Mirena kierukan asennus, kokemus

whoopwhoop

Minulle asennettiin viikko sitten kyseinen kierukka, ja ajattelin kertoa omista kokemuksistani. Jos googlettaa niin löytyy pääasiassa kauhukertomuksia, ja tottakai olin pelotellut itseäni lukemalla niitä.
Taustaksi voisin kertoa olevani 23 vuotias ja ei-synnyttänyt nainen. Ei raskauksia, keskenmenoja tai abortteja takana. Aikaisempina ehkäisymuotoina NuvaRing (e-rengas) ja pari kuukautta minipillereitä. Gynen mukaan aika ahtaat paikat, eli asettaminen tulisi sattumaan kuulemma. Keskiverto kipukynnys.

Elikkäs, noin tuntia ennen asettamista nappasin pari vahvaa paramaxia, ja todellakin jännitti. Asettamisen yhteydessä tunsin kaksi kipupiikkiä, jotka eivät olleet kovin voimakkaita, voisi verrata huonosti (=kivuliaaseen) papa-kokeeseen.
Koko asettamisprosessiin kului noin kaksi minuuttia ultraamisesta lankojen katkaisuun. Minua huimasi asettamisen jälkeen, mutta alapäässä/kohdun tienoilla ei ollut kipuja sillä hetkellä. Lepäilin hetken, ja soitin kaverilleni olevani valmis haettavaksi. Autossa, noin puolituntia asentamisen jälkeen edelleen heitti päässä hieman, ja alkoi olla kipuja siellä päässä. Menin lepäilemään ja ne kestivät muutaman tunnin (en ottanut särkylääkettä asennuksen jälkeen). Sen jälkeen olen vain ihmetellyt missä ne jälkikivut oikein ovat :D silloin tällöin olen tuntenut kuin kohdunkaula olisi "värissyt" muutamaan kertaan, mutta ei sitä voi sanoa minkään asteiseksi kivuksi.
Asennuspäivänä oli pientä vuotoa, joka lakkasi iltaan mennessä.

Edelleen odotan niitä kipuja tulevaksi, mistä on kerrottu "kauhutarinoissa".

2

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kljdfaälskdjf

Mä olen odottanut kipuja tulevaksi jo puolitoista vuotta, vaan eipä ole kuulunut. Asennuskaan ei tehnyt kipeää, vaikka en edes ottanut kipulääkettä ennen sitä (menin suoraan töistä ja unohdin...). Kun lisäksi myös kuukautiskivut ja -vuodot jäivät pois, on pakko olla aika tyytyväinen.

Varmasti tässä on hyvää tuuria, mutta oli myös kokenut gyne.

• dfggfdhfhsfsdhf

Ihmiset ovat yksilöitä! Itselläni on ollut nuorena hormonikierukka. Asennus oli varsin nopeasti ohi, ja kestin sen helposti, vaikka oli toki ikävää. Asennusta edelsi abortti, tosin väliaikaa jäi kuukausia. Kierukka poistui puolen vuoden päästä omia aikojaan.

Reilut kymmenen vuotta myöhemmin oli kuparikierukka, ja sen asennus oli painajainen. Kuparikierukan assennusta edelsi keskenmeno, ja sen jälkeen oli vuoden Depo-Provera-ehkäisy (en suosittele ikinä kenellekään, jos on vielä olemassa) ennen kierukkaa. Asentaja oli epäempaattinen ja hidasteli tarpeettomasti, ja sondasi kohtua tarpeettomasti. Sekä asennus että kierukan alkuvaihe olivat kivuliaita. Samoin kuukautiset (koskaan muuloin minulla ei ole ollut mainittavia kuukautiskipuja).

Monet tekijät varmasti vaikuttavat kipuun. Terveydentila, aiemmat tulehdukset ja toimenpiteet, asentajan ammattitaito ja asennustilanne, itse kierukka (hormoni-, kupari-) jne. Mutta ainakin itselläni yksi painajaismainen kokemus riitti kammon syntymiseen. Enää en salli papa-koetta enempiä tutkimuksia ilman nukutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe