Aneet, puhuisimmeko hieman niistä?

totuusfriikki7678

Tuolla ansiot katolisessa teologiassa -ketjussa tuli lopussa mainintaa aneista.

Ajattelin, että josko aneista voisi tehdä omankin avauksen.

Lähtökohdaksi katolisesta teologiasta sopinee hyvin tämä sivu:

http://katolinen.fi/?page_id=5188

”Ane on syyllisyyden puolesta jo poispyyhittyjen syntien ajallisesta rangaistuksesta Jumalan edessä saatu vapautus, jonka oikein asennoitunut kristitty saa määrätyillä ehdoilla kirkon avulla, joka lunastuksen palvelijattarena on valtuutettu hoitamaan ja jakamaan Kristuksen ja pyhien hyvitystöiden aarretta.”

Onko teistä katolisista uskovista kukaan saanut aneen?

Ko. katolinen.fi -artikkelista ei ilmennyt, millaisia raamattuteologisia perusteita katolisen kirkon aneopille käytetään - miten katolinen kirkko Raamatulla perustelee aneita?

Koska ane-oppi syntyi?

No itse voisin ymmärtää joten kuten sen, että ajatellaan, että kirkko on määrännyt jonkin ajallisen sanktion esim. varastamisesta (täysin erillään Jumalan tuomioista ja synnin tuonpuoleisesta rangaistuksesta) ja sitten tästä itse määräämäästään sanktiosta kirkko voi antaa vapautuksen. Mutta onko tuollainenkaan tarpeellista?

44

1353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pappi_on_aina_välittäjä_

      Jos annat parhaan argumenttisi aneita vastaan, niin asiasta on helpompi keskustella.

      • Aneet ovat katolilaisilla vielä ei tosin rahalla ostettavissa, mutta kuitenkin.


      • Nimimerkille Pappi_on_aina_välittäjä.

        Ei minulla mitään erityisiä parhaita argumentteja ole aneita vastaan, aneiden teologian raamatullisia ja muita perusteita tässä kyselen lähinnä.


      • KauasOnOmenaVierinyt
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Nimimerkille Pappi_on_aina_välittäjä.

        Ei minulla mitään erityisiä parhaita argumentteja ole aneita vastaan, aneiden teologian raamatullisia ja muita perusteita tässä kyselen lähinnä.

        Löytyisivätkö ne raamatulliset perusteet tästä?

        Mark.11

        15 Ja he tulivat Jerusalemiin. Ja hän meni pyhäkköön ja rupesi AJAMAAN ULOS NIITÄ, jotka MYIVÄT JA OSTIVAT PYHÄKÖSSÄ, ja KAATOI KUMOON RAHANVAIHTAJAIN PÖYDÄT ja kyyhkysten myyjäin istuimet,

        16 eikä sallinut kenenkään kantaa MITÄÄN ASTIAA pyhäkön kautta.

        17 Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi'? Mutta te olette tehneet siitä RYÖVÄRIEN LUOLAN."


      • luterilainen

        1400-luvun alussa Jan Hus nousi anekauppaa vastaan, kun niillä kerättiin varoja Napolin kunigasta vastaan tehtävälle sotaretkelle. Hus julkaisi kirjoituksen ja julisti, että kirkon nimissä ei saa nostaamiekkaa vihollista vastaan, vaan rukoilla heidän edestään ja siunata heitä. Anteeksiantamus edellyttää katumusta, ei rahaa. Hus kannattajineen julistettiin pannaan 1409, paavi Aleksander V toimesta

        Rooman kuningas, saksalainen Sigmund halusi ratkaista kiistan ja kutsui koolle Kontzansiin kirkolliskokouksen. Hus meni sinne ja jonkin aikaa oli siellä vapaana, mutta sitten hänet kuitenkin pidätettiin, kun väitettiin hänen yrittävän pakoa. Hänelle oli kuninkaalta turvakirja. Kuningas närkästyi siitä, muttas kirkon johto oli sitä mieltä, että kerettiläisille annettua lupausta ei tarvitse pitää. Väärien syytösten takia hänet titten tuomittiin poltettavaksi roviolla.

        Hus sanoi enne kuolemaansa, että hanhen (Hus= hanhi) te kyllä paistatte mutta sadan vuoden kuluttua tulee joutsen, jolle ette mitään voi. Sadan vuoden päästä tuli Luther, joka yritettiin katollisen kirkon toimesta vaientaa, mutta ei pystytty.


    • nämäovaterot

      Näin niin kuin luterilaisena neuvoisin vilkaisemaan E. Antonin sivuja asiasta. Siinä tavallaan muistaakseni ilmenee se kiirastulikin, mistä voi aneita hankkimalla (ei rahalla), vapauttaa tavallaan vähän lyhyemmäksi kiirastuli-ajankin läheiseltään, joka on kuollut esimerkiksi, mutta itseltäänkin tietysti. Itsellä ei nyt ole linkkiä sinne suoraan, löytyy varmaan googlaamalla.

      • nämäovaterot

        Wikipediassa epäillään (painettu sinisellä, ei siis varmaa)syntyneen noin 500-900-luvulla.


      • nämäovaterot

        Nykyään ei siis oteta rahaa. Mutta vielä 1800-luvulla ainakin on ollut pappeja, jotka eivät pitäneet sitten sielunmessuja kuolleille lyhentääkseen kiirastuliaikaa, jos ei ollut rahaa pitää sitä messua. Eli köyhä murehti sitten. Mutta sellaistahan se oli köyhien kanssa siihen aikaan muutenkin. Enkä välitä mitenkään moittia kat. kirkkoa, kaikissahan näissä kirkoissa ja seurakunnissa on omat huonot puolensa ja taas hyvät puolensa.

        Mutta olen ymmärtänyt, että jos menee kat. kirkkoon, niin siinä pitää sitten ottaa vain kaikki vastaan, kaikki opetus, ja kiirastuli kuuluu siihen. En sitten tiedä, uskooko kovin moni katolilainen siihen enää. Samahan se täällä länsimaissa ainakin alkaa olla vähän kaikille , ihmiset uskovat mihin uskovat, vaikka kuuluisivat kirkkoonkin. Eihän Euroopassa esim. olla käyttämättä kondomiakaan vaikka oltaisiin kuinka katolilaisia. Säälihän siinä onkin se, että tuo kondomin käyttökielto niiden ennestään köyhien ja surkeiden päälle jossakin Etelä-Amerikassa. Nyt siellä onkin sitten porukat sortuneet niihin menestysteologisiin äärikarismaatikoihin, jotka lupaavat kaikenlaista hyvää ja ryöstävät sitten köyhiltä rahat.


      • nämäovaterot

        Ja Etelä-Amerikkahan on niitä katulapsia täynnä, joita useimmiten sitten jotkut protestantit yrittävät auttaa.


      • E. Antonin tekstejä olen mm. Facebookin eräässä uskontoryhmässä lukenut. Hänhän on syvällisesti perehtynyt teologiaan, etenkin dogmatiikkaan.

        No jos aneet ovat tuolta aikakaudelta niin eivät ne sitten apostolisia kyllä voine olla.


      • Älä luule rahalla ostettavissa. ...?.....


    • PasiToivonen

      >>Ja Etelä-Amerikkahan on niitä katulapsia täynnä, joita useimmiten sitten jotkut protestantit yrittävät auttaa.>>

      Eiköhän ne protestanttien rahat menneet katumaastureihin. Niin suosittuja olivat ennen finanssikriisiä.

      • ApostolisetKatolilaiset

        Ja katolisetko ne kulkevat "apostolin kyydillä" vai...


    • PasiToivonen
    • Aneet ei ole koskaan maksanut köyhälle mitään eikä maksa nytkään. Eteläamerikassa kylläkin katoliset auttaa väestöa ei niinkään protestantit.

    • RockSolidCatholic

      Ane on olemassa myös nykypäivänä ja aneen saaminen edellyttää Jumalalle kunniaa tekeviä hyviä tekoja. Hyvin usein, kun puhutaan aneista, korostetaan historian aikana rahalla saatuja aneita. Aneiden saamisen ehtona ei kuitenkaan koskaan ole ollut todellakaan pelkästään raha. Tällöinkin rahallisen aneen piti olla almu, eli todellista luopumista jostakin ja sen vuoksi rikkaille tuotti vaikeuksia saada aneita rahalla. Anekauppaa on myös käytetty häikäilemättä väärin, mutta tämmöiselle toiminnalle ei ole koskaan ollut kirkon hyväksyntää.

      Aikoinaan ei ollut minkäänlaista sosiaaliturvaa köyhille ihmisille niinkuin nykyään on, yhteiskuntajärjestelmä oli täysin erilainen ja Katolinen kirkko auttoi aneista saamien tulojen kautta vähempiosaisia ihmisiä. Myöskin kun Roomaan alettiin rakentamaan Pietarin kirkkoa, julisti paavi Julius II aneen niille, jotka antaisivat rahaa tätä rakennustyötä varten. Tässä vaiheessa mukaan astuivat väärinkäytökset ja väärinymmärrykset ja tämä aika liittyy olennaisesti Lutherin aloittamaan reformiin. Luther ei kuitenkaan koskaan kieltänyt aneiden todellisuutta, vaan 95 teesissään itse julistaa: ”Se, joka kieltää apostolisen aneen todellisuuden, olkoon tuomittu ja kirottu.” Rahalliset aneet lopetettiin 1500-luvulla paavi Pius V:n aikana jottei niitä käytettäisi väärin.

      • RockSolidCatholic

        Huomasin, että vastasin sinulle, totuusfriikki vähän huonosti ja asian vierestä. Pahoitteluni. Yritän siis täydentää näkemyksiäni.

        Raamatusta en ole itsekään löytänyt kovinkaan paljon anekauppaan viittaavia kohtia mutta esim.

        (Sananl. 16:6) Laupeudella ja uskollisuudella rikos sovitetaan, ja Herran pelolla paha vältetään.

        (Kol 1:24) Nyt iloitsen saadessani kärsiä teidän hyväksenne. Sen, mitä Kristuksen ahdistuksista vielä puuttuu, minä täytän omassa ruumiissani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta.

        Aneoppi on ollut siis käsitykseni mukaan jo tuolloin. Täydelliseen aneeseen kuuluu Katolisen kirkon opin mukaan myös ripittäytyminen ja katumustyö. Toivottavasti kuitenkin edes vähän selvensi vaikken tämän parempaa vastausta osannut antaakaan.


      • RockSolidCatholic

        Piti kirjoittaa "aneisiin viittaavia kohtia" eikä "anekauppaan viittaavia kohtia". Suuri ero.


      • AinaKun

        Aina kun huomaan että kirjoittajana on kivenkova katolilainen niin luen tekstin kokonaan koska tiedän että on tulossa asiatekstiä.


      • Kiitos, RockSolidCatholic, hyvistä ja selventävistä vastauksistasi. Paransivat aneopin ymmärrystäni, että mistä siinä on kysymys.

        Sananl. 16:6 onkin kiintoisa raamatunkohta tässä yhteydessä. Ottaen huomioon, että se on vanhan liiton ajalta, jolloin olivat eläinuhrit käytössä, niin silti sanotaan, että laupeudella ja uskollisuudella rikos sovitetaan (eli käytännössä laupeuden teoilla ainakin).

        Joulupäivänä katselin perinteeni mukaisesti Rooman paavin joulutervehdystä ja aneen paavi siinäkin lopuksi julisti.

        PS. sinusta puhuttiin hyvää tuolla Adventismi-palstalla eräässä ketjussa. Toivottavasti kirjoittelet enemmänkin näille palstoille :-)


      • En voi kieltää ettenkö olisi alkanut nauramaan kun luin kirjoitittamasi "sinusta puhuttiin hyvää tuolla Adventismi-palstalla eräässä ketjussa" Tainnut olla joku muu kuin adventisti joka on puhunut tähän sävyyn.


      • RaamattuUskova
        RockSolidCatholic kirjoitti:

        Huomasin, että vastasin sinulle, totuusfriikki vähän huonosti ja asian vierestä. Pahoitteluni. Yritän siis täydentää näkemyksiäni.

        Raamatusta en ole itsekään löytänyt kovinkaan paljon anekauppaan viittaavia kohtia mutta esim.

        (Sananl. 16:6) Laupeudella ja uskollisuudella rikos sovitetaan, ja Herran pelolla paha vältetään.

        (Kol 1:24) Nyt iloitsen saadessani kärsiä teidän hyväksenne. Sen, mitä Kristuksen ahdistuksista vielä puuttuu, minä täytän omassa ruumiissani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta.

        Aneoppi on ollut siis käsitykseni mukaan jo tuolloin. Täydelliseen aneeseen kuuluu Katolisen kirkon opin mukaan myös ripittäytyminen ja katumustyö. Toivottavasti kuitenkin edes vähän selvensi vaikken tämän parempaa vastausta osannut antaakaan.

        > (Sananl. 16:6) Laupeudella ja uskollisuudella rikos sovitetaan, ja Herran pelolla paha vältetään.

        KJV: By mercy and truth iniquity is purged. Eiköhän tässä puhuta Jumalan eikä ihmisen laupeudesta ja uskollisuudesta.

        > (Kol 1:24) Nyt iloitsen saadessani kärsiä teidän hyväksenne. Sen, mitä Kristuksen ahdistuksista vielä puuttuu, minä täytän omassa ruumiissani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta.

        Tuossa käytettyä "ahdistus"-sanaa ei käytetä missään kuvaamaan ristillä kärsivää Kristusta. Ei ole kyse syntejä sovittavasta ahdistuksesta, mikä oli täydellinen ristillä, vaan seurakunnan (Kristuksen kuvannollisen ruumiin) palvelutehtävään liittyvästä ahdistuksesta.


      • rokkarille

        Tämmöisiä kirjoittajia pitäisi olla enemmänkin. Tämä kirjoittaja tietää mistä puhuu eikä tuommoisia vastauksia osaa antaa kuka tahansa ellei ole opiskellut ja perehtynyt asiaan.


      • KKK2480
        rokkarille kirjoitti:

        Tämmöisiä kirjoittajia pitäisi olla enemmänkin. Tämä kirjoittaja tietää mistä puhuu eikä tuommoisia vastauksia osaa antaa kuka tahansa ellei ole opiskellut ja perehtynyt asiaan.

        Imartelua pidetään katolisessa kirkossa syntinä, joko vakavana tai vähemmän vakavana riipuen tarkoituksesta. KKK 2480.


      • selvähomma

        Mutta on aivan selvää että tämmöinen kirjoittaja pystyy antamaan parempia vastauksia kuin sinä tai minä.


      • näin.on
        RockSolidCatholic kirjoitti:

        En voi kieltää ettenkö olisi alkanut nauramaan kun luin kirjoitittamasi "sinusta puhuttiin hyvää tuolla Adventismi-palstalla eräässä ketjussa" Tainnut olla joku muu kuin adventisti joka on puhunut tähän sävyyn.

        Kyllä sinusta pidetään sielläkin! Niin paljon kuin se adventisteja harmittaakin niin olet tykätty myös sillä palstalla.


      • Aleksis_Kivi
        näin.on kirjoitti:

        Kyllä sinusta pidetään sielläkin! Niin paljon kuin se adventisteja harmittaakin niin olet tykätty myös sillä palstalla.

        Olet saanut kivenkovan fanin jostain täällä!:)


    • trad_cath87

      "Luther ei kuitenkaan koskaan kieltänyt aneiden todellisuutta, vaan 95 teesissään itse julistaa: ”Se, joka kieltää apostolisen aneen todellisuuden, olkoon tuomittu ja kirottu.”

      Voi, jos Luther olisikin keskittynyt vastustamaan väärinkäytöksiä, eikä keksimään omia oppejaan. Valitettavasti Lutherin tyypillinen toimintatapa väärinkäytöksiä kohdatessaan, oli kieltää kaikki siihen liittyvä, myös täysin hurskaat ja hyödylliset tavat.

      • Nähdäkseni Lutherin tavoite ei ollut keksiä omia oppeja (tosin Lutherin Sola Scriptura-periaate ei löydy Raamatusta), vaan palata Raamattuun ja siivota kirkosta sinne pesiytyneitä väärinkäytöksiä. Siitä sitten toki näkemykset vaihtelee, että menikö Luther liian pitkälle (vai jättikö pikemminkin homman puolitiehen kuten moni kova protestantti väittää).


      • trad_cath87

        Olet toki oikeassa, että Lutherin alkuperäinen idea oli vain "siivota kirkosta sinne pesiytyneitä väärinkäytöksiä". Väittäisin myös, että Lutherin monet opit ovat liian "paavilaisia" monille nyky luterilaisille esim: Neitsyt Marian asema kristinuskossa.

        Kuitenkin mitä pidemmälle hänen konfliktinsa kirkon kanssa eteni, muuttuivat myös hänen oppinsa koko ajan radikaaleimmiksi. Myös Lutherin omat kaunat ja pettymykset alkoivat ohjaamaan hänen oppejansa. Luostarilaitoksen rienaaminen voidaan nähdä reaktiona siihen pettymykseen, jonka kykenemättömyys elää munkkina aiheutti Lutherissa.

        Luther hylkäsi tradition, kun se soti hänen oppiansa vastaan ja puolusti sitä kun se tuki hänen kantaansa. Hyvä esimerkki tästä on hänen argumenttinsa Zwingliä vastaan koskien eukaristiaa:

        Letter to Albrecht, the Margrave of Brandenburg and Duke of Prussia(April, 1532).

        For it is dangerous and terrible to hear or believe any thing against the unanimous testimony, faith, and doctrine of the entire holy Christian church as held from the beginning for now over fifteen hundred years in all the world... To deny such testimony is virtually to condemn not only the holy Christian church as a damned heretic, but even Christ himself, with all his apostles and prophets, who have founded this article, Ί believe a holy Christian Church,1 as solemnly affirmed by Christ when he promised, 'Behold, I am with you all the days, even to the end of the world' (Matthew 18:20), and by St. Paul when he says, The church of God is the pillar and ground of the truth'.


      • Allekirjoitan täysin.


    • lujamies

      Minäkin haluaisin olla nokkela kielestäni ym. Nyt tyydyn sanomaan että rocksolidcatholic on se nyrkki tässä keskustelussa.

      • näinonasianlaita

        Eihän sitä saisi kadehtia lähimmäistään mutta kyllä minäkin haaveilen päivästä että täällä olisi yhtä lahjakkaita kirjoittajia kuin adventistien kirkkain keihäänkärki pyhpyh on heille. Rocksolidcatholic ja trad_cath87 ovat vain jauhajia verrattuna häneen.


      • niinmutta

        No ei tuo totuusfriikkikään ole ihan pelkkä rivikirjoittaja. Molemmat ovat älykkäitä ja toisiansa kunnioittavia keskustelijoita ja siksi tämmöisten ihmisten kirjoituksia onkin kiva lukea.


      • no.niinpä
        niinmutta kirjoitti:

        No ei tuo totuusfriikkikään ole ihan pelkkä rivikirjoittaja. Molemmat ovat älykkäitä ja toisiansa kunnioittavia keskustelijoita ja siksi tämmöisten ihmisten kirjoituksia onkin kiva lukea.

        No niinpä! Tämän keskustelun avaushan tuli kysymyksenä eikä hyökkäyksenä. Valitettavan usein uteliaisuus nähdään hyökkäyksenä. Olen aivan varma että rocksolidcatholic tietää enemmän katolilaisuudesta kuin totuusfriikki mutta senhän vuoksi tätä koko keskustelua on käyty.


      • näin.on

        totuusfriikki on arvostettu ja pidetty kirjoittaja.


      • Nimenomaan kysymisestä ja tiedonhalusta, halusta oppia ymmärtämään paremmin katolinen teologia tässä tapauksessa aneista, oli tavoitteeni.

        Tietoni katolilaisesta teologiasta on suurimmaksi osin 1980-luvulta enkä mitenkään syvällisesti tunne katolisen kirkon oppia, joten on hyvä, kun on tällainenkin foorumi, jolla voi kohdata asiallisten keskustelujen merkeissä katolilaisia kristittyjä, jotka voivat sitten kertoa uskostaan ja kirkostaan.

        Haluan selvittää itselleni paremmin mitä katolilainen usko, oppi ja hengellisyys on.


    • ttkkl

      Luterilainen kirkkokin rikastuisi, jos alkaisi anekaupan:Esirkiksi kolme aneluokkaa,isot,keskisuuret ja pienet synnt, joissa setelissä lukisi päiväys,johon merkintä Tähän asti ja päiväys.

    • Indulgensia
      • Mutta tämähän on hyödyllinen linkki, kiitän.

        Olen joskus takavuosina lukenutkin tuota newadvent.org ja Catholic Encyclopedia- sivustoa, kun etsin jotain tietoa katolisesta teologiasta. Pitääpä lueskella tuota sivustoa enemmänkin.


      • Indulgensia
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Mutta tämähän on hyödyllinen linkki, kiitän.

        Olen joskus takavuosina lukenutkin tuota newadvent.org ja Catholic Encyclopedia- sivustoa, kun etsin jotain tietoa katolisesta teologiasta. Pitääpä lueskella tuota sivustoa enemmänkin.

        Protestanteille on vaikea hyväksyä oppia "hyvien töiden aarreaitasta" eli että pyhymyksien hyvät teot voivat tulla jollekin toiselle hyödyksi. New Adventin artikkelissa selitetään kuinka se on mahdollista:

        "The principle of vicarious satisfaction

        Each good action of the just man possesses a double value: that of merit and that of satisfaction, or expiation. Merit is personal, and therefore it cannot be transferred; but satisfaction can be applied to others, as St. Paul writes to the Colossians (1:24) of his own works: ´Who now rejoice in my sufferings for you, and fill up those things that are wanting of the sufferings of Christ, in my flesh, for his body, which is the Church.´"


      • Oli hyvä tuoda esiin myös tämä New Adventin arikkeli hyvien töiden aarreaitasta.

        Ihan siitä riippumatta hyväksytäänkö kyseinen katolilainen oppi hyvien töiden aarreaitasta vai ei niin katson, että kaikkien tulisi tutustua alkuperäisiin katolilaisiin teologisiin lähteisiin eikä luottaa esim. johonkin antikatoliseen ja paavia demonisoivaan änkyräprotestanttiseen blogiin tai youtube-videoon, ja tulisi muodostaa käsitys katolisesta uskosta nimenomaan roomalaiskatolisen kirkon omien lähteiden pohjalta.


      • Indulgensia
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Oli hyvä tuoda esiin myös tämä New Adventin arikkeli hyvien töiden aarreaitasta.

        Ihan siitä riippumatta hyväksytäänkö kyseinen katolilainen oppi hyvien töiden aarreaitasta vai ei niin katson, että kaikkien tulisi tutustua alkuperäisiin katolilaisiin teologisiin lähteisiin eikä luottaa esim. johonkin antikatoliseen ja paavia demonisoivaan änkyräprotestanttiseen blogiin tai youtube-videoon, ja tulisi muodostaa käsitys katolisesta uskosta nimenomaan roomalaiskatolisen kirkon omien lähteiden pohjalta.

        Huom, tässä ei ole kyse syntien sovittamisesta vasn syntien ajallisten kärsimysten sovittamisesta. Eihän ole esim. mahdotonta ajatella jonkun rikkaan päästävän köyhän velkavankilasta maksamalla hänen velan. Samalla tavalla pyhimysten hyvien töiden rikkaus koituu vähemmän rikkaiden hyväksi.


      • Tärkeä täsmennys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      62
      2594
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      26
      2272
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1652
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1397
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1349
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      93
      1270
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1133
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1086
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1073
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      967
    Aihe