Kuka loi Jumalan?

uuno

Jos Jumala loi kaiken niin kuka loi Jumalan? Mitä oli ennen Jumalaa? Kysyin islamin uskoiselta kaveriltani tätä ja hän sanoi Allahin rankaisevan jos ajattelee mistä Allah on peräisin. Miten on kristinuskossa?

13

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loi jumalan

      Raamattu jättää sanomatta että ensin oli suomalaisten Jumala Ukko Ylijumala joka loi kaikki muut jumalat

      Ukko Ylijumala on kaiken takana

    • niitä asioita mitä ei ihmisjärjellä kertakaikkiaan pysty käsittämään. Jumala on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ja ennen Häntä ei ole ollut mitään.Käsittämätöntä mutta totta. Saahan sitä tietysti yrittää pähkäillä...

      • Filippos

        ...tuollaiseen se höppänä uskoo...
        ...kehtaakin sitten vielä muillekki tuota käsittämätöntänsä sitten kaupitella...

        korvaat siis vain oman tietämättömyytesi uskollasi. Et tiedä miten maailma on syntynyt, joten päätit sitten uskoa johonkin, jonka alkuperää et edes suostu miettimään...

        ...aika hassu olet.

        Surulliseksi tekee se mut - naiivius!


      • Filippos kirjoitti:

        ...tuollaiseen se höppänä uskoo...
        ...kehtaakin sitten vielä muillekki tuota käsittämätöntänsä sitten kaupitella...

        korvaat siis vain oman tietämättömyytesi uskollasi. Et tiedä miten maailma on syntynyt, joten päätit sitten uskoa johonkin, jonka alkuperää et edes suostu miettimään...

        ...aika hassu olet.

        Surulliseksi tekee se mut - naiivius!

        kaltaisten on Jumalan valtakunta. :) Kivaa olla hassu ja tyhmä ja vaan levätä Jumalan kämmenellä Hänen rakkautensa kohteena. Sen parempaa ei voi olla!


    • Nasse

      kyllä Jumalan on luonut ihminen itse vastauksena:
      - omalle epävarmuudelle
      - etsiessään syytä olemassaololleen
      - miettiessään miksi pieni lapseni kuoli
      - halutessaan hakea turvaa jostain omille peloilleen.
      (tähän voit lisätä omat syysi)

      Mitä tapahtui Jumalan luomisen jälkeen:
      - jotkut tekevät sillä rahaa, valtaa, uhraavat "neitsyitä" jne.
      - sillä voi hallita kansanryhmiä ja lähettää ihmisiä sotiin (vrt bush)
      - jotkut haluavat tuntea yhteenkuuluvuutta jolloin seurakunta on yksi vastaus
      - joillain on addiktio uskomiseen
      - eräät haluavat äänekkäitä sirkustemppuja, tai ainakin lupauksia niistä
      - eräät haluavat tunte olevansa muita "parempia"
      (lisää tähän oma syysi/syyt)

      sitten on oma ryhmänsä:
      raadonsyöjät
      - mellerit, lindit, markot, eskot jne. Osa noista pyrkii valtaan ja rahantekoon, ovat vain liian hölmöjä erottaaksen bisneksen ja oman kuupan viiraamisen.

      Reiska, unohtuiko joku ryhmä tai tyylisuunta?

      • Reiska

        Kaikenlaisia saarnaajia pulpahtelee, joskus tällekin palstalle, olko nimi Lahti vai Sahti, en nyt muista. En myöskaan muista USAlaisten rahastaja-saarnaajien nimiä, siellä riittää, ja kait Suomessakin. Toiset uskoo tosissaan, fiksummat pitää showta ja rahastaa. Sitten on rasisteja ja vääräuskoisten kimppuun käyjiä, ja uskonnonopettajia ja muita tuputtajia.
        Pedofiilit on jossain mielessä sitten se kait alin kasti näitä uskovia pastorin- ja piispanpuolikkaita. Niitä on varsinkin katolinen taikauskoinstituutio pullollaan. Ja rippipappi kuuntelee kiihkoissaan nuoren naisen konfessioita kopissaan: "Lapseni, tarkemmin! Yksityiskohdat, yksityiskohdat!"


    • Qadesha

      Olen saanut sellaisen käsityksen että ns. vaihtoehto-kristityt eli ajanlaskun alun (ja ehkäpä sitä edeltävänkin ajan) gnostikot olivat sitä mieltä että fyysillisen maailman (maailmankaikkeudenkin???) luonut jumala oli vain sekundajumala, Demiurgi, joka kuvittelee olevansa se nro 1, mutta ei ole. Hänen takanaan on todellinen tuntematon JUMALA, jota ei käy sanoin kuvaileminen. Demiurgi puolestaan on helposti samaistettavissa Jehovaan, joka uhoaa pahankurisen pikkulapsen tavoin milloin mistäkin asiasta VT:ssa. Jotkut pitävät luojajumala Demiurgia pahana, jotkut vain höpsähtäneenä suurien luulojensa vuoksi. Enivei ihmisen keho on hänen luomuksensa, ja ihmisen henki nimettömän JUMALAn (käytän isoja kirjaimia kuvatakseni omaa vakaumustani että kyseessä on jotain suurempaa kuin se pikkupersoonajumala josta uskonnot enimmäkseen vouhottavat).

      Kabbalassa nähdään luova energia portaittain etenevänä virtana, ja sen alkulähde on luovan jumalan takana oleva yhtälailla abstrakti asia kuin itämaiden Tao, joka ei ole mikään ihmismäinen persoona.

      Voidaan ajatella että ensin on NOLLA, jossa ei ole mitään olemista eikä myöskään olemattomuutta, ja kuitenkin on molemmat, ja sitten tästä emanoituu YKSI, joka jakauduttuaan KAHDEKSI muodostaa luojan ja materiaalin josta luodaan. KOLME on sitten se tila missä luoja sytyttää elonkipinän materiaan, ja tätä kolmatta eli ns. Poika-tilaa edustavat kaikkien elävien olentojen sielut. Ja niin päin pois. Tämä nyt oli vähän sekava esitys, mutta jotain viitettä siitä miten luominen voisi edetä prosessina.

      Tuo Demiurgi/Alkuperäinen JUMALA -ristiriita voi olla yksi niistä perusideoista joka on johtanut käsitykseen hyvästä ja pahasta absoluutteina voimina > Ahura Mazda ja Ahriman > juutalaisuus > kristinusko ja islam...

    • Uskova

      Virhe on siinä, että luulemme että Jumala elää ajassa, mutta asia onkin niin, että aika elää Jumalassa, joten Jumala on aina. Ajan ulkopuolella ei sillä tavalla ole aikaa. Jumala on aina.

    • Missukka

      Vastaus: Jumalaa ei ole luotu. Jumala on aina ollut ja tulee aina olemaan.

      Kysymys: Miten avaruus voi jatkua loputtomiin?

      • Viron Pottu

        Ei se jatkukaan...

        **ttu mikä pahvi!


      • Missukka
        Viron Pottu kirjoitti:

        Ei se jatkukaan...

        **ttu mikä pahvi!

        ... piirrä sille pahville kukka ...


      • Viron Pottu
        Missukka kirjoitti:

        ... piirrä sille pahville kukka ...

        naurattaa vaan uskiksen usko äärettömään avaruuteen


        Eihän uskikselle nauraminen ole koskaan tyhjännauramista, onhan uskiskin tavallaa ihminen


      • Missukka
        Viron Pottu kirjoitti:

        naurattaa vaan uskiksen usko äärettömään avaruuteen


        Eihän uskikselle nauraminen ole koskaan tyhjännauramista, onhan uskiskin tavallaa ihminen

        Kuvaile sitten sitä peräseinämän takaista tilaa jos uskot tietäväsi siitä enemmän kuin minä.

        ps. ykköselämä kutsuu, jos keskustelu jatkuu niin se jatkuu osaltani maanantaina. Viikonloppuja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe