Kun arvostelee jotain tahoa kriittisesti, vaikkapa tiettyä kauppaa ja palvelua niin saavatko nämä arvostelun kohteeksi joutuneet tietää kirjoittajan?
Onko suomi24 palstalla anonymiteetti taattu?
17
703
Vastaukset
- jfkfkf
Ei elleivät saa jostain ip osoitettasi, senkin voi blokkaa ku kirjoittaa torrin kautta
- mitensiison
Mikä on torri, ja voiko tavallinen ihminen/yrittäjä saada selville ip osoitetta?
- idljrughutghtuhttyu
En usko, että on anonymiteettia. Tilanne ei kuitenkaan ole vaarallinen noin niinkuin juridisesti, jos on kohtuullisen neutraalisti ja kohtuullisen järkevästi kirjoittanut. Jos keskustelunaloitus on törkyä, on vain plussaa jos pystyy itse kirjoittamaan solvaamatta ketjuun. Itseäni häiriköivät olivat seuranneet minua eri palstoilla tässä Suomi24:ssa: jos yhdellä palstalla olin sivulauseessa maininnut opintoalastani, se asia tuotiin toisella palstalla yhtäkkisessä herjauksessa esille, jos toisella palstalla olin puhunut vaikka että mitä puoluetta aikoisin äänestää, se tuotiin herjauksessa toisella palstalla yhtäkkisesti solvauksena esille.. siten ne kyylät toimii. Vaihtoehtoina siinä tietysti se, että joku rikollinen on rekisteröinyt mulle tänne nimimerkin, tai sitten yksiselitteisesti hulluja, jotka riekkuu ympäri Suomi24:a rienaamassa ja pelottelemassa ketä tahansa kirjoittavaa, joka ei ole yhteisöjen jäsen. Valitettavasti ensin mainittu lienee todennäköisempää: foorumin häiriköt rekisteröivät nimimerkkejä tänne vähänkin pidempään kirjoittaville. Jos siinä ei petoksista kyse, nin kauan voi tietysti laittaa vastenmielisen nettikiusaamisen piikkiin homman, mutta muuten tietysti tulisi poliisiasia jos tietoon tulisi häiriköintiä.
Yritysten arvostelemisesta en tiedä, ei kiinnosta enkä puhu yrityksistä netissä, mutta kerran yritin kehua vilpittömästi Pirkka- tuotemerkin euron kermapastaa henkeni monasti pelastaneeksi tuotteeksi ruokapalstalla ja oudosti se kirjoitus häipyi parissa minuutissa - sen sijaan monet näkemäni ja kokemani tappouhkaukset yksittäisiin muita aiheita koskeviin asiallisiin teksteihini eivät ole häipyneet samaan tahtiin. Samaten sekin tekstini tais kadota kerrran, kun kehuin, että ihan oikeasti Fazer- suklaamerkin suklaakääreet ovat hienostuneinta brändiä mitä tiedän - etenkin se alkuperäinen yksinkertainen kääre siinä kahdensadan gramman suklaalevyssä - ja se suklaa hyvää. En koskaan arvostele yrityksiä netissä tai yritysten palvelua. Vaikka usein olisi kyllä syytäkin ollut. Arvostan eettisiä yrityksiä, esimerkiksi yrityksiä jotka on perustettu ilman suurta rahaa ja jotka silti ovat kasvaneet veronmaksajayrityksiksi. Ylipäätään symppaan pienyrittäjiä, rehtejä pienyrittäjiä eettisiltä aloilta ja ihmisiä jotka elättää itsensä yrittäjinä rehellisesti. Yleensä on aivan varmaa, että parempaa palvelua asiakas saa pienyrittäjältä kuin valtion suurista kaupan alan monopoliyrityksistä. Esimerkkinä vaikka kenkäsuutarit: kerran pienyrittäjä korjasi mun kengät alta kolmellakymmenellä eurolla ja oikein hävetti että mitä se niin vähän siitä pyysi rahaa ja sanoinkin sen. Sitten menin johonkin kauppakeskuksen pikasuutariin toisen kerran, ja se toinen yrittäjä oli pokalla tunkenut täysin vääränväriset ja rumat korkolaput mun vanhoihin patiineihin ja kengillä tyyliin pystynyt edes kävelemään ja vielä oli käsi ojossa että uusien kenkien hinta oli siinä mitä sille pulitin - sille yritäjälle en mennyt toista kertaa.
Ei täällä ole täyttä anonymiteettia. Mutta laissa lukee, että kenenkään henkilöllisyyttä ei saa selvittää. Poliisi selvittää varmaan ne, jotka julkisuutta omamattomien yksityiskansalaisten nimiä ja yksityistietoja täällä Suomi24:n keskustelupalstoilla revittelee herjaamisiin. Tavallinen kirjoittaa omalla vastuullaan, mutta luotan yhä vielä siihen, että jos ymmärtää että mitä laissa saa sanoa ja mitä ei, tuskin on huolta, vaikka julkiseksikin kirjoitettu tulisi omalta osaltani. Toki julkisuutta ei saa kenellekään antaa henkilön antamatta siihen lupaa, ei edes hyville nettiteksteille.- olenkosiissuojassa
Kiitos pitkästä kirjoituksestasi. Kirjoittelen aika vähän suomi24 palstalla, eikä ole koskaan samaa nimimerkkiä käytössä. Arvostan yrittäjiä ja olen itsekin tavallaan yrittäjä. Olen arvostellut yksityisen yrittäjän kohtelua asiakkaisiinsa, mutta en käyttänyt hänen nimeään. Useat kuitenkin tietävät kenestä on kyse. Myös yrityksen nimeä en tuonut esiin. Toin sen esille niin,että kyseisen yrityksen ja yrittäjän jotkut tietävät ja muut saavat sen selville helposti googlettamalla. -en h erjannut tms vaan mainitsin asiakkaiden ikävästä kohtelusta.
- näille-eväillä-mennään
Tällä hetkellä Ip-osoitteeni on: 93.115.95.206 ... vielä äsken olin romanialainen, nyt se jo muuttui...
37.59.14.201
Host Name: ns2.wat2doo.com
Host Location: Strasbourg, Alsace France [more]
Mobile Device: No
Current Time: Tuesday, December 15, 2015 08:45:44 PM CST
--------------------
Olen siis tosi kansainvälinen tyyppi!- heinäntekoa
Niin minäkin. Nyt puolustamaan kantasuomalaisten etuja.
- meiltähän-tämä-käy
Eli kuten edellinen käyttäjäkin on ilmeisesti tehnyt - siirry käyttämään Tor-selainta. Voi olla nettipoliisi islamistajalle hankalaa alkaa etsiä trollaajaa 3 miljardista maapallon nettikäyttäjästä.
Lataa Tor-selain! Ja anna vapaan mielipiteen vyöryä eetteriin! - Yksi-ja-ainoa-IP
Aika helppoa on ainakin hakkeroida kone, olenkin mielenkiinnolla seurannut tässä jo pidemmän aikaa juttuja - ihan rauhallisesti kuitenkin- maltti on valttia.
Elikkäs minulla on vakituisia kirjeenvaihtokavereita sähköpostilistallani, joille päivitän mm. henkilökohtaisia asioitani.
- Suomi24:ssä käyn myös säännöllisesti tietyillä palstoilla, ( mm. laki-ja rikos ) ,tämä liittyy erääseen tärkeään asiaani.
Näiltä palstoilta sitten löydänkin yllätys-yllätys samat asiat, jotka olen juuri kirjoittanut ystävilleni.
Tilannetta seurattu nyt yli vuoden verran - tuskinpa sattumaakaan.- virustorj.-suojaukset
Kaksi kpl koneita jo menny pimeeks pienen ajan sisällä. Nykyisessä koneessa pitäisi olla nyt hyvät suojaukset.
- isänmaan_ystävä
VPN ohjelmilla voit vaihtaa sijaintisi ja ip-osoitteesi vaikka Islantiin.
- näin.se.vaan.on
Lyhyesti ja ytimekkäästi:
Tietoturvalaki = Vain ja ainoastaan viranomaisella on oikeus ja lailliset edellytykset selvittää kenenkään IP-osoitteita.- eiihanoin
Ei viranomainenkaan sitä ihan niin vaan voi selvitellä. Täytyy olla varteenotettava näyttö rikoksesta, esimerkiksi epäily kunnianloukkauksesta ennen kuin ip-osoitetta aletaan selvitellä.
- näin.se.vaan.on
eiihanoin kirjoitti:
Ei viranomainenkaan sitä ihan niin vaan voi selvitellä. Täytyy olla varteenotettava näyttö rikoksesta, esimerkiksi epäily kunnianloukkauksesta ennen kuin ip-osoitetta aletaan selvitellä.
Kannattaa lukea kommentti ennen kuin alkaa pätemään ja tekee itsestään naurettavan.
Katsoppas vaikka lakikirjasta termi 'laillinen edellytys' ja pointtihan oli se että tuon täyttyessä vain ja ainoastaan viranomainen voi sen IP:n selvittää.
- mistäsittenkirjoittaisin
Kai sitä tavis saa arvostella esimerkiksi jotain kauppaa tai poliitikkoa. Kuka sen on kieltänyt? Jos arvostelen sipilää ja vielä kirosana päälle, ei sen pitäisi olla kiellettyä. Mikäli on, sulkekoot sitten koko tämän keskustelupalstan ketjuineen. Yleensä tänne tulee kirjoitettua, kun ei ole muutakaan kommentointi-osiota auki, ja ottaa päähän joku asia.
- NetinAnonymiteetti
Jos kirjoitat Natoa vastaan tai Venäjästä jotain hyvää Valtioneuvoston-kokoomuksen-Sanoma Oyn-puolustusvoimien nettitrolliagentti ja -toimisto alkaa kaivaa IP-osoitettasi, henkilötietoja ja profiloi sinut sitten arkistoon.
Sen jälkeen nettitrolli vainoaa sinua netissä, tallentaa viestejäsi joita toivoo joskus voivansa käyttää sinua vastaan, haukkuu sinut tiltuksi, ryssäksi, raiskaajaksi, ripulihousuksi, juopoksi, isänmaanpetturiksi, hulkuksi, kylähulluksi, patologiseksi valehtelijaksi, Moskovan tiltuksi jne.
Käy katsomassa Nato-keskusteluja. - rajat_on_suljettava
Maksaa poliisille ihan helvetisti aikaa ja rahaa selvittää jonkun mahdollisen kunnian loukkaus jutun takia. Anonyymi VPN firmat vaatii oikeuden päätöksen, että selvittävät alkuperäisen ip-osoitteen.Kun ip-osoite selviää, on vielä pitkä matka selvittää, kuka on kirjoittanut tekstin. Käytännössä, jos suojaat itsesi, voit kirjoittaa mitä vaan.
- pohjois_koreassa
Siksi ainoa mahdollisuus on yrittää "sulkea" kaikki palstat moderattoreilla. Mamu vastaista kirjoitusta ei vain julkaista. Moni saattaa alkaa tekemään kovia tekoja, jos kirjoittaminen estetään. Kynä vaihtuu miekkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713