Vanhemman auton TI-ruostesuojaus

TeeSeItteMies

Ostin reilu 10-vuotiaan civikin. Autolla on vähän ajettu. Se on siisti ja päällisin puolin ruosteeton ja tarkoitus olis pitää sitä vähän pidempään.

Autoa ei ole erikseen ruostesuojattu. Alusta on kuitenkin ehjän näköinen ja tuskin on vielä paikkailtu mistään. Tarkoitus olisi vetästä alustaan jonkinmoinen suoja.

Onko mitään hyötyä jos pesen alustan paineella, annan kuivua hyvin ja ruiskutan jonkun kimmoisan alustamassan siitä vaan vai pitäiskö ruosteita hioo tai maalailla ym. käsittely (ruosteensyöjä?), ennen massausta?

12

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piiloruostetta

      Turha vaiva enää noin vanhaan tehdä ruostesuojausta jos ei ole uudempana tehty kertaakaan. Vaikka pintapuolisesti ruostetta ei näykään niin koteloiden sisäpuolella ja esim. takalokasuojan kaaren sisäpuolella ruoste on todennäköisesti jo pitkällä ja ne kohdat olisi pitänyt suojata jo uutena vai korkeintaan muutaman vuoden ikäisenä. Nyt se on jo myöhäistä, ruoste tulee lähivuosina läpi jokatapauksessa.
      Voithan toki ruiskia kotelosuojaa koteloiden sisälle ja takalokasuojan kaaren sisäpinnoille, tarkoitan siis korirakenteen sisäpuolelta, tavaratilan sivuverhouksen ja pintapellin välisessä tilassa. Putsaile hiekat ensin pois vaikka paineilmalla ja imurilla.

      Pintapuolisesti tärkein ruosteenestomenetelmä on mielestäni usein toistuvat pesut ja vahaukset, pohjalevy ja pyöräkotelot pitäisi pestä myös ainakin kerran vuodessa, ehkä paras ajankohta siihen on loppukeväästä kun suolauskausi on loppunut. Näin kesän aikana pinnoille kertyy normaalia suolatonta pölyä ja kuraa ikäänkuin eristeeksi ja talven suolakurat jäävät kesäisen kuran pinnalle eivätkä suoraan maalipinnalle.

      Massauksiin suhtaudun hieman varauksellisesti kun jos se alkaa irtoamaan niin sitä ei välttämättä huomaakaan ja irronneeseen kohtaan alkaa muodostua kosteutta mikä muhii piilossa ja ruostuttaa pellin.

      • piiloruostetta

        Niin takalokasuojan kaaresta ei kannata unohtaa pestä ulkopuolelta sitä sisätaitteen "hyllyä" jonne kura jää seisomaan ja muhimaan.


    • mää.ite

      Helpolla on päässyt, kun on keskittynyt niihin pahimmin kiven iskemiin paikkoihin. Investoinnit parin vuoden välein n. 20 € eli ei tarvi niitä "ammattilaisten" tekemiä 600-800 € maksavia suojauksia.
      Olen ostanut porakoneeseen halvan teräsharjasarjan ja purkin alustamassaa.
      Käy pohjan läpi jollakin kuppiharjalla ja hioo ainakin pahimmat paikat puhtaaksi mahdollisesta ruosteesta. Niissä paikoissa, missä on massaa voi käydä kahdella tavalla: Kovettunut massa irtoilee, mutta sitkeä massa liestyy ja hieroituu hyvin kiinni pohjaan, joten lisäillä tarvii vain niihin kohtiin, missä on hiekan pieksämisen jälkiä. Yksi iso purkki kahden vuoden välein on hyvin riittänyt ja jatkaa auton ikää useilla vuosilla.
      Eipä ole 17-vuotias japsi vielä tarvinnut hitsipilliä, ei tarvi kun vähän viitsii.

    • Paksumassaonhuono

      Älä massaa!!! Massa vaan hautoo ruostetta ja ruoste leviää.
      Hyvä pesu ja kuivatus. Sitten suihkit kotelosuojaa koteloihin, saumoihin ja itse pohjaankin.

      Mikäli jo on ruostetta, niin sen poisto ja hyvä maalaus.

    • htrhht

      Jees ei paksua massaa vanhaan autoon, pohja pitäisi saada puhtaaksi kaikesta liasta ja ruosteesta sitä ennen. Etenkin apurungot ja tukivarret yleensä jo pintaruosteessa.

      Painepesu ja paineilmalla puhallus sinne mihin vesisuihku ei yllä (esim. tukivarret sisäpuolelta, kotelot jne.)

      Lopuksi kotelosuoja-öljyllä huolellinen käsittely kaikkialle, se nääs tunkeutuu hyvin etenkin pintaruosteisiin kohtiin. Voit tarvittaessa kovemman kulutuksen paikkoihin sumuttaa ohuen massakerroksen pinnastaan kuivahtaneen öljyn päälle.

      Sitten kerran vuodessa kuluneiden kohtien paikkaus, ja kas, eipä tarvitse hitsailla?

    • Takakelkat

      Npissahan pohjassa joku alustalakka, mikä pitää alustan kiltävänä. Tunellia ei siojattu. Ruiskutin aikoinaan sen!

    • 4364734736

      Ensin kotelosuoja pohjaan, sitten vasta voi laittaa massaa päälle. Monet kotelosuojat on tehty pysäyttämään tai ainakin hidastamaan jo alkanutta ruostumista ja ne voi ohjeiden mukaan laittaa pintaruosteen päälle. Esim Dinitrol sopii tähän mutta Tectylin ohjeissa pinta pitää olla ruosteeton, joten Dinitrolia itse olen käyttänyt vanhempiin autoihin. Ensin vain pesee kunnolla ja vaikka teräsharjalla raapii irtoruosteet ja vanhat irtomassat pois. Kun on kuivunut, koko pohja käsitellään kotelusuojalla jota voi laittaa pintaruosteen päälle. Kun se on kuivinut 24h voi päälle laittaa massan, ja massaus on aika välttämätön, muuten kotelosuoja ei pysy pohjassa.

      Itse olen pariinkin vanhempaan autoon tehnyt näin eikä ikään ole tullut ruosteongelmia joten kyllä kannattaa vanhemmankin auton suojata, ei maksa paljoa jos itse tekee. Koteluojana tosiaan dinitrolia noin 5 litraa ja massana olen käyttänyt jotain halvempaa, esim Motox 4-5 litraa, 70-80 euroo tuohon menee. Tähän siis laskettu myös kotelojen suojaus kuten ovet ja kynnyspalkit.

      Olen kyllä eri mieltä muiden kommenttien kanssa etteikö voi massata, massaa voi kyllä hyvin laittaa ja oikeastaan on pakkokin laittaa jos käsittelee pohjan kotelusuojalla, muuten kotelosuoja ei pysy siellä. Massan alla ruostuminen ei ole ongelma kun käsittelee ensin kotelosuojalla joka poistaa kosteuden ja ehkäisee lisäruostumisen.

    • lsjfklfjskljd

      Mielestäni pohjaan kannattaisi huokoisen ja höttöisen alustamassan sijasta ruiskuttaa samanlaista tiivistä "appelsiinikuvioista" kiveniskusuojaa kuten monen auton kynnyskotelon pinnalla on jo tehtaalta lähtiessä. Tämän voi pintamaalata auton korinväriinkin. Kestää varmaan kiveniskuja pidempään ja suojaa alustaa sekä pyöräkoteloita kiveniskuista johtuvasta ruostumiselta mutta koteloiden sisäpuoli on se kavalin koska kun ruoste näkyy pinnalla, on pelti jo läpiruosteista laajalta alalta.

    • teeitsetane

      Peset kunnolla keväällä letkupaineella vedellä alustan ja lokasuojat. Sitten anna kuivua. Sivele sitten jäteöljyä pensselillä pohjaan ja lokareihin, aja pölyävällä hiekkatiellä. Saat semmosen suojauksen autoosi ettei muuta tartte. Jo isäukko suojasi Datsuninsa v.1971 tuolla tavalla ja oli ku uusi vielä v.1983 kun vaihtoi uuteen Nissaniin.

    • TeeSeItteMies

      Alusta tuli pestyä painepesurilla. Mitään ihan hälyttävää siellä ei näy. Pintaruostetta peremminkin. Ajattelin pyyhkästä pahimmat paikat teräsharjalaikalla/karkeella hikkapaperilla (irtonainen ruoste pois). Mikäs maali olis tehokkain - ruisku löytyy.

      Vuosia sitten maalasin kauttaaltaan ruostuneen (paksu ruostekarpu paikkapaikoin kun ei ollut alunperinkään maalattu) traktorin kauhan harmaalla Ferrexillä (irto ruosteet pyyhkäsin puolihuolimattomasti pois) . Aika hyvin on ruosteet pysynyt aisoissa ja maali on pysynyt pinnassa kohtuu hyvin niissä paikoissa missä ei ole mekaanista kulutusta. Olisko se tuo Ferrexsi sopiva auton pohjaan vai löytyykö sopivampia maaleja? Joku 2-komponenttinen olis varmaan vielä kestävämpi.

    • åänwijfujdf

      Hiekkapuhallus ja massaus mitä pikkupaikoissa tekee.Oli myös leskelle jäänyt papan silmäterä paku joka oli pohjasta pintaruosteessa kun oli jollakin vain vesiletkulla ja ämpärillä hoitanut aikanaan autonpesut.

    • åänwijfujdf

      Pelkästään jäteöljyllä mikä moottorista sitten työkoneen talviöljyäminen varastoon.
      Kummasti sitten ruostelaikkuja sitten keväällä.Öljyn rikki sitten ruostuttaa.Taas kun vanhoja peräöljyjä ohennettuna ei ongelmaa.On vain sitten tuimat hajut jos auton pohjaan pistää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      715
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      710
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      702
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      106
      657
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      80
      644
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe