Laturin korjaaminen

Janus

Mä mietin tässä että minkälaisia juttuja laturin korjaamisessa pitää ottaa huomioon, kun vehje ei lataa? Onko homma noin ylipäänsä vaikeaa? Mistä tiedän onko diodisilta ehjä, tai hiilet kuluneet, tai jännitteensäädin mäsä? Olen kyllä autoa korjaillut, mutta laturi on ihan uusi juttu. Kaikki apu on tervetullutta. P.S. Auto on 15 v. vanha japsi, eli ei mitään rakettitekniikkaa.

20

15868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleisin

      yleisin vika on hiilten loppuminen, ootkos mitannut akulta lataako yhtään mitään?

    • Boschilla:

      Japseista en varmasti tiedä, mutta Boschin laturissa oli yhdistetty jännitesäädin ja hiilet laturin takaosassa, kiinni kahdella ruuvilla. Palikka oli sellainen vanhanaikaisen transistorin (TO-3) näköinen ja helppo vaihtaa. Varaosaputiikissa maksoi vähän toistakymmentä euroa. Hiilien kuluminen on tavallisin syy latausongelmiin ja hiilet voi mennä aika nopeastikin, jos varsinkin liukurenkaat on kuluneet. Jos hiiliä on vielä jäljellä enemmän kuin muutama milli, niiden päitä voi jopa vuolla vaikka puukolla, jos saavat huonon kontaktin vaikka kipinöinnin seurauksena.

    • latureita

      en ole korjaillut, avannut kylläkin useita, mutta kun ne on tehty kertakäyttöisiksi - diodisillat murenee käsiin jne, niin ei paljon innosta.

      Boscheja olen korjannut useita, hiilet ja säädin helppo vaihtaa vaikka laturin paikallaan ollessa (riippuu kyllä laturin sijainnista). Diodit on oikeita autodiodeja, jotka tee se itse mies vaihtaa vaikka yksitellen, tosin ja - siltoja (3 diodia / silta) saa kuulemma kohtuu hintaan. Jos laturi on auki kannattaa katsoa laakerit saman tien,

      • Hiili

        Ai jaha minkähän takia kuitenkin myydään tehdaskunnostettuja latureita japanilaisiin? Minkä takia kertakäyttölatureihin myydään hiiliä, hiilisiltoja, diodisiltoja ym?

        Boschin keskinkertaiset tekeleet eivät ole parempia kuin muutkaan. Itse vaihdoin hiilet Valeon laturiin vaikka Haynes väitti ettei voi vaihtaa. Eikä sitäkään laturia tarvinnut irrottaa.

        Mitä ne oikeat autodiodit ovat? Niitäkö on vain Boschilla? Naurettavat jutut sinulla.Et voi ainakaan sanoa olevasi ammattimies.


      • on sellainen
        Hiili kirjoitti:

        Ai jaha minkähän takia kuitenkin myydään tehdaskunnostettuja latureita japanilaisiin? Minkä takia kertakäyttölatureihin myydään hiiliä, hiilisiltoja, diodisiltoja ym?

        Boschin keskinkertaiset tekeleet eivät ole parempia kuin muutkaan. Itse vaihdoin hiilet Valeon laturiin vaikka Haynes väitti ettei voi vaihtaa. Eikä sitäkään laturia tarvinnut irrottaa.

        Mitä ne oikeat autodiodit ovat? Niitäkö on vain Boschilla? Naurettavat jutut sinulla.Et voi ainakaan sanoa olevasi ammattimies.

        metallirunkoinen 1/2" halkaisijaltaan oleva diodi, jota yleisesti käytetään mm vaihtovirtalatureiden tasasuuntaussilloissa. Nimellisvirrat on alkaen 25 A ja jännitteet 50 V ja ylöspäin. Näitä valmistavat monet tehopuolijohteita tekevät firmat. Kyseisten diodien käyttö alkoi -60 luvun lopulla kun vaihtovirtalatureita alkoi tulla markkinoille. Elektroniikkaliikkeissä maksoivat silloin monta markkaa kpl, nyt ovat halvempia ja rahan arvokin on kovasti muuttunut. Näitä sitten me innokkaat nuoret elekroniikkaharrastajat käytimme itse tekemissämme laitteissa. Olivat paljon tehokkaampia kuin aiemmin yleiset seleenisillat.

        Niissä japanilaisissa laturissa joita olen availlut on diodisilta tehty upottamalla jäähdytyslevyssä olevaan kuoppaan puolijohdepalanen ja sitten jotain lasikittiä päälle. Ongelmana on että tämä rakenne hajoaa helpommin, kuin "irtodiodeilla" (jotka on puristettu jäähdytyslevyyn) toteutettu rakenne. Kaikissa ko latureissa juuri tämä on ollut vikana.

        Siitä olenko ammattimies voidaan olla monta mieltä. Sähköalan opintoja harjoitin kolmessa eritasoisessa oppilaitoksessa yhteensä 10 vuotta ja leipä on sähköhommista tullut nelisenkymmentä vuotta.


      • Hiili
        on sellainen kirjoitti:

        metallirunkoinen 1/2" halkaisijaltaan oleva diodi, jota yleisesti käytetään mm vaihtovirtalatureiden tasasuuntaussilloissa. Nimellisvirrat on alkaen 25 A ja jännitteet 50 V ja ylöspäin. Näitä valmistavat monet tehopuolijohteita tekevät firmat. Kyseisten diodien käyttö alkoi -60 luvun lopulla kun vaihtovirtalatureita alkoi tulla markkinoille. Elektroniikkaliikkeissä maksoivat silloin monta markkaa kpl, nyt ovat halvempia ja rahan arvokin on kovasti muuttunut. Näitä sitten me innokkaat nuoret elekroniikkaharrastajat käytimme itse tekemissämme laitteissa. Olivat paljon tehokkaampia kuin aiemmin yleiset seleenisillat.

        Niissä japanilaisissa laturissa joita olen availlut on diodisilta tehty upottamalla jäähdytyslevyssä olevaan kuoppaan puolijohdepalanen ja sitten jotain lasikittiä päälle. Ongelmana on että tämä rakenne hajoaa helpommin, kuin "irtodiodeilla" (jotka on puristettu jäähdytyslevyyn) toteutettu rakenne. Kaikissa ko latureissa juuri tämä on ollut vikana.

        Siitä olenko ammattimies voidaan olla monta mieltä. Sähköalan opintoja harjoitin kolmessa eritasoisessa oppilaitoksessa yhteensä 10 vuotta ja leipä on sähköhommista tullut nelisenkymmentä vuotta.

        Ammattilainen ei vähättele laturia tuolla perusteella kertakäyttölaturiksi. Vaihdettavaksi se diodisilta on tehty noissakin. Se on aika epäolennaista hajoaako se irrotettava viallinen osa varsinkin kun yleensä joku 300tkm ajettu laturi on taloudellisesti järkevämpää vaihtaa koko laturi, näin myös Boschilla.

        Sitäpaitsi japanilaiset laturit eivät yleisesti ottaen kestoiässä häviä tippaakaan Boschin latureille.Mielipiteessäsi paistoi ikävästi tuo iänikuinen "kyllä saksalainen osaa ja japanista tulee vain kertakäyttöroskaa". Tähän tartuin koska se on väärä mielipide.


      • mielipiteesi
        Hiili kirjoitti:

        Ammattilainen ei vähättele laturia tuolla perusteella kertakäyttölaturiksi. Vaihdettavaksi se diodisilta on tehty noissakin. Se on aika epäolennaista hajoaako se irrotettava viallinen osa varsinkin kun yleensä joku 300tkm ajettu laturi on taloudellisesti järkevämpää vaihtaa koko laturi, näin myös Boschilla.

        Sitäpaitsi japanilaiset laturit eivät yleisesti ottaen kestoiässä häviä tippaakaan Boschin latureille.Mielipiteessäsi paistoi ikävästi tuo iänikuinen "kyllä saksalainen osaa ja japanista tulee vain kertakäyttöroskaa". Tähän tartuin koska se on väärä mielipide.

        voi olla puolestani ihan mikä vaan. Oma mielipiteeni (tästä laturiasiasta) perustuu pitkäaikaiseen ja monipuoliseen kokemukseeni autosähkölaitteiden parissa. Olen näillä palstoilla pitemmän aikaa antanut neuvoja autosähköasioissa ja saanut jopa kiitoksiakin.

        Kaltaisesi turhan inttäjän kanssa keskustelu taas ei hyödytä ketään, joten lopetan keskustelun puolestani tähän, alkuperäinen kyselijä sai jo minulta paikkansapitävää ja asiallista informaatiota.


      • Hiili
        mielipiteesi kirjoitti:

        voi olla puolestani ihan mikä vaan. Oma mielipiteeni (tästä laturiasiasta) perustuu pitkäaikaiseen ja monipuoliseen kokemukseeni autosähkölaitteiden parissa. Olen näillä palstoilla pitemmän aikaa antanut neuvoja autosähköasioissa ja saanut jopa kiitoksiakin.

        Kaltaisesi turhan inttäjän kanssa keskustelu taas ei hyödytä ketään, joten lopetan keskustelun puolestani tähän, alkuperäinen kyselijä sai jo minulta paikkansapitävää ja asiallista informaatiota.

        Alkuperäinen kyselijä ei saanut sinulta MITÄÄN informaatiota kysymykseensä. Ei hänellä ole mitään Boschin laturia autossaan. Ainoa antisi tässä oli että Boschin laturit ovat niin mainioita korjata ja japanilaislaturit ovat kertakäyttöisiä. Luuletko että tällaisesta täysin turhasta ja virheellisestäkin informaatiosta on jotain hyötyä kun kysytään vinkkejä laturin vianhakuun ja korjaamiseen?

        Sinun on aika turha kehuskella kokemuksellasi kun "neuvosi" ovat tuota luokkaa.


      • Hiili
        mielipiteesi kirjoitti:

        voi olla puolestani ihan mikä vaan. Oma mielipiteeni (tästä laturiasiasta) perustuu pitkäaikaiseen ja monipuoliseen kokemukseeni autosähkölaitteiden parissa. Olen näillä palstoilla pitemmän aikaa antanut neuvoja autosähköasioissa ja saanut jopa kiitoksiakin.

        Kaltaisesi turhan inttäjän kanssa keskustelu taas ei hyödytä ketään, joten lopetan keskustelun puolestani tähän, alkuperäinen kyselijä sai jo minulta paikkansapitävää ja asiallista informaatiota.

        Laitetaan nyt toiseen kertaan kun suomi24 yskii.

        Alkuperäinen kysyjä ei saanut sinulta mitään hyödyllistä informaatiota kysymykseensä. Toistan: ei mitään. Ei hänellä ole mitään Boschin laturia autossaan.

        Ainoa antisi tässä oli että Boschin laturit ovat niin mainioita korjata ja japanilaislaturit ovat kertakäyttöisiä. Luuletko että tällaisesta täysin turhasta ja virheellisestäkin informaatiosta on jotain hyötyä kun kysytään vinkkejä laturin vianhakuun ja korjaamiseen? Mutta kiva jos sait tyydytystä kun pääsit taas vähän lohkaisemaan.

        Olisit voinut olla mielipiteinesi hiljaa, parempia neuvoja kuin sinä "40v kokemuksella" täällä on jo kuultu. Kerropa missä pajassa tuollaisia ammattilaisia on että tietää välttää. Onneksi ei itsellä ole tarvetta sinunlaistesi neuvoihin turvautua.


    • Ian Fleming

      Omaan -84 sunnyyn maksaa Autokeskuksella vaihtolaturi 65euroa, itse en korjaisi mitään muuta kuin ehkä hiilet vaihtasin, jos meinaat autoa vielä pitempäänkin pitää niin vaihtolaturin hintaa kannattaisi kysellä. Tulee korjauksellekkin äkkiä hintaa vähintään 50e jos muuta teet kuin hiilet vaihdat.

    • jos osaa

      Ainakin Boschin ja Mitsubishin tekemät laturit pystyy / kannattaa korjata. Itse vaihtanut aina uudet hiilet ja diodisillan, aika harvoin menee laakerit. Joutuu tekee pari juotosta mut ei ole vaikee tehä ite.

    • Minulla olisi tuossa mitsun laturi jonka ajattelin korjata. Laakeri on väljä ja samalla pitänee diodisilta ja hiilet vaihtaa. Miten tuo laturi puretaan? Mutteri päästä irti ja muutamia osia lähtee irti, mutta miten loput? Pitääkö jollakin ulosvetäjällä vetää käämien sisäpuolella oleva paketti vai miten?

    • puraja

      mulla ooppeliin 1300€
      Halpaa lystiä
      Mut ei voi purkaa

    • mitä rottosia..

      Mulla oli japsi, missä mittarissa yli 270thkm. Alkuperänen laturi ja aavamatta.

      • Pili.pali

        Toyota 335 tkm, avaamaton ja toimii edelleen. Ostin kuitenkin uuden ihan varmuuden vuoksi. Uusi ATL on muuten halvempi kuin vanhan kunnostuttaminen tai vaihtolaturi.


      • ihmevehje

        minulla vw vm.1995,mittarissa 410000km ja laturi arvaamaton/alkuperäinen täysin kunnossa,vielä.(koputtaa puuta)


      • ihmevehje

        tarkoitin AVAAMATON LATURI,enkä arvaamaton.Saakuti näitä "itsexeen kirjootteelevia puhimia.


      • ihmevehje

        Moottorikin ollut yllättävän hyväkuntoinen,kerran kannentiivisteen vaihto,kannen tasohionta ja venttiilivarsien tiivisteosat ja eiku normi aju jatkuu edelleen.


      • kumipyörä

        VW-Poloa ajaessa tuli kuljettajan nenään ns.sähkökomponentin palaneen tuoksu ja latauksen merkkivalo ryhtyi loistamaan himmeänä yllättäen.Korjaamolla sanoivat,laturin jännitteensäädin rikki,kun latausjännite ei kohonnut kierroksillakaan.Vaihdon jännitesäätimen,mutta sen vaihto ei poistanut vikaa.Mitäs nyt,mietin.Auto oli vasta kolme vuotta vanha ja mittarissa noin 50tkm.Olin työtön ja ei ollut varaa viedä merkkihuoltoon,eikä muillekaan korjaamoille.En uskonut laturin tuhoa ja ryhdyin tutkimaan joutessani mittaritaulua tarkemmin ja senverran hituvirta kokemusta,että mittari piuhapuikot käsissä pysyi.Mittarin komponenttilevyssä ei montaa,esim.vastusta ja diodia ollut.Nenä erotti oudon tuoksun mittarin yllä ja mittaillssa yhtä ehjännäköistä osaa(päällisipuolin),mittari ei näyttänyt mitään arvoja kumpaankaan suuntaan ja vieressä samanlainen osa,mutta osa oli toisinpäin arvorenkaihin verrattuna.Se näytti vastuslukemat yhteensuuntaa ja silloin välähti!Sen vieressä oleva osa oli palanut ja se oli diodi.Kolvasin irti osan ja menin Tv- ja Radiokorjaamoon kysymään osaa ja osa löytyi,mutta ohmiarvoltaa kymmenyksen heikomman.Diodin hinta 1,5€.Ei hirvittänyt,jos osuin vikahaussa oikeaan.Polkupyörällä kotiin mittarin kimppuun ja osa kiinni kolvilla tinaten.Mittaritaulu kiinni ja jännitys huipussaan,onnistuuko ja oliko latausvika rikkipalaneessa osassa mittariston sisällä.Akun kaapeli kiinni,avaimella virta päälle ja kaikki merkkivalot/varoitusvalot paloi normaalisti.Käynnistin auton silmät kiinni,auto kävi ja avasin silmät,kaikki toimi ja lähdin koeajelulle.Laturin hihna vikisi kaiketi onnesta ja latauksen tehosta.Mittasin moottorin käydessä latausta ja arvot olivat kohdallaan,jipii!!Auto edelleen jatkuvassa käytössä ja hyvin on peittänyt,vaikka nyt jo ikää yli kymmenen vuotta,autolla meinaan.


      • vaihto-osat
        ihmevehje kirjoitti:

        minulla vw vm.1995,mittarissa 410000km ja laturi arvaamaton/alkuperäinen täysin kunnossa,vielä.(koputtaa puuta)

        Ei se laturi kestänyt kuin 280 tkm ja sen jälkeen on toinen jo pyörinyt 160 tkm.
        Kun tarvikelatureita saa edullisesti, niin koko laturin vaihto on bueno.
        Noihin 60- ja 70-luvun autoihin tuli vielä vaihdettua hiiliä ym. hiluja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe