Hyvät neuvot tarpeen.. Diesel autoa olen hankkimassa pitkään työmatka ajoon ja lompakko riittää n.8000-12000€ ja max.180tkm. Sen verran olen asiaa tutkiskellut, että esim. Vag dieseleissä(juuri tälläiset olisi tähtäimessä) yli 180tkm.ajetuissa on tiheä jakopää huolto, vauhtipyörä ongelmia ja turbo ongelmia. Mersuissa pienikin vika esim.laturin vaihto voi maksaa 800€. Entä Japanilaiset? Hondan dieseleissä on ainakin ketjukone ja kuluttaa vähän, Toyoissa myös vauhtipyörä ongelmia(2000€ remppa) Nissaneista ei mitään tietoa ja Ranskalaiset on vähän ajettuja ja edullisia jne. Ikiliikkujaa ei ole, mutta onko taloudellista ja joka kestää 400tkm.asti ilman kalliita vikoja?
Kestävä Diesel hlö.auto?
26
2466
Vastaukset
- Osta2EriAutoa
Kun puhutaan ilman mitään merkkivouhotusta ja päämäärä auto jossa ajettavuus normaalitasoa ja ulkonäkö samaten niin Japani-Korea alkuperäiset merkit,kasattu sitten missä tahansa,on hyvä ratkaisu sanokoot kuka mitä tahansa.
Kun mittarissa saa noinkin paljon olla km niin mikäli korin kunnosta on pidetty huolta on tuossa vaiheessa jo kulumaongelmaa ympäri autoa,siis muuaalakin kuin jo puoliuutena ne koiranluut ym vakiojutut, kiitos Suomen teiden ilmaston.
Sähköiset murheet erittäin todennäköisiä jo tuossa vaiheessa ja niitä piisaa Ranska-Italia kuin Saksalaisissakin merkeissä kuten ihan moottori vaihteistopuolella,puhumattakaan jos nykyautomaattilaatikko joka on täysi lelu kestävyydeltään vaan hienohan tuo on kun vissiin 10 vaihdetta jo eestaas levottomasti sahaa kunnes hajoaa...
Etsi siis oikeasti hyvin huollettu auto ja mieluusti jopa ennenaikaisesti öljytkin vaihtanut yksilö ja 1 omistajan auto,ei mitään ex- takseja-kaupparatsun vanhaa tai leasing juttuja vaan auto jolla ollut yksityiskäyttö 1 omistajalla.
Ketjujakopää hyvin suositeltavaa tai ainakin todistetusti just remmi vesipumppu ym vaihdettu jos hihnallinen(riippuu miten kauan aiot pitää itse ajaa)=voi olla ettei sinun murheita jos ajat vaan max n80tkm/5v,kestää senverta suht varmasti just huollettu hihnavehje ja sitten myyt pois.
400 000km on hirveä määrä kilometrejä nykyisille teknisille kertakäyttöautoille joissa vikakohteita piisaa heppoisia komponentteja(mahdollisimman halvalla tehtyä)oli iso tai pieni mutta liikaa on kilometrejä minusta jos huoletonta ja vähin kustannuksin olevaa haaveilet vielä edes 200tkm ajettua....
Kyllä mehut on puristettu 150tkm ja sen jälkeen vain alamäkeä tulossa yhä enenevissä määrin,sorry.
Autot ei ole suunniteltuja enää moisiin km ja kestöiäksi laskettu n10v/100tkm=paaliin...paitsi Suomessa johon paikallista ongelmajätettä tuodaan vieläpä ulkomailta kovaan hintaan ja uuteen kalliiseen jatkoelämään...
Viat on yksinkertaisesti korjauskustannuksiltaan niin kalliita/vaikeita auton arvoon nähden että kierrän kaukaa jos edes 180tkm mittarissa vaikka itse autolla ikää ei paljon olisikaan ja kori 100%ruosteeton ym..
Pikkuautolla koko homma järjetöntä kidutusta jos noin isot ajomäärät ja isot kalliita ostaa pitää pidellä eli joku välimuoto tuosta ainut järkevä=2 autoa tuon yhden ajatellun yksilön aikajaksoon voisi olla minun valintani.- E220_CDI
Oma kokemukseni euroautoista ei vastaa väitettäsi 150 tkm alkavasta rappiosta tai 200 tkm muka suurena ajomääränä tai 400 tkm jotenkin poikkeuksellisena.
Todellisuudessa mallikohtaisetkin vikaantumiskeskiarvot ovat harhaanjohtavia, ja haaveet merkkien ja maanosien "luotettavuudesta" ovat ihan hömppää. - E220_CDI
Anteeksi, unohtui vastata virheelliseen väitteeseesi tuontiautoista ongelmajätteenä. Yleisimmät yksityistuotavat mallit nuorentavat Suomen autokantaa reilusti ja vaikka muita malleja en tunnekaan, tiedän kokemuksesta että listan 2 suosituinta mallia kestävät reilusti pidempään kuin kuvittelet.
Valitettavasti en voi silti suositella aloittajalle Mersua, koska W124 on hänen hintaluokassaan liian vanha ja hyvä W204 on vielä liian kallis enkä löydä niiden välistä mitään suositeltavaa mallia. Tai no ehkä varauksin 2007 facelift W211, vaikka ei sen alusta olekaan seuraajiensa tasolla, joten samanlaista huoletonta kyytiä satojatuhansia km kuin vanhoilla (W124) tai uusilla (W204) ei ehkä ole odotettavissa.
- juippi1970
W124 korinen diesel mersu on hyvä ratkaisu. Kestää miljoonaan kilometriin ja kulutus osat lähes ilmaisia.
- EnempiVitsikö
Joo,on tuo Mese 124 ihan hyvä ratkaisu,paitsi:Mistä löydät alle 200 ajetun(siis aikuisten,ei Saksan oikeasti..)ja vaikka jotenkin löytäsit niin on jo niin antiikkinen vehje kaikinpuolin vaikka kestävyys kyyti hyvää onkin periaatteessa.
Ikä kuitenkin tekee tuossakin tuhojaan sitten jo korinkin osalta(=ruoste)vaikka teknisesti olisi varmempi valinta kuin uudemmat dieselit ja jos se nyt ostettaessa on jo liian vanha "romu",mitä se on kun muutaman vuoden sillä taiteilet ja yrität pitää sen liikenteessä kulutus&kulkupuoli on jotain ihan muuta mitä nykydieseleissä....
Ei tuon ajan tekniikan kunnossapitokaan mitenkään ilmaista ole:tyyliin ruiskutuspumppumurheet,laturit,startit,hehkut..pyöränlaakerit,jarrujen täysremontit levyistä sylintereihin,kytkinjutut,nivelet,pakoputkirempat,uutta peltiosaa ja pakokaasupäästömurheet ym kivaa jota loppuunajetuissa autoissa jo ikänsä puolestakin piisaa eli vaikka km olisi vähänkin-aika tekee tehtävänsä.
Uusi aikakoneella tai kuolinpesään/varastoon tms unohtunut tähän päivään tupsahtanut tuon ajan iso mikä tahansa Dieselauto olisikin hyvä vaihtoehto muuten jos suorituskyky ja kulutus sekä suht onneton pakkaskäynnistyvyys ei haittaa,kestävyyttä löytyi kun tekniikka vielä maanläheistä ja elektroniikkaa vähän nykyaikaan verrattuna.- E220_CDI
Kyllä meillä on 250D mennyt alle 6 litran keskikulutuksella jo pian 100.000 km. Suorituskyky on historiallinen, mutta ei tuo kulutus minusta paha ole, vaikkei aivan 20 vuotta uudemmalle pärjääkään.
Silloin kun W124 ollaan ostamassa käyttöautoksi, valinta tehdään vain kalleimpien yksilöiden kesken. Oikeasti hyvä ei vielä vähään aikaan kalliita remontteja kaipaa.
Mutta aikakoneella matkustaminen ei silti sovi kaikille, vaikka huolella valitun yksilön kyyti käsittämättömän halpaa onkin.
- Perpetum_mobilisti
Itse ostin bensa farkun 160 tkm ajettuna. mitkän matkan työmatka-ajoon.
Autossaa 30 tuhannen huoltoväi täynnä, hihna vaihtamatta, suutin rikki.
Auto oli naurettavan halpa.
Tein itse suodatin ja öljynvaihto huollon, ja suuttimen vaihdon yhteensä n.120€. Hihnan vaihdatin merkkihuollossa, 495€.
Vielä jäi 6 000-10 000 euroa bensarahaa aloittajan budjetista. Eikä dieselveroa.
Kun vuoden soppari on valmis auton kustannukseksi jää 6 senttiä/ km, josta
verottaja maksaa auton 25 senttiä/km, yhteensä käytön kuluista vuodessa 7000€ tänä vuonna ja saman ensi vuonna. - Mb200Dynamit
Toki näin voi olla ja hyviä yksilöitä olla eikä kaikki ole samaa mieltä mikä on vanha,kestävä,hieno,iso taloudellinen tai huoleton jos ne merkkilasit päässä jonkun automerkin osalta.
Vanha on minun kategoriassani yli 10v ikä ja se rupeaa huoletonta käyttöautoa etsivälle olemaan valitettava tosiasia.
Se onko vaikka 10v vanha Mersu hintansa väärti jos mittarissa lukemat alkaa numeroilla:2,3 tai 4 sataatuhatta on mielestäni jokaisen itse arvioitava sekä mitä muuta samalla rahalla saa,siihen ei sen enempää.
Eipä ole tullut vielä mitään ikuista,kulumatonta ja ajan kuluessa jopa paranevaa laitetta myös luotettavuudessakaan vastaan jonka ihminen tehnyt,lienen siis osunut vääriin autoihin vuosikymmenien aikana ja huomioini laadun,kestävyyden kuin helpon korjailun osalta on väärät,ne kaikki ominaisuudet siis parantuneet!!
Siispä kaikki joukolla ostamaan vanha Mese joka taloudellinen omistaa,ripeäkin ja ok ajaa aina eikä sitä näköjään tarvi huoltaakkaan jahka ei ehdi/viitsi,ajaa vaan auringonlaskuun=)
Saksasta kannattaa ehdottomasti tuoda ostaa,valitset vaan sopivan huoltokirjan kilometrimäärään(tietysti aito,leimatkin on tuoreet) niin sehän on siinä vakiotarinoineen:1 omistaja,Herr Tohtorin ex ja sitten viimeisen päälle huollettu helmi eikä taatusti rukattu tässä km,Taatusti ei kolaroitu saati yötä ulkona nähnyt helmi ellei se huippuhieno,isännän itse ajama ja vain vara-autona ajettu Ex-Suomitaksi kelpaa.,tietysti kuskattu vain raivoraittiita ykköset päällä eikä juoppoja p..kat housuissa ja yrjöt penkillä...
Ei tyhjäkäyttöä,revittelyä tai renkejä rääkkäämässä.
Kiitos sivistämisestä!- E220_CDI
Minä puhun useamman autoyksilön kokemuksella. Lasten kolmen tonnin opiskelija-autojen lisäksi olen ajanut välillä itsekin kolmen tonnin 15 vuotiaalla, kun en ole varaamallani kymmenkertaisella budjetilla saanut mieleistäni.
Huolella valitulle ja hyvin huolletulla reilusti yli 10 vuotta vanhalla käytetyllä on täysin realismia ajaa sen jälkeen vuosikausia täysiä huoltovälejä ilman teknisiä varikkopysäkkejä. Kyllä siellä huollossa usein on jotain muutakin tehtävää kuin rutiinihuolto, mutta mission abort vikoja ei sen enempää kuin uusillakaan, ja huolto- ja korjauskustannukset pystyy pitää kohtuudessa, kun valitsee ostamansa yksilön huolella. Ja se ei sitten ole Nettiauton halvin, sulla on hinnasto väärin päin...
- GalanttiGLX
Kas kun ei pystylyhtyä jo joku vouhota täällä ja kehu maasta taivaisiin miten suorituskykyinen,hiljainen,taloudellinen ja varsinkin hyvän käynnistyvyydenkin se omaa ollen lähes pomminvarma kulkinen yhä vieläkin , jotain 190D mallia 90-taitteesta samoin kehuin ellei jopa ympärivuorokautisessa tehokäytössä satoja tuhansia ajettua 200-250D jostain 1995 tms.
Kyl on poijilla jo tarve käydä kattoos mitä muut merkit nykyään tekee ja kuinka antiikkivehkeet on eri juttuja kuin käyttövehkeet,tietty jos haluaa moisen romun niin harrasteautoksi nääs hyvä kun siinä on ruuvattavaa ,osia löytyy mutta ei siitä kiksejä saa mitenkään läpitylsästä neliovitolpasta antiikkisella sepelimyllyllä ja kaukana huolettomasta käyttöautosta nykyliikenteeseen sanon minäkin.
Toki se uus Mersu on eri juttu ku vanhat romut mutta niistä nyt ei kyse kuin ei muidenkaan uusilla vehkeillä vaan Japskipeli se on oltava jos et tykkää ruuvata vaan niinku ajaa ja isommasta päästä korimalli noihin ajomääriin tual tienpääl olles,on niinku turvallisempaa kuin kivempi päästää.- E220_CDI
Juurikin 250D on mennyt jo kolme vuotta korjauskulujen keskiarvolla vähän reilulla satasella vuosi. Kaksi ensimmäistä vuotta meni 10 € / vuosi, mutta kolmas vuosi on ollut kallis, kun takapyöränlaakeri ja pakoputki ovat vaatineet satasia pöytään.
Keskikulutus koko matkalta alle 6 sadalle ja tiimaa on takana pian satatuhatta kolmeen vuoteen. Seuraava huolto 420.000 km ja ainoana lisätyönä särkyneen ulkopeilin vaihto.
Ainakin tuo meillä oleva W124 on ollut maineensa arvoinen. Lämmin, mukava, tilava, taloudellinen ja erittäin helppohoitoinen. Suomen halvinta ei tosin oltukaan hakemassa. Nämä toimivat yksilöt valitaan niiden harvojen joukosta, joissa on kunnollinen ja rehellinen huoltohistoria. Tällaista ei osteta "käyn noutamassa kaupungilta auton itselleni" asenteella, mutta joka kesä on muutama myynnissä.
Samalla hinnalla olisi saanut ehkä 5 - 8 vuotta uudemman Corollan tai Avensiksen, eikä Avensis diesel olisi välttämättä pöljempi ostos ollutkaan. Hyvällä tuurilla olisi saattanut olla jopa yhtä huoletonkin? - Tarkistetaan_faktoja
E220_CDI kirjoitti:
Juurikin 250D on mennyt jo kolme vuotta korjauskulujen keskiarvolla vähän reilulla satasella vuosi. Kaksi ensimmäistä vuotta meni 10 € / vuosi, mutta kolmas vuosi on ollut kallis, kun takapyöränlaakeri ja pakoputki ovat vaatineet satasia pöytään.
Keskikulutus koko matkalta alle 6 sadalle ja tiimaa on takana pian satatuhatta kolmeen vuoteen. Seuraava huolto 420.000 km ja ainoana lisätyönä särkyneen ulkopeilin vaihto.
Ainakin tuo meillä oleva W124 on ollut maineensa arvoinen. Lämmin, mukava, tilava, taloudellinen ja erittäin helppohoitoinen. Suomen halvinta ei tosin oltukaan hakemassa. Nämä toimivat yksilöt valitaan niiden harvojen joukosta, joissa on kunnollinen ja rehellinen huoltohistoria. Tällaista ei osteta "käyn noutamassa kaupungilta auton itselleni" asenteella, mutta joka kesä on muutama myynnissä.
Samalla hinnalla olisi saanut ehkä 5 - 8 vuotta uudemman Corollan tai Avensiksen, eikä Avensis diesel olisi välttämättä pöljempi ostos ollutkaan. Hyvällä tuurilla olisi saattanut olla jopa yhtä huoletonkin?Pentti hei. Mikäs se on sinun mielipiteesi muuttanut kun nykyisin Toyotan diesel on mielestäsi se kaikkein paskin auto joka suhteessa? Tiedän että E220_CDI on eräs sinun sivupersoonistasi ja täytyypä ottaa selvää mitä paljastuksia itsestäsi olet ko. nimimerkillä vuosien aikana kirjoitellut. Tästähän tulee mielenkiintoista ja ehkäpä tosi noloa kannaltasi.
- karutotuus
Se taitaa vaan olla niin, että sellaista autoa ei olekaan mitä ei tarvitse korjata. Kyllä niitä mersujakin vaan aika paljon pitää ruuvailla. Alusta uusiksi kerran vuodessa ei ole ihan halpaa sekään vaikka kone kestäisikin. Yleensä sellaiset jotka sanovat, että autolle ei ole tarvinnut tehdä mitään ovat niitä, jotka eivät välitä auton kunnosta mitään vaan ajavat niin pitkään kuin se vaan liikkuu. Oikeesti sitä autoa olisi pitänyt korjata jo monta kertaa. Heidän kaltaisten henkilöiden takia autot pitää katsastaa kerran vuodessa. Muuten tuolla tien päällä liikkuisi vaikka minkälaisia rytöjä. Jos löydät hyvin pidetyn ja hyvin huolletun auton tuolla rahalla niin osta se, jos se vaan muuten miellyttää.
- E220_CDI
Oikein! Ja juuri tästä syystä se paljon käytetty auto ostetaan omistajalta, joka on hoitanut autoaan tarkasti koko sen iän. Näin uudelle omistajalle riittää kun korjaa itse rikkomansa, eikä tarvitse sovittaa menneiden omistajasukupolvien syntejä. Hyvin suunnitellussa ja yleisessä mallissa, johon osia on saatavana, ei ylläpito välttämättä ole pahakaan rasti, kunhan valitsee jo valmiiksi huolletun auton, eikä rakennussarjaa.
Ja silloin huomaa, ettei alustaa rakennetakaan uusiksi kerran vuodessa. Pikemminkin nivel vuodessa, kun vaihtaa saman tien kun ne väljäksi menevät.
"näin paljon ajettu, eikä mitään ole tehty" yleensä tarkoittaa käytetyn ostossa, että on aika siirtyä katsomaan seuraavaa autoa.
- OotFiksu
Olen täysin samaa mieltä karutotuus kirjoittajan kanssa.
Tottahan auto "kestävä"on jos on vakaasti sitä mieltä että on se kun minun itse valitsema merkki eikä sille viitsi mitään ennakoiden tehdä,ajaa kunnes hajoaa ja jättää kaikki ns "herran haltuun"piittaamatta kolinoista,klapinoista ja huolloista joissa pitäisi jakohihnaa vaihdattaa tai muuta hyödytöntä,ruosteet tai vaappuva kulku ok kun ei vaikuta menoon..
Korjaamolle vaan jos hajoaa ja jättää välille,muuten vaan harsitaan jotenkin teipillä ym että matka jatkuu,aivan sama kyllä katsastusmies kertoo taas ensi vuonna viat ja mieluusti ei.- E220_CDI
Karu totuus on, että minä puhun kokemuksesta. Kolme vuotta sitten ostetut kolmen tonnin opiskelija-autot sekä Volvo että Mersu ovat tehtävänsä hoitaneet jopa yllättävänkin vähillä varikkostopeilla.
Mutta näitä oikeasti hyviä joutuu hetken etsimään ja pitää tietää, mitä on ostamassa. Meillä toleranssi räminöille on sen verran heikko, että alustan osat lähtevät hylkyyn jo ennen kuin katsuri sitä vaatisi.
Viime vuonna perheen neljän katsastusikäisen auton yhteisikä oli melkein 80 vuotta ja ajomäärä yhteensä yli 1.3 miljoonaa km. Kaikkien katsastus kerralla läpi ilman korjauskehotuksia.
Joutuuhan niitä välillä korjaamaan noilla kilometreillä, mutta täysiä huoltovälejä saa ajaa, eikä helistimellä tarvi ajaa, ellei sitä itse halua. Halpojen JA luotettavien kilometrien ajamisen temppu on siinä, että vanhaa autoa huolletaan sekä tarkasti että itse. Osat ovat halpoja ja kun määräaikaishuolloissa katsotaan paljon muutakin eikä jäädä odottamaan kestäisikö lopuillaan oleva osa vielä yhden huoltovälin, pysyy luotettavuus kohtuullisen hyvänä.
Ei tässä ole uskonnosta kysymys, perheessä on yksi tämänkin vuosikymmenen auto. Mutta arvon alennus on vaan niin raakaa, että en viitsi sitä maksaa monesta kerrallaan.
- bemaristikin
BMW, Audi tai MB, siinä järjestyksessä. Ja tosin kallein tarjolla olevista vuosimalleista jolloin vähiten kilsoja ja parhaiten pidetty. Jos vielä ''ylitiuhaan'' öljytkin vaihdettu niin sen paremmalla pidolla.
Älkääkä ikinä koskaan ostako likaista autoa. Myyjä ei siitä välitä. - iiseeteedeeii
Honda Accord, vanhempi korimalli, vanhempi kone (i-CTDI). Todella kestävä, todella lämmin, tilava, hyvä ajettava, ei hiukkassuodatinta, pieniruokainen.
- piirturisarkka
Nyt on neljä kuukautta mennyt - minkäs SaituriPirkka sitten lopulta osti? Kerro nyt, niin päästään räksyttämään.
- birgitta69nimerkväliliha
nimenomaan vanha taxi tai liisari koska se on huollettu kun sen voi panna firman piikkiin, ei missään tapauksessa yksityiseltä joka sniiduilee joka asiassa tai yleensäkin firman auto koska se on huoleetti ja korjattu yeensä hyvin koska ei tarvi omasta pussita maksaa....joku täällä luulee jotain mikä ei todellakaan pidä paikkaansa , nimimerkillä kokemusta on
- 1.5--Rellun.....diesel
1.5 Rellun ihmediesel on vähäpäästöisin ja veroedullisin.
Se moottori on nyt yleisin ja paras monissa merkeissä mm. uusi Mersu ja Qasqai
Muuten dieselin lisäaineet ovat mainioita keksintöjä. - tähtilada
1.5--Rellun.....diesel kirjoitti:
1.5 Rellun ihmediesel on vähäpäästöisin ja veroedullisin.
Se moottori on nyt yleisin ja paras monissa merkeissä mm. uusi Mersu ja Qasqai
Muuten dieselin lisäaineet ovat mainioita keksintöjä.Ja ladaan saa tuon saman mersurellukoneen
- DieselParo
Peugeot 407 2,0 HDi on tehty kestämään. Omassa alkaa mittarissa olla jo puoli miljoonaa ja apulaitteetkin ovat vielä laturia lukuun ottamatta alkuperäisiä. Pyöränlaakereita, jarrulevyjä ja parit nivelet on uusittu. Samoin kytkin. Vahva ja erittäin mukava peli maantielle varsinkin jos ajat yksin.
Sama auto 1,6HDi- moottorilla sen sijaan on pelkkä lelu. - teboildiamondVW
VW 1.9 tdi kestää jos öljyt vaihdettu tiuhaan eli alle 15tkm max vaihtoväli ja viimasuojat talvella ettei moottori jäädy,sekä vesikiertoinen lämmitin thermotop esim kotimainen-ei tarvi kallista webastoa.
Ja testää että manuaali vaihtaa täsmallisest,muuten voi olla että ei ole vaihdettu vaihteistoöljyjä ikinä.- öljypoltinVWskodaudi
dsg jätä kauppaan
- En_heti_uskonut
Tuttavani hankki Saksasta Avensiksen vm 2005 jolla oli oikeasti ajettu 35 tkm. Huoltokirjassa vuosittaisten huoltoleimojen välillä ajoa noin 2000km ja auton kunto sen mukainen. Kävin kokeilemassa ja kyllä se auto uudelta tuntui. Alustaa en nähnyt mutta omistaja kertoi että uudelta näyttää tukivarsien pientä pintaruostetta lukuunottamatta. Kertoi minulle kulutuksen olevan 6 litran molemmin puolin ja saksan moottoritiellä hakureissulla 5.6 litraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2723953Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2711324Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin651295- 841076
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes971070eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.96991Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56946En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin118926- 169883
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14824