Pelko koiria kohtaan

minavaan12

Kaikki koiranomistajat ei ymmärrä että jotkut voi oikeasti pelätä koiria. Itse pelkään tosi paljon mutta aina kun menee koiratalouteen niin siellä ollaan että "vähän hyppii mutta kyllä sitten kun tutustuu". Ei tehdä mitään, ollaan vaan. Aina luullaan että ihmiset on koiraihmisiä. Minä en ole enkä tule

Sitten kun joskus sanon että en pidä koirista niin olen saman tien eläintenvihaaja ja kaikkee muuta... En ole eläintenvihaaja vaan en vaan tykkää koirista. Joku koiraihminen ei varmasti tykkää kissoista tai jostain muista eläimistä..

Kaikkee hyvää uuteen vuoteen kaikille

139

2799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4812

      Olisiko mahdollista että pyytäisit laittamaan koiran eri huoneeseen ja pitämään siellä? Ja sen sijaan että perustelet pyyntöä sanoilla "En pidä koirista" käytä sanoja "Pelkään koiria aika paljon, joten...". Monet ihmiset kun ovat empaattisempia koirapelkoiselle kuin koiranvihaajalle.

      • Hyvätapainentrio

        Hyvä komentti.Itsekkin tunnen pari ihmistä,joista toinen aidosti pelkää koiria ja toinen ei vaan tykkää niistä,aivan hyviä tuttavia ollaan siitä huolimatta,vaikka eivät meillä poikkeakkaan syystä,että täällä asustaa kolme isohkoa koiraa.Paras ystäväni on taas koira-allergikko,joka itsensä ennalta lääkiten pistäytyy useasti kahvilla meillä,ja hän tosissaan taas tykkää koirista.


      • fsefdgdrg

        Niin... en minäkään pidä neonvärisistä verhoista tai rosollista joulupöydässä, mutta siedän niitä kuitenkin. En itsekään osaisi lukita koiraa toiseen huoneeseen vain sen perusteella, että vieras kommentoi, ettei "pidä koirastani"... Ajattelisin vain, että voi voi, elämän pieniä epämukavuuksia pitää oppia sietämään. Koiranikin kun käyttäytyy moitteettomasti.

        Mutta jos vieras kertoo, että PELKÄÄ koiria, mieluusti ennen kuin on kironnut minut alimpaan helvettiin siitä, että pidän omaa koiraani vapaana omassa kodissani, niin toki huomioin tämän seikan ja rajaan koiran toiseen huoneeseen.

        Tämä tosin edellyttää oman sielunmaisemansa avaamista minun ajatustenlukuun kykenemättömälle mielelleni.


      • Nimimekki

        No pakko sanoa etten laittais koiraa suljettuun tilaan vieraan takia. Talossa talon tavalla. Pari koirapelkoista kaveria on jäänyt pois kun vaativat ylettömiä(koira pihalle koko vierailun ajaksi tms yhtä radikaalia)


      • mitenvaanparempi

        Sanonta kuuluu kyllä maassa maan tavalla. Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan on taas toinen sanonta. Itse lopetin kylävierailut taloon, jossa koirat istuivat sohvalla ja vieraille tarjottiin paikkaa lattialta. Jep, jep :D
        Jokainen tekee itse valintansa - pitääkö koiria parempana kuin ystäviään ja siitä ystävät osaavat kyllä vetää omat johtopäätöksensä ja hankkia empaattisempia, uusia ystäviä.


      • Eivoitehdäelleitiedä
        mitenvaanparempi kirjoitti:

        Sanonta kuuluu kyllä maassa maan tavalla. Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan on taas toinen sanonta. Itse lopetin kylävierailut taloon, jossa koirat istuivat sohvalla ja vieraille tarjottiin paikkaa lattialta. Jep, jep :D
        Jokainen tekee itse valintansa - pitääkö koiria parempana kuin ystäviään ja siitä ystävät osaavat kyllä vetää omat johtopäätöksensä ja hankkia empaattisempia, uusia ystäviä.

        Mitenkäs empatisoit jos pelosta ei kerrota ja omaa näkemystä havainnollistetaan vain nenän nyrpistelyllä... Ei vegaanikaan voi odottaa itselleen mieleistä ruokaa ruokapöytään ellei asiasta erikseen mainitse, ETUKÄTEEN! Epäkohteliasta odottaa erityiskohtelua ilman, että edes mainitsee siitä isännälle/emännälle!

        Kohtuullisuudentajua vieraskoreudellekin, kiitos.


      • Omaalotteisuutta
        Eivoitehdäelleitiedä kirjoitti:

        Mitenkäs empatisoit jos pelosta ei kerrota ja omaa näkemystä havainnollistetaan vain nenän nyrpistelyllä... Ei vegaanikaan voi odottaa itselleen mieleistä ruokaa ruokapöytään ellei asiasta erikseen mainitse, ETUKÄTEEN! Epäkohteliasta odottaa erityiskohtelua ilman, että edes mainitsee siitä isännälle/emännälle!

        Kohtuullisuudentajua vieraskoreudellekin, kiitos.

        Sama keliakikoilla jne. Minulla nyt vain sattuu olemaan rajoite, jota en voi olettaa muiden noudattavan ilman ennakkotietoa! Turha odottaa tavalliselta perheeltä glut torttuja tai pipareita joulupöydässä, ellei itse sitä pyydä... Ja tässäkin tilanteessa on ihan eri asia sanoa "en tykkää" kuin "en kertakaikkiaan pysty"...


      • mitenvaanparempi
        Eivoitehdäelleitiedä kirjoitti:

        Mitenkäs empatisoit jos pelosta ei kerrota ja omaa näkemystä havainnollistetaan vain nenän nyrpistelyllä... Ei vegaanikaan voi odottaa itselleen mieleistä ruokaa ruokapöytään ellei asiasta erikseen mainitse, ETUKÄTEEN! Epäkohteliasta odottaa erityiskohtelua ilman, että edes mainitsee siitä isännälle/emännälle!

        Kohtuullisuudentajua vieraskoreudellekin, kiitos.

        Enpatisoin siten, että kyllä vieraaksi kutsuttu voi olettaa, että hän on taloon toivottu. Jos isäntäväki osoittaa vieraalle että hänen "paikkansa" olkoon lattialla, voinee olettaa että vieraat on kutsuttu nöyryytettäviksi ja tuolloin kannattaa tällaiset ihmiset antaa olla ihan vaan keskenään koirinensa. :D


      • eikoirapelkoa

        En erityisemmin ole koiraihminen, varon vieraita koiria. Mutta jos koira on opetettu käytöstavoille ja tulee tekemään tuttavuutta, niin muutaman sekunnin rapsutukset sen päälaelle annan. Niinhän koiratkin toisilleen tekevät, ei se niiden käpälä ole ole mikään hyökkäysase vaan "jonkinlainen tervehtiminen." Siskollani oli aikanaan tosi fiksuja koiria joita ei tarvinnut varoa.


    • fargot

      Itse yritän samaistua koirapelkoisiin sillä, että ajattelen omaa pelkoani ja inhoani käärmeitä kohtaan. En TODELLAKAAN halua päästää lemmikkikäärmettä lähelleni.

      Joskus tuo vertaukseni saattaa unohtua, mutta yritän kuitenkin ymmärtää koirapelkoisia, sillä itsehän he eivät sille ei oikein mitään mahda jos pelko on kova.

    • Ohoimiksikä

      Mun kaverilla on lapsesta asti ollut PAHA koirapelko. Näemme usein kahvilassa tai pikaisesti meillä (koirat portin takana silloin). Kuitenkin yhteisymmäryksessä sovitaan aina kaupungille kahvit mieluiten kun ei tarvitse koiria portittaa vierailun ajaksi ja mieli on rennompi varmasti toisellakin. Niin ja... Kaverini on nuhteetoman siisti niin en mielelläni karvoita hänen kotiaan ;)
      Itse pelkään ampiaisia kuollakseni joten ymmärrän pelkotiloja hyvinkin. Osaan sumplia asiat sitten.

    • Niinsevaanon

      Meillä asuu kolme koiraa. He asuvat meillä, tämä on heidän oma kotinsa. Siispä ihmiset jotka eivät tule koirien kanssa toimeen eivät ole meille tervetulleite, eivät vasn ole.

      • mietittäväx

        Toisaalta joo, mutta etkös sinä itsekin mene toiseen huoneeseen kun vanhemmillesi tulee vieraita joista et välitä tai joista tiedät että he eivät välitä sinusta? Elikkä voisitko ajatella että koirat ovat laillasi omissa oloissaan vain sen, yleensä lyhyen, ajan jonka vieraat ovat talossanne?


      • Mikseitoisinpäin
        mietittäväx kirjoitti:

        Toisaalta joo, mutta etkös sinä itsekin mene toiseen huoneeseen kun vanhemmillesi tulee vieraita joista et välitä tai joista tiedät että he eivät välitä sinusta? Elikkä voisitko ajatella että koirat ovat laillasi omissa oloissaan vain sen, yleensä lyhyen, ajan jonka vieraat ovat talossanne?

        Eri asia. Koirat haluavat olla samassa tilassa, mutta vieras haluaa eristää ne. Eli vieras vaatii erityisjärjestelyjä itselleen.

        Miksi ei kutsuisi koirallista ihmistä kotiansa käymään ilman koiraa sen sijaan, että menee itse vieraille ja vaatii eristämään lemmikit?


      • eirää

        Teille ei kannata tullakaan. Koirat haisee, levittää punkkeja ja syöpälaisia ja tuhoaa maailmaa. Jo muinoin kehittyneet ihmiset lopettivat asumisen eläinten kanssa samassa tilassa. Siksi maalla on koirankopit, sikalat, navetat jne.!


      • aikuinenihminen
        mietittäväx kirjoitti:

        Toisaalta joo, mutta etkös sinä itsekin mene toiseen huoneeseen kun vanhemmillesi tulee vieraita joista et välitä tai joista tiedät että he eivät välitä sinusta? Elikkä voisitko ajatella että koirat ovat laillasi omissa oloissaan vain sen, yleensä lyhyen, ajan jonka vieraat ovat talossanne?

        Kun asuin kotona sain olla ihan vapaasti vaikka vieraita tulikin, samoin sai meidän koirat ja kissatkin, sama on nyt minun kotonani minun lasten ja minun koiran koti tämä on myös, joten jos joku ei siedä lapsiani tai koiraani, ei ole pakko tulla.

        "En luota ihmiseen joka ei luota koiraan, mutta luotan koiraan joka ei luota ihmiseen"


      • gnnhijjj

        He? Hän? PISKI ON AINA SE, niinkuin muutkin elukat. PRKL.....


      • monimutkaistako
        aikuinenihminen kirjoitti:

        Kun asuin kotona sain olla ihan vapaasti vaikka vieraita tulikin, samoin sai meidän koirat ja kissatkin, sama on nyt minun kotonani minun lasten ja minun koiran koti tämä on myös, joten jos joku ei siedä lapsiani tai koiraani, ei ole pakko tulla.

        "En luota ihmiseen joka ei luota koiraan, mutta luotan koiraan joka ei luota ihmiseen"

        Taitaa aikuisella ihmiselle olla kielen vivahteet menneet vähän ohi aiemmissa kehitysvaiheissa. Mutta eipä mitään, niin näyttäisi jääneen empatiapuolikin vähän vajaaksi, eli sopivasti tasapainottaa.

        Pelko ja sietäminen kun eivät ole keskenään vastaavia asioita, saati että ne osoittaisivat hyljeksintää juuri erityisesti SINUN koiriasi, lapsiasi tms. kohtaan. Maailmaa kun on myös sen oman lähipiirin ja navan ulkopuolella, usko pois.

        Ihminen voi tuntea pelkoa esim. koiria kohtaan koska hän joutui vaikka lapsena sellaisen hyökkäyksen kohteeksi ilman omaa vikaansa. Itselle kävi mm. kakarana niin että olin menossa yksin illalla kaverini luo pientä sivukatua kävellen ja yhdenäkin kadun varrella olevan talon pihasta minua kohti kiihdytti siinä iässä lähes itseni kokoinen koira ja rupesi haukkumaan ja murisemaan ja näyttämään hampaitaan naamani edessä. En koko piskiä edes huomannut ennen kuin se alkoi haukkumaan kohti lähtiessään.

        Tilanne päättyi kun koiran omistaja tuli sitten hakemaan koiransa pois.

        Totta ihmeessä pelästyin kohtalaisesti ja vaikka minkäänlaisias suurempia traumoja ei jäänytkään, koirien kanssa ei ole mitään ongelmia viettää aikaa, mutta tilanteen muistan vieläkin kymmenien vuosien takaa.

        Mutta mitähän jos olisin tullut purruksi tai muuten fyysisesti kaltoin kohdelluksi jos olisin reagoinut nopeassa tilanteessa väärin tai koira olisi ollut luonnehäiriöinen tai vielä enemmän omistajan hallitsemattomissa kuin se oli.

        Saati jos kohteeksi olisi joutunut joku arempi tai muuten toisenluontoinen.

        Voisi olla että omakin nykysuhtautumiseni olisi hieman toinen, vaikka esim. teidän piskinne olisivat maailman parhaita eläimiä eivätkä ikinä tekisi mitään koskaan kellekään jne.

        "'En luota ihmiseen joka ei luota koiraan, mutta luotan koiraan joka ei luota ihmiseen'"

        Heikosti tuntuu myös eläintuntemus olevan, koska myös eläimillä on erilaisia rationaalisia ja irrationaalisia pelkotiloja. Lieköhän suhtautuminen vastaavaa myös niihin? Eläimillä on myös erilaisia käytös- ja luonnehäiriöitä, sekä luonteenpiirteitä, asia jonka luulisi olevan aika tuttua jollekin joka on viettänyt pidempiä aikoja niiden parissa.

        Kohtelisitko myös koiraa joka pelkää tiettyjä tilanteita tai ihmisiä samalla tavalla, vai sallitko sille eri säännöt koska syyt?

        Joka luottaa mihin tahansa eläimeen sokeasti VAIN koska kyseessä on eläin on itsekin sokea. Siinä kun pätee täysin sama sääntö kuin ihmistenkin kanssa. Jos tunnet ihmisen tai eläimen hyvin, siihen luottaminen on huomattavasti perustellumpaa, kuin vaikka satunnaiseen koiraan luottaminen vain koska se on koira.

        Liekö tuohon auttaisi vaikka netin eläinvideoiden katsominen, miten varmajalkaiset kissat mokailevat helppojakin hyppyjä tai eläimet osaavat tehdä erilaisia tahallisiakin kusipäisiä tekoja vain koska se on mahdollista. Eläinten toiset vaistot ovat ihmistä tarkempia, tai ne luottavat niihin enemmän siinä missä ihminen vaimentaa niitä, mutta eläimet eivät myöskään ole erehtymättömiä. Saati että ihminen osaisi sitten tulkita mistä eläimen käytös sitten välttämättä johtuu.

        Se voi olla joku haju johon ihminen ei osaa kiinnittää huomiota, mutta jonka elin yhdistää johonkin muuhun, tai vaikka joku ihmisen ulkonäköpiirre jonka eläin yhdistää johonkin aiempaan, etenkin jos kyseessä on vaikka eläin jolla on ollut useampi omistaja. Tai mitä eläimille on koulutettu.

        Jos vaikka eläimen ensimmäinen omistaja on kohdellut sitä huonosti, ja eläin on otettu huostaan ja kotoutettu uudestaan, se voi reakoida johonkin asiaan jonka se huonosti kohdelleesta omistajastaan muistaa, esim. punainen lippalakki jota tämä aina käytti. Tai tietty hajuste tai lähes mikä muu asia tahansa josta kyseinen eläin saa muistokuvia.

        Ja sinä sitten pitäisit esim. kaikkia punaisten lippalakkien omistajia epäilyttävinä vain jos joku eläin suhtautuu niihin välttelevästi tai agressiivisesti, koska "koira ei luota"?

        Eläimille on toki kiva antaa Disney-leffoista tuttuja luonteenpiirteitä ja jotain mystistä animalistista viisautta, mutta todellisuus on se, että joskus esim. joku eläin ja ihminen eivät viihdy toistensa seurassa vain puhtaasta ns. kemiasta johtuen, aivan kuten jotkut ihmiset eivät vain ole yhteensopivia ilman että kumpikaan on automaattisesti sen kummempi hirviö kuin toinenkaan. Aivan kaikki parit kun eivät vain ole yhteensopivia ilman sen kummepia syitä.


      • kenenkoti

        Kannattaa sinunkin mennä jutteleen lääkärin kanssa tuosta ongelmastasi. Minä maksan oman asumiseni ja minä päätän kodistani ei vieraat.


      • daa-daa
        kenenkoti kirjoitti:

        Kannattaa sinunkin mennä jutteleen lääkärin kanssa tuosta ongelmastasi. Minä maksan oman asumiseni ja minä päätän kodistani ei vieraat.

        Ehkäpä voit alkuun määrittää kenelle vastasit ja mikä ongelma on se, jota pitäisi näyttää lääkärille ja miten ihmeessä se liittyy sinun asumiseesi?

        Vasta sen jälkeen kun pystyt ilmaisemaan itseäsi ymmärrettävämmin, kannattaa alkaa miettimään niitä diagnooseja ja kuka niitä tarvitsee.


      • KoiratOnMelkeinViattomia
        eirää kirjoitti:

        Teille ei kannata tullakaan. Koirat haisee, levittää punkkeja ja syöpälaisia ja tuhoaa maailmaa. Jo muinoin kehittyneet ihmiset lopettivat asumisen eläinten kanssa samassa tilassa. Siksi maalla on koirankopit, sikalat, navetat jne.!

        Jo on sinulla harhaluuloja koirista. Mutta luulenpa että ihminen vetää tässäkin pitemmän korren mitä tautien levittämiseen tulee. Jo muinoin tuhottiin inkat miltei sukupuuttoon pelkästään flunssan avulla nykyisin levitetään klamydiaa tippuria hiviä ym muuta tartuvaa ihan ihmisten kesken. Ja kesähelteillä jos juoppo nousee ruuhka-aikaan ratikkaan niin se vasta on jotakin mitä ei voi parhaimmallakaan tahdolla kuvailla miellyttäväksi. Saatikka toinen ääripää joka tuntuu kylpeneen hajuvedessä. Ja mitä luonnon tuhoamiseen tulee niin tuskinpa koirat tuhoavat vesistöjä metsää niinkuin me ihmiset.


      • Niinpäskin

        Itseasiassa jos yksityskohtiin mennään, niin etenkin länsimaiset ihmiset tuhoavat metsiä ja vesistöjä mm. ylläpitääkseen niitä lemmikkejään. Esim. lemmikkiruoka/leikkikalu/ylläpito jne. teollisuuden aloja on noussut pelkästään omistajien nk. tarpeisiin.

        Lemmikin ylläpito ja resurssientarve ja luonnonvarojen kulutus moderneissa olosuhteissa on lähelle samaa tasoa kuin ihmistenkin.

        Lemmikit toki itse ovat hommaan syyttömiä, kuten jo sanottiin, vika löytyy sieltä hihnan toisesta päästä.


    • Tulee ihan mieleen yks anime

    • 1340

      Ite en tykkää lapsista ja kaikki on työntämässä pilttejänsä syliin koko ajan.

      • hohhoijaaaa

        Hei haloo! Et varmaan ymmärtänyt kysymystä. No ei se haittaa, kaltaisiasi on muitakin


    • Toimiihyvinnäin

      Itse en ole koirapelkoinen, vaan vähän allerginen koirille. Tämän vuoksi koirat mielestäni haisevat. Tiedän, että tämä haju voinnee johtua allergiastani.

      Itse en mene mielelläni koiratalouksiin, kuin vähän pakon edessä (esim. ystävän 50v juhlat, joista en halua olla poissa) ja kun kutsun koirallisia ystäviäni kylään, pyydän että koiria ei tuoda mukana tai että ne pidetään vierailun ajan ulkona kytkettynä.

      Onneksi ystävissäni ei ole yhtään sellaista, joka ei raaskisi pitää koiraa eri huoneessa vierailuni ajan.

      • Asioistaoikeillanimillä

        Tässä esimerkki onnistuneesta keskustelusta ja kompromissista! Allergiasta/pelosta pitää uskaltaa puhua oikealla nimellä, jotta siihen osataan suhtautua oikein! Ap on tehnyt virheen puhuessaan tykkäämisistä ja pitämisistä, se on ihan eri asia kuin pelko... Ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita!


      • antaakukkienkukkia

        Minulla on astma ja allergioita monille asioille, mm. koirille ja kissoille. Kuitenkin käyn kyläilemässä eläimellissä kodeissa, otan vain antihistamiinia etukäteen, enkä panikoi.
        Ehkä eläinpelko ei ole ihan verrannollinen allergiaan, mutta siihenkin voi siedättää itsensä, jos vain itse haluaa.


      • puppupuhetta
        antaakukkienkukkia kirjoitti:

        Minulla on astma ja allergioita monille asioille, mm. koirille ja kissoille. Kuitenkin käyn kyläilemässä eläimellissä kodeissa, otan vain antihistamiinia etukäteen, enkä panikoi.
        Ehkä eläinpelko ei ole ihan verrannollinen allergiaan, mutta siihenkin voi siedättää itsensä, jos vain itse haluaa.

        Pelkoon "siedättyminen" (ja/tai sen haluaminen) on kuules aivan eri asia kuin allergiaan siedättyminen. Pelko ja allergia eivät ole toisiinsa verrattavissa sitten mitenkään päin tarkasteltuna.


      • sfzsfzdf
        puppupuhetta kirjoitti:

        Pelkoon "siedättyminen" (ja/tai sen haluaminen) on kuules aivan eri asia kuin allergiaan siedättyminen. Pelko ja allergia eivät ole toisiinsa verrattavissa sitten mitenkään päin tarkasteltuna.

        Haluatko avata tätä näkemystäsi vähän lisää? Minusta molemmat ovat "yliherkkyyttä", joiden lievistä muodoista on täysin mahdollista siedättää itsensä eroon (mm. esimerkki alempana: oman koiran hankinnan jälkeen koirat eivät pelottaneet samalla tapaa)


      • monimutkaistako

        Erilaisia pelkoja voidaan hoitaa siedätyshoidoila, ja se lienee monesti paljon viisaampaakin, kuin itsensä maailmasta eristäminen, jos pelko koskee jotain asiaa jota on vaikea elämässään vältellä. Esim. pelon kohdetta ei tarvitse oppia rakastamaan, mutta jos siedätys onnistuu esim. tasolle että se ei rajoita elämää, ollaan jo voiton puolella.

        Siedätys ei välttämättä toimi kaikkiin pelkotiloihin ja toisille ihmisille se voi toimia paremmin, aivan kute allergioidenkin kannalta, mutta kyllä niitä tässä asiassa voi - jotenkin päin - toisiinsa verrata.


      • puppupuhetta
        sfzsfzdf kirjoitti:

        Haluatko avata tätä näkemystäsi vähän lisää? Minusta molemmat ovat "yliherkkyyttä", joiden lievistä muodoista on täysin mahdollista siedättää itsensä eroon (mm. esimerkki alempana: oman koiran hankinnan jälkeen koirat eivät pelottaneet samalla tapaa)

        En jaksa avata asiaa syväluotaavasti, mutta jos aihe kiinnostaa, niin löytänette itse lisää pureskeltavaa. Tästä pääsette jo hieman alkuun: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pelko

        Allergia ei millään tapaa estä yrittämästä siedättymishoitoa - senkus ottaa ja kokeilee vain. Pelko sen sijaan estää edes kokeilemasta. Mitä vakavampi pelkotila, sitä enemmän se estää kokeilemasta. Vaaditaan käsittämätön määrä tietoista haluamista, jotta päästään edes alkuun, mutta harva oikeasti jotain kuollakseen pelkäävä päättää edes haluta pelosta eroon pääsemistä niin paljoa, että siedätyshoito olisi mahdollista. Mihinkään kun ei siedäty muutamalla toistolla.

        Pahoja pelkotiloja ns. siedätyshoito saattaa olennaisesti vain pahentaa, mutta tästäkin löydätte kyllä syväluotaavampaa tietoa, jos aihe kiinnostaa oikeasti. Joka tapauksessa allergioiden ja pelkotilojen siedätyshoitoa ei voi mennä missään nimessä vertaamaan. Jos vertaat, niin et tiedä aiheesta selvästikään juuri mitään. Toki jos puhutaan erittäin lievistä pelkotiloista, joka ei lähestulkoon halvaannuta, niin tottahan toki henkilö voi silloin itse päättää päästä pikkupeloistaan eroon, mutta siihenkin tarvitaan haluamista. Jos joku "koirapelkoinen" on halunnut hankkia oman koiran, niin pelko on tuskin kovin kummoinen ollut alunperinkään. Minä pelkään hämähäkkejä eikä kyllä tulisi pieneen mieleenkään hankkia sellaista lemmikiksi. Eipä kyllä voisi vähempää kiinnostaa siedätyshoitokaan, sillä koen pärjääväni pelkoni kanssa mainiosti ilmankin. Jos jollakulla tuttavallani olisi lemmikkihämähäkki, niin tuskinpa kukaan olisi niin kuspiä, että nostaisi lemmikkinsä kahvipöytään naureskellen, kuten jotkut koiranomistajat täällä tuntuvat suunnilleen tekevän. Jos toisen pelkotilaa ei voi kunnioittaa ja ottaa toista huomioon sen vertaa, että siirtäisi koiran vaikkapa makuuhuoneeseen, niin siinä vaaditaan jo oikein halua olla kuspiä. Kirjoitin tästä Diego-pentua koskevaan keskusteluunkin: Jos mahdollisuudet ovat tehdä hyvää tai pahaa, niin mitä se kertoo ihmisestä, jos tietoisesti valitsee jälkimmäisen? Koira ei kärsi tippaakaan siitä, että se pyydetään makuuhuoneeseen tai muuhun vastaavaan tilaan pois koiria pelkäävän läheltä. Omani itseasiassa pitävät siitä, sillä makuuhuoneessa rauhoitutaan. Siellä ne pyydettäessä pysyvät nukkumassa, vaikka ovi on auki, joten vankeina omanikaan eivät silti kotonaan ole. Mutta koska koirat eivät tuosta tosiaan kärsi (tai sitä sen kummemmin edes ajattele), niin miksei muita ihmisiä ihan oikeasti voi ottaa huomioon? Jokainen tietysti päättää ihan itse, mutta minä koen tekeväni enemmän hyvää kuin pahaa, jos pyydän koirani pois pelkäävän jaloista. Jos joku päättää toisin, niin en voi todeta mitään muuta kuin sen, että onnekseni en taida tuntea ainuttakaan sellaista koiranomistajaa, joka suunnilleen voitonriemuinen virne naamallaan päättää mieluummin olla se kuspiä kuin joku, jonka luokse on mukava tulla, piti koiristani tai ei. Minä en voi päättää mistään muusta kuin omasta käytöksestäni, joten toisaalta se on minusta sivuseikka, mitä joku voisi peloilleen halutessaan tehdä. Ei se minua siltikään estä kohtelemasta toista ihmistä niin hyvin, kuin vain voin.


      • gdxrgdxrg
        puppupuhetta kirjoitti:

        En jaksa avata asiaa syväluotaavasti, mutta jos aihe kiinnostaa, niin löytänette itse lisää pureskeltavaa. Tästä pääsette jo hieman alkuun: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pelko

        Allergia ei millään tapaa estä yrittämästä siedättymishoitoa - senkus ottaa ja kokeilee vain. Pelko sen sijaan estää edes kokeilemasta. Mitä vakavampi pelkotila, sitä enemmän se estää kokeilemasta. Vaaditaan käsittämätön määrä tietoista haluamista, jotta päästään edes alkuun, mutta harva oikeasti jotain kuollakseen pelkäävä päättää edes haluta pelosta eroon pääsemistä niin paljoa, että siedätyshoito olisi mahdollista. Mihinkään kun ei siedäty muutamalla toistolla.

        Pahoja pelkotiloja ns. siedätyshoito saattaa olennaisesti vain pahentaa, mutta tästäkin löydätte kyllä syväluotaavampaa tietoa, jos aihe kiinnostaa oikeasti. Joka tapauksessa allergioiden ja pelkotilojen siedätyshoitoa ei voi mennä missään nimessä vertaamaan. Jos vertaat, niin et tiedä aiheesta selvästikään juuri mitään. Toki jos puhutaan erittäin lievistä pelkotiloista, joka ei lähestulkoon halvaannuta, niin tottahan toki henkilö voi silloin itse päättää päästä pikkupeloistaan eroon, mutta siihenkin tarvitaan haluamista. Jos joku "koirapelkoinen" on halunnut hankkia oman koiran, niin pelko on tuskin kovin kummoinen ollut alunperinkään. Minä pelkään hämähäkkejä eikä kyllä tulisi pieneen mieleenkään hankkia sellaista lemmikiksi. Eipä kyllä voisi vähempää kiinnostaa siedätyshoitokaan, sillä koen pärjääväni pelkoni kanssa mainiosti ilmankin. Jos jollakulla tuttavallani olisi lemmikkihämähäkki, niin tuskinpa kukaan olisi niin kuspiä, että nostaisi lemmikkinsä kahvipöytään naureskellen, kuten jotkut koiranomistajat täällä tuntuvat suunnilleen tekevän. Jos toisen pelkotilaa ei voi kunnioittaa ja ottaa toista huomioon sen vertaa, että siirtäisi koiran vaikkapa makuuhuoneeseen, niin siinä vaaditaan jo oikein halua olla kuspiä. Kirjoitin tästä Diego-pentua koskevaan keskusteluunkin: Jos mahdollisuudet ovat tehdä hyvää tai pahaa, niin mitä se kertoo ihmisestä, jos tietoisesti valitsee jälkimmäisen? Koira ei kärsi tippaakaan siitä, että se pyydetään makuuhuoneeseen tai muuhun vastaavaan tilaan pois koiria pelkäävän läheltä. Omani itseasiassa pitävät siitä, sillä makuuhuoneessa rauhoitutaan. Siellä ne pyydettäessä pysyvät nukkumassa, vaikka ovi on auki, joten vankeina omanikaan eivät silti kotonaan ole. Mutta koska koirat eivät tuosta tosiaan kärsi (tai sitä sen kummemmin edes ajattele), niin miksei muita ihmisiä ihan oikeasti voi ottaa huomioon? Jokainen tietysti päättää ihan itse, mutta minä koen tekeväni enemmän hyvää kuin pahaa, jos pyydän koirani pois pelkäävän jaloista. Jos joku päättää toisin, niin en voi todeta mitään muuta kuin sen, että onnekseni en taida tuntea ainuttakaan sellaista koiranomistajaa, joka suunnilleen voitonriemuinen virne naamallaan päättää mieluummin olla se kuspiä kuin joku, jonka luokse on mukava tulla, piti koiristani tai ei. Minä en voi päättää mistään muusta kuin omasta käytöksestäni, joten toisaalta se on minusta sivuseikka, mitä joku voisi peloilleen halutessaan tehdä. Ei se minua siltikään estä kohtelemasta toista ihmistä niin hyvin, kuin vain voin.

        "Toki jos puhutaan erittäin lievistä pelkotiloista, joka ei lähestulkoon halvaannuta, niin tottahan toki henkilö voi silloin itse päättää päästä pikkupeloistaan eroon, mutta siihenkin tarvitaan haluamista. "

        "Pelko sen sijaan estää kokeilemasta."

        Puhut itsesi pussiin mutta noh, nimenomaan pieniin pelkoihin voi siedättyä kuten pieniin allergioihinkin voi siedättyä... Jos meinaa kuolla pelkkään kalan hajuun (tukehtuu) niin siedättyminen onnistuu ihan yhtä epätodennäköisesti kuin kyseessä olisi vakavasti elämää haittaava fobia.

        Erinomaisen verrattavissa ovat.


      • Mitenkässeolikaan
        puppupuhetta kirjoitti:

        En jaksa avata asiaa syväluotaavasti, mutta jos aihe kiinnostaa, niin löytänette itse lisää pureskeltavaa. Tästä pääsette jo hieman alkuun: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pelko

        Allergia ei millään tapaa estä yrittämästä siedättymishoitoa - senkus ottaa ja kokeilee vain. Pelko sen sijaan estää edes kokeilemasta. Mitä vakavampi pelkotila, sitä enemmän se estää kokeilemasta. Vaaditaan käsittämätön määrä tietoista haluamista, jotta päästään edes alkuun, mutta harva oikeasti jotain kuollakseen pelkäävä päättää edes haluta pelosta eroon pääsemistä niin paljoa, että siedätyshoito olisi mahdollista. Mihinkään kun ei siedäty muutamalla toistolla.

        Pahoja pelkotiloja ns. siedätyshoito saattaa olennaisesti vain pahentaa, mutta tästäkin löydätte kyllä syväluotaavampaa tietoa, jos aihe kiinnostaa oikeasti. Joka tapauksessa allergioiden ja pelkotilojen siedätyshoitoa ei voi mennä missään nimessä vertaamaan. Jos vertaat, niin et tiedä aiheesta selvästikään juuri mitään. Toki jos puhutaan erittäin lievistä pelkotiloista, joka ei lähestulkoon halvaannuta, niin tottahan toki henkilö voi silloin itse päättää päästä pikkupeloistaan eroon, mutta siihenkin tarvitaan haluamista. Jos joku "koirapelkoinen" on halunnut hankkia oman koiran, niin pelko on tuskin kovin kummoinen ollut alunperinkään. Minä pelkään hämähäkkejä eikä kyllä tulisi pieneen mieleenkään hankkia sellaista lemmikiksi. Eipä kyllä voisi vähempää kiinnostaa siedätyshoitokaan, sillä koen pärjääväni pelkoni kanssa mainiosti ilmankin. Jos jollakulla tuttavallani olisi lemmikkihämähäkki, niin tuskinpa kukaan olisi niin kuspiä, että nostaisi lemmikkinsä kahvipöytään naureskellen, kuten jotkut koiranomistajat täällä tuntuvat suunnilleen tekevän. Jos toisen pelkotilaa ei voi kunnioittaa ja ottaa toista huomioon sen vertaa, että siirtäisi koiran vaikkapa makuuhuoneeseen, niin siinä vaaditaan jo oikein halua olla kuspiä. Kirjoitin tästä Diego-pentua koskevaan keskusteluunkin: Jos mahdollisuudet ovat tehdä hyvää tai pahaa, niin mitä se kertoo ihmisestä, jos tietoisesti valitsee jälkimmäisen? Koira ei kärsi tippaakaan siitä, että se pyydetään makuuhuoneeseen tai muuhun vastaavaan tilaan pois koiria pelkäävän läheltä. Omani itseasiassa pitävät siitä, sillä makuuhuoneessa rauhoitutaan. Siellä ne pyydettäessä pysyvät nukkumassa, vaikka ovi on auki, joten vankeina omanikaan eivät silti kotonaan ole. Mutta koska koirat eivät tuosta tosiaan kärsi (tai sitä sen kummemmin edes ajattele), niin miksei muita ihmisiä ihan oikeasti voi ottaa huomioon? Jokainen tietysti päättää ihan itse, mutta minä koen tekeväni enemmän hyvää kuin pahaa, jos pyydän koirani pois pelkäävän jaloista. Jos joku päättää toisin, niin en voi todeta mitään muuta kuin sen, että onnekseni en taida tuntea ainuttakaan sellaista koiranomistajaa, joka suunnilleen voitonriemuinen virne naamallaan päättää mieluummin olla se kuspiä kuin joku, jonka luokse on mukava tulla, piti koiristani tai ei. Minä en voi päättää mistään muusta kuin omasta käytöksestäni, joten toisaalta se on minusta sivuseikka, mitä joku voisi peloilleen halutessaan tehdä. Ei se minua siltikään estä kohtelemasta toista ihmistä niin hyvin, kuin vain voin.

        Oliko tuo juttusi tiivistetysti että pahoja pelkotiloja on vaikea tai mahdoton siedättää, lieviä taas on, ja vastaavasti pahoja allergioita on lähes mahdoton siedättää, lieviä on?


    • sidos

      Koirapelko johtuu siitä ettei koiria yleensä tunne tai ollut huonoja kokemuksia. Omaa koirapelkoani on ehkä parantanut se että rakastan eläimiä ja haluan olla niiden kanssa. On kuitenkin hyvin ja huonosti käyttäytyviä lemmikkejä, joten en todellakaan haluaisi olla tottelemattoman ja päällekäyvän koiran kanssa samassa tilassa. Omistajien pitää myös huomioida ettei koira saa pomottaa vieraita ja koiraa pitää komentaa. Isot koirat ja purevat koirat on pahimpia. Ei auta vaikka omistaja sanoisi et se vaan leikkii, mulle ei näytellä hampaita ja tuskin kylään haluan jos tällainen toistuisi kerrasta toiseen.

      • monimutkaistako

        Kaikkein kannalta parempi onkin jos antaa omistajan tietää asiasta. Heidänkään kun ei voi olettaa olevan ajatustenlukiota. Ja eläinten omistajissakin on sitten paremmin ja huonommin ymmärtäviä tapauksia.

        On niitä jotka ymmärtävät ja niitä joiden asenne on ei meidän eläin ikinä ja miksi vihaat meidän eläimiämme tms.


    • Lukkari2

      Hyvin itsekästä koiranomistajalta sanoa koirapelkoiselle, ettei se mitään tee. Sehän on jo tehnyt, eli koirapelkoinen on jo joutunut sitä koiraa pelkäämään, kun se on hänen lähelle tuotu, tai päästetty irtikin. Ja monasti, ei se mitään tee koirat kuiteskin jotakin tekevät, ainakin hyppivät toista ihmistä vasten. Koiranomistajissa on vielä paljon suomenkielen osaamattomia, kun puhuvat koirista hän tai he! Ite en koiria pelkää...

      • olenvähänerimieltä

        "Sehän on jo tehnyt, eli koirapelkoinen on jo joutunut sitä koiraa pelkäämään, kun se on hänen lähelle tuotu, tai päästetty irtikin. "

        Pelkkä olemassaolo ei oikeuta vihaan/inhoon jne. Plus tässä puhutaan koiranomistajan luona vierailemisesta. Saako koirapelkoinen mollata koiranomistajaa silloinkin, kun itse omasta tahdostaan hakeutuu koiran läheisyyteen??


      • fhiikku
        olenvähänerimieltä kirjoitti:

        "Sehän on jo tehnyt, eli koirapelkoinen on jo joutunut sitä koiraa pelkäämään, kun se on hänen lähelle tuotu, tai päästetty irtikin. "

        Pelkkä olemassaolo ei oikeuta vihaan/inhoon jne. Plus tässä puhutaan koiranomistajan luona vierailemisesta. Saako koirapelkoinen mollata koiranomistajaa silloinkin, kun itse omasta tahdostaan hakeutuu koiran läheisyyteen??

        Joku puhuu koiran pelkäämisestä, ja sinä vedät heti yhtäläisyysmerkit vihaan ja inhoon, miksi teet näin?

        Ja miksi yhdistät joidenkin koiranomistajien kritisoimisen heidän mollaamiseensa? Tuossakin puhutaan hieman eri asioista.

        Keskustelu voisi olla hieman hedelmällisempää jos et laittaisi sanoja muiden suuhun.

        Ja kuinkas monesti onkaan käynyt niin, että koirapelkoinen "hakeutuu" koiran läheisyyteen?

        Vieraaksi ainakin meilläpäin yleensä kutsutaan, jos ei olla vielä erityisen hyvissä väleissä jo valmiiksi, itsekin katsoisin jokseenkin pitkään jos joku alkaisi vain puhelemaan meille tulemisesta, ilman että kutsua on esitetty.

        Lähimmä tuota paikalliset käytöstavat omaavat ihmiset, lähinnä ystävät ja sukulaiset esim. kysyvät etukäteen olisiko mahdollista saada majapaikkaa tai tavata tuolloin ja tuolloin, onko ok ja onko ketään paikalla ja aiheutuuko vaivaa jne.

        Eiköhän suurin osa tapauksista ole että joku kutsutaan käymään ja silloin on jäänyt mainitsematta että paikalla on myös tällaisia ja tällaisia eläimiä.

        Tai jos joku pistäytyy ex tempore, mikä nykyaikana on entistä harvinaisempaa mitä nuoremmista puhutaan koska kännykät, hän on tullut tapaamaan ihmisiä, ei niinkään "hakeutumaan koirien läheisyyteen".

        Jos joku vain kutsuu itsensä käymään ja alkaa määräilemään mitä perheen koirille tehdään kyseessä olisi lyhyin vierailu ikinä. Sitä ei oikein huomaisikaan.

        Muissa tapauksessa on yleensä löydettävissä erilaisia kompromissejä tilanteiden mukaan.


      • olenvähänerimieltä
        fhiikku kirjoitti:

        Joku puhuu koiran pelkäämisestä, ja sinä vedät heti yhtäläisyysmerkit vihaan ja inhoon, miksi teet näin?

        Ja miksi yhdistät joidenkin koiranomistajien kritisoimisen heidän mollaamiseensa? Tuossakin puhutaan hieman eri asioista.

        Keskustelu voisi olla hieman hedelmällisempää jos et laittaisi sanoja muiden suuhun.

        Ja kuinkas monesti onkaan käynyt niin, että koirapelkoinen "hakeutuu" koiran läheisyyteen?

        Vieraaksi ainakin meilläpäin yleensä kutsutaan, jos ei olla vielä erityisen hyvissä väleissä jo valmiiksi, itsekin katsoisin jokseenkin pitkään jos joku alkaisi vain puhelemaan meille tulemisesta, ilman että kutsua on esitetty.

        Lähimmä tuota paikalliset käytöstavat omaavat ihmiset, lähinnä ystävät ja sukulaiset esim. kysyvät etukäteen olisiko mahdollista saada majapaikkaa tai tavata tuolloin ja tuolloin, onko ok ja onko ketään paikalla ja aiheutuuko vaivaa jne.

        Eiköhän suurin osa tapauksista ole että joku kutsutaan käymään ja silloin on jäänyt mainitsematta että paikalla on myös tällaisia ja tällaisia eläimiä.

        Tai jos joku pistäytyy ex tempore, mikä nykyaikana on entistä harvinaisempaa mitä nuoremmista puhutaan koska kännykät, hän on tullut tapaamaan ihmisiä, ei niinkään "hakeutumaan koirien läheisyyteen".

        Jos joku vain kutsuu itsensä käymään ja alkaa määräilemään mitä perheen koirille tehdään kyseessä olisi lyhyin vierailu ikinä. Sitä ei oikein huomaisikaan.

        Muissa tapauksessa on yleensä löydettävissä erilaisia kompromissejä tilanteiden mukaan.

        Ihmiset reagoivat pelkoonsa eri tavoin, ihan taistele tai pakene -mallin mukaan. Välttelevän ja aran ihmisen reaktio on helpompi tulkita peloksi kuin koiraa tönivän ja sille irvistelevän ihmisen reaktio. Ap tuskin saisi koiranvihauskommenttejaan, jos hänen reaktionsa olisivat yksiselitteisesti pelkoa ilmaisevia.

        Kommentissa johon vastasin koiranomistajat tuomittiin ihmisryhmänä itsekkäiksi ja väitettiin jokaisen koira koirapelkoinen -kohtaamisen olevan koiraihmisen vika. Irrationaalista.

        Koko keskusteluhan käsittelee tilannetta, jossa koirapelkoinen vierailee pelostaan kertomatta koirataloudessa... samoin pelkästä näköhavainnoista kauhistuvia ulkonaliikkujia on vaikea olla "pelottelematta" ja ylemmän kommentin mukaan tämä yleisissä tiloissa liikkuminen koiran kanssa on myös paheksuttavaa. Saattaisihan joku nähdä vilauksen koirasta ihan vahingossa ja säikähtää.

        Meilläpäin vieraat ovat niitä, jotka vierailevat. Oli kyseessä hyvä ystävä tai vakuutuskauppias.

        Jaa-a, kenenköhän on velvollisuus ilmoittaa koira-asiasta... sen joka pelkää vai sen joka omistaa? Itse olisin samoilla linjoilla kuin nuo omasta allergiasta/keliakiakastaan kertovat. Viimeistään siinä vaiheessa kun eteisessä on yksi ei-toivottu vierailija, olisi ok kertoa rehdisti ja nimenomaan pelko-sanaa käyttäen siitä, miksei toivo lemmikkiä läheisyyteensä.


      • fhiikku
        olenvähänerimieltä kirjoitti:

        Ihmiset reagoivat pelkoonsa eri tavoin, ihan taistele tai pakene -mallin mukaan. Välttelevän ja aran ihmisen reaktio on helpompi tulkita peloksi kuin koiraa tönivän ja sille irvistelevän ihmisen reaktio. Ap tuskin saisi koiranvihauskommenttejaan, jos hänen reaktionsa olisivat yksiselitteisesti pelkoa ilmaisevia.

        Kommentissa johon vastasin koiranomistajat tuomittiin ihmisryhmänä itsekkäiksi ja väitettiin jokaisen koira koirapelkoinen -kohtaamisen olevan koiraihmisen vika. Irrationaalista.

        Koko keskusteluhan käsittelee tilannetta, jossa koirapelkoinen vierailee pelostaan kertomatta koirataloudessa... samoin pelkästä näköhavainnoista kauhistuvia ulkonaliikkujia on vaikea olla "pelottelematta" ja ylemmän kommentin mukaan tämä yleisissä tiloissa liikkuminen koiran kanssa on myös paheksuttavaa. Saattaisihan joku nähdä vilauksen koirasta ihan vahingossa ja säikähtää.

        Meilläpäin vieraat ovat niitä, jotka vierailevat. Oli kyseessä hyvä ystävä tai vakuutuskauppias.

        Jaa-a, kenenköhän on velvollisuus ilmoittaa koira-asiasta... sen joka pelkää vai sen joka omistaa? Itse olisin samoilla linjoilla kuin nuo omasta allergiasta/keliakiakastaan kertovat. Viimeistään siinä vaiheessa kun eteisessä on yksi ei-toivottu vierailija, olisi ok kertoa rehdisti ja nimenomaan pelko-sanaa käyttäen siitä, miksei toivo lemmikkiä läheisyyteensä.

        Taistele ja pakene ovat mallin kaksi ääripäätä.

        Väitätkö että aloittaja, tai kuka tahansa muu käy irvistelemään ja tönimään koiraa sitä pelätessään? Oikeasti? Tuon ymmärtäisin reaktiona lähinnä jos koira, etenkin iso koira heittäytyy päälle heti tavatessaan. Etenkin töniminen kun vaatii kosketusetäisyyden.

        Mutta koirathan (myös teidän jos teillä niitä on) varmasti on koulutettu niin, etteivät ne automaattisesti heittäydy vieraiden, etenkin ei-tuttujen vieraiden päälle tuolla tavoin, onhan?

        Yleensä lähtökohtana koirien kanssa toimiessa pidetään, että vieraat ihmiset (etenkin lapset) eivät vain syöksy tuntemattomien koirien päälle ilman että omistajalta kysytään lupa, koska omistaja tietää miten koira tuollaiseen suhtautuu, kaikki koirat eivät moisesta pidä ja saattavat reagoida huonosti.

        Tämän täysin saman olettaisi myös koiranomistajien päästä olevan se oletusmalli. Että se oma koira ei vain törmäile tuntemattomien ihmisten päälle ilman että siihen on annettu lupaa omistajan, eli laumanjohtajan puolelta.

        Se miksi AP saa vihauskommentteja on todennäköisimmin pääosin koska ihmiset haluvat vetää johtopäätöksen että hän niitä vihaa. Täysin samaa teet itsekin ja juuri kirjoitit sen auki tuohon ylle.

        Missään aloittaja tai kommentti johon vastasit, ei ilmaissut että he tekisivät mitään kuvailemasi kaltaista, mutta omakin olettamuksesi näyttää olevan että tietenkin he irvistelevät ja tönivät koiria tms., koska mikään muu ei voi olla syynä...

        AINOA syy voi olla jossain mitä vain HE tekevät.

        Että tyyppi menee jonnekin vieraisille ja seuraavaksi hän onkin ahdistanut perheen koiran nurkkaan ja tönii sitä? Tätäkö oikeasti tarkoitit? Vai ehkä niin että hän alkaa eteisessä näytellä hampaitaan ja murista ja kävellä koiraa kohti?

        Jos ihmiset haluaisivat käydä dialogia ja varmistua asiasta, he kysyisivät, teetkö ehkä jotain joka voi reaktion aiheuttaa, ehkä tällaista, tällaista tai tällaista - he eivät vain vetäisi hätiköityjä johtopäätöksiä ja esittäisi syytöksiä koiravihasta kyselemättä lisätietoja ja tekemässä niitä kuuluisia omia päätelmiään vaikka tönimisistä puutteellisen tiedon pohjalta.

        Tässähän meillä on esimerkkitapaus miksi aloittajan kaltainen ihminen saa kuulla olevansa eläimenvihaaja - syy on sama miksi sinäkin keksit tarinoita irvistelyistä ja tönimisistä koska tokihan jokainen joka ei koirista pidä niitä tökkii ja niille irvistelee.


      • Älätyönnäsanojasuuhun
        fhiikku kirjoitti:

        Taistele ja pakene ovat mallin kaksi ääripäätä.

        Väitätkö että aloittaja, tai kuka tahansa muu käy irvistelemään ja tönimään koiraa sitä pelätessään? Oikeasti? Tuon ymmärtäisin reaktiona lähinnä jos koira, etenkin iso koira heittäytyy päälle heti tavatessaan. Etenkin töniminen kun vaatii kosketusetäisyyden.

        Mutta koirathan (myös teidän jos teillä niitä on) varmasti on koulutettu niin, etteivät ne automaattisesti heittäydy vieraiden, etenkin ei-tuttujen vieraiden päälle tuolla tavoin, onhan?

        Yleensä lähtökohtana koirien kanssa toimiessa pidetään, että vieraat ihmiset (etenkin lapset) eivät vain syöksy tuntemattomien koirien päälle ilman että omistajalta kysytään lupa, koska omistaja tietää miten koira tuollaiseen suhtautuu, kaikki koirat eivät moisesta pidä ja saattavat reagoida huonosti.

        Tämän täysin saman olettaisi myös koiranomistajien päästä olevan se oletusmalli. Että se oma koira ei vain törmäile tuntemattomien ihmisten päälle ilman että siihen on annettu lupaa omistajan, eli laumanjohtajan puolelta.

        Se miksi AP saa vihauskommentteja on todennäköisimmin pääosin koska ihmiset haluvat vetää johtopäätöksen että hän niitä vihaa. Täysin samaa teet itsekin ja juuri kirjoitit sen auki tuohon ylle.

        Missään aloittaja tai kommentti johon vastasit, ei ilmaissut että he tekisivät mitään kuvailemasi kaltaista, mutta omakin olettamuksesi näyttää olevan että tietenkin he irvistelevät ja tönivät koiria tms., koska mikään muu ei voi olla syynä...

        AINOA syy voi olla jossain mitä vain HE tekevät.

        Että tyyppi menee jonnekin vieraisille ja seuraavaksi hän onkin ahdistanut perheen koiran nurkkaan ja tönii sitä? Tätäkö oikeasti tarkoitit? Vai ehkä niin että hän alkaa eteisessä näytellä hampaitaan ja murista ja kävellä koiraa kohti?

        Jos ihmiset haluaisivat käydä dialogia ja varmistua asiasta, he kysyisivät, teetkö ehkä jotain joka voi reaktion aiheuttaa, ehkä tällaista, tällaista tai tällaista - he eivät vain vetäisi hätiköityjä johtopäätöksiä ja esittäisi syytöksiä koiravihasta kyselemättä lisätietoja ja tekemässä niitä kuuluisia omia päätelmiään vaikka tönimisistä puutteellisen tiedon pohjalta.

        Tässähän meillä on esimerkkitapaus miksi aloittajan kaltainen ihminen saa kuulla olevansa eläimenvihaaja - syy on sama miksi sinäkin keksit tarinoita irvistelyistä ja tönimisistä koska tokihan jokainen joka ei koirista pidä niitä tökkii ja niille irvistelee.

        Missä kohdin väitin että koirapelkoinen alkaa ahdistella koiraa?

        Puhumme tilanteesta, jossa koiran läsnäolo saa aikaan ihmisessä reaktion, jota ei voi tulkita yksiselitteisesti peloksi.

        Ymmärrä konteksti tai lopeta draamailu.


      • fhiikku

        "Välttelevän ja aran ihmisen reaktio on helpompi tulkita peloksi kuin koiraa tönivän ja sille irvistelevän ihmisen reaktio. "

        Jota seurasi kohta:

        "Ap tuskin saisi koiranvihauskommenttejaan, jos hänen reaktionsa olisivat yksiselitteisesti pelkoa ilmaisevia."

        Yllä ovat vaihtoehdot jotka itse ladoit pöytään, ja jota minä käytin esimerkkinä. Draaman ainekset tulivat ihan sinun puolestasi, vai kerrotko seuraavaksi ettet noita itse kirjoittanut?

        Kerrotko myös mistä APn tekstistä löytyvät kohdat jossa selviää että hänen reaktionsa menevät tönimistä ja irvistelyä päinkään? Osannet maalata ja liittää tekstinkohdan vastaavalla tavalla oman vastauksesi liitteeksi, kuten minä tein yllä sinun tesktisi suhteen. Voin kyllä tarvittaessa neuvoa miten moinen onnistuu.


      • Älätyönnäsanojasuuhun
        fhiikku kirjoitti:

        "Välttelevän ja aran ihmisen reaktio on helpompi tulkita peloksi kuin koiraa tönivän ja sille irvistelevän ihmisen reaktio. "

        Jota seurasi kohta:

        "Ap tuskin saisi koiranvihauskommenttejaan, jos hänen reaktionsa olisivat yksiselitteisesti pelkoa ilmaisevia."

        Yllä ovat vaihtoehdot jotka itse ladoit pöytään, ja jota minä käytin esimerkkinä. Draaman ainekset tulivat ihan sinun puolestasi, vai kerrotko seuraavaksi ettet noita itse kirjoittanut?

        Kerrotko myös mistä APn tekstistä löytyvät kohdat jossa selviää että hänen reaktionsa menevät tönimistä ja irvistelyä päinkään? Osannet maalata ja liittää tekstinkohdan vastaavalla tavalla oman vastauksesi liitteeksi, kuten minä tein yllä sinun tesktisi suhteen. Voin kyllä tarvittaessa neuvoa miten moinen onnistuu.

        Et näemmä kykene hillitsemään omia maalailujasi, joten avaampa lisää:

        * töniminen esimerkiksi siten, että naulakolla takkia naulakkoon laitettaessa tuupataan koiraa pohkeella/polvella kauemmas tai sohvalla istuessa työnnetään koira kuonosta kauemmas
        * irvistely esimerkiksi näiden semilievien reaktioiden ohessa suun mutristeluna, kulmien kurtisteluna tms reaktiona.
        * kaikki muu mulkoilu jne., joita ei voi tulkita pelkästään peloksi; jos ihminen on ARKA eli väistää koiraa, on selkeästi ahdistunut tai esimerkiksi pälyilee koiraa koko ajan, on tämä pelkoreaktio itsestään selvä verrattuna tilanteeseen, jossa koirapelkoinen reagoi omaa tilaansa varjelemalla.
        * en edelleenkään puhu koirien kimppuun hyökkäävistä herra hydeistä
        * Ap:n reaktiot on tulkittu inhoksi tai vihaksi

        Olenko missään kohdin väittänyt ap:n irvistelevän ja tönivän? Sanoin, että kanssaihmisten on vaikea tulkita pelkoa jos se ei ilmene nimenomaan pelokkuutena. Koiran pois tuuppiminen ja nenän nyrpistely, irvistely tai mitä itse ikinä teetkään esim pahaa hajua tai jotain iljettävää aistiessasi ei ole yksiselitteisesti peloksi tulkittavissa. Tällöin VOI syntyä virhekäsitys siitä, että käytöksen taustalla olisi inho tai viha.

        Tiivistän: Jos kokee koirien läsnäolon epämiellyttävänä, niin omaa sielunmaisemaansa kannattaa valottaa sanallisesti. Ihmisen elekieli ei ole niin yksiselitteistä kuin olisi ehkä toivottavaa. Pelkoreaktion taistele-tai-pakene-skaalassa vain pakene-puoliskon sanattomat viestit ovat yksiselitteisiä. Arastelu, välttely (kauhusta huutaminen ja alempana esitelty pylvääseen karkaaminen...) jne ovat yksiselitteisiä reaktioita, skaalan toisen puoliskon reaktiot eivät.


      • tviikku
        Älätyönnäsanojasuuhun kirjoitti:

        Et näemmä kykene hillitsemään omia maalailujasi, joten avaampa lisää:

        * töniminen esimerkiksi siten, että naulakolla takkia naulakkoon laitettaessa tuupataan koiraa pohkeella/polvella kauemmas tai sohvalla istuessa työnnetään koira kuonosta kauemmas
        * irvistely esimerkiksi näiden semilievien reaktioiden ohessa suun mutristeluna, kulmien kurtisteluna tms reaktiona.
        * kaikki muu mulkoilu jne., joita ei voi tulkita pelkästään peloksi; jos ihminen on ARKA eli väistää koiraa, on selkeästi ahdistunut tai esimerkiksi pälyilee koiraa koko ajan, on tämä pelkoreaktio itsestään selvä verrattuna tilanteeseen, jossa koirapelkoinen reagoi omaa tilaansa varjelemalla.
        * en edelleenkään puhu koirien kimppuun hyökkäävistä herra hydeistä
        * Ap:n reaktiot on tulkittu inhoksi tai vihaksi

        Olenko missään kohdin väittänyt ap:n irvistelevän ja tönivän? Sanoin, että kanssaihmisten on vaikea tulkita pelkoa jos se ei ilmene nimenomaan pelokkuutena. Koiran pois tuuppiminen ja nenän nyrpistely, irvistely tai mitä itse ikinä teetkään esim pahaa hajua tai jotain iljettävää aistiessasi ei ole yksiselitteisesti peloksi tulkittavissa. Tällöin VOI syntyä virhekäsitys siitä, että käytöksen taustalla olisi inho tai viha.

        Tiivistän: Jos kokee koirien läsnäolon epämiellyttävänä, niin omaa sielunmaisemaansa kannattaa valottaa sanallisesti. Ihmisen elekieli ei ole niin yksiselitteistä kuin olisi ehkä toivottavaa. Pelkoreaktion taistele-tai-pakene-skaalassa vain pakene-puoliskon sanattomat viestit ovat yksiselitteisiä. Arastelu, välttely (kauhusta huutaminen ja alempana esitelty pylvääseen karkaaminen...) jne ovat yksiselitteisiä reaktioita, skaalan toisen puoliskon reaktiot eivät.

        Jep, minä en kykene hillitsemään, koska pyrin käsittelemään asioita kuten ne on minulle kerrottu, en siten kuin ne oman pääni sisälle itselleni kerron, näköjään toisin kuin sinä. Se on syy miksi olen sinua pyytänyt esittämään todisteet väitteillesi, sekä "maalailemaan".

        Loit jälleen pääsi sisällä lisää skenaarioita siitä mikä voidaan tulkita vihaksi tai inhoksi, jospa nyt viimeinkin palaisit tähän todellisuuteen ja näyttäisit MISSÄ on se kohta mistä voimme tietää APn mutristelevan, työntävän koiran kuonoa, tuuppivan sitä sivuun polvalla jne. jne. mitä ikinä voitkaan päässäsi keksiä hänen tehneen?

        Minä voin taas hieman maalailla, tässä on suora lainaus APn tekstistä, joka käsittelee asiaa:


        "Itse pelkään tosi paljon mutta aina kun menee koiratalouteen niin siellä ollaan että 'vähän hyppii mutta kyllä sitten kun tutustuu'. Ei tehdä mitään, ollaan vaan.

        Sitten kun joskus sanon että en pidä koirista niin olen saman tien eläintenvihaaja ja kaikkee muuta... "


        Tuon perusteella sinä sitten päättelet että hän mutristelee, tuuppii, tönii polvella, nyrpistelee nenäänsä ja mitä ikinä vielä mielikuvituksessasi keksitkin hänen tehneen.

        Oletko harkinnut uraa ajatustenlukijana tai henkilönä joka näkee asioita vaikkei ollut itse paikalla? Mm. jokunen valtio/tiedustelupalvelu varmasti maksaisi melkoisia summia moiselle osaajalle.

        Ja nyt palaan pointtiini, eli toistan itseäni. Juuri sinun kaltaisesi mielikuvittelijat ovat syy yksi suuri syy miksi hän saa kuulla olevansa koirien vihaaja/inhoaja. Ei siksi että hän olisi, vaan juuri samasta syystä mistä sinä jälleen KEKSIT itsellesi uusia tekosyitä miksi hänen täytyy saada kyseinen leima.

        Sinä olisit voinut asiaa AP:ltä kysyä - teetkö ehkä jotain muuta mikä aiheuttaa moisen reaktion sinua kohtaan aiheuttaa? - mutta ei. Sinä mieluummin kehittelet omassa päässäsi oikeutuksen syytöksille ja sen jälkeen automaattisesti tuomitset APn syylliseksi, koska tietenkin hän mutristelee jne.

        Kai muuten tajuat sellaisen pienen yksityskohdan, että vaikka lähtisimme olettamuksesta että olisit täysin oikeassa, että AP mutristelisi tai työntäisi koiraa pois jne., niin mitähän se kertoo sellaisista ihmisistä , joiden ENSIMMÄINEN päätelmä ja syytös moisesta radikaalista kulmien mutristelusta yms. käytöksestä on että henkilön täytyy VIHATA eläimiä?

        Eli tehdä täysi ääritulkinta henkilön suhtautumisesta tuollaisen perusteella. Ja moinen on sinusta ilmeisesti sitten täysin normaalia ja hyväksyttävää? Eli jos näkisin sinun katsovan vaikka vauvaa ja samalla nyrpistävän nenääsi ja ehkä siirtävän tätä hieman kauemmaksi esim. koska nenääsi leijailee imelä vaipan tuoksu, niin tuon perusteella minun olisi täysin hyväksyttävää olettaa että sinä vihaat ja inhoat lapsia/ihmisiä?

        Koska hei, jos ihminen irvistää tai nyrpistää tms. jollekin, hänen sydämessään täytyy asua vain viha ja inho.


    • jalmarii

      Kaikkea jaksa lukea mutta sanon vaan että koirapelkoinen pelkää koiria niin paljon että menee lukkoon ja vapisee. Nämä koiran omistajat jotka yrittävät puolustaa että ei tämä mitään, ovat ajattelemattomia, empatiakyvyttömiä, muita huomiomattomia.

      Ei ne monet pitbullit ym. jotka ovat purreet lapsia, omistajiaan, ohikulkijoita ole olleet vihaisia, eikä agressiivisia, omistajiensa mielestä. Kuitenkin purreet vereslihalle ja naaman tohjoksi.

      Koirat ei sovi kaupunkiin, ehkä jonnekin esikaupunkialueelle, paras paikka on maaseutu missä ne saa touhuta ja harrastaa lajille tyypillistä käyttäytymistä. Ei koirasta saa ikinä mitään tunteellista kulkijaa, se on eläin ja voi käyttäytyä raivoisasti.

      • Koiraisa

        "Ei koirasta saa ikinä mitään tunteellista kulkijaa, se on eläin ja voi käyttäytyä raivoisasti."

        On hyvä muistaa, että ihminenkin on eläin ja voi käyttäytyä todella raivoisasti. Ihmiset ovat keskimäärin paljon vaarallisempia. Koirilta myös löytyy tunteiden kirjo, niin kuin muustakin eläinkunnasta, niitä pitää kohdella hyvin, jolloin niistä ei ole mitään vaaraa ympäristölle.


      • Eneppo
        Koiraisa kirjoitti:

        "Ei koirasta saa ikinä mitään tunteellista kulkijaa, se on eläin ja voi käyttäytyä raivoisasti."

        On hyvä muistaa, että ihminenkin on eläin ja voi käyttäytyä todella raivoisasti. Ihmiset ovat keskimäärin paljon vaarallisempia. Koirilta myös löytyy tunteiden kirjo, niin kuin muustakin eläinkunnasta, niitä pitää kohdella hyvin, jolloin niistä ei ole mitään vaaraa ympäristölle.

        Koska ihmiset ovat älykkäämpiä, ne voivat olla myös vaarallisempia.

        Kuinkas niihin raivoikkaisiin ihmisiin täällä yleensä suhtaudutaan? Pyritään rauhoittelemaan ja/tai kutsutaan virkavalta paikalle joka hoitaa rauhoittelun tai vie rauhoittumaan.

        Pahimmat tapaukset on ainakin vielä joskus pyritty eristämään myös yhteiskunnasta vähintään joksikin aikaa. Eli eiköhän me aika hyvin jo muisteta, että ihmiset voivat aiheuttaa ongelmia. Meillä on kokonainen oikeus/rikos/rangaistuslaitos lähinnä tuota ajatellen, meinasitko että pääsi unohtumaan?

        Tajunnet myös että " niitä pitää kohdella hyvin, jolloin niistä ei ole mitään vaaraa ympäristölle" tuo koskee niin ihmisiä, kuin eläimiäkin, ja toisaalta taas ei aivan kaikissa tapauksissa. Eläimillä voi olla vakavia käytöshäiriöitä kuten ihmisilläkin.

        Suurin osa eläinten aiheuttamista ongelmista johtuukin omistajista, jotka eivät osaa tai tajua reagoida tai tehdä oikeita ratkaisuja jos selviää että eläimellä on ongelmia.

        Turhan usein on kuullut että ei se ole ennen mitään tehnyt ja noissa tapausissa usein joko valehdellaan tai vähättelään ja piilottellaan sen toimintaa, tai omistaja vain ei osaa lukea tai hallita omaa lemmikkiään, jolloin voi olla parempi että lemmikki otetaan pois moiselta omistajalta ja katsotaan sitten tilanteen mukaan mitä sille tehdään.


      • Koiraisa
        Eneppo kirjoitti:

        Koska ihmiset ovat älykkäämpiä, ne voivat olla myös vaarallisempia.

        Kuinkas niihin raivoikkaisiin ihmisiin täällä yleensä suhtaudutaan? Pyritään rauhoittelemaan ja/tai kutsutaan virkavalta paikalle joka hoitaa rauhoittelun tai vie rauhoittumaan.

        Pahimmat tapaukset on ainakin vielä joskus pyritty eristämään myös yhteiskunnasta vähintään joksikin aikaa. Eli eiköhän me aika hyvin jo muisteta, että ihmiset voivat aiheuttaa ongelmia. Meillä on kokonainen oikeus/rikos/rangaistuslaitos lähinnä tuota ajatellen, meinasitko että pääsi unohtumaan?

        Tajunnet myös että " niitä pitää kohdella hyvin, jolloin niistä ei ole mitään vaaraa ympäristölle" tuo koskee niin ihmisiä, kuin eläimiäkin, ja toisaalta taas ei aivan kaikissa tapauksissa. Eläimillä voi olla vakavia käytöshäiriöitä kuten ihmisilläkin.

        Suurin osa eläinten aiheuttamista ongelmista johtuukin omistajista, jotka eivät osaa tai tajua reagoida tai tehdä oikeita ratkaisuja jos selviää että eläimellä on ongelmia.

        Turhan usein on kuullut että ei se ole ennen mitään tehnyt ja noissa tapausissa usein joko valehdellaan tai vähättelään ja piilottellaan sen toimintaa, tai omistaja vain ei osaa lukea tai hallita omaa lemmikkiään, jolloin voi olla parempi että lemmikki otetaan pois moiselta omistajalta ja katsotaan sitten tilanteen mukaan mitä sille tehdään.

        Tajunnen, en ole tyhmä. Hyvin arvattu! Olisit kysyttäessä saanut saman selonteon itseltänikin. Tosin uskon, että yksilön "vaarallisuus" nähdään useammin virheellisesti synnynnäisenä käytöshäiriönä kuin virheellisesti huonon kohtelun seurauksena.


    • nirsknarsk

      Onneksi en tunne ketään joka pelkäisi koiria. Kuulostavat vaikeilta ihmisiltä.

      • narinaanarinaa

        Onneksi en tunne ainuttakaan kaltaistasi koiranomistajaa. Kuulostat vaikealta ihmiseltä.


      • valitettavasti

        voi, voi kunpa tietäisit miten vaikea. Kaikki kiertävät kaukaa:(


    • carambaa

      taidat ola just näitä itsekkäitä toopeja, jotka ei välitä muusta kuin omasta nokastaan.

    • ylläkövaiei

      voipi olla tai sitten ei.

    • HurttaA

      "Ei se tee mitään"! -on paljon käytetty lause. Sitten se kuitenkin tulee nuuhkimaan ja muutenkin liian lähelle! Koiraihmisten mielestä, se on "ei se tee mitään"-oloa.
      Mulla oli iso sussari ja mun silmäni aukaisi yks koiranpelkääjä. Senjälkeen, kun tuli vieraita tai tuttuja, joista tiesin tai jotka ilmaisi, että pelkäävät (kilttiä hurttaa, joka ei tee mitään!), pidin koirimuksen kiinni tai pistin todella toiseen tilaan.
      Mielestäni koiran omistajan vastuulla on myös se, että kaikkia ei vain kiinnosta kiltitkään hurtat. Silloin pitää toimia noiden kanssaihmisten ehdoilla.

    • Huomioidaantoisiamme

      Hei sinä vaan. Ymmärrän hyvin tuntemuksesi, koska itsekin tunsin vastenmielisyyttä koiria kohtaan, ennen kuin hankin omani. Omani myötä opin kuinka sympaattisia ja ystävällisiä olentoja koirat ovat, enkä juurikaan pelkää enää koiria. Pelko ja vastenmielisyys liittyvät usein toisiinsa tavalla tai toisella.

      Minusta oli todella vastenmielistä mennä kyläpaikkoihin, jossa isot koirat pyörivät ympärillä. Ihmiset eivät todella ymmärtäneet. Toisaalta ymmärrän nyt jossain määrin myös tätä ymmärtämättömyyttä, koska omistaja varmaan usein kokee koiransa olevan vilpittömän ystävällinen ja pelkoa on silloin vaikea ymmärtää. Hyvä olisi ihmisten kuitenkin aina kunnioittaa toisten ihmisten pelkoja ja rajoitteita, vaikkei niitä aina ymmärtäisikään.

      • esfdggxxxrd

        .... kunhan niistä kerrotaan. Edelleenkään koiranomistajaa ei voi syyttää siitä, ettei hän ole ajatustenlukija...


    • Gymhirmu

      Olen joskus itse pelännyt isoja koiria, joiden katse on tuima ja laskelmoiva mutta nykyään yritän tutustua eläimeen, itse eläimen aloitteesta, kannattaa yrittää voittaa pelkonsa.

    • mekkk

      Itse en koiria pelkää mutta omaa koiraa en ota koskaan koska aikani ei riitä koiran kasvattamiseen kun on muitakin harastuksia ja joska ilta 2-4 tuntia koiran ulkoilutusta ja koulutusta niin ei kiinosta. LApsuudessa noin 10v naapurin koira juoksi aina fillarin rinnalle ja yritti ottaa housunlakseesta kiinni ja loppui kun kerran potkasin sitä suoraan kuonoon ja koira teki muutaman voltin kerien ja sen jälkeen ei tullut 10m lähemmäksi kun pyöräilin ohitse. Johtui siitä kun ei ruvettu heti pennusta lähtien kouluttmaan ja isompana ei osattu kouluttaa ja lopulta jäi auton alle ja se siitä. Kissat paljon helpompia kotieläimia mutta kun niisät aika jättää niin meille ei tule yhtään murheenkryyniä.

    • Koirapelko aiheuttaa varmaan myös yhteiskunnallisia menoja. Minusta kaikilla isomman koiran tai taistelukoiran omistajalla pitäisi olla koulutus koiran pitämiseen ja virallinen lupa, samalla tavalla kuin on esim. aseenkantolupa. Jos jotain sattuu niin koiran omistaja on helppo saattaa vastuuseen.

      • Vaaralliset.koirat.pois

        Ja samanlainen taustojen tarkistus kuin asetta hankkiville, eli ei mitään Kennelliiton "Näin tienaat verovapaasti siittämällä koiria"- höpöhöpö hauvanhoitokursseja, vaan vähintään rikosrekisterin tarkistus, eläinsuojeluilmoitukset, ja lääkärintodistus; ei masennusta tai muita mielenterveysongelmia.


    • pelkoaiheuttaa

      Pahinta voi olla että, eläin vaistoaa ihmisen pelon ja saattaa luonnostaan reagoida siihen...arvatkaapas miten? Jos ette tiiä ottakee selkoo..
      Pelkäävän ja pelottavan on kuiteski jokatapauksessa joka hetki oltava varuillaan siihen jos...?
      Ja turha kenenkää "taitavien" isäntien ja emäntien emäntien tulla mulle selitteen
      miks se puree kun ei se koskaan ennen yleensä ?
      Ainakaan jälkeenpäin viisastelemaan.

      • pelkääihanrauhassa

        Harhaiselta vaikutat, jos noihin hönöilyihis usko.Ne jotka tietää koirista, tietää, että sinä et tiedä XD


    • Miksikö

      Aloittajan tarvitsee tuppautua kylään, jossa on koira tai koiria? En minäkään käy paikoissa, joissa on kännisiä. Luulisi aloittajan valitsevan kyläpaikat joissa ei ole koiria, eikä vinkua netissä.

      • niintuotajotta

        No onneksi sinä sentään ensin kysyit miksi aloittaja on moisiin paikkoihin joutunut? Vai aloititko vain netissä vinkumisen ennen kuin kyselit yksityiskohtia?

        Että onko kutsuttuna, mutta ei ole mainittu että paikalla on eläimiä vai johtuuko tuppautuminen esim. työstä, johon kuuluu käydä ihmisten kotona, erilaisia huolto- tai sosiaali tms. jne. juttuja. Esim. erilaiset sosiaaliatyöntekijät tekevät kotikäyntejä, toimivat esim. lastenhoito/vahtiapuna tietyissä tilanteissa.

        Vai löysimmekö me aloittajasta ehkä viimein sen patologisen koteihintuppautujan joka livahtaa sisään kun ovea ei ole muistettu sulkea ja lukita ja alkaa vain valittaa kaikesta?


    • koirako

      Vai on koiran omistajat vaikeita ... kokeilkaapa huviksenne KISSAn omistajia. Vaimon päälle kävi lapsena joku päästään vialla oleva kissa ja jalassa vieläkin kunnon raatelujäljet.

      Aiemmassa talossa jossa asuttiin pidettiin kissat vapaana, koitettiin sanoa asiasta ja paskat siitä mitään välitetty, kissat tuli avoimista ikkunoista sisään MUIDEN asuntoihin, ei välitetty mitään, eihän se kissa pahaa tee, kerran meilläkin löydettiin kissa sängyltä, mutta eihän se kissa mitään tee.

      Serkun lapsi pelkää koiria, joten meillä jos koira matkassa ja samoille syntymäpäiville osutaan, koira ei mene lähellekkään lasta, joka haluaa koiraa rapsutelle etc, tulee koiran luokse.

      Sama tilanne KAIKISSA koirallisissa tuttava perheissä, koiraa ei lukita minnekään, se pysyy KOULUTETTUNA siellä minne se on käsketty ja tulee kutsuttaessa, tai jos kukaan ei ole vieraista pelkäävä/allerginen, silloin koira kulkee vapaasti.

      Mutta samaa ei todellakaan voi sanoa kissasta, sehän menee minne haluaa, milloin haluaa ja tekee juuri mitä haluaa. Ja ne omistajat kun eivät välitä.

      Älä pelkää sitä koiraa, pelkää sitä typerää ihmistä joka ei ole kouluttanut sitä, enemmistö koiran puremisista on ihmisistä lähtöisin, joko omistajasta joka ei välitä kouluttaa tai esim lapsesta jonka vanhemmat ei välitä kouluttaa ja kiljuen juostaan koiraa päin kädet sivuilla villisti heiluen, tälläisissä tapauksissa syy ei ole koiran, ei koira voi tuossa tajuta, että se korkea kirkuva ääni ja käsiä uhkaavasti heiluttava lapsi haluaa silittää, koira esim tuossa tuntee olonsa uhattuna.

      Mutta niin, pelko koiria kohtaan TULEE ILMAISTA, ei voi olettaa kaikkien tietävän vihaatko, pelkäätkö vai inhoatko koiria.

      Asiasta kertominen auttaa huomattavasti, vaikka tässäkin väitetään muuta, koiranomistajat ovat huomioonottavia jos vain kertoo, että pelkää.

      • maahisnen

        "Asiasta kertominen auttaa huomattavasti, vaikka tässäkin väitetään muuta, koiranomistajat ovat huomioonottavia jos vain kertoo, että pelkää."

        Kun täältäkin lukee joidenkin oletettavasti koiranomistajien kommentteja, niin huomaa että ei se nyt aivan noin mene. Esim. kun joku sanoo pelkäävänsä koiria vastakommentti on että miksi vihaat koiria? Eli kuten muissakin asioissa, koiranomistajienkin joukosta löytyy kaikenlaista vipeltäjää.

        Mutta aina paree jos tosiaan ilmaisee että koirien kanssa on ongelmia.


    • eilähelle

      itsellä myös järjetön koirapelko ja ärsyttää, kun ihmiset sanovat, että ei se mitään tee. En halua joutua edes ajattelemaan minkään tekemisen mahdollisuutta. Olisi kiva, jos koirienomistajat todella ymmärtäisivät, mitä se sana "pelko" tarkoittaa. Itse voin alkaa huutaa suoraan huutoa, jos joudun samaan tilaan koiran kanssa.

    • Tarinani

      Itse nuorena aloin pelkäämään koiria katsottuani elokuvan jossa koirat raatelivat lapsia. Aloin pelkäämään jopa perheemme koiraa, joka ennen oli ylin ystäväni.

      Pelko vaan paheni ja kerrankin kiipesin pikkukoiraa karkuun tikapuille vaikka koura oli yli 20:n metrin päässä. En käynyt missään missä koiria oli. Kerran koira kävi päälle vaikka vain seisoin paikallani, aisti vissiin pelkoni.

      Pelko on helpottanut, kun olen niihin tuttavieni avustuksella alkanut pikkuhiljaa tutustumaan. Parhaiten pelosta on opettanut pois se, kun on seurannut pennun kasvua. Eli aluksi ne koirat voi pitää poissa vieraiden aikana, mutta kannattaa ehdottaa myös sitä, että niihin voisi vähän kerrassaan totutella.

      Vieläkään en vieraisiin koiriin luota, mutta se ei enää ole maailmanloppu jos joutuu kohtaamaan. Tsemppiä koirapelkoisille

      • congrats

        Täytyy onnitella. Noin voimakkaan pelon yli pääseminen on vaatinut sitkeyttä. Kaikkiin pelkoihin eivät tosimaailman koiranomistajat vaikuttaa.


    • MrJuha82outolintu

      Jos koira on isokokoinen, sitä ei pidä pitää irti, jos kylään tulee vieraita eikä voi perustella sillä, että ei se pure, mutta kun iso koira kyseessä, niin aina arvaamaton ja vaarallinen.
      Koiraa ei muutenkaan saa pitää aina vapaana, vaikka aika monet tekee niin, että päästää irti lieasta.

      Eniten pelkään saksanpaimenkoiria.
      Mun naapuri suhtautuu koiriin vihamielisesti eli tappaa, jos mahdollista.
      Ite en pysty tappamaan, koska rakastan eläimiä.

      • monttuun_lähtee

        Voi tulla kokeilemaan naapurisi onneaan niin mun kuin koirani suhteen.


    • Kokemusta.koirista

      Sinun pitää vaan oppia tuntemaan koiran käyttäytymistä niin pelot vähenee. Koira yleensä hyppii vain ilosta ja on leikkisä kun näkee ihmisen ja rauhoittuu kun tutustuu. Varo vain murisevaa ja varuillaan olevaa koiraa, vieraan ei pidä tuijottaa koiraa silmiin. Katso sivuun kun rapsutat varovasti alkuun, pian olet koiran kanssa ystävä ja omatkin pelkosi ja inhosi vähenee. Yleensä ne eivät ole vihaisia vaan ihmisiin tottuneita ja samalla tavalla kuin itse vierastat vieraita ihmisiä, koiratkin vierastaa alkuun. Eläin vaistoaa pelkosi ja voi käyttäytyä sen mukaisesti. Irvistelevä koirakaan ei välttämättä ole vihainen vaan voi nauraa. Koiralla sekin voi näyttää irvistykseltä koska se näyttää hampaansa eikä voi nauruaan muuten osoittaa. Näet muusta koiran käyttäytymisestä onko se vihainen vai innoissaan seurastasi jos näyttää hampaitaan.

    • eläimellistä

      Hyvin usein ihmiset peittävät avoimen koirainhonsa sanomalla että pelkäävät koiria. Kaikki pelot voi voittaa ja, jos oikeasti pitää eläimistä/koirista niin tarttuvat ongelmaan. Koira pelko on niin helposti käsiteltävissä. Pahinta ovat aikuiset jotka tartuttavat pelon / inhon lapsiin omalla esimerkillään aivan turhaan. Annetaan lasten itse valita mistä pitää ja lapsia tulisi kannustaa tutustumaan luontoon ja eläimiin. Kaikkia eläimiä tulee kunnioittaa ja ymmärtää, sillä kilttikin koira on kuitenkin eläin.

      • MrJuha82outolintu

        Ei pidä paikkaansa.
        Jos koira on vihainen, koira on vihainen.
        Jos koira arvaamaton, koira on arvaamaton.
        Älä puhu nonsensea kiitos.
        Hyvää sulle kuitenki toivotan.
        Mutta älä viitsi valehdella.
        Se ei oo mukavaa se valehtelu.
        Rehellisyys maan perii.


      • eläimellistä

        Hei oletkohan Sinä ihan terve ? Teksteistä päätelläen et ole.


    • Sivustaseurannut

      Henkilö joka pelkää koiria, pelkää niin pieniä kuin isojakin koiria. Ja se pelko lamauttaa ihmisen.
      Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että hän joka pelkää koiria on todella kauhuissaan joutuessaan koiran lähelle. Usein pelkääjä sanoo inhoavansa koiria peittääkseen sen pelkonsa, onhan se jotenkin muka noloa kertoa pelkäävänsä vaikkapa pikkuruista chihuahuaa.
      Ja pelkääjät: kertokaa suoraan koiranomistajalle pelostanne, kyllä suurin osa ymmärtää ja käyttäytyy sen mukaan.

      • yönsudetratsastaa

        Se onkin sitten vaikeampi tapaus kun ihminen on pelkoaggre. Suosittelen, että eka juotat vähän viiniä ja juttelet mukavia. Kerrot että koirat ovat muualla. Kun tunnelma on leppoinen sanot käyväsi vessassa, mutta avaatkin oven ja koira tulee iloisesti tervehtimään vierasta. Sitten sanot, että katopas kun kaveri unohtuikin kotiin. Näin saadaan toinen yllätettyä ja hyvä kokemus. Vähän niin kuin Putin yritti auttaa koirakammoista Angela Merkeliä kun tämä oli valtiovierailulla. Jälkeenpäin ystäväsi kertoo tarinaa innoissaan kuinka uskalsi kohdata koiran ja ihan kiva kokemus oli.


      • ymmärtäväkoirakko
        yönsudetratsastaa kirjoitti:

        Se onkin sitten vaikeampi tapaus kun ihminen on pelkoaggre. Suosittelen, että eka juotat vähän viiniä ja juttelet mukavia. Kerrot että koirat ovat muualla. Kun tunnelma on leppoinen sanot käyväsi vessassa, mutta avaatkin oven ja koira tulee iloisesti tervehtimään vierasta. Sitten sanot, että katopas kun kaveri unohtuikin kotiin. Näin saadaan toinen yllätettyä ja hyvä kokemus. Vähän niin kuin Putin yritti auttaa koirakammoista Angela Merkeliä kun tämä oli valtiovierailulla. Jälkeenpäin ystäväsi kertoo tarinaa innoissaan kuinka uskalsi kohdata koiran ja ihan kiva kokemus oli.

        Älä trollaa vakavasta asiasta


      • eiyksioikoista

        Pelkoja on kyllä useampaa eri tasoa pienestä arkuudesta ihan vainoharhaisuuteen asti.


    • MrJuha82outolintu

      Perusteluksi ei riitä se, että pelkää koiraa, niin koira tarrautuu kiinni käteen, sillä eihän kissakaan tarraudu kiinni käteen, jos joku pelkää kissaa.
      Mutta koira on koira.
      Se ottaa kiinni, jos ihminen pelkää sitä.
      Koira on mielestäni arvaamaton eläin.
      Mun veljeni koira mukamas kiltti, mutta kun isäni hieman pelkäsi sitä, niin johan koira oli kiinni kädessä.
      VEljeni antoi sille sapiskaa.
      Ei noin.
      Kyllä vika on koirassa, jos se tarttuu kiinni käteen.
      Ei ihmistä tossa tilanteessa pidä syyttää =0
      HUOH zzzzzzzzzzzz.

      • einiinsimppeliä

        Paitsi että tuossa tapauksessa todennäköisesti voi. Ei isääsi, vaan sitä veljeäsi.

        Koirat on tarkoitus kouluttaa jos sellainen otetaan ja useimmat niistä oppivatkin kaikenlaista, temppujakin ja se ettei ihmisistä vain napata kiinni ole edes erityinen temppu.

        Ja mitähän tuo käytännössä tarkoitti, että "antoi sille sapiskaa"?

        On olemassa käytösongelmaisia koiria kuten ihmisiäkin, mutta aika monessa tapauksessa koirien kohdalla se vika löytyy sieltä omistajasta.

        Aivan kuten melko jännästi sama näkyy myös ihmisten kohdalla kun esim. vaikka erilaisten rikollisten lapsuutta aletaan käymään läpi.

        Esim. norjan massamurhaahan Breivikin kohdalla on paljastunut että hänen äitinsä olisi ollut mieleltään sairas ja ilmeisesti eräässä vaiheessa aikoinaan oli useampien asiantuntijoiden mukaan jopa suositeltu että pikku Breivik olisi otettu huostaan ettei hänelle tulisi myöhempiä ongelmia, mutta ilmeisesti oli sitten päädytty toiseen lopputulokseen...


    • tässätotuus

      Maailmaa eikä armeijaa voi rakentaa pelkureiden varaan. Pelkurit ovat vähä-älyisiä, huumorintajuttomia, tosiasioiden vääristelijöitä, katalia pettureita, käpykaartilaisia, matuja, huonoja matematikassa ja kielissä.... siis geneettista roskaa, joilta suvunjatkaminen pitää estää. KASTRAATIO PELKUREILLE!

    • marsplaneetalleko

      Saksan Hitleriäkin puri Bouvier- rotuinen koira ja tästä suivaantuneena yritti hävittää koko rodun. Tässä taas Israelin pääministerin koira on purrut oman puolueen poikiaan aivan hiljattain. http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1449722715974.html On nämä maailmankirjat menneet sekaisin näiden johtajien takia.

    • Typerää_käytöstä

      Minua koira puri lapsena mutta silti en koiria alkanut pelkäämään.
      Mulla on ollut jo kaksi koiraa ja tulee aina olemaankin koiria.

      Kyllä ihmisellä on päässä vikaa jos koiria vihaa tai pelkää jonkun vastoinkäymisen takia,entäs jos saat grillijonossa turpiin niin inhoatko sen jälkeen grillejä ja ihmisiä?

      • hehehshheheheheh

        Loistavaa! Selvitit jalostutarkastuksen. Siitä vaan lisääntymään.


      • Sanopa_muuta

        Onneksi olkoon. Todistit juuri että sinä et ole kaikki ihmiset ja kaikki ihmiset eivät ole sinä. Eri ihmiset reagoivat eri asioihin eri tavalla aivan kuten jännästi muuten eläimetkin.


        Oletko sattunut huomaamaan sellaisen pienen yksityiskohdan kun olet koiriasia ja ehkä ihmisäkin tarkkaillut että kaikki ovat vähän erilaisia ja ajattelevat ja jopa suhtautuvat asioihin eri tavoin.

        Se että sinä et ole reagoinnut johonkin asiaan jollain tavalla ei tarkoita etteikö joku muu ole voinut ja vaikka olisikin, se ei automaattisesti tarkoita että toisella olisi "päässä vikaa".


    • näinMaalaisjärjellä

      No kyllä minä voisin koirani laittaa toiseen huoneeseen, jos tulee koiria pelkääviä vieraita. Laitanhan koirani toiseen huoneeseen, jos tulee koiravieraita, joiden kanssa ei karvakuonoilla oikein yhteiselo tunnu sointuvan.

      Mutta ihmettelen kyllä, miksi joku menee kylään sellaiseen paikkaan, jossa pelkää? Pelkääpä sitten koiraa, tai isäntää tai käärmettä, hämähäkkiä mitä vaan. En itse menisi itseäni kiusaamaan, jos pelkäisin - vallankin, jos isäntä on sitä mieltä, että minä en koiraani toiseen huoneeseen laita, kyllähän isännälle on ihan moittimatta tämäkin ratkaisu mahdollinen.

      Itse en koskaan laske edes pieniä koiriani vieraiden lähelle ulkoillessakaan, vaikka ovat kilttejä, mutta toiset vaan pelkää. Ymmärrettävä on heitäkin. Mutta miksi itse kiusaa itseään menemällä kylään koiratalouteen? Kysyisin varmasti, jos pelkäisi, ja kertoisin, että tavataanpa meillä tai kahvilassa tai missä vaan muualla missä ei ole koiria. Järki käteen ja ostoksille, eiku kyläilemään tai johonki, missä ei pelkää!

    • Koirakortti

      Pidän koirista mutta en koiran omistajista,varsinkin nainen,lapsi ja koira joka on irti. Sit kun ystävälliseti sanoo voitko pitää koiraasi kiinni niin voi hyvää päivää mitä kielenkäyttöä sieltä naisen suusta tulee kaikki kirosanat. Sit on toinen ryhmä nuo vempulat pelokkaat kriminaalit jotka kulkee Rottweilerin,Dobermannin,Schäfferin tai Pittbullin kanssa molemmat sekaisin kuin seinäkellot.Ajokortti pakko on, koiran omistajille pakollinen KOIRAKORTTI.

      • hallinnassaparantamista

        Mulla on itellä koira, ollut aina, ja iso, hallinnassa oleva sellainen.
        Mutta, silti olen sitä mieltä, ettei olis kyllä paha.Jos olis koiran kanssa joku ns,hallintakoe.
        Eli testattisi että omistaja kykenis kaikissa eri tilanteissa hallitsee sen koiransa.Esim, jos juoksee joku ohi, pyöräilee joku koiran ohi, mopoilee, lapset leikkii/potkii palloa, tulee vieras koira vastaan, kissa tai jänis juoksee vierestä jne.Jos jotain hallinta ongelmaa on niin koulutukseen, niin että se on oltava hallinnassa.Kuonokoppaa vaikka päähän, jos näyttää että on vaaraksi muille ihmisille, tai koirille.Ja varsinkin silloin, jos omistaja ei pysty pitelemään, ja että koira lähtee hihnoineen käsistä.
        Nykyään on paljon taluttajia, jotka menee koiran perässä, eivät pysy itse vaikuttamaan mitenkään koiran tekemisiin.Jos koira haluaa vieraan ihmisen luo, niin se vetää omistajan sinne, jos se haluaa antaa vieraalle koiralle selkään, omistaja raahautuu sen perässä sinne joko kaatuneena tai haparoiden kävellen jne.

        Eli aika kädettömiä omistajia on paljon, ja heillä, on yleensä justiin ne vahvat suuret koirat.Yleensä palvelurotuisia tai leveäsuisia koiria tai sellaisia sekoituksina, joilla on kyllä voimaa viedä omistajiaan.Pienen koiran omistajat sentään saa pidettyä ne haukkuvat koirat hallinnassaan, joten niistä ei ole ollut sillälailla haittaa.Pelokkaammat omistajat jopa kantavat koiransa sylissään ohi, ja se on minusta ihan ok, jos joku haluaa sen niin tehdä.Ehei se minua kiinnosta, eikä minun koiraa, että onko se rähisevä fifi maassa, tai sylissä sen pienen ohituksen hetken.On kyllä niin montaa tapausta nähty, ja monen laisia ohitus suorituksia, tai ripeitä metsään raahaamis menoja että XD
        Tämä on tietysti vaan mun mielipide, ja havainnot on meidän kaupungista, muutamasta muusta kaupungista, lenkkipoluilta ympäri suomea ja monista koiratapahtumista.


      • Virvir

        Kommentti koirakorttiin: SaudiArabiassa nainenkin on koruketjussa. Ei ole kiroamassa kaduilla. Sillä pitää olla oma autonkuljettaja muuten ei pääse ulos kotoaan. Saastaisia koiria ei ole - haram haram... Tosi huoleton yhteiskunta :)


    • järjestätoisin

      Eihän sun oo mikään pakko mennä koiraperheeseen kyllään.Käske heitä teille, ilman koiraansa.Tai tapaatte kauppassa, shoppailemassa, uimahallilla, kuntosalilla jne

    • koirakammonen

      kuullostaa tutulta, jätän sellaset kyläilypaikat väliin jossa on koira, jos eivät suostu siihen että koira on kiinni tai toisessa huoneessa pari tuntia. Pelkään isoja koiria etenkin susikoiria, dobermannia ja rotwaileria

    • koirakammonen

      täsmennän vielä että en vihaa koiria ja itsellänikin on ollut koiria.

      • Koiranomistaja

        Puhe ei ole siitä, etteikö koiria saisi pelätä... Vaan siitä, että pelostaan kannattaa kertoa, jotta kanssaihmisten voivat ottaa sen huomioon. Palstatrollit ja muut drama queenit ovat sitten asia erikseen :)


    • 256757

      Ymmärrän pelkojanne. Itse olen päättänyt kohdata pelkoni ja siedättyä vaikka olen sähköallerginen. Eipä ole helppoa kirjoitella kaikenmaailman sähkölaitteilla, mutta en voi maailmaakaan muuttaa. Yritän välttää kännyköitä ja sähkömagneettisia aaltoja sillä niistä menee kuuppa ihan sekaisin ja paha olo iskee. Kerron aina vieraille, että sulkevat kaikki mahdolliset sähkölaitteet kun menen vierailulle. Kunniottavat toivettani ja sytyttävät kynttilät. Näin joulun aikaan tekivät niin ihan mielelläänkin. Siitä iso kiitos heille.

      • Jalaa

        Hah haa. Et si höperömpää juttua keksinyt? Teille foliohatuille on olemassa ihan omat palstansa, nyt vaan viesti on täysin väärässä paikassa.


    • Doggydog

      Henk.koht. pelkäsin koiria lapsena TODELLA paljon, ilman mitään selkeää syytä. Sain kuulla syyn vasta aikuisena: olin lapsena sisareni kanssa jossain tapahtumassa ja sen paikan pihalla koira tönäsi minut kumoon. Itse en ko. välikohtausta muista vieläkään. Mitään sen kummempaa ei ilmeisesti tapahtunut, mutta tämä trauma sai minut inhomaan esim. hyppiviä koiria.
      Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka pelkäävät koiria, syynä voi olla joku unohtunut muisto tms.

      Itse olen päässyt yli koirapelostani, vaikka siinä menikin monta vuotta.
      Meillä on 2 koiraa ja joskus tulee lenkillä vastaan ihmisiä jotka aivan selvästi pelkäävät koiriamme. Itse en päästä koiria sellaisen ihmisen lähellekään. Tai välillä käy kylässä joku joka pelkää. Koirat ovat silloinkin paikalla, mutta vahdin niitä enkä päästä ko. ihmisen lähelle.

      Ketään ei voi pakottaa ja koiria pelkäävät henkilön korvissa lausahdus "ei se mitään tee" ei todellakaan auta yhtään.
      Koirathan vaistoavat ihmisen pelon hienhajusta, vaikka kuinka yrität peittää pelkosi niin kroppasi "pettää" sinut.
      Fiksu koiranomistaja ottaa kaikki huomioon eikä naureskele toisten "älyttömälle" pelolle.

      • oiuytgfghjkl

        Päällehyppivä koira, on kyllä kaikkea muuta kun mukava.Se kertoo kouluttamattomuudesta, koira alistaa ihmisiä mielensä mukaan, päälle hyppimällä.


    • Tätä koirapelkoa on helppo verrata vaikka korkeanpaikan pelkoon. Korkeanpaikanpelko on aika kauhea, jos saattuu sellaisen ominaisuuden omistamaan, ei voi mennä korkeisiin paikkoihin, vaikka satavarmasti on tiedossa, ettei sieltä putoa, tai ei muutakaan varaa ole. Samoin se on koirapelkoiselle, sillä erotuksella, että vaikka koirapelkoiselle sanotaan, ettei se koira mitään tee, se voi kaikesta huolimatta jotain tehdä, kerta se on ensimmäinen ja näin on ollut monastikin, kun lukee lehdistä noiden "kilttien" koirien tekosia...

    • mäpelkäänjapaljon

      En jaksanut kaikkia vastauksia lukea mutta kyllä, mä pelkään koiria. En ole niihin tottunut, enkä osaa niiden kanssa olla. Koiraihmiset sanoo, että koira on perheenjäsen. Mutta annatteko muka omien lapsienne riehua miten sattuu kun teillä on vieraita käymässä? Ettekö laita heille minkäänlaisia rajoja ja odota hyvää käytöstä vieraiden aikana? Ihan varmasti lapsia käskette mutta koira saa riehua miten sattuu.
      Hirvittävää mennä käymään kodissa, jossa koira on se, joka määrää tahdin. Kuolaa ja karvoja joka paikassa. Koira lojuu sohvalla ja hyppii vieraita vasten, nuolee naamaa yms. Yökkiä minusta. Eikä omistajilla ole mitään halua käskeä koiraa olemaan rauhallinen kun se on perheenjäsen. Lapsille kyllä järjestys löytyy mutta ei koiralla.
      Mä en inhoa eläimiä mutta koiria pelkään. Ja eniten pelkään koiranomistajia, jotka ei osaa kouluttaa koiraansa. Ja jotka ei ymmärrä, että joku voi niitä pelätä. Ottakaa koiran omistajat huomioon myös muut ihmiset. Niinhän mekin, jotka koiria pelkäämme, yritämme ymmärtää teitä.

    • JefdsHsdfdgsfgfds

      Eräs apinatyttö pelkäsi koiria. Luuli, että puree, muttaa sitten hoksasi, että koira on ajatteleva ja sosiaalinen olento, eikä esim. joku ampiainen.

    • pukinparasystävä

      Menin Joulupukiksi taloon, jossa ulko-ovella odotti kaksi isoa koiraa isännän kanssa pukkia. Koirat ei tykänneet Joulupukista ollenkaan, joten Pukki pyysi viemään koirat vierailun ajaksi pihalla olevaan tarhaan tai laittamaan erihuoneeseen, siksi aikaa kun pukki on vieraillut ja lapset saaneet lahjansa. Tämä ei sopinut, vaan isäntä vaimon säestämänä totesi että koirat kuuluvat perheeseen ja ovat samassa tilassa muun perheen kanssa. Ikävä tilannehan siitä tuli, kun Pukki ei kuitenkaan vakuuttunut turvallisuudestaan. Tilanteessa ei saatu tiukasta aikataulusta johtuen yksimielisyyttä, joten Pukilta jäi lahjat siinä perheessä lapsille jakamatta, kuten myös palkkio jäi saamatta. Ensivuonna Pukki viisaampana ottaa asian koira-asian puheeksi jo tilausvaiheessa.

    • kolutustärkeää

      Hauska aihe.Mulla on suuri koira.Ketään ei ole sanonut pelkäävänsä sitä, siis ne jotka on sen nähneet.Kerran meille tuli nainen lapsineen hakemaan jotain lasten tarvikkeita, ihan ilmotuksen johdosta.Meillä koira ei mene vieraiden luo, ellei pyydetä rapsutettavaksi.Koira on siis lutuinen ja rauhallinen, ei jaksa hötkyillä vieraista.Olipa naisen ja lasten ilme hyvä kun huomasivat että siinä se vaan makoilee kuin matto.Eivät olleet nähneet koskaan niin isoa koiraa, ja nainen sanoi ettei se ole pelottavakaan, kun se on niin rauhallinen.No lapset halus silitellä, ja olivatkin meillä jonkun aikaa koiraa ihmettelemässä.Toinen lapsi sanoi että kertoo kaverilleen, isompi koira kun niillä kuulemma.Mutta siis, ymmärrän jos joku pelkää.Silloin on parasta pitää koira niin, ettei pelkääjä koe olevansa vaarassa.Parasta onkin opettaa koira niin, ettei se mene vieraan luo ilman lupaa.Silloin kun koira on hallinnassa, eikä lepäilevä koira uhkaa vierasta, on kaikilla mukavampaa.Pahimpia ovat haukkuvat ja päälle hyppivät koirat, sellaiseen kyläpaikkaan on kurja mennä, vaikka pitäisikin koirista.En itse pidä huonokäytöksisistä riehuvista kouluttamattomista koirista joita eivät omistajat saa koulutettua.

      • todellaon

        Siinäpä se tärkein tulikin. Koira käyttäytyy hyvin ja rauhallisesti, niin siitä tulee hyvää palautetta, vaikka se olisi sitten isokokoinenkin.

        Itse en ole koiranomistaja tahi koiria ole koskaan pelännyt, mutta on selvää että jos menee jonnekin jossa vieraat koirat ovat päälle ryntäämässä, niin ei siitä itsekään erityisemmin nauti. Tilanne toki muuttuu jos karvaturreihin ensin tutustuu ja sen jälkeen niillä on lupa vähän peuhatakin.

        Aivan samalla tavalla suhtaudun ihmisiin jotka ryntäävät vieraan koiran päälle lupia kysymättä tai päästävät lapsensa sen tekemän sitä ensin tiedustelematta että miten koira suhtautuu jos sitä silitetään.

        Täysin samaa vastavuoroisuutta oletan molempien osapuolten, niin koiran omistajien kuin veiraidenkin noudattavan.


    • tonttukuuntelee

      Tässä kun on lueskellut näitä juttuja niin paras vaihtoehto taitaa olla iso leikkikoira jota saa rutistaa niin paljon kuin haluaa, eikä liiku tai ääntele vaikka mitä tekisi. Kaikki kelpaa vaikka antaisi monoa kylkeen tai hampaita vilauttelisi. Sen voi laittaa kaappiin kun vieraita tulee jotka sitä pelkää. Ei ole eroahdistusta. Ei kuolaa ja sohva ei ole karvoissa. Sille voi jakaa kaikki ilot suruineen, varmasti kuuntelee. Pukkikin saisi jakaa lahjat rauhassa eikä isännän tarvitsisi kuunnella lasten kitinää tai keksiä tekosyitä kun ei tullut pukki kylään. Sitä ei tarvitse myöskään ulkoiluttaa tulipalopakkasilla. Valmis paketti ilman työtä. Sitähän monet tuntuu nykyään haluavan. Hyvän joululahjan.

      • todellaon

        Tai jospa paras vaihtoehto olisi koulutettu koira, joka tottelee sitä laumanjohtajaa?

        Kaikki elävän koiran hyvät puolet ja minimaalisesti huonoja, miltäs kuulostaisi? Ei tarvitse överiäärilaitaan tontunkaan vetää.


    • Miksihän

      Onpas tämä aihe aiheuttanut keskustelua!!! Koirapelko on yleistä ja on vakavasti otettava. Itselläni on kaksi ns. sanottua ongelmakoiraa, jotka ovat tulleet minulle silloin kun ongelmat ovat kasvaneet jo niin suuriksi, että koirien kanssa ei ole enää pärjätty. Miksi näistä koirista oli tullut ongelmakoiria?

      Kun tilannetta lähdettiin selvittäämään oli toisessa perheessä koirapelkoa, joka ilman muuta heijastui koiran käytökseen. Koirapelko pitää ottaa vakavasti. Lenkkeilessäkin tapaa ihmisiä, jotka tulevat koiran kanssa vastaan ja heillä saattaa olla vieraita koiria kohtaan koirapelkoa, joten tässä kohtiin, ei ohittaminen aina onnistu ihan mallikkaasti.

      Koirapelkoisen ihmisen otan aina huomioon ja jos kylään tulee henkilö, jolla on koirapelkoa siirrän koirat eri tiloihin. Kenenkään pelkotiloja ei pidä vähätellä, koska se ei ainakaan paranna tilannetta. Samaa koskee myös koiria, joilla on myös pelkotiloja ja niitäkään ei pidä, eikä saa vähätellä. Olkaa siis vastuuntuntoisia koiranomistajia ja älkää vähetelkö asioita. Vähättely on välinpitämättömyyttä!

      • kunnioitusAjaO

        Ei tässä olekaan kyse pelon vähättelystä vaan siitä, että pelostaan pitää lähtökohtaisesti kertoa... Eli OMAA PELKOAAN EI SAA VÄHÄTELLÄ myöskään. Jos itse vähättelee omaa suhteutumistaan vaikka koiriin niin turha syyttää koiranomistajaa, jos hän USKOO vierastaan... ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita...


    • eläintenkäyttäytyminen

      Koira haistaa pelon ja voi reagoida siihen mijooniavuosia vanhalla primitiivisellä koiran aivoin hänen sutena ollessa ohjelmoidulla tavalla jolloin se puolustautuu
      henkensä edestä pelohormoonin haj..tuoksua erittävään ihmisolentoon.
      Joten ei ole ollenkaan turvallista kenenkään ihmisen esiintyä pelokkaana
      koiran edessä vaikka se olisi kuinka huoletonta pelottomalle.
      Ja juuri mitään eläintä ei kannata alkaa tuijotella suoraan silmiin ainakaan pelokkainilmein se voidaan kokea uhkaavaksieleeksi jota vastaan puolustaudutaan henkensäkaupalla.
      Eläinhän ei ajattele aivansiten kuin ihminen kuvittelee.

      • normikoiranpitäjä

        Ei kenenkään normaali koira käyttäydy yleensä edes pelokkaan isäntäväen kanssa aina normaalisti jos vaistoaa jotain pahaa ja outoa olevan tekeillä.
        Siinä on aina riski et koira reagoi ennentekemättömällä tavalla.


      • Väärätulkinta
        normikoiranpitäjä kirjoitti:

        Ei kenenkään normaali koira käyttäydy yleensä edes pelokkaan isäntäväen kanssa aina normaalisti jos vaistoaa jotain pahaa ja outoa olevan tekeillä.
        Siinä on aina riski et koira reagoi ennentekemättömällä tavalla.

        Normaali koira huolestuu ihmisen pelätessä... Toki koirapelkoinen tulkitsee pää alhaalla lähestyvän, mielistelevästi luimistelevan koiran rauhoittavat eleetkin uhkaavina. Varsinkin kun mielistelevä koira pyrkii aina lähelle, mieluusti myös naamaa nuolemaan... Ellei ole muuhun koulutettu tai luonteeltaan pidättyväinen.


    • miinus25onkylmä

      Pelko ja jännitys ovat tunteita jotka kumpuavat siitä kun ei ymmärrä jotain eikä osata olla tilanteessa muullakaan tavalla. Ei enää kyetä rationaaliseen ajatteluun kun tunne vie niin vahvasti mukanaan. Jos joku kyläilijä pelkää koiria niin siitä kannattaa aina kertoa rehellisesti. Pelolla voidaan myös hallita toisia ja ohjata toisia. Näin toimitaan mm. eläinmaailmassa ja ikävä kyllä ihmismaailmassa myös. Sen takia monet peittelevät pelkoaan ja jännitystään koska se viestittää heikkoutta. Näiden käytös voi sitten olla moninaista, joka näkyy erilaisina jälkitiloina mutta alta paistaa aina alkuperäinen tunnetila jonka vahvempi yksilö huomaa. Koiraa pelkääville, olkaa rehellisiä itsellenne älkääkä peitelkö pelkoanne sillä se näkyy kokeneen silmään jo kilometrin päähän. Aina voi kiertää, vaihtaa paikkaa julkisisissa, pyytää laittaa koira toiseen tilaan jne. Koiraihmisille, älkää hyväksikäyttäkö toisten pelkotiloja ja jännitystä saadaksenne jotain mielihyvää itsellenne siitä. Monille se oma koira voi olla maailman napa, mutta pitää muistaa että kaikki eivät ole eläneet koirien kanssa ja heillä on vain median välittämä kuva niistä. Ei ymmärretä koirien maailmaa, että monet koirat voivat olla myös saalistajia, suojelijoita, vartijoita, oppaita ns. työkaluja melkeinpä jo luonnostaan. Koulutus auttaa kovasti hallintaan, mutta vietit pysyvät pääkopan sisällä eikä niitä kannata liikaa lähteä kaivamaan liikaa esille ellei tehdä ns. Käyttökoiraa. Itse näen koirassa aina ensimmäisenä luonteen ja sen jälkeen viettikäyttäytymisen. Eli oppikaa tuntemaan koiranne paremmin. Näin monet koiranomistajatkin jotka arkailee omien koirien kanssa saavat mukavampia kokemuksia. Kaikki voittavat tässä tilanteessa. Pelkurit näkevät parempikäytöksisen koiran ja omistaja hymyilee enemmän kun koira käyttäytyy paremmin.

    • poiuytrtyj

      Ihmiset on vaan niin vitun tyhmiä, itsellä on koiria ja jos joku sanoo että pelkää niin en anna mennä edes lähelle siis koiran ei kaikkien tarvii tykätä koirista en mäkään tykkää kaikista ihmisistä, mutta aika harvoin meillä käy ihmisiä jotka ei tykkää eläimistä, ei ihmisistä voi ruveta vihaamaan jos ei tykkää samoista asioista,ei siitä tarvii tehdä mitään numeroa ettäjoku ei tykkää jostain.

    • 8014

      Mielestäni koko keskustelu kuuluu ihmisten terapia-palstalle, missä voi keskustella fobioistaan. Tämä on koira-palsta.

    • Arrivaaa

      Kaikki koirapelkoiset mexico cityyn missä koirat ovat vapaana kaduilla. Sieltä voi sitten loikata jenkkeihin, jos nachot ja tequila ei maita.

    • pöllöjäkoiraihmisiä

      Vitun tyhmät koira omistajat,varsinkin naiset jotka ei edes osaa niitä hoitaa 2 min. ulkoilu ja silloinkin koira irti. Nimimerkillä Koirakortti täydet pisteet.

    • pedropalvelija
      • chiliänaamaN

        Oho, miten on mahdollista että vahvat rodut elävät keskenään sovussa aivan toistensa iholla ja vain muutama ihminen ohjaa koiria. On kyllä vahvoja rotuja schäffer, akita, isoja molosseja ja paljon koiria kaupunkialueella. Kaikkea sitä vanhat silmät näkee.


      • tulvaaodotellessa

        Siinähän on melkein kaikki rodut edustettuna. Enää puuttuu vielä Nooan arkki niin tulevaisuus on taattu tasapainoisine yksilöineen.


      • suruasilmissänään

        Koirat näyttää alistetuilta, surullisilta.Hyskyjä rykelmä puussa kiinni.
        Kaiken kaikkiaan surullinen näky.Onneksi, ei näytetty mitä koirille on tuota ennen tehty, jotta niiden elämän ilo on sammunut.


    • ihmisten_ehdoilla

      Sano koiran omistajalle, että voisiko hän laittaa koiran pois siksi aikaa kun sinä olet heillä. Minun sisko pelkää kissojani ja sanoo aina, että laittaisitko ne pois. Ei eläimen omistaja siitä voi loukkaantua, hän on kuienkin vastuussa lemmikistään.

      Ja kyllä lemmikin omistaja huomaa kuka pelkää kyseistä eläintä. Koira hyppii koska haluaa tutustua ihmiseen, eikä se osaa pähkäillä, että pelkääkö ihminen häntä. Kissa taas katsoo, että jos ihminen istuu hiljaa paikallaan, niin sinne voikin sitten mennä kaveeraamaan. Jos joku puhuu kovalla äänellä ja huitoo ja selittää, niin kissa lähtee muualle, kun kokee sellaisen ihmisen epäluotettavaksi.

    • fjgk

      Minulla on koiria ja ne ovat perheenjäseniä ja kotimme on niiden koti.Jos se vierailulle tulevaa häiritsee niin sitten ei tule vierailulle.Sitten tapaamme jossain muualla.Itsekkään en erityisemmin välitä riehuvista pienistä lapsista mutta mutta ei tulisi mieleenikään toivoa että heidät suljettaisiin vaikkapa toiseen huoneeseen kun MINÄ saavun kahvilla käymään.Siinäpähän sitten riehuvat,huutavat ja kuolaavat,se on heidän kotinsa.Itse pelkään pakolaismiehiä,onneksi kellään tutulla ei kotonaan ole sellaisia :D

    • HulvatonRakki

      Minä pelkään koiria. Pelko saa aikaan taistele tai pakene reaktion. Siksi kun koira tulee liian lähelle, voin tulla agressiiviseksi. Sanon kyllä koiran omistajille etten minä pure, mutta mistä sitä loppuen lopuksi tietää. Miettikää kahdesti ennen kuin annatte fifin haistella persettäni.

    • koirakäytös

      Kyllä se kertoo jotain jos koira ei tiedä miten vieraat kohdataan oikein. Siihen taitoon ei kuulu ryntäily ja ja hyppiminen vasten. Vaan kohtelias käy haistamassa ja sitte sovitulle paikalle huoneessa. Vaikka sitte oman väen kanssa saiski pöntöillä enempi. Ja jos sosiaalistaminen on niin Persellään ettei muu auta ko hetkittäinen laumasta erotus auta niin sitte tehdään se. Lauman säänöt pitää opettaa. Ja jos yksi tapa ei toimi sitte ettitään toinen. Joskus sen pitää olla kovempi ja varmempi tyyliltä että asia menee perille. Koira on laumanjäsen mutta se ei ole ihminen (se ei ole söpö disney pehmolelu ihmisaivoilla ja ajatuksilla ja toiveilla. Se on koira). Sen pitää tietää laumanjohtajan tahto. Ihmiset pilatkoon toisensa vapaa kasvatuksella ja lapset. Mutta säästäkää eläimet siltä.

    • Todellisuuttako

      Eikö se ole muka vähäteltävää jos tuttava tietää koiransa tavat ja tyyppi vaan pelkää. Me kaikki pelkäämme vaikka öisiä katuja mutta minkäs teet vaikka monet pelot ovat perustellumpia. Emmekä voi poistaa kaikkia muita epämieluisia kohteita. Jotenkin haiskahtaa ottaa kohteeksi viaton luontokappale, jos siinä on takana kuiteskin jotain vihaa? Toimisiko joku terapia?

    • gvkbkgkb

      Hypnoosi auttaa koira pelkoon. Oma kokemus. Oli vaikea liikkua missään.
      Joskus kaksi rotweileriä kävi metsässä kimppuun, olivat irti. Jälkeenpäin selvis ettei ollut ensi kerta. Tästä tuli pelot.

    • koiraanen

      Voi hyvänen aika! Meillä ei ole yhtään koirapelkoista ystävää mutta aina kun vieraita on tulossa koirat menevät omaan huoneeseensa odottamaan kunnes vieraat ovat kotiutuneet. Juu kyllä meidän koti on koirien koti mutta itse olen talossani ensin asunut ja siellä hallitsee minun sääntöni. Olen koiraihminen henkeen ja vereen mutta itse inhoan hyppiviä ja kohnottavia koiria jotka eivät osaa rauhoittua kun menen ystävilleni kylään siksi meillä koirat menevät suoraan omaan soppiinsa ja pääsevät sieltä kyllä sitten tutustumaan vieraisiin. Muuten saavat talossa mellastaa oman tahtonsa mukaan.

    • Eräs koirapelkoinen huusi jo pitkältä että hänellä on koirapelko, olin rottweilerin kanssa. Ehdotin että jos haluaa tutustua niin tämä korkeintaan nuolasee, tuli ja pyysi pitämään koiran kuonosta niin hän rapsuttaa. Jonkin aikaa rapsutettuaan kysyin saanko päästää kuonosta irti ja sain, niin nuolaisu tuli. Kauheesti kiitteli että edes ehdotin ja ihasteli koiran luonnetta. Siinä oli koira joka oli jokaisen kaveri jos minua ei uhattu, sillon olisi käynyt päälle.
      Minulla oli kaksi rotikkaurosta ja täysin erilaiset luonteeltaan, nuoremman kanssa en olisi edes ehdottanut. Nyt jo molemmat kuolleet.

    • Koirapelkonpeestä

      Minä taas pidän hirveästi koirista, mutta mulla on myös hirveä koirapelko.
      Kakarana vietimme aikaa pihapiirissä, jossa oli arvaamattomaksi, tai vihaiseksi luokiteltuja koiria (Rottweiler, Suursnautseri ja Saksanpaimenkoira). Kaikenlaisia tilanteita pääsi tapahtumaan.
      Aikuisena olen temmeltänyt kaverin rottweilerin kanssa, jolla oli mielettömän hieno luonne, eikä ollut moksiskaan, vaikka olin alussa todella hermostunut. On ihan haaveilua, että koirapelkoinen päästäisi lähellekkään ventovieraan Rottweilerin, vaikka se olisi kuinka kiltti ja kuinka hyvin koulutettu.

    • Kfkj

      Pelkoja on eriasteisia, sinun tapasi ei ole ainoa oikea tapa pelätä...

    • dogfearnomore

      Minäkin olin ennen pahasti koirapelkoinen. Kaikki alkoi siitä kun olin viisi vuotias, kotikerrostalomme pihalla leikkimässä, jonne sitten talossa asuva vanha epäystävällinen mies, joka aina ärisi esim. lapsille, tuli rottweiler koiransa kanssa ja piti sitä hihnasta vapaana. No koira lähti tietysti heti minun luokseni hiekkalaatikkoa päin ja minä pelästyin sitä. Hyppäsin hiekkalaatikosta nopeasti ulos ja juoksin pois, kun en tajunnut ettei koiran edellä kannata juosta. No mitä se koira silloin tekee, lähtee mitä todennäköisimmin juoksemaan perään, niin kuin tämä rottis tekikin. Ja koska en viisi vuotiaana tilannetta ymmärtänyt niin luulin, että se jahtaa minua (vaikka oli varmaan vain kiinnostunut) ja aloin juosta kauemmas. Viisi vuotiaan rinnalla valtavan kokoinen musta koira sen kun jolkotti perässä, eikä mies tehnyt mitään sen estämiseksi. Huusin itkien, että käske se pois tai vastaavaa johon mies vastasi räkäisesti nauraen että se vain leikkii. Pikkutytölle piinaava hetki tuli päätökseen vasta kun isäni tuli hakemaan minua pihalta ja ärjäisi koiralle omistajineen kyllä sen verran tulisesti, että pappa lähti nöyränä pois pihalta enkä joutunut enää koskaan rottweilerin kanssa kohtaamisiin.

      Siitä hetkestä asti pelkäsin henkeni puolesta koirien edessä. En ole koskaan vihannut koiria mutta pelkäsin niitä niin, että olisin voinu pyörtyä, siitä huolimatta että vaikka kuinka olisi joskus tehnyt mieli jotain söpöä koiraa silittää, mutta en yksinkertaisesti vai uskaltanut, pelkäsin niin, että taju meinasi lähteä. Sitä ei voi tai TARVITSE sen perin pohjimmaisesti selittää, jos koiria pelkää, niitä sitten pelkää. Ei sitä käännetä nappulasta pois päältä.

      Itse pääsin koirapelosta yli vasta vuosia myöhemmin kun pikkusiskoni murrosikäisenä sai piintyneen ajatuksen päähänsä, että hänen oli ihan pakko saada koira. Minä koirakammoisena teilasin ajatuksen välittömästi. En keksinyt mitään pahempaa kuin joutua pelkäämään koiraa päivittäin, joka sekunti paikassa jota pidin turvallisena kotina. Äiti sanoi ensin, ettei koiraa tule mutta myöhemmin siskoni vaatimukset olivat kuitenkin äidille arvokkaammat, joten koira hankittiin sitten selkäni takana. Sain kuulla siitä vasta kun sitä oltiin lähdössä hakemaan kennelistä. Jäin kotiin tuskan hiessä odottamaan sitä kotiin saapuvaa painajaista ja yritin keksiä pakokeinoja tilanteesta. Pentu tuli kotiin, rodultaan kilttiäkin kiltimpi ja hellämielinen kultainen noutaja. Kaikki ovat nähneet kultaisen noutajan pentuja ja tietävät kyllä että ne ovat nimensä mukaisia pikkuruisia suloisia pumpulipalloja, mutta luoja, että pelkäsin sitä. Olin suurimman osan alkupäivistä kerta toisensa jälkeen huoneessani ovi kiinni enkä uskaltanut sitä avata kun se jalkapallon kokoinen pumpulipallukka oli heti oven takana heiluttamassa häntää kiinnostuneena tutustumaan minuun. Minäkin halusin tutustua siihen, mutta en pystynyt koska pelkäsin. Kuollakseni. Ajan myötä pelko alkoi hälvetä kun minun oli tilanteen pakottamana pakko nostaa se koira syliin joidenkin viikkojen kuluttua. Siitä lähtien me oltiin sitten jo vähän niin kuin kavereita. Nyt en enää pelkää koiria, siskollakin on niitä jo kaksi.

    • kunnioitan

      sinun pelkoasi, omistan itse 3 koiraa ja luotan kahteen nuorimpaan, mutta vanhin koirista on ollut aina arvaamaton, siksi itse en ole antanut monen ihmisen tutustua koiraani, olen varonnut , ehkä liikaakin, mutta saattaa käydä omistajankin kimppuun, tosin lainausmerkeissä,nuorimmat ovat ihania, mutta en täysin luota heihinkään, koska koira on suden sukua ja väittää kuka tahansa, että voi luottaa niin tiedän, että se ei vrmasti ole totta, aina, vaikka on pienikin koira, niin saa olla varuillaan ja ei liikaa luottaa,,

      • joskoirasihyökkivät

        Et selvästikään osaa kouluttaa koiriasi.


    • tilu_lilu_lei

      Mun isä oli väkivaltainen ja muutoinkin sellainen "päästä pideltävä", kuten kokemusteni mukaan monet pohjanmaalaiset ovat. Hän oli myös vasenkätinen. Olenkin suhtaunut varauksella kaikkiin vasenkätisiin, ja pohjalaisiin.

      Olenkin päättänyt, että ensi kerran kun minut kutsutaan vieraaksi, niin kysyn jo ovella onko vieraitten joukossa vasenkätisiä tai pohjalaisia. Sitten vaadin, että nämä viedään makuuhuoneeseen, ja ovi pannaan kiinni. Jos taas joukossa on vieraita, jotka ovat sekä vasenkätisiä että pohjalaisia, niin nämä viedään saunaan ja laitetaan pönkkä oven taakse! Näin olen suunnitellut! Mulla on siihen oikeus.

    • Kyllä minä pelon ymmärrän. Ja otan huomioon. Jos meille tulee, niin pistän portin taa taikka yläkertaan koirat. Toki sanon, että ei nuot mitään tee, mutta jos se ei auta, niin sitten vaan koirat "pois".
      Se sitten, jos olisisi kyse koirien tai ylipäätään eläinten inhoamisesta, niin enpä laittaisi pois. Tosin enpä usko, että meille sellainen eksyisikään.

      Se, että koiraa huomaa pelon, pitää pitkälti paikkansa. Jotain tutkimustakin on, että pelkäävä ihminen erittää jotain hajua, jonka koira tuntee. Itse uskon, että pitkälti voi olla, että koira lukee myös sen ihmisen eleistä. Ja mitä tarkemmin ihmisiä lukeva koira, niin sen tarkemmin huomaa.
      Tosin se, mitä koira silloin tekee riippuu luonteesta, MUTTA aina viimekädessä koiran saamasta kasvatuksesta. Jos sille on ohjeistettu, mitä saa tehdä ja mitä ei, ja sillä on hyvä suhde omistajaan, niin ei sillä ole tarvetta edes ihmeemmin reagoida.
      Omat koirani ei kiinnitä huomioita, tai lähtevät pois, jos huomaavat, että joku niitä aristaa. Normisti kun kovinkin mielellään huomioita hanuavat, jos tilanne tulee.

      • fthcfthcfthcfth

        Korvat luimussa kyyryssä pelkäävän luokse hiipivä koirani ei todellakaan vaani, vaan mielistelee... Koirassa on vakavasti jotain pielessä, jos sen reaktio pelkoon on _aggressio_. Ei sellainen sovi kuin max venäläisiin vankiloihin vartiokoiraksi. Ei ihmisten sekaan laisinkaan.


    • klgkalgkdgl

      Niin, kyseessä on sinun pelkotilan väheksyntä. Jos et halua päästä pelostasi, ei sitä toiset voi sinulta vaatia. Helpoin on tavata muualla ilman koiria, mikäli omistajat eivät halua siirtää koiraansa muualle vierailun ajaksi. Itse en menisi kylään ollenkaan koiratalouteen, jos koiria pelkäsisin/en pitäisi koirista. Olen linnuille ja kissoille allerginen enkä mene asuntoon/tilaan, jossa on niitä. Itselläni on kaksi koiraa.

    • Anonyymi

      Jep🙄👎🤐

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2377
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      177
      1430
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1178
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1177
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      96
      1127
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1082
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1045
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      987
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      960
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      901
    Aihe