HALLITUS KYYKYTTÄÄ NYT LOPULLISESTI AUTOILIJAT

SAKKOAUTOMATTI

Hallitus on korottamassa jälleen sakkoja, joista suurin osa määrätään liikenteestä. Korotusta perustellaan valtion tulojen varmistamisella, ei liikenneturvallisuudella, paheksuu Autoliitto.

Jatkossa esimerkiksi pahoinpitelystä voi saada pienemmän sakon kuin 16 km/h ylinopeudesta.

Oikeusministeriössä on valmisteilla hallituksen esitys, jonka mukaan päivä-, rike- ja yhteisösakkoja ollaan korottamassa huomattavasti. Rikesakkoja korotettiin edellisen kerran 1. syyskuuta alkaen. Uusimman esityksen mukaan suurin liikennerikkomuksesta määrättävä rikesakko nousisi 345 euroon eli kolminkertaiseksi syyskuuta edeltävästä ajasta.

Samalla päiväsakkoja ollaan alinta luokkaa lukuun ottamatta kaksinkertaistamassa. Alin päiväsakko nousisi kuudesta eurosta yhdeksään euroon. Yli kaksi kolmasosaa kaikista päiväsakkorangaistuksista määrätään liikennerikoksista ja rikesakoista yli 96 prosenttialiikennerikkomuksista.

Sakkojen korotuksen taustalla ovat puhtaasti valtiontaloudelliset syyt, sillä esitysluonnoksenkin mukaan ”liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut, eikä rikollisuustilanteen kehitys sinällään viittaa tarpeeseen korottaa rikesakkoja.” Autoliiton mielestä sakotusjärjestelmän irrottaminen kriminaalipoliittisesta järjestelmästä ja kytkeminen osaksi finanssipolitiikkaa ei kuulu oikeusvaltion toimintaperiaatteisiin.

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kusimuumitmaksaa

Kyllä ylinopeusuuvateilla on varaa maksaa, korottaisivat vaan kunnolla. Myös valvontaa pitäisi tehostaa reilusti, nyttenhän sitä ei ole käytännössä lainkaan.

• jokainen_on_rikollinen

Sakosta tulee vain yksi verotuksen muoto, kyllähän nyt jokaisesta voidaan keksiä jokin virhe ja rike millä sakkoa perustellaan...

• helppo.ratkaista

Eihän sääntöjä ja lakia muutenkin noudattavalle synny mitään ongelmaa eikä näin myöskään ylimääräisiä kuluja.
        Ajellaan vaan entistä varmemmin sitä a-l-i-n-o-p-e-u-t-t-a = ei ongelmia.
        Roikkukoot kiireiset perskärpäset siellä takapuskurissa kuula punaisena.
        Se tekee hyvää noille minä-minä-minä-ihmisille.

• Suomikohtisosialismia

Ja Sipin sosialistihallituksen ŠSS kollektivisointiohjelma jatkuu nyt vuorossa parkkisakot

Parkkisakon valituksen hinnaksi tulee 250 €

• Koppimopo

Heh... Todella mielenkiintoista, semminkin kun poliisi on VELVOITETTU sakottamaan.
        Sakotus on parin viime vuoden kuluessa kehittynyt täysin mielivaltaiseksi, poliisista on tullut valtionvarainministeriön rahastaja.
        Mm. peltipollut sakottavat laillisia nopeuksia ajavia...
        Itse ajan järkähtämättä mittarinopeuksia vaikka tiedän nopeusmittarin näyttävän 3-14 km/h liikaa.

• Suomikohtisosialismia kirjoitti:

Ja Sipin sosialistihallituksen ŠSS kollektivisointiohjelma jatkuu nyt vuorossa parkkisakot

Parkkisakon valituksen hinnaksi tulee 250 €

Se on mielenkiintoinen "oikeusvaltio" tämä suomi. Valituksen käsittely tehdään satoja euroja maksavaksi, jotta ei valitettaisi.

Asiahan on ollut noin jo pitkään esim. yksityistiekunnan päätöksistä valitettaessa. Valituksen käsittely maksaa niin paljon, että jo sen toivotaan ilmeisesti estävän "demokraattisista päätöksistä" valittamisen.

• kaahari-voittaa-aina

Liikenteestä tulee taloudellista arpapeliä, kun valvontaa vähennetään, mutta rangaistuksia kovennetaan. Nopeiten pääsee perille se kuka uskaltaa ajaa riskillä ylinopeutta peltipoliisien välissä, roikkua puskurissa kuin takiainen, painaa punaista päin risteyksistä läpi ja niin edelleen.

Me muut ajamme kiltisti sääntöjen mukaan, koska emme halua ottaa turhia riskejä - emme taloudellisia emmekä onnettomuusriskejä - ja katsomme kiukkuisena vierestä, kun joku toinen uhmaa vähäistä valvontaa ja rikkoo yhteisiä pelisääntöjä oman edun takia.

Valvontaa, varsinkin vanhaa kunnon ajotapavalvontaa, pitäisi lisätä reilusti eikä suinkaan vähentää, mutta silti maasta on poistumassa 900 poliisin virkaa.

• nynnykät

Voi vitun luiskaotsat!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      2034
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      102
      1835
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1649
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1494
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1182
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    7. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      78
      1092
    8. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      52
      1086
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1056
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1003
    Aihe