ensimmäinen joulu

ilman sinua

Lunta sataa hiljalleen, ilta hämärtyy aattoiltaan, ja minun on vaikea löytää tietä. Lumeen on poljettu monta reittiä, mutta vain yksi niistä vie sinun haudallesi. Kesällä hautausmaa oli niin kovin erinäköinen.

Kynttilän levoton liekki hehkuttaa kiveen hakattua nimeäsi, värisyttää päivämäärää, jolloin sinut pääsit pois.

Ensimmäinen joulu ilman sinua, ja kaikki sinusta muistuttaa. Minulla on sinua iso ikävä.

10

3614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • catz

Niin oli minullakin ensimmäinen yksinäinen joulu.
      Ikävää ei pysty sanoin kuvaamaan.
      Kirjoitin lumeen lyhdyn viereen, ikäväni.

Otan osaa suruusi.

• minä86

ensimmäisen joulun sanotaan olevan vaikein kuoleman jälkeen...äiti lähti juuri ennen joulua joten ensimmäinen joulu tuli niin nopeasti ettei koko asiaa edes vielä ehtinyt ymmärtää kunnolla...luulen että on tulossa vielä vaikeampi joulu.

• Hellanlettas

SURU
        Ensin sinä pistit minut matalaksi.
        Itkeväksi lapseksi,avuttomaksi,sokeaksi ,kuin kissanpennun.
        Piehtaroin,vaikeroin,haparoin....
        Mutta jokin minussa oli sinua vahvempi.
        Se laittoi minut toimimaan...
        Poltin sinua tulessa,leivoin taikinoiksi,siivosin
        nurkistani,eksytin uimalla,kävelemällä,hiihtämällä..
        Tanssin kanssasi tulisesti.
        Luovutin sinua ylimääräisten kilojeni muodossa.
        Kävelin yössä,mikään ei minua peloittanut.
        Mutta sinä vain roikuit minussa,milloin enemmän ,milloin vähemmän.
        Sinä olet kurja kaveri!!!
        Määräät tahtiani!!
        Mutta minulle on tulossa ystävä...TOIVO.
        Hän houkuttelee tekemään tämän kaiken
        nauraen,leikiten..
        Pistämme sinut matalaksi SURU!!!!!

• haidihoo1982

ensimmäinen joulu tai muu vastaava juhla tai ihan tavallinen arkipäivä on pahin..sitä muistelee, että miten asiat oli edellisenä vuonna! kaikki oli silloin hyvin. mut nyt sitä läheistä ei enää olekkaan, ja tuntuu että kaikki kaatuu, mutta päivä päivältä olet vahvempi ja vuosi vuodelta suret vähemmän mutta muistot säilyy, niin hyvät kuin huonotkin. ei muuta kuin voimia aina uuteen päivää!

• nyt yksin

Myös minä vietin ensimmäisen joulun ilman läheistäni, ensimmäisen noin kymmeneen vuoteen. Ruoka tarttui kurkkuun ja ikävä on edelleen suunnaton. Eromme hetki oli ollut muutamaa viikkoa ennen joulua. Alkuun kuvittelin pääseväni tästä yli nopeastikin, elämännälän eteenpäin ajavana. Nyt tiedän, että surevan matka on pitkä ja hämärä. Kun saisi jo menetetyn edes puoleksi tunniksi takaisin!

• surullinen1

poikani kuoli 24-vuotiaana vaikean sairauden murtamana ja nyt tuleva joulu tuntuu niin raskaalta ilman häntä. tekisi niin mieli mennä perässä, mutta uskon Jeesukseen en voi tehdä itselleni mitään ja nuorin poikani tarvitsee minua ja hän on sairas tällä hetkellä. rukoilkaa puolestamme

• Keissa

Onneksi tämä ajallinen täällä on kuin tähden lento vain. Iankaikkisuudessa ei sitten enää erota.
        Voimia teille perheenä jatkaa tehtäväänne vielä.

• Menettänyt
        Keissa kirjoitti:

Onneksi tämä ajallinen täällä on kuin tähden lento vain. Iankaikkisuudessa ei sitten enää erota.
        Voimia teille perheenä jatkaa tehtäväänne vielä.

Entä kun ei ole perhettä. On vain yksinäisyys rakkaan nukuttua pois...voimat alkaa olla aika vähissä. Joulu on rakkauden ja yhdessäolon aikaa, sitä toitotetaan joka tuutista. Ensimmäinen joulu ilman rakasta, menetyksestä vain muutama viikko...

• Hei kaikille,
      ja osanottoni suruunne. Kirjoitatte kauniilla sanoilla surusta, vaikka surevan arki on raskasta. Voimia jokaiselle, jonka menetys on vielä tuore ja viiltävä - mutta yhtä lailla myös kaikille, joiden kaipuuta on kestänyt jo pitkään.

Yksi tavallisista hautajaisvirsistä on virsi 30, maa on niin kaunis. Laitan sen sanat tähän perään. Voit lukea ne jos se tuntuu hyvältä ajatukselta.

Lämmöllä, Sinikka-pappi

1.
      Maa on niin kaunis,
      kirkas Luojan taivas,
      ihana on sielujen toiviotie.
      Maailman kautta
      kuljemme laulain,
      taivasta kohti matka vie.

2.
      Kiitävi aika,
      vierähtävät vuodet,
      miespolvet vaipuvat unholaan.
      Kirkasna aina
      sielujen laulun
      taivainen sointu säilyy vaan.

3.
      Enkelit ensin
      paimenille lauloi,
      sielusta sieluhun kaiku soi:
      Kunnia Herran,
      maassa nyt rauha,
      kun Jeesus meille armon toi.

• JoulutonJoulu

Minullakin tämä Joulu oli ensimmäinen ilman isää.
      Syksy oli pimeä ja sairastuin masennukseen, olin muutenkin kovin ahdistunut ja yksinäinen.
      Tuntuu että ystävät kaikkosivat jonnekin ja minua ei pyydetty enää mihinkään mukaan.
      Itse masentuneena en jaksanut kovin paljoa ystävilleni soitella, yritin kuitenkin.
      Ymmärrän että surevaa on vaikea ehkä kohdata, mutta ei minulla ollut tarvetta surusta kaiken aikaa puhua, ihan tavallisista asioista vain.
      Minkäänlaista Joulun tunnelmaa en tavoittanut. Toimin mekaanisesti ja jotakin Jouluun liittyvää järjestin itselleni ja tyttärelleni.
      Kynttilän vieminen haudalle tuntui jotenkin kaikkein parhaimmalta traditiolta.
      Nyt olen taas yksin tyttären lähdettyä joulupäivän aamuna omiin rientoihinsa.
      Paljon mietin isää Joulun aikana, vaikka kyllä hän muutenkin on joka päivä mielessä.
      Hänen kuolemansa oli yllättävä ja siihen liittyi ikäviä piirteitä. Hänet löydettiin vasta viikon kuluttua kuolemastaan ja ruumis oli huonossa kunnossa.
      Hän itse ei halunnut antaa avaintaan kellekkään ja emme osanneet alkuun olla kovin huolissamme kun hänelle ei ollut tavatonta se ettei vastaa puhelimeen.
      Sitten kun puhelimen akku loppui, tajusimme että nyt on käynyt jotain.
      Siitäkin kannan syyllisyyttä, miksen tehnyt mitään aiemmin. Tiedän etten hänen kuolemaansa olisi millään voinut estää, mutta tuntuu pahalta kun hän joutui virumaan kuolleena useita päiviä.
      Muistikuva poliiseista suruviestin tuojina pysyy ikuisesti mielessä.
      Minulla meni kaksi kuukautta täysin pimennossa, en muista tuosta ajasta muuta kuin hautajaiset. Sitten tulikin masennus.
      Nyt olen hiukan paremmassa kunnossa mutta asia ei ole konkretisoitunut vieläkään kunnolla.
      Isän persoona oli vahva ja hän vaikuttaa edelleen voimakaasti, vaikka on poissa.
      Kysymyksiä on paljon, kuolinsyytä ei vielä tiedetä, eikä tiedetä sitä miksi hän viimeisinä hetkinään perui mm. lääkäriaikansa.
      Vastauksia ei kaikkiin saa koskaan.
      Voimia kaikille teille muillekin joiden läheinen on kuollut. Varmaan tulee vielä se päivä että asian voi jotenkin hyväksyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2088
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1756
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      237
      766
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      699
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      556
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe