usein virheellisesti luullaan, että jos autossa on esim. 900 W niin se lataisi akkua 900W/14 V= 64 A virralla.
Vaikka unohdettaisiin auton muu virrankulutus niin akku ei kuitenkaan latautuisi em. tilanteessa 64 A virralla.
Näissä väitteissä ei ymmärretä sitä, että auton latausvirran säätö tapahtuu toisarvoisesti eli ensisijaisesti säädetään jännitettä. Kun jännite on säädetty esim. arvoon 13,9 V niin melko pian käynnistyksen jälkeen em. jännitetaso ei pysty nostamaan latausvirtaa laturin maksimiin, vaan se voi jäädä paljonkin vajaaksi.
AKUN LATAUSVIRTA
14
10153
Vastaukset
- Mertmi
Lisäksi akun latautumiseen vaikuttaa akun kyky ottaa virtaa vastaan. Ainakin erinäisissä lehdissä esitellyt akkutestit todistavat tämän, että akun ja akun välillä on eroa virran anto ja ottokyvyssä. Tuo latausjännite olisi hyvä olla yli 14V. Olen lukenut erinäisistä lähteistä, että akkujen käyttöikä alkaa lyhentyä, jos jännite on liian matala. Nykyisissä autoissa on lämpötilan mukaan säätyviä lataussäätimiä. En ole aivan täysin vakuuttunut moisten hyvyydestä. Ideana on, että pakkaskeleillä ladattaisiin isommalla jännitteellä, kuin kesällä.
Laturin tehoa vievät aika suurella teholla esim. monissa nykyautoissa automaattisesti toimivat toiminnot. Automaattinen takalasin lämmitys, peilien lämmitys, penkin lämmittimet. Eikä vähäisimpänä virran kuluttajina voida pitää ajovaloja, lisäkaukovaloja ja sumuvaloja.
Yksi tärkeä seikka on hyvä muistaa. Huolehtia, että maadoitukset on kunnossa. Jos virtatiellä on vastusta, esim. huonokuntoiset akkukaapelit, huono laturin plussa tai miinus kaapeli jne, niin hyvin todennäköisesti on luvassa käynnistysongelmia. Monien autojen akun latausteho paranisi pelkästään paksummalla laturin ja akun välisellä kaapelilla...- kikka5
Joskus TM:n akkutestissä tutkivat virran vastaanottokykyä 20asteen lämpötilassa, ja kaikkiin taisi upota jopa 40A. Mutta mitä kylmemmässä touhutaan, sitä huonommin virta kelpaa. Tuossa alempana kysyin ison akun latauksesta pikku laturilla ja nyt huomasin, että latausjännite oli 15,45V ja virta n.2A. Pari tuntia aiemmin 15,85V/2A. Latauspaikan lämpötila nolla astetta. Täytyy ostaa ominaispainomittari, sillä selviää varaustila. Muuttuuko ominaispaino ainoastaan varaustilan mukaan, vai onko akun lämpötilalla merkitystä?
- muuttuu
kikka5 kirjoitti:
Joskus TM:n akkutestissä tutkivat virran vastaanottokykyä 20asteen lämpötilassa, ja kaikkiin taisi upota jopa 40A. Mutta mitä kylmemmässä touhutaan, sitä huonommin virta kelpaa. Tuossa alempana kysyin ison akun latauksesta pikku laturilla ja nyt huomasin, että latausjännite oli 15,45V ja virta n.2A. Pari tuntia aiemmin 15,85V/2A. Latauspaikan lämpötila nolla astetta. Täytyy ostaa ominaispainomittari, sillä selviää varaustila. Muuttuuko ominaispaino ainoastaan varaustilan mukaan, vai onko akun lämpötilalla merkitystä?
lämpötilan mukaan. Yleensä ominaispaino ilmoitetaan 20 tai 25 asteen Celsiusta lämpötilassa. Jos happo on esim 0 asteista näyttää ominaispainomittari (areometri) hieman liian suurta lukemaa, en nyt ulkoa muista mikä tuo lämpötilakerroin on, mutta käytännön starttiakkumittauksissa (hapon ollessa vaikka 15... 25) ei sillä ole merkitystä. Täyden käynnistysakun elektrolyytin ominaispaino on luokkaa 1,28...1,30 g/cm3 ja tyhjässä n. 1,15. Akku on mitoitettu siten, ettei elektrolyytissä oleva rikkihappo pysty kokonaisuudessaan sitoutumaan levyihin, siksi ei ehjän ja tyhjän akun elektrolyytti ole koskaan "vettä".
Tuo latausjännitteesi vaikuttaa aika korkealta, mutta alhainen lämpötila selittää kyllä asiaa. Lyijyakkujen latauksessa käytetään latausjännitteen lämpötilakopensointikertoimena -3...4 mV/asteC/kenno. Siis 12 V akun latausjännitettä on nostettava n. 0,2 V kun lämpötila laskee 10 astetta. Käynnistysakun optimi latausjännite on 20 asteessa 13,8...14,2 V. Lisäksi on syytä muistaa, ettei ajoneuvokäyttöön tarkoitettua akkua ole tarkoitettu olemaan jatkuvasti latauksessa. - kikka5
muuttuu kirjoitti:
lämpötilan mukaan. Yleensä ominaispaino ilmoitetaan 20 tai 25 asteen Celsiusta lämpötilassa. Jos happo on esim 0 asteista näyttää ominaispainomittari (areometri) hieman liian suurta lukemaa, en nyt ulkoa muista mikä tuo lämpötilakerroin on, mutta käytännön starttiakkumittauksissa (hapon ollessa vaikka 15... 25) ei sillä ole merkitystä. Täyden käynnistysakun elektrolyytin ominaispaino on luokkaa 1,28...1,30 g/cm3 ja tyhjässä n. 1,15. Akku on mitoitettu siten, ettei elektrolyytissä oleva rikkihappo pysty kokonaisuudessaan sitoutumaan levyihin, siksi ei ehjän ja tyhjän akun elektrolyytti ole koskaan "vettä".
Tuo latausjännitteesi vaikuttaa aika korkealta, mutta alhainen lämpötila selittää kyllä asiaa. Lyijyakkujen latauksessa käytetään latausjännitteen lämpötilakopensointikertoimena -3...4 mV/asteC/kenno. Siis 12 V akun latausjännitettä on nostettava n. 0,2 V kun lämpötila laskee 10 astetta. Käynnistysakun optimi latausjännite on 20 asteessa 13,8...14,2 V. Lisäksi on syytä muistaa, ettei ajoneuvokäyttöön tarkoitettua akkua ole tarkoitettu olemaan jatkuvasti latauksessa.Henk.autossani on DefaWarmUp järjestelmä: ajastin lohko/sisä sekä akkulaturi 2A. 2A:n virralla se lataa jossakin 12V:n tienoilla ja akun napajännitteen noustessa 14,2V:n virta on 0,2A. Edellinen Bilteman akku oli käytössä 7 vuotta ja vaihdoin vielä toimivan sen takia uuteen, kun oli tulossa muutto Turusta kohti pohjoista. Virtapiuhan olen pitänyt kiinni autossa lokakuun lopulta toukokuun alkuun. Ei ilmeisesti ainakaan lyhennä akun ikää?
- kirjoitin epäselvästi
kikka5 kirjoitti:
Henk.autossani on DefaWarmUp järjestelmä: ajastin lohko/sisä sekä akkulaturi 2A. 2A:n virralla se lataa jossakin 12V:n tienoilla ja akun napajännitteen noustessa 14,2V:n virta on 0,2A. Edellinen Bilteman akku oli käytössä 7 vuotta ja vaihdoin vielä toimivan sen takia uuteen, kun oli tulossa muutto Turusta kohti pohjoista. Virtapiuhan olen pitänyt kiinni autossa lokakuun lopulta toukokuun alkuun. Ei ilmeisesti ainakaan lyhennä akun ikää?
Tämä ilmaisuni johtui siitä, että jotkut haluavat käyttää paikalliskäytössä, esim dieselgeneraattoreiden käynnistysakkuina halvimpia mahdollisia akkuja = ajoneuvojen starttiakku. Näissä akut ovat jatkuvasti ns. kestovarauksessa johon niitä ei ole suunniteltu.
Starttiakussa on paljon levypintaaa = monta ohutta levyä ja ohuet erottimet niiden välissä. Paikallaan olevan akun kestovarauksessa ja -levyjen väliin pyrkii muodostumaan ohuita "lyijysiltoja" joiden kautta tapahtuu kasvavaa itsepurkautumista. Tällaisessa käytössä starttiakun elinikä on siis lyhyt.
Sinun tapauksessasi akku on ajoneuvokäytössä, jossa autolla varmaan ajetaankin jonkun kerran loka- ja toukokuun välillä (kenties päivittäinkin) ja tärinä pitää huolta siitä, ettei lyijysilloista tule ongelmaa, vaan ne rapisevat akun pohjalle, jossa niille on varattu tilaa, etteivät sielläkään pysty oikosulkemaan levyjä. Voit siis huoletta käyttää Defaasi juuri niinkuin olet käyttänytkin.
Lisäksi nykyisin akut on niin halpoja, ettei niiden elinikä ole taloudellisessa mielessä ongelma. Kun aloitin autoiluani niin akku maksoi n. 250 mk ja tankin sai täyteen 50 markalla. Nyt akku maksaa 50 euroa ja sillä ei tahdo tankillista bensaa saada, siis akut on 30 vuodessa "halventuneet" viidennekseen polttoaineeseen nähden.
Sitten vielä palaan tuohon elektrolyytin ominaispainon muuttumiseen lämpötilan funktiona. Käsikirja antaa 35...40 % rikkihappo-vesiliuokselle (vastaa normaalia akkuhapon ominaispainoa n. 1,29...1,30 g/cm3) arvoksi n. 0,00075/astettaC tai vaihtoehtoisesti 0,005/10 astettaC, tässä on siis pieni ristiriita. Käytännössä riittää kun muistaa että 0-asteisen elektrolyytin lukema on n. 0,01 g/cm3 suurempi, kuin saman liuoksen lukema huonelämpötilassa.
Toivottavasti en nyt sotkenut asioita enemmän, kuin yritin selvittää.
Hyvää Uutta Vuotta kaikille lukijoille ! t. Maurizio - ilmanko akkua
kirjoitin epäselvästi kirjoitti:
Tämä ilmaisuni johtui siitä, että jotkut haluavat käyttää paikalliskäytössä, esim dieselgeneraattoreiden käynnistysakkuina halvimpia mahdollisia akkuja = ajoneuvojen starttiakku. Näissä akut ovat jatkuvasti ns. kestovarauksessa johon niitä ei ole suunniteltu.
Starttiakussa on paljon levypintaaa = monta ohutta levyä ja ohuet erottimet niiden välissä. Paikallaan olevan akun kestovarauksessa ja -levyjen väliin pyrkii muodostumaan ohuita "lyijysiltoja" joiden kautta tapahtuu kasvavaa itsepurkautumista. Tällaisessa käytössä starttiakun elinikä on siis lyhyt.
Sinun tapauksessasi akku on ajoneuvokäytössä, jossa autolla varmaan ajetaankin jonkun kerran loka- ja toukokuun välillä (kenties päivittäinkin) ja tärinä pitää huolta siitä, ettei lyijysilloista tule ongelmaa, vaan ne rapisevat akun pohjalle, jossa niille on varattu tilaa, etteivät sielläkään pysty oikosulkemaan levyjä. Voit siis huoletta käyttää Defaasi juuri niinkuin olet käyttänytkin.
Lisäksi nykyisin akut on niin halpoja, ettei niiden elinikä ole taloudellisessa mielessä ongelma. Kun aloitin autoiluani niin akku maksoi n. 250 mk ja tankin sai täyteen 50 markalla. Nyt akku maksaa 50 euroa ja sillä ei tahdo tankillista bensaa saada, siis akut on 30 vuodessa "halventuneet" viidennekseen polttoaineeseen nähden.
Sitten vielä palaan tuohon elektrolyytin ominaispainon muuttumiseen lämpötilan funktiona. Käsikirja antaa 35...40 % rikkihappo-vesiliuokselle (vastaa normaalia akkuhapon ominaispainoa n. 1,29...1,30 g/cm3) arvoksi n. 0,00075/astettaC tai vaihtoehtoisesti 0,005/10 astettaC, tässä on siis pieni ristiriita. Käytännössä riittää kun muistaa että 0-asteisen elektrolyytin lukema on n. 0,01 g/cm3 suurempi, kuin saman liuoksen lukema huonelämpötilassa.
Toivottavasti en nyt sotkenut asioita enemmän, kuin yritin selvittää.
Hyvää Uutta Vuotta kaikille lukijoille ! t. MaurizioMitä mieltä olet, pitääkö minun ottaa akku pois, kun auto on jatkuvasti liikenteessä ja akku jatkuvassa latauksessa?
- tarkemmin
ilmanko akkua kirjoitti:
Mitä mieltä olet, pitääkö minun ottaa akku pois, kun auto on jatkuvasti liikenteessä ja akku jatkuvassa latauksessa?
Kolmannessa kappaleessa asia kyllä kerrotaan. Mutta koska käsityskykysi tuntuu olevan rajallinen, toistan vielä ...ajoneuvokäytössä syntyvä tärinä estää lyijysiltojen muodostumisen...
Sitä paitsi en kyllä usko Suomesta paljon löytyvän autoja jotka on todella jatkuvasti liikenteessä. Joillain liikennöitsijöillä saattaa rekkavetureille tai pitkänmatkan bussille tulla lähemmäs 20 h/vrk hyvissä tapauksissa, mutta kun kuormatakin pitää ja autoa huoltaa, niin tuo on aika teoreettista.
Pienenä vihjeenä ns. 24/365 hommissa tarvitaan työaikalakien vuoksi viisi ihmistä hoitamaan yhtä työtä, joten sinun teoreettinen autosi tarvitsee siis 5 kuskia pyöriäkseen jatkuvasti. Kun keskinopeutena käytetään esim. 50 km/h tulee vuodessa kilometrejä melkein 500 000, eipä taida akun kestoikä olla ensimmäisiä murheita. - yksi pee riittää
tarkemmin kirjoitti:
Kolmannessa kappaleessa asia kyllä kerrotaan. Mutta koska käsityskykysi tuntuu olevan rajallinen, toistan vielä ...ajoneuvokäytössä syntyvä tärinä estää lyijysiltojen muodostumisen...
Sitä paitsi en kyllä usko Suomesta paljon löytyvän autoja jotka on todella jatkuvasti liikenteessä. Joillain liikennöitsijöillä saattaa rekkavetureille tai pitkänmatkan bussille tulla lähemmäs 20 h/vrk hyvissä tapauksissa, mutta kun kuormatakin pitää ja autoa huoltaa, niin tuo on aika teoreettista.
Pienenä vihjeenä ns. 24/365 hommissa tarvitaan työaikalakien vuoksi viisi ihmistä hoitamaan yhtä työtä, joten sinun teoreettinen autosi tarvitsee siis 5 kuskia pyöriäkseen jatkuvasti. Kun keskinopeutena käytetään esim. 50 km/h tulee vuodessa kilometrejä melkein 500 000, eipä taida akun kestoikä olla ensimmäisiä murheita.Tiedoksi sulle tietämätön! Maailma on täys erinäisiä jakeluautoja, jotka ovat käynnissä lähes tauotta. Itse ajelen yhtä. Keskinopeus kaupunkialueilla pysähdyksineen (auton moottori kuitenkin käyynnissä) ajotietokoneen näytön mukaan 15-25 km/h. Yöaikaan maantieajoa joka nostaa keskinopeuden 30-40 km/h. Kilometrejä tulee vuorokaudessa n. 250-300 km. Vuodessa n. 110000 km. Auto kuitenkin käy lähes ympäri vuorokauden ja akkuja ei vaihdeta vaan autoja vaihdetaan 3-4 vuoden välein.
- aina ?
yksi pee riittää kirjoitti:
Tiedoksi sulle tietämätön! Maailma on täys erinäisiä jakeluautoja, jotka ovat käynnissä lähes tauotta. Itse ajelen yhtä. Keskinopeus kaupunkialueilla pysähdyksineen (auton moottori kuitenkin käyynnissä) ajotietokoneen näytön mukaan 15-25 km/h. Yöaikaan maantieajoa joka nostaa keskinopeuden 30-40 km/h. Kilometrejä tulee vuorokaudessa n. 250-300 km. Vuodessa n. 110000 km. Auto kuitenkin käy lähes ympäri vuorokauden ja akkuja ei vaihdeta vaan autoja vaihdetaan 3-4 vuoden välein.
Eipä tuohon ole mitään sanomista. Kyllä normaali hyvälaatuinen akku tuon hyvinkin kestää. Omassa siviiliautossani on edelleenkin alkuperäinen akku joka on valmistettu vuonna 1996.
Et edelleenkään huomannut sitä tärkeää pointtia ajonaikaisesta tärinästä.
- Virtanen A
Miksi pidät toisarvoisena virran säätöä?
Eikä jännitettäkään säädetä ensiarvoisesti!
Auton virta ja jännite hoidetaan oikeasti VAKIOJÄNNITESÄÄTIMELLÄ!
Toivoisin että perehdyt tarkemmin alaan jolla esiinnyt kaikkitietävänä! - epätietoinen
Nyt tulee yksi tyhmä kysymys:
Sammuuko autonmoottori kesken ajon jos akku menee aivan tyhjäksi ajon aikana??Vai käykö ilman akkuvirtaa moottorin käydessä ?? .- JJH
Kyllä moottori käy laturin antaman virran avulla. Sehän riittää mainiosti sytytysvirtaan.
Tällainen tilanne on kylläkin suht. outo; yleensähän se syntyy laturin lakatessa antamasta virtaa.
Vanhemmat dieselit kävivät kerran käynnistyttyään vaikka maailman tappiin ilman mitään akkuja tai latausvirtoja. Dieselhän ei vaadi sytytysvirtaa...
Nykydieselit eivät ilman ulkopuolista virtaa käy. Jo pelkkä moottorinohjauselektroniikka vaatii oman osansa. - tiedosta
JJH kirjoitti:
Kyllä moottori käy laturin antaman virran avulla. Sehän riittää mainiosti sytytysvirtaan.
Tällainen tilanne on kylläkin suht. outo; yleensähän se syntyy laturin lakatessa antamasta virtaa.
Vanhemmat dieselit kävivät kerran käynnistyttyään vaikka maailman tappiin ilman mitään akkuja tai latausvirtoja. Dieselhän ei vaadi sytytysvirtaa...
Nykydieselit eivät ilman ulkopuolista virtaa käy. Jo pelkkä moottorinohjauselektroniikka vaatii oman osansa.Eli ei muuta kun laturia ostamaan jos akku tyhjenee
- JJH
tiedosta kirjoitti:
Eli ei muuta kun laturia ostamaan jos akku tyhjenee
latausvirta; voihan olla, että jännitteensäädin on sökö. Kannattaa aloittaa halvemmasta päästä...
Siis laturi voi olla ehjä, mutta säädin antaa liian alhaisen jännitteen eli ei ylläpidä akun varaustilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745228- 332891
- 402594
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin261993Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401952Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291809- 951782
- 1671657
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241398Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941220