Joh. 1: 4-9:
"Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa. Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan."
Joh. 8: 12:
"Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."
Joh. 9: 1-7:
"Tien sivussa Jeesus näki miehen, joka oli syntymästään saakka ollut sokea. 2 Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?" 3 Jeesus vastasi: "Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki. 4 Nyt, kun vielä on päivä, meidän on tehtävä niitä tekoja, joita lähettäjäni meiltä odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene tekemään työtä. 5 Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo." 6 Näin sanottuaan Jeesus sylkäisi maahan, teki syljestä tahnaa, siveli sitä miehen silmiin 7 ja sanoi: "Mene Siloan altaalle ja peseydy." -- Altaan nimi merkitsee: lähetetty. -- Mies meni, peseytyi ja palasi näkevänä."
Näissä kohdissa Jeesusta sanotaan valoksi. Miksi?
Mitä se tarkoittaa, että Jeesus on maailman valo?
29
1328
Vastaukset
- reaalivaloa
Matteus 25: 31-46 kertoo miten jokaisen ihmisen tulisi olla valona lähimmäisilleen.
- Jukka.avaa.Raamattua
Tästä voi kuunella jos jokin ei aukea
http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/kirjat
- ate.i.s.m.i
Se tarkoittaa sitä, että Jumala tahtoo aina totuutta salatuimpaan saakka. Jos syntinen tulee Jeesuksen luokse, hänen tulee tunnustaa kaikki syntinsä ja tehdä niistä parannus (mielenmuutos). Valkeudessa vaeltaminen kuvaa juuri totuudessa vaeltamista ilman mitään salailua. Jos ihminen elää synnissä tietoisesti, hän vaeltaa pimeydessä. Siksi kaikki muut "valaiaistumiset" ovat todellisuudessa pimeyttä. Niiden valossa voi harjoittaa syntejä estoitta. Jeesus sanoikin: "Joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi". (Joh.3:20) Tällainen ei siis halua luopua vääryydestään ja tuoda niitä valkeuteen.
Jeesuksen valkeudesa tulee siis aina olla, niin on asiat Jumalan kanssa kunnossa, eikä mitään omalla tunnolla, kuten sanotaan: "Jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin hän (Jumala) on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä." (1 Joh.1:7)
Mitä sitten tulee yöhön, jolloin kukaan ei voi (Jumalan) työtä tehdä, niin sekin on vertauskuvallista puhetta. Sitä kohtihan tässä ollaan menossa. Pian varmaan Suomessakin Raamatunopetus julistetaan vihapuheeksi ja kielletään. Niin suuri hengellinen pimeys odottaa maailmaa. - Pelkäävämies
Totuus on valo, Jeesus kertoo totuuden, Raamatussa kerrotaan totuus, 100% totuus.
Valhe on pimeys, ateisti kertoo valheen: " Jeeusta ei ole. " Ateistimaailmassa kerrotaan totuutta ja valhetta sekaisin, oman tarpeen ja ymmärryskyvyn mitan mukaan. Maailma on pimeä, ateistin silmät ovat tästä paras osoitus ja levoton käytös kun mainitsee heille sanan Jeesus. Olen tämän omassa suvussani parhaiten huomannut: Muuten " asiallisia ateisteja " mutta mainitsepa heille sana Jeesus niin reaktio on samaa luokkaa kuin mainitse muslimille sana juutalainen, vihamielisyys herää.
Nämä vieläpä kirkkohautaukset käyvät kovin hurskaan oloisina läpi.....
Haluan tähän saumaan vielä kiittää kaikkia, jotka rukoilivat hammaskipuni puolesta. Kipun8i oli kovaa tasoa ja diagnoosiksi on varmistunut tosiaankin se yöllinne voimakas hampaiden yhteenpureminen. Minulla ei ole enää kipulääkitystä eikä kipuja. Hmapaassani tuntui olevan reikä, mutta se oli hampaiden yhteenpuristuksen aikaansaama lihasjännitys leukoihin, jokajotenkin onnistui säteilemään hampaaseen kivun!
Olen edelleen kiitollinen puolestani rukoilleille, ihan itkettää, kiitos vielä. Rukoillaan paljon kaikenlaisten hyvien asioiden toteutumisen ja toteutumattomuuksien puolesta etenkin Israelin puolesta että ne muslimien murhamielellä ampumat raketit eivät murhaisi ainuttakaan juutalaista, joita rakettien on tarkoitus murhata. Loppuukohan se murharakettien ampuminen ennen valherauhaa? Eipä taida ellei Israel pilkota muslimien kanssa. Jos pilkottaisiin niin se olisi erittäin tuhoisaa Israelille sillä muslimit eivät lopeta murhaavaa suhtautumistaan juutalaisiin ennen kuin Jeesus on maan kansojen Kuninkaana. - Pelkäävämies
" Rukoillaan paljon kaikenlaisten hyvien asioiden toteutumisen ja toteutumattomuuksien puolesta toteutumattomuuksien puolesta "
No, lisätään nyt tämä: Rukoillaan paljon kaikenlaisten hyvien asioiden toteutumisen ja pahojen ateistis-liberaalis-islamistis-epäjumalanpalvonnallisten- saatanallisten asioiden toteutumattomuuksien puolesta - tuonelanimpi
Sanoiko hän että se on vain meidän, teidän tai heikäläisten välinen asia joka ei kellekään muulle kuulu - joka joulu kun kaikenmaailman valot loistavat
- toistuu sama kertomus aina uudestaan - ei ollut synnyttäjälle ja Jeesuslapselle sijaa
muualla kuin karjasuojassa. - Mikko.A
Minä myös ajattelen, että kun sanotaan, että loistakoon lamppunne kaikille, niin se tarkoittaa että tulkoon Jumalan arvot meistä esiin.
- tiedote
Vain Jeesus kykenee valaisemaan tämän maailman sellaisena kuin se on. Jeesus on siis realisti. Jokainen ihminen joka uskaltaa katsoa todellisuutta silmiin, niin voi nähdä kuinka kauheita tämän maailman ihmiset oikeasti ovat. Näin me uskovat osaamme tehdä oikein johtopäätöksen ja toimia oikein eli sillä tavalla kuin Jeesus opettaa ja tahtoo. Amen
Joh. 1: 4-9: "Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo.
- Mikään ei elä ilman auringonvaloa. Uskova ei elä hengellisesti ilman Jeesuksen läsnäoloa, joka on valoa.
Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
- Valo on pimeyden vastakohta, itse Jeesus. Pimeys eli paholainen yrittää saada sen sammutetuksi, mutta ei onnistu.
Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen.
- Valoon pitää uskoa, että se valaisisi tien. Tämä valo ei ole luonteeltaan "valaistumista", johon esim. buddhalaisuus pyrkii.
Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan."
- Todellinen "alku"valo on ja pysyy ilman ulkoista virtalähdettä. Valo on itse se virtalähde, siksi se pysyy iäti.
Joh. 8: 12: "Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."
- Maailman valo on tietoa. 1. Joh. 2:20 "Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto". Käytännössä se on ajan kanssa harjaantumista pelkillä aisteillaan erottamaan hyvän pahasta ja Jumalan tahdon.
Joh. 9: 4 Nyt, kun vielä on päivä, meidän on tehtävä niitä tekoja, joita lähettäjäni meiltä odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene tekemään työtä.
- Valo ja pimeys tarkoittaa ajanjaksoja. Nyt on valon eli Jumalan armon aika. Tulee hengellinen pimeä yö, jolloin Jumalan Henki ei vaikuta siten kuin nyt.
Mies meni, peseytyi ja palasi näkevänä.
- Valo on näkemistä hengen silmin Jumalan valtakuntaan jo nyt täällä maailmassa. Valo puhdistaa, rohkaisee ja antaa uutta uskoa ja voimaa.
Valo kulkee nopeasti. Evankeliumin valo menee nopeasti ja joka paikkaan. Ilmestyskirjan valkoinen joukko oli koottu kaikista kielistä. Pian on evankelioitu koko maailma ja suuri joukko kohoaa suureen valoon eli Jumalan kirkkauteen.
Valo on läpinäkyvää. Jumalan valtakunnassa ei ole mitään pimeitä nurkkia, vaan kaikki on avointa ja puhdasta tasapuolisesti kaikkien nauttia.
Jumalan sana on valo. Raamattu jää monilta lukematta, koska he eivät halua tulla tähän valoon, joka paljastaa heidät syntisiksi, joita me kaikki olemme. Helpompaa on piileksiä pimeässä itsensä pettäen.
Jumalan armo on valo, joka puhdistaa synnistä. Ristiltä valo loistaa kirkkaimmin. Siihen asti pitäisi jokaisen uskaltaa lukea sanaa.Kvanttimekaniikka tutkii atomia pienempiä hiukkasia. Sen outouksiin kuuluu hiukkasen kulku paikasta toiseen sen olematta sijaintipaikkojen välillä missään. Samoin valo ei ole tavallaan ole missään sen lähteen ja kohteen välissä. Se havaitaan vain säteiden heijastuksen kautta. Valo havaitaan vain auringoissa, tähdissä ja planeetoissa, ei niiden välissä eli avaruudessa, joka itsessään on täysin pimeä.
Samoin Jeesus-valo tarvitsee kohteen "ollakseen olemassa" ja näkyäkseen pimeydessä. Siksi tämä valo ei loista niihin ihmisiin, jotka eivät sitä haluakaan, eivätkä he näin ollen voi ymmärtää hengellisiä asioita. Mutta kun joku pyytää häntä tulemaan elämänsä valoksi, Jeesus-valo syttyy hänessä välittömästi, ja hän astuu tielle, joka "kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään asti". Hän alkaa loistaa Jumalan tähtikartalla, ja taivaan joukot riemuitsevat yhdestä syntisestä, joka tuli Jumalan lapseksi.Sinusta enkä sinun uskostasi valoon sano mitään, mutta kyllä tällä luterilaisus-palstalla kirjoittavat ns.karismaattiset ihmetyttää näillä jatkuvilla viha- ja valhepuheillan ja suoranaisilla törkeyksillään.
- uskova.mies
Kuulut itse tuohon pilkkaajien kuoroon.
- kristitty99
"Samoin Jeesus-valo tarvitsee kohteen "ollakseen olemassa""
Kyllä Jeesus on olemassa koko ajan, vaikka joku ei Häneen uskoisikaan. sage8 kirjoitti:
Sinusta enkä sinun uskostasi valoon sano mitään, mutta kyllä tällä luterilaisus-palstalla kirjoittavat ns.karismaattiset ihmetyttää näillä jatkuvilla viha- ja valhepuheillan ja suoranaisilla törkeyksillään.
Huom. en usko valoon vaan Jeesukseen. Tässä ketjussa vain kommentoin valoa, kun kysyttiin. Toivoisin hieman tilannetajua ja malttia ennen kuin kommentoi, samoin kristitty99:ltä.
Niitäkin saa Jumalalta, kun pyytää.Useimmilla palstalle kirjoittavilla tuo "valo" on kuitenkin valheiden , kierouksien ja törkeitten nimittelyjen pimeyttä, sinun tyylisi on toinen ainakin noin äkkiä vilkaisten.
- uskova.mies
sage8 kirjoitti:
Useimmilla palstalle kirjoittavilla tuo "valo" on kuitenkin valheiden , kierouksien ja törkeitten nimittelyjen pimeyttä, sinun tyylisi on toinen ainakin noin äkkiä vilkaisten.
Oletko tosiaan noin sokea ?
Olet jatkuvasti mukana noissa mainitsemissasi, valheissa etc...
Älä siis ihmettele, ettei kukaan uskova ota sinua tosissaan ja saat takaisin samalla mitalla. - selvä.nakki
sage8 kirjoitti:
Useimmilla palstalle kirjoittavilla tuo "valo" on kuitenkin valheiden , kierouksien ja törkeitten nimittelyjen pimeyttä, sinun tyylisi on toinen ainakin noin äkkiä vilkaisten.
Sage on niin kiero tyyppi, että sen tampponeissakin on jenkat :D
- then.points
selvä.nakki kirjoitti:
Sage on niin kiero tyyppi, että sen tampponeissakin on jenkat :D
Aika hyvä..... :)
- Oksastettuoksa
sage8 kirjoitti:
Sinusta enkä sinun uskostasi valoon sano mitään, mutta kyllä tällä luterilaisus-palstalla kirjoittavat ns.karismaattiset ihmetyttää näillä jatkuvilla viha- ja valhepuheillan ja suoranaisilla törkeyksillään.
Nimität valehtelikoiksi ja vihaajiksi uskovia vaan missä ovat perustelusi?
Taidat toisella nimimerkilläkin kirjoitella tänne? Niin smansisältöiseen kirjoitukseen hetki sitten kommentoin, jossa väitettiin kirjoitustani vihaavaksi ja valheelliseksi ilman perusteluja!
Laitoin itse todis6teet ja perustelut mukaan omina kommnetteinani ja ennenkaikkea videolinkkinä, jonka katsomalla voi todeta kirjoittmani todeksi.
Jos mentäisiin oikeuteen ja sinä sanoisit minua valehtelijaksi ja vihaajaksi niin sinulla oliis oltava todisteet. Jumala vihaa syntiä ja niin vihaan minäkin, Isä on minua sellaiseksi opettanut pyynnöstäni!
Vihata saa pahuutta mutta valehtelu on täysi verboten! Ole hyvä ja jatkossa esitä perustelu vihaamis ja valehtelemis väitöksiisi ihmisiä kohtaan. Ilmeisesti uskvoia kohtaan nämä syytökset sanot ja muita ateisteja silität myötäkarvaan sanoivatpa he mitä valhetta ja epäoikeutettua vihaa suunnaten Jumalan lapsia kohtaan.
Jeesus palaa pian ja silloin loppuu rienaaminen ja aiheeton syyttely ! - rfhjnuyygtc
uskova.mies kirjoitti:
Kuulut itse tuohon pilkkaajien kuoroon.
Mihin kuoroon pappinne kuuluvat?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9823701/#comment-49138876
"Mutta alkuperäiseen kommenttiin liittyen vastaan, että Jeesus oli äpärä. Siitäkin huolimatta, että ilmaisu on ruma.
Antti-pappi "
Ja mihin kuoroon tällaiset uskovaiset kuuluu jotka opettaa Jeesusta odottaen Jeesuksen elukkana teurastamis oppia?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10558668#comment-54486271
"TEU.
2.4.2012 09:30
2. jUMALA HEITTI KRISRTUKSEN PÄÄLLE KAIKKIEN IHMISTEN SYNTIVELAN
JA HEIDÄN ANSAITSEMANSA RANGAISTUKSEN , JA HÄN OLI " LYÖTYNÄ "
HEIDÄN RIKKOMUSTENSA TÄHDEN JAKEET 4-5. . HÄNESSÄ ITSESSÄÄN EI OLLUT VÄÄRYYTTÄ EIKÄ SYNTIÄ , VAAN HÄN KANTOI TOISTEN SYNNIT . JUMALAN KARITSANA , HÄNET TEURASTETTIIN, VERI UHRINA SYNTISTEN PUOLESTA ."
Ja tätä tulkinnan kirjavuutta...
- mummo.sörssää.taas
Eikös perusasia ole ihan yksimielinen. Tulkitse sinä mummeli vaan niin saat taas tästäkin Raamatun kohdasta mieleisesi tulkinnan. Missä tässä näet homohyväksyntää?
- uskova.mies
Kerro toki mummo se ristiriita, mitä tässä ketjussa kysytään ja joihin on useampi uskova vastannut hyvin mielestäni ?
Jeesus itse sanoo Raamatussa mm. näin;" Minä olen maailman valkeus".
Se, että asia on monen uskovan sanomana tässä ketjussa vähän eritavalla kerrottu, ei tee ap,n kysymykseen vastattaessa eri tulkintaa, koska lopputulema on sama.
Mitä tarkoitat "tulkinnan kirjavuudella" ?
- UskovaNoora
Hyviä vastauksia on tullut. Nimimerkki Mikuliina käsitteli asiaa monipuolisesti.
Nyt kaamoksen keskellä onkin hyvä ajatella Jeesusta todellisena valona.
Valossa on olennaista, että se tekee näkymättömät asiat näkyviksi. Ihmisten syntisyys ei voi jäädä kätköön todelliselta valolta, Jeesukselta.
Toisaalta usko Jeesukseen tuo ilmi myös Jumalan hyvät teot, joita maailman pimeydessä ei näe. "Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä." (Hepr. 11:1) Jeesus avaa uskovaisen hengelliset silmät näkemään Jumalan voiton ristin kautta.
Myös ihmiset voivat tehdä Jumalan tekoja, joita maailma ei tunnusta eikä näe, mutta jotka Jeesus paljastaa. Tästä esimerkkinä Jeesuksen suhtautuminen köyhän lesken antamaan ropoon (Mark. 12: 41-44). Rikkaiden antamiin suuriin kolehteihin verrattuna lesken lantit olivat niin vähäiset, että hänen antamansa uhri oli jäädä kätköön ihmisiltä, mutta Jeesus toi esiin lesken sydämen asenteen. - tulipamieleeni
Ne kuolemankokemuksetkin usein kertovat suuresta kirkkaudesta, joka ympäröi Kristusta. Ensin mennään pimeään tunneliin, ja monet eivät uskalla mennä eteenpäin, sillä pelkäävät kohdata Jeesusta, eikä pimeydessä voi enää piilotella syntiään, joka tietenkin tulee näkyviin. Siitäkö tässä on kyse, ettei pääse tuon tunnelin läpi? Jää pimeyteen, koska ei ole oppinut tuntemaan ovea, Kristusta, jonka kautta kenties palataan kuolemassa sinne? Luojamme luokse, minne kuulummekin pohjimmiltamme. Tämä maailma on saastuttanut meidät, koska olemme kaikki tehneet pahaa. Alkaako sellainen joka ei ole hyväksynyt Kristusta ollenkaan, vasta tuossa ikään kuin kilvoittelemaan - oletko todellakin lunastanut minut - oletko todellakin maksanut kaikki syntini, joita vielä vääjäämättä kristittykin tekee, vaikka on jo suuntautunut tähän valoon.
Esim. Apostolien teoissahan on se hieno kohta, luku 26:18, missä Paavali ensin selittää, miten Kristus ilmestyi hänelle ja mitä Kristus sanoo hänelle sen lisäksi, ja lopulta 18.jae (33/38 käännös)
18. avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perntöosan pyhitettyjen joukossa.
Sittenhän on niitä kuvauksia Jumalan ylhäällä olevasta valtakunnasta, jossa ei ole keinotekoista valoa, vaan Herra Kristus on heidän ikuinen valonsa. - hengen_valoa
Jokatapauksessa maailma ilman valoa olisi liian pimeä paikka asua. Kiittäkäämme Luojaamme valosta.
- valistunut
SE tarkoittaa että, tuo valo joka ei jätä varjoa , on meissä jokasessa mutta olemme hukanneet sen, Jeesus oli saanut sen loistamaan, ja näytti esimerkkiä, miten se on tehtävä.
Tuo valo odottaa kärsivällisesti vuosituhannesta toiseen ,että avaisimme portin sille, mutta uskon avulla tuo portti ei avaudu, vaan sen avulla mikä on sammuttanut tuon valon meissä, jolloin tuo portti avautuu ,ja valo pääsee loistamaan
Tuo valo joka ei jätä varjoa,loistaa aina ajattomassa nykyhetkessä, mutta ihminen elää ajallisessa menneisyydessä.
Kun tuo tuhansien vuosien menneisyys päättyy, niin silloin elämme ajattomassa nykyhetkessä,josta seuraa kärsimyksen päättyminen ja uskomaton elämä
Kiitos elämälle kaiken lähteelle - valovs.pimeys
Valo vastaan pimeys. Hyvyys vastaan pahuus. Minusta Jeesus on valo sen vuoksi kun Hän näyttää ihmisen syntisyyden. " Kuka teistä on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven." Kaikki jotka Jeesuksen "valon" loisteessa alkoivat tutkimaan omaa sisintään, tunsivat itsessä olevan pahuuden, josta oli tehtävä parannus.
Ap. t. 17:30 "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."
http://www.finbible.fi/38alaviite/Matteus/Matteus3.htm - hfrdölkjhg
Oliskohan järkevien ja järjettömien todellinen rajana uskontunnustus ja sen kaltaisuus?
herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
HUOM!
Siis luterilainen EI saa palvella Jumalaa ja Jeesusta!!!
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
"Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."
JOS ON JÄRJETTÖMÄKSI ITSENSÄ TUNNUSTANUT NIIN MIKSI ETTE KÄYTTÄYDY REHELLISESTI SELLAISINA???
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
"Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät luonut, ja hänen me olemme, hänen kansansa, hänen laitumensa lampaat. (Ps. 100:3)
'Meillä ei ole järkeä'
'Meillä ei ole ymmärrystä'
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743042
- 712911
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191762- 271671
- 241667
- 201630
- 481317
- 381293
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289