PCO ja e-pillerit

PCO-diagnosoitu

Hei,

olen 24- vuotias tyttö ja 15 vuotiaana minulle määrättiin ensimmäiset e-pillerit. Muutaman vuoden päästä tästä minulla alkoi kuukausittain ilmenemään välivuotoja, jonka vuoksi pillerit vaihdettiin. Tästä seurasikin muutaman vuoden rumba, jonka aikana minulle määrättiin 3 tai 4 eri pillerit, ja joka kierrossa oli muutaman päivän välivuodot (niin runsaat, että tarvitsi siteitä). Välissä kokeiltiin minipillereitä, jotka aiheuttivat aknen kaltaista näppylöiden ilmaantumista erityisesti kasvoihin, ja taas vaihdettiin e-pillereihin (takaisin ensimmäiseen merkkiin, eli Yasminiin). Kun välivuodot jatkuivat päätin että paskat, lopetan kokonaan hormonaalisen ehkäisyn.

Muutaman kuukauden päästä huomasin, että menkat alkoivat tulla epäsäännöllisesti ja KP 65 hakeuduin gynelle, jossa huomattiin PCO. Kun puheeksi tuli ehkäisy, niin pillerit jälleen. Kun sanoin, etten haluaisi enää hormonaalista ehkäisyä niin vastaus oli "kultaseni, sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa, pillerit hoitavat PCO:aa". Tämä tapahtui pari kuukautta sitten ja pillereiden myötä tuli jälleen välivuodot, plus itse menkat kestivät 7 päivää erittäin runsaina ja kivuliaina. Pillerit ovat myös muuttaneet minua todella paljon, nykyään olen erittäin itkuherkkä ja mieli voi muuttua minuutin aikana monta kertaa. Hakkaan täällä päätä seinään ja pohdin, mitä vaihtoehtoja minulla on? Mieheni ei haluaisi vielä lasta, mutta hän sanoi, että haluaa entisen minäni takaisin, koska nykyään raivoan myös hänelle jatkuvasti. Haluaa siis minun lopettavan nuo pillerit. Mitä teen?

1

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdghrf

Ehkäisylaastari ja ehkäisyrengas voivat yhtälailla tulla kyseeseen. Niissä on samoja hormoneja kuin yhdistelmäpillereissä, mutta annostelu vaan on erilainen. Joillakin juuri se hormonien tasainen vapautuminen pillereiden aiheuttamien hormonipiikkien sijasta on parempi.

Vaihda lääkäriä, jos koet ettet saa asiallista kohtelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      20
      3365
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      12
      2785
    3. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2414
    4. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1817
    5. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      49
      1555
    6. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1418
    7. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      41
      1381
    8. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      8
      1335
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      52
      1253
    10. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      262
      1115
    Aihe