"Trafi muutti säädöstä: Muutaman satasen muunnossarja koneeseen ja voit tankata alle eurolla litra"
Julkaistu: 25.11. 12:29
"Maassamme on LVM:n teettämän arvion mukaan noin 700.000 vanhaa bensiinikäyttöistä autoa, jotka on mahdollista muuntaa etanolia käyttäviksi flexifuel-autoiksi."
"Käytännössä etanolimuunnosmahdollisuus koskee ennen 1.1.2007 käyttöön otettuja bensiiniautoja. Muutos flexifuel-autoksi voidaan tehdä etanolimuunnossarjan avulla. Lisäksi muunnetussa autossa tulee olla moottorinlämmitin."
"Halvimmillaan flexifuel maksaa tällä hetkellä alle euron litralta ja vaikka sitä pienemmän energiasisällön vuoksi kuluu enemmän kuin bensiiniä, polttoainekustannukset jäävät laskutavasta riippuen pääsääntöisesti pienemmiksi kuin bensiinillä ajettaessa."
"Autosta riippuen eFlexFuel-muunnossarjan hinta asennuksineen on vajaasta 400 eurosta 600 euroon."
"Keskimääräisellä ajokertymällä se maksaa St1:n laskelmien mukaan itsensä takaisin säästettyinä polttoainekuluina noin vuodessa."
- http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1448358493784.html
Olisi kiinnostava lukea jostakin tutkimusesta jossa punnittaisiin asennuksen etuja ja haittoja, sekä tarkemmin osoitettaisiin millaisen kulutuksen ja millaisiin bensakoneisiin asennettuna ja millaisilla vuosittaisilla kilometeillä muutossarjan asennus olisi mielekästä taloudellisesti.
Brasiliassahan homma on aivan vakioperinne ja toimivaksi todettu...sokeriruokoa tankkiin.
"Flexible-fuel vehicles in Brazil"
- https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible-fuel_vehicles_in_Brazil
Sitten ympäristöllisesti ajatelen muutossarja saattaa olla sinänsä ihan kannatettava vaihtoehto.
Ps. Itse en toistaiseksi ole sen paremmin FlexFuel-vaihtoehtoon perehtynyt. Vanhan dieselauton vaihtaminen johonkin suht' mukavaan käytettyyn bensakiessiin mutossarja mielessä saattaisi olla yksi harkittava vaihtoehto.
Flex Fuel Company: http://flexfuel-company.fi/
StepOne Tech Oy: http://eflexfuel.fi/info
Autohuolto Cardone: http://www.cardone.fi/index.php/eflexfuel
Trafi: Flex-Fuel etanoli-muutossarja
18
2632
Vastaukset
- BI-Fuel
Ihmeellistä ettei alan konkaria Fue Flex Finlandia ole mainuttu?
On kuitenkin myynnyt etanolimuunnossarjoja vuodesta 2009 alkaen, Lisäksi ollut mediassa mm. Min Morgon ja Ajankohtainen kakkonen ohjelmassa :)
Sivusto:
http://fuelflexfinland.fi/
Verkkokauppa:
https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/
Min Morgon ja Ajankohtainen Kakkonen ohjelmat:
http://fuelflexfinland.fi/yrityksestamme/videot/ - Flex_Fuel
"Ihmeellistä ettei alan konkaria Fue Flex Finlandia ole mainuttu?"
Vai oikein ihmeellista. Avauksen pointti oli alla oleva, joka puolestaan ei vaikuta lainkaan kiinnostavan.
[ Olisi kiinnostava lukea jostakin tutkimusesta jossa punnittaisiin asennuksen etuja ja haittoja, sekä tarkemmin osoitettaisiin millaisen kulutuksen ja millaisiin bensakoneisiin asennettuna ja millaisilla vuosittaisilla kilometeillä muutossarjan asennus olisi mielekästä taloudellisesti. ]
Sen sijaan pikaisella haulla esille leitteut linkit herättävät kritiikkiä, kun kaikki mahdolliset eivät tulleet alaa tuntemattomalla huomioitua ja joita linkkejä vielä edelsi maninta: "Ps. Itse en toistaiseksi ole sen paremmin FlexFuel-vaihtoehtoon perehtynyt."
Ps. Itselleni on aivan yksi halea mitkä firmat muutoksia tekevät, kunhan ne on vain toteutettu hyvällä tekniikalla ja ammattitaidolla.
Linkittämäsi firma vaikuttaa vain maahantuovan, markkinoivan ja myyvän ko. tuotteita, olematta niiden asennuksen ammattilainen (?).
Muutoksia tekevät ja / tai laitteita markkinoivat firmat eivät olleet se itse asian pihvi vaan vain extrana mukana omine lisätietoineen, mutta kiitos kuitenkin lisälinkistä ja lisääkin saa laittaa jos joku sellaisia tuntee.
Pitäisköhän itse alkaa selvittää nykyisen asuinmaan säädöksiä ja mahdollisuuksia josko vastaavan pelkän tuotteiden myynntiin keskittyvän netti-busineksen voisi nostaa pystyyn, hankkien niille osaavat yhteystyökumppanit asennuksiin ;-)
PsPs. Jos saivartelulinjalle halutaan lähteä, niin tuolla kaivatulla sivustolla on useita kirjoitusvirheitä joissa yhdyssanoja ei ole sellaisiksi tunnistettu ;-)
En myöskään löytänyt vastaava laaja asennusverkostoa kuten alla olevalla yrityksellä:
- http://eflexfuel.fi/asennuspisteet - Flex_Fuel
Alaa itse sen tarkemmin tuntematta, alla vakuutetaan heidän olevan ensimmäinen yritys, jonka käyttämä tekniikka on läpäissyt viralliset päästömittaukset Suomessa.
Olisin toki kaivannut linkin ko. virallisina manittuihin testeihin, missä ja milloin toteutettu ja minkä status niillä vaikkapa TRAFia ajatellen ja ovatko ne kaikilta ko. laitteistoilta vaadittavat testit.
Sivuilta en myöskään löytänyt tarkempia tietoja yrityksestä, milloin perustettu firma on kyseessä jne., eli visiitti kaupparekisteriin pitäisi tehdä.
"Polttoaineen tunnistaminen tapahtuu – poiketen kilpailijoista – etanolianturilla, jolloin polttoaineen tunnistaminen tehdään reaaliajassa ja samalla pidetään huolta siitä, että auto toimii niin kuin sen on alkuperäisesti tarkoituskin toimia. eFlexFuel E85-muutossarjan toiminta perustuu samaiseen tekniikkaan kuin monet tehdasvalmisteiset flexfuel-autot."
"Täten eFlexFuel on myös ensimmäinen Suomessa viralliset päästömittaukset läpäissyt etanolimuutossarja. Päästömittaukset projektiautollemme tehtiin yhteistyössä ST1:n kanssa."
- http://eflexfuel.fi/e85_muutossarja - RERE85
Mitä noita muuttelemaan. RE85 vain tankkiin ja matka jatkuu normaalisti. Ennen katsastusta sitten tankki täyteen 95E ja vikavalon nollaus. Ainoa hyöty tuosta sarjasta on se, että vikavalo ei pala ohjainpiirin luullessa päästösensorin olevan rikki.
- Tankkasin_juuri
98-oktaanista tankin täyteen Eu:n sydämessä hintaan 1.08€/l. Ei tarvitse mitään Ecoja tai Flexejä edes miettiä. Kansalaiset, Suomessa teitä huijataan tälläkin asialla.
- ducel
Otin juuri sen Fuelflexin laitteen pois autosta, se vain rikastaa seosta, eikä pysty tunnistamaan, millainen seos on suuttimien läpi menossa.
Ei mitään järkeä. - Flex_Fuel
ducel kirjoitti:
Otin juuri sen Fuelflexin laitteen pois autosta, se vain rikastaa seosta, eikä pysty tunnistamaan, millainen seos on suuttimien läpi menossa.
Ei mitään järkeä.Edelleenekään ei ole ollut aikaa perehtyä alan tekniikkaan ja siihen onko ja jos millaisia eroja eri toimittajien laitteilla.
Ilmeisesti tuo vaihtoehto ei ole kuitenkaan aivna viaton tekniikan hyvinvointia ajatellen ja kylmissä olosuhteissa vielä hasteellisempaa.
"E85, corrosive to motor? pros vs cons?"
- http://www.gtrlife.com/forums/topic/48559-e85-corrosive-to-motor-pros-vs-cons/
Muistaakseni vaikkapa Ford Fiestaa sai aikoinaan tehdasvalmisteisesti Euroopassa FlexFuelille sovellettuna ja linee muitakin merkkejä.
Muuan ulkolaisen foorumin henkilö oli ostanut Ford Connectin 150hv:n bensakoneella (2014?) ja kirjoitti tiedustelun merkin edustajalle, että josko sitä voisi käyttää E85:llä, sillä hän oli tietoinen Fordin jo tehtaalla E85:lle sovelletuista malleista.
Vastaus oli hieman ympäripyöreä jossa viitattiin UN saamaan kantaan jossa kehoitettiin luopumaan ruokapohjaisista polttoaineista ja kirjeessä viitattiin tuohon Olivier De Schutter raporttiin ja siksi Ford ei sittemmin E85-sovelluksia tekisi. Vastineessa manitiin E85 korrosiivisyydestä ja auton takuuongelmista jos kuitenkin E85 käyttäisi jolle auto ei ole tehtaalla sovellettu.
"Controversy Food vs. fuel"
- https://en.wikipedia.org/wiki/E85#Controversy
"Réclamation de l'ONU (https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations) pour la fin de la commercialisation de l'E85"
- https://fr.wikipedia.org/wiki/E85_(carburant)#R.C3.A9clamation_de_l.27ONU_pour_la_fin_de_la_commercialisation_de_l.27E85
"EU, US should abandon biofuels: UN rapporteur" - October 17, 2012
"The European Union and the United States should stop using biofuels as they are hampering food production, the UN's special rapporteur for the right to food Olivier De Schutter told AFP on Wednesday."
- http://phys.org/news/2012-10-eu-abandon-biofuels-rapporteur.html
Yllä olevan perusteella vaikuttaisi, että USA:ssa ja EU:ssa E85 riskeeraa jossakin vaiheessa kadota markkinoilta (?). - Flex_Fuel
ducel kirjoitti:
Otin juuri sen Fuelflexin laitteen pois autosta, se vain rikastaa seosta, eikä pysty tunnistamaan, millainen seos on suuttimien läpi menossa.
Ei mitään järkeä.Muistaakseni tehdassovelletuissa E85:lle soveltuvissa autoissa on erilaiset suuttimet polttoaineen korrosoivuuden vuoksi.
Tehdäänkö suuttimien vaihdot automaattisesti noiden FlexFuel-kittejä myyvien ja asentavien toimesta ja jos ei niin eikös se riskeeraa aiheuttaa murheita pidemmällä ajalla?
Entä tankki ja polttoainelinja, sillä eikö vanha metallitankki (autot joissa sellainen on) riskeeraa ruostua ajan kanssa E85:lla ja siksi aiheuttaa muitakin ongelmia?
Eli eikö tuossa muutoksessa hyvin tehtynä tulisi tehdä muutoksia koko systeemiin?
- Flex_Fuel
Näissä Flex-Fuel systeemien jälkiasennusta markkinoivissa artikkeleissa häiritsee niiden puolitotuudet ja vajavaisuudet, eli ei lainkaan kerrota riskeistä mitä tuollainen systeemi auton tekniikalle edustaa.
Ei myöskään mainita sen mahdollisista ongelmista kylmällä ja varsinkin pakkaslukemissa.
Jos muutostyö tehdään kunnolla, niin lukemani perusteella ei tule tyytytä vain tuohon boxiin, vaan tulee tehdä laajempia muutoksia kuten suuttimet ja pottoainelinja kokonaisuudessaan.
Euroopassa myynnissä on vain ani harva itse valmistajan etanol-yhteensopivaksi sertfioima automalli, taitaa olla tällä hetkellä vain kaksi tai kolme, kaikki Bentleyt, sekä Flex-Fuel Golf.
Mikäli takuuaikaiseen autoon asennuttaa tuollaisen systeemin, niin takuut raukeavat siihen paikkaan.
Myös nuo laskennalliset rahalliset hyödyt ovat kiistanalaisia, sillä auto kuluttaa enempi ja etanolin verotus voi nousta milloin vain ja sen litrahinta myöskin.
*
"Suomessa on noin miljoona bensiiniautoa, jotka voisi päivittää helposti käyttämään bioetanolia polttoaineenaan."
"Suomalainen StepOne Tech on ylpeä tuotteestaan. Yritys on kehittänyt omien sanojensa mukaan maailman parhaan bensiiniautojen etanolimuutoslaitteiston, jonka todelliset päästöt on mitattu VTT:n toimesta, ja jota pystyy valvomaan myös älypuhelimen kautta."
"StepOne Techin laskelmien mukaan autoilijan rahallinen säästö bensiiniin verrattuna on noin 15-20 prosenttia. Keskimääräisellä 20 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä säästö on helposti satoja euroja vuodessa."
"Etanolimuunnos asennuksineen maksaa noin 400 euroa ja päälle tulee noin neljänkymmenen euron muutoskatsastuskulut. Kustannukset saa katettua noin vuoden ajolla."
Koko artikkeli:
- http://www.iltalehti.fi/autot/201612052200036289_au.shtml
.- faktaat
Valmistajan kommentit ei ole puolueettomia. Valmistajaa ei kiinnosta pätkän vertaa antaa lupausta käyttää e85:sta vaan helpointa on sanoa ettei tiedetä vaikutuksia. Sen sijaan polttoaineputkien kumi on jo 60-luvulta lähtien ollut sellaista ettei se "sula" etanolista. Suuttimet täytyy olla riittävän isolla kapasiteetilla, jotta ne voi suihkuttaa etanolia sen 30% tarvittaessa. Jos auto toimii niin ihan hyvin voi ajaa.
- Kannattaa-miettiä
Olin tässä yhteydessä flexfuel turhakkeen valmistajaan. Kyselin heiltä, miten on testattu moottorin, ruiskun ja polttoainelinjojen kestoa. Kysyinpä myös sitä, mitenkä mekaaninen lisähärpäke suojaa millään tavoin mm. moottorin tiivisteitä, ruiskun osia, tai polttoaine järjestelmää, varsinkin vanhemmissa autoissa, joita ei ole ylipäätään tehty kestämään etanooli bensiiniä. Sattuipa niinkin, että heidän mukaansa tuo "keksintö" soveltuu minunkin autooni, joka vuosimallia -98. Ovat kuulemma kaverien autoissa laitetta testanneet, tutkittu vain silmämääräisesti, ja mukana ovat tahot kuten vtt, trafi, jotka ovat hurahtaneet tähän ilmasto uskontoon. Eli pelkkiä teoreetikkoja on toteamassa asioita, jotka todellisuudessa autoista ei tiedä hittojakaan. Sattuupa olemaan niinkin, että autoni käsikirjassa yksiselitteisesti ja selkeästi lukee, että lisäaineiden käyttö polttoaineessa (Bensiini) on kielletty, ja lisäaineethan tarkoittavat juuri polttoaineen jäänestoa, eli alkoholia, eli etanooli pohjaista jäänestoa. Tämä kielto on jo annettu -98 vuosimallin autoon, niin mitenkä ihmeessä tämä mekaaninen laite nyt sitten mahdollistaa jopa 85% etanooli bensiinin käytön, kun jo pienikin määrä on kielletty. Aivan varmasti on niinkin, että laitteella on perävalo vastuut ja takuut, kun koneenne paukkuu, ette saa mistään korvausta. Koko touhu perustuukin musta tuntuu menetelmälle, jota on markkinoitu harhaanjohtavasti, ja jota ei todellisesti sekä perusteellisesti ole edes tutkittu, mutta silti kehdataan markkinoida jopa kotivähennys, että verohelpotuksin.
Kannattaa ennen asentamista harkita tarkoin vastuu asiaa, jos jotakin sattuu, voisinpa sanoa niinkin, että kun sattuu, sillä monissa vanhoissa merkeissä on kielletty lisäämästä jo pieniäkin määriä etanolia, eli jäänestoa. Eipä unohdeta sitäkään tosiasiaa, että etanoolibensiiinillä kulutus kasvaa, ja tehot laskee, kun moottorin tehosta iso osa menee alkoholin polttamiseen. Voisi hirteisesti verrata jopa ihmiseen, jos ihminen nauttii alkoholia runsaasti, teht laskee, ja maksa joutuu koville. Kumma vimma vaan valtiolla ja lukuisilla yrityksillä on kova vimma tuhota ihmisten omaisuutta joutumatta siitä vastuuseen. Maantiesuola syövyttää autot ja autotallien lattiat piloille, näillä polttoaine "ihmeillä" taas tuhotaan ihmisten moottorien tiivisteet ja lopulta koko kone, eikä taaskaan löydy vastuunkantajaa asiaan.
Tulen julkaisemaan kyllä koko jutun ja keskustelun, jonka Flexfuel puljun kanssa kävin, jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä asiassa, mutta minun autooni ei tollasia vekottimia laiteta tasan. - pykmestari
12 vuotta sitten hain saksasta audin 2litranen ixpisteruisku, 4 vuotta oon tankannut ylöjärvellä kahesta mittarista puolet viinaa puolet pensaa.Ei mitään muutoksia eikä ongelmia,katsastuksella en polttoainemuutoksen vuoksi ole käynyt,ajelen vaan.Toki ennen vuosileimaa mennää tankillinen pensalla.Autolla lähdetään aina lämpösestä tallista,ajelen vain pikkupätkiä eläkeukko kun oon,8,5 pyörii kulutus.En varmaankaan halvempaa mukavaa kyytiä helposti saa,80 audi on osottautunut melko hyväksi kulkupeliksi,mun ei tarvi saada naapureita kateelisiksi
- Ggjhdfggg
Ilman mitään lisälaitteita olen tankannut kolmeen autoon lantrattua e85:ttä ilman tiedossa olevia ongelmia. Pullakahvit per tankillinen noin on yleensä säästänyt. Lisälaitteita en asentaisi, vaan joko raakana ilman vemputtimia tai sitten ostaisin jo tehtaalla flexiksi viritetyn.
- etanoliseos
Mazdassa nytkin puolet bensaa/ E85 tankissa. Kiihtyvyys heikkeni ja kulutus lisääntyi 20%.
Säästöä 3€ tankillisessa.
Etanoliseos pitää koneen sisäosat puhtaana, mutta öljynvaihtoväli on puolitettava. - onkoveroetuja
Jos laittaa muunnossarjan ja hyväksyttää sen katsastuksessa, niin aleneeko auton päästöt ja laskeeko käyttövoimavero sen mukaisesti?
- Ei-todellakaan
No mitäs luulet? Laskeeko tässä kapisessa maassa muka verotus, vaikka pistäisitte polkimet ja ketjuvedon autoonne. Näillä E85 muutossarjoilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin saada vanhoista autoista koneet tuhottua. Kuinka monien autojen käsikirjassa lukeekaan, että kaikenlaisten lisäaineiden käyttö kielletty ehdottomasti, eli tarkoittaa juuri sitä, että alkoholia ei bensiinin sekaan laiteta.
- lambdasäätö
Kylmäkäynnitys vaikeutuu ja öljynvaihtovälit puolittuu. Kulutus kasvaa vähintään 35%.
- Hikimies
Jos auton muuttaa toimimaan e85 autovero nousee volvov70 184.33e sanoo trafi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516563Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?384457HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972587- 1351898
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3921492- 141319
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101273Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76982- 115955