penuela

Hiihdin ja hiihdin.. oli Jani ja nälkä. Ajattelin... Minä kuolen tänne. Keskellä metsää kuulin :pillin vihellyksen" taalintehtaan pilli huusi neljää.. päivävuorolsisilla oli lupa lähteä kotiin.Talvi päivän pilli huusi.tehtaalta..suuntasin sitä ääntä kohti..olin todella kaukana.. hiihdin ja osan matkaa kannoin suksia. . Mutkien päästä pääsin kotiin kukaan ei koskaan ihmetellyt.. missä olin ne tunnit .kukaan ei edes kaivannut.

• Penuela

Jumalaani kiitän..en isää tai äitiä.enkä kiitä lapsiani..He hylkäsivät hetkellä jolloin eniten olisin tarvinnut. Toisinsanoen..surkea tyyppi. Haittaako jos itken!? Väitätkö. . Luultavasti. Et. Sorry.. Minä kyllä itken. Luultavasti..tosi on ei sinulle ole väliä

Onko väliä..minulle on.

• Penuela

Kiitos! Teille!anteeksi! Kyllä..kyllä.. min sisko..huva sisko. Kerro ruplaa..kummene (!! Vyyso Ripa? ? Tuli. .kaikki hyvijä

• a-no

Aivot ovat vastaanotin. Lähetinsignaaliin ei vaikuta, vaikka yksi vastaanotin ei toimisi kunnolla! Tietoisuus säilyy täysin samanlaisena kuoleman jälkeenkin. Kenen mielestä netti on kaatunut, kun omassa koneessa ei yhteyttä? Ne tiedot, mitä kustakin IP- osoitteesta on vastaanotettu ja lähetetty säilyvät.

• aivoamputoitu

Tuli muuten mielenkiintoinen ohjelma vauvoista männeellä viikolla ja siinä oli tapaus jossa vauvalta oli jouduttu poistamaan iso osa aivoista ja silti tuo vauva oppii ja kehittyy kokoajan aivan kuin tervekin. Aikuinen olisi vastaavassa tilassa vakavasti aivovammainen.

• a-no

Ilmeisesti sitten vauvan aivojen eri osien tehtävät eivät ole vielä tuossa vaiheessa selkiytyneet ja jäljelle jääneet osat voivat ottaa niille normaalisti kuulumattomia tehtäviä kontolleen tai sitten olet trolli.

Nykyäänhän on jo mahdollista tehdä ihmisellekin päänsiirto. Jos liitetätään ensin henkilön A pää, henkilön B:n ruumiiseen eli kehoon ja henkilön B pää, henkilön A kehoon. Myöhemmin tuon henkilö A:n pää siirretään henkilö C:n kehoon ja C:n pää A:n pään käyttämään kehoon. Sen jälkeen vielä tuo henkilö C:n pää siirretään henkilö B:n käyttämään kehoon. Kysymys kuuluu teologeille ja oppineille - missä sijaitsevat näiden operaatioiden jälkeen henkilöiden A, B ja C sielut?

• no-no

Sittenhän on sama vaikka ampuu aivonsä haulikolla tuvan peräseinään niin kuin isäntä jossakin kotimaisessa elokuvassa teki. Tietoisuus siis säilyy ja mitään eroa ei olossaan huomaa?

• a-no
        no-no kirjoitti:

Sittenhän on sama vaikka ampuu aivonsä haulikolla tuvan peräseinään niin kuin isäntä jossakin kotimaisessa elokuvassa teki. Tietoisuus siis säilyy ja mitään eroa ei olossaan huomaa?

Taas joku, joka kuvittelee olevansa muuta kuin solumöykky! Miten eroat oleellisella tavalla vaikkapa hyönteisestä muuten kuin solumäärän puolesta? Todista, että yksilö säilyy kuolemansa jälkeenkin samana.

• no-no
        a-no kirjoitti:

Taas joku, joka kuvittelee olevansa muuta kuin solumöykky! Miten eroat oleellisella tavalla vaikkapa hyönteisestä muuten kuin solumäärän puolesta? Todista, että yksilö säilyy kuolemansa jälkeenkin samana.

Noo, eivät kaikki ymmärrä parodiaa.

On periaatteessa mahdollista sammuttaa kaikki maailman tietokoneet ja pyyhkiä kaikki kovalevyt. Onko silloin netti vielä pystyssä?

• Aihetta-seurannut
        a-no kirjoitti:

Jos samuuteen vaaditaan myös kokemuksen laadun ja kognition samanlaisuus, niin yksilö ei säily samana kuolemassa. Yksilöys useimmiten kuitenkin säilyy, tosin ei kaikissa tapauksissa, vaan joissakin tapauksissa tapahtuu sulautuminen universaaliin tietoisuuteen.

• a-no
        Aihetta-seurannut kirjoitti:

Jos samuuteen vaaditaan myös kokemuksen laadun ja kognition samanlaisuus, niin yksilö ei säily samana kuolemassa. Yksilöys useimmiten kuitenkin säilyy, tosin ei kaikissa tapauksissa, vaan joissakin tapauksissa tapahtuu sulautuminen universaaliin tietoisuuteen.

Ensi vuoden lopulla italialainen kirurgi tekee ensimmäisen päänsiirron ihmiselle. Sitten jonkun pää viilettää toiselle ihmiselle alunperin kuuluneessa ruumiissa. Eikö tämä tuota ongelmia sielutieteilijöille ja herra karmalle? Tässä lisää tuosta operaatiosta: https://www.youtube.com/watch?v=L9IHZlj5lAY. Kristinuskossahan tuo sielu sijaitsee sydämessä, jota saattaa ohjailla tulevaisuudessa siis vieras pää.

Zen- buddhistit ja filosofiset taolaiset ovat tulleet toimeen ilman tätä kuoleman kestävän yksilöllisyyden ajattelua jo vuosituhansia. Hindulaisuudessa näiden uskontojen perillinen oli ainakin Sri Nisargadatta Maharaj.

• Puurot-ja-vellit
        a-no kirjoitti:

Ensi vuoden lopulla italialainen kirurgi tekee ensimmäisen päänsiirron ihmiselle. Sitten jonkun pää viilettää toiselle ihmiselle alunperin kuuluneessa ruumiissa. Eikö tämä tuota ongelmia sielutieteilijöille ja herra karmalle? Tässä lisää tuosta operaatiosta: https://www.youtube.com/watch?v=L9IHZlj5lAY. Kristinuskossahan tuo sielu sijaitsee sydämessä, jota saattaa ohjailla tulevaisuudessa siis vieras pää.

Zen- buddhistit ja filosofiset taolaiset ovat tulleet toimeen ilman tätä kuoleman kestävän yksilöllisyyden ajattelua jo vuosituhansia. Hindulaisuudessa näiden uskontojen perillinen oli ainakin Sri Nisargadatta Maharaj.

Miten päänsiirto (tai alaruumiin vaihto) liittyisi mitenkään aiheeseen?

• a-no
        Puurot-ja-vellit kirjoitti:

Miten päänsiirto (tai alaruumiin vaihto) liittyisi mitenkään aiheeseen?

Sielu asuu sydämessä hindulaisuuden ja kristinuskon mukaan. Sielu on siis osa alaruumista. Tuo sydämessä asuva sielu joutuu nyt tanssimaan päänsiirron vuoksi oudon ihmisen pään mukaan, vaikka sen kuuluisi olla paratiisissa neitsykäisten kanssa.

• DeCapitation
        a-no kirjoitti:

Sielu asuu sydämessä hindulaisuuden ja kristinuskon mukaan. Sielu on siis osa alaruumista. Tuo sydämessä asuva sielu joutuu nyt tanssimaan päänsiirron vuoksi oudon ihmisen pään mukaan, vaikka sen kuuluisi olla paratiisissa neitsykäisten kanssa.

Ajatellaanpa "sielun asuinpaikasta" näissä uskonnoissa mitä tahansa, niin sitä tuskin käy kiistäminen, että ruumiin ohjaus ilman yhteyttä aivoihin on melko hankalaa.

Hinduismissa muuten puhutaan chakroista, jotka ovat fyysistä korkeamman energian kanavia. Tietoisuus / sielu tulee "läpi" vaihtelevassa määrin eri chakrojen (kuten sydänchakran tai otsachakran) kautta, mutta ei ole vaikutuskanavissaan rajoitettu johonkin yhteen chakraan, ja vielä vähemmän asuu esim. fyysisessä sydänlihassa kuten jossakin talossa.

Mutta kysymyksesi on oikeasti mielenkiintoinen. Siirtyisikö päänsiirto- tai sydämensiirto-operaatiossa sitten joku "chakra" (tai joku muu vastaava "energiakehon" elementti) mukana, on kysymys, johon ainakaan länsimaalainen tiede ei voi vastata, koska ei tunnusta sellaisten käsitteiden todellisuutta. Sen sijaan tiedossa on kyllä, että kuolleiden ihmisten elinsiirroissa on siirtynyt vainajien muistoja elimen vastaanottaneelle henkilölle, mikä on kyllä melkoinen anomalia sekin pelkän aivoperäisen muistin hypoteesille. Joissakin tapauksissa on vaihtunut mm. seksuaalinen suuntautuminen, musiikkimaku jne, ja siirtyneiden muistojen pohjalta on ratkaistu murhakin.

Tässä on eräs artikkeli tapauksista, joissa muistoja ja taipumuksia on siirtynyt elinten mukana. Todellisuus ei todellakaan ole aina niin yksinkertainen kuin mitä yksinkertaiset mallit antavat ymmärtää, ja nämä tapaukset liittyvät kysymykseesi, joka on oikeasti mielenkiintoinen, vaikka niillä ei ehkä ratkaistakaan kysymystä yksilöllisyyden jatkumisesta fyysisen ruumiin kuollessa.
        http://www.care2.com/greenliving/do-our-organs-have-memories.html

Muistojen siirtymistä tapahtuu tyypillisesti sydänsiirroissa, mutta myös munuaissiirroissa, joten ovatko muistomme osaltaan myös sydän- ja munuaislihassa? Vai, ovatko ne jossakin "energiakehossa" tai jossakin muussa vastaavassa fyysiseen ruumiiseen redusoimattomassa kentässä? Tässä on varmasti tulevaisuuden tieteelle ihan oikeaa työsarkaa selvitettävänä. Parhaat mahdollisuudet selvittää asia on silloin, kun luovutaan materialistisen tietoisuusselityksen ja yleisemminkin materialismin vaatimuksesta, jolloin asia on mahdollista selvittää puolueettomasti niin, että mitään ratkaisuvaihtoehtoa ei ole poissuljettu jo ennalta ja tehty mahdottomaksi pelkillä ennakko-oletuksilla.

Joissakin Alzheimer-potilaissa tapahtuu juuri ennen kuolemaa selittämätön selväjärkiintyminen niin, että he voivat hyvästellä omaisensa, vaikka heidän aivonsa ovat olleet jo useita vuosia pelkkää mössöä. Harvardin Yliopiston neurologian professori Rudolph Tanzi arvelee tämän vuoksi, että muistot ovat tallentuneet aivojen sijasta johonkin "kollektiiviseen tietoisuuteen", josta he voivat jäljellä olevien parin synapsin kautta vielä saada muistot ulos ( ks. https://www.youtube.com/watch?v=ud77u9xuDro ). Tanzi voi hyvinkin olla oikeassa, mutta lisäksi ainakin hinduismin kehikossa on olemassa vielä se vaihtoehto, että ne muistot ovat tallentuneet johonkin hienoainekehoon ( ks. esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Kosha ).
        Hinduismissa muuten ruumis poltetaan mm. siitä syystä, että sielun ( koshakokoelman ) sidokset fyysiseen tasoon tulevat sillä tavoin tehokkaasti katkaistuiksi. Fyysiseen elämään samaistunut sielu / koshakokoelma pääsee siten helpommin siirtymään korkeammille olemassaolon tasoille sen sijaan, että roikkuisi maan piirissä.

• a-no
        DeCapitation kirjoitti:

Ajatellaanpa "sielun asuinpaikasta" näissä uskonnoissa mitä tahansa, niin sitä tuskin käy kiistäminen, että ruumiin ohjaus ilman yhteyttä aivoihin on melko hankalaa.

Hinduismissa muuten puhutaan chakroista, jotka ovat fyysistä korkeamman energian kanavia. Tietoisuus / sielu tulee "läpi" vaihtelevassa määrin eri chakrojen (kuten sydänchakran tai otsachakran) kautta, mutta ei ole vaikutuskanavissaan rajoitettu johonkin yhteen chakraan, ja vielä vähemmän asuu esim. fyysisessä sydänlihassa kuten jossakin talossa.

Mutta kysymyksesi on oikeasti mielenkiintoinen. Siirtyisikö päänsiirto- tai sydämensiirto-operaatiossa sitten joku "chakra" (tai joku muu vastaava "energiakehon" elementti) mukana, on kysymys, johon ainakaan länsimaalainen tiede ei voi vastata, koska ei tunnusta sellaisten käsitteiden todellisuutta. Sen sijaan tiedossa on kyllä, että kuolleiden ihmisten elinsiirroissa on siirtynyt vainajien muistoja elimen vastaanottaneelle henkilölle, mikä on kyllä melkoinen anomalia sekin pelkän aivoperäisen muistin hypoteesille. Joissakin tapauksissa on vaihtunut mm. seksuaalinen suuntautuminen, musiikkimaku jne, ja siirtyneiden muistojen pohjalta on ratkaistu murhakin.

Tässä on eräs artikkeli tapauksista, joissa muistoja ja taipumuksia on siirtynyt elinten mukana. Todellisuus ei todellakaan ole aina niin yksinkertainen kuin mitä yksinkertaiset mallit antavat ymmärtää, ja nämä tapaukset liittyvät kysymykseesi, joka on oikeasti mielenkiintoinen, vaikka niillä ei ehkä ratkaistakaan kysymystä yksilöllisyyden jatkumisesta fyysisen ruumiin kuollessa.
        http://www.care2.com/greenliving/do-our-organs-have-memories.html

Muistojen siirtymistä tapahtuu tyypillisesti sydänsiirroissa, mutta myös munuaissiirroissa, joten ovatko muistomme osaltaan myös sydän- ja munuaislihassa? Vai, ovatko ne jossakin "energiakehossa" tai jossakin muussa vastaavassa fyysiseen ruumiiseen redusoimattomassa kentässä? Tässä on varmasti tulevaisuuden tieteelle ihan oikeaa työsarkaa selvitettävänä. Parhaat mahdollisuudet selvittää asia on silloin, kun luovutaan materialistisen tietoisuusselityksen ja yleisemminkin materialismin vaatimuksesta, jolloin asia on mahdollista selvittää puolueettomasti niin, että mitään ratkaisuvaihtoehtoa ei ole poissuljettu jo ennalta ja tehty mahdottomaksi pelkillä ennakko-oletuksilla.

Joissakin Alzheimer-potilaissa tapahtuu juuri ennen kuolemaa selittämätön selväjärkiintyminen niin, että he voivat hyvästellä omaisensa, vaikka heidän aivonsa ovat olleet jo useita vuosia pelkkää mössöä. Harvardin Yliopiston neurologian professori Rudolph Tanzi arvelee tämän vuoksi, että muistot ovat tallentuneet aivojen sijasta johonkin "kollektiiviseen tietoisuuteen", josta he voivat jäljellä olevien parin synapsin kautta vielä saada muistot ulos ( ks. https://www.youtube.com/watch?v=ud77u9xuDro ). Tanzi voi hyvinkin olla oikeassa, mutta lisäksi ainakin hinduismin kehikossa on olemassa vielä se vaihtoehto, että ne muistot ovat tallentuneet johonkin hienoainekehoon ( ks. esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Kosha ).
        Hinduismissa muuten ruumis poltetaan mm. siitä syystä, että sielun ( koshakokoelman ) sidokset fyysiseen tasoon tulevat sillä tavoin tehokkaasti katkaistuiksi. Fyysiseen elämään samaistunut sielu / koshakokoelma pääsee siten helpommin siirtymään korkeammille olemassaolon tasoille sen sijaan, että roikkuisi maan piirissä.

En tullut ajtelleeksi, että onhan sydämensiirtoja tehty jo pitkään. Oma tietoni tuosta hindulaisen sielun asuinpaikasta on hare krishna- liikkeen myymistä kirjoista ja niissä kerrottiin, että se on antimateriasta koostuva hiukkanen sydämessä.

Mielenkiintoista, että on tälläisiä muisteja siirrännäiselimissä, jotka siirtyvät uudelle haltijalle.

Tuo päänsiirto on niin radikaali toimenpide, että säilyyköhän se pään omistaja enää omana itsenään? Voi olla, etteivät päänsiirrot yleisty, ns. psykologisista seikoista johtuen.

Talitintti lensi joskus kotimme ikkunaan, kyyhötti maassa paikallaan niska taittuneena vajaa puoli tuntia. Sitten se levitti siipensä, heilautti niitä muutaman kerran ja vajosi kuolemaan. Tämän minä näin ja vuosia myöhemmin eräs työkaveri kertoi samanlaisen havainnon, vaikka minä en ollut esilletuonut omaani. Yhtäläisyys ehkä mainitsemaasi muistisairaan ihmisen virkistymiseen ennen kuolemaansa.

Suomalaisuus on siitä ikävä sairaus, että se yleensä estää poikkeavista kokemuksista, yliluonnollisuudesta ja Jumalasta puhumisen kasvotusten toisten ihmisten kanssa. Tälläisiä outoja kokemuksia esim. elinsiirtojen yhteydessä ei kerrota julki, koska sitten on hullu. Meidän pitää muuttaa tätä kulttuuriamme. Etelän maista tulleille ihmisille näistä asioista puhuminen on luontevaa. Emme saa kerättyä kollektiivista kokemuspankkia ja tietomme olemassaolosta eivät kartu. Elämme yhden totuuden yhteiskunnassa ja se totuus on kuolema.

• asijantuntija

Sielut, henget, chakrat, Luojat, korkeimmat voimat yms. on ajalta ennen kuin oli tieteellistä tietoa esim. aivojen toiminnasta. Ts. tiedon tilalla oli uskomukset. Koska nämä uskomukset on saanut kehittyä kymmeniä tuhansia vuosia, niistä on tullut voimakkaita psykologia vaikuttimia ja siksi ne koetaan jopa faktoiksi. Nämä uskomuksethan uskotaan olevan osa sitä aikaa, kun kaikki luotiin, joten sen aikaisilla ihmisillä uskotaan olleen jumalallinen live-tilaisuus todistaa ihmeitä. Tieteellisen murroksen jälkeen tieteellinen tieto ja uskomukset loi ristiriitaisen tilanteen. Tässä tilanteessa kuitenkin faktisesti on kilpasilla uskomukset ja tieto. Vaikka tiede on kartoittanut jo pitkälle aivojen toimintaa ja tietoisuutta, niin silti uskomukselliset ryhmät pitää sitkeästi muinaisia olettamuksia faktoina. Ja vaikka nämä "faktat" on pelkkää tekstiä, kuvitusta, patsasta yms. esinettä, niiden aitoutta ei haluta epäillä. Sen sijaan tieteen luoma tieto halutaan kieltää. Tiede on debunkannut uskomuksia tonnikaupalla ja tulee vastaisuudessakin niin tekemään. Siksi on selvää, että uskomuksellinen luonnonkokemus häviää vähitellen ihmisestä. Ja tämä ei ole mitään irrallista hömppää vaan ihmisen itsensä toteuttamaa kehitystä.

Tietoisuus sammuu kun kehon fyysiset toiminnot lakkaa, eli kun ihminen kuolee. Valitettava totuus. Olisihan se ikuinen elämä kuitenkin sitä käsittämätöntä lopullisuutta parempi vaihtoehto.

• enoleolemassa

Juttusi on pelkkää luulottelua, aivan kuten asiat jotka haluat kumota. Osa kuitenkin uskoo tietävänsä paremmin, koska on kokenut jotain vallan erikoista.

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=tietoisuus jatkuu kuoleman jälkeen

Tietoisuus on jotain, joka jatkaa olemassaoloaan vaikka kuolemmekin. Mielestäni se on aivan looginen ja järkevä asia. Kvanttitutkimus on aika mielenkiintoista, koska siinä on paljon seikkoja, joita ei pitäisi olla "terveellä järjellä" ajateltuna olemassakaan.

• mies_pp

Minulla on tähän selkeä vastaus. Henkisyyttä ei voi tutkia, koska se ei tästä maailmasta, et voi tutkia tämän maailman laitteilla asioita jotka ei ole täältä, sama asia kuin yrittäisit tallentaa valoa mikrofonilla. Henkisyys on kuin ääni joka raikuu ilmassa ja rikkinäinen muisti taas kuin kasettinauhuri jonka kasettinauha on osittain viallinen, se voi vain tallentaa osan tiedoista muistiin, mutta todellinen "ääni" on edelleen läsnä ja raikuu "henkisessä maailmassa", toisin sanoen rikkinäinen kasettisoitin on tästä maailmasta ja todellinen raikuva ääni raikuu siellä henkisessä maailmassa edelleen täydellisenä.

Oliko liian vaikeasti selitetty?

• atlanti

Minä en viellä tiedä kuka olin entisessä elämässä,mutta muistan tämän ajan ennen syntymääni.Eli olin paikassa jossa oli mukava olla ja en olisi halunnut sieltä pois.Mutta tuli kaksi mustiin-pukeutunutta ja ottivat kummaltakin puolelta kainaloon ja sanoivat,nyt sinun aika on.Taluttivat väkisin rappuset alas ja rappusten päässä oli synnytys käynnissä ja sinne minut paiskasivat.Enää en päässyt takaisin ja jäin tänne,ymmärsin aikuisten puheen vaikka silloin en osannut puhua.Saunassa jossa olin äidin ja sen siskon kanssa ,vaikka olin vasta 1vuotias niin kalu oli pystyssä ja äidin sisko sanoi että nuorena se jo aloittaa.Eli varmasti olen ollut aikuinen mies silloin,kun jouduin sinne yläkertaan visiitille.Saa nähdä joutuuko tämän elämän jälkeen lämmittäjäksi laivalle nimeltä Luciver.

• totuus_pelottaa

Ei säily. Tietoisuus on fyysinen, opittu, ominaisuus. "Henkinen" on vanhaa oppia, koska vanhojen uskomusten perusteella ihminen on sielu ja ruumis. Kaikki on kuitenkin fyysisiä ilmiöitä... tunteet, ajatukset, mielisairaudet, muistot, älykkyys jne.

Tietoisuus kehittyy iän mukana. Kohdussa olevalla olevalla lapsella tietoisuus on hyvin pientä, melkein olematonta. Samoin vastasyntyneellä. Syntyämän jälkeen olet erilaisten vaikuttimien ja ärsykkeiden alaisena. Vastaanotat ääniä, kuvia, hajuja, opit tuntemaan ympäristöäsi, tietämään, että olet ihminen, opit sanoja jne. Tietoisuus muodostuu nopeasti syntymän jälkeen.

Tietoisuus perustuu siis tallennettuun "dataan" ja muistiominaisuuteen. Ilman sitä olisit enemmänkin robotti, jolla on hyvin pieni tietoisuus ja eläisit kapeassa tapahtumahorisontissa ilman menneisyyttä ja hyvin lyhyellä tulevaisuudella. Kun mietit mittavan muistikapasiteetin roolia tietoisuudessasi, niin alat ymmärtämään, millaisen ulottuvuuden se luo. Se on tietoisuuden syvin olemus.

Kun ihminen kuolee, aivot lakkaavat toimimasta ja lukemasta muisti"modulia". = tietoisuus sammuu. Tämä on valitettava totuus. Siitä huolimatta, että yritetään väkisin teorisoida kvanttihuuhaata, uskomuksia yms. Ihmisen on nimittäin vaikea hyväksyä lopullista kuolemaa ja tilaa, jossa ei enää koskaan tiedä olleensa olemassa.

• Todisteet-pöytään

Ja todisteet tälle ovat missä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 313
      4323
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2172
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      187
      1991
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      104
      1423
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      71
      1285
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      939
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      58
      927
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      3
      869
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      803
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      716
    Aihe