Eräänä kauniina syyspäivänä minä kävelin metsässä ja näin yläpuolellani lentävän kurkiauran. Mieleeni nousi usein kuulemani sanonta: "Vapaana kuin taivaan lintu". Mietiskelin asiaa hetkisen verran ja tajusin yhtäkkiä, ettei lintu todellakaan ole sitä, mitä minä pidän vapaana.
Ajatus lintujen vapaudestahan kumpuaa siitä, että ne osaavat lentää, mutta mielestäni se, että voi teoriassa lentää minne haluaa, ei yksin riitä tuomaan vapautta. Linnut ovat vaistojensa vankeja. Linnut eivät tee asioita, koska ne haluavat, vaan koska niiden on pakko. En vaan kykene pitämään sitä vapautena.
Mielestäni ihmiset ovat eläimistä kaikkein vapaimpia, koska meillä on kyky päättää elämästämme. Useat meistä tuntuvat luulevan, että olemme yhteiskunnan vankeja, mutta oikeastihan emme ole... Vai ovatko muut? Minä en ainakaan koe olevani, mutta mistä voin oikeastaan tietää, mitä kanssaihmisteni päiden sisällä liikkuu?
Mielestäni vapaus on kykyä päättää itse omista asioistaan ja noudattaa päätöksiään.
Haluaisin kuulla teidän muiden mielipiteitä siitä, mitä vapaus on. Haluaisin kuulla, pidättekö lintua vapaana. Haluaisin kuulla, pidättekö ihmistä vapaana.
Mietiskelin
11
121
Vastaukset
- Nooobudyy
Ajattelusi oli niin hienoa ja mahtipontista, joten päätin kirjoittaa tähän "vanhaan" keskusteluun. Eräänää kauniina syysiltana pohdiskelimme ystäväni kanssa olemmeko yhteiskunnan vankeja. Tulimme tulokseen, että olemme. Herämme, käyemme koulussa, tulemme kotiin, teemme läksyt ja toistamme tämän edellä sanotun 190 kertaa vuodessa. Kun olemme käynneet koulun loppuun menemme töihin ja keräämme yhteiskunnalle verorahoja kunnes kuolemme pois.
Rankan koulutuksen ja jatkuvan työnteon takia olemme ikuisesti yhteiskunnan vankeja. Vaikka ihmisillä on vapaus päättää mitä tehdä olemme kuitenkin osin lintuja, vaistojen vangeissa eläviä yksilöitä. Olemme yhteiskunnan vankeja.
Raha, on ainoa väline, jonka avulla ihminen saadaan pois yhteiskunnan vankilasta. Rahan avulla voi toteuttaa unelmiaan ja elää oikeata elämää mitä elettiin 1900-luvulla.Jos ihminen saisi olla tosiaan "vapaa" vailla mitään yhteiskunnan sääntöjä, kumoaisi se yhteiskunnan. Et saa mennä ja tappaa toista, koska se on laissa. Ilman mitään lakeja vallitsisi anarkia, (Katso: Sudan ja Somalia) joka ei välttämättä ole kovin hyvä asia.
- Nooobudyy
Lintu on vapaa, sillä saa tehdä mitä haluaa esimerkiksi tappaa kenet haluaa. Me ihmiset olemme yhteiskunnan lakien ja aatteiden vankeja. Vapaus tarkoittaa sitä ettei ole esteitä, jotka estää ttoimintaa. Yhteiskunta estää monenlaisia asioita. Olemme vankeja. Meidän täytyisi jokaisen herätä.
Nooobudyy kirjoitti:
Lintu on vapaa, sillä saa tehdä mitä haluaa esimerkiksi tappaa kenet haluaa. Me ihmiset olemme yhteiskunnan lakien ja aatteiden vankeja. Vapaus tarkoittaa sitä ettei ole esteitä, jotka estää ttoimintaa. Yhteiskunta estää monenlaisia asioita. Olemme vankeja. Meidän täytyisi jokaisen herätä.
Tänä aamuna heräsin herätyskelloni sointiin. Nousin ylös, keitin kahvit, puin päälle, join kyseiset kahvit ja lähdin kouluun.
- Nooobud
Noniin jätetään vitsit sikseen. Ajattelitko, että olemme yhteiskunnan vankeja vai emme?
Nooobud kirjoitti:
Noniin jätetään vitsit sikseen. Ajattelitko, että olemme yhteiskunnan vankeja vai emme?
Emme.
Ei yhteiskunta toimisi ilman lakeja ja sääntöjä. Jos niitä ei olisi, ei monikaan tärkeitä asioita olisi olemassa. Rikollisuutta olisi paljon ja saattaisit kuolla heti huomenna.
Eli yhteiskunta on hyvä asia.- Nooobud
Mutta, vaikka yhteiskunta on hyvä asia, se ei tarkoita sitä, että emme olisi yhteiskunnan vankeja.
- NOOOOBUUUUUDIIII
Tähänkö keskustelumme loppui? Minun tyrmäykseen?
- Nooobudyy
Heräsin aamulla yhteiskunnan arvojen ja sääntöjen takia aikasin, jotta ehdin kouluun. Puin päälle, join kahvit ja lähdin kouluun, koska minun oli pakko.
- Nooobudyy
rekt. Yuo got nothing to say bitch?
- 80lähenee
Minä tunnen itseni aika vapaaksi. Ainoa mikä tällaista eläkkeellä olevaa rajoittaa, on terveys, joka ei tässä iässä ole enää paras mahdollinen. Pienentyneet tulotkaan eivät haittaa, kun on jo monta vuotta osannut säädellä elinkustannuksiaan niiden mukaan. Verojakin maksan edelleen, yli neljänneksen tuloistani, mutta se on kansalaisvelvollisuuteni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894230
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032393Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342378Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972144Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321895
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 291558
- 761321