Valmentaja käytti seksuaalisesti vuosia hyväkseen. Korkeushyppääjä Sjöbergin valmentajana oli suomalainen Viljo Nousiainen!
http://www.iltasanomat.fi/yleisurheilu/art-1448511581525.html
Viljo Nousiainen teki Patrik Sjöbergistä ME-miehen. Kulissien takana kaikki ei ollut hyvin.
Korkeushypyn entisen ME-miehen Patrik Sjöbergin äiti Birgitta on kertonut Ruotsin radiolle tunteistaan, jotka nousivat pintaan Patrikista neljä vuotta sitten julkaistun elämäkerran jälkeen.
Vuonna 2011 Sjöbergistä ilmestyi kirja Det du inte såg (Se, mitä et nähnyt). Siinä Sjöberg paljasti, että hänen isäpuolensa ja valmentajansa Viljo Nousiainen käytti häntä seksuaalisesti hyväkseen.
– Minun oli pakotettava itseni lukemaan kirja. Istuin ja odotin vain, mitä paljastuisi. Vasta silloin tajusin. Asiat loksahtivat kohdalleen. Se oli kuin nyrkinisku naamaan, tai suuri suru.
– Elämäni raskaimmat vuodet tuntuivat vielä pahemmilta, kun niitä katsoi peruutuspeilistä. Olin hypätä parvekkeelta, Birgitta Sjöberg kertoi Ruotsin radion dokumenttiohjelmassa.
”Minulla oli unelma toimivasta perheestä”
Kirjan ilmestymisen jälkeen muutkin korkeushyppääjät, ruotsalainen Yannick Tregaro ja norjalainen Christian Skaar Thomassen kertoivat joutuneensa Nousiaisen hyväksikäytön uhreiksi.
Sjöberg oli neljännellä luokalla, kun Nousiainen alkoi valmentaa häntä. Pian Nousiainen muutti Patrikin ja hänen äitinsä kotiin.
– Rakastuin salamana, kun Viljo tuli meille. Hän oli hyvännäköinen, ja hänen silmänsä loistivat, Birgitta kertoi dokumentissa.
– Ulospäin kaikki vaikutti mukavalta. Sporttinen perhe viihtyi hallilla harjoittelemassa lähes koko ajan ja kiersi kilpailuissa. Kulissien takana ei ollut niin kivaa. Kesti aivan liian kauan, ennen kuin erosin Viljosta.
– Minulla oli unelma toimivasta perheestä. Olin kai jonkinlainen panttivanki sille, että Viljolle olisi lähistöllä joku nuori kaveri, Birgitta jatkoi.
Ei osannut aavistaa
Birgitan mukaan heidän seksielämänsä oli olematonta, ja Nousiainen keksi aina tekosyitä. Hän epäili valmentajan olevan homo, mutta ei osannut silti aavistaa asioiden oikeaa laitaa.
– Olen märehtinyt näitä asioita monta vuotta. Lopuksi olen päättänyt lopettaa ajattelemisen. Ei voi sanoa, etten olisi ollut kiinnostunut poikani urheilemisesta. On käsittämätöntä, etten pystynyt näkemään, mitä tapahtui.
Sjöberg kehittyi huippuhyppääjäksi ja piti tuloksella 242 hallussaan korkeuden maailmanennätystä 1987–88.
Nousiainen kuoli kesällä 1999. Sjöberg on usein kertonut tunteneensa helpotusta, kun isäpuoli menehtyi. 50-vuotias Sjöberg kertoi dokumentissa, ettei tiennyt treenarinsa käyttäneen hyväksi myös muita poikia.
– Kun sain Viljon lopettamaan, tunsin vapautusta. Tunsin, että helvettini oli ohi. Olen saanut kritiikkiä siitä, etten tehnyt mitään, vaikka tiesin, mitä oli tekeillä. Olen kriitikoiden kanssa samaa mieltä, Sjöberg sanoi.
Matti Einiö
Ruotsalaisurheilija Patrik Sjöbergin salaisuus.
2
213
Vastaukset
- Johan_oli_uutinen_huh
Ja/ och samma på svenska: (Nousiainen kuoli 55-vuotiaana 1999)
Sjöbergs mamma om sexuella övergreppen
Publicerad 26 nov 2015 kl 12.30
http://www.expressen.se/gt/sport/sjobergs-mamma-om-sexuella-overgreppen/
GÖTEBORG. De mörka hemligheterna och beskyllningarna blir allt fler.
Nu talar Birgitta Sjöberg ut efter Viljo Nousiainens sexuella övergrepp mot Patrik Sjöberg.
– Man ville nästan hoppa ut från balkongen, säger hon i P3 Dokumentär.
Samtidigt har ännu ett offer för Viljo Nousiainen trätt fram.
Det var 2011 som bomben briserade.
Patrik Sjöberg skrev boken "Det du inte såg" – en självutlämnande bok där han berättade om övergrepp från sin tränare och styvpappa Viljo Nousiainen.
I kölvattnet av Sjöbergs berättelse trädde fler fram och berättade att de som pojkar utsatts för liknande saker som den svenske höjdhoppsstjärnan.
När P3 Dokumentär i programmet "Patrik Sjöberg och sexövergreppen", producerad av Karin Hållsten och Marcus Leifby, nu tar upp ämnet träder ännu en man fram och berättar om vad han utsattes för som pojke.
Det är nya, skakande detaljer som kommer fram
Har skämts jättemycket"
Mannen, som nu är 46 år gammal, berättar att han litade helt på sin hyllade tränare. Enligt mannen grundade sig mycket av tilliten på att Viljo "hade ju Patrik och Patrik var ett trumfkort för Patrik hade ju inte sagt något annat".
– Jag har skämts jättemycket och det har varit jobbigt, säger mannen i dokumentären.
Han tar upp en episod när Viljo Nousiainen visade honom en porrfilm.
– Han (Viljo) frågade mig: "Får du stånd av det här?" och så knäppte han upp mina byxor och började runka på mig. Sen gick han därifrån.
– Jag insåg att det var fel, men problemet var att det inte var någon som skulle tro på mig... Att berätta för någon och försöka övertyga dem om att det hade hänt – det var inte läge för det, säger mannen.
Har skämts jättemycket"
Mannen, som nu är 46 år gammal, berättar att han litade helt på sin hyllade tränare. Enligt mannen grundade sig mycket av tilliten på att Viljo "hade ju Patrik och Patrik var ett trumfkort för Patrik hade ju inte sagt något annat".
– Jag har skämts jättemycket och det har varit jobbigt, säger mannen i dokumentären.
Han tar upp en episod när Viljo Nousiainen visade honom en porrfilm.
– Han (Viljo) frågade mig: "Får du stånd av det här?" och så knäppte han upp mina byxor och började runka på mig. Sen gick han därifrån.
– Jag insåg att det var fel, men problemet var att det inte var någon som skulle tro på mig... Att berätta för någon och försöka övertyga dem om att det hade hänt – det var inte läge för det, säger mannen.
Sjöbergs mamma: "En käftsmäll"
Patrik Sjöberg själv är med i dokumentären och förklarar att han förstod att andra var utsatta.
– Jag förstod ju vad det handlade om men jag orkade inte ta tag i det just då, säger Sjöberg.
I dokumentären berättar Patriks mamma Birgitta Sjöberg om sina känslor efter att boken kommit ut.
– Det var en käftsmäll, eller en stor sorg. De åren som var de värsta i mitt liv var ännu värre när man tittar i backspegeln... Man ville nästan hoppa ut från balkongen, säger hon.
"Jag blev blixtförälskad"
Birgitta berättar också om de samvetskval hon stod inför – och att hon inte förstod vad som verkligen utspelade sig mellan Viljo och Patrik.
– Jag var väl någon slags gisslan för att han (Viljo) skulle ha en ung kille på nära håll.
Under fyra års tid bodde Birgitta och Viljo, som blev Patrik Sjöbergs tränare när den talangfulle friidrottaren gick i fjärde klass, ihop.
– Han (Viljo) såg väldigt bra ut, var vältränad och hade ögon som glittrade. Jag blev blixtförälskad när han steg in i hallen. Jag föll väl som en fura, säger Birgitta Sjöberg.
Drömde om en fungerande familj
Birgitta drömde om en fungerande familj – men allt blev inte som hon hade tänkt sig.
– Utåt sett såg det väldigt trevligt ut... Sportiga familjen som var på Slottsskogsvallen och åkte runt på tävlingar – men bakom kulisserna var det inte särskilt kul. Det tog alldeles för lång tid innan jag bröt upp, konstaterar Birgitta Sjöberg i P3 Dokumentär.
Patrik Sjöberg är en av Sveriges största friidrottare genom tiderna.
På meritlistan finns bland annat världsrekord, VM-guld utom- och inomhus samt tre OS-medaljer.
Under hela karriären tränades han av Viljo Nousiainen som avled 1999. Nousiainen blev 55 år gammal. - Intressant_juuh
Oohh... vilken hemlighet! :O
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760