Heikosti tunnettuja kyydityksiä

tasapuolisuuttako

Neuvostoliitossa Stalinin aikana toteutetut kyyditykset tunnetaan meillä oikein hyvin ja niistä jaksetaan puhua ja kirjoittaa, mm. Sofi Oksanen. Mutta jostain syystä tunnetaan heikosti monet muut historian kyyditykset eikä niistä myöskään kovin paljon puhuta.

Afrikasta kyyditettiin n. 10 milj. mustaa orjiksi. Noista 10 miljoonasta tosin n. puolet kuoli kurjuuteen tai tapettiin matkalla ja Atlanti on heidän hautansa. Intiaanit kyydittiin reservaatteihin P-Amerikassa ja USA kyyditti väkivaltaisesti japanilaisperäisen väestönsä sota-ajaksi kuolemanleireihin. Baltian maista kyyditettiin balttien itsensä, mm. virolaisten, toimesta Saksan keskitysleireille tapettaviksi jne..

Jos ihmismääriä lasketaan niin on kyllä niin, että "länsi" on kyydittänyt ihmisiä enemmän kuin "itä" vaikka toisin annetaan ymmärtää. Oksanenkin voisi joskus laatia kirjan vaikkapa nyt ensin virolaisten toimeenpanemista juutalaisten kyydityksistä.

25

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avaaja-sotkee

      asioita perinpohjin.
      Orjakauppa on aivan muuta kuin viattomien kansalaisten kuljettamista kodeistaan Siperiaan. Tietenkään ei orjakaupassa ole mitään puolusteltavaa.

      Intiaanit sijoitettiin reservaatteihin, koska heidän maansa haluttiin asutukseen.

      Japanilaiset suljettiin leireihin, mutta ei heitä niissä surmattu.

      Avaus on tavanmukaisen asiantuntematonta mustamaalausta.

      • onkokovakiire

        Avaajalla onkin aika vilkas kausi. Monta toinen toistaan hupaisampaa avausta viikossa. Hilpeätä katsella kun pakonomainen tarve puolustaa itää/punaista saa hölmön kimpoilemaan noin. Juu, en ole ikinä kuullut intiaaneista. Mitkä ihmeen orjat?
        Ajattelitko vielä monta asiantuntevaa avausta saada aikaan ennen joulua? Sitten voisit antaa ihmisille joulurauhan, jookos :)


      • sirkuspellelle

        -----asioita perinpohjin.---

        Juu, ja nyt kerrot mikä asia on avauksessa sekoitettu.

        ----Orjakauppa on aivan muuta kuin viattomien kansalaisten kuljettamista kodeistaan Siperiaan.----

        Niin mitä tuo möläytys tarkoittaa Suomen kielellä. Kun ihmisiä kyyditään Atlantin yli orjiksi Amerikkaan niin sekö ei moitittavaa olekaan? Olet jo täysin seonnut, mene lääkäriin.

        ----Intiaanit sijoitettiin reservaatteihin, koska heidän maansa haluttiin asutukseen.----

        Ihan kivaa varmaan inkkareista. Eikös tuota samaa tehty Baltiassakin kun maita haluttiin asuttaa Neuvostoliiton muilla kansoilla. Jos Venäjä kyytisi joskus suomalaisia sillä perusteella että haluaa asuttaa maatamme niin siinäkö ei mitään pahaa olisikaan, tollo?

        ---Japanilaiset suljettiin leireihin, mutta ei heitä niissä surmattu.----

        Kuoli leireillä kurjuuteen ja kuoli jo kuljetusten aikana lapsia, vanhuksia, sairaita, synnyttäviä äitejä yms.. hehän olivat kirottuja vinosilmäisiä vihollisia, ei heistä välitetty tuon vertaa.


    • dv8

      Onhan niistä luettu jo koulussa, et tainnut olla historiantunneilla. Nuo tapahtuivat kauan sitten ja kaukana meistä. Stalinin kyyditysten uhrien sukulaisia on vielä elossa joten ne tietysti herättävät mielenkiintoa-

    • Anonyymi

      ----Oksanenkin voisi joskus laatia kirjan vaikkapa nyt ensin virolaisten toimeenpanemista juutalaisten kyydityksistä.-----

      Luulet vain, ei takuulla kirjoita.

    • Anonyymi

      -----Orjakauppa on aivan muuta kuin viattomien kansalaisten kuljettamista kodeistaan Siperiaan------

      Jaa, on vai ? Afrikkalaiset eivät siis olleet viattomia ? Mihin pahuuteen länsi-eurooppalaisia vastaan olivatkaan syyllistyneet, avaisitko sitä vähän meille ?

    • Anonyymi

      Ruotsi pakkosiirti suomalaisia Amerikkaan.

      Vuonna 1640 annettiin jo määräys polttaa suomalaisten riihet ja rakennukset ja jopa takavarikoida tai polttaa heidän
      viljansa.
      Tässä vaiheessa paljon metsäsuomalaisia pakkosiirrettiin myös Uuteen Ruotsiin, Nova Sveciaan,
      Ruotsin Kristina-kuningattaren aikana 1638 perustettuun Amerikan-siirtokuntaan. Jonkin verran
      emigraatiota tapahtui myös vapaaehtoisesti.
      Paitsi siirtolaisuudella uutta politiikkaa perusteltiin myös kielellisillä seikoilla. Esim. Fryksdalin
      käräjillä 1646 julistettiin:
      Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia, käydä kirkossa, käräjillä ja kokouksissa ja kaikin
      tavoin olla esivallalle kuuliainen ja tottelevainen pappisviranomaisille sekä hurskas ja lempeä
      ruotsalaisille, samaten kuin maan ja valtakunnan muut asukkaat, sen koti on poltettava, talonkirja
      tehtävä mitättömäksi ja on hän jokaisen ruotsalaisen edessä henkipatto

    • Anonyymi

      Kyydityksiä olivat lapualaisten järjestämät muilutukset nekin. Tosin niitä ei enää haluta muistella, puhutaan mieluummin naapurimaiden kyydityksistä. Niistä puheenollen niin vähänpä Suomessa tai Virossa muistellaan miten natsi-Saksa kyyditsi miljoonia ihmisiä kuolemanleireihinsä.

      • Anonyymi

        Kyyditsi myös miljoonia ihmisiä orjatyöhön tehtaisiinsa, kaivoksiin, maatiloille. Unohdettuja nekin kyyditykset ja syyn kyllä ymmärtää.


      • Anonyymi

        No etpä halua itse muistella Stalinin pakkosiirtämiä ja kyydityksiä Siperiaan luiden tielle.

        Stalinin kanavan rakennustöissä kuoli n. 270 000 syyttömästi vangittua. Kerivät piikkilankaakin avokäsin tuulessa ja pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No etpä halua itse muistella Stalinin pakkosiirtämiä ja kyydityksiä Siperiaan luiden tielle.

        Stalinin kanavan rakennustöissä kuoli n. 270 000 syyttömästi vangittua. Kerivät piikkilankaakin avokäsin tuulessa ja pakkasessa.

        Hehehe on tainnut dementia viedä muistin mennessään, kun todellisuudessa kuolleita oli alle 10% tuosta:

        The canal was constructed by forced labor of gulag inmates. Beginning and ending with a labor force of 126,000, between 12,000 and 25,000 laborers died according to official records,[3] while Anne Applebaum's estimate is 25,000 deaths.

        https://en.wikipedia.org/wiki/White_Sea%E2%80%93Baltic_Canal


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No etpä halua itse muistella Stalinin pakkosiirtämiä ja kyydityksiä Siperiaan luiden tielle.

        Stalinin kanavan rakennustöissä kuoli n. 270 000 syyttömästi vangittua. Kerivät piikkilankaakin avokäsin tuulessa ja pakkasessa.

        -----Stalinin kanavan rakennustöissä kuoli n. 270 000 syyttömästi vangittua.------

        Kuka ne laski, siis luotettavasti ?
        Työmaalla oli rikosvankejakin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -----Stalinin kanavan rakennustöissä kuoli n. 270 000 syyttömästi vangittua.------

        Kuka ne laski, siis luotettavasti ?
        Työmaalla oli rikosvankejakin !

        Eikö PöhveIi osaa englantia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No etpä halua itse muistella Stalinin pakkosiirtämiä ja kyydityksiä Siperiaan luiden tielle.

        Stalinin kanavan rakennustöissä kuoli n. 270 000 syyttömästi vangittua. Kerivät piikkilankaakin avokäsin tuulessa ja pakkasessa.

        Stalinin mielipide syyttömyydestä ja kuolemasta:
        Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä, on vain huonosti kuulusteltuja.
        Yhden ihmisen kuolema on tragedia, mutta miljoonan vain tilasto.
        Kanavan rakentajien kuolleiden määrästä on monta mielipidettä.
        Yksi arvio on 50 000 - 100 000
        Totuus ei selviä koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehehe on tainnut dementia viedä muistin mennessään, kun todellisuudessa kuolleita oli alle 10% tuosta:

        The canal was constructed by forced labor of gulag inmates. Beginning and ending with a labor force of 126,000, between 12,000 and 25,000 laborers died according to official records,[3] while Anne Applebaum's estimate is 25,000 deaths.

        https://en.wikipedia.org/wiki/White_Sea%E2%80%93Baltic_Canal

        Sulla on paksuuntunutta siankusta aivojen tilalla. Wikipediaan voi kirjoitella jokainen mitä haluaa.


    • Anonyymi

      Nyt pitääs ,alkaa uudet kyyditykset. 5 donaa taskuun ja ulos . Muille maille muiluutus .

    • Anonyymi

      ----talinin kanavan rakennustöissä kuoli n. 270 000 syyttömästi vangittua.-----

      Nazi-Saksa kyyditsi keskitysleireihinsä ja orjatyöhön n. 10 000 000 ihmistä. Koskas palstan nazit alatte näitä ihmisiä suremaan?

      • Anonyymi

        Paljonkos se Stalin kuljetutti, ettei vain olisi 40 miljoonaa.


    • Anonyymi

      Katson taaksepäin ja kiskot sinne jää
      Juna jyskyttää, enkä toveria nyt mä nää
      Mulla kauas menolippu on
      Minut ilmiantoi hän, mun laittoi lähtemään
      Siperiasta nyt etsin uuden toverin, kommarin
      Mulla kauas propuskat on
      Mun pakko matkustaa on Siperiaan
      Kolhoosista pois juna vie
      On aivan sama minne kiirehdin
      Kun vain pitkä on tie
      Matkaan lähden Mulla menolippu on
      Katson taaksenpäin, vain kiskot sinne jää
      Juna jyskyttää, vanhaa paapuskaa en mä nää
      Mulla kauas menolippu on
      Ououoo
      Mulla kauas menolippu on
      Mun pakko matkustaa on Jeniseille
      Kommuunista pois juna vie

    • Anonyymi

      Putinin väestön siirrot ovat täysin oikeitettuja, aivan kuten Stalininkin.

    • Anonyymi

      Ruotsi kyyditsi kymmeniä tuhansia Suomen miehiä kuolemaan sotakentille, että Ruotsiin voisi viedä enemmän ja enemmän varastettua tavaraa.

    • Anonyymi

      Stalin murhautti miljoonia ihmisiä. Siinä vasta ihasteltavaa neukun ihailijoille.

      • Anonyymi

        Politbyroo niitä allekirjoitti ja Stalin vasta kolmanneksi eniten.


      • Anonyymi

        Suomen kahtapuolen on näinollen sijainnut hirveän rikolliset valtiot. Ikävä meille kun meitä on syöty lännestä ja idästä, lännestä tosin kymmenin verroin enemmän.


      • Anonyymi

        Keitä muita neukun ihailijoita täällä on kuin te neukun hybriditukikohtien puolustajat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe