Punainen/keltainen kilpi

Käetön

Mikä ero on punaisilla ja keltaisilla rekisterikilvillä Saksassa? Liittyykö se aikaan vai auton liikuteltavuuteen? Kumpi on järkevämpi vaihtoehto tultaessa laivalla Saksasta suoraan Suomeen?

14

4970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä asut

Jos olet kirjoilla Saksassa, saat keltaisen kilven. Suomessa asuvat saavat vain punaisella reunalla varustetun kilven. Ok!

• 107

Ns. "punainen" eli tullikilpi myönnetään auton vientiin maasta. Sen saamisen edellytyksenä on pysyvä asuinpaikka Saksan ulkopuolella.
      "Keltainen" eli ns. koekilpi myönnetään auton siirtoajoon Saksan sisällä. Sen saamisen edellytys on pysyvä asuinpaikka Saksan Liittotasavallan alueella.

• Käetön

No jotain tämän suuntaista arvelinkin. Eli siis punaiset kilvet.

• exJoHan

Se keltainen kilpi on ns "Kurzzeitkennzeichen" ts, voimassa 5 päivää ja vain Saksan rajojen sisällä(n, 100€), Ja sen voi saada myös muualla kuin saksassa asuva, Tosin riippuen paikkakunnasta, esim Hampurin Zulassungstelleltä voit ostaa sellaisia vaikka 10 paria mukaasi, ja vieläpä ilman auton tietoja ! ne tiedot sinun on sitten itse kirjoitettava mukana tulevaan punaiseen korttiin...
        Yleensä pikkupaikoissa homma ei onnistu, ja joudut ottamaan punaiset export-kilvet
        (n, 160 €), joiden voimassaoloaika on 2 viikosta - 6kk, tarpeesi mukaan, niillähän saa sitten ajaa myös saksan ulkopuolellakin.

• Käetön
        exJoHan kirjoitti:

Se keltainen kilpi on ns "Kurzzeitkennzeichen" ts, voimassa 5 päivää ja vain Saksan rajojen sisällä(n, 100€), Ja sen voi saada myös muualla kuin saksassa asuva, Tosin riippuen paikkakunnasta, esim Hampurin Zulassungstelleltä voit ostaa sellaisia vaikka 10 paria mukaasi, ja vieläpä ilman auton tietoja ! ne tiedot sinun on sitten itse kirjoitettava mukana tulevaan punaiseen korttiin...
        Yleensä pikkupaikoissa homma ei onnistu, ja joudut ottamaan punaiset export-kilvet
        (n, 160 €), joiden voimassaoloaika on 2 viikosta - 6kk, tarpeesi mukaan, niillähän saa sitten ajaa myös saksan ulkopuolellakin.

Jos oletetaan, että menen Hampuriin, ostan auton keskiviikkona ja ajan laivaan torstaina, kummat kilvet ovat järkevämpi/oikea vaihtoehto?

• kerrantuonut
        Käetön kirjoitti:

Jos oletetaan, että menen Hampuriin, ostan auton keskiviikkona ja ajan laivaan torstaina, kummat kilvet ovat järkevämpi/oikea vaihtoehto?

Itse toin Meseni keltaisilla kilvillä. Liike kylläkin hoiti kilpi paperihommat.(Auto-Wichert, Hampuri)
        Ei ongelmia.

• Kilvet
        exJoHan kirjoitti:

Ai etta saa 6kk punapaisia kilpia? Vakuutusyhtio vaitti minulle etteivat myy minulle kuin 1 kk vakuutuksen vientikilville joka ei ole jatkettavissa. Saako kilvet siis ilman vakuutusta?

• exJoHan
        Kilvet kirjoitti:

Ai etta saa 6kk punapaisia kilpia? Vakuutusyhtio vaitti minulle etteivat myy minulle kuin 1 kk vakuutuksen vientikilville joka ei ole jatkettavissa. Saako kilvet siis ilman vakuutusta?

Kyllä ne kilvet saa max 6 kk,n ajaksi, ja vakuutuksen myös ! pitää vain kysyä oikealta luukulta !

• 107
        exJoHan kirjoitti:

En tiedä hampurilaisista, mutta asetuksen mukaan rekisteröintiä varten tarvitaan aivan ensiksi vakuutustodistus. Saksalaisesta vakuutusyhtiöstä ei ulkomailla pääsääntöisesti asuva voi saada liikennevakuutusta kuin pelkästään kansainvälisen ns. tullikilpisäännösten puitteissa (siis punaiset). Tällöin myös ajoneuvo on näytettävä rekisteröintitoimistolla (Zulassungsstelle) ennen kilpien myöntämistä!

Edellisestä poiketen Kurzzeitkennzeichen-pelisääntöjen (ne keltaiset) mukaan ajoneuvon tiedot on täytettävä väliaikaiseen otteeseen ennen ajoon lähtöä ja tämän voi tehdä ajoneuvon haltija todellakin itse. Kuitenkin haltijan tiedot (osoitteineen) ja voimassa olevan vakuutuksen tiedot on täytetty rekisteritoimiston toimesta jokaiseen, jopa niiden kymmeneen kilpiparin, rekisteriotteeseen.

• Kielitaitoinen
        Kilvet kirjoitti:

Punapäiset export-kilvet saa max. 12 kuukaudeksi. Zulassungstellellä sen enenpää kuin autoliikkessäkään kukaan ei osaa suoralta kädeltä vastata tuohon voimassaoloon. Sanovat vain että 'kilvet otetaan yleensä 14 päiväksi', koska 14 päivän vakuutus on lyhin mahdollinen. Saku selvittää kyllä tarvittaessa asian ja soittaa seuravana päivänä takaisin.

Minä selvittelin tuota kilpiasiaa ja huomasin että Zulassungstellen ympärillä olevat pikkuiset klilpipajat tuntevat asian tarkalleen ja heiltä saa myös vakuutuksen tarvittavaksi ajaksi vaikka heti kunhan on auton tiedot saatavilla. Otin lopulta 3 kuukauden kilvet. Mikäli olisin ottanut pidemmäksi aikaa, niin maksuun olisi tullut myös Saksan käyttömaksu, mutta sehän nyt ei olisi montaa kymppiä maksanut. Export-kilpien vakuutus on aika kallis (minulla yht. 540 €), mutta elämä on.

Ilmeisesti vakuutusyhtiö, jolta asiaa kysyit, ei myönnä pidempää vakuutusta. Muualta sen kyllä saa. Vakuutusmaksu pitää, ymmärrettävistä syistä, maksaa kokonaisuudessaan kilpiä lunastaessaan.

• Napsu_
        Kielitaitoinen kirjoitti:

Punapäiset export-kilvet saa max. 12 kuukaudeksi. Zulassungstellellä sen enenpää kuin autoliikkessäkään kukaan ei osaa suoralta kädeltä vastata tuohon voimassaoloon. Sanovat vain että 'kilvet otetaan yleensä 14 päiväksi', koska 14 päivän vakuutus on lyhin mahdollinen. Saku selvittää kyllä tarvittaessa asian ja soittaa seuravana päivänä takaisin.

Minä selvittelin tuota kilpiasiaa ja huomasin että Zulassungstellen ympärillä olevat pikkuiset klilpipajat tuntevat asian tarkalleen ja heiltä saa myös vakuutuksen tarvittavaksi ajaksi vaikka heti kunhan on auton tiedot saatavilla. Otin lopulta 3 kuukauden kilvet. Mikäli olisin ottanut pidemmäksi aikaa, niin maksuun olisi tullut myös Saksan käyttömaksu, mutta sehän nyt ei olisi montaa kymppiä maksanut. Export-kilpien vakuutus on aika kallis (minulla yht. 540 €), mutta elämä on.

Ilmeisesti vakuutusyhtiö, jolta asiaa kysyit, ei myönnä pidempää vakuutusta. Muualta sen kyllä saa. Vakuutusmaksu pitää, ymmärrettävistä syistä, maksaa kokonaisuudessaan kilpiä lunastaessaan.

Omassani on tällä hetkellä "punaiset" kilvet ja voimassaolo aika on 8kk. 8kk Saksan liikennevakuutusta maksoi 907€ ja käyttömaksu on 6,75€/100cm3 eli 2l koneelle 8kk ajaksi n.90€. Suomesta kasko ja sen hinta 930€/vuosi eli aika tyyristä.

• ei ymmärrä
        107 kirjoitti:

En tiedä hampurilaisista, mutta asetuksen mukaan rekisteröintiä varten tarvitaan aivan ensiksi vakuutustodistus. Saksalaisesta vakuutusyhtiöstä ei ulkomailla pääsääntöisesti asuva voi saada liikennevakuutusta kuin pelkästään kansainvälisen ns. tullikilpisäännösten puitteissa (siis punaiset). Tällöin myös ajoneuvo on näytettävä rekisteröintitoimistolla (Zulassungsstelle) ennen kilpien myöntämistä!

Edellisestä poiketen Kurzzeitkennzeichen-pelisääntöjen (ne keltaiset) mukaan ajoneuvon tiedot on täytettävä väliaikaiseen otteeseen ennen ajoon lähtöä ja tämän voi tehdä ajoneuvon haltija todellakin itse. Kuitenkin haltijan tiedot (osoitteineen) ja voimassa olevan vakuutuksen tiedot on täytetty rekisteritoimiston toimesta jokaiseen, jopa niiden kymmeneen kilpiparin, rekisteriotteeseen.

miksi pitää ottaa enemmän kuin lyhyt punakilpi suomeen ajoa varten? en ymmärrä....

• kilv
        Kielitaitoinen kirjoitti:

kiitos tiedoista - olempa sitten ensikerralla taas hiugan viisaampi. kayttomaksu on aika rasvainen 6 litran mersulle, mutta eipa tuo budjetissa tunnu.

• kaksi kärpästä
        ei ymmärrä kirjoitti:

miksi pitää ottaa enemmän kuin lyhyt punakilpi suomeen ajoa varten? en ymmärrä....

autonhakureissulla voi saman tien poiketa muutamaksi viikoksi/kuukaudeksi vaikka eteläisempään Eurooppaan lomailemaan. Näin siis punapäisillä kilvillä, joilla saa ajaa kaikissa EU-maissa - vaikka suomen viranomaiset muuta väittävätkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe