Hautajaisetiketti

Tilanne.edessä

Onko tämä oikea foorumi kysyä eteen tulleesta ongelmasta.
Tiedän, että siunaustilaisuudessa omaiset istuvat kappelin oikealla sivulla, koska se on vainajan sydämen puolella. Arkkuhan on alttarin edessä pääpuoli alttariin päin.
Arkkua kantaa vainajan läheisin omainen vainajan sydämen kohdalla.
Mietin nyt vain sitä, onko kukkatervehdystenkin kohdalla jokin tällainen kaunis tapa, vai aloitetaanko kukkien lasku arkun jalkopäästä?
Tietenkään tällaiset asiat eivät ole maailman tärkein asia rakkaan ihmisen siunaustilaisuudessa, mutta kuitenkin olisi hyvä tietää., miten nämä säänmnöt ovat muodostuneet ja kuinka tärkeitä ne aikanaan ovat olleet.

5

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä on paljon vanhoja tapoja, joiden alkuperä on unohdettu. Silti niitä noudatetaan mutta samalla muutetaan.

Eivätköhän nuokin tavat riipu aika paljon siitä, millaisissa tiloissa hautajaisia vietetään?

”Kirkossa tai siunauskappelissa kukkatervehdykset lasketaan usein siunaustoimituksen lopuksi. Kukkien laskun jälkeen lauletaan vielä virsi tai esitetään muuta musiikkia. Kukat voidaan laskea myös ennen varsinaisen siunaustoimituksen alkua tai vasta haudalla jos sää sallii. Jos kukat lasketaan siunauksen alussa, sen edellä voi olla virsi tai muuta musiikkia.”
      http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/987237D6F8BAB030C225706E00385B4C?openDocument&lang=FI

Kukkia olen nähnyt laskettavan arkun viereen laitetulle telineelle pääpuolesta lähtien. Papille voi kai sanoa miten toivoo tämän tapahtuvan ja hän ohjaa muistajia. Näin ainakin minä olen tehnyt vanhempieni hautajaisissa.

• Tilanne.edessä

Nykyisin on siirrytty paljon yhden kukan konseptiin. Muhkeita hautavikoja ei juuri enää lasketa arkulle. Sen vuoksi ajattelin, että olisiko syytä ensimäisten kukkatervehdyksien jättäjien laskea kukat arkun jalkopäästä taaksepäin arkun sivustaa. Kukathan eivät ehkä edes ylety koko arkun pituudelle.

• Tilanne.edessä kirjoitti:

Nykyisin on siirrytty paljon yhden kukan konseptiin. Muhkeita hautavikoja ei juuri enää lasketa arkulle. Sen vuoksi ajattelin, että olisiko syytä ensimäisten kukkatervehdyksien jättäjien laskea kukat arkun jalkopäästä taaksepäin arkun sivustaa. Kukathan eivät ehkä edes ylety koko arkun pituudelle.

Juu, tuossa on ajatusta. Hautajaisväkihän ei aina näe kuin sen jalkopään ja sivustan kukat jäävät pimentoon.

• suruaika

Tavallisin käytäntö siunauskappelissa on ollut kun olen käynyt hautajaisissa , että läheisimmät laskevat kukkavihkonsa tai seppeleensä vainajan vasemmalle puolelle. Puoliso laskee ensin ja sitten lapset perheineen ikäjärjestyksessä vanhin lapsista ensin. Sen jälkeen sukulaiset ja muut ystävät ym. oikealle tai sinne mihin ne parhaiten mahtuu.
      Paljon riippuu myös siitä kuinka paljon kukkavihkoja on.
      Yleensä kukkavihkot lasketaan ensimmäiseksi siunaustilaisuuden alussa. Pappi tai suntio neuvoo ennen tilaisuuden alkua kuinka edetään.
      Kun arkku on laskettu hautaan se voidaan peittää heti tai haudan päälle voidaan laittaa kansi mihin kukat voidaan sitten asettaa. Haudalla ei enää tarvitse järjestyksessä laittaa vaan miten itsekukin haluaa ne asettaa, että tulee kauniin näköinen kumpu. Lopuksi veisätään haudalla joku virsi.

• Jos hautajaisissa on vähän saattajia, silloin voi poiketa säännöistäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2925
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1205
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      957
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      905
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      877
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      159
      821
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      774
    Aihe