Minulle asennettiin viikko sitten kyseinen kierukka, ja ajattelin kertoa omista kokemuksistani. Jos googlettaa niin löytyy pääasiassa kauhukertomuksia, ja tottakai olin pelotellut itseäni lukemalla niitä.
Taustaksi voisin kertoa olevani 23 vuotias ja ei-synnyttänyt nainen. Ei raskauksia, keskenmenoja tai abortteja takana. Aikaisempina ehkäisymuotoina NuvaRing (e-rengas) ja pari kuukautta minipillereitä. Gynen mukaan aika ahtaat paikat, eli asettaminen tulisi sattumaan kuulemma. Keskiverto kipukynnys.
Elikkäs, noin tuntia ennen asettamista nappasin pari vahvaa paramaxia, ja todellakin jännitti. Asettamisen yhteydessä tunsin kaksi kipupiikkiä, jotka eivät olleet kovin voimakkaita, voisi verrata huonosti (=kivuliaaseen) papa-kokeeseen.
Koko asettamisprosessiin kului noin kaksi minuuttia ultraamisesta lankojen katkaisuun. Minua huimasi asettamisen jälkeen, mutta alapäässä/kohdun tienoilla ei ollut kipuja sillä hetkellä. Lepäilin hetken, ja soitin kaverilleni olevani valmis haettavaksi. Autossa, noin puolituntia asentamisen jälkeen edelleen heitti päässä hieman, ja alkoi olla kipuja siellä päässä. Menin lepäilemään ja ne kestivät muutaman tunnin (en ottanut särkylääkettä asennuksen jälkeen). Sen jälkeen olen vain ihmetellyt missä ne jälkikivut oikein ovat :D silloin tällöin olen tuntenut kuin kohdunkaula olisi "värissyt" muutamaan kertaan, mutta ei sitä voi sanoa minkään asteiseksi kivuksi.
Asennuspäivänä oli pientä vuotoa, joka lakkasi iltaan mennessä.
Edelleen odotan niitä kipuja tulevaksi, mistä on kerrottu "kauhutarinoissa".
Mirena kierukan asennus, kokemus
2
250
Vastaukset
- kljdfaälskdjf
Mä olen odottanut kipuja tulevaksi jo puolitoista vuotta, vaan eipä ole kuulunut. Asennuskaan ei tehnyt kipeää, vaikka en edes ottanut kipulääkettä ennen sitä (menin suoraan töistä ja unohdin...). Kun lisäksi myös kuukautiskivut ja -vuodot jäivät pois, on pakko olla aika tyytyväinen.
Varmasti tässä on hyvää tuuria, mutta oli myös kokenut gyne. - dfggfdhfhsfsdhf
Ihmiset ovat yksilöitä! Itselläni on ollut nuorena hormonikierukka. Asennus oli varsin nopeasti ohi, ja kestin sen helposti, vaikka oli toki ikävää. Asennusta edelsi abortti, tosin väliaikaa jäi kuukausia. Kierukka poistui puolen vuoden päästä omia aikojaan.
Reilut kymmenen vuotta myöhemmin oli kuparikierukka, ja sen asennus oli painajainen. Kuparikierukan assennusta edelsi keskenmeno, ja sen jälkeen oli vuoden Depo-Provera-ehkäisy (en suosittele ikinä kenellekään, jos on vielä olemassa) ennen kierukkaa. Asentaja oli epäempaattinen ja hidasteli tarpeettomasti, ja sondasi kohtua tarpeettomasti. Sekä asennus että kierukan alkuvaihe olivat kivuliaita. Samoin kuukautiset (koskaan muuloin minulla ei ole ollut mainittavia kuukautiskipuja).
Monet tekijät varmasti vaikuttavat kipuun. Terveydentila, aiemmat tulehdukset ja toimenpiteet, asentajan ammattitaito ja asennustilanne, itse kierukka (hormoni-, kupari-) jne. Mutta ainakin itselläni yksi painajaismainen kokemus riitti kammon syntymiseen. Enää en salli papa-koetta enempiä tutkimuksia ilman nukutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5957846Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3413013Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3952116- 1281317
- 311273
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51199Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1061105- 911063
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h641033- 46913