Onko kokemusta taitettavasta pyörästä?

pyöreä123

Miten olette satamissa ollessanne rahdanneet eväät ym.tarvikkeet veneeseen? Joskus kauppakassien kanssa kävellessä tulee mieleen, että olisi mukava heittää tavarat vaikka pyörän päälle. Kokoontaitettavia pyöriä näyttää olevan myynnissä.
Taksi on tietysti se helpoin mutta ei aina edes saatavilla.

61

3933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyöreä123
      • cyclingok

        taitettavia pyöriä on monenlaisia. veneen pyörältä ehkä jopa ajattavuutta tärkeämpi ominaisuus on pieneen kokoon mahtuminen pakattuna. Meillä vanhat Helkama Jekut ovat toimivia veneessä. valitettavasti uudet Jekut ovat arvokkaita. Kyllä pyörät laajentavat mukavasti liikkumista uusilla paikoilla. Suosittelen, jos vaan saatte kyytiin mahtumaan.


      • vuokrafillari
        cyclingok kirjoitti:

        taitettavia pyöriä on monenlaisia. veneen pyörältä ehkä jopa ajattavuutta tärkeämpi ominaisuus on pieneen kokoon mahtuminen pakattuna. Meillä vanhat Helkama Jekut ovat toimivia veneessä. valitettavasti uudet Jekut ovat arvokkaita. Kyllä pyörät laajentavat mukavasti liikkumista uusilla paikoilla. Suosittelen, jos vaan saatte kyytiin mahtumaan.

        Täysin samaa mieltä mahtumisesta.
        Jos pyörän hankkii, alumiinirunkoinen voisi olla hyvä valinta.
        Nykyisessä veneessäni ei muun matkapurjehdusvarustuksen takia ole säilytystilaa fillarille, koska en halua säilyttää kumijollaa tai polkupyörää kannella.
        En silti koe pyörän puuttumista ongelmaksi. Varsin monissa satamissa on nykyisin pyörävuokraamoita. Varsinkin tanskalaisissa satamissa on hyviä kaupunki- tai retkipyöriä. Joissakin pienissä kalastussatamissa on ollut vanhoja pyöriä purjehtijoiden lainattavaksi ilmaiseksi. Samoin esim. Ruotsin Falsterbo:ssa polkupyörän lainaus sisältyy satamamaksuun.


      • fillariretki
        vuokrafillari kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä mahtumisesta.
        Jos pyörän hankkii, alumiinirunkoinen voisi olla hyvä valinta.
        Nykyisessä veneessäni ei muun matkapurjehdusvarustuksen takia ole säilytystilaa fillarille, koska en halua säilyttää kumijollaa tai polkupyörää kannella.
        En silti koe pyörän puuttumista ongelmaksi. Varsin monissa satamissa on nykyisin pyörävuokraamoita. Varsinkin tanskalaisissa satamissa on hyviä kaupunki- tai retkipyöriä. Joissakin pienissä kalastussatamissa on ollut vanhoja pyöriä purjehtijoiden lainattavaksi ilmaiseksi. Samoin esim. Ruotsin Falsterbo:ssa polkupyörän lainaus sisältyy satamamaksuun.

        Purjehdusmatkoilla retkeilypyöräksi vuokrafillari on paljon parempi vaihtoehto kuin pieni kokoonpantava.


      • eionnaaanyvhere
        fillariretki kirjoitti:

        Purjehdusmatkoilla retkeilypyöräksi vuokrafillari on paljon parempi vaihtoehto kuin pieni kokoonpantava.

        Isoimmilta paikoilta vuokrapyöriä löytyy, mutta ei läheskään kaikilta. Myös hinnat ovat esim. Mariksessa älyttömän korkeita


      • mitämaksaa
        eionnaaanyvhere kirjoitti:

        Isoimmilta paikoilta vuokrapyöriä löytyy, mutta ei läheskään kaikilta. Myös hinnat ovat esim. Mariksessa älyttömän korkeita

        En tiedä mitä tarkoitat isommilla paikoilla ja missä pyöränvuokraus on ollut liian kallista. Maarianhaminassa on monta pyörävuokraamoa. Mikä niistä oli älyttömän kallis? Paljonko maksoit? Mhminaa pienempiä paikkoja ovat vaikkapa Eckerös ja Degerby. Niissäkin on pyörävuokraamo.
        Voit tietysti "kuuklata" hakusanoilla vierassatama polkupyöränvuokraus, jos haluat katsella kotimaan satamien polkupyöränvuokrausta. Hintoja ei kuitenkaan taida löytyä.
        Ruotsin vierassatamien palvelut näet vaikkapa Gästhamnsguidesta, joka on ilmaisjakeluna julkaistava opas.
        Etelä-Itämeren purjehduksia varten voit hankkia tanskalaisen satamakirjan Komma´s Havnelods. Siitä näkee missä satamissa on polkupyöriä.


    • Maitokärry
    • C1R

      Meillä on veneessä pyörällinen kauppakassi. Siitä voi nostaa kassin pois, jolloin sillä voi kuljettaa polttoainekanisteria. Mitä suuremmat pyörät siinä on, sen helpommin se kulkee. Kassia voi säilyttää sisätiloissa ja pyöräosaa ulkolaatikossa.

      • maitokärryäpienempi

    • 15116

      Ostimme pyörät viime kesänä pitkän harkinnan jälkeen. Olemme tyyyväisiä. Rannalla näkee ympäristön ihan eri tavalla kuin jalkapelissä. Tavarankuljetus pitää miettiä myös sopivin laukuin ym. Pienen pyörän pakkaaaminen vaatii suunnittelua. Yllättävän hyvin saimme pyörät sopimaan kyytiinkin.

    • OldSailor

      Ostimme muutama vuosi sitten saksalaisesta SVB:stä edulliset taittopyörät. Eivät maksaneet kuin vähän yli satasen. Nyt ei taida saada yhtä halvalla.

      Hintaansa nähden fillarit ovat ok ja menevät suhteellisen pieneen kokoon. Säilytyskasseissa mahtuvat nippa nappa 30-jalkaisemme keulapiikkiin yhden nukkujan viereen. Suurin ongelma on fillareiden raahaaminen keulasta rannalle ja kokoaminen. Ihan jokaista reissua varten sitä ei viitsi tehdä. Mutta jos pari päivää on vaikka Hangossa tai Maarianhaminassa, niin mukava lisä ohjelmaan.

      Jos olisi enemmän varaa, niin hankkisin mielläni jotkut laadukkaat alumiiiset Bromptonit. Niillä voisi olla käyttöä veneen ulkopuolellakin ja voisi kuljettaa vaikka autossa mukana lisävarusteena. Mutta hinnat on aika pahat..

      • edut_haitat_tarve

        Svb:n Seatec-taittopyörät taitavat maksaa 300 eur postikulut. Bromptonin hinta on jo niin korkea, että ainakin harvoin käytettynä pyöräilykertojen kustannus tulee kalliimmaksi kuin retkifillarien vuokraamiset.

        Itsekin harkitsin taittopyöriä, mutta punnitsin haittoja (vie säilytystilaa, huonompoi ajaa kuin normipyörä, kallis käyttökertoihin nähden) ja vuokrapyörien etuja (parantunut saatavuus, parempia ajaa, ei pakkaamis- ja säilytysongelmaa, joissakin satamissa sisältyy satamamaksuun).

        Jos veneessä olisi ylimääräistä säilytystilaa, ehkä Seatec tms. edullinen taittopyörä kiinnostaisi sittenkin.


      • Joakim1

        Joo ei näytä enää olevan sitä halvempaa vaihteetonta mallia ja tuo kalliimpikin on täysin erilainen kuin ennen. Meillä on ollut 2 kpl SVB:n edellisen mallin 3-vaihteisia taittopyöriä. Maksoivat selvästi alle 300 €/kpl (250?). Käytetty nyt 5 kesää ja mitään ei ole hajonnut eikä muuta huoltoa ole tehty kuin vaihdevaijerin säätöä. Runko ja vanteet ovat alumiinia, mutta joitain ruostuvia ruuveja on. Eivät ole mitenkään pahan näköisiä, mutta huomaa, että ovat ruostuvia.

        Kyllä noilla ajaa ihan OK. On tehty yli 30 km päivämatkoja muutamaan kertaan. Satula on aika epämukava, mutta senhän voi helposti vaihtaa. Vuokrapyöriä toki saa aika monesta satamasta ja muutamasta jopa ilmaisia, muttei läheskään kaikista eikä myöskään aina heti tai läheltä satamaa.

        Meillä pyörät mahtuvat helposti istuinlaatikon säilytystilaan. En kyllä ottaisi mukaan, jos pitäisi säilyttää kannella tai sisällä.


      • selkäreppu

        Ostin SVB:n Seatecin, 3-vaihteisen alumiinirungolla, hinta oli laukun ja toimituskulun kanssa siinä 350 paikkeilla. Päällisin puolin näytti laadukkaalta ja rungon sekä ohjausputken lukitukset olivat asialliset.

        Mutta kuten usein näissä kiinalaisissa vehkeissä se huono laatu on siinä tekniikassa, eli tässä tapauksessa rummuissa ja laakeroinnissa. Pyörä oli yksinkertaisesti jumalattoman raskas poljettava, ei se mennyt alamäkeenkään polkematta.

        Pari viikkoa ajelin, jos se siitä notkistuisi. Sellainen hassu homma sitten kävi lopuksi, että toisesta polkimesta korkkasi laakerointi kokonaan. Pääsi kyllä naurut, että pitää niin pirun kovaa polkea pyörää, että polkimetkin hajoaa.

        No, mailasin SVB:lle, että lähetän toosan takaisin. Tilasivat kyydin hakemaan pois ja rahat tuli tilille. Loppu hyvin kaikki hyvin. Paitsi pyörää puuttuu...


    • seppomartti

      Kokemusta Dahon ja Jopon 3-vaihteisista muutamien vuosien ajalta. Pyörä sinänsä on aivan erinomainen väline ympäristöön tutustumisessa tai kaupassa käyntiin. Mutta mutta, todellisuudessa useimmissa veneissä aika hankala kapistus ellei vene ole niin iso, että istuinlaatkon alla on iso säilytystila jollia, pyöriä tms varten. Lyhyitä matkoja takakaiteeseen voi kiinnittää,,tuskin kuitenkaan kahta. Seuraavan valitsisin: kappavaihteisto, alumiinirunko, rosterivanteet, totaalipaino 10-11 kg, pitää olla koottavissa ja purettavissa ilman työkaluja, hyvä pussi, pussiin pakattuna ei saa olla sisustusta vaurioittavia ulokkeita, mahdollisimman pieni pakkauskoko ja pitäisi mahtua keulaluukusta. Ajamisen kannalta poikkeavaa: lyhyt runko ja korkea ajoasento, minkä seurauksena voimakkaassa jarrutuksessa lentää stongan yli kuperkeikan. Polkimet niin alhaalla, että jos polkee kallistaessa poljin osuu maahan ja jälleen nurin.

    • ja_ostokset_reppuun
      • onnistuuko_

        se tavaran kuljettaminen?


      • Joakim1

        Meillä ainakin reilummin tavaraa kuljetettaessa ostoskassit laitetaan roikkumaan polkupyörän tangosta ja pyörää talutetaan eli se toimii kärrynä matkan takaisin veneelle. Sama toimisi tuollakin. Yhden kassin voi vielä laittaa tarakalle tai laudan päälle niin, että toinen pitää sitä pystyssä.

        Eihän polkupyörälläkään juuri mitään saa ajaessa kuskattua ellei ole pyörälaukkuja tai rinkkaa. Varsinkaan taittopyörän tarakalle ei juuri mitään mahdu ja ajaminen ostoskassit tangosta roikkuen on aika vaarallista.


    • 16015

      Oman kokemukseni mukaan monien käsitys siitä että pieni taittopyörä olisi huono ajaa, on väärä. Olin yllättynyt miten hyvä matkantaittoväline hyvä taittopyörä voi olla. Voittaa normaalit vuokrapyörät mennen tullen. Pieni koko asettaa jonkin verran rajoituksia tavaran kuljetukselle. Minulla 30 jalan veneeseen kaksi pyörää sopii sitloodan tavaratilaan. Tosin jos sullon kumiveneen tavaratilaan, laitan pyörät keulapunkan alle, josta ne on myös hyvä ottaa. Pyörää hankkiessa pitää katsoa että ne sopivat tarvittavista luukuista sisään. Se on usein kriittisempää,kuin säilytys.

      • Hyvätvuokrauskokemukset

        Viimeksi vuokrasin pyöriä tanskalaisissa vierassatamissa. Pyörät olivat usein uusia 5-vaihteisia kaupunki/retkipyöriä Tarjolla oli myös 21-vaihteisia retkipyöriä, mutta halusin jalkajarrullisen mallin. Lisähintaan olisi voinut vuokrata sähköpyörän.
        En ole samaa mieltä, että pienipyöräinen lyhytrunkoinen taittofillari on "hyvä matkapyörä" ainakaan pyöräilymaa Tanskan vuokrapyöriin verrattuna. Myös Falsterbon satamamaksuun sisältyvät pyörät olivat hyviä ajaa, mutta niiden joukossa oli vanhoja heikompikuntoisia. Kannattaa valita, koska siellä on valinnan varaa. Falsterin niemen pyörätiet oli kivoja.

        Se tietysti on totta, että taittopyörä on parempi kuin ei polkupyörää ollenkaan. Hankkikaa, jos pidätte tarpeellisena ja on säilytystiloat.


      • polkupyörät

        Epävarmasti pyöränsä hallitsevalle pienipyöräisyys, lyhytrunkoisuus tai jalkajarruttomuus voivat olla merkittäviä seikkoja. Kokeneempi 2-pyöräisillä ajaja mukautuu niihin heti eikä mitään ongelmia, pääasia että fillari on muuten hyvää tekoa ja suunnittelua.


      • pyöräilijän_näkemys
        polkupyörät kirjoitti:

        Epävarmasti pyöränsä hallitsevalle pienipyöräisyys, lyhytrunkoisuus tai jalkajarruttomuus voivat olla merkittäviä seikkoja. Kokeneempi 2-pyöräisillä ajaja mukautuu niihin heti eikä mitään ongelmia, pääasia että fillari on muuten hyvää tekoa ja suunnittelua.

        Olen ympärivuotinen pyöräilijä. Ajokilometrejä vuodessa tulee fillareilla enemmän kuin autolla. Ehkä en vieläkään ole tarkoittamasi "kokeneempi 2-pyöräisillä ajaja", koska pidän lyhytrunkoista pienipyöräistä taittofillaria pelkkänä korvikefillarina. Se on toki parempi kuin ei fillaria ollenkaan. Esityksesi vaikuttaa myyntimiehen mainospuheelta.


      • polkupyörät
        pyöräilijän_näkemys kirjoitti:

        Olen ympärivuotinen pyöräilijä. Ajokilometrejä vuodessa tulee fillareilla enemmän kuin autolla. Ehkä en vieläkään ole tarkoittamasi "kokeneempi 2-pyöräisillä ajaja", koska pidän lyhytrunkoista pienipyöräistä taittofillaria pelkkänä korvikefillarina. Se on toki parempi kuin ei fillaria ollenkaan. Esityksesi vaikuttaa myyntimiehen mainospuheelta.

        Mielestäni pienipyöräinen taittopyörä on hyvin sopiva kiireettömään ajeluun lomaillessa veneellä enkä ole kaatunut taittopyörällä. Kovempaan ajoon sopivalla isompipyöräisellä fillarilla sitävastoin olen kaatunut. Eniten olen kaatunut ratakilpailuihin tehdyillä moottoripyörlllä.


    • seppomartti

      "16015.. käsitys siitä että pieni taittopyörä olisi huono ajaa, on väärä".
      Tuleeko mieleen ajo-ominaisuuksiltaan huonompaa pyörää? Korkea ajo-asento, huono aerodynamiikka, korkea painopiste, pienet pyörät, lyhyt runko, polkimen ala-asento lähellä maata, ainakin Jopossani epästabiili runkoliitos.
      " Kokeneempi 2-pyöräisillä ajaja mukautuu niihin heti eikä mitään ongelmia". Asia on juuri päin vastoin. Kokeneen pyöräilijän on syytä tunnistaa erot. Itse olen ajanut tuhansia kilometrejä pyörällä kaatumatta mutta kaatunut "taittopyörällä" kolmesti ja ajanut yhden kolarin Turkissa (ei liity pyörän tyyppiin, ehkä jarrutuskykyyn). Suurimmat erot ja vaarat liittyvät kovaan vauhtiin, märkään ja liukkaaseen alustaan ja kallistaessa polkemiseen.
      Oikein käytettynä on varsin mukava ja käyttökelpoinen. Jos veneessä löytyy tilaa. Saatan hyvinkin ostaa uuden tilalle, koska edellisen jätin Turkkiin pitkän reissun alkaessa.

      • Se-on-vain-fillari

        Kokeneempi tajuaa ennen kaatuilemisiakin mihin pyörän ominaisuudet riittävät ja ajaa sen mukaan. Kun ei myöskään tarvitse ajaa kilpaa eikä pyörän ajo-ominaisuuksien äärirajoilla niin pyöräily kyseisellä pyörällä on mukavaa.


      • Focus_kohdalleen

        Tuskin kukaan on ajatellutkaan että taittopyörä olisi hyvää retkipyörää parempi. Kompromissihan se on, mutta oiva väline pieneen liikkumiseen kohteessa. kannattaa tutustua pyörän ominaisuuksiin ennen kovaa käyttöä.


    • On-se-kiva

      Me ostettiin muutama vuosi sitten kaksi Bromptonia. Maksaahan ne, mutta laadukkuuden ja pienen varastointikoon takia päädyttiin tähän merkkiin. Ovat hyvin kulkeneet mukana veneen pistopunkassa. On ihan totta että monessa satamassa on nykyään vuokrapyöriä, mutta oma pyörä on aina saatavilla.

      Yllättävän paljon on niille löytynyt muutakin kuin veneilykäyttöä, bussissa, junassa ja auton takakontissa kulkevat kätevästi mukana. Taittopyörä antaa ainakin minulle uudenlaisia mahdollisuuksia liikkumiseen; esim jos saa kyydin töihin niin voi tulla pyörällä takaisin, tai jos toiseen suuntaan matkatessa sataa niin voi ottaa bussin ilman ongelmia. Pyörä kulkee mukana kuin iso kassi.

      Niin se tavaroitten raahaaminen veneeseen... laitan pyörän tavaratelineelle osan ja sitten vaan reppu selkään.

      • A_33

        Meilläkin kaksi käytetynä (Englannista) ostettua Bromptonia ja olen yllättynyt kuinka helppoa ja kevyttä niillä on ajaa. Ja ne mahtuvat veneeni sitlooran laatikkoihin päinvastoin kuin minkään muun merkkinen taittopyörä. Viimeeksi mainittu ominaisuus ratkaisi valinnan Bromptonin hyväksi. Mutta jos pyöräilee vain muutaman kerran kesässä, niin uuden Bromptonin hankinta voi sen hinnan vuoksi olla kyseenalainen hankinta..


      • kallistakivaa
        A_33 kirjoitti:

        Meilläkin kaksi käytetynä (Englannista) ostettua Bromptonia ja olen yllättynyt kuinka helppoa ja kevyttä niillä on ajaa. Ja ne mahtuvat veneeni sitlooran laatikkoihin päinvastoin kuin minkään muun merkkinen taittopyörä. Viimeeksi mainittu ominaisuus ratkaisi valinnan Bromptonin hyväksi. Mutta jos pyöräilee vain muutaman kerran kesässä, niin uuden Bromptonin hankinta voi sen hinnan vuoksi olla kyseenalainen hankinta..

        Uusien Broptonien hinnat ovat kyllä aika huikeita tavallisiin fillareihin verrattuina:
        http://www.greenbike.fi/BromptonHinnasto2016Greenbike.pdf


    • afsgsd
      • electricunicycle

        - Hidas ja pienet akut => lyhyt toimintasäde (valmistajan ilmoittamat luvut saa jakaa kahdella vähintään). Max. nopeus 12km/h, sähköisen yksipyöräisen huiput ovat jopa oli 30km/h ja toimintasäde 2-3 kertainen.


    • electricunicycle
      • Joakim1

        -ei paljon auta ostoskassien kuljetuksessa
        -tuskin kestää läheskään yhtä kauaa kuin polkupyörä, varsinkaan veneoloissa

        Miten selviää poluista, kanttareista jne?


    • electricunicycle

      Totta tavarat joutuu kuljettaan repussa. Polut ja töyssyt eivät tuota ongelmia, eikä myöskään pitkospuut. Yhden kesän vasta veneen mukana kulkenut, joten kestosta ei pysty vielä mitään sanomaan, mutta akut nyt ainakin hyytyy jossain vaiheessa.

    • nyc_commuter

      Aikuisten potkulauta ei vie tilaa ja asfaltilla pääsee nopeasti paikasta toiseen, maastossa tuo kulkee mukana vaivattomasti olkapäällä roikkuen kun ei paina juuri mitään, ja tukevaa kestävää tekoahan nuo ovat.
      https://youtu.be/Xi4_rrKoTAA

      • hyvälauta

        Hyvässä potkulaudassa lauta on alhaalla lähellä maata, potkiminen on silloin vaivatonta koska potkaistessa ei tarvitse laskeutua alaspäin. Yleensä halvemmissa aikuisten potkulaudoissa lauta on liian korkealla.


    • pyöräkokemus

      on ihan hyvä

    • Matkapurjehtija

      Kaljakärryt ja pari kylmäkassia, niin kulkee painavammatkin ostokset helposti kaupasta veneelle. Eikä paljon paina/vie tilaa veneessä.

    • asga

      Fillari veneessä on toivoton idea jo syntyessään. Onneksi kehitys kehittyy ja tulee näitä vaihtoehtoja. Ensi kesä mennään vielä apostolin kyydillä ja vuokrafillareilla, mutta jatkossa pitää miettiä jotain leiju-, potku- tai tasapainolautaa mukaan. Tykkään pyöräillä. Vuodessa ajan n. 4000 km.

      • turhaa_älämölöä

        meillä on kaksi fillaria veneessä. Helkama Jekut toimivat ainakin meillä mahdottoman hyvin. Kolme vaihdetta ja toimintakuntoon ja kasaan ilman työkaluja muutamassa minuutissa. Viime kesänä teimme sellaisia 30 km reissuja ilman ongelmia. hyvä säilytyspussi on tärkeä. Toivottomuutta tässä on vaikea nähdä. Vai mitä tämä 4000 km pyöräilevä oikein yritti selittää?


      • ihmehöpöttäjä

        Ei siinä mitään toivotonta ole, mistä lienet sen keksinyt?Mitä tuolla vaatimattomalla pyöräily km-määrälläsi on tämän asian kanssa tekemistä? Meilläkin pari fillaria (Brompton) veneessä isossa varastossa. Niillä on oikein mukava lähteä ajelemaan ja katselemaan paikkoja.


      • fasas

        Normaalikokoisissa n. 30 jalkaisessa veneessä ei ole tilaa kahdelle taittopyörälle. Sen vuoksi on kuolleena syntynyt idea tunkea taittopyörää keulakajuuttaan. Tietenkin jos tila ei ole ongelma, pitäisin mukana vaikka skootteria tai kevaria.


      • normaalikokoinen_kääpiö

        juu, on parempi että sinä vaan pyöräilet vaikka 5000 km ja olet kokonaan tulematta vesille. Tuollainen "normaalikokoinen" 30 jalkainen ''''''''''hih.


      • A_33
        fasas kirjoitti:

        Normaalikokoisissa n. 30 jalkaisessa veneessä ei ole tilaa kahdelle taittopyörälle. Sen vuoksi on kuolleena syntynyt idea tunkea taittopyörää keulakajuuttaan. Tietenkin jos tila ei ole ongelma, pitäisin mukana vaikka skootteria tai kevaria.

        Kahdelle Bromptonille on kyllä tilaa useimmissa 30 jalkaisissa. Kokemusta on kapeasta 33 jalkaisesta v. 1983..


      • mp_isossaveneessä
        A_33 kirjoitti:

        Kahdelle Bromptonille on kyllä tilaa useimmissa 30 jalkaisissa. Kokemusta on kapeasta 33 jalkaisesta v. 1983..

        Tilaa varmaankin voi löytyä siinä tapauksessa, että jättää muuta varustusta pois. Itselläni myös 33-jalkainen, mutta ei ole tilaa edes yhdelle taittopyörälle kannen alla. Tärkeämpiä tilaa vieviä matkavarusteita ovat 3. genua, m.fokka, trisail, spinnu, genaakkeri, kumijolla, sukellusvarusteet, pari 20 l jerrykannua yms. Niitä en vaihtaisi fillareihin. Kullakin tietysti on oma arvojärjestyksensä matkavarustuksessakin. Fillareita voi yleensä vuokrata, koska niitä tarvitaan vain maissa. Muun varustuksen kohdalla tilanne on erilainen.
        Varmastikin kaksi Bromptonia on hyvä ratkaisu, jos ei pidä hintaa tarpeettoman korkeana ja on hyvät säilytystilat, kuten sinun 33-jalkaisessasi.

        Tunnen erään italialaisen purjehtijan, jonka keulakajuuttaan oli rakennettu säilytystila moottoripyörälle. Keulaluukku oli sen kokoinen, että hän pystyi sen kautta fallin avulla vinssaamaan moottoripyöränsä kannelle. Sieltä lantkonkia myöten talutti kaijalle. Vene oli 55-jalkainen one-off vaneriepoksivene , nimeltään "Quo Vadis", valtamerikäyttöön suunniteltu ja varustettu. Kippari oli 68v ja purjehti yksin Kap Hornin kautta pallon ympäri.


      • seppomartti
        mp_isossaveneessä kirjoitti:

        Tilaa varmaankin voi löytyä siinä tapauksessa, että jättää muuta varustusta pois. Itselläni myös 33-jalkainen, mutta ei ole tilaa edes yhdelle taittopyörälle kannen alla. Tärkeämpiä tilaa vieviä matkavarusteita ovat 3. genua, m.fokka, trisail, spinnu, genaakkeri, kumijolla, sukellusvarusteet, pari 20 l jerrykannua yms. Niitä en vaihtaisi fillareihin. Kullakin tietysti on oma arvojärjestyksensä matkavarustuksessakin. Fillareita voi yleensä vuokrata, koska niitä tarvitaan vain maissa. Muun varustuksen kohdalla tilanne on erilainen.
        Varmastikin kaksi Bromptonia on hyvä ratkaisu, jos ei pidä hintaa tarpeettoman korkeana ja on hyvät säilytystilat, kuten sinun 33-jalkaisessasi.

        Tunnen erään italialaisen purjehtijan, jonka keulakajuuttaan oli rakennettu säilytystila moottoripyörälle. Keulaluukku oli sen kokoinen, että hän pystyi sen kautta fallin avulla vinssaamaan moottoripyöränsä kannelle. Sieltä lantkonkia myöten talutti kaijalle. Vene oli 55-jalkainen one-off vaneriepoksivene , nimeltään "Quo Vadis", valtamerikäyttöön suunniteltu ja varustettu. Kippari oli 68v ja purjehti yksin Kap Hornin kautta pallon ympäri.

        Äkkiä vilkaistuna eri valmistajien suurimmat keulaluukut ovat aukoltaan n. 62x62cm ja tietenkin voi yrittää ängetä vinottain. Pikkuveneiden luukusta pyörät ei yleensä mahdu. Pakkauskoko pitäisi olla max 58cm.


      • Kfkkf
        A_33 kirjoitti:

        Kahdelle Bromptonille on kyllä tilaa useimmissa 30 jalkaisissa. Kokemusta on kapeasta 33 jalkaisesta v. 1983..

        Jätänkö lapset kotiin, jotta saan fillarit mahtumaan keulapetiin? Miksihän mun vaimo ei suostu nukkumaan fillarin kanssa? Minäkin haluaisin polkea pedissä jotain eläväisempää... Kukin tyylillään! Jos vaiimo suostuu nukkumaan fillareiden, purjesäkkien jerrykannujen ym. Romun kanssa keulapedissä, niin kivat teille. Itse haistelen mieluummin parfyymin kuin naftan hajuista vaimoa.


      • mp_isossaveneessä
        seppomartti kirjoitti:

        Äkkiä vilkaistuna eri valmistajien suurimmat keulaluukut ovat aukoltaan n. 62x62cm ja tietenkin voi yrittää ängetä vinottain. Pikkuveneiden luukusta pyörät ei yleensä mahdu. Pakkauskoko pitäisi olla max 58cm.

        Kaikissa veneissä ei ole tavanomaisia luukkuvalmistajien sarjatuotteita. Aikanaan Nautor käytti työntöluukkuja keulaluukkuina eikä saranaluukkuja.

        Omassa veneessäni on Lewmarin luukku, joka on aika ahdas pakatulle kumijollalle. Se mahtuu juuri ja juuri luukusta, mutta keulapunkkien alla on sopivasti tilaa jollalle ja purjesäkeille. Fillareille ei ole tilaa.

        One-off veneissä näkee monenlaisia ratkaisuja niin keulaluukuissa kuin vaikkapa ketjubokseissa. Mainitussa Quo Vadiksessa ketjuboksi oli maston tyven vieressä pilssissä moottoripyörää vastapäätä, ankkuripeli oli maston vieressä kannella. Se oli painonjakauman kannalta parempi ratkaisu 100 m ketjulle kuin tavanomainen keulaan sijoitettu boksi ja ankkuripeli. Keulakannella oli ketjuohjaimet.


      • kglkg
        ihmehöpöttäjä kirjoitti:

        Ei siinä mitään toivotonta ole, mistä lienet sen keksinyt?Mitä tuolla vaatimattomalla pyöräily km-määrälläsi on tämän asian kanssa tekemistä? Meilläkin pari fillaria (Brompton) veneessä isossa varastossa. Niillä on oikein mukava lähteä ajelemaan ja katselemaan paikkoja.

        Jospa hän ajatteli pyöräillä 30-jalkaisessa 4000 km kesässä - toivoton ajatus, eikä mikään kuningasidea 60-jalkaisessakaan.


      • tillaa_on
        Kfkkf kirjoitti:

        Jätänkö lapset kotiin, jotta saan fillarit mahtumaan keulapetiin? Miksihän mun vaimo ei suostu nukkumaan fillarin kanssa? Minäkin haluaisin polkea pedissä jotain eläväisempää... Kukin tyylillään! Jos vaiimo suostuu nukkumaan fillareiden, purjesäkkien jerrykannujen ym. Romun kanssa keulapedissä, niin kivat teille. Itse haistelen mieluummin parfyymin kuin naftan hajuista vaimoa.

        säilytät kanistereita punkassa? kukin tyylillään. Minulla keulapunkan alla tilaa genaakkerille, Spinnulle, grillille, kahdelle taittopyörälle, pienelle imurille ja vielä keissille kaljaa. Sitten se on täynnä. ja kyse on 33 jalkaisesta. eli ei mitenkään isosta.
        Toki myönnän että on siinä sovittamista ja ne sopivat vain yhdellä tapaa


      • seppomartti
        mp_isossaveneessä kirjoitti:

        Kaikissa veneissä ei ole tavanomaisia luukkuvalmistajien sarjatuotteita. Aikanaan Nautor käytti työntöluukkuja keulaluukkuina eikä saranaluukkuja.

        Omassa veneessäni on Lewmarin luukku, joka on aika ahdas pakatulle kumijollalle. Se mahtuu juuri ja juuri luukusta, mutta keulapunkkien alla on sopivasti tilaa jollalle ja purjesäkeille. Fillareille ei ole tilaa.

        One-off veneissä näkee monenlaisia ratkaisuja niin keulaluukuissa kuin vaikkapa ketjubokseissa. Mainitussa Quo Vadiksessa ketjuboksi oli maston tyven vieressä pilssissä moottoripyörää vastapäätä, ankkuripeli oli maston vieressä kannella. Se oli painonjakauman kannalta parempi ratkaisu 100 m ketjulle kuin tavanomainen keulaan sijoitettu boksi ja ankkuripeli. Keulakannella oli ketjuohjaimet.

        Kirjoitin niistä luukuista, joita meillä tavallisia veneitä käyttävillä on tai kaupan valikoimista löytyy. Kerron kerrottua: joku Swanin keulaluukku oli maksanut 100 000, taisi kuitenkin olla markka-aikaa.
        Miten tuo Quo Vadiksen ankkurisysteemi oli rakennettu..olen miettinyt samaa. Vajaa 200kg ankkurikettinkiä pitäisi saada alas pilssiin maston eteen. Mutta miten se ketju viedään 4-5 m keulekannen kautta?


    • 20vpolkupyörät

      Meillä on ollut reissuilla 4 pyörää ja potkulauta. Mahtuvat sitlooran penkin alle. Pitkästä kokemuksesta voin sanoa, että bilteman taittopyörän on ok hinta laatusuhteelta. Pyörillä näkee ihan eri tavalla kuin kävellen, ajo ominaisuudet on sivuseikka, ne on surkeat. Kauppareisuilla painavat kassit on hankalat stongalla, ajaminen muuttuu vaaralliseksi. Tarakalle saa kuitenkin 30 l pottoainekanisterin, jolla olen silloin tällöin tankannut jopa 150 l löpöä. Viisi hakureissua menee yllättävän helposti ja nopeasti, jos maa asema suht lähellä. Joskus en ole viitsinyt mennä veneellä, vaan olen hakenut helpomman kautta fillarilla.
      Fillarilla täytyy olla pussi, olen käyttänyt purjepusseja. Muutenne tartuu ja sotkee paiikoja.

    • OldSailor

      Palaan vielä aiheeseen. Meilä on siis pari SVB:stä hankittua perustaittopyörää 30-jalkaisessamme. Pöyrät ovat säilytyskasseissa ja vakipaikkana keulapiikki. Järjestely ei ole mitenkään epätoivoinen, vaikka vaimokin tykkää nukkua keulassa. Tähän asti on mahtunut.

      Jonkin verran helpottaisi, jos fillarit saisi nostettua keulaluukusta. Se ei kuitenkaan ihan onnistu. Painoa on jotain 12-13 kiloa, joten joutuu raahaamaan kannen kautta. Pientä kuntoilua.

      Muuten fillarit ovat kyllä näppärä lisä veneen varustukseen. Aika paljon enemmän on tullut nähtyä tuttujakin paikkoja.

      • 10-14

        Ei kai noin pieni paino ole este keulaluukun kautta nostamiselle?


    • rhhdu

      Meillä oli muutamia vuosia nuo svb:n taittopyörät mukana - edulliset ja ajoi asian, mutta veivät turhan paljon tilaa sekä oli hankalassa paikassa säilytyksessä --> vähän tuli käytettyä. Sitten hommattiin potkulaudat ja ne on näppärät. Ei kuljeteta jerrykannuja tai perämoottoreita, mutta pullot kauppaan ja ostokset takaisin veneelle menee oikein hyvin.

      • millaiset

        Minkämerkkiset laudat hommasitte?


      • Pitkähkö

        Tuollainen aikuisten potkulauta kiinnostaisi, mutta pituutta on 193 cm, joten mahtaako stongan korkeus riittää?

        Myykö noita joku Suomessa, jotta pääsisi kokeilemaan?


      • skuutteja

      • efklbo

    • uuuju

      Minä olen miettinyt kokoonpantavaa pyörää vähän toisesta näkökulmasta.

      Kaikkien olennaisinta olisi mahdollisimman pieni koko taitettuna. Ja ajo-ominaisuuksien pitäisi olla edes kohtaiset (myös pitkälle polkijalle).

      Vastavuoroisesti kokoaminen/purkaminen saa olla hankalampaa, se saa vaatia työkäluja ja siinä saa mennä aikaa puolikin tuntia. Purettu pyörä saa olla useammassakin osassa.
      ( pääkäyttö ei ole veneessä, vaan muuala, siksi hankala ja aikaanvievä kokoaminen ei haittaa).

      Ideoita, linkkejä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe