Säteilylämmitinkö?

kuneilämpene

Auttakaa blondia hädässä.... mistä tietää onko autossa säteilylämmitin vai muunlainen lohkolämmitin??
Auto on Ford ja vuodelta 2011.... Paljon on näihin kuulemma säteilylämmittimiä asennettu. Aloin miettimään, kun ei mitään pihinää kuulu eikä auto tunnu lämpimältä oltuaan kaksi tuntia johdossa ja pakkasta -1... Sisätilan pistokkeseen kyllä tulee virtaa.

48

7695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästöajo

      Säteilylämmitin varmaan jos ei äännä. Säteilylämmitin on aivan turha ja aivan luokattoman tehoton. Hanki webasto tai eberspächer

    • skfklfjkljkflsddf

      Äläpäs nyt draamaile, ei tuo ole mikään oikea hätä...

      • kuneilämpene

        Onpas. Tutkailin nyt auton moottoritilaa ja yritin seurata puskurin pistokkeesta lähtevää johtoa. Se nousi ylös, meni punaisen nestesäiliön alitse ja siitä sisälle apukuskin puolelle, ja jossain välissä johdot haarautui että toinen johto laski alas, ilmeisesti sinne öljynpohjalle?

        Mistä tietää että öljyä lämmittävä lämmitin toimii? En rupea irrottamaan johtoja ja mittailemaan... kai sen muullakin tavoin voi selvittää. Auton allekaan ei pääse. Tänä aamuna oli 0 astetta ja kaksi tuntia oli auto lämmityksessä. Lämmityksen loputtua noin puoli tuntia kokeilin öljytikun päästä öljyä, mutta ei se nyt lämmintäkään ollut, vaan ei kylmääkään kuten voisi olettaa.


      • johtaako-johonkin

        Kyllä kai lohkolämmittimen näkee lohkossa törröttävän, jos sellainen on. Ei kai sitä minnekään öljypohjaan asenneta.


      • Anonyymi
        kuneilämpene kirjoitti:

        Onpas. Tutkailin nyt auton moottoritilaa ja yritin seurata puskurin pistokkeesta lähtevää johtoa. Se nousi ylös, meni punaisen nestesäiliön alitse ja siitä sisälle apukuskin puolelle, ja jossain välissä johdot haarautui että toinen johto laski alas, ilmeisesti sinne öljynpohjalle?

        Mistä tietää että öljyä lämmittävä lämmitin toimii? En rupea irrottamaan johtoja ja mittailemaan... kai sen muullakin tavoin voi selvittää. Auton allekaan ei pääse. Tänä aamuna oli 0 astetta ja kaksi tuntia oli auto lämmityksessä. Lämmityksen loputtua noin puoli tuntia kokeilin öljytikun päästä öljyä, mutta ei se nyt lämmintäkään ollut, vaan ei kylmääkään kuten voisi olettaa.

        "Mistä tietää että öljyä lämmittävä lämmitin toimii"

        Tee näin:

        1. Tarvitset yleismittarin. Jollet omista ennestään niin käy ostamassa sellainen, HUOM: jos ostat uuden mittarin, niin ennen ostoa mieti myös, mitä muuta aiot sillä mitata. JOS esim. aiot mitata auton ns. lepotilan virrankulutuksen (eli pajonko virtaa kuluu, kun auto on pysäköitynä ja lukittuna, ja ollut tuossa tilassa vähintään 45 min), saatat haluta mittarin, joka on samalla pihtivirtamittari sellaisella toiminnolla, että pihtimittauksella voi mitata myös tasavirtaa, niin tällöin mittarista pitäisi löytyä tuollainen toiminto. Halvimmissa pihtivirtamittareissa pihtimittauksella voi mitata vain vaihtovirtaa, eli autosähköhommissa hyödytön.

        JOS taas ET AIO mitata lepotilan virrankulutusta tuolla pihtimittauksella, niin sitten lähes kaikki yleismittarit käyvät, esim Saiturin pörssistä n. 16 € tai toki myös Biltemasta, Tokmannilta ja Motonetista löytyy mittareita.

        2. Mittaus:

        Valmistelut:

        Moottorin tulee olla niin kylmä, että moottorilämmittimessä mahdollisesti oleva termostaatti ei kytke moottorilämmitintä pois päältä. Älä siis mittaa silloin, kun autolla on juuri ajettu tai moottorilämmitintä on juuri käytetty !

        Irrota sisätilanlämmitin auton sisällä olevasta pistorasiasta. Irrota myös mahdollinen akkulaturi, jos se on kytketty haaroituksella auton 230 V sähköihin.

        Kytke moottorilämmittimen johto autoon, mutta ÄLÄ sähkötolppaan, sensijaan mittaa resistanssi ohmeina niiden kahden tapin väliltä, jotka normaalisti menisivät sähkötolpassa olevan pistorasian kahteen reikään.

        Merkitse tulos (ohmeina) muistiin.

        Sovella sähkötekniikan kahta päälakia: U=RI ja P=UI ; eli P = U² / R


        Jos tiedät moottorilämmittimen tehon, mikä se teho (watteina) pitäisi olla, niin:

        R (ohmeina) = U² / P = (230 V)² / [teho watteina]

        Vertaa laskemaasi arvoa yleismittarilla mittaamaasi resistanssiin.

        2 ääritapausta:

        Jos mitattu resistanssi = ääretön (yleismittarin näytöllä joko "0L" tai näytön vasemmassa reunassa näytetty "1" niin moottorilämmitin on joko rikki (johto poikki tai irti tai vastuslanka palanut poikki) tai moottorilämmitin on niin kuuma, että sen termostaatti (jos on) on kytkenyt lämmityselementin irti.

        Jos mitattu resistanssi = 0 (nolla), niin moottorilämmitin on rikki siten, että se on oikosulussa (tämä kyllä polttaa sulakkeen tai laukaisee automaattisulakkeen sähkötolpasta)

        Esimerkki: jos on 500 W moottorilämmitin:
        R (ohmeina) = U² / P = (230 V)² / 500 W = 105,8 ohmia.

        Esimerkki: jos on 800 W moottorilämmitin:
        R (ohmeina) = U² / P = (230 V)² / 800 W = 66,1 ohmia.

        Jos taas et tiedä moottorilämmittimen tehoa, niin laske teho mitatun resistanssin ja oletetun 230 V verkkojännitteen avulla:

        Esimerkki: jos mitattu resistanssi = 95 ohmia, niin teho watteina:

        P = U² / R = (230 V)² / 95 = 556,8 W

        moottorilämmittimestä vastuslanka palaa poikki erityisesti silloin, jos autossa on liian vähän jäähdytysnestettä.


    • hanessi11

      osta kulutusmittari ei maksa paljoakaan ja laita se pistorasiaan ja siihen kiinni lämmittimen johto. Jos on kulutusta niin toimii. Tietenkään ei säteilylämmitin ole niin mukava kuin vanha kunnon lohkolämmitin mutta ajaa kyllä asiansa ja säästää moottoria.

      • Kuneilämpene

        Millaisia arvoja sieltä pitäisi saada? Täytyykö sisätilaan vievä johto irrottaa vai onko sillä vaikutusta? Kun ei ole sisätilan lämmitintä käytössä. Täytyy pyhien jälkeen etsiä kulutusmittaria. Kiitos.


      • Vanhempi.autoteknikko

        Mites se säteilylämmitin säästää moottoria? Sehän ei edes lämmitä mitään muuta kuin kauppiaan kukkaroa.


      • kysyNuoremmilta

        Taidat olla jo liian vanha autoteknikko?


      • Vanhempi.autoteknikko

        Vanhat luonnon- ja talouden lait toimivat yhä. Pyöräkin toimii yhä, vaikka on keksitty jo muinaisuudessa.


      • kuneilämpene

        Tein näin ja mittari näytti 310 wattia, eli toimii. :)


    • RMB

      Tässäkin keskustelussa on tullut esille vertailu kumpi lämmitysmuoto on parempi.
      1. Lohkolämmitin. Lämmittää moottorin jäähdytysnesteen. Näin sisälle alkaa puhaltamaan nopeammin lämmintä. Notkistaa hieman myös moottoriöljyä. Ei kuitenkaan niin tehokkaasti kuin säteilylämmitin. Riippuu tietenkin lämmitysajasta.
      2. Säteilylämmitin. lämmitinvastus voi olla joko öljysuodattimen jalassa tai öljypohjassa. Lämmittimen tehtävänä on lämmittää moottoriöljy. Kun öljy lämmitetään pakkasella, lähtee notkeampi öljy kiertämään moottorissa paremmin kuin kylmä öljy ja näin voitelu on tehokkaampi.
      Kumpi sitten parempi? Minulla on oma mielipide, mutta miettikää itse kumpi parempi.
      "Mittatikun päässä oleva öljy ei ollut kovin lämmintä". Öljymäärä on keskimäärin 5 litraa ja kun lämmitys tapahtuu öljypohjan läpi, ei öljy kovin nopeasti lämpenekään. Mutta öljypumppu ottaakin öljyn lähes öljypohjan pohjasta, jossa lämpimämpi öljy. Mittatikun päässä oleva öljy on pintaöljyä.
      Jos pääset öljypohjaa alapuolelta koskettelemaan ja tunnet lämpöä, vastus toimii. Ei sinne kuitenkaan kannate kovin valkoisissa mennä.
      Jos vastus mitataan on sisälämmittimen johto otettava sisäpistokkeesta irti. Jos vastuksen arvo ääretön, on se rikki. Vastusta en muista, mutta olisiko 500 watin vastuksessa 100 ohmia.

      • RMBltä_unohtui

        Yleisimmin käytetty säteilylämmitin on lohkon kyljessä ja lämmittää jäähdytinnestettä, eikä öljyä. Jossain volkkareissa on käytetty öljynlämmitintä.


      • järki.käteen
        RMBltä_unohtui kirjoitti:

        Yleisimmin käytetty säteilylämmitin on lohkon kyljessä ja lämmittää jäähdytinnestettä, eikä öljyä. Jossain volkkareissa on käytetty öljynlämmitintä.

        Kylläkin lämmittää lähinnä vain ulkoilmaa ja sitäkin tuskin huomattavasti. Lohkolämmitin ja oikein asennettu letkulämmitin ovat ne ainoat oikeasti toimivat. Toki hifistelyn vuoksi voisi kehittää oikean öljynlämmitimen näitten LISÄKSI. Ilmajäähdytteisessä Belarus -dieseltraktorissa näin kaksi moottorin öljytilaan asennettua lämmitintä.


      • öljynlämmitin
        RMBltä_unohtui kirjoitti:

        Yleisimmin käytetty säteilylämmitin on lohkon kyljessä ja lämmittää jäähdytinnestettä, eikä öljyä. Jossain volkkareissa on käytetty öljynlämmitintä.

        Kyllä ne yleensä on öljypohjassa, ja öljyä lämmittävät.


    • säteily.on.hyvä

      Säteilylämmitinkin on ihan hyvä. Niitä haukkuvat vain sellaiset, jotka eivät ymmärrä asiasta mitään. Se vaatii vaan noin tuplasti pidemmän lämmitysajan, kuin jäähdytinnestettä lämmittävä lohkolämmitin tai letkulämmitin, luonnollisesti, koska sen tehokin on noin tuplasti pienempi kuin lohko- tai letkulämmittimen.

      Itse ehkä lämmitän ennemmin säteilylämmittimellä öljyä, kuin lohko- tai letkulämmittimellä jäähdytinnestettä. Toki jäähdytinnestettä lämmittämällä saa nopeammin lämmintä sisätilaan, mutta öljyä lämmittämällä säästää paremmin moottoria. Se ainakin on itsellä moottorin lämmittämisessä ideana. Sisätilahan lämmitetään sisätilalämmittimellä.

      Sekä kotona että töissä on tolpan kellossa vapaasti valittavat lämmitysajat 15min tarkkuudella, joten saan lämmitettyä riittävän ajan. Toki yleensä on ne 2h ajastimet, joka on säteilylämmittimelle auttamatta liian lyhyt aika.

      Mihin autoon on muuten edes saanut lohkoon asennettavaa lohkolämmitintä viimeiseen kymmeneen vuoteen?

      • Vanhempi.autoteknikko

        Jos ei lohkoon saa lämmitintä, niin sitten letkuun. Ja toimii toisin kuin ns säteilylämmitin, minkä toiminta on täysin uskon asia.
        Se letkulämmitin vain pitää asentaa oikein. Sillä tavalla, että vesi tosiaan alkaa kiertää moottorin kautta ja eikä samalla lämmityslaitten kautta. Tuhovirityksiä on sattunut kohdalle...


      • hyödytön
        Vanhempi.autoteknikko kirjoitti:

        Jos ei lohkoon saa lämmitintä, niin sitten letkuun. Ja toimii toisin kuin ns säteilylämmitin, minkä toiminta on täysin uskon asia.
        Se letkulämmitin vain pitää asentaa oikein. Sillä tavalla, että vesi tosiaan alkaa kiertää moottorin kautta ja eikä samalla lämmityslaitten kautta. Tuhovirityksiä on sattunut kohdalle...

        joihinkin merkkeihin on suositeltu laitettavaksi erillinen kiertopumppu,jos letkulämmitin asennetaan, sillä on niin pienet letkut, ettei vesi kierrä muuten


      • lfjsdkfjdklsd

        Ketkulämmitin on myyjälle kaikkein paras, lämmittää vain myyjän kukkaroa.
        Säteilylämmitin on tehokas vasta jos moottorin kylkeen liittää ydinvoimalan.


      • MistäNäitäNerojaSikiää

        Defa ja Calix valmistaa autokohtaisesti sopivan ja parhaan mahdollisen lämmittimen asennusohjeineen ja tarvikkeineen. Kaikkiin ei vaan saa haluamaansa sovitettua. Ei autokauppias mitään omia sovelluksia kehittele ja myy sopimatonta lämmitintä.


      • Vanhempi.autoteknikko
        hyödytön kirjoitti:

        joihinkin merkkeihin on suositeltu laitettavaksi erillinen kiertopumppu,jos letkulämmitin asennetaan, sillä on niin pienet letkut, ettei vesi kierrä muuten

        Omaan autoon asensin erillisen letkulämmittimen. Olikohan 500 vai 550 W? Kylmän haaran jouduin ottamaan sylinterilohkon tyhjennystulpan tilalta. Koska tulppa on varsin pieniläpimittainen, sorvasin lähtöliittimen ja siihen ei sopinut kuin 7 mm läpimittainen reikä. Jännäsin, riittäisikö sen kautta tuleva virtaus vai kärähtäisikö lämmitinvastus. Nyt on kokemusta yli 10 vuodelta ja on virtaus riittänyt.


      • virheellinenkäsitys

        Se säteilylämmitin on lohkon kupeessa ja lämmittää lohkon läpi jäähdytysnestettä! käy katsomassa defan tai calixin sivuita, tuolla ei ole edes valikoimissa mitään öljypohjaan liimattavaa elementtiä


      • säteily.on.hvyä
        virheellinenkäsitys kirjoitti:

        Se säteilylämmitin on lohkon kupeessa ja lämmittää lohkon läpi jäähdytysnestettä! käy katsomassa defan tai calixin sivuita, tuolla ei ole edes valikoimissa mitään öljypohjaan liimattavaa elementtiä

        Kävin katsomassa Defan sivuilta oman autoni säteilylämmittimen mallin asennusohjeet: "Huom! Tämä on öljynlämmitin, joka lämmittää öljyn eikä jäähdytysnestettä. Tarkista, että lämmitin on tiivisti öljypohjaa vasten."


      • eioleriskitön
        Vanhempi.autoteknikko kirjoitti:

        Jos ei lohkoon saa lämmitintä, niin sitten letkuun. Ja toimii toisin kuin ns säteilylämmitin, minkä toiminta on täysin uskon asia.
        Se letkulämmitin vain pitää asentaa oikein. Sillä tavalla, että vesi tosiaan alkaa kiertää moottorin kautta ja eikä samalla lämmityslaitten kautta. Tuhovirityksiä on sattunut kohdalle...

        Mutta jos letkulämmitin lämmittää tehokkaasti moottorin lämpötila-anturin niin pakkasaamuna ei lähde käyntiin koska moottorinohjaus luulee moottorin olevan reilusti lämpimämpi kuin se oikeasti onkaan.

        Letkulämmittimen asennuksessa on tällainen riski joka kannattaa ottaa huomioon. Ja tämän takia saattaa se kiertovesipumppukin olla tarpeen, sekoittaa nestettä jolloin se on tasalämpöistä koko moottorissa.


    • merkkivalo

      Voisikohan ne kehittää jonkinlaisen merkkivalon säteilylämmittimille mistä tietäisi että toimiiko se vai ei.

      • Roskalla.rikkaaksi

        Kaikkeahan voi kehittää. Niin että töihin siitä!
        Jos luulet että joku muukin kyseistä merkkivaloa tarvitsee, niin myy ideasi ja rikastu!


    • RMB

      Hämmennetään vielä vähän tätä kirjoitusketjua.
      Mennään aikaan, kun ei ollut mitään moottorin lämmityskonsteja eikä jäähdytysnestettä.
      Kuorma-autoilijat laskivat jäähdytysjärjestelmän tyhjäksi päivän päätteeksi. Aamulla ajoon lähtiessä he laskivat lämpimät VEDET moottoriin. Moottoria piti käyttää sitten koko päivän tai kun tuli ajosta. Laske sitten lopuksi vedet pois moottorista. Näissä autoissa ei ollut lämmityslaitetta ollenkaan, vaan laseja pidettiin vapaana huurusta moottorin lämmöllä, joka johdettiin putkilla moottoritilasta sisälle tuulilasin alaosaan. Kabiiniin saattoi tulla toisinaan hajua ja käryä, mutta se ei ollut silloin epäterveellistä, hmm kait.
      Aikoinaan moottoria lämmitettiin sähkölevyllä eli levy öljypohjan alle. Toisinaan moottori saatto syttyä tuleenkin.
      Ilmajäähdytteisissä moottoreissa ei taas ollutkaan muuta lämmitysmuotoa, kuin öljylämmitysmahdollisuus ja siitä sai säteilylämmitin alkuunsa, jota käytetään edelleenkin autoissa joihin ei helposti voi asentaa nestelämmitintä.
      Onhan se aivan selvää ettei lämmitysteho pysty lämmittämään jäähdytysnestettä ja näin nopeuttamaan kabiinin lämmitystä, mutta kysymyksessä onkin moottorilämmitin.

      • Gorkij.avtozavod

        GAZ:issa oli puhalluslamppulämmitin. Periaatteessa kaksi putkea sisäkkäin ja välissä olevassa tilassa vesikierto letkulämmittimen tapaan. Puhalluslampulla tulta sisäputkeen josta palokaasut vielä öljypohjaa lämmittämään. Toiminnasta ja mahdollisista öljyvuotojen tms aiheuttamista paloista ei tietoa.


    • nammikäkisu

      jos se hoppa on alumiinilohkolla ilman valutulppia niin silloin siinä on varmaan säteilylämmitin ja sähän säteilet niin, et todennäköisesti on säteilylämmitin

      • kylläon

        näyttää monessa uudessa autossa olevan myös valutulpat, vaikka alumiinilohkoisia ovat! Taitaa nyt olla niin, että haluttu eroon tuosta perinteisestä lohkolämmittimestä ja automyyjät mukana markkinoimassa säteilylämmittimiä, ettei muka ole valutulppia


    • TulevallaViikolla

      Kummasti se auto reilummilla pakkasilla lähtee vaivattomammin käyntiin vaikka olisi se "säteilylämmitin", kuin että ei olisi mitään. Sisätilanlämmitin hoitaa sisätilan lämmityksen.

    • kehitys.menee.taaksepäin

      Kuulin, että säteilylämmittimen tehon saa monin kertaistettua, kun eristää sen öljypohjaan kiinnitettävän elementin ulkopuolen. En ole kokeillut mutta mineraalivilla voisi toimia?

      Lohkolämmitin on omasta mielestäni paras ratkaisu Suomen oloihin, onhan Ladoissakin lohkolämmitin, ja ne ovat suunniteltu Siperiaan.

      • holotna

        Ladan kone oli toki alunalkaeni suunniteltu Italian vainioille ja viinitarhoille! Myös niihin Fiateihin voi asentaa lohkolämmittimen kuten silloin aikoinaan lähes kaikkiin autoihin. Tosin lohkolämmitin oli tutuin täällä kylmässä pohjolassa.


      • Anonyymi
        holotna kirjoitti:

        Ladan kone oli toki alunalkaeni suunniteltu Italian vainioille ja viinitarhoille! Myös niihin Fiateihin voi asentaa lohkolämmittimen kuten silloin aikoinaan lähes kaikkiin autoihin. Tosin lohkolämmitin oli tutuin täällä kylmässä pohjolassa.

        Eipäs ollutkaan, Ladassa ja Fiat 124:ssa oli erilainen moottori.


    • Einarri

      Muistaakseni Saabissa joskus 80-luvulla kokeiltiin lämmön varaavaa säiliötä mootoritilassa, jolloin se kylmäkäynnistyksessä otti lämmintä jäädytysnestettä kiertoon ja moottori lämpeni nopeasti. Ilmeisesti painosta johtuen tämä ei tullut tuotantomalleihin.

    • kuneilämpene

      AP tässä!! Kiitoksia kaikille vastanneille. Ostin clas ohlsonista sähkönkulutusmittarin ja laitoin sen tolpan ja johdon väliin. Näytti 310 wattia. Eli kaiketi toimii. :)

    • Eiiii

      Öljytilan kupeeseem muurattu "säteilylämmitin" säteilee moottorista pois päin. Öljypohjaan lämpöä menee johtumalla.
      Pitkä lämmitysaika merkitsee pitkäaikaista lämmönhukkaa. Minkä lehden paukapää tuon säteilyn keksi?

    • Tekniikkaalisää

      Minulla on renussa ollut asennettuna letkulämmitin, kun sen alkuperäinen lohkolämmitin oli hajonnut, mielestäni se jo oli tehottomampi kun aikaisemmat Fiateissa ym. olleet lohkolämmittimet. Nykyisessä autossani on sama ongelma kuin kysyjällä. Tiedän että ko. X- lämmitin ainakin joinakin päivinä toimii, mutta esim. yli -10C asteen pakkasella kahden tunnin tolpassa kiinni olleena ei konepellin lumihuuruun ole tullut minkään näköistä jälkeä kuten aiemmissa autoissa. Kädellä koittaen konetilassa joku kohta voi olla hivenen haalea tai sitten käden tuntoaisti pettää. Toisaalta ko. lämmittimet ovat ilmeisesti muuttuneet ja 2 tuntia tolpassa ei riitä Suomen pakkasissa. Lisäksi autoni alapohjassa on tyhjää, eihän sellainen niin hatara huonekaan lämpiä millään, jossa on suuria aukkoja. Jossain suunnittelun taholla taitaa olla vikaa. Aloin omaa autoani tutkia vasta kovilla pakkasilla, enkä oikein tarkene ulkona itsekään tutkimassa ja kestää todennäköisesti -15C - 25C pakkasella useimpia tunteja ennen kuin pystyy havaitsemaan mistä kohtaa lämpiää, jos lämpiää

      • pidempi.lämmitys

        Kyllä säteilylämmitin vaatiikin pidemmän ajan kuin 2h, kuten mikä tahansa lämmitin -30C pakkasessa. Itse olen lämmittänyt näillä pakkasilla 5-6h ja kyllä on moottori jopa niillä pakkasilla kädellä kokeiltaessa selvästi lämmin. Ja käyntiinkin lähtee ihan toisella tavalla kuin kylmänä, jolloin tekee todella pahaa kuunnella moottorin vaivalloista ääntä.

        Sähköähän tuohon kuluu, mutta onneksi sisältyy autopaikan vuokraan ja töissä menee työnantajan piikkiin.


    • ttthermobinar

      Asentakaa tai asennuttakaa kiertovesipumpulla varustettu lämmitin esim tt-thermo tai polttoainetoiminen lämmitin esim. Binar.

    • ekg

      Autot on tehty niin etteivät kuumene liikaa tropiikissa. Todellakin konehuone kaipaa tiivistämistä, ei Webastoja.

    • Jupe_Laamanen

      En lämmitä autoa koskaan.

    • onko_hyötyä

      Mulla on öljypohjassa öljyä lämmittävä säteilylämmitin ja lämpötolpassa 2h aikakello. Pakkasta n. -31C niin liekö tuosta 2h lämmityksestä ollut paljoa hyötyä kun startti pyöritti aika vaivalloisesti käyntiin, liekö miltei raaka kylmäkäynnistys ollut vai olisiko ehkä hivenen lämmennyt öljy kuitenkin voidellut paremmin kuin ei mitään lämmitystä?
      Juuri ennen kireiden pakkasten alkua vaihdoin uudet moottoriöljyt (Mobil 1 New Life 0w-40) ja öljyn- sekä ilmansuodattimen, ehkä näistäkin on apua moottorin voitelulle ja kulumisen minimoimiseksi?

    • Anonyymi

      ei sen kuulukkaan lämmitä jos on säteily lämmitin öljypohjassa.se lämmittää moottori öljyn siis siksi että olisi notkeeta kun auton laitat pakkasessa käymään.jos lämmität autoa lohko lämmittimellä niin sillon auton vesitila lämpiää mutta auton moottori öljy ei juuri nimeksikään.eli kumpi on tärkeämpi sinulle oma mukavuutesi että puhaltaa nopeaan lämmintä vai se että autosi moottori saa heti kylmä käynnistysessä voitelua.

      • Anonyymi

        Lohkolämmittimen vastus lämmittää moottorin jäähdytinnestettä, joka taas lämmittää myös lohkon öljytilaa ulkopuolelta samanlailla kuin säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa pelkästään ulkopuolelta.

        Eli kyllä perinteinen lohkolämmitin lämmittää tehokkaammin moottoria koska jäähdytysneste kiertää koko lohkon ympäri. Mutta toisaalta lohkolämppäreitä ei voi enää asentaa kovin moniin autoihin koska suurimmassa osassa nykyautoissa lohko on alumiinia.


    • Anonyymi

      otat geigermittarin ja jos se surisee on säteilyarvo korkea ja syöpä voi iskeä! en ikuna ottais autoon säteilylämmitintä, helvetin uraani!

    • Anonyymi

      Moi tää on tyhmä kysymys mutta voiko olla lohkolämmitin ja säteilylämmitin samassa autossa?

    • Anonyymi

      Tuskin samaan aikaan käytössä, siitä ei olisi mitään hyötyä.

      Vaatii vain kaksi haaroitinta peräkkäin, niin saa sähköä myös ohjaamoon.

      Letkulämmitin on hyvä vaihtoehto asennus nykyisin siihen ohueen kumiletkuun, eli letkuun josta vesi tulee lämmityskennoon, siis siihen josta lämpö tulee ohjaamoon.

      Defan vastukset ovat koteloituja, eivät siis ole tekemisessä jäähdytysveden kanssa, joten ovat kestäviä, sietää myös kuivakäytön.

      Tuohon vielä lisäksi kiertovesipumppu niin lämmintä tulee heti.

      Lämmittää myös motin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe