Muurari loosi

rappariveljet

17

1742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onkopalstalla

      vaapaa muurareita? ;)

      Salaiset nauhat vapaamuurarien oudoista rituaaleista julki - kuuntele itse!

      NAUHAT KUUNNELTAVISSA LINKISTÄ!!!

      keskustelu Tamperelaismies löysi vapaamuurareiden salaisia rituaaleja avaavia äänikasetteja kirpputorilta. IS julkaisee nyt otteita nauhoilla kuultavista salaisista seremonioista.
      Tamperelaismies teki eräitä vuosia sitten oudon löydön osto- ja myyntiliikkeestä. Pöydällä lepäsi iso pino äänikasetteja, joissa oli vapaamuurareiden symboleja. Luonnostaan uteliaana henkilönä hän teki heti kaupat.

      Ostaja kuunteli kasetit. Hämmästys oli suuri, kun nauhoilta kuului äänitettynä vapaamuurareiden äärimmäisen salaisina pidettyjä menoja (lue enemmän nauhojen sisällöstä tämän jutun lopusta).

      Äänityksiä oli tehty niin vapaamuurareiden surusaattueista kuin jäseneksiottamisrituaaleistakin.

      Salaperäiset vapaamuurarit eivät ole julkisesti puhuneet esimerkiksi jäseneksi ottamiseen liittyvistä rituaaleistaan julkisuudessa.

      - Tulija menettää paljon, jos jäseneksiottomenot kerrotaan yksityiskohtaisesti. Jos sen tietää etukäteen, on se sama kuin jos lukija kurkistaa kirjan viimeiselle sivulle, Suomen Suurloosin entinen suurmestari Ilkka Runokangas sanoo IS:lle.


      Salainen tiedemies nauhoittajana?


      Runokankaan mukaan kyseisiä nauhoja ei pitäisi olla edes olemassa. Nauhoittaminen kokouksissa on ollut kiellettyä. Jollakin on kuitenkin saattanut olla nauhuri salaa päällä.

      Äänitykset on saattanut tehdä Suomen johtaviin vapaamuurareihin lukeutunut tiedemies. Hänen kuolemansa jälkeen perikunta on ilmeisesti myynyt tavarat osto- ja myyntiliikkelle, jonka toimenkuvaan kuuluu kuolinpesien tyhjentäminen.

      Ilkka Runokankaan mukaan vapaamuurariuteen liittyvän aineiston ei pitäisi päätyä kirpputorille. Kun vapaamuurari kuolee, aineisto pitäisi palauttaa järjestölle.

      - Ei kai siitä sääntöä ole, mutta useimmissa paikoissa se on tapana. Mitäpä se leski tai kuka siellä onkaan, sillä enää tekee, Runokangas sanoo.

      Kasettien kesto on 60 tai 90 minuuttia. Noin 20:n kasetin joukossa on runsaasti urkumusiikkia. Se on vapaamuurareiden keskuudessa suosittua, ja sen takia monet tunnetut urkurit ovat vapaamuurareita.

      Myös Sibelius soitti urkuja vapaamuurareiden tilaisuuksissa. Soiton kerrotaan kestäneen pitkään, sillä hän oli ainoa, jonka soittoa kukaan suurmestari ei uskaltanut keskeyttää.

      Nauhoilta kuuluu myös muutamien tunnettujen henkilöiden puhetta. On pääteltävissä, että niillä esiintyy muiden muassa tunnettu muusikko ja tv-persoona, kansanedustaja, talouselämän vaikuttaja ja pappi.

      Eräs vapaamuurari kertoo IS:lle, että kyseessä on isojen poikien leikki.

      Kuuntele tästä: Salainen viskirituaali Ballantines-loosissa


      Jäseneksiottamisrituaaleista ja surusaattueista tehtyjen nauhoitusten lisäksi äänitteiltä löytyykin myös kevyempää materiaalia. Yksi nauhoituksista on tehty niin sanotussa Ballantines-loosissa, joka toimii Sompalassa vapaamuurareiden kesäpaikassa Vesannolla Pohjois-Savossa.

      Ballantines-loosissa huvittelu on selkeästi mukana kuvioissa. Nauhalta kuuluu, kun jäseniksi lyödään politiikan vaikuttaja sekä rovasti.

      - Veli sisävartija, katso että loosin istunto on suojattu, sanoo mestari, kun kokelaita lyödään jäseniksi.

      - Arvoisa mestari, olemme tarkoin suojatut, sisävartija sanoo.

      Kokelaat antavat juhlallisen lupauksen oikea käsi Ballantines-viskipullon päällä. Vakuutuksessaan he lupaavat pitää hauskaa. Jos lupauksen rikkoo, seurauksia on luvassa.

      - Jos rikon vakuutukseni, särjettäköön viskipulloni ja kaadettakoon viskilasini maahan, lupaa pappismies.

      Valan vakuudeksi otetaan viskilasi vasempaan käteen. Oikealla kädellä niskan takaa vasemmasta korvasta kiinni pidellen tyhjennetään lasi pohjanmaan kautta. Seuraavaksi nauhalta kuuluu kovaa yskimistä. Viski on jollain mennyt väärään kurkkuun.

      Ballantines-loosissa, kuten kaikissa muissakin, on kolme astetta: oppilas, kisälli ja mestari.

      Ensimmäisen asteen viskisiepoksi otetaan vapaamuurareiden kesäpaikassa Sompalassa. Toisen ja kolmannen asteen veljiksi pääsee vain Skotlannissa Hadrianuksen muurin pohjoispuolella tai Newcastlen kaupungissa.

      Nothing-loossi on saanut nimensä siitä, kun on kysytty, mitä on kiltin alla. Vastaus kuuluu: Nothing (suom. ei mitään).

      jatkuu...

      • vapaamuurarii

        Kuuntele tästä: Nuoremman kaitsijan velvollisuudet

        Tällä nauhalla veljeskuntaan kuuluva henkilö, arvoltaan ”nuorempi kaitsija” alustaa veljilleen velvollisuuksistaan ja tehtävistään veljesaterialla. Nuorempi kaitsija lainaa puheessaan muun muassa vapaamuurarien Suomen suurlooshin ohjeita vuodelta 1980. Nuoremman kaitsijan tehtäviin kuuluu muun muassa veljistä huolehtiminen heidän vapaahetkinään ja veljesaterian aikana. Nuorimman kaitsijan tehtävänä on myös varmistaa, että veljesaterialle ei osallistu sinne kuulumattomia henkilöitä. Hän tarkastaa esimerkiksi ulkomaalaiset velivieraat ennen aterialle päästämistä.


        Kuuntele tästä: Kysymykset, jotka jäsenten on opiskeltava


        Tällä nauhalla pidetään veljeskunnan kokousta ja kerrotaan looseista, joista Vapaamuurarien järjestö koostuu. Nauhalla kerrotaan loosiin liittymisestä ja siihen kuuluvista rituaaleista sekä velvoitteista. Nauhalla kerrotaan esimerkiksi kysymyksiä ja vastauksia, joita veljeskuntaan liittyvien on opiskeltava ja käydään läpi liittymisrituaalia.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288534578845.html

        Vapaamuurarit

        1. Vapaamuurarit on miesten veljeskunta, jonka tavoitteena on tehdä jäsenistään rituaalien ja symbolien avulla "parempia ihmisiä".

        2. Vapaamuurareiden järjestö koostuu suurloosista ja sinisistä looseista. Sinisiä looseja toimii Suomessa noin 170. Jäseniä on noin 7000.

        3. Suurloosi kokoontuu istuntoonsa kerran vuodessa. Se järjestää koulutusta ja harrastaa julkaisutoimintaa.

        4. Vapaamuurareilla ei ole kansainvälistä keskusjohtoa.

        5. Alkunsa toiminta on saanut Brittein saarilla 1600- ja 1700-luvun vaihteessa.

        6. Vapaamuurarien toistamia ns. hyveitä ovat mm. veljeys, suvaitsevaisuus ja avuliaisuus.

        7. Vapaamuurarit haluavat pitää rituaalien sisällön salassa. Salaisuudet ovat toiminnalle perinteistä.

        Lähde: www.vapaamuurarit.fi


    • piholtaa

      20.11.2015

      Davidin sanoma

      Pekka Kortelaisen kääntämä ja välittämä

      Jumalan on erittäin vihainen Euroopan ja Suomen kelvottomien paimenten, leipäpappien ja väärien profeettojen tähden.

      He eivät varoita kansaa syntielämästä, vaan ovat pelokkaita ihmisten edessä ja pelkäävät loukkaavansa kuulijoita.

      Jumala on vihainen näille vääräuskoisille, heikkoluontoisille saarnaajille.

      Teitä on varoitettu. Tuomio on tulossa ja kirkkojen lattioille tulee vielä kaatumaan ruumiita.

      Lukekaa Hes.8. ja 9. Jumala tuomitsi kansansa, ja aloitti puhdistuksen omasta temppelistään.

      David ei ollut varma, mitä tuo "ruumiit tulevat kaatumaan kirkkojen lattioille" on.

      Hän arveli, että saattaisi olla esim. Ananiaan ja Safiran tapauksen tyylistä, tai sitten Jumala käyttää terroristeja tuomionsa välineenä.

      Sellaistahan on sattunut ulkomailla (iskuja kirkkoihin).

      David ei ollut varma, mitä tuo "ruumiit tulevat kaatumaan kirkkojen lattioille" on. Hän arveli, että saattaisi olla esim. Ananiaan ja Safiran tapauksen tyylistä, tai sitten Jumala käyttää terroristeja tuomionsa välineenä.

      Sellaistahan on sattunut ulkomailla (iskuja kirkkoihin).

      • mitätämä

        tarkoittaa?


    • ytrytrt

      Neidille "setää"

      Kiitos kaikille viestittäneille! Vastauksia on tullut parissa päivässä yli 60 kpl, joten minun vastaustani voi joutua odottelemaan. P.s. Luettehan tekstin ajatuksella, kyseessä on hyväntuulinen pidempiaikainen tuhmailusuhde täysi-ikäisen pluskokoisen nuoren naisen kanssa joka vasta opettelee ja tutkii seksuaalisuuttaan, tämä ilmo ei ole raiskausfantasia eikä kyseessä ole kotiin tilattava "teiniprostituoitu" joka tekee mitä tahansa mies keksii pyytää. Ja tuossa alla se alkup. ilmoitus...

      Hei, tuhma nuori parikymppinen tyttö etsii hieman erikoisempaa seuraa irstaista sedistä. Jos tabuaiheiset roolileikit kiinnostavat, tämä voi olla juttusi. Hakusanoina voisi toimia DaddyDom, irstas vanhempi setä, isäpuoli, nuorempi nainen/teinityttö, vastahakoisen ja hieman vastaanpanevan tytön houkuttelu, (kevyt painiminen) mikä päättyy tytön nautintoon, henkinen nöyryyttäminen, raskaaksi saattamisella uhkailu, myös koulutyttö/lapsenvahti-fantasiat mahdollisia.

      Olen kuulemma kaunis kasvoiltani, 170cm, muodokas ja pluskokoinen. Etsin komeahkoa itseäni pidempää voimakasta miestä, joka tykkäisi leikkiä leikkejä, joissa teemana pyörii nuoremman naisen käyttäminen ja mm. kevyt fyysinen alistaminen (sitominen sänkyyn, kahleet, tai voimakas mies pitelemässä käsistä kiinni, hiuksista napakan otteen ottaminen, pepun läpsiminen, niskan ja rintojen näykkiminen). Kivusta en kuitenkaan sillä tavalla välitä, eli sadisteille saatan olla hieman liian pehmo tapaus. Plussaa jos tykkäät nuolla ja puristella ja jaksat useammankin kierroksen.

      Pääpaino leikeissä on kuitenkin fantasialla ja roolileikeillä, tuhma vanhempi setä ja kiltti ujo nuori tyttö jota setä alkaa ahdistelemaan ja sivelemään vaatteitten päältä ja juttelemaan tuhmia niin että tyttö punastuu ja lopulta kostuu pikkareitten läpi. Silloin sedän housuissa alkaa paisua ja setä ottaa pikkuneidin syliinsä ja alkaa houkutella tuhmuuksiin ja tytön epäröinnistä ja pienestä vastustelusta huolimatta ujuttaa sormet tytön housuihin ja alkaa sivellä tytön pikkupillua, huomaten että tyttö on ihan kokematon.

      Tilanne etenee ja tyttö vastustelee mutta setä jatkaa määrätietoisesti, kourien ja puristellen tyttöä ja kehuen tätä kiltiksi pikkutytöksi kun tottelee setää.. Tyttö jatkaa näennäistä vastustelua mutta on aivan märkänä sedälle, jolloin setä alkaa kiihottuneen innostuneesti kehua ja kiusoitella neitiä likaiseksi pikku lutkaksi jonka pikkupillu jo huutaa sedän kokenutta munaa sisälleen. Tyttö kieltää sanomasta noin, mutta setä kertoo neidin olevan kunnon pikkuhuora koska eivät kilttien pikkutyttöjen pienet ahtaat pillut kostu tuolla tavoin. Setä riisuu punastelevan tytön ja hieroo itseään housujen läpi, kertoen siellä olevan jotain maistuvaa ja saunapuhdasta tytölle ja neidin on paras totella tai setä käyttää kovempia otteita.. joita setä tottakai aikoo joka tapauksessa käyttää. ;)

      Setä tuottaa tytölle nautintoa ja tutustuttaa tuhmiin asioihin ja loppupuolella kiusoittelee, että mitä jos setä ottaa kumin pois ja panee pikkulutkan raskaaksi. ...Tai ehkä hän saattaa siittää pikkulutkan joka tapauksessa ja puristella sitten maitoa valuvia tytön rintoja ja hommata vielä kaverinsakin panemaan tuommoista pikkulutkaa.. (Tämä siis vain puheen tasoista leikkiä fantasian sisällä).

      Jos fantasia ja roolileikki upposi yhtään tai olet peräti luonteeltasi tällainen, niin mailia tulemaan. Tää viesti ei vanhene. :) Ei tupakoitsijoille, runsaasti kahvia/alkoholia käyttäville eikä yli 40v.

    • mtveeltä

      Sarah Palinin tytär synnytti jälleen aviottoman lapsen – vastustaa esiaviollista seksiä

      Ulkomaat Julkaistu 27.12.2015 15:46

      http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/sarah-palinin-tytar-synnytti-jalleen-aviottoman-lapsen-vastustaa-esiaviollista-seksia/5627164

      Sarah Palinin tytär Bristol on synnyttänyt toisen lapsensa juuri ennen joulua.

      Bristol Palin on kannattanut julkisesti aviottomasta seksistä pidättäytymistä, hänen äitinsä puolestaan tunnetaan tiukan linjan kristittynä.

      Bristol Palin, 25, on jälleen julkisuudessa synnytettyään aviottoman lapsen. Hänen ensimmäinen lapsensa syntyi vuonna 2008, niin ikään avioliiton ulkopuolella. Sen jälkeen Bristol ensin meni naimisiin lapsen isän kanssa ja myöhemmin erosi hänestä.

      Bristol kertoi lapsensa syntymästä Twitterissä ja blogissaan.

      Bristolin äiti Sarah Palin oli vuonna 2008 republikaanien varapresidenttiehdokkaana Yhdysvalloissa. Sarah Palin tunnetaan tiukan konservatiivisista mielipiteistään.

    • kartanolaisuudesta

      Entinen lahkolainen: Kartanolaiset eristäytyivät, kielsivät sukupuolielämän ja odottivat maailmanloppua

      Studio55.fi > Tästä puhutaan Julkaistu 12.02.2013 11:00 (Päivitetty 12.02.2013 12:33)

      http://www.studio55.fi/tastapuhutaan/article/entinen-lahkolainen-kartanolaiset-eristaytyivat-kielsivat-sukupuolielaman-ja-odottivat-maailmanloppua/126830

      Kartanolaiseksi vanhempiensa kääntymisen kautta joutunut Leevi K. Laitinen eli lahkolaisena ankaraa ja suljettua elämää. Kaikki vallaton laitettiin kuriin luonnonkiharoita myöten. Odotettua maailmanloppua siirrettiin kerta toisensa jälkeen.

      Leevi K. Laitinen syntyi vuonna 1931 Kangasniemellä. Sattumalta eräs paikkakuntalainen nainen tutustui samoihin aikoihin Alma Kartanoon, joka oli Suomessa 1920–1950-luvuilla vaikuttaneen kartanolaisuus-nimisen uskonlahkon perustaja.

      – Hieman syntymäni jälkeen tämä kangasniemeläinen nainen aivopesi vanhempani mukaan lahkoon. Ollessani neljän vanha äitini oli jo valmis luovuttamaan minut kokonaan Alma Kartanon haltuun, Laitinen kertoo.

      Laitinen kuvailee kartanolaisuutta fanaattiseksi uskonlahkoksi, jossa pyrittiin eristäytymään muusta maailmasta ja muista uskontokunnista.

      – Pukeutumiseen, syömiseen ja ylipäänsä elämiseen oli omat pelisäännöt.

      Paljas pinta ei saanut näkyä

      Kartanolaisen naisen hameen piti ulottua polven alapuolelle ja kauluksen olla hyvin umpinainen.

      – Rintaliivien tuli olla tiukat, jotta koholla olevat rintojen muodot eivät olisi ärsyttäneet miesten himoja. Kesäisin vähän lyhythihaisemmat hameet olivat sallittuja, mutta muuten paljasta pintaa ei saanut näkyä, Laitinen sanoo.

      Naisten piti pitää hiukset pitkinä.

      – Nuorilla tytöillä ne olivat kahdella letillä, rippikoulun käyneillä pään takana nutturalla. Luonnonkiharat täytyi vetää niin tiukasti päätä myöten, etteivät kiharat näkyneet. Meikit eivät tulleet kysymykseenkään, Laitinen sanoo.

      – Miestenkin piti leikata paidan kauluksesta kääntyvä osa sekä pussihousuista pussit irti. Hiukset ajettiin kesällä täysin pois, talvella enintään sentin–puolentoista pituisiksi.

      Sukupuolielämä kiellettyä

      Kartanolaisten mielestä yhdyntä ja suvun jatkaminen olivat suurimpia mahdollisia syntejä.

      – Siksi kaikki sukupuolinen elämä oli kiellettyä. Tämä ulottui jopa niin pitkälle, että liharuokien syöminen kiellettiin – etenkin sianlihan ajateltiin herättävän himoja.

      Kartanolaiset eivät saaneet omistaa autoja tai traktoreita: työt tehtiin hevosten avulla. Kuvituskuva.

      Lahkon jäseniltä odotettiin taloudellista tukea.

      – Ne, joilla oli omaisuutta, antoivat Alma Kartanolle merkittäviä summia: välirauhan aikaan Multialta ostettiin maatila kolmen kartanolaisnaisen nimiin. Sieltä alettiin myydä voita ja muita maalaistuotteita mustaan pörssiin.

      Vankilaan aseista kieltäytymisen takia

      Radion kuuntelu, lukeminen, teatteri ja elokuvat olivat kartanolaisilta kiellettyjä.

      – Erityisesti radio oli kaksisarvinen saatana, sillä sieltä tuli sekä kirkonmenoja että tanssimusiikkia. Jokainen lahkoon liittynyt hävitti radionsa ja puhelimensa.

      – Ajokortillisilta loppui autolla ajaminen. Maalaistaloissa ei saanut olla traktoria vaan kaikki hommat tehtiin hevosen avulla. Pitkätkin matkat kuljettiin polkupyörillä, junilla ja linja-autoilla, Laitinen kertoo.

      Asevelvollisuuden suorittamista ei katsottu hyvällä.

      – Ovelana naisena Alma Kartano ei suoraan sanonut, ettei sotaväkeen saisi mennä, vaan että "herran oma ei ota asetta käteensä". Aika moni lahkolainen joutui vankilaan kieltäydyttyään koskemasta aseisiin sota-aikana.

      Maailmanloppua odotettiin

      Elämä oli suljettua.

      – Muihin ihmisiin ei pidetty juuri yhteyttä. Jos naapuri tuli asioille, hänelle alettiin puhua heti synnistä ja helvetistä. Yleensä vieraat eivät sitten kauan viihtyneet.

      Lahkolaiset odottivat niin ikään maailmanloppua.

      – Huittisissa ja Vampulassa 1930-luvulla eläneet isännät kertoivat minulle pari vuotta sitten, kuinka kartanolaiset olivat aina väittäneet heinänkorjuun olevan turhaa – kohtahan tulisi maailmanloppu.

      Tuota maailmanloppua kuitenkin lykättiin jatkuvasti vuoden–parin päähän.

      – Se oli keino pitää porukka koossa: nuoretkin ajattelivat, että kyllä tässä sen aikaa kestetään rimpuilematta pois.

      Lahkosta lähteviä uhattiin helvetin tulilla.

      – Ja jos joku onnistui irtautumaan, levitettiin pahoja juoruja siitä, miksi kyseinen ihminen oli muka ollut kelvoton kartanolaiseksi, Laitinen sanoo.

      LISÄÄ KARTANOLAISUUDESTA LINKISTÄ!

      Kartanolaisuus

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kartanolaisuus

    • vanhoollinen

      Elämäntavat

      On asioita, joissa vanhoillislestadiolainen kulttuuri poikkeaa suomalaisesta valtaväestöstä ja joita pidetään yleisesti Raamatun varoittamana syntinä. Tällaisena nähdään muun muassa syntyvyyden säännöstelyn, esiaviollisen seksin sekä alkoholin käyttö. Sopimattomina pidettyjä asioita yhteisön keskuudessa ovat muun muassa hiusten värjääminen, korvakorujen ja meikin käyttö — ulkonäköä ei haluta epäjumalaksi — sekä niin sanotun maailmallisen eli "alkukantaisia viettejä" ruokkivan ja uskonelämää heikentävän musiikin — käytännössä kaiken populaarimusiikin — kuuntelu. Myös elokuviin ja Internetiin suhtaudutaan varauksin. Internetin hyötyinä korostetaan tiedon etsintää, viestintää ja yleisten asioiden hoitamista. Sen uskonelämää turmelevasta sisällöstä kuitenkin varoitetaan. Vanhoillislestadiolaisuudessa korostetaan, että sisältö ratkaisee, onko teos tai internet-sivu sopiva katsottavaksi tai luettavaksi. Vanhoillislestadiolaiset pitävät usein myös esimerkiksi gospel-musiikkia sekä suutelemista ennen avioliittoa sopimattomana.[93][94]

      Vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan uskonpuhdistuksen periaatteiden mukaisesti, että ihminen tulee vanhurskaaksi yksin armosta, uskon kautta, Kristuksen tähden. ("Sola fide, sola gratia").[95]

      Syntinä pidettyjä asioita ovat muun muassa Jumalan kieltäminen luojana, abortti, lapsirajoitus ja alkoholi.[96] Jumalan katsotaan tarkoittaneen seksuaalisuuden avioliittoon. Samaa sukupuolta olevien seksuaalinen yhteiselämä tuomitaan, koska Jumala ei ole vanhoillislestadiolaisen ja laajemminkin konservatiivisen kristillisen käsityksen mukaan niin tarkoittanut. Taipumuksia tällaiseen ei kuitenkaan pidetä syntinä. Seksuaalisuutta ei saa toteuttaa väärässä muodossa. Nuorten seurustelussa ei sallita hyväilyä ja läheisyyttä, koska Jumala ei ole konservatiivisen kristillisen opin mukaan niin tarkoittanut.[97] Itsetyydytystä, eläimeen sekaantumista ja sukurutsausta pidetään Raamattuun vedoten epänormaaleina. Himojen heräämistä huonon kirjallisuuden, television, sopimattoman vaatetuksen tai muun sellaisen välityksellä pyritään karttamaan.[98] SRK:n mukaan "elävässä uskossa" ei kuitenkaan ole kysymys elämäntavasta, vaan "vanhurskas elää uskosta".[99]

      Koulussa lestadiolaiset lapset voivat joutua kokemaan syrjintää valintojensa takia. Yhteiskunnan moniarvoistuminen näkyy kuitenkin myönteisempänä suhteutumisena liikkeen jäseniin. Esimerkiksi kouluissa vanhoillislestadiolaiset eivät enää törmää yhtä usein ennakkoluuloihin kuin 1980-luvulla.[100]

      Alkoholi

      Vanhoillislestadiolaisilla on jo Lars Levi Laestadiukselta tuttu kielteinen kanta alkoholiin.[101] Hän taisteli aikanaan "viinan lohikäärmettä" vastaan ja omaksui täysraittiuden.[102] Vanhoillislestadiolaisten mukaan kristitty ei voi Jumalan sanan valossa nauttia tai myydä alkoholia missään muodossa.[103]

      Suhtautuminen televisioon

      Pääartikkeli: Televisiokysymys (vanhoillislestadiolaisuus)

      Televisiosta keskusteltiin vuoden 1963 vuosikokouksessa ja päädyttiin siihen, että "ohjelmasisältönsä vuoksi televisio ei sovi kristittyyn kotiin".[104] Televisiokysymys on noussut myöhemminkin esille, viimeksi vuoden 2006 suviseurojen tiedotustilaisuudessa.[105] Tiedotusvälineille vastattiin, että vanhoillislestadiolaisuuden kielteinen kanta kotitelevisioon ei ole muuttunut.[105]

      Keskustelu televisiosta koulutuskäytössä nousi esille vuonna 1966.[106] Tuolloin todettiin, että kaikki koulussa näytettävä opetusohjelma ei ole pahasta.[106] Television käyttö opetuksen apuna havainnollistamisessa ei ole heidän mukaansa syntiä.[106] Vanhoillislestadiolaiset lapset ovat kuitenkin pyytäneet vapautusta elokuva- ja teatterinäytöksistä.[106] Kouluhallituksen kaikkiin kouluihin vuonna 1979 lähettämän kirjeen mukaan oppilas voidaan vapauttaa uskonnollisen vakaumuksen takia koulujen järjestämistä elokuva- ja teatteriesityksistä huoltajan niin halutessa.[107]

      Vuonna 2011 SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen antoi lausunnon, jonka mukaan "lestadiolaiset ovat 'lasten suojelemiseksi' kieltäytyneet tv:stä kotien piirissä". "Opetusvälineenä se palvelee esimerkiksi koululaitoksessa."[108]

      Televisiokysymyksessä ei ole kysymys itse laitteesta tai siihen liittyvästä tekniikasta, vaan sen kautta välitettävästä sisällöstä.

      Suhtautuminen syntyvyyden säännöstelyyn

      Pääartikkeli: Suhtautuminen syntyvyyden säännöstelyyn vanhoillislestadiolaisuudessa

      Ehkäisy nousi vanhoillislestadiolaisuudessa keskustelun aiheeksi vuosien 1945 ja 1967 puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksissa.[109] Suomen evankelis-luterilainen kirkko omaksui myönteisen kannan ehkäisyvälineiden käyttöön vuonna 1952.[110] Kristityt pitivät ehkäisyä paljon nykyistä yleisemmin syntinä 1900-luvun alkuun saakka[111], mutta kovin ajankohtaiseksi asia tuli vasta 1900-luvulla, kun väestönkasvun ongelmat suurkaupungeissa käsrjistyivät ja toisaalta lääketieteellinen tietämys ihmisen lisääntymisestä alkoi levitä laajemmalle. Keskustelu ehkäisystä voimistui teollisuusmaissa.

      jatkuu...

      • vanhoollinen

        Suomessa sotavuodet olivat raskaalla tavalla vähentäneet työvoimaa. Väestön määrän kasvattaminen nähtiin keskeisenä kansallisen menestyksen tekijänä. Myös vanhoillislestadiolaiset keskustelivat aiheesta, ja vuoden 1945 puhujienkokouksessa muodostettiin kanta, jonka mukaan lestadiolaiset eivät hyväksy syntyvyyden säännöstelemistä. "Lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan".[112] Kysymys ehkäisystä nostettiin kuitenkin erityisenä huomion aiheena esiin vasta ns. pappishajaannuksen jälkeen. Vuonna 1967 puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksessa liikkeen puhujat leimasivat ehkäisyn synniksi.[109] Päätöstä perusteltiin viidennellä käskyllä ja ehkäisyä pidettiin murhana. Myöhemmissä kannanotoissa on esitetty, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra ja elämän luominen on hänen käsissään.[113] Ihminen ei saa käyttää ehkäisyä, koska sillä ihminen vanhoillislestadiolaisen tulkinnan mukaan estää Jumalan luomistyötä. Myös aborttia pidetään syntinä.[113]

        Vanhoillislestadiolaisten perheet ovat usein suuria, koska kunkin perheen lapsiluvun uskotaan olevan ennalta Jumalan tiedossa ja hänen säätämänsä. Lapsia pidetään Raamatun mukaisesti Jumalan lahjoina, joita "saadaan eikä hankita".[100] Nykyään muualla yhteiskunnassa suurta lapsilukua pidetään usein outona, ja tämä opetus nouseekin usein korostetusti esille, esimerkiksi tiedotusvälineissä.

        Uskosta luopuminen

        Uskosta luopumista kutsutaan vanhoillislestadiolaisuudessa myös uskon kieltämiseksi. Vanhoillislestadiolaisen opin mukaan uskon voi kieltää sanoilla tai teoilla.[114]

        Tutkija Hanna Salomäen mukaan yhtä selkeää syytä liikkeen jättämiselle ei löydy, mutta hän arvelee, että tiukat normit, esimerkiksi "syntyvyyden säännöstelyn kielto", aiheuttavat ongelmia, jotka voivat muodostua syyksi erota liikkeestä. Myös liikkeen oppi itsestään ainoana pelastavana yhteisönä nousee hänen mukaansa usein esiin ja eroa yhteiskunnan valtavirtaan hän pitää suurena ja kasvavana.[115] Saara Tuomaalan mukaan enemmän kuin uskosta, on kyse siitä, että syntyy johonkin kulttuuriin ja elää siinä. Jos siitä lähtee, identiteetti, elämäntapa, seksuaalisuus ja arvomaailma muuttuvat. Tuomaala kertoo, että vanhoillislestadiolaisuudessa oman yhteisön uskotaan olevan yhteydessä Jumalaan, kun taas muut eivät ole. Tästä syystä liikkeen jättäminen on suuri mullistus. Liikkeen sisäisten normien rikkojan katsotaan teoillaan jättäneen uskon ja hänen katsotaan kuuluvan niihin, jotka ovat matkalla helvettiin, Tuomaala jatkaa.[116]

        LISÄÄ LINKISTÄ!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhoillislestadiolaisuus

        Vanhoillislestadiolainen paljastaa: Tällaista elämämme oikeasti on

        Studio55.fi > Hyvinvointi Julkaistu 06.07.2011 15:00

        Yhdeksän lapsen isä Jorma Hentilä kertoo, mitä vanhoillislestadiolaisuus hänelle merkitsee ja millaista uskovaisen perheen elämä todellisuudessa on.

        Jorma Hentilän yhdeksänlapsinen perhe on vanhoillislestadiolainen. Usko näkyy arjessa muun muassa siten, että alkoholi, rock-musiikki ja televisio eivät kuulu Hentilöiden elämään. Perhe käy myös säännöllisesti seuroissa.

        – Ei ole kyse siitä, että tekniikka ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet olisivat syntiä. Televisiossa on paljon hyvää. Mutta sieltä tulee myös seksuaalisviritteistä viihteellisyyttä ja turmiollisuutta, jotka sotivat Raamatun opetuksia vastaan.

        Vaikka televisiota Hentilöiltä ei löydy, on perheessä internet-yhteys ja älypuhelimia. Internetin käytöstä ja sen sisältämistä riskeistä on keskusteltu perheessä paljon. Sen käyttöön liittyy samanlaisia rajoituksia kuin muissakin lapsiperheissä.

        – Jos kello lähestyy puoltayötä, niin silloin sanomme, että nyt kone kiinni. Ei Facebookin status-päivitystä tarvitse puolen tunnin välein päivittää, Hentilä naurahtaa.

        – Joskus sanotaan, että vanhoillislestadiolaisuus olisi kieltojen ja käskyjen alla elämistä. Enemmän tässä on kyse siitä, että en halua viettää iltojani ravintoloissa tai kuunnella rock-musiikkia. Tahdon viettää aikaani niissä kuvioissa, jotka tukevat uskoani. Haluamme kasvattaa lapsiamme siveellisyyteen ja hyvään kielenkäyttöön, kuten moni muukin perhe.

        jatkuu...


      • vanhoollinen

        Murrosiässä nuori tulee päätöksen eteen

        Hentilä itse kokee vanhoillislestadiolaisuuden olevan hänelle oikea uskonto.

        – Tässä uskossa saa nauttia Jumalan rauhasta. Raamatun mukaan on taivas ja kadotus, ja tämän uskon omistajana aikanaan pääsee taivaaseen. Siinä on uskon päämäärä.

        Hän toivoo, että myös perheen lapset pysyvät jatkossakin vanhoillislestadiolaisina.

        – Jokainen murrosikäinen nuori joutuu miettimään, onko tämä usko heille oikea. Ei ole selvää, että kaikki haluavat jatkaa uskossa.

        Rakkaus lapseen säilyy aina

        Vanhoillislestadiolaisille avioliitto on pyhä, ja sen purkaminen on Jumalan sanan vastaista. Vanhempien rukous on, että lapset löytävät samalla tavoin uskovan puolison.

        – Tähän pyrimme.

        Jos lapsi kuitenkin rakastuisi ei-uskovaiseen ja päättäisi jättää uskonsa, ei Hentilä uskoisi muuttavansa suhtautumistaan lapseensa.

        – Vanhempien rakkaus lastaan kohtaan pysyy, olipa lapsi vanhoillislestadiolainen tai ei. Ne vanhemmat, joiden lapsi on ajautunut ulos vanhoillislestadiolaisuudesta, tuntevat lastaan kohtaan erityistä rakkautta. Ei silloin hylätä, vaan rakkaudella kutsutaan takaisin.

        Äidin rooli on tärkeä

        Hentilöiden perheessä hektisimmät vaiheet ovat jo ohi. Nuorin lapsista on jo kuusivuotias ja vanhin 23.

        – Silloin kun meillä oli useampi alle kouluikäinen, oli sukulaisista paljon apua. Myös vanhimmat lapset auttoivat. Meillä lapset on aina opetettu tekemään kotitöitä, mutta myös leikille on jäänyt tilaa.

        Perheen pyörittämisessä vaimolla on aina ollut suuri rooli. Hentilä sanoo arvostavansa vaimoaan suuresti.

        – Meidän onnellisen perheemme takana on rakas aviovaimoni, jonka rooli tässä perheessä on valtavan iso.

        Jokaisella on oikeus uskoon

        Julkisuudessa esiintyy useita vanhoillislestadiolaisuuteen liittyviä harhaluuloja. Esimerkiksi syntilistoihin Hentilä ei ole koskaan törmännyt. Vanha pesukonehuhukaan ei pidä paikkansa. Perheen pyykinpesukoneessa ja kuivausrummussa on molemmissa ikkunat.

        – Mediassa pyörii paljon huhujen perusteella kirjoitettuja juttuja, jotka eivät pidä paikkaansa. Jotkut nuoret kokevat kohtuutonta kiusaamista uskonsa vuoksi. Kenelläkään ei ole oikeutta kiusata toista uskon vuoksi, oli uskonto mikä hyvänsä, Hentilä muistuttaa.

        http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/vanhoillislestadiolainen-paljastaa-tallaista-elamamme-oikeasti-on/133128


    • amissit

      Amissit (tai amishit; saks. Amisch, engl. Amish) ovat noin 240 000 ihmisen kristitty ryhmä. Amisseja asuu etenkin Pennsylvaniassa, Ohiossa ja Indianassa Yhdysvalloissa. Amissit ovat anabaptisteja kuten mennoniitat ja hutteriitit. He puhuvat pennsylvaniansaksaa, mutta oppivat koulussa myös englantia.

      Amissit noudattavat tiukkaa uskonnollista kuria. He ottavat kasteen 16–22-vuotiaana, jolloin yhteisön jäsen vasta valitsee, haluaako liittyä seurakuntaan. Koulua amissilapset käyvät kahdeksannelle luokalle asti ja jatkavat sen jälkeen oppipoikina omissa yhteisöissään. Amissiperheet ovat hyvin suuria, ja amissien määrä kasvaakin yhä nopeasti. Avioerot johtavat yleensä erottamiseen yhteisöstä. Amissit vastustavat väkivaltaa eivätkä suorita minkäänlaista asepalvelusta.

      Amissit viettävät vanhanaikaista, yhteisökeskeistä elämää, ja he pyrkivät torjumaan useimmat ulkopuoliset vaikutteet. Tämän vuoksi heidän kulttuurinsa on edelleen hyvin omaleimainen. Amissit välttävät useimpien modernien laitteiden kuten autojen ja sähkölaitteiden käyttöä ja kulkevat usein hevosvaunuilla. He pukeutuvat vaatimattomasti ja perinteisesti. Naiset käyttävät päähinettä ja miehet hattua, ja miehet kasvattavat naimisiin mentyään parran.

      Amissien perinteinen pääelinkeino on maatalous. Nykyisinkin vielä kolmasosa amisseista työskentelee pelloilla, mutta amisseja työllistävät myös kauppa, huonekalujen valmistus ja turismi, ja monella heistä on oma pienyritys.

      Amissit korostavat tottelevaisuutta, nöyryyttä, kieltäymystä, alentumista, säästeliäisyyttä ja yksinkertaisuutta. Amissien ihanteena on lauhkea ja nöyrä ihminen, joka saa tyydytystä yhteisönsä palvelemisesta.

      Amissit karsastavat ylellisyyksiä, nautiskelua ja viihdettä. He eivät myöskään suosi korkeaa koulutusta, käsitteellistä ajattelua, kilpailemista tai ammatillista tai tieteellistä kunnianhimoa. He näkevät yksinkertaisen ja epäitsekkään elämäntyylin puhdistavan ihmisen itsekkäistä haluista ja olevan Jumalan tahdon toteuttamista.[46] Amissit arvostavat perinteitä ja pitävät asioiden säilyttämistä arvokkaampana kuin niiden muuttamista.[47] Amissit eivät pidä nautintoa sinänsä pahana asiana, ja he hyväksyvät tupakanpolton, hyvän ruoan, virkistyksen, huumorin, leikin ja aviollisen seksin. Pahana he pitävät vain ylenpalttisen nautiskelun himoa.[48] Ylpeyttä amissit pitävät erityisen vahingollisena.[49] Amissit eivät käytä koruja, kosmetiikkaa, koreilevaa pukeutumista, hienoja kankaita tai kirkkaita värejä, sillä he katsovat niiden kuvastavan ylpeyttä.[50] Myöskään seiniä ei koristella tauluin, mutta kankaita tai esineitä voidaan koristella hillitysti.[51]

      Vanhoillisimmat amissit eivät harjoita evankeliointia, ja avioliitot yhteisön ulkopuolisten kanssa on kielletty.[42] Amisseja pidetään suvaitsevaisina muita uskontokuntia kohtaan

      Elämäntapa

      Amissien perinteistä maanviljelyä Lyndenvillessä, New Yorkissa.

      Amissien mielestä tekninen kehitys on mennyt liian pitkälle. Heille yksinkertainen elämä on ihanne, joten he elävät elämäänsä ja harjoittavat maanviljelyä vanhanaikaisin menetelmin. Eri amissiryhmillä on erilaiset sääntönsä (saks. Ordnung[8]), joiden tiukkuus vaihtelee kylästä toiseen.[52]

      Amissit erottavat itsensä jyrkästi modernista maailmasta ja pyrkivät suojelemaan kirkkokuntansa puhtautta. He näkevät ulkopuolisen maailman pahuuden, väkivallan, rikoksen ja turmeltuneisuuden paikkana. He omaksuvat itselleen kuitenkin sellaisia asioita ja tapoja, joita he pitävät vaarattomina, kuten tiettyjä sähkölaitteita ja synteettisiä materiaaleja.[53]

      Amissien elämän tärkein asia on työnteko, jota he pitävät jumalallisena kutsumuksenaan. Amissit tekevät ruumiillista työtä pelloillaan ja kaupoissaan, usein ryhmissä. Toimettomuus on heille saatanallista. Korkeakoulutusta pidetään haitallisena, sillä se vieraannuttaa ruumiillisesta työstä.[54] Amissit eivät halua helpottaa työtään tarpeettomasti koneiden avulla.[55]

      Amissien elämänrytmi on verkkainen kaikin tavoin.[56] He arvostavat hillittyä käyttäytymistä puheesta kädenpuristukseen.[57]

      Amissit välttävät kaikenlaisia ristiriitoja ja voimankäyttöä eivätkä siksi palvele armeijassa tai poliisissa eivätkä toimi poliitikkoina, asianajajina eikä valamiehistön jäseninä.[58] Vaikka amissit vastustavat väkivaltaa, he harjoittavat metsästystä.[59]

      jatkuu...

      • amissit

        Pukeutuminen

        Amissit pukeutuvat vaatimattomasti ja perinteisesti. He ilmentävät pukeutumisellaan paitsi nöyryyttään, myös yhteenkuuluvuuttaan ja keskinäistä tasa-arvoaan. Myös lapset pukeutuvat jo nuorina vanhempiensa lailla. Vaatteet valmistetaan usein itse, mutta alusvaatteet ja miesten takit ostetaan.[60]

        Naiset pitävät päähinettä, jolla ilmennetään alistumista Jumalan ja miehen edessä. Nelivuotiaana tyttöjen tukka solmitaan nutturoille. Aikuisilla naisilla on jakaus keskellä ja nuttura takana.

        Naiset eivät leikkaa tukkaansa tai aja ihokarvojaan.

        Nuorten naisten mekko ulottuu vähintään polvien alapuolelle. Mekot ovat yksivärisiä harmaasta siniseen tai viininpunaiseen, ja naiset käyttävät esiliinaa ja hartiaviittaa kahdeksanvuotiaasta lähtien. Sukat ovat mustia. Myös šaalia ja hilkkaa käytetään. Suruaikana käytetään mustia vaatteita.[62]

        Miehet leikkaavat hiuksensa korvalehden tasalta. Jakausta ei ole ja otsatukka ulottuu puoliväliin otsaa. Naimattomat miehet ajavat partansa, mutta naimisiin mentyään tai 40 vuotta täytettyään miehet antavat parran kasvaa. Ylähuuli kuitenkin ajetaan, sillä amissit yhdistävät viikset edelleen eurooppalaisiin upseereihin. Miehet käyttävät leveälieristä hattua aina ulkosalla. Pojat alkavat käyttää hattua kaksivuotiaina. Kesällä käytetään olkihattuja, talvella mustia villahattuja. Housujen kanssa käytetään henkseleitä, ei vöitä. Värinä on yleensä musta, mutta paita voi olla värikkäämpi.[63]

        Joidenkin amissimiesten pukeutuminen oli uhattuna 1970-luvulla, kun laki alkoi vaatia kypärien käyttöä rakennustyömailla. Amissit saivat kuitenkin poikkeusluvan käyttää edelleen jäykkiä lierihattujaan.[64]

        Amissinuoriso pyrkii joskus uhmaamaan pukeutumissääntöjä. Kirkonisät ovat olleet huolissaan pojista, jotka eivät käytä hattua, ja tytöistä, jotka käyttävät liian niukkaan päähuivia. 1950-luvulla kapinalliset amissipojat leikkasivat hiuksensa liian lyhyiksi ja 1970-luvulla liian pitkiksi.[64]

        Terveys

        Amissit suosivat kotisynnytystä tai synnytyskeskusta suhteellisen useasti. Sairaaloissa synnyttää noin 59 prosenttia Old Order- ja New Order -amisseista ja vain 18 prosenttia vanhoillisimmista Swartzentruber-amisseista.[74]

        Amissit eivät juurikaan käytä ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa eivätkä tarkastuksia, vaan menevät lääkäriin vasta sairaina. Amissien käsityksen mukaan jos ihmisellä on hyvä olo, hyvä ruokahalu ja hän on työkykyinen, hoitoa ei tarvita. Amissit rokotuttavat lapsensa harvemmin kuin muut yhdysvaltalaiset: keskimäärin 63 % ja vanhoillisimpien suuntausten edustajista vain 6 % antaa lapsilleen perusrokotukset.[75]

        Amisseilla esiintyy joitain perinnöllisiä sairauksia tavallista useammin, koska yhteisön perustajajoukko oli pieni. Näitä ovat kystinen fibroosi ja Crigler–Najjarin oireyhtymä sekä Ellis–van Creveldin oireyhtymä. Holmesin piirikunnan amisseilla esiintyy runsaasti verenvuototautia.[76] Rusto-hiushypoplasiaa eli RHH:ta esiintyy poikkeuksellisen runsaasti Yhdysvalloissa Old Order -yhdyskunnissa.[77]

        Joissakin tapauksissa amisseilla on tavattu tieteelle ennestään tuntemattomia sairauksia.

        Amissien elämäntapa on terveellinen, sillä he tekevät ruumiillista työtä ja syövät tuoretta ruokaa eivätkä käytä kovinkaan paljon alkoholia.

        Tämän seurauksena lihavuus on harvinaista.

        Toisaalta maataloustyö ja puusepäntyö sekä raskaat kotityöt aiheuttavat työtapaturmia ja työsairauksia. Lopetettuaan työnteon amissit alkavat vanhalla iällä kärsiä ylipainon kertymisen seurauksista.[79]

        jatkuu...


      • amissit

        Teknologia

        Amissit ottavat nykyajan teknologiaa käyttöön valikoivasti.

        He torjuvat kokonaan television, mutta sallivat sähkön.

        Puhelimen käyttö on sallittua muttei sen omistaminen.

        Kodeissa ei ole sähköllä toimivia kodinkoneita.

        Kaasua käytetään usein valaisuun ja lämmittämiseen. Laitumilla on kuitenkin sähköaitoja ja hevosrattaissa sähkövaloja.

        Paristokäyttöisiä lamppuja käytetään lukulamppuina ja sahoilla käytetään moottorisahoja.[81]

        Monet amissiperheet vuokraavat pakastinta kotinsa ulkopuolella.[82]

        Liikenne

        Amissit kulkevat hevosilla, sillä autojen ja joissain yhteisöissä[83] myös polkupyörien ajaminen ja omistaminen on kielletty.

        Myös potkulaudat sallitaan[84]. Tavallisella amissiperheellä on yksi tai kaksi ajohevosta ja 6–8 työhevosta, ja hevonen on tärkeä osa amissien identiteettiä, kulttuuria ja kansanperinnettä. Amissien hevosajoneuvoja on monenlaisia, jotkin avokärryjä ja toiset katettuja vaunuja, joihin mahtuu koko perhe. Nykyisin hevosajoneuvoissa on oltava valot ja heijastimet. Kärryt ovat ulkopuolelta vaatimattomia ja yhdenmukaisia, mutta vaunujen sisällä käytetään joskus erilaisia lisälaitteita ja koristeita. Amisseilta ei vaadita ajolupaa eikä katsastuksia, ja hevosten teille aiheuttamat vauriot käytännössä rahoitetaan turismituloilla, joita amissit kunnille tuottavat.[85]

        Amissit voivat matkustaa autoissa ja julkisissa kulkuneuvoissa, mutta eivät lentokoneissa, sillä se on heistä tarpeetonta ja edellyttää suurille kaupunkialueille menemistä.[84]

        Traktorin ajamisesta on kiistelty. Nykyisin se on kiellettyä, mutta esimerkiksi traktorin moottoria voidaan käyttää voimanlähteenä.[86]

        LISÄÄ LINKISTÄ TIETOA!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Amissit


    • hlystit

      Hlystit (ven. хлысты́ 'ruoskijat, piiskaajat') olivat Venäjällä 1600-luvulta 1900-luvun alkuun vaikuttanut siperialainen uskonlahko.

      Suomessa siitä saivat vaikutteita muun muassa hyppääjien liike sekä kartanolaisuus.

      Edvard Radzinskin mukaan Grigori Rasputinin uskonnolliset näkemykset edustivat eräänlaista versiota hlystiläisestä uskosta

      Historia

      Hlystien perustajana pidetään 1600-luvun loppupuolella elänyttä kostromalaista Daniil Filippovitšia, joka julisti olevansa Herra Sebaot.

      Hlystien perimätiedon mukaan Daniil oli "laskeutunut taivaasta tulisissa vaunuissa suuren kohun saattelemana".

      Tarinan mukaan pajarit veivät hänet Moskovaan ja ristiinnaulitsivat hänet Spasskajan porttiin.

      Daniilin oletettiin kuitenkin nousseen kuolleista taivaaseen jättäen mahdollisuuden uusien kristuksien ja jumalansynnyttäjien syntymiseen Pyhän Hengen kautta.

      Vuoden 1783 vainoissa Daniil Filippovitšin hauta avattiin ja hänen jäännöksensä poltettiin.

      Hlystiläisyyttä esiintyi lähinnä Länsi-Venäjällä talonpoikien keskuudessa. Virallisen kirkon karsastuksen vuoksi liike sai salaisen luonteen. Yksittäisiä seurakuntia kutsuttiin hlystien keskuudessa "laivoiksi".

      Venäjällä 1700-luvulta 1900-luvun alkuun esiintynyttä kastroitujen skoptsi-lahkoa pidetään hlysteistä alun perin syntyneenä liikkeenä.

      Myös monissa muissa venäläisissä lahkoissa oli hlystiläisyyden kanssa yhteneviä piirteitä.

      Hengelliset tavoitteet ja radenije-rituaali

      Hlystien radenije-rituaali

      Hlystien hengellisenä päämääränä oli Kristuksen uudelleensyntyminen sielussa vanhan syntisen minän kuolettamisen kautta.

      Liike oli askeesimyönteinen, mutta harrasti hurmoksellisia öisiä kokouksia.

      Liikkeen teologiassa tavallisesta ihmisestä saattoi tulla Kristus tai Jumalansynnyttäjä, kunhan lihanhimo oli ensin kuoletettu Pyhän Hengen asettuessa ruumiiseen.

      Tämä tapahtui ekstaattisen tanssimisen ja seksuaaliorgioitten kautta niin sanotussa radenije-rituaalissa.

      Rituaaliin osallistujat lauloivat "itseäni ruoskin, Jeesusta etsin" ja tanssivat villisti ympyrää.

      Rukouksenpitäjä ("profeetta") ruoski osanottajia molemmille olkapäille.

      Tanssi päättyi ekstaattiseen lattialle taintumiseen, jonka aikana harrastettiin sukupuolista kanssakäymistä.

      Tämä nähtiin Pyhän Hengen vaikutuksena sekä synnin katoamisen merkkinä.

      Kollektiivisen synninteon nähtiin ikään kuin poistavan synnin rituaalisesti.

      LINKISTÄ LISÄÄ TIETOA!

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Hlystit

    • hyppääjienliike

      Hyppääjien liike syntyi 1800-luvulla Länsi-Inkerin Ropsussa.

      Hyppääjille oli tyypillistä voimakas hurmoksellisuus, joka ilmeni hyppäämisenä ja hurjana tanssimisena.

      Liikkeeseen lienee vaikuttanut Venäjällä ortodoksien keskuudessa syntynyt hlystien eli ruoskijoiden lahko.

      Hyppääjien liikkeessä ilmeni sekä askeettisia että seksuaalisia piirteitä.

      Se kannatti vapaata seksuaalisuutta ja hylkäsi muodollisen avioliiton.

      Hyppääjät vastustivat virkavaltaa ja papistoa.

      Hyppääminen, konttaaminen, sekava ääntely ja huutaminen nähtiin pyhän hengen läsnäolon merkkeinä.

      Heidän seuroissaan pidettiin puheita ja laulettiin osin itse sepitettyjä lauluja.

      Liike piti keskinäisenä tervehdyksenään pyhää suudelmaa (laina ortodokseilta hlystien välityksellä).

      Jäsenet kieltäytyivät alkoholista, kahvista ja tupakasta. Naiset saattoivat korostaa asketismia ajamalla tukkansa pois.

      Hyppääjien kokoukset päättyivät yleensä pimeässä huoneessa transsitilassa harrastettuun ryhmäseksiin.

      Insestiäkin esiintyi, koska kuka tahansa saattoi pimeässä huoneessa tulla seksikumppaniksi.

      Suomeen hyppääjien liike tuli Inkeristä vuonna 1836. Liikkeen taantuminen alkoi 1850-luvulla.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyppääjien_liike

    • skoptsit

      Historia

      Kondrati Selivanov (n. 1732–1832) (ru:Кондратий Селиванов), skoptsi-liikkeen johtaja ja perustaja.

      Venäjän viranomaiset havahtuivat skoptsien olemassaoloon 1771 Orjolin alueella.

      Talonpoika nimeltä Andrei Ivanov tuomittiin hänen houkuteltuaan 13 muuta talonpoikaa kastroimaan itsensä.

      Hänen apulaisenaan toimi toinen talonpoika nimeltään Kondrati Selivanov.

      Tutkinnan jälkeen Ivanov ruoskittiin ja lähetettiin Siperiaan. Selivanov pakeni, mutta hänet pidätettiin uudestaan 1775.

      Skoptsien liike kuitenkin kasvoi. Selivanov pakeni Siperiasta ja julistautui Jumalan pojan inkarnaatioksi Pietari III:n hahmossa.

      (Pietari III oli ollut suosittu vanhauskoisten keskuudessa, koska hän salli heille omantunnonvapauden, sekä talonpoikien keskuudessa koska he saivat omaa maata maareformissa.)

      Selivanov otti tittelikseen "Jumalten Jumala ja Kuningasten Kuningas" sekä julisti mahdollistaneensa uskovien pelastuksen kastraation välityksellä.

      Selivanov eli 18 vuotta Pietarissa opetuslapsensa rakennuttamassa talossa ja nautti kaksinkertaista kunniaa Kristuksena ja tsaarina.

      Vuonna 1797 hänet pidätettiin jälleen tsaari Paavali I:n määräyksestä ja vangittiin hullujenhuoneeseen.

      Aleksanteri I:n aikana hänet vapautettiin, mutta hän joutui 1820 jälleen lukkojen taakse, tällä kertaa luostariin Suzdalissa. Hän kuoli siellä 1832 noin satavuotiaana.

      Skoptsien liike ei kuitenkaan kuollut.

      Liikkeen jäseniksi ei liittynyt ainoastaan talonpoikia. Myös ylhäisön jäseniä, sotilashenkilöitä, siviilivirkamiehiä, pappeja ja kauppiaita liittyi sen riveihin.

      Vaikka vuosina 1847–1866 karkotettiin 515 miestä ja 240 naista Siperiaan, liikkeen olemassaoloon se ei vaikuttanut.

      1884 lahkoon kuului ainakin 5444 jäsentä, joista 1465 naista. Näistä 703 miestä ja 100 naista oli antanut kastroida itsensä.

      Heitä vastaan yritettiin taistella eri tavoin, kuten asettamalla heidät naurunalaisiksi: miespuolisia skoptseja kuljetettiin kylien läpi puettuina naisten vaatteisiin ja narrinhattuun.

      Vuonna 1876 karkotettiin 130 skoptsia. Vainoja paetakseen jotkut lahkon jäsenet poistuivat maasta, enimmäkseen Romaniaan, ja siellä jotkut heistä sekoittuivat vanhauskoisiin pakolaisiin, jotka tunnetaan lipovaneina.

      Vaikka Venäjällä laki oli ankara ja vaati jokaista eunukkia rekisteröitymään, ei skoptsi-liikkeen suosio vähentynyt.

      1900-luvun alussa liikkeellä saattoi olla niinkin paljon kuin 100 000 seuraajaa, vaikka vaino jatkui ja liikkeen jäseniä joutui oikeuteen (New York Times 6.10.1910). Neuvostovallan alla vaino sekä kollektivisointi vähensivät jäsenmäärää raportoituun muutamaan tuhanteen 1929. Liikkeen uskotaan lähestulkoon kadonneen nykyaikaan mennessä (Lane 1978).

      Kartanolaisuuden perustaja Alma Kartano oleskeli 1900-luvun alkupuolella pitkähköjä aikoja Inkerinmaalla, jossa hän tutustui paikallisen, Satakunnassa vaikuttaneen saarnaajan Voldemar Kurjen johdolla skoptsien ja hlystien eli "piiskaajien" yhteisöihin.

      Näihin liikkeisiin tutustuminen vakuutti Kartanon siitä, että kaikki seksuaalisuus oli pahasta, myös avioliitossa.

      LINKISSÄ LISÄÄ TIETOA!!!

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Skoptsit

    • piholtaa

      28.12.2015

      Alpo Purasen näky v. 2005

      Kirjoitin tämän hengellisen näyn noin kymmenen vuotta sitten. En uskaltanut sitä silloin julkaista, koska pelkäsin sanoman ankaruutta. Nyt kun astumme harppauksin kohti Babyloniaa, rohkaisen mieleni ja julkaisen mitä silloin näin.

      Valkopukuinen sanoi minulle: "Nouse sielu, nouse. Avaa silmäsi ja näe. Nouse yläpuolelle Sodoman ja Gomorran torien. Sieluja myydään ja ostetaan. Elämän kultainen malja on häväisty, maahan tallataan heikkojen henki. Ihminen, ei sinulla ole arvoa - on vain henkesi ja sielusi saldo.

      Hallitusmiehet väsyvät ja nääntyvät, paha on päässyt irti eikä ole ketään, jolla olisi voima sanoa SEIS!

      Nouse sielu, nouse ja astu valoon.

      Sodomaan valmistetaan temppeli ja Gomorraan alttari. Ahneuden uhrit uhrataan ja savu nousee Jumalan tykö.

      Ensimmäinen voi-huuto on tullut. Autuas on se, joka näkee, eikä anna pimeyden vallata sieluaan. Maasta sinut luotiin ja sinulle annettiin valta hallita sitä. Hyvä ja paha asetettiin eteesi ja sinä sait valita. Pahan valitsit.

      Maa itkee ja valittaa. Sen kauniit vaatteet on turmeltu. Meri huokaa raskaasti ja sen asukkaat menehtyvät.

      Sodomaan kylvettiin turmelus. Gomorran savuista sikiää vitsaus.

      Jumala itkee lapsiaan. Paluuta ei enää ole.

      Kedon eläimet, niistä pienimmät, valmistetaan kantamaan vitsaukset, eikä pakopaikkaa ole.

      Tuskaan nääntyy autettava ja kipuun auttaja. Ahneuden alttarilla tämä valmistettiin.

      Sodomaan valmistettiin temppeli ja Gomorraan alttari, eikä pelastajaa ole.

      Näin sanoo valkopukuinen: "Kauniin maan minä annoin asuttavaksi, hyvän ja pahantiedon valittavaksi. Ihminen, sinä halusit tietää mitä paha on. Se näytti niin suloiselta. Valtaa hallita halusit. Nyt on aikasi täyttymässä. Tuomiolle asetetaan pienet ja suuret hallitsijat. Kauhunhuudot kaikuvat: "Vuoret kaatukaa päällemme, kätkekää meidät Kaikkivaltiaan vihalta.”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe