Juttu Turun Sanomissa:
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/517389/Taksikuskin palkka jaa alle kipurajan
Tuomas, lueppa juttu tarkkaan, siinä puhutaan taksinkuljettajan palkkauksesta Turussa, on PROVISIOPALKKA! Tuo myyttinen provisiopalkka!
Sinä Tuomas, kun aina puhut tuosta taksien tuntipalkasta, kerro yksikin työnantaja Turussa, joka maksaa pelkkää tuntipalkkaa taksinkuljettajalle. Helppo tarkistaa, tunnen pitkälti lähes kaikki Turun taksiautoilijat.
Kiitos Tuomas, kun kerrot tämän meille.
Taksinkuljettajan palkkaus
20
112
Vastaukset
- tuomasätisilukeetämänsul
Tuomas. Alla Turun lähikunnan kuljettajan kirjoitus. Lue yhdessä äitisi kanssa se ja pyydä että äitisi seivittää sinulle mitä siinä oikein lukee ja mitä se tarkoittaa. Sitten nukkumaan. Laiton sen tähän koska sinulla Tuomas on kovia vaikeuksia saada noita aiempia linkkejä auki.
Taksikuskin palkka jää alle kipurajan
Lukijoilta | Turun Sanomat | 1.8.2013 3:31 | 5
Jaa artikkeli:
Olen kiinnostuneena lukenut kirjoituksia ja uutisointia taksien kuljettajapulasta. Eläkeikää ollaan nostamassa, ja nuoria ei kiinnosta taksikuljettajan ammatti.
Harva nuori tietää mitään taksikuskin työstä. On valitettu, että koulutettuja kuskeja valmistuu koko ajan, mutta ajotyö jää tekemättä.
Miettikääpä itse, paljonko tiedätte taksikuskin arjesta? Ja missä tilanteissa olette taksikuskeihin yhteydessä? Suuri osa ihmisistä istuu taksin kyytiin vain viikonloppuiltaisin tai -öisin, ja kysyy: ”Oletko renki? Onko pitkä vuoro takana tai edessä?” ja valittaa matkan hinnasta. Tai käyttää taksia tuppisuuna firman piikkiin.
Niillä perusteilla ja taustatiedolla ei ole suuren suurta valmiutta ennakoida ammatin arkea. Aika harva tietää etukäteen, tai edes kurssin jälkeen, mihin on ryhtymässä.
Minulla henkilökohtaisesti ei ollut aavistustakaan esimerkiksi 10–16 tunnin päivistä. Toki tiesin, että tämä työstä käy, ja olen tottunut tekemään muissa ammateissa samankaltaisia työrupeamia.
Työsuhde perustuu puhtaasti provisiopalkkaan. Kyllä siitä kurssillakin puhe oli, mutta positiiviseen sävyyn: ”Kolmasosa kassasta on itselle! Palkka siis on ihan kiinni itsestä!”
Todellisuudessa palkka on kiinni kyytien määrästä. Olen tehnyt tänäkin kesänä vuoroja, joista on jäänyt käteen vähemmän kuin lounaan hinta. Eikä kuski voi ”etsiä” kyytejä, ainakaan, jos on määrätty tolppapaikka. Siinä on parhaimmillaan 5–6 autoa, jotka ovat jonottaneet kyytejä viisi, kuusikin tuntia. Viime kuussa yövuorossa 17.00–8.00 koko kassa oli 22 euroa, josta sain pyöreästi kolmasosan ennen veroja. Hassua kyllä, laskut ja kulut pysyvät samana, vaikka palkkaa ei tule yhtä paljon joka kuukausi.
En syytä tästä isäntiä. Eipä heillekään tipu rahaa taivaasta, jos auto seisoo tolpalla, mutta kulut juoksevat. Eivätkä isännät työvuorojakaan määrään. Ne ovat ennalta määrättyjä. Työajat ovat sinänsä naurettavat, mutta tarpeelliset provisiopalkan takia, jotta saisi keskimääräisesti vuodessa edes siedettävän tulon.
Samoista syistä minimipalkkakin jää usein saavuttamatta. Monet yhden auton yrittäjätkin joutuvat käyttämään kuskeja, sillä turvatakseen tulonsa he ajavat usein kouluajoja joka ikinen arkipäivä, ja lisäksi vielä työvuorolistan työvuorot päälle. Eli esimerkiksi 7.00–16.30 ollaan kiinni kouluajoissa ja 16.50 alkaa yövuoro, joka kestää kahdeksaan asti aamulla.
Dataohjesääntö ja erityisesti taksikuskien pukeutumissäännöt ovat luku sinänsä, sillä taksikuskit univormuissaan tosiaan näyttävät siltä, että he kuuluisivat eläkkeelle. Suoria housuja, haaleansinisiä kauluspaitoja, lippaskenkiä. Talvella saa käyttää sentään ”mustaa nahkapuseroa ja tarkoitukseen sopivaa sinistä päähinettä”
Kiellettyjen listalla ovat, farkut ja reisitaskuhousut väristä riippumatta! Hui sentään.
Pitäisikö miettiä tiettyjä päivityksiä ohjesääntöön ja 1980-luvulle jämähtäneisiin toimintatapoihin ammatissa? Voisiko taksiyrittäjä itse määritellä mikä on sopiva univormu yrityksessään?
Pidän kovasti työstäni taksialalla, mutta joka päivä, kun kassa jää alle kipurajan, mietin, kuinka kauan jaksan. Menojen ollessa vakiot, eivät tulot voi heitellä näin paljoa.
Mikään lasku ei katoa, vaan jää jonoon seuraavaa palkkaa odottamaan. Siinä sitten istun kolmikymppisenä vaarin vaatekaapin sisältö ylläni, ja yritän sovittaa vielä yhtä ajovuoroa kalenteriin. Kun autoihin tulee piirturit, ja työpäivän lyhenee dramaattisesti palkan vähetessä entisestään, siirryn minäkin muuhun ammattiin.
Lähikunnan tolppa-apina
Totean tähän loppuun että jos kassa on 22,-/yöstä niiin silloin kannattaa tehdä jotain ihan muuta.Lähes 20v. taksityötä takana. Vuosituloja vertailemalla parempi tulos. Olin yrittäjänä ja palkallisena. Nyt eläkkeellä. Baareissa viihtyvä kuljettaja ei saanut ajovuoroja ja palkka ei kertynyt pitkien taukojen aikana. Oma syy.
- Hulluseon
Kyllä se tietää.netti on vaan ainoa paikka missä tämä syrjäytynyt sankari voi yrittää päteä.
- HäivyTaiKuolet
Mitäs me sovittiin? Loppuvuosi trollamatta siitä palkasta ja muista kliseistä...
Vuotta jäljellä pari viikkoa ja et vaan voinut pitää turpaasi kiinni??? Työllisyystilanne on surkea. myönnetään. Niin vähän joka alalla. mutta ei silti omaa alaa yhtenään tule mollata- ihmishylkiöturku
Pidä sinä turkulainen ihmishylkiö vaikka päivän turpasi kiinni. Taitaa olla täysin mahdotonta.
- jajajaj
Millaisia summia taksikuskit kuukaudessa saavat. Siis suunnilleen, koska riippuu ajoista yms..Mutta vaikka pentti perusmies 54v 24 työvuoroa kuukaudessa, myös öisin viikonloppuna?
- gdhfjdksla
Riippuu paikkakunnasta. Asiansa osaava ammattimies pääsee Helsingissä yli
3 000,- kuukausituloihin 21 vuorolla kuukaudessa. - HäivyTaiTapanSut
Kuukausipalkka riippuu ihan tehtyjen tuntien määrästä
Itse rekkakuskina saanut huonoimpina kuukausina 80€ ja parhaimipina 4000€
Halutko nähdä ihan kopion palkkalaskemasta? - minäensaa
gdhfjdksla kirjoitti:
Riippuu paikkakunnasta. Asiansa osaava ammattimies pääsee Helsingissä yli
3 000,- kuukausituloihin 21 vuorolla kuukaudessa.toinen kuski saa 21 vuoroon 1500e riippuu kuskista, 8 tunnin päivillä ei sitten 3k ajeta,
riippuu onko omia tilauksia. paljonko on prosentti.Mikä tärkeintä onko vuorollinen auto. - ProsenttiPalkkaaja
HäivyTaiTapanSut kirjoitti:
Halutko nähdä ihan kopion palkkalaskemasta?Taksikuskit eivät saa tuntipalkkaa. Tulospalkka on 99,98% kaikilla. Tiedoksi.
Nyt sitten taas trollaamaan. - NäytäKopio
Halutko nähdä ihan kopion palkkalaskemasta?HALUAN!!
- rakkakuskihahahhahah
Halutko nähdä ihan kopion palkkalaskemasta?Rakkakuskina buuuuuuuuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaah. Eihän sulla ole edes ajokorttia. Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaaaaaah.
- HäivyTaiKuolet
ProsenttiPalkkaaja kirjoitti:
Taksikuskit eivät saa tuntipalkkaa. Tulospalkka on 99,98% kaikilla. Tiedoksi.
Nyt sitten taas trollaamaan.Mitä me sovittiin? Loppuvuosi trollamatta prosenttipalkasta, eiks jep????
Liian vaikeaa? onko työllisyystilanne noin surkea että kokoajan pitää omaa alaa mollata?
Niin on kuorma-autopuolellakin huono työllisyystilanne, ei silti kuskit kokoajan omaa alaa mollaa...
Lähden juuri kohta yöksi töihin, ja kyllä, saan iltalisää hieman, yölisää 8h, puolipäivärahan, pekkaset, lomakorvauksen, lomarahat... Pitäiskö mun tässä työtilanteessa kekskiä tyyliin "palkkani on 0,05€ kuljetettua kilon kuormaa kohden, en saa mitään muuta sen lisäksi"
Noh koita nyt jaksaa tä loppuvuos, kyllä se työllisyyskin joskus paranee niin ei tartte kotona sun trollailla vaan olla töissä - sähkömieshän
HäivyTaiKuolet kirjoitti:
Mitä me sovittiin? Loppuvuosi trollamatta prosenttipalkasta, eiks jep????
Liian vaikeaa? onko työllisyystilanne noin surkea että kokoajan pitää omaa alaa mollata?
Niin on kuorma-autopuolellakin huono työllisyystilanne, ei silti kuskit kokoajan omaa alaa mollaa...
Lähden juuri kohta yöksi töihin, ja kyllä, saan iltalisää hieman, yölisää 8h, puolipäivärahan, pekkaset, lomakorvauksen, lomarahat... Pitäiskö mun tässä työtilanteessa kekskiä tyyliin "palkkani on 0,05€ kuljetettua kilon kuormaa kohden, en saa mitään muuta sen lisäksi"
Noh koita nyt jaksaa tä loppuvuos, kyllä se työllisyyskin joskus paranee niin ei tartte kotona sun trollailla vaan olla töissäTöihin sinä? Menetkö sähkömieheksi?
- moniosaajaturku
Halutko nähdä ihan kopion palkkalaskemasta?Moniosaaja, rekkakuski, baarityöntekijä, karaokejuontaja, Uber kuski, taksikuski, dj, sähkömies, pakettiautokuski jne. Tämä kaikki ammattitaito ja tieto mm taksiliikennelaista ja kimppakyydeistä kouluja käymmättä ja vain Suomi24 trollaamalla.
- HäivyTaiTapanSut
moniosaajaturku kirjoitti:
Moniosaaja, rekkakuski, baarityöntekijä, karaokejuontaja, Uber kuski, taksikuski, dj, sähkömies, pakettiautokuski jne. Tämä kaikki ammattitaito ja tieto mm taksiliikennelaista ja kimppakyydeistä kouluja käymmättä ja vain Suomi24 trollaamalla.
Hei älä unohda että minulla on myös ammattitaito rekisterikilpien tekemiseen. Sen taidon opin linnassa. Olet oikeassa, olen todellinen moniosaaja.
- häivyaurajokeen
Halutko nähdä ihan kopion palkkalaskemasta?Kovia valeita. Linnassa ei makseta tuollaisia palkkoja ja sossun tukia ei tulkita palkaksi. Et ole ollut päivääkään töissä.
- sähkömiestuomas
häivyaurajokeen kirjoitti:
Kovia valeita. Linnassa ei makseta tuollaisia palkkoja ja sossun tukia ei tulkita palkaksi. Et ole ollut päivääkään töissä.
Olet oikeassa. Pahoittelen typeryyttäni.
- urpoooooo
paljonko sait sähkömiehenä.
- HäivyTaiTapanSut
Turpaan jokapäivä ja huolella. Haluatko nähdä jäljet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2047023
- 594642
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s384298- 733262
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161955Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271706- 171680
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401573- 341459
- 1431237