Ateisti, annahan selitys tieteellisesti 3 asiaan?

Kakistaulos

Tietoisuus, vapaa tahto, hengellisyys

65

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hahhhahehehe

      Lue Raamattua, se antaa sulle riittävät vastaukset.

      • njhgfdsderty

        Juuri näin


      • njhgfdsderty kirjoitti:

        Juuri näin

        Hes. 4:12

        Syö leipäsi ohuina kakkuina, jotka paistat heidän nähtensä ihmislannalla."


    • "Vapaa tahto" ja "hengellisyys" ovat uskonnollisia termejä, joiden tieteellinen selitys löytyy uskontotieteiden suunnalta. Tietoisuus on sitten kiistattomampaa todellisuutta.

      • Sanat uskonto ja tiede vieroksuvat toisiaan niin että puistattaa. Toki ymmärrän että uskontoja voi joku tutkia, mutta tieteellisesti se lienee mahdotonta.

        Ehkä pitäisi luopua koko sanasta 'uskontotiede' ja yhdistää se uskontojen historiaan tai pelkkään historiaan, koska menneinä aikoina uskontojen vaikutus tapahtumiin on kiistaton.

        Uskovaiset itsekin ovat sitä mieltä, että jumalaa ei voi tutkia eikä testata, joten tieteestä uskonnon yhteydessä on turha puhua.

        ---

        Vapaata tahtoa on tutkittu, nopeasti löysin vain tuon

        http://exmormoni.blogspot.fi/2013/04/vapaa-tahto-neurotieteilijan.html

        Tietoisuus selvinnee kysyjällekin, kun menee vaikkapa teurastamoon seuraamaan elävien eläinten muttamista kauppahyllytavaraksi. Ne ovat hyvin tietoisia.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tietoisuus

        Hengellisyys on suoraan sanoen paskaa.

        Riittikö vastaus?


    • Saako agnostikkokin vastata?
      Tietoisuus on kehittyneen keskushermoston synnyttämä kognitiivinen kyky.
      Vapaan tahdon kohdalla kehotan lukemaan Martti Lutterin teoksen Sidottu ratkaisuvalta. Luterilaisen ja useiden siitä haarautuneiden uskonsuuntien mukaan ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.
      Hengellisyys on kognition tuottama kuvitelma, jonka konkreettinen määritelmä taitaa olla melkoisen häilyvä. Psykologia antaa kyllä selityksiä hengellisyyden kokemuksille, mutta uskonnollisessa ja poliittisessa "hengellisyydessä" pätevät samat psykologiset lainalaisuudet.

      • Perustele. Väitteeni ovat ainakin melko lähellä tieteen käsitystä ja siten pääosin oikeita. Eivät ne sillä kaadu, että sinä kirjoitat "väärin". Perustele, jos osaat.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Perustele. Väitteeni ovat ainakin melko lähellä tieteen käsitystä ja siten pääosin oikeita. Eivät ne sillä kaadu, että sinä kirjoitat "väärin". Perustele, jos osaat.

        Ei se osaa.


      • satan kirjoitti:

        Ei se osaa.

        Tiedän. Osaa korkeintaan pläjäyttää Raamatulla otsaan.


      • kjhgfdertyuio
        agnoskepo kirjoitti:

        Tiedän. Osaa korkeintaan pläjäyttää Raamatulla otsaan.

        Paskat sinä ole koskaan ollutkaan uskossa, kuhan vaan puhut paskaa.
        Perkeleen valehtelija!


      • kjhgfdertyuio kirjoitti:

        Paskat sinä ole koskaan ollutkaan uskossa, kuhan vaan puhut paskaa.
        Perkeleen valehtelija!

        Sinähän tässä valehtelija olet.


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Perustele. Väitteeni ovat ainakin melko lähellä tieteen käsitystä ja siten pääosin oikeita. Eivät ne sillä kaadu, että sinä kirjoitat "väärin". Perustele, jos osaat.

        Kysyin pari vikkoa sitten päissäni agnostisuudestasi, nyt väkerrän vastauksen alun.

        ”Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista” - wiki

        Tuohan on kovin varma kanta asiasta. Miksi emme voisi tietää? Olemassaolemuuttahan ei voi todistaa. Emme tiedä onko jumalia, emme tiedä miten niistä saisi tietoa, emme tiedä voiko niistä saada tietoa; nuo ovat itsessään olemassaolemattomia tietoja, joidenka olemassaoloa emme voi todistaa olemattomaksi.

        Emme tiedä miten sen tietäminen tapahtuisi, mutta jumala on määritelmän mukaan kaikkivoipa, niin keinoja hänellä siihen olisi. Mutta jumalat sivuun. Miten me voisimme tietää jotain sellaista mitä emme vielä tiedä, eli tietää etukäteen ettemme tule jotain koskaan tietämään. Miksi lyödä lukkoon edes jumalan kohdalle tuollainen ikuisen tietämättömyydenleima? Tiede ei toistaiseksi tuollaista voi tutkia, mutta nyt olet myös lyönyt lukkoon epätodennäköisen vaihtoehdon, että jumalan tapainen olento ottaa maailmaan päin yhteyttä, mitä ilmiötä voisimme tutkia ja päätyä sitä kautta tulokseen jumalan olemassaolosta. Täydellistä varmuutta emme mistään saa, mutta yhtä varmaksi voisimme jumalankin todeta, kuin jonkin muunkin asin. Jos jumala pitäisi absoluuttisen varmaksi todeta, niin sitten kohdistaisimme siihen eri kriteerit kuin muihin asioihin.


      • zorrorror
        zorrorror kirjoitti:

        Kysyin pari vikkoa sitten päissäni agnostisuudestasi, nyt väkerrän vastauksen alun.

        ”Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista” - wiki

        Tuohan on kovin varma kanta asiasta. Miksi emme voisi tietää? Olemassaolemuuttahan ei voi todistaa. Emme tiedä onko jumalia, emme tiedä miten niistä saisi tietoa, emme tiedä voiko niistä saada tietoa; nuo ovat itsessään olemassaolemattomia tietoja, joidenka olemassaoloa emme voi todistaa olemattomaksi.

        Emme tiedä miten sen tietäminen tapahtuisi, mutta jumala on määritelmän mukaan kaikkivoipa, niin keinoja hänellä siihen olisi. Mutta jumalat sivuun. Miten me voisimme tietää jotain sellaista mitä emme vielä tiedä, eli tietää etukäteen ettemme tule jotain koskaan tietämään. Miksi lyödä lukkoon edes jumalan kohdalle tuollainen ikuisen tietämättömyydenleima? Tiede ei toistaiseksi tuollaista voi tutkia, mutta nyt olet myös lyönyt lukkoon epätodennäköisen vaihtoehdon, että jumalan tapainen olento ottaa maailmaan päin yhteyttä, mitä ilmiötä voisimme tutkia ja päätyä sitä kautta tulokseen jumalan olemassaolosta. Täydellistä varmuutta emme mistään saa, mutta yhtä varmaksi voisimme jumalankin todeta, kuin jonkin muunkin asin. Jos jumala pitäisi absoluuttisen varmaksi todeta, niin sitten kohdistaisimme siihen eri kriteerit kuin muihin asioihin.

        >>Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa.>>

        Emme voi tietää etteikö jollain olisi todistettavaa tietoa jumalan olemassaolosta.

        >>Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista>>

        Tämän hetkisen tiedon ja käsityksen mukaan.

        Kovin vahvoja kantoja tietämättömyydestä. Ollaan tietävinään jokaisen tietämättömyys nyt ja tulevaisuudessa.


      • zorrorror kirjoitti:

        >>Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa.>>

        Emme voi tietää etteikö jollain olisi todistettavaa tietoa jumalan olemassaolosta.

        >>Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista>>

        Tämän hetkisen tiedon ja käsityksen mukaan.

        Kovin vahvoja kantoja tietämättömyydestä. Ollaan tietävinään jokaisen tietämättömyys nyt ja tulevaisuudessa.

        Hihhuleilla on ollut yli 2000vuotta aikaa todistaa tämänkin jumalan olemassaolevaksi, ei ole paljoakaan todisteita näykynyt.


      • kjhgfdertyuio kirjoitti:

        Paskat sinä ole koskaan ollutkaan uskossa, kuhan vaan puhut paskaa.
        Perkeleen valehtelija!

        Sinäkö sen tiedät minua paremmin?


      • mjhgfdswertyui
        agnoskepo kirjoitti:

        Sinäkö sen tiedät minua paremmin?

        Olet itse valinnut palvella perkelettä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • zorrorror kirjoitti:

        >>Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa.>>

        Emme voi tietää etteikö jollain olisi todistettavaa tietoa jumalan olemassaolosta.

        >>Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista>>

        Tämän hetkisen tiedon ja käsityksen mukaan.

        Kovin vahvoja kantoja tietämättömyydestä. Ollaan tietävinään jokaisen tietämättömyys nyt ja tulevaisuudessa.

        Voithan sinä odotella konkreettista todistettakin, mutta onko se järkevää, onkin sitten ihan eri asia. Russelin kaipaama teekannukin voi kiertää maata ja voihan senkin olemassaolo tulla joskus todistetuksi.
        Minun agnostismini ja skeptismini ovat maanläheisempiä. Jos meillä nyt ei ole näyttöä Jumalasta, eikä tiedossa mitään keinoa, jolla näyttö voitaisiin hankkia, ei asiaan kannata tuhlata ruutia. Jos näyttöä ilmenee, palaan asiaan ja olen valmis myös muuttamaan kantaani. Lainaan tähän itseäni viisaampaa: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen" Wittgenstein.

        Kyökkifilosofia onkin sitten asia erikseen, mutta miksi vaivautua?


      • zorrorror
        zorrorror kirjoitti:

        Kysyin pari vikkoa sitten päissäni agnostisuudestasi, nyt väkerrän vastauksen alun.

        ”Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista” - wiki

        Tuohan on kovin varma kanta asiasta. Miksi emme voisi tietää? Olemassaolemuuttahan ei voi todistaa. Emme tiedä onko jumalia, emme tiedä miten niistä saisi tietoa, emme tiedä voiko niistä saada tietoa; nuo ovat itsessään olemassaolemattomia tietoja, joidenka olemassaoloa emme voi todistaa olemattomaksi.

        Emme tiedä miten sen tietäminen tapahtuisi, mutta jumala on määritelmän mukaan kaikkivoipa, niin keinoja hänellä siihen olisi. Mutta jumalat sivuun. Miten me voisimme tietää jotain sellaista mitä emme vielä tiedä, eli tietää etukäteen ettemme tule jotain koskaan tietämään. Miksi lyödä lukkoon edes jumalan kohdalle tuollainen ikuisen tietämättömyydenleima? Tiede ei toistaiseksi tuollaista voi tutkia, mutta nyt olet myös lyönyt lukkoon epätodennäköisen vaihtoehdon, että jumalan tapainen olento ottaa maailmaan päin yhteyttä, mitä ilmiötä voisimme tutkia ja päätyä sitä kautta tulokseen jumalan olemassaolosta. Täydellistä varmuutta emme mistään saa, mutta yhtä varmaksi voisimme jumalankin todeta, kuin jonkin muunkin asin. Jos jumala pitäisi absoluuttisen varmaksi todeta, niin sitten kohdistaisimme siihen eri kriteerit kuin muihin asioihin.

        Krjoitin muuten tuon muistamatta miten olit perustellut. En löytänyt sitä enää..


      • mjhgfdswertyui kirjoitti:

        Olet itse valinnut palvella perkelettä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Kas kun en Iku-Tursoa, kyöpeleitä ja hiisiä. Ne olisivat sentään kotimaisia uskomuksia.
        Kun kristinuskon fundamentalistisimpien lahkojen oppeihin perehtyy, on kaksi vaihtoehtoa; luopua kyseisestä opista tai luopua totalisesti järjen käytöstä. Minä valitsin ensimmäisen vaihtoehdon. Korkeakirkolliseen kristillisyyteen en ole tuntenut vetoa, vaikka olen maallikkojäsenenä erästä seurakuntaa kirkkopäivillä edustanutkin.


      • zorrorror kirjoitti:

        Krjoitin muuten tuon muistamatta miten olit perustellut. En löytänyt sitä enää..

        Agnostismini perusta on karkeasti seuraava. En ole löytänyt mitään todistetta jumalasta, eikä mielestäni mikään tuntemamme ilmiö vaadi jumalaa selitykseksi. Ateisti taas en ole siksi, että jumalaa ei periaatteessakaan voida todistaa olemattomaksi.
        Olen voinut perustella asian joskus laajemminkin, mutta tuossa se on kiteytettynä. Jumalan tilalle voi tietysti laittaa galaktisen hengen, morfisen kentän (T Pratchett) tai universumin panteistisen ykseyden, aivan mikä ketäkin sattuu miellyttämään.


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Voithan sinä odotella konkreettista todistettakin, mutta onko se järkevää, onkin sitten ihan eri asia. Russelin kaipaama teekannukin voi kiertää maata ja voihan senkin olemassaolo tulla joskus todistetuksi.
        Minun agnostismini ja skeptismini ovat maanläheisempiä. Jos meillä nyt ei ole näyttöä Jumalasta, eikä tiedossa mitään keinoa, jolla näyttö voitaisiin hankkia, ei asiaan kannata tuhlata ruutia. Jos näyttöä ilmenee, palaan asiaan ja olen valmis myös muuttamaan kantaani. Lainaan tähän itseäni viisaampaa: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen" Wittgenstein.

        Kyökkifilosofia onkin sitten asia erikseen, mutta miksi vaivautua?

        En väittänytkään olisiko sen odottaminen järkevää tai mielekästä. Se tässä ei kyseessä olekaan. Otat syyt agnostismillesi tästä ajasta, mikä on pieni otos suuntaan tai toiseen, ja ylennät sen tiedoksi tuntemattomasta tulevaisuudesta. Maanläheistä toki, mutta perusteetonta. Et tiedä tulevaisuutta, et voi tehdä siitä varmoja oletuksia. Joten tämä pätee sinuun: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen".


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Voithan sinä odotella konkreettista todistettakin, mutta onko se järkevää, onkin sitten ihan eri asia. Russelin kaipaama teekannukin voi kiertää maata ja voihan senkin olemassaolo tulla joskus todistetuksi.
        Minun agnostismini ja skeptismini ovat maanläheisempiä. Jos meillä nyt ei ole näyttöä Jumalasta, eikä tiedossa mitään keinoa, jolla näyttö voitaisiin hankkia, ei asiaan kannata tuhlata ruutia. Jos näyttöä ilmenee, palaan asiaan ja olen valmis myös muuttamaan kantaani. Lainaan tähän itseäni viisaampaa: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen" Wittgenstein.

        Kyökkifilosofia onkin sitten asia erikseen, mutta miksi vaivautua?

        >>Kyökkifilosofia onkin sitten asia erikseen, mutta miksi vaivautua?>>

        Sinä olet tuhlannut ruutia, puhunut mistä et voi tietää ja filosofoinut itsesi agnostikoksi, minä en.


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Agnostismini perusta on karkeasti seuraava. En ole löytänyt mitään todistetta jumalasta, eikä mielestäni mikään tuntemamme ilmiö vaadi jumalaa selitykseksi. Ateisti taas en ole siksi, että jumalaa ei periaatteessakaan voida todistaa olemattomaksi.
        Olen voinut perustella asian joskus laajemminkin, mutta tuossa se on kiteytettynä. Jumalan tilalle voi tietysti laittaa galaktisen hengen, morfisen kentän (T Pratchett) tai universumin panteistisen ykseyden, aivan mikä ketäkin sattuu miellyttämään.

        >> En ole löytänyt mitään todistetta jumalasta, eikä mielestäni mikään tuntemamme ilmiö vaadi jumalaa selitykseksi.>>

        Wikin määritelmä on, ettei voida tietää ja ettei ole mahdollista saada mitään tietoa jostakin. Mielestäni siinä viitataan ettei kysymys ole pelkästään tämän hetken tiedosta vaan myös tulevaisuudesta. Omasi rajoittuu aikaan ja itseesi.


      • ei-rek-agnoskepo
        zorrorror kirjoitti:

        En väittänytkään olisiko sen odottaminen järkevää tai mielekästä. Se tässä ei kyseessä olekaan. Otat syyt agnostismillesi tästä ajasta, mikä on pieni otos suuntaan tai toiseen, ja ylennät sen tiedoksi tuntemattomasta tulevaisuudesta. Maanläheistä toki, mutta perusteetonta. Et tiedä tulevaisuutta, et voi tehdä siitä varmoja oletuksia. Joten tämä pätee sinuun: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen".

        "ylennät sen tiedoksi tuntemattomasta tulevaisuudesta...Et tiedä tulevaisuutta, et voi tehdä siitä varmoja oletuksia.."
        Pätkiikö luetun ymmärtäminen? Kuka on tehny tulevasuudesta "varmoja olettamuksia"? En minä ainakaan. Luehan pariin kertaan ihan huolellisesti seuraava:
        " Jos meillä nyt ei ole näyttöä Jumalasta, eikä tiedossa mitään keinoa, jolla näyttö voitaisiin hankkia, ei asiaan kannata tuhlata ruutia. Jos näyttöä ilmenee, palaan asiaan ja olen valmis myös muuttamaan kantaani."

        Kanssasi on aivan turha jankttaa asioista, kun et näköään edes vaivaudu lukemaan vastausta. Kyllä nuo lauseet olisi pitänyt hölmömmänkin ymmärtää. Jää sinä filosofoimaan minun puolestani vaikka luonnonhegistä tai mitä muuta sitten kuvitteletkaan joskus tulevaisuudessa ilmaantuvan tieteellisen tiedon sijaan. Itse en näe sellaisessa mitään järkeä.


      • zorrorror
        ei-rek-agnoskepo kirjoitti:

        "ylennät sen tiedoksi tuntemattomasta tulevaisuudesta...Et tiedä tulevaisuutta, et voi tehdä siitä varmoja oletuksia.."
        Pätkiikö luetun ymmärtäminen? Kuka on tehny tulevasuudesta "varmoja olettamuksia"? En minä ainakaan. Luehan pariin kertaan ihan huolellisesti seuraava:
        " Jos meillä nyt ei ole näyttöä Jumalasta, eikä tiedossa mitään keinoa, jolla näyttö voitaisiin hankkia, ei asiaan kannata tuhlata ruutia. Jos näyttöä ilmenee, palaan asiaan ja olen valmis myös muuttamaan kantaani."

        Kanssasi on aivan turha jankttaa asioista, kun et näköään edes vaivaudu lukemaan vastausta. Kyllä nuo lauseet olisi pitänyt hölmömmänkin ymmärtää. Jää sinä filosofoimaan minun puolestani vaikka luonnonhegistä tai mitä muuta sitten kuvitteletkaan joskus tulevaisuudessa ilmaantuvan tieteellisen tiedon sijaan. Itse en näe sellaisessa mitään järkeä.

        >>Pätkiikö luetun ymmärtäminen? Kuka on tehny tulevasuudesta "varmoja olettamuksia"? En minä ainakaan.>>

        Sinä. Olemalla agnostikko. Voitko tietää ettei jumalaa voida todistaa tulevaisuudessa? Et voi. Joten olet tietävinäsi tulevaisuudesta jotain olemalla agnostikko eli toteamalla ettemme voi saada(tulevaisuudessazo) tietoa jostakin/jumalasta.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Voithan sinä odotella konkreettista todistettakin, mutta onko se järkevää, onkin sitten ihan eri asia. Russelin kaipaama teekannukin voi kiertää maata ja voihan senkin olemassaolo tulla joskus todistetuksi.
        Minun agnostismini ja skeptismini ovat maanläheisempiä. Jos meillä nyt ei ole näyttöä Jumalasta, eikä tiedossa mitään keinoa, jolla näyttö voitaisiin hankkia, ei asiaan kannata tuhlata ruutia. Jos näyttöä ilmenee, palaan asiaan ja olen valmis myös muuttamaan kantaani. Lainaan tähän itseäni viisaampaa: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen" Wittgenstein.

        Kyökkifilosofia onkin sitten asia erikseen, mutta miksi vaivautua?

        >Lainaan tähän itseäni viisaampaa: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen" Wittgenstein.
        https://www.youtube.com/watch?v=CGksgZKecKE


      • zorrorror
        zorrorror kirjoitti:

        >>Pätkiikö luetun ymmärtäminen? Kuka on tehny tulevasuudesta "varmoja olettamuksia"? En minä ainakaan.>>

        Sinä. Olemalla agnostikko. Voitko tietää ettei jumalaa voida todistaa tulevaisuudessa? Et voi. Joten olet tietävinäsi tulevaisuudesta jotain olemalla agnostikko eli toteamalla ettemme voi saada(tulevaisuudessazo) tietoa jostakin/jumalasta.

        Tämäkö oli tässä?


      • zorrorror kirjoitti:

        >>Pätkiikö luetun ymmärtäminen? Kuka on tehny tulevasuudesta "varmoja olettamuksia"? En minä ainakaan.>>

        Sinä. Olemalla agnostikko. Voitko tietää ettei jumalaa voida todistaa tulevaisuudessa? Et voi. Joten olet tietävinäsi tulevaisuudesta jotain olemalla agnostikko eli toteamalla ettemme voi saada(tulevaisuudessazo) tietoa jostakin/jumalasta.

        Olen kahteen kertaan ilmoittanut aivan selvästi, etten tiedä tulevaisuutta ja jos tulevaisuudessa ilmenee uusia todisteita, olen valmis muuttamaan kantaani. Olen agnostikko sen tiedon perusteella, mitä tässä ja nyt on saatavilla.
        Et ymmärrä varmaan sen paremmin vielä tällä kolmannellakaan kerralla, joten eiköhän tämä "keskustelu" ollut nyt tässä.


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Olen kahteen kertaan ilmoittanut aivan selvästi, etten tiedä tulevaisuutta ja jos tulevaisuudessa ilmenee uusia todisteita, olen valmis muuttamaan kantaani. Olen agnostikko sen tiedon perusteella, mitä tässä ja nyt on saatavilla.
        Et ymmärrä varmaan sen paremmin vielä tällä kolmannellakaan kerralla, joten eiköhän tämä "keskustelu" ollut nyt tässä.

        ”Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista”

        Kelpaako tämä määritelmä vai onko sinulla jokin pätevämpi, koska omaasi emme käytä? Jos ei ole, niin oikeassa ollaksesi sinun tarvitsee ymmärtämisen jälkeen kumota mitä olen esittänyt, eikä se siitä kiukuttelemalla tai silmien ummistamisella muuksi muutu.

        Kerta vielä selvennykseksi sitten:

        Tuo määritelmä ei rajaa tietoa tähän päivään. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Tulevaisuutta ei voi tietää. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Sinä olet agnostikko, jonka perusteella teet ennustuksen tulevaisuudesta eli ettemme voi sielläkään saada tietoa jumalasta. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Ja:

        Tuo määritelmä ei rajaa tietoa yhteen ihmiseen eli sinuun. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Et voi tietää mitä ja miten kaikki muut jotain tietää. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Joten:

        Jos jompikumpi noista pysyy pystyssä, olet väärässä.


      • kotiin-kasvamaan
        zorrorror kirjoitti:

        ”Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista”

        Kelpaako tämä määritelmä vai onko sinulla jokin pätevämpi, koska omaasi emme käytä? Jos ei ole, niin oikeassa ollaksesi sinun tarvitsee ymmärtämisen jälkeen kumota mitä olen esittänyt, eikä se siitä kiukuttelemalla tai silmien ummistamisella muuksi muutu.

        Kerta vielä selvennykseksi sitten:

        Tuo määritelmä ei rajaa tietoa tähän päivään. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Tulevaisuutta ei voi tietää. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Sinä olet agnostikko, jonka perusteella teet ennustuksen tulevaisuudesta eli ettemme voi sielläkään saada tietoa jumalasta. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Ja:

        Tuo määritelmä ei rajaa tietoa yhteen ihmiseen eli sinuun. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Et voi tietää mitä ja miten kaikki muut jotain tietää. Korjaa jos olet erimieltä ja perustele.

        Joten:

        Jos jompikumpi noista pysyy pystyssä, olet väärässä.

        Uskotko että loogisen empirismin isä Berdrand Russel kuvitteli tietävänsä tulevaisuuden? Hän määritteli itsensä agnostikoksi. Onko myös Neil de Grassen ja Esko Valtaojan ajattelu vajaata sinun säihkyvän filosofiasi rinnalla? Useat sinua terävämmät kynät (kuten varmaan agnoskepokin lukemastani päätellen on) ovat määritelleet itsensä agnostikoksi. Luulevatko kaikki hekin tuntevansa tulevaisuuden tai onko heidän määritelmänsä agnostismista väärä?
        Kopioimasi agnostisuuden määritelmä on oikea, mutta sinä raukka et vaan ymmärrä sitä.

        Painit poika parka ihan väärässä sarjassa.


      • zorrorror
        kotiin-kasvamaan kirjoitti:

        Uskotko että loogisen empirismin isä Berdrand Russel kuvitteli tietävänsä tulevaisuuden? Hän määritteli itsensä agnostikoksi. Onko myös Neil de Grassen ja Esko Valtaojan ajattelu vajaata sinun säihkyvän filosofiasi rinnalla? Useat sinua terävämmät kynät (kuten varmaan agnoskepokin lukemastani päätellen on) ovat määritelleet itsensä agnostikoksi. Luulevatko kaikki hekin tuntevansa tulevaisuuden tai onko heidän määritelmänsä agnostismista väärä?
        Kopioimasi agnostisuuden määritelmä on oikea, mutta sinä raukka et vaan ymmärrä sitä.

        Painit poika parka ihan väärässä sarjassa.

        Heikon määritelmässä on tulevaisuus mukana:

        >>Weak agnosticism (also called "soft", "open", "empirical", or "temporal agnosticism")
        The view that the existence or nonexistence of any deities is currently unknown but is not necessarily unknowable; therefore, one will withhold judgment until evidence, if any, becomes available. A weak agnostic would say, "I don't know whether any deities exist or not, but maybe one day, if there is evidence, we can find something out.>> - wiki

        Tässä ei ole:

        >>Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista>>


      • zorrorror
        zorrorror kirjoitti:

        Heikon määritelmässä on tulevaisuus mukana:

        >>Weak agnosticism (also called "soft", "open", "empirical", or "temporal agnosticism")
        The view that the existence or nonexistence of any deities is currently unknown but is not necessarily unknowable; therefore, one will withhold judgment until evidence, if any, becomes available. A weak agnostic would say, "I don't know whether any deities exist or not, but maybe one day, if there is evidence, we can find something out.>> - wiki

        Tässä ei ole:

        >>Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista>>

        Asia tuli minulle selväksi. Väärinymmärrystä ei ollut täällä päässä, enkä ollut syynä keskustelun venymiseen. Mieluusti kinaan vielä siitäkin, jos asianomaiselle ei ole selkeää.


      • zorrorror

        Puhun sitten yksinäni.

        Agnoskepolle:

        Tämä oli ensimmäisessä viestissäni lähtökohta:

        >>Agnostisismi tai agnostismi on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista>>

        Johon jokainen kommenttini nojasi. Mikään ei ollu ristiriidassa vaan oli sille loogista jatkoa. Mikään sinun viesti omasta agnostisuudesta ei ollut linjassa tuon kanssa. Silti sinä syytit minua ymmärtämättömyydestä! Jos sinulle ei tuo määritelmä olisi käynyt tai olisit halunnut lisätä tai huomauttaa siitä, niin sinulla oli siihen monta tilaisuutta. Nyt olet jättänyt keskustelun ja minut kihisemään kiukusta. Lieneekö syynä, että tuolla premissillä agnostisuutesi on täyttä sontaa. Monilla täällä tapana luikkia pakoon hävittyään, olisin odottanut parempaa sinulta, mutta näköjään yhtälailla väärässä oleminen ottaa itseen vähän tietäväisemmälläkin.


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Olen kahteen kertaan ilmoittanut aivan selvästi, etten tiedä tulevaisuutta ja jos tulevaisuudessa ilmenee uusia todisteita, olen valmis muuttamaan kantaani. Olen agnostikko sen tiedon perusteella, mitä tässä ja nyt on saatavilla.
        Et ymmärrä varmaan sen paremmin vielä tällä kolmannellakaan kerralla, joten eiköhän tämä "keskustelu" ollut nyt tässä.

        Haloo!


      • zorrorror kirjoitti:

        Haloo!

        Älä jaksa jankuttaa. Juttu on minun osaltani loppuun käsitelty. Jos et ymmärrä, niin et ymmärrä. Agnostikkona olen lisäksi melkoisen hyvässä seurassa, kuten nimimerkki "kotiin-kasvamaan" edellä kertoi. Vain oliko Bernsteinkin väärässä?


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Älä jaksa jankuttaa. Juttu on minun osaltani loppuun käsitelty. Jos et ymmärrä, niin et ymmärrä. Agnostikkona olen lisäksi melkoisen hyvässä seurassa, kuten nimimerkki "kotiin-kasvamaan" edellä kertoi. Vain oliko Bernsteinkin väärässä?

        Et siis ymmärrä lukemaasi. Tajuatko että miten määrittelit oman agnostisuutesi ei ollut yhteensopiva laittamani premissin kanssa, tai on mutta silloin olisit väärässä agnostisuudesta oman määritelmäsi takia? Sen takia keskustelu oli sekava. Sinä olet heikko agnostikko, ylemmässä kommentissa tajusin sellaisen olemassaolon. Sinä et ilmeisesti sellaisesta määritelmästä ollut tietoinen, koska et missään välissä korjannut laittamaani agnostismin määritelmää, etkä kertonut sellainen olevasi. Tuntuu ettet ymmärrä mitä keskustelussa on tapahtunut.

        Minä puhuin laittamastani agnostismin määritelmästä, mikä osoittautui olevan vain osatotuutta(Strong agnosticism). Sinä käytit minun näkökulmasta itse keksimääsi määritelmää agnostismista, minkä osoitin olevan hevonpaskaa laittamaani osatotuudelliseen premissiin nähden. Sitä minä en hyväksy, että MINUA syytetään ymmärtämättömyydestä, sen takia kun joku ei tiedä tuon enempää asiasta miksi on itsensä määritellyt, ei osaa sitä tietoa julki tuoda ja/tai on kykenemätön seuraamaan loogisia johtopäätöksiä.


      • zorrorror
        zorrorror kirjoitti:

        Et siis ymmärrä lukemaasi. Tajuatko että miten määrittelit oman agnostisuutesi ei ollut yhteensopiva laittamani premissin kanssa, tai on mutta silloin olisit väärässä agnostisuudesta oman määritelmäsi takia? Sen takia keskustelu oli sekava. Sinä olet heikko agnostikko, ylemmässä kommentissa tajusin sellaisen olemassaolon. Sinä et ilmeisesti sellaisesta määritelmästä ollut tietoinen, koska et missään välissä korjannut laittamaani agnostismin määritelmää, etkä kertonut sellainen olevasi. Tuntuu ettet ymmärrä mitä keskustelussa on tapahtunut.

        Minä puhuin laittamastani agnostismin määritelmästä, mikä osoittautui olevan vain osatotuutta(Strong agnosticism). Sinä käytit minun näkökulmasta itse keksimääsi määritelmää agnostismista, minkä osoitin olevan hevonpaskaa laittamaani osatotuudelliseen premissiin nähden. Sitä minä en hyväksy, että MINUA syytetään ymmärtämättömyydestä, sen takia kun joku ei tiedä tuon enempää asiasta miksi on itsensä määritellyt, ei osaa sitä tietoa julki tuoda ja/tai on kykenemätön seuraamaan loogisia johtopäätöksiä.

        On kuin uskovaisen kanssa keskustelisi...
        http://atheism.about.com/od/aboutagnosticism/a/strong_weak.htm


      • zorrorror
        agnoskepo kirjoitti:

        Älä jaksa jankuttaa. Juttu on minun osaltani loppuun käsitelty. Jos et ymmärrä, niin et ymmärrä. Agnostikkona olen lisäksi melkoisen hyvässä seurassa, kuten nimimerkki "kotiin-kasvamaan" edellä kertoi. Vain oliko Bernsteinkin väärässä?

        Näköjään toistin itseäni kommenteissa missä koitan asian selittää sinulle, etkä ymmärtänyt ensimmäiselläkään kertaa.

        Joten:

        Puhuimme eri määritelmästä. Onko nyt selkeästi selitetty???


      • zorrorror

        No???


    • Kalju_Pitkätukka

      Tietoisuus on kiistämättä kytköksissä aivotoimintaan. Eläimilläkin havaitaan tietoisuutta, mitä fiksumpi elukka, sitä tietoisempi. Ihmisapinat ja erityisesti simpanssi lähimpänä omaa itseään. Uskonnollinen hengellisyys johtunee ihmisen taipumuksesta etsiä merkityksiä ja syy-yhteyksiä, sekä persoonallisia toimijoita sieltäkin, missä niitä ei ole.

      • Kalju_Pitkätukka

        Perustele. Moon oikees, soot vääräs, moomma oikees, tootta vääräs ei kuulu kuin hiekkalaatikolle ja E-Pohjanmaalle.


    • Koppo näköjään luulee tietävänsä vastaukset. turha luulo.

      Kaikki kolme ovat electrokemiallisen reaktion seuraus johonka vaikuttaa sekä sisäiset että ulkoiset ärsykkeet.

      • mjhgfdertyu8i9

        Perkele sinua yllyttää!!!!


      • mjhgfdertyu8i9 kirjoitti:

        Perkele sinua yllyttää!!!!

        taidat olla jokin imbesilli.


      • mjhgfdrtyui
        satan kirjoitti:

        taidat olla jokin imbesilli.

        Perkeleen kasvatti


      • mjhgfdrtyui kirjoitti:

        Perkeleen kasvatti

        Olet siis perkeleen kasvattama.


    • Ihmisillä jolla on vahva hengellisyys yleensä ovat vähemmän älykkäitä kuin muut ihmiset, helppo tapa sanoa kaiken yliluonnolliseksi kun oikeasti tajuta miten homma toimii.

      • ölkjhgfdsdertyuio

        Perkele pitää sinua tyhmänä ja nauraa pilkkanaurua kun taas saanut pitää sinus perkeleen lasta valheessa kiinni.


      • ölkjhgfdsdertyuio kirjoitti:

        Perkele pitää sinua tyhmänä ja nauraa pilkkanaurua kun taas saanut pitää sinus perkeleen lasta valheessa kiinni.

        Sinunlainen apina ei osaa edes perustella, huutelet vain perkelettäsi sinne sun tänne kun loppuu juttusi kesken.


      • jhgfdrtyui
        satan kirjoitti:

        Sinunlainen apina ei osaa edes perustella, huutelet vain perkelettäsi sinne sun tänne kun loppuu juttusi kesken.

        Perkeleen orja


      • jhgfdrtyui kirjoitti:

        Perkeleen orja

        Kuten juuri todistetusti sanoin, olet imbesilli.


    • "Tietoisuus"


      Mielen tila.


      "vapaa tahto"


      Kyky tehdä valintoja.


      "hengellisyys"


      Riippuu miksi tuon itse haluaa ajatella/määritellä.

      • kjhgfderftyuio

        Kuvittelet puhuvasi omaa tietoisuuttasi, mutta todellisuudessa se on perkeleen puhetta, joka hallitsee sinua.


      • Vain mielikuvitus asettaa rajat miksi toisten tai omaa tietoisuutta haluaa kutsua.


      • AtteAteisti
        kjhgfderftyuio kirjoitti:

        Kuvittelet puhuvasi omaa tietoisuuttasi, mutta todellisuudessa se on perkeleen puhetta, joka hallitsee sinua.

        Entä jos olen hiljaa?

        Miten ylipäätään voi tässä näytelmässä erottaa Julmalan ja Perkunasin vuorosanat toisistaan?

        Luulevainen uskoo usein puhuvansa Julmalansa suulla. Suuttuen mielettömästi jos sitä rohkenee epäillä.

        Vai mitä mieltä olet, Julmala?


    • DRHouse

      Tietoisuus on aivosähkökemiallisia reaktioita, vapaa tahto myytti ja hengellisyys jonkinlainen vika aivoissa.

      • mjhgfdertyui

        Perkeleellistä sanomaa..............


      • mjhgfdertyui kirjoitti:

        Perkeleellistä sanomaa..............

        Sinä olet pelkästään imbesilli.


      • mjhgfdertyui

        Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!Minä olen likainen (DERTY=saksaa) ja NUUSKI PALLIHIKEÄ JA USKO JEESUSKSEEN!!


    • Kakistaulos

      Avaaja ilmoittaa täten ,että eroan Kristinuskosta
      - huomatkaa nimimerkkini, se oli trolli
      Kakista,ulos heh heh

      • 987654ertyu

        Mitä huumeita vedät?


    • torstaita.odotellessa

      Onneksi tänä päivänä on erilaisia hihhuliseuroja, joihin voi liittyä. Esimerkiksi torstaipäivän odottajat. Siihen kuuluvat jo kaikki maailman ihmiset...paitsi sinä :)

      • Ramen

        Veli, sanomaasi liitty syvä totuus, kautta pastasiivilän. Kuten me Hänen Ulokkeisuutensa opetuslapset hyvin tiedämme, Hänen Nuudeliutensa Lentävä Spagettihirviö on luonut maailmankaikkeuden torstakinvastaisena yönä. Uskon tämän ihmeen taas uusiutuvan niin, että huomenna saamme herätä upouuteen, mutta vanhan näköiseen universumiin.


    • hjljhl

      Mikä tahansa selitys ei voi olla ainakaan huonompi kuin Luoja.

    • Sepaut

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2809
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      376
      2664
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1838
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1708
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1482
    Aihe