Joulua voi juhlia kristillisenä juhlana, mutta halutessaan voi juhlimisen aiheen valita muista samaan aikaan olevista juhlista.
Lainaus Wikipediasta:
"Monet kansat ovat vanhoista ajoista viettäneet vuotuista juhlaa talvipäivänseisauksen aikoihin. Muinaisten germaanien talvijuhla tunnetaan nykyisin sen englanninkielisellä nimityksellä yule. Kuukalenterin vuoksi yulen paikka vaihteli joulukuun alusta tammikuun alkuun. Kristinuskon leviämisen myötä yule yhdistettiin kristilliseen jouluun. Muinaiset roomalaiset viettivät 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana keskitalven Saturnalia-juhlaa. Talvipäivänseisauksena 25. joulukuuta oli Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivä."
Linkki koko artikkellin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu
Oikein Hauskaa Joulua, Sol Invictus -päivää, Yulea jne.
Voittamattoman auringon päivä / Sol Invictus
27
369
Vastaukset
- Tieteen-juhla
Sitä voi juhlia myös modernin tieteen juhlana. Newton syntyi 25.12.
Fysiikan osalta kuitenkin "vain" klassisen fysiikan osalta, moderni fysiikka tuli vasta Einsteinin teorioiden siivittämänä.
- toteamus
Newton oli uskovainen tiedemies, joka ensimmäisinä oivalsi, että koska Jumala on luonut taivaan ja maan, niin tässä kaikessa on järjestys ja logiikka. Ja näin alkoi uskovien toimesta nykyaikainen tiede kehittyä.
Itse asiassa Newton tukeutui Jumalaan siinä vaiheessa kun Newtonin mekaniikan logiikka näennäisesti petti, se ei näyttänytkään toimivan kuten Newton itse oletti.
Tällöin Newton epäili, että jumalan tulee aika ajoin puuttua planeettojen liikkeisiin jotta aurinkokunta ei ajaudu kaaokseen. Myöhemmin Laplace kuitenkin osoitti Newtonin mekaniikan pätevän tässä Jupiterin ja Saturnuksen "tanssissa".
Kuitenkin jopa Newton itse jouduttuaan ylitsepääsemättömän ongelman eteen sortui virheellisesti olettamaan ratoja korjailevan Jumalan vaikka asia olisi ollut selitettävissä hänen omalla mekaniikallakin.
Tietenkään Newtonin ansioita ei käy kiistäminen vaikka ei niillä enää tänä päivänä sinänsä merkitystä tieteelle ole mutta esimerkiksi juuri mekaniikassa käyttöä on. Vaikka suhteellisuusteoriallakin voitaisiin samat asiat selittää se olisi turhan hankalaa, Newtonin mekaniikka sisäistetään peruskoulussa, suhteellisuusteorian syvälliset opinnot vievät vuosia yliopistossa.
Tosin Newtonin painovoimalaista kunnia ei kuulu yksin hänelle, painovoimalakinsa kun hän muotoili Tyko Brahen ja Johannes Keplerin ratahavaintojen pohjalta. Idean häneen istutti evoluution puolestapuhuja Robert Hooke, hän näet ehdotti ensimmäisenä painovoiman olevan kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön käyden asiasta pitkän kirjeenvaihdon Newtonin kanssa. Newton sitten todisti Hooken hypoteesin matemaattisesti oikeaksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Hooke
Luonteeltaan sekä Hooken että Newtonin kerrotaan olleen täysiä paskiaisia.- toteamus
a-teisti kirjoitti:
Itse asiassa Newton tukeutui Jumalaan siinä vaiheessa kun Newtonin mekaniikan logiikka näennäisesti petti, se ei näyttänytkään toimivan kuten Newton itse oletti.
Tällöin Newton epäili, että jumalan tulee aika ajoin puuttua planeettojen liikkeisiin jotta aurinkokunta ei ajaudu kaaokseen. Myöhemmin Laplace kuitenkin osoitti Newtonin mekaniikan pätevän tässä Jupiterin ja Saturnuksen "tanssissa".
Kuitenkin jopa Newton itse jouduttuaan ylitsepääsemättömän ongelman eteen sortui virheellisesti olettamaan ratoja korjailevan Jumalan vaikka asia olisi ollut selitettävissä hänen omalla mekaniikallakin.
Tietenkään Newtonin ansioita ei käy kiistäminen vaikka ei niillä enää tänä päivänä sinänsä merkitystä tieteelle ole mutta esimerkiksi juuri mekaniikassa käyttöä on. Vaikka suhteellisuusteoriallakin voitaisiin samat asiat selittää se olisi turhan hankalaa, Newtonin mekaniikka sisäistetään peruskoulussa, suhteellisuusteorian syvälliset opinnot vievät vuosia yliopistossa.
Tosin Newtonin painovoimalaista kunnia ei kuulu yksin hänelle, painovoimalakinsa kun hän muotoili Tyko Brahen ja Johannes Keplerin ratahavaintojen pohjalta. Idean häneen istutti evoluution puolestapuhuja Robert Hooke, hän näet ehdotti ensimmäisenä painovoiman olevan kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön käyden asiasta pitkän kirjeenvaihdon Newtonin kanssa. Newton sitten todisti Hooken hypoteesin matemaattisesti oikeaksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Hooke
Luonteeltaan sekä Hooken että Newtonin kerrotaan olleen täysiä paskiaisia."Itse asiassa Newton tukeutui Jumalaan siinä vaiheessa kun Newtonin mekaniikan logiikka näennäisesti petti, se ei näyttänytkään toimivan kuten Newton itse oletti."
Newton oli Jumalaan uskovainen tiedemies. Eikä hänen teoriassaan ollut mitään. Vasta Einsteinin suhteellisuusteoria hieman muutti laskelmia.
Mutta tiede on aina ollut uskovaisten asia, koska vain me tiedostamme, että Jumala on järjestyksen Jumala ja luontoa voidaan tutkia järkiperäisesti.
Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä - he edustavat ateistista huuhaata, jossa meidän tieteen keinoin yritetään panna Jumala pois viralta. toteamus kirjoitti:
"Itse asiassa Newton tukeutui Jumalaan siinä vaiheessa kun Newtonin mekaniikan logiikka näennäisesti petti, se ei näyttänytkään toimivan kuten Newton itse oletti."
Newton oli Jumalaan uskovainen tiedemies. Eikä hänen teoriassaan ollut mitään. Vasta Einsteinin suhteellisuusteoria hieman muutti laskelmia.
Mutta tiede on aina ollut uskovaisten asia, koska vain me tiedostamme, että Jumala on järjestyksen Jumala ja luontoa voidaan tutkia järkiperäisesti.
Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä - he edustavat ateistista huuhaata, jossa meidän tieteen keinoin yritetään panna Jumala pois viralta."Vasta Einsteinin suhteellisuusteoria hieman muutti laskelmia."
Einsteinin suhteellisuusteoria muutti fysiikan perusteet täysin, siksi puhutaankin klassisesta ja modernista fysiikasta.
Mutta kyllä insinöörikin pärjää hyvin Newtonin mekaniikalla. Harva insinööri kykenesikään perustelemaan Newtonin mekaniikkaan perustuvia laskelmiaan oikeiksi suhteellisuusteorialla mutta moni fyysikko kyllä siihen kykenee.
Periaatteellinen ero on, että Newtonin painovoimalain mukaan painovoima on kappaleiden välistä vetovoimaa, joka on siis väärä johtopäätös kun taas suhteellisuusteoria selittää painovoiman aika-avaruuden kaareutumisella, ts. massat aiheuttavat tilan muodon muutoksen.
Newtonin mekaniikalla ei voida selittää mm. hiukkaskiihdyttimien, ja GPS:n toimintaa tai selittää mustia aukkoja joiden olemassaolon taas suhteellisuusteoria suorastaan ennustaa. Suhteellisuusteorian selitysvoima on siis laajempi vaikka sekään tuskin on lopullinen, suhteellisuusteorian ja kvanttimekaniikan yhdistävä "kaiken teoria" voisi sellainen olla.toteamus kirjoitti:
"Itse asiassa Newton tukeutui Jumalaan siinä vaiheessa kun Newtonin mekaniikan logiikka näennäisesti petti, se ei näyttänytkään toimivan kuten Newton itse oletti."
Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä - he edustavat ateistista huuhaata, jossa meidän tieteen keinoin yritetään panna Jumala pois viralta.>> Newton oli Jumalaan uskovainen tiedemies. <<
Newton ei uskonut kolmiyhteiseen Jumalaan eli oli areiolainen.
Lisäksi hän allekirjoitti yhdessä virassaan lukemattomia hirttotuomioita.
>> Eikä hänen teoriassaan ollut mitään [vikaa].
Vaikka ne Newtonin yhtälöt nerokkaita olivatkin, niin olihan niissä pikkuisen vikaa eli niistä puuttui aika.
>> Mutta tiede on aina ollut uskovaisten asia <<
Ennen kaikki uskoi eli jopa Royal Societyn silloinen presidentti Isaac Newton oli uskova. Nyt 97% sen jäsenistä on ateisteja. Tieto lisääntyy ja usko vähenee.
>> Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä - he edustavat ateistista huuhaata <<
Tuossa se näyttää monella kulkevan uskon ja tiedon raja.toteamus kirjoitti:
Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä - he edustavat ateistista huuhaata, jossa meidän tieteen keinoin yritetään panna Jumala pois viralta."Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä...!"
Mitä biologisen evoluution puolestapuhuja Robert Hooke jonka ajatus siis alunperin oli gravitaation verrannollisuus kääntäen etäisyyden neliöön sitten edusti? Tai Einstein?toteamus kirjoitti:
Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä - he edustavat ateistista huuhaata, jossa meidän tieteen keinoin yritetään panna Jumala pois viralta."Mutta tiede on aina ollut uskovaisten asia, koska vain me tiedostamme, että Jumala on järjestyksen Jumala ja luontoa voidaan tutkia järkiperäisesti."
Tuo "järkeisajattelu" on muuten lähtöisin jo antiikista, ja sieltä periytyy myös apologia, ajatus kristinuskon järkiperäisestä puolustamisesta joka tosin aiheuttaa edelleen perustavanlaatuisia näkemyseroja kristinuskossa(kin).
Moderni fysiikka on taas tavallaan järjen vastaista, arkijärkemme on mahdotonta hyväksyä eritoten kvanttifysiikan ilmiöitä.qwertyilija kirjoitti:
>> Newton oli Jumalaan uskovainen tiedemies. <<
Newton ei uskonut kolmiyhteiseen Jumalaan eli oli areiolainen.
Lisäksi hän allekirjoitti yhdessä virassaan lukemattomia hirttotuomioita.
>> Eikä hänen teoriassaan ollut mitään [vikaa].
Vaikka ne Newtonin yhtälöt nerokkaita olivatkin, niin olihan niissä pikkuisen vikaa eli niistä puuttui aika.
>> Mutta tiede on aina ollut uskovaisten asia <<
Ennen kaikki uskoi eli jopa Royal Societyn silloinen presidentti Isaac Newton oli uskova. Nyt 97% sen jäsenistä on ateisteja. Tieto lisääntyy ja usko vähenee.
>> Evoluutioon uskovat eivät edusta tiedettä - he edustavat ateistista huuhaata <<
Tuossa se näyttää monella kulkevan uskon ja tiedon raja.Niin, Newton ei uskonut kolminaisuusoppiin, oli okkultisti sekä alkemisti. Ja pyöveli. Ennustipa hän pari maailmanloppuakin, 2060 hänellä on vielä mahdollisuus todistaa olleensa oikeassa.
Mutta ilman saavutuksiaan tieteessä hänen kristillisyyttään tuskin korostettaisiin kuten näissä Newtonia käsittelevissä keskusteluketjuissa tahtoo aina käydä.
Pitää kyitenkin huomata, että Newtonkin oli aikansa lapsi, areiolainen joka oppi katsottiin kyllä tuolloinkin virallisesti harhaopiksi (kuten nykyisinkin Jeesuksen jumaluuden kieltäminen) mutta jolla oli kuitenkin kannatusta, Raamattuunkin hän oli varmasti vakavasti suhtautuva koska ajatteli olevansa kykenevä sen perusteella päättelemään maailmanlopun ja Jeesuksen toisen tulemisen ajankohdan.
Alkemiakin katsottiin tuolloin kai lähinnä noituudeksi ja sen harjoittaminen oli kielletty. Newtron kuitenkin uskoi saavuttavansa sen avulla jotakin merkittävää. Nykyisin se katsotaan huuhaaksi.
Newtonin mieli myös järkkyi hänen vanhemmilla päivillään. Syyksi tähän on ainakin osaltaan arveltu raskasmetalleja.
Hyvää joulua kaikille
- Kekriman
Kekriä voi myös juhlia tähän aikaan!
- toteamus
Joulun vietto todistaa kuinka ylivertainen on kristinusko. Me valtaamme alaa kaikkialla missä liikumme. Nyt on menossa pieni notkahdus, kun pahuuden voimat näin lopunaikana jyllää täysillä. Paholainen pitää nyt suurta vihaa kun tietää, että aikaa on vähän. Tämä paholaisen paniikki näkyy myös näiden pahuuden voimien viesteistäkin tälläkin foorumilla. Aikaa on vähän ja siksi näitä yhden lauseen viestejä suolletaan :)
- NyLon9
Aika hyvä mielikuvitus pitää olla jos tästä ketjusta löytää jotain kristinuskon vastaista. Hyviä Juhlapäiviä!
- toteamus
No löysitkö - minä en!
- Minämyös
hauskaa voittamattoman auringon päivän aattoa kaikille!
- kunnioitusta
Olen lukenut samaa ja Jumalan henki sanoi, uskoisin näin, että Jeesuksen eli jeshuan syntymää voi juhlia muulloinkin vaikka syys-lokakuun aikaan, jolloin lienee otollisempi ajankohta. Minä vietän jeshuan syntymäjuhla niin, että poltan kynttilä ja syön hyvän aterian sekä ulkoilen paljon, katselen tv ja olen kotona tai kylässä. Näinkin sen voi pyhittää, niin, että kunnioittaa sydämessään jeshuaa.
- kunhan_vastaan
Ap.kirjoittajan kannattaa olla tarkkana päivämäärissä. Jokainen kalenteria katsonut tietää, että talvipäivän seisaus ja joulu ovat eri päivinä, muutaman päivän heitto siis. Sol Invictus meni jo tänä vuonna ja Vapahtajan armorikas syntymäjuhla taas on vasta huomenna, muinaisen paavin määräyksen mukaan kristikunnan keskuudessa vietettäväksi.
Kannattaa muistaa myös, että niin yule kuin sol invictus- juhlat olivat pakanallisia noitajuhlia, ei suinkaan viitanneet mihinkään ateismiin, vaan enemmänkin paholaisen palvontaan! Mutta jostain syystä tämä aihe on ollut "joka joulu" täällä ateistien mieliaihe.
Reilusti kuitenkin toivotan hyvää Vapahtajamme syntymäjuhlaa kaikille aatteista ja vaatteista riippumatta. Kukin viettäköön sen ihan omalla tavallaan rauhaa ja aitoa suvaitsevaisuutta edistäen kykyjensä mukaan.Olen pyrkinut olemaan tarkka.
Käsittäkseni Roomalaisen siihen aikaan käyttämän kalenterin mukaan 25.12 vietettiin talvipäivänseisausta ja Sol Invictuksen syntymäpäivää. Tieto saattaa tietysti olla väärä koska en ole itse ollut tuolloin aikalla tarkistamassa.
Se että tietää tietää keskitalven juhlapäivistä muutakin kun kristittyjen Joulun ei tee kenestäkään ateistia kuten annat ymmärtää.- kunhan_vastaan
faktoja kirjoitti:
Olen pyrkinut olemaan tarkka.
Käsittäkseni Roomalaisen siihen aikaan käyttämän kalenterin mukaan 25.12 vietettiin talvipäivänseisausta ja Sol Invictuksen syntymäpäivää. Tieto saattaa tietysti olla väärä koska en ole itse ollut tuolloin aikalla tarkistamassa.
Se että tietää tietää keskitalven juhlapäivistä muutakin kun kristittyjen Joulun ei tee kenestäkään ateistia kuten annat ymmärtää.Niinpä, se oli yhtä "vääränä päivänä" kuin kristillinen joulukin. Päivän piteneminen on kalenterifakta, ensimmäinen päivä talvipäivän seisauksen jälkeen, kun taas Vapahtajan syntymäpäivän tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä, mutta sekin faktisesti määrätty olemaan 25.12. ajanlaskumme mukaan. Sinänsä näillä päivämäärilää ei ole mitään merkitystä kenenkään uskolle tai uskomattomuudelle, joten rauhaa vaan, annetaan kukin viettää omaa juhlaansa toinen toistaan suvaiten ja kunnioittaen.
- toteamus
Hyvä vaan että ateistien ja pakanoitten auringon-juhla on vallattu kristilliseksi Jouluksi, jossa muistamme Jeesuksen syntymää. Amen
- ikjnygfr
Paavali oli yksi saatanaa palvellut ateisti jonka työtä jatkoi juoppo munkki saman saatanan ateistisena palvelijana.
Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
"Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."
1.Korinttolaiskirje:
15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos
2 Korinttolaiskirje 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa.
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
12:30 "Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa."
herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
HUOM!
Siis luterilainen EI saa palvella Jumalaa ja Jeesusta!!!
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
"Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."
ateistien historiaa suomalaisittain:
Lainattua tekstiä:
"Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallaan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukomurhasta. " (IL)
ateistien uskontunnustus ja sen kaltaisuudesta....
FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
-järjettömyydenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
-Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
-Ihmisyydestänne luopuminen:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
-Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
-ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
-Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä eikä rikollisia kristittyjä:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
Aito, Jeesuksen seuraaja on kristillinen.
Jeesuskaan ei ollut kristitty vaan kristillinen.
Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä:
Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.
Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
Älkää sotkeko näitä toisistaan eroavia oppeja ja seurakuntia
toisiinsa... osoittakaa edes sen verran kunnioitusta...
kristittyjen olis jo aika olla sen verran rehellisiä vaikka ovatkin ihmisyydestään luopuneita ikuisia rikollisia, etteivät esiinnyt kristillisten nimissä rikollisina kun ovat ikuisesti rikollisia ja sellaisiksi uskontunnustuksessaan tunnustaneen ...vaikka häpeättekin todellista herraanne. - UskoVille
Joku näistä muista ketä tähän aikaan juhlitaan voisi olla hiukan rauhallisempi tapaus kun mitä tämä Kristinuskon heppu on, vai onko jotkin seuraajat ymmärtäneet sanoman väärin kun täällä rähjäävät?
- Anonyymi
Tässäpä totuus koko hihhulismista: kaikki varastetaan muualta!
- Anonyymi
Jeesus ei syntynyt vuodenvaihteessa, joss syntyi ollenkaan.
- Anonyymi
ArtoTTT
Tosin Sol Invictus uskonnosta tuli Rooman pääuskonto vasta 270 luvulla jälkeen kristuksen, siis vaivaiset 270 vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen ja keisari Julianus kertoi jo vuonna 363 jälkeen kristuksen aurinkon jumalan synttäreiden olevan saturlian jälkeen, mutta tällaiset pikkuseikat ei ateisteja varmaan häiritse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575990
- 1145565
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323275- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232100
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131910On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151831