Kromosomimääristä

The-Bible-is-the_Truth

Olisin hyvin kiinnostunut tietämään, onko tiedossa tapausta, jossa eliön kromosomimäärän lisääntyminen olisi todistetusti aiheuttanut sille positiivisia evolutiivisia muutoksia.

Tähän liittyen havainto. Näyttää vahvasti siltä, että eliöiden kromosomimäärät laskevat sitä mukaa, kun mikroevoluutiota tapahtuu. Pari esimerkkiä:

Rotat (42-102 kromosomia) -- Hiirilajit (40-48 kromosomia, madeiranhiiri 22-38 kromosomia)
Gray fox (Basal) 66 kromosomia -- Red Fox (34 kromosomia)

Ja mitä (edes osittainen) kromosomiduplikaatio saa aikaan mm. ihmisessä:

https://spectrumnews.org/news/study-clarifies-link-between-15q-duplication-and-autism/
http://jmg.bmj.com/content/40/5/e62/F1.expansion

Mm. punaviskatsarotan on arveltu saaneen tuplamäärä kromosomeja hybridisaation kautta, mutta tämä on kiistelty spekulaatio. Onko kenelläkään tiedossa todistettua faktaa? Jos näin on, on punaviskatsarotta esimerkki siitä, että kromosomiduplikaatio ei muuta eliötä yhtään mihinkään. Jos ei ole, on punaviskatsarotta esimerkki siitä, että kromomimäärät laskevat sitä mukaa, kun eliö sopeutuu ja lajiutumista tapahtuu. Ja tästähän voi vetää paljonkin johtopäätelmiä.

28

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Olisin hyvin kiinnostunut tietämään, onko tiedossa tapausta, jossa eliön kromosomimäärän lisääntyminen olisi todistetusti aiheuttanut sille positiivisia evolutiivisia muutoksia."

      Malliesimerkki tästä on Hawaiian Silversword alliance, jossa kromosomimäärän lisääntymisen avulla nuo kasvit ovat lajiutuneet kymmeniksi uusiksi kasvilajeiksi ja saannet lukuisia uusia rakenteita ja ominaisuuksia, joiden avulla ne ovat sopeutuneet mitä erilaisimpiin ympäristöihin.





      • itte.piru kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "uusilla rakenteilla"?

        Sitä voit kysyä molochilta.


      • The-Bible-is-the_Truth kirjoitti:

        Sitä voit kysyä molochilta.

        Älä kiertele vaan vastaa kysymykseen.


      • itte.piru kirjoitti:

        Älä kiertele vaan vastaa kysymykseen.

        Miksi minun pitäisi vastata, jos molokki väittää, että kasvit ovat saaneet lisää rakenteita geeniduplikaatioiden kautta? Minä kun en niin väitä. On sulla erikoinen logiikka, itte.piru.


      • The-Bible-is-the_Truth kirjoitti:

        Miksi minun pitäisi vastata, jos molokki väittää, että kasvit ovat saaneet lisää rakenteita geeniduplikaatioiden kautta? Minä kun en niin väitä. On sulla erikoinen logiikka, itte.piru.

        Aloituksessa kysyt:
        "Olisin hyvin kiinnostunut tietämään, onko tiedossa tapausta, jossa eliön kromosomimäärän lisääntyminen olisi todistetusti aiheuttanut sille positiivisia evolutiivisia muutoksia."
        Kun sinulle annetaan selväsanainen vastaus rupeat kiemurtelemaan aivan selvässä asiassa.


      • Raamattu-on-valhe
        kekek-kekek kirjoitti:

        Aloituksessa kysyt:
        "Olisin hyvin kiinnostunut tietämään, onko tiedossa tapausta, jossa eliön kromosomimäärän lisääntyminen olisi todistetusti aiheuttanut sille positiivisia evolutiivisia muutoksia."
        Kun sinulle annetaan selväsanainen vastaus rupeat kiemurtelemaan aivan selvässä asiassa.

        Piippelitruutti on kunnon kreationisti. Kiero kuin korkkiruuvi ja epärehellinen ketku


      • The-Bible-is-the_Truth kirjoitti:

        Miksi minun pitäisi vastata, jos molokki väittää, että kasvit ovat saaneet lisää rakenteita geeniduplikaatioiden kautta? Minä kun en niin väitä. On sulla erikoinen logiikka, itte.piru.

        itte.piru viittasi luultavasti tähän sinun kirjoittamaasi lauseeseen "Tosin uusista rakenteista liittyen polyploidiaan ei ole kyllä juurikaan näyttöä" kysyessään mitä tarkoitat uusilla rakenteilla.


      • The-Bible-is-the_Truth kirjoitti:

        Miksi minun pitäisi vastata, jos molokki väittää, että kasvit ovat saaneet lisää rakenteita geeniduplikaatioiden kautta? Minä kun en niin väitä. On sulla erikoinen logiikka, itte.piru.

        (Päivitetty versio, edellinen lähti vahingossa puolitekoisena.)

        itte.piru viittasi tähän sinun kirjoittamaasi lauseeseen "Tosin uusista rakenteista liittyen polyploidiaan ei ole kyllä juurikaan näyttöä" kysyessään mitä tarkoitat uusilla rakenteilla. Hänhän esitti kysymyksensä e n n e n kuin moloch.horridus oli esittänyt omansa.


    • Erikoista, ettei ole tähäänkään ongelmaan tullut yhtä ainoata esimerkkiä eläinkunnan puolelta. Lisätään tämä siis evoluutioteorian ongelmien listaan.
      - Eläinten kromosomimäärät laskevat adaptoitumisen myötä.

      Ja johtopäätelmä on, että on olemassa (tai ollut olemassa) kantalaji (Basal), jolla on ollut varsin suuri määrä kromosomeja. Se tarkoittaa suurempaa muuntelupotentiaalia.

      Evoluutioteorialle tällainen heikkenevä kromosomikehitys on tuhoavaa.

      • utti

        Eikoista on että kukaan, minä mukaanlukien, vielä vaivautuu vastaamaan sinulle mitään aiempien valehtelujesi jälkeen.

        Jos joku haluaa oikeasti ymmärtää jotain asiasta, niin täällä on selkeä yksityiskohtainen selitys aiheesta (kirjoittaja on biologian proffa):

        http://scienceblogs.com/pharyngula/2008/04/21/basics-how-can-chromosome-numb/

        Tuolla selitetään paitsi miten kromosomimäärät muuttuvat, myös se että lähtöoletuksesi ja kysymyksesi ovat virheellisiä. Joka ei liene suuri yllätys kellekään. Mutta sinähän tuota tuskin edes luet, saati että hyväksyisit mitään lukemaasi. Ja hetken päästä olet taas jossain toistamassa tätäkin samaa virheellistä argumenttiasi.


      • utti kirjoitti:

        Eikoista on että kukaan, minä mukaanlukien, vielä vaivautuu vastaamaan sinulle mitään aiempien valehtelujesi jälkeen.

        Jos joku haluaa oikeasti ymmärtää jotain asiasta, niin täällä on selkeä yksityiskohtainen selitys aiheesta (kirjoittaja on biologian proffa):

        http://scienceblogs.com/pharyngula/2008/04/21/basics-how-can-chromosome-numb/

        Tuolla selitetään paitsi miten kromosomimäärät muuttuvat, myös se että lähtöoletuksesi ja kysymyksesi ovat virheellisiä. Joka ei liene suuri yllätys kellekään. Mutta sinähän tuota tuskin edes luet, saati että hyväksyisit mitään lukemaasi. Ja hetken päästä olet taas jossain toistamassa tätäkin samaa virheellistä argumenttiasi.

        Pah. PZ Myers on yksi pahimmista evoluutioeksyttäjistä. Ukko tarjoaa pelkkää oletusta. Todisteet puuttuvat.

        p.s. En odotakaan teiltä evokkipelleiltä vastauksia. Tämä palsta on tarkoitettu kreationismille ja Älykkäälle Suunnittelulle.


      • Käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos pariutuminen todistaa oikeaksi yleispätevien toimintaohjeiden tavanomaisia käyttökohteita.


      • Bible-is-humbug
        The-Bible-is-the_Truth kirjoitti:

        Pah. PZ Myers on yksi pahimmista evoluutioeksyttäjistä. Ukko tarjoaa pelkkää oletusta. Todisteet puuttuvat.

        p.s. En odotakaan teiltä evokkipelleiltä vastauksia. Tämä palsta on tarkoitettu kreationismille ja Älykkäälle Suunnittelulle.

        Piippelitruutta vaikuttaa tuon ylläolevan kommentin perusteella jo aika frustroituneelta.
        Nyt hopihopi polvirukoilemaan Herralta johdatusta!
        Ei siitä evonkaadosta näköjään muuten tule valmista!
        Ravenlored osuu asian ytimeen oleellisessa määrin.


      • utti
        The-Bible-is-the_Truth kirjoitti:

        Pah. PZ Myers on yksi pahimmista evoluutioeksyttäjistä. Ukko tarjoaa pelkkää oletusta. Todisteet puuttuvat.

        p.s. En odotakaan teiltä evokkipelleiltä vastauksia. Tämä palsta on tarkoitettu kreationismille ja Älykkäälle Suunnittelulle.

        "Pah. PZ Myers on yksi pahimmista evoluutioeksyttäjistä. Ukko tarjoaa pelkkää oletusta. Todisteet puuttuvat."

        Mies yrittää selittää asiat niin yksinkertaisesti että typerämmän kretunkin pitäisi tajuta omat virheensä. Jos väität että jokin tuossa ei pidä paikkaansa niin sitten vain osoitat todisteet sille.

        "p.s. En odotakaan teiltä evokkipelleiltä vastauksia. Tämä palsta on tarkoitettu kreationismille ja Älykkäälle Suunnittelulle."

        No miksi sinä toope sitten jauhat koko ajan pelkkää väärinymmärrystäsi evoluutiosta? Hopi hopi alla olevaan ketjuun sitten selittämään kretuteoriasi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14038214/aika-kaantaa-asetelma-kreationistiteoria


      • >>Harmaasusikin luokitellaan basaaliseksil lajiksi.<<
        Baramiiniopissako on kääntynyt uusi lehti uuden nimityksen myötä?


      • neuvoo
        kekek-kekek kirjoitti:

        >>Harmaasusikin luokitellaan basaaliseksil lajiksi.<<
        Baramiiniopissako on kääntynyt uusi lehti uuden nimityksen myötä?

        Kurvaappa keke, sinä varikolle tankkaamaan ja vähän huikopalaa ottamaan. Verensokerit laskee ja siinä tulee päästeltyä kaikenlaista suustaan.


      • Kreationismi_on_sairaus
        neuvoo kirjoitti:

        Kurvaappa keke, sinä varikolle tankkaamaan ja vähän huikopalaa ottamaan. Verensokerit laskee ja siinä tulee päästeltyä kaikenlaista suustaan.

        Yrittääkö jeesuspörinäinen pöljäke olla jotenkin nokkela? Tankkaa sinä vaan niitä Raamatun satuja kun muuhunkaan ei jeesuksenmorsianten vähäinen järki riitä.


      • neuvoo
        Kreationismi_on_sairaus kirjoitti:

        Yrittääkö jeesuspörinäinen pöljäke olla jotenkin nokkela? Tankkaa sinä vaan niitä Raamatun satuja kun muuhunkaan ei jeesuksenmorsianten vähäinen järki riitä.

        Katos, Raamattu isolla kirjaimella. Sinähän olet jo puoliksi uskossa, toinenkin jalka sisälle vaan rohkeasti. Pääset lepäilemään, kun aivot zuhailevat ja telmivät vailla mitään logiikkaa.


      • Tuolla perusteellahan koirakin on basaalinen laji. Mikä muuten on harmaasuden täsmällinen tieteellinen nimi?


      • neuvoo kirjoitti:

        Katos, Raamattu isolla kirjaimella. Sinähän olet jo puoliksi uskossa, toinenkin jalka sisälle vaan rohkeasti. Pääset lepäilemään, kun aivot zuhailevat ja telmivät vailla mitään logiikkaa.

        Harhaluuloinen kuvittelee että ison pukstaavin käyttö oikeassa paikassa osoittaisi muuta kuin kieliopin hallintaa.


      • DRHouse

    • TyhmäKretutOlet

      Miksi bible ei vastaa jos häneltä kysytään suora kysymys?

      • Häneltä puuttuu tietoa ja taitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe