Ei ole oikeastaan mikään ihme, että on paljon ateisteja nykyään. Siinä kohtaa on fundamentalistisilla hörhöilijöillä peiliin katsomisen paikka. Nimittäin tällä adventismi-palstallakin ja muualla Internetissä näkee äänekästä sakkia, joka esittää sellaisia tosiasiaväitteitä, joihin ajattelevaisen, älykkään ja oppineen, tieteeseen perehtyneen, nykyihmisen on miltei mahdotonta hyväksyä.
Näitä fundamentalistien kummallisia tosiasiaväitteitä ovat varsinkin:
1. nuoren maan kreationismi (YEC) eli maailma ja kaikki mitä siinä on, on enintään 6000 vuotta vanhaa
2. globaali vedenpaisumus noin 4000 vuotta sitten ja kaikki elämä ja ihmiskunta on peräisin Nooan arkin pienistä porukoista
3. tiededenialismi (denial = kieltää) eli tieteen vähättely, halveksunta, välillä jopa uskonnoksi nimittäminen ja tieteellisten teorioiden vastustaminen, vähättely ja kieltäminen uskonnollisin ja pseudotieteellisin perustein. Pahiten tämä näkyy suhtautumisessa evoluution tosiasiaan ja sitä selittävään evoluutioteoriaan sekä alkuräjähdysteoriaan (jonka isä on katolinen uskova pappi Belgiasta). Olen nähnyt myös Einsteinin yleisen suhteellisuusteorian kieltämistä. Ja väitteitä, että Aurinko on ontto eikä siellä ole fuusiota käynnissä. Sekä ilmastonmuutoksen eli ihmisperäisen ilmaston lämpenemisen kieltäminen.
4. salaliittohörhöily eli poskettomien kummallisten salaliittoteorioiden tyrkyttäminen uskottaviksi ja niiden julistaminen uskonnon kaltaisella paatoksella, lähteenä jotkut suttuiset epämääräiset YouTube-videot ja kaikenkarvaiset blogikyhäelmät.
Tuollaisen fundamentalistisen mielenmaiseman omaksuminen on älyään käyttäville tiedeorientoituneille ja paljon opiskelleille ihmisille varsin ylivoimaista ja erittäin epätodennäköistä. En yhtään ihmettele, että ateismi ja ateistiset filosofiat vetoavat heihin enemmän kuin tuonkaltainen uskonnollisuus.
Linkki adventismiin? No ainakin listaukseni kohdat 1 ja 2 sopivat täysin Adventtikirkkoon.
Ei ihme, että on ateisteja paljon
32
68
Vastaukset
Listaa voisin jatkaa vielä sillä, että vaaditaan uskomaan johonkin kummaan "salaiseen tulemukseen ja tempaukseen", jolle esitetään - täysin Raamatun vastaisesti - tarkkoja aikamääreitä, niin sanottuja takarajoja "tempaukselle".
Mitäs sitten kun se vuosi 2018 (vai oliko se 2022) tulee ja menee eikä mitään tapahdu? Jatkatteko taas uudestaan aikojen laskeskelua vai luovutteko uskosta, te kyseiset fundamentalistit?Suurin syy (monen muun syyn lisäksi) on ehdottomasti se että väitetään Jumalan luoneen elämää ikuisesti kitumaan tai jopa kidutettavaksi helvetissä - siihen ei yksikään asiaa AJATTELEVA ihminen voi uskoa ... ja siksi monista (jotka niin helposti samaistavat jumalat ja Jumalan) tulee ateisteja ..
Kun helvetin piinaan uskovalta kysyy että MIKSI HÄN VOI USKOA että kaikkitietävä - kaikkivaltias - oikeudenmukainen ja rakkaudellinen Jumala ja Luoja loi elämää piinattavaksi ikuisesti tulessa ..
Ei takuulla saa kunnon vastausta.. koska kunnon vastausta ei yksinkertaisesti ole olemassakaan - yksinkertaisesti siitä syystä että Jumala ei koskaan ole luonut elämää ikuisesti kitumaan ja Raamatussa ei oikeastaan edes ole helvettiä ja koska ihminen kuolee synteihinsä ..
Jokainen ihminen joka AJATTELEE asiaa tulee johtopäätökseen että a) Jumalaa ei ole olemassakaan tai b) elämä ei voi säilyä kuin jos sillä on elämiseen tarvittavat avut - niin itse elämässä kuin sen ulkopuolella olevissa tekijöissä ja siis mitään ikuista piinaa ei ole olemassakaan.
Nyt ateisti on tullut siihen tulokseen että Jumalaa ei ole ... kun esimerkiksi minä olen tullut siihen tulokseen että mitään ikuista piinaa ei ole .. ja synnin palkka on kuolema - ja synniksi sanotaan kaikkea tekemistä joka TUHOAA ELÄMÄÄ.
Joskus tuntuu, että on ateisti lähempänä Jumalaa kuin ne jotka uskovat olevansa yhtä kuolemattomia kuin itse Jumala.
alexalex.kasi kirjoitti:
Suurin syy (monen muun syyn lisäksi) on ehdottomasti se että väitetään Jumalan luoneen elämää ikuisesti kitumaan tai jopa kidutettavaksi helvetissä - siihen ei yksikään asiaa AJATTELEVA ihminen voi uskoa ... ja siksi monista (jotka niin helposti samaistavat jumalat ja Jumalan) tulee ateisteja ..
Kun helvetin piinaan uskovalta kysyy että MIKSI HÄN VOI USKOA että kaikkitietävä - kaikkivaltias - oikeudenmukainen ja rakkaudellinen Jumala ja Luoja loi elämää piinattavaksi ikuisesti tulessa ..
Ei takuulla saa kunnon vastausta.. koska kunnon vastausta ei yksinkertaisesti ole olemassakaan - yksinkertaisesti siitä syystä että Jumala ei koskaan ole luonut elämää ikuisesti kitumaan ja Raamatussa ei oikeastaan edes ole helvettiä ja koska ihminen kuolee synteihinsä ..
Jokainen ihminen joka AJATTELEE asiaa tulee johtopäätökseen että a) Jumalaa ei ole olemassakaan tai b) elämä ei voi säilyä kuin jos sillä on elämiseen tarvittavat avut - niin itse elämässä kuin sen ulkopuolella olevissa tekijöissä ja siis mitään ikuista piinaa ei ole olemassakaan.
Nyt ateisti on tullut siihen tulokseen että Jumalaa ei ole ... kun esimerkiksi minä olen tullut siihen tulokseen että mitään ikuista piinaa ei ole .. ja synnin palkka on kuolema - ja synniksi sanotaan kaikkea tekemistä joka TUHOAA ELÄMÄÄ.
Joskus tuntuu, että on ateisti lähempänä Jumalaa kuin ne jotka uskovat olevansa yhtä kuolemattomia kuin itse Jumala.
alex>>> Kun helvetin piinaan uskovalta kysyy että MIKSI HÄN VOI USKOA että kaikkitietävä - kaikkivaltias - oikeudenmukainen ja rakkaudellinen Jumala ja Luoja loi elämää piinattavaksi ikuisesti tulessa .. >>
Ottaen huomioon sen, että sinun Jumalasi sallii kaiken pahan, niin en minä yhtään ihmettelisi, että hän haluaisi käristellä minua lopun ikuisuuden sitten joskus, kun hän iskee kaiken minusta kyttäämänsä eteeni.
Ottaen huomioon kaikki ne järkyttävät verilöylyt, joista Jumalasi on VT:n mukaan vastuussa, niin sekin minusta todistaa, että Jumalasi kyllä voi kiduttaa ikuisesti ketä haluaa ja vielä viisi minuuttiä päälle.
Ajatteles Alex-kasi sitä, että meillä ihmisillä on moraalinen velvollisuus estää sellainen paha, joka on meidän estettävissämme, mutta sinun Jumalallasi ei tällaista velvollisuutta ole, niin minä en ymmärrä sitä, että miten kukaan selväpäinen ihminen voi sellaista julmaa hullua palvoa, saatikka että haluaisi viettää sellaisen moraalittoman sekopään kanssa koko ikuisuuden.
Sitä minä en ymmärrä, vaikka minä voi ymmärtää sen, että sinun Jumalasi voi tehdä ihan mitä tahansa mieleen hänellä ikinä juolahtaa ja paljon on juolahtanutkin, ainakin mikäli Vanhaa testamenttia on uskominen.
Ei oikastaan ole sellaista julmuutta ja hulluutta mitä Jumalasi ei olisi kokeillut, niin siinä mielessä ikuinen kidutus on vain kirsikka kakkuun, ei sen kummempaa.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.36.html
>>> 12 Mutta ylin juomanlaskija vastasi heille:
"Luuletko sinä, että minun herrani on lähettänyt minut puhumaan näitä sanoja vain sinulle ja herrallesi? Yhtä hyvin ne kuuluvat noille ihmisille, jotka istuvat muurilla ja joutuvat pian teidän kanssanne syömään omaa sontaansa ja juomaan omaa virtsaansa." >>>
Miksikö ihmiset eivät halua palvoa Jumalaasi?
Osaatko arvata?
- pyhpyh
Sinä olet harhaoppinen, joten liirumlaarumisi ei merkitse meille mitään. Raamattu sallii vain ja ainoastaan kreationismin, johon ei kuuluu evoluutiopaska mitenkään.
Salaiset tempaukset eivät kuulu adventismiin mitenkään, joten siitä taas riidellä helluntailaisten palstalle.En tarkoittanutkaan, että salainen tempaus olisi adventismin oppi, vaan se liittyy noihin avauksessani kuvaamiin fundamentalisteihin, joita tälläkin palstalla välillä näkyy tempauksinensa.
- harrast-usko.vain
Ei uskovaisia kiinnosta se, että onko jokin asia tosi vai ei. Älyttömät ja hassut tarinat kiehtovat uskovaisia enemmän. Adventtikirkossakin tuodaan esiin niin sekopäisiä tarinoita, että monet menevät ihan mielenkiinnosta joka lauantai kuuntelemaan niitä älyttömiä tarinoita ja oikein odottavat, että josko tulisi oikein supersekopäisiä juttuja pastoreiden suusta tänä lauantaina. Harrastus tietysti sekin.
- pyhpyh
Tee parannus, niin et joudu helvettiin.
##Ei uskovaisia kiinnosta se, että onko jokin asia tosi vai ei.##
Olet väärässä - sillä juuri se uskovaisia kiinnostaa - ja jos ei kiinnosta niin silloin ovat väärässä uskossa .. mutta huomaa nyt sekin että tämä ei tarkoita että uskovaiset olisivat erehtymättömiä . Tavallisesti pitävät ateistit kovaa ääntä kun uskova erehtyy .. ja ottavat sen todisteeksi että Jumalaa ei ole .. suunnilleen kuin jos joku laskisi matte-tehtävän väärin niin sanottaisi että matematiikkaa ei ole.
alexKyllä minuakin kristittynä nimenomaan kiinnostaa selvittää ja tietää, mikä on totuus eri asioissa. On sen tähden hyvä laaja-alaisesti tutkia, keskustella ja pohtia, Jumalalta viisautta ja ymmärrystä rukoillen.
- pyhpyh
1. Moos. 2:1-3 "Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään."
2. Moos. 8:11 "Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
Ap.t. 17:24-26 "Jumala, joka on luonut maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä. Häntä ei myöskään palvella ihmiskäsin, ikään kuin hän tarvitsisi jotakin -- itse hän antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun. Yhdestä ihmisestä hän on luonut koko ihmissuvun, kaikki kansat asumaan eri puolilla maan päällä, hän on säätänyt niille määräajat ja asuma-alueiden rajat,"
Room. 5:14 "Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva."
Matt. 24:38 "Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin."
Luuk. 17:27 "Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja tulva tuli ja tuhosi heidät kaikki."
Mark. 10:6-8 "Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. 7Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi."
EI JÄTÄ ALOITTAJAN HÖPINÖILLE SIJAA.Ei luomispäivän tarvitse olla 24 tuntinen - sen sanoo jo sekin että Adam ei kuollut 24 tunnin sisään vaan 1000 vuoden .. Ja Raamatussa sanotaan että
"... yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä"."Päivä" voidaan todellakin tulkita eri tavoin ja muutenkin voidaan nähdä, että Genesiksen välittämä kertomus kaikkeuden ja elämän alkuperästä on nykytiedon valossa vanhentunut - jos se otetaan kirjaimellisesti - ja että Genesiksen kertomukset voivat välittää hengellisiä ja eettisiä totuuksia eikä sanatarkkaa raporttia kaiken alkuperästä ja parempi ymmärtää ne vertauskuvallisesti tieteen aikakaudella.
- pyhpyh
alex.kasi kirjoitti:
Ei luomispäivän tarvitse olla 24 tuntinen - sen sanoo jo sekin että Adam ei kuollut 24 tunnin sisään vaan 1000 vuoden .. Ja Raamatussa sanotaan että
"... yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä".Olet Alex väärässä. Aadam kuoli heti langettuaan syntiin. Fyysinen kuolema on vain seuraus.
- pyhpyh
totuusfriikki7678 kirjoitti:
"Päivä" voidaan todellakin tulkita eri tavoin ja muutenkin voidaan nähdä, että Genesiksen välittämä kertomus kaikkeuden ja elämän alkuperästä on nykytiedon valossa vanhentunut - jos se otetaan kirjaimellisesti - ja että Genesiksen kertomukset voivat välittää hengellisiä ja eettisiä totuuksia eikä sanatarkkaa raporttia kaiken alkuperästä ja parempi ymmärtää ne vertauskuvallisesti tieteen aikakaudella.
Ei voi tulkita. Se on Raamatun vääristelyä. Muu Raamattu poistaa kaikki tuollaiset tulkinnat. Ne ovat kirjaimellisia päiviä tai sitten koko kristinusko on saatanasta. Minä uskon edelliseen.
pyhpyh kirjoitti: «Raamattu sallii vain ja ainoastaan kreationismin, johon ei kuuluu evoluutiopaska mitenkään.»
Missä raamatunpaikassa esitetään vaatimus uskoa kirjaimellisesti 1 Mooseksen kirjan luomiskertomukseen?
Mitä seuraamuksia tuon raamatunpaikan mukaan on siitä, että luottaakin sen sijaan tieteen selvitykseen biologisista prosesseista?pyhpyh ei vastaa esittämääni yksinkertaiseen kysymykseen.
Tästä päättelen, että Raamattu ei vaadi ihmistä uskomaan kreationismiin, ainakin kunnes toisin osoitetaan.Raamattu kertoo, että Jumala on Luoja ja sen ymmärtäminen on osa sitä uskoa mikä Raamatun Jumalaan uskovalla ihmisellä on - mutta kuinka Jumala kaiken loi siitä ei Raamatussa kerrota - mutta Paavali kirjoitti että Jumala on nähtävissä luomakunnassa .. ja meille jotka voimme tänään nähdä taakse päin DNAn avulla tulee Luojan viisaus vieläkin selvemmäksi .. Minä en voi käsittää että se viisaus joka on kaikessa luodussa ikäänkuin kielletään .. ja sitä sanotaan "sattumaksi" ..
Raamattu ei muuten "vaadi" mitään, vaan kertoo sanomansa .. ja siihen on vaikea uskoa jos alkaa pätkimään sitä .. että tuohon minä uskon koska se sopii minulle - mutta tuohon en usko, koska se ei ole mieleiseni.
Minä pidän Raamattuun uskomista tärkeänä - mutta kaiken täytyy sopia Raamatun kokonnaissanomaan - ja sopiikin.
alexalex.kasi kirjoitti:
Raamattu kertoo, että Jumala on Luoja ja sen ymmärtäminen on osa sitä uskoa mikä Raamatun Jumalaan uskovalla ihmisellä on - mutta kuinka Jumala kaiken loi siitä ei Raamatussa kerrota - mutta Paavali kirjoitti että Jumala on nähtävissä luomakunnassa .. ja meille jotka voimme tänään nähdä taakse päin DNAn avulla tulee Luojan viisaus vieläkin selvemmäksi .. Minä en voi käsittää että se viisaus joka on kaikessa luodussa ikäänkuin kielletään .. ja sitä sanotaan "sattumaksi" ..
Raamattu ei muuten "vaadi" mitään, vaan kertoo sanomansa .. ja siihen on vaikea uskoa jos alkaa pätkimään sitä .. että tuohon minä uskon koska se sopii minulle - mutta tuohon en usko, koska se ei ole mieleiseni.
Minä pidän Raamattuun uskomista tärkeänä - mutta kaiken täytyy sopia Raamatun kokonnaissanomaan - ja sopiikin.
alexTulkitsenko oikein, että sanoudut irti tästä lauseesta: «Raamattu sallii vain ja ainoastaan kreationismin, johon ei kuuluu evoluutiopaska mitenkään.»
Senhän olemme moneen kertaan huomanneet, että evoluutiota tutkiva luonnontieteilijä voi mainiosti uskoa Jumalaan hänen työnsä tieteellisyyden siitä vähääkään kärsimättä.
Mutta mallin pyhpyh usko kyllä lopettaa sellaisen tutkimustyön välittömästi.Eräänä hyvänä esimerkkinä voikin mainita vaikkapa katolinen uskova biologi Kenneth R. Miller, jolla on kirja Finding Darwin's God.
https://en.wikipedia.org/wiki/Finding_Darwin's_God- pyhpyh
v.aari kirjoitti:
pyhpyh ei vastaa esittämääni yksinkertaiseen kysymykseen.
Tästä päättelen, että Raamattu ei vaadi ihmistä uskomaan kreationismiin, ainakin kunnes toisin osoitetaan.Kyllä vaatii. Jos luominen ei ole fakta, silloin ei lunastuskaan ole. Eikä mikään muukaan. Mutta niinhän te ateistit haluattekin väittää, jotta pääsette eroon Jumalasta elääksenne syntienne törkytunkiossa.
- pyhpyh
Eräänä hyvänä esimerkkinä voikin mainita vaikkapa katolinen uskova biologi Kenneth R. Miller, jolla on kirja Finding Darwin's God.
https://en.wikipedia.org/wiki/Finding_Darwin's_GodTeistinen evoluutio on saatanasta lähtevä valhe.
pyhpyh kirjoitti:
Kyllä vaatii. Jos luominen ei ole fakta, silloin ei lunastuskaan ole. Eikä mikään muukaan. Mutta niinhän te ateistit haluattekin väittää, jotta pääsette eroon Jumalasta elääksenne syntienne törkytunkiossa.
«Jos luominen ei ole fakta, silloin ei lunastuskaan ole.»
Mikä logiikka tuossa lauseessa on? Varsinkin, kun tarkoitat luomisella nimenomaan kirjaimellista Genesiksen tulkintaa.
Minusta se on aivan yhtä loogista kuin sanoa vaikkapa: "Jos ei Helsingin kauppatorilla tallustele pingviinejä, ei Etelämannerta voi olla olemassa."
- pyhpyh
Ateismi on saatananpalvontaa, ja se lisääntyy sitä enemmän mitä lähempänä Jeesuksen paluuta ollaan. Lopulta on vain pieni adventistien joukko Jumalan puolella. Kaikki muut palvovat saatanaa.
Mihin se miljardipäinen kristikunta katoaa ajan lopussa niin että jäljelle jää täinpaskan kokoinen adventistien joukko?
Mihin se miljardipäinen kristikunta katoaa ajan lopussa niin että jäljelle jää täinpaskan kokoinen adventistien joukko?
Tuon skenaarion mukaan se miljardipäinen kristikunta sisältää lopun aikaan lähinnä pelkästään kiilusilmäisiä saatananpalvojia.
Mietin draamallista toteutusta viimeiselle tuomiolle tämän perusteella. Kaikkivaltias käy läpi adventistien 28 opinkohtaa kysyen, uskotkos tämän. Siitä tulee ihan väkisin parodia, vaikka kuinka hyväntahtoinen yrittäisi olla.Eipä ihme sitten, jos joillakin adventisteilla on tuollainen mielenmaisema, että kanssakristityt pelottavat.
Onneksi me tiedämme tuomiopäivänä tapahtuvan tuomion ja erottelun kriteerin, eikä se liity adventismin oppeihin ja sääntöihin mitenkään (Matteus 25).- pyhpyh
Ovat kaikki saatananpalvojia siinä vaiheessa.
"Lopulta on vain pieni adventistien joukko Jumalan puolella. Kaikki muut palvovat saatanaa."
Eikös se taivaan valkohapsinen mekossaan tepasteleva vanhus nyt ammu tässä omaan jalkaansa?
Adventistithan ilmoittavat sieltä keskushallinnosta käsin kuinka heidän jäsenmääränsä lisääntyy joka vuosi miljoonalla uudella pölvästillä? Ja se papparainen vain odottaa siellä ylhäällä niin kauan, että väki on harvennut muutamaan adventistiin? Kannattaisi sen papan tulla ihan kiireen vilkkaa, nyt kun on vielä 18 miljoonaa adventistia? Ukkohan on ihan sekaisin, kun odottelee, että väki kyllästyy odottamaan ja jättää koko lahkon? Valmistelee omien sanojensa mukaan siellä yläkerrassa niitä asuntojakin 18 miljoonalle adventistille. On kohta jo 2000 vuotta häärinyt kämppiä rakentaen ja siinä sivussa laskeskellut adventistien syntejä ja pähkäillyt, että kuka niissä kämpissä siellä taivaassa saa asua? On Mahtanut tulla jotain ongelmia niitten kämppien rakentamisen kanssa? Kenties homeongelma pitkään tyhjillään seisoneiden asumusten vuoksi tai sitten ihan vain materiaalipula iskenyt? Katujen valamiseen käytettävä kulta ilmeisesti vain loppunut?
Ihme heppu se pappa kyllä on? Ensin se tarinan mukaan loi koko meidän planeettamme täyteen elämää 6. päivässä, mutta nyt sillä on mennyt niitten adventistien ja muiden hörhöjen asumusten rakentamiseen liki 2000 vuotta?Eipä se olisi ihan ensimmäinen kerta, kun sillä papalla on ne palikat sekaisin siellä omassa valtakunnassa.
Yksi fiksumpi kaveri sen kyllä huomasi ja pisti rähinän pystyyn, mutta ei pärjännyt, kun vastapuolella oli ilmeisesti paremmat taikajuomat (viini oli tilapäisesti muutettu ilmiselvästi vedeksi taistelua silmällä pitäen.)?
Sitten se pappa päätti luoda elämää yhdelle autiolle planeetalle, mahdollisimman kauaksi omasta valtakunnastaan. Sekin projekti meni kuitenkin kiville kokonaan ja kaikki piti hukuttaa, lukuun ottamatta muutamaa elukkaa ja yhtä "juoppohuoran" (lainattu pyhpyh:n ilmaisua) perhettä, jota me kaikki saamme sitten kiittää olemassaolostamme?
- foliop
Ateismin yleistymiseen saattaa vaikuttaa myös se, että ihmisille tarjotaan vain kaksi äärivaihtoehtoa ja käsketään valitsemaan niiden välillä vaieten muista vaihtoehdoista. Ääripäät ovat yleensä kaikkein aktiivisimpia.
- Uskonnäin
Koska luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä tulee Hengen maailmasta seurauksena on ennenpitkää epäusko. Uskon aktiivinen vastakohta näyttäytyy esimerkiksi tällä palstalla lähes päivittäin. En voi uskovana ymmärtää, millä tavoin on rakentavaa pitää palstaa lähes seurakuntayhteytenä, niinkuin täällä näyttää tapahtuvan.
Jos usko ei yhdistä, sen paikalle on monta tulokasta: kriittisyys, älyllisyys, kieltäminen, inhimillistäminen, kompromissit, ihmisen ymmärrys ja monta muuta asiaa, joista yksikään ei korvaa Jumalalta lahjana tulevaa uskoa.
Käyn silloin tällöin lukaisemassa palstaanne, enkä voi välttyä ajatukselta, että teitä kaikkia yhdistää kohta epäusko, jossakin muodossa. On aivan eri asia omata uskoa, kuin viisastella sen olemuksesta ja ilmenemismuodoista. Viisainkin voi omistaa uskon vain sydämessään ei järjellään, vaikka senkin ääntä toki tulee kuunnella.
Henkivallat ovat tosiasia, uskovien tulisi se tietää. Näillä palstoilla käydään kovia taisteluja ihmisten sieluista. Tappioita näyttää tulevan jatkuvasti, vaikka voitosta käsin pitäisi elää. Saatana nauraa näille viisasteluille. Sille ei ole temppu eikä mikään, tuottaa rutiinista väline, vieraannuttaa uskovia uskonlähteestään.
Keskusteluistanne kuuluu läpi miellyttämisen tarve sekä tarve kokea yhteyttä. Ongelma on vain siinä, että ette voi sovituttaa Jumalaa ja Saatanaa. Jeesus kuoli ihmisten tähden, pelastaakseen meidät Elämään, ei hakemaan suosituksia ihmisiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1151897Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541372Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551307- 531059
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126982Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75946Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36847- 52844
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62822- 56801