Minulle asennettiin viikko sitten kyseinen kierukka, ja ajattelin kertoa omista kokemuksistani. Jos googlettaa niin löytyy pääasiassa kauhukertomuksia, ja tottakai olin pelotellut itseäni lukemalla niitä.
Taustaksi voisin kertoa olevani 23 vuotias ja ei-synnyttänyt nainen. Ei raskauksia, keskenmenoja tai abortteja takana. Aikaisempina ehkäisymuotoina NuvaRing (e-rengas) ja pari kuukautta minipillereitä. Gynen mukaan aika ahtaat paikat, eli asettaminen tulisi sattumaan kuulemma. Keskiverto kipukynnys.
Elikkäs, noin tuntia ennen asettamista nappasin pari vahvaa paramaxia, ja todellakin jännitti. Asettamisen yhteydessä tunsin kaksi kipupiikkiä, jotka eivät olleet kovin voimakkaita, voisi verrata huonosti (=kivuliaaseen) papa-kokeeseen.
Koko asettamisprosessiin kului noin kaksi minuuttia ultraamisesta lankojen katkaisuun. Minua huimasi asettamisen jälkeen, mutta alapäässä/kohdun tienoilla ei ollut kipuja sillä hetkellä. Lepäilin hetken, ja soitin kaverilleni olevani valmis haettavaksi. Autossa, noin puolituntia asentamisen jälkeen edelleen heitti päässä hieman, ja alkoi olla kipuja siellä päässä. Menin lepäilemään ja ne kestivät muutaman tunnin (en ottanut särkylääkettä asennuksen jälkeen). Sen jälkeen olen vain ihmetellyt missä ne jälkikivut oikein ovat :D silloin tällöin olen tuntenut kuin kohdunkaula olisi "värissyt" muutamaan kertaan, mutta ei sitä voi sanoa minkään asteiseksi kivuksi.
Asennuspäivänä oli pientä vuotoa, joka lakkasi iltaan mennessä.
Edelleen odotan niitä kipuja tulevaksi, mistä on kerrottu "kauhutarinoissa".
Mirena kierukan asennus, kokemus
2
322
Vastaukset
- kljdfaälskdjf
Mä olen odottanut kipuja tulevaksi jo puolitoista vuotta, vaan eipä ole kuulunut. Asennuskaan ei tehnyt kipeää, vaikka en edes ottanut kipulääkettä ennen sitä (menin suoraan töistä ja unohdin...). Kun lisäksi myös kuukautiskivut ja -vuodot jäivät pois, on pakko olla aika tyytyväinen.
Varmasti tässä on hyvää tuuria, mutta oli myös kokenut gyne. - dfggfdhfhsfsdhf
Ihmiset ovat yksilöitä! Itselläni on ollut nuorena hormonikierukka. Asennus oli varsin nopeasti ohi, ja kestin sen helposti, vaikka oli toki ikävää. Asennusta edelsi abortti, tosin väliaikaa jäi kuukausia. Kierukka poistui puolen vuoden päästä omia aikojaan.
Reilut kymmenen vuotta myöhemmin oli kuparikierukka, ja sen asennus oli painajainen. Kuparikierukan assennusta edelsi keskenmeno, ja sen jälkeen oli vuoden Depo-Provera-ehkäisy (en suosittele ikinä kenellekään, jos on vielä olemassa) ennen kierukkaa. Asentaja oli epäempaattinen ja hidasteli tarpeettomasti, ja sondasi kohtua tarpeettomasti. Sekä asennus että kierukan alkuvaihe olivat kivuliaita. Samoin kuukautiset (koskaan muuloin minulla ei ole ollut mainittavia kuukautiskipuja).
Monet tekijät varmasti vaikuttavat kipuun. Terveydentila, aiemmat tulehdukset ja toimenpiteet, asentajan ammattitaito ja asennustilanne, itse kierukka (hormoni-, kupari-) jne. Mutta ainakin itselläni yksi painajaismainen kokemus riitti kammon syntymiseen. Enää en salli papa-koetta enempiä tutkimuksia ilman nukutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2944781Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353066Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k522973Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281541Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271242- 471189
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.7996Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78991Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52969