Jeesuksen saarna"vankeudessa oleville hengille?"
1 Piet 3:17-20;
Tohtori Martti Luther piti Jeesuksen "saarnaa vankeudessa oleville hengille" koko Uuden Testamentin itselleen kaikkein vaikeimmin selitettävänä teologiana. Lutherilla on ollut oma tulkinta. Lutherin tulkinnasta ei ole kyse;
Koko 1 Piet 3 luku kertoo jakeesta 8 lähtien kristityn mahdollisista kärsimyksestä evankeliumin ja vanhurskauden tähden, jossa kristityllä on, tai ainakin tulee olla Jeesus Kristus esimerkkinä kaikessa rakkaudessa ja nöyryydessä.
Jakeissa kerrotaan että "Jeesuksen ruumis surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi."
Myös että sitten Jeesus "meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille."
Uskotaan ja ajatellaan että Jeesus kuolemansa ja ylösnousensa välisenä aikana saarnannut tuonelassa oleville hengille ? Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeisestä ajasta on kysymys kun Jeesus saarnasi vankeudessa oleville hengille. Keitä sitten olivat ne joille Jeesus saarnasi hengellisessä olemuksessaan, joka ei enää ollut ruumis tai keho lihassa maan päällä? Mitä nuo henget olivat joille Jeesus saarnasi ?
Jakeissa on kysymys kolmenlaisesta erilaisesta ajasta. (Jeesuksen kuolema, ihmisen kääntymys ja Nooan aika.) Asiasta on vuosien saatossa kiistelty ja tehty joitakin erilaisia teologioita erilaisten näkemyksien valossa.
Kristuksen kärsimys (jae 17) on selvä, Jumala tahtoo ihmisen tekevän hyvää vaikka kärsisikin. Parempi tehdä hyvää kuin kärsiä ainakaan pahojen tekojen tähden. Luuk 14:27, Matt 10:38
Jakeessa 18 viitataankin Kristuksen kärsimykseen "kärsihän Kristuskin."
Paavali kertoo Hengen ylösnousemusta koskevasta eläväksi tekemisestä; Gal 3:21, 1 Kor 15:22,45, 2 Kor 3:6, Room 4:17, 8:11.
1 Pietarin kirja painottaa kärsimystä, sekä toivosta Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus Kristus on kärsinyt maan päällä. Jeesuksen seuraajat eivät vältä osallisuutta maailman kärsimyksistä. Pietari kirjoittaa toivosta Kristuksessa; 1 Piet 1:3. Toivo ja varmuus lepää Raamatun lupauksissa voittajan palkinnosta, joka voittaa kärsimykset. Jeesus kärsi ihmisen puolesta; 2: 21-25, 1: 18-19.
1 Piet 3:20 kertoo että nämä henget eivät muinoin totelleet Jumalaa Nooan päivinä kun arkkia rakennettiin. Vain kahdeksan ihmistä pelastui, ja tämän esikuvan mukaan (jae 21) pelastaa nyt kaste, koska se on merkkinä saastaisesta elämästä luopumisesta jossa on kyse omantunnon liitosta, jonka perustuksena on Kristuksen ylösnousemus ja Kristus istuu Jumalan oikealla puolella (jae 22) Taivaassa ja Hänelle on alistettu vallat ja voimat. Kol. 2:15
Nuo vankeudessa olevat henget olivat siis elossa Nooan aikana. Samat henkiolennot elävät tänäänkin ja samassa vankeudessa. Ne ovat synnin vankeudessa odottamassa tuomion täytäntönpanoa. Henkiolennoista kun puhutaan on olemassa useimmiten vain kaksi vaihtoehtoa ellei asiayhteys määrää toisin. Hyvät Jumalaa palvelevat enkelit, Hebr 1:14 ja pahat langenneet enkelit joita myös demoneiksi kutsutaan; 2 Piet. 2:4; Juud 6, Hes 28:13-17, Ilm. 12:7-11; Ef. 6:11-12.
Ihminen ei kuollessaan tiedä mitään (Saarn 9:5-6, 9-10, Ps 146:4, 115:17) vaan odottaa tiedottomassa tilassa ylösnousemusta. Pahat henget elävät vielä. Ensimmäinen ylösnousemus on niille jotka nousevat elämän ylösnousemukseen. (Ilm 20:6)
Mitä tarkoittaa ”vankilassa?” Raamatussa vankilan merkitys on sekä kirjaimellinen että symbolinen. ”Babylon” on vertauskuvallinen saastaisten pahojen henkien paikka; Ilm 18:2. Ilm 20 luvun mukaan paholainen on vankilassa, aivan ilmeisesti symbolisessa merkityksessä. Langenneet enkelit ovat symbolisesti vangittuja tuomiota odottamassa. Jumalan tahdosta luopuneet enkelit saivat tuomionsa jo taivaassa, mutta tuomio odottaa täytäntöönpanoa. Raamattu puhuu kuoleman tuomiosta lopullisena II-kuolemana vain ihmisen kohdalla, mutta on varmaa että kaikki paha on hävitetty vaikuttamasta Ilm 20 luvun tapatumissa lopulta.
Jeesus on ristinkuolemallaan voittanut pahat enkelit, ja näitä pahoja henkivoimia pidetään vankeudessa odottamassa tuomion täytäntöönpanoa.
Jatkan heti alla vielä >>>>>>>>>>>>>>>>>>
Saarna vankeudessa oleville hengille; 1 Pt 3:17-20
78
412
Vastaukset
>>>> Jatkoa edelliseeni;
Jumala antoi enkeleilleenkin omantunnon vapauden. Rakkaus ei olisi muutoin rakkautta ellei olisi vapaaehtoisuudesta kysymys. Rakkautta ei voi koskaan pakottaa vastentahtoisesti rakastamaan.
Pakkovalta sammuttaa aina rakkauden. Langenneille enkeleille varmasti taivaassa annettiin mahdollisuus katua, ja kun katumusta ei kuulunut he saivat jo siellä tuomionsa.
Uudessa Testamentissa mainitaan ”henget” monikossa 34 kertaa. Näistä parikymmentä kertaa viittaavat suoraan demoneihin. Loput maininnat ”hengistä” viittaavat 2-3 enkeliin (kaikki hebrealaiskirjeissä,) neljä kertaa ”seitsemään henkeen” (kaikki Ilmestyskirjassa.) Noin viisi viittaa ihmisten henkiin, ja yksi viittaus on hengellisiä lahjoja tarkoittava ilmaus. (1 Kor)
Koska jakeen 20 mukaan kyseessä olevat henget ovat tottelemattomia, ei voi olla kyse Jumalan Hengistä, tai Jumalan yhteydessä olevista hengistä. Ei voi kyse Jumalan enkeleistä, eikä hengellisistä lahjoistakaan. Kaksi vaihtoehtoa jää jäljelle; ”Henget” ovat joko pahoja henkiä eli demoneita. Toinen vaihtoehto on että "henget" ovat ihmisille kuuluvia henkiä. Kuitenkaan ilmaisua ei käytetä ihmistä tarkoittavana, jää siksi jäljelle vain yksi vaihtoehto. ”Henget” tarkoittavat langenneita enkeleitä eli demoneita; 2 Piet 2:4, Juud 6, Hes 28:13-17.
2 Piet 2: 4-5; viittaa myös rinnalla langenneisiin enkeleihin, demoneihin ja vedenpaisumukseen.
Langenneet enkelit > langenneiden enkeleiden asuinpaikka > vedenpaisumuksen kautta pelastus; = Selvää on että ”henget” ovat pahoja henkiä. Jeesus puhui langenneille enkeleille. Jeesus meni tietenkin taivaaseen (Apt 1:9, Luuk 24:51, Hebr 8:1-2)
Tuomio odottaa lopullista täytäntöönpanoa jossa hävitetään kaikki pahuus. Tuomio tarkoittaa kahta asiaa; elämän- ja kuoleman tuomioita.
Pahat henkivallat, pahaa ja jumalattomuutta palvelevat kaikki olevaiset hävitetään koko pelastushistorian ajalta toisessa ylösnousemuksessa; Ilm 20:6.
Kaikki ne kuolevat joiden nimeä ei ole "taivaan kirjassa," "elämän kirjassa;" Ilm 20:11-15. Ihmisen etsikko- armonaika on Raamatun mukaan käytetty ihmisen elinaikana; Ilm 3:5, 13:8, 17:8, 21:27. Taivaan kirjojen merkinnät merkitään ihmisen elinaikana; 2 Moos 32:32-33, Dan 7:10, 12:1, Hebr 12:23, Ps 69:29, Fil 4:3, Luuk 10:20.
Toinen ylösnousemus merkitsee heräämistä kuulemaan tuomio siinä samassa katumattomassa tilassa kuin ihminen oli kuollessaan. Ihminen kuolee armollisesti lopullisesti ilman uutta ylösnousemustoivoa.
Vedenpaisumus vertauskuvana rinnastuksena meidän aikaamme merkitsee että nuo samat pahat henget langenneet enkelit ovat samoja Jeesuksen aikana joille "Jeesus saarnasi" ja meidän aikanamme. Vedenpaisumuksesta pelastuminen oli mahdollista, on pelastus mahdollista myös meidän aikanamme. Nuo samat henget ovat vankeudessa edelleenkin, Jeesus saarnasi näille hengille tuomion joka odottaa lopullista täytäntöönpanoa.
1 Piet 3:22; "Hänen joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on enkelit, vallat ja voimat."
Saarna vankeudessa oleville hengille teologia on varsin selkeä, yksinkertainen ja looginen näin ymmärrettynä kun lukee raamatunjakeita järjestyksessä asiayhteyteen liittyen.
Kol 2:15; "Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun Hän teki kristuksesta niiden voittajan."
Jos uskoo Jeesukseen on uskottava myös vedenpaisumukseenkin.
Nooa saarnasi parannusta ja rakensi arkkia 120 vuotta. (1 Moos 6-9)
Kristuksen koko toiminta on tässä rinnastettu Nooan aikaan, ja Jeesus itse todistaa vedenpaisumuksen tosiasiaksi. Matt 24:36-44.
Jeesus odottaa innokasta evankeliumin palvelusta. Matt 28:18-20.
"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä." (Ef 2:8-9)
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6Hei- Kirjoitukseni palstalla on vielä viimeistelyä vailla, ja olen linkkiini jo tarkastanut oikeinikirjoitusta, tänne; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijajarinhotelli kirjoitti:
Hei- Kirjoitukseni palstalla on vielä viimeistelyä vailla, ja olen linkkiini jo tarkastanut oikeinikirjoitusta, tänne; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaYksi kysymys Jarille ...
Mikä sanoo sinulle että Jeesus ei saarnannut pelastuksen mahdollisuutta näille synnin vankeudessa oleville hengille?
alexalex.kasi kirjoitti:
Yksi kysymys Jarille ...
Mikä sanoo sinulle että Jeesus ei saarnannut pelastuksen mahdollisuutta näille synnin vankeudessa oleville hengille?
alexHep-
Minulle koko kysymys on selvä ihan tämän perusteella;
- Vankeudessa olevat henget ovat langenneita enkeleitä. Nämä saivat tuomionsa jo taivaassa lopullisesti, mutta tuomion täytäntöönpanosta osa odottaa aikaansa; Ilm 20 tapahtumia.
Kuolleilla on armonaika jo käytetty. Pahat henget on symbolisesti vangittu babyloniin, ja lopullisesti jo tuomittu samalla kun nämä heitettiin taivaasta alas.
Että kuolleet ihmiset odottavat kuolleista ylösnousemista Ilm 20 prosessiin.
Ei tuon vaikeampi koko teologia pahojen henkien olemassa olosta tämän Pietarin kohdan mukaan.
Siunauksia
Jari Laurila
Hep-
Minulle koko kysymys on selvä ihan tämän perusteella;
- Vankeudessa olevat henget ovat langenneita enkeleitä. Nämä saivat tuomionsa jo taivaassa lopullisesti, mutta tuomion täytäntöönpanosta osa odottaa aikaansa; Ilm 20 tapahtumia.
Kuolleilla on armonaika jo käytetty. Pahat henget on symbolisesti vangittu babyloniin, ja lopullisesti jo tuomittu samalla kun nämä heitettiin taivaasta alas.
Että kuolleet ihmiset odottavat kuolleista ylösnousemista Ilm 20 prosessiin.
Ei tuon vaikeampi koko teologia pahojen henkien olemassa olosta tämän Pietarin kohdan mukaan.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaPeriaate Raamatussa on, että elämä loppuu .... koska elämän mahdollisuudet pysyä elossa loppuvat.
alex
- tuostalisää
https://timoflink.wordpress.com/2010/11/24/saarna-hengille-1-piet-319/
siinä juttua...Hei- Olen viimeistellyt oikeinkirjoitusta kirjoituksessani "Saarna vankeudessa oleville hengille." Kirjoitus on täällä nyt paremmin kuin palstalla;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Ennen kuin avaan antamasi linkin, niin pyydän kertomaan mitä minun kirjoituksestani puuttuu;?
Korjaan vasta sitten kun kerrot mitä puuttuu, ja avaan linkkisi sitten.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijaLisäys;
Laitan kirjoitukseni usein palstalle sellaisessa vaiheessa että sitä vielä viimeistelen kun ensin saan hiukan etäisyyttä tekstiin, että oman tekstinsä näkee paremmin lukijan silmin paremmin.
Toisinaan olen saanut jotakin lisää kirjoitukseeni kommenteissa.
Oikeinkirjoitusta viimeistelin hetki sitten, joten nyt voi lukea; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Minun blogini on Raamattu-harrastelijan yksityinen hengellisten kirjoituksien kokoelma, jossa minulla on asiaharrastusta tuleville vuosille pitkään.
Olen ollut bourn outissa menneestä raadannasta, ja alan toipua, eli homma stopissa ajat, ja raakileita tarjolla, ja viimeisteltävää vielä. Uusia aiheita odottaa pöytälaatikossani. Hissunkissun, mutta totaalinen stoppi oli monta vuotta.
Bourn out ottaa aina kymmenkunta vuotta toipumisaikaa.
Olen haukannut ison kakun urakassani, mutta kakunpalani ei ole vielä syöty kokonaan. Puhdetta harrastuksessani Raamatun kysymyksissäni on pitkiksi ajoiksi tulevaisuuteen.
En kilpaile teologien kanssa, -saavat minulta täyden arvon, mutta en voi pitää esimies-johtaja-päällikkö-tuomareita eläkepäivilläni, ja syystä että ensi töikseen aina kieltäytyvät vuorovaikutuksesta. Ovat kiireisiä ihmisiä ja liikkuvat vain hienompien ihmisten parissa.
Teologi on kvalifikoitunut omalle sektorilleen jonka tuntee hyvin jo maisterina oman kapean siivunsa kvalifikoitumisessaan alalla teologiassa ja eksegetiikassa, tai rinnakkaistieteissä.
Täällä esipuhe minun kirjoituskokoelmiini;
http://jarinhotelli.blogspot.com/p/tekijanoikeuksista.html
Olen sitäkin korjannut viime aikana.
Linkkini nimeäminen uudelleen ei onnistu vanhan pohjan päälle, pitää tehdä uudelleen, ja saatan joskus niin tehdä.
Korjaaminen harvoin loppuu, mutta jossakin vaiheessa on kelpuutettava.
Minun tekstejä on ollut raakileina esillä ja yritän tehdä ne pois.
Korjaan ja tarkistan aikanaan vielä toisenkin kerran.
> Tarjoilen maallikon näkökulmaa, en ammattiteologin näkökulmaa koska en ole teologian masteri, enkä ala rehkimään vanhuuseläkettäni vasten niin paljon.
Jos opiskelen riittävät perus- aineopintoja erilaisia kursseja mitä valikoinkin.
hallintotieteissä julkisen johtamisen asioita opiskelin n. 60 opinopistettä, ja olen elämäni aikana noin 200 opintopistettä työmäärältään yliopistokursseja lukenut.
Kandidaattitutkinnon työmäärä on 180 op. kerron työmäärän verrattavuuden vuoksi.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija
- Exap
Kuten Saarnaaja sanoi: "Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?"
1 Piet 3 kohtaa lienee hankala ymmärtää vaikka tietää ihmisellä olevan erikseen sielu ja ruumis, mutta mahdottomaksi tuon selittäminen menee jos yrittää uskotella itselleeen tai muille että sielu kuolee ruumiin kuollessa. Jeesushan kumosi tämän myytin täydellisesti kun sanoi: "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."Hei,
Raamatut on käännetty sellaisiin sanamuotoihin että kännökset suosivat sielun kuolemattomuusoppia.
Suomessakin kansantarut loivat tarinat vainajista jotka elävät jossakin omaisten lohdutukseksi. Kreikkalainen filosofia loi omat tarinat.
Nämä ovat hissunkissun hivuttautuneet kristinuskoon.
Sielun kuoleman kysymyksen tutkiminen on kokonaisuus joka ensin pitää selvitä, ja sekin ottaa aikaa asian tutkiminen.
Olen kirjoittanut asiasta täällä; "Kuolema ja tuomio;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14
_Mutta pikaisesti äkkiä sanoisin että minulle on selvää seuraavat asiat joihin voi jo perustaa;
1.) Että Jeesus Kristus herättää kuolleet ylösnousemuksessa, -ei elävät tarvitse ylösnousemusta samassa merkityksessä. Kristuksen tullessa elävien "tempaaminen" on toki eri asia; 1 Tess 4:13-18.
2.) Ilm 20 luku on minulle selvä; Koko luku on harvinaisen selvä selvällä suomenkielellä ilman liikoja vertauskuvia. Luku kertoo kahdesta ylösnousemuksesta, ja toisesta kuolemasta, mm. ja tapahtumat Kosmoksen tuomioprosessin aikajärjestyksen suurissa tapahtumissa.
Noihin voi perustaa. Muutoin on hyvin työlästä tutkia jokaista sieluun ja kuolemaan liittyvää asiaa asiayhteydessään, sillä pitää mennä alkukieleen, ja katsoa jokainen asiayhteys asiassa alkukielen merkitys erikseen.
Minulla on kahdet kreikan sanakirjat ja yhdet hebrean sanakirjat joilla hyvin pääsee alkukieliin, mutta on työlästä tutkia joka kohta Raamatussa ko. asiaan liittyen.
"Kuolema ja tuomio" linkissäni olen kirjoittanut noista asioista, ja niissä on sellaisia kohtia joita voi katsoa erilaisissa näkökulmissa eli siitä hankalia.
Mutta viitseliäs tutkija vakuuttuu, ettei sielun kuolemattomuus ole Raamatun opetusta.
Monet kirkkokunnat opettavat että ihminen omissa hautajaisissaan soittelee harppua pilven reunalla, kun nämä Raamatun mukaan ovat odottamassa joka I tai II ylösnousemusta, ja asiayhteydessä elämän tai II- kuoleman tuomiota.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- pyhpyh
Puhut täyttä paskaa, taas kerran. Olet vain suomalaisen väännöksen vanki.
- Exap
pyhpyh kirjoitti:
Puhut täyttä paskaa, taas kerran. Olet vain suomalaisen väännöksen vanki.
Suomalaisen väännöksen vanki ? No minkä kielisessä Raamatussa tuo sitten sanotaan mielestäsi adventistisen mytologian kannalta "oikein" ?
- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hei,
Raamatut on käännetty sellaisiin sanamuotoihin että kännökset suosivat sielun kuolemattomuusoppia.
Suomessakin kansantarut loivat tarinat vainajista jotka elävät jossakin omaisten lohdutukseksi. Kreikkalainen filosofia loi omat tarinat.
Nämä ovat hissunkissun hivuttautuneet kristinuskoon.
Sielun kuoleman kysymyksen tutkiminen on kokonaisuus joka ensin pitää selvitä, ja sekin ottaa aikaa asian tutkiminen.
Olen kirjoittanut asiasta täällä; "Kuolema ja tuomio;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14
_Mutta pikaisesti äkkiä sanoisin että minulle on selvää seuraavat asiat joihin voi jo perustaa;
1.) Että Jeesus Kristus herättää kuolleet ylösnousemuksessa, -ei elävät tarvitse ylösnousemusta samassa merkityksessä. Kristuksen tullessa elävien "tempaaminen" on toki eri asia; 1 Tess 4:13-18.
2.) Ilm 20 luku on minulle selvä; Koko luku on harvinaisen selvä selvällä suomenkielellä ilman liikoja vertauskuvia. Luku kertoo kahdesta ylösnousemuksesta, ja toisesta kuolemasta, mm. ja tapahtumat Kosmoksen tuomioprosessin aikajärjestyksen suurissa tapahtumissa.
Noihin voi perustaa. Muutoin on hyvin työlästä tutkia jokaista sieluun ja kuolemaan liittyvää asiaa asiayhteydessään, sillä pitää mennä alkukieleen, ja katsoa jokainen asiayhteys asiassa alkukielen merkitys erikseen.
Minulla on kahdet kreikan sanakirjat ja yhdet hebrean sanakirjat joilla hyvin pääsee alkukieliin, mutta on työlästä tutkia joka kohta Raamatussa ko. asiaan liittyen.
"Kuolema ja tuomio" linkissäni olen kirjoittanut noista asioista, ja niissä on sellaisia kohtia joita voi katsoa erilaisissa näkökulmissa eli siitä hankalia.
Mutta viitseliäs tutkija vakuuttuu, ettei sielun kuolemattomuus ole Raamatun opetusta.
Monet kirkkokunnat opettavat että ihminen omissa hautajaisissaan soittelee harppua pilven reunalla, kun nämä Raamatun mukaan ovat odottamassa joka I tai II ylösnousemusta, ja asiayhteydessä elämän tai II- kuoleman tuomiota.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija"Minulla on kahdet kreikan sanakirjat ja yhdet hebrean sanakirjat joilla hyvin pääsee alkukieliin, mutta on työlästä tutkia joka kohta Raamatussa ko. asiaan liittyen."
No kerropa sitten miten tuo 1 Piet 3 kohta pitäisi kääntää jotta se sopisi adventistiseen mytologiaan ?
Tai miten tulisi kääntää Saarn 3:
"21 Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?
22 Niin minä tulin näkemään, että ei ole mitään parempaa, kuin että ihminen iloitsee teoistansa, sillä se on hänen osansa. Sillä KUKA TUO HÄNET TAKAISIN näkemään iloksensa sitä, mikä tulee hänen jälkeensä?"
Tuossahan sanotaan aivan selkeästi että ihminen, ihmisen henki, menee jonnekin kuolemassa (ylös tai alas) ja on siis olemassa jossakin - ja seuraavan jakeen kysymys kuuluu kuka toisi hänet takaisin maan päälle... sillä sinne mihin hän menee ei ole paluuta.
On naiivia kieltää se tosiasia että Raamattu joka puolella ilmaisee ettei ihmisellä tosin ole kuoleman jälkeen enää osaa maan päällä - mutta selkeästi sanoo että ihminen menee johonkin ja on olemassa kuolemankin jälkeen. Siellä jossakin hän sitten eräänä päivänä kuulee Herransa äänen. Sielua ei voi toinen ihminen tappaa.
Jos väittää että sielu ei ole elossa fyysisen kuoleman jälkeen, väittää Jeesusta valehtelijaksi. Exap kirjoitti:
"Minulla on kahdet kreikan sanakirjat ja yhdet hebrean sanakirjat joilla hyvin pääsee alkukieliin, mutta on työlästä tutkia joka kohta Raamatussa ko. asiaan liittyen."
No kerropa sitten miten tuo 1 Piet 3 kohta pitäisi kääntää jotta se sopisi adventistiseen mytologiaan ?
Tai miten tulisi kääntää Saarn 3:
"21 Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?
22 Niin minä tulin näkemään, että ei ole mitään parempaa, kuin että ihminen iloitsee teoistansa, sillä se on hänen osansa. Sillä KUKA TUO HÄNET TAKAISIN näkemään iloksensa sitä, mikä tulee hänen jälkeensä?"
Tuossahan sanotaan aivan selkeästi että ihminen, ihmisen henki, menee jonnekin kuolemassa (ylös tai alas) ja on siis olemassa jossakin - ja seuraavan jakeen kysymys kuuluu kuka toisi hänet takaisin maan päälle... sillä sinne mihin hän menee ei ole paluuta.
On naiivia kieltää se tosiasia että Raamattu joka puolella ilmaisee ettei ihmisellä tosin ole kuoleman jälkeen enää osaa maan päällä - mutta selkeästi sanoo että ihminen menee johonkin ja on olemassa kuolemankin jälkeen. Siellä jossakin hän sitten eräänä päivänä kuulee Herransa äänen. Sielua ei voi toinen ihminen tappaa.
Jos väittää että sielu ei ole elossa fyysisen kuoleman jälkeen, väittää Jeesusta valehtelijaksi.Hei!
Ensiksi on sanottava että Salomokin oli oman aikansa tiedon valossa niin kuin kaikki muutkin ihmiset.
Jos Jumala antoi jotakin suoraan, se oli sitten Jumalan ymmärrystä, ja tarkoitettu aikansa seurakunnalle, ja tulevaankin aikaan omaan aikaansa. Jumalan sanoman vastaanottaneet eivät aina itse heti ymmärtäneet saamaansa Jumalan sanomaa.
Profetia selvisi aina niin kuin on ollut tarkoitus.
Jos lukee tuota saarnaajan kohtaa, niin voi havaita heti että siinä on sellaista pohdiskelua mikä liittyy aikansa opetusmetodiin opettaa kaikki vertauksin.
Rahvas ymmärsi ja viisastui vertauksin opettamisesta. Vertaukset olivat aikansa opetusmetodi samalla tavalla kuin tänään oppikirjat ja kirjalliset harjoitukset esimerkiksi. Esseen kirjoitus yliopistossa kirjallisena työnä, on yksi opetusmetodi tänään. Oppilaita kertyy kyllä luennoillekin, mutta muitakin metodeja on.
Sokrates, Platon, ja Aristotele johdattelivat vertauksin oppilaitaan ymmärtämään vastauksia sitten ajatemian aikana 300 eKr alkaen.
Salomo pohtii samaan tapaan. Kyse ei ole mainitsemissani kohdissa että Salomo latelee siinä teologiaa joka täyttäisi tiedon mittapuita niissä jakeissa mitkä mainitset. Havaitset asian kun luet koko luvun; Saar 3.
En usko että pitäisi jotakin sanakirjoista katsoa. Voin vilkaista jos mainitset ne asiasanat jotka on kateissa merkitykseltään, mutta en usko että tuo asia tuosta kummenee.
Minä en kerro Sinulle mitään "adventistisesta mytologiasta" koska sellaista en tunne.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Ensiksi on sanottava että Salomokin oli oman aikansa tiedon valossa niin kuin kaikki muutkin ihmiset.
Jos Jumala antoi jotakin suoraan, se oli sitten Jumalan ymmärrystä, ja tarkoitettu aikansa seurakunnalle, ja tulevaankin aikaan omaan aikaansa. Jumalan sanoman vastaanottaneet eivät aina itse heti ymmärtäneet saamaansa Jumalan sanomaa.
Profetia selvisi aina niin kuin on ollut tarkoitus.
Jos lukee tuota saarnaajan kohtaa, niin voi havaita heti että siinä on sellaista pohdiskelua mikä liittyy aikansa opetusmetodiin opettaa kaikki vertauksin.
Rahvas ymmärsi ja viisastui vertauksin opettamisesta. Vertaukset olivat aikansa opetusmetodi samalla tavalla kuin tänään oppikirjat ja kirjalliset harjoitukset esimerkiksi. Esseen kirjoitus yliopistossa kirjallisena työnä, on yksi opetusmetodi tänään. Oppilaita kertyy kyllä luennoillekin, mutta muitakin metodeja on.
Sokrates, Platon, ja Aristotele johdattelivat vertauksin oppilaitaan ymmärtämään vastauksia sitten ajatemian aikana 300 eKr alkaen.
Salomo pohtii samaan tapaan. Kyse ei ole mainitsemissani kohdissa että Salomo latelee siinä teologiaa joka täyttäisi tiedon mittapuita niissä jakeissa mitkä mainitset. Havaitset asian kun luet koko luvun; Saar 3.
En usko että pitäisi jotakin sanakirjoista katsoa. Voin vilkaista jos mainitset ne asiasanat jotka on kateissa merkitykseltään, mutta en usko että tuo asia tuosta kummenee.
Minä en kerro Sinulle mitään "adventistisesta mytologiasta" koska sellaista en tunne.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaSovitaan niin.
Eli toisin sanoen, uskon Jeesuksen täysin suoraan ilmoitukseen asiasta: sielua ei voi tappaa vaikka ruumiin voi. Ja koska Salomollekin tämä asia oli jo ilmoitettu ja selkeä, ei todellakaan sinun tarvitse kääntää yhtään mitään todetaksemme tässä nyt että sielu ei todellakaan lopeta olemassaoloaan fyysisessä kuolemassa.
Siitähän VT puhuu mutoinkin monet kerrat... "se ja se" kuoli JA MENI ISIENSÄ TYKÖ. - omalehmä
Exap kirjoitti:
Sovitaan niin.
Eli toisin sanoen, uskon Jeesuksen täysin suoraan ilmoitukseen asiasta: sielua ei voi tappaa vaikka ruumiin voi. Ja koska Salomollekin tämä asia oli jo ilmoitettu ja selkeä, ei todellakaan sinun tarvitse kääntää yhtään mitään todetaksemme tässä nyt että sielu ei todellakaan lopeta olemassaoloaan fyysisessä kuolemassa.
Siitähän VT puhuu mutoinkin monet kerrat... "se ja se" kuoli JA MENI ISIENSÄ TYKÖ.>>se ja se" kuoli JA MENI ISIENSÄ TYKÖ.>>
Onko tuo "meni isiensä tykö" muuta kuin toisto sanalle 'kuoli'? Jos näin on, eihän se tarkoita, että vainaja olisi sinänsä jonnekin mennyt. Vrt. esim. "mullasta maan isät katsovat poikiaan". Ei kai kukaan pidä tuota minään kirjaimellisesti otettavana tapahtumana. - Exap
omalehmä kirjoitti:
>>se ja se" kuoli JA MENI ISIENSÄ TYKÖ.>>
Onko tuo "meni isiensä tykö" muuta kuin toisto sanalle 'kuoli'? Jos näin on, eihän se tarkoita, että vainaja olisi sinänsä jonnekin mennyt. Vrt. esim. "mullasta maan isät katsovat poikiaan". Ei kai kukaan pidä tuota minään kirjaimellisesti otettavana tapahtumana."mullasta maan isät katsovat poikiaan"
Heh, ihan hauska veto tuo sanoitus. Mutta minua itseäkin harmitti kun hieman oikaisin asioita edellisessä kommentissani. Mutta en voinut sitä lähetetttyäni enää korjatakaan; mutta nyt siis tuli aika tehdä se mitä jäi äsken tekemättä
Sanatarkasti nimittäin sanotaan: 1 Moos 25:8 "8 Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja TULI OTETUKSI HEIMONSA TYKÖ."
Tuli otetuksi = hän ei siis itse mennyt, vaan hän nimenomaan tuli otetuksi (jonkun muun toimesta).
Heimonsa tykö = hän ei siis mennyt "tyhjyyteen", "olemassa-olemattomuuteen", vaan nimenomaan meni jonnekin jossa hänen "heimolaisiaan" oli !
Mitä tämä "heimonsa tykö" sitten tarkoittaisi ? Olemattomiin raukeamistako ? Ei, vaan siirtymistä sinne mihin muut aiemmin kuolleet ovat jo siirtyneet.
Mietitäänpä miten Moosekselle kävi; lakkasiko hän olemasta kuolemansa yhteydessä, vai jatkoiko hän olemassaoloaan, ilman ruumistaan ? Tiedämme, että hänen RUUMIISTAAN riideltiin myöhemmin, mutta hänen hengestään/sielustaan ei tarvinnut riidellä - se ei ollut tuhoutunut eikä se myöskään ollut sielunvihollisen hallussa...
Juuda 1:9 "9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!""
Mietipä tätä asiaa siltä kannalta, että tämä maailma oli sielunvihollisen valtakuntaa, ja sen vuoksi myös Mooseksen ruumis oli riitelyn alainen asia. Herralla oli kuitenkin käyttöä Mooseksen ruumiille, sille kuorelle jossa hänen sielunsa voisi asua kunnes eräänä päivänä sen ylösnousemusruumiin saa. Se päivähän ei ole vielä... Mooseksen ruumis oli kuollut kauan ennen kuin kyseinen riitely tapahtui, mutta sanallakaan ei mainita että Mooses olisi pitänyt "herättää kuolleista"... koska hänhän nimenomaan ei herännyt "kuolleista" tähän maailmaan.
Mooses siis poikkeuksellisesti meni Jumalan tykö omassa ruumiissaan (ei ylösnousemusruumiissa) kuten Eenok ja Elia.
Mutta mielenkiintoista on se, että sekä Mooseksen että Aaronin sielut olivat kuoltuaan menneet täsmälleen samaan paikkaan; eli "heimonsa tykö".
5 Moos 32:50 "Ja sinä kuolet sillä vuorella, jolle nouset, ja tulet otetuksi heimosi tykö, NIINKUIN sinun veljesi Aaron kuoli Hoorin vuorella ja tuli otetuksi heimonsa tykö,"
Ainoa ero on se että Mooses lähti heimonsa tyköä kun hänen aikansa tuli mennä Jumalan tykö... Exap kirjoitti:
"mullasta maan isät katsovat poikiaan"
Heh, ihan hauska veto tuo sanoitus. Mutta minua itseäkin harmitti kun hieman oikaisin asioita edellisessä kommentissani. Mutta en voinut sitä lähetetttyäni enää korjatakaan; mutta nyt siis tuli aika tehdä se mitä jäi äsken tekemättä
Sanatarkasti nimittäin sanotaan: 1 Moos 25:8 "8 Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja TULI OTETUKSI HEIMONSA TYKÖ."
Tuli otetuksi = hän ei siis itse mennyt, vaan hän nimenomaan tuli otetuksi (jonkun muun toimesta).
Heimonsa tykö = hän ei siis mennyt "tyhjyyteen", "olemassa-olemattomuuteen", vaan nimenomaan meni jonnekin jossa hänen "heimolaisiaan" oli !
Mitä tämä "heimonsa tykö" sitten tarkoittaisi ? Olemattomiin raukeamistako ? Ei, vaan siirtymistä sinne mihin muut aiemmin kuolleet ovat jo siirtyneet.
Mietitäänpä miten Moosekselle kävi; lakkasiko hän olemasta kuolemansa yhteydessä, vai jatkoiko hän olemassaoloaan, ilman ruumistaan ? Tiedämme, että hänen RUUMIISTAAN riideltiin myöhemmin, mutta hänen hengestään/sielustaan ei tarvinnut riidellä - se ei ollut tuhoutunut eikä se myöskään ollut sielunvihollisen hallussa...
Juuda 1:9 "9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!""
Mietipä tätä asiaa siltä kannalta, että tämä maailma oli sielunvihollisen valtakuntaa, ja sen vuoksi myös Mooseksen ruumis oli riitelyn alainen asia. Herralla oli kuitenkin käyttöä Mooseksen ruumiille, sille kuorelle jossa hänen sielunsa voisi asua kunnes eräänä päivänä sen ylösnousemusruumiin saa. Se päivähän ei ole vielä... Mooseksen ruumis oli kuollut kauan ennen kuin kyseinen riitely tapahtui, mutta sanallakaan ei mainita että Mooses olisi pitänyt "herättää kuolleista"... koska hänhän nimenomaan ei herännyt "kuolleista" tähän maailmaan.
Mooses siis poikkeuksellisesti meni Jumalan tykö omassa ruumiissaan (ei ylösnousemusruumiissa) kuten Eenok ja Elia.
Mutta mielenkiintoista on se, että sekä Mooseksen että Aaronin sielut olivat kuoltuaan menneet täsmälleen samaan paikkaan; eli "heimonsa tykö".
5 Moos 32:50 "Ja sinä kuolet sillä vuorella, jolle nouset, ja tulet otetuksi heimosi tykö, NIINKUIN sinun veljesi Aaron kuoli Hoorin vuorella ja tuli otetuksi heimonsa tykö,"
Ainoa ero on se että Mooses lähti heimonsa tyköä kun hänen aikansa tuli mennä Jumalan tykö...Hei!
Raamatussa on "erikoisylösnousemuksia;" Raamattu kertoo Mooseksen, Eliaan ja Henokin nousseen taivaaseen; 5 Moos 34:5-6, Juud 9, 1 Moos 5:22-24, 2 Kun 2:10-12. Jeesuksen kuollessa ristillä pyhiä nousi ylös haudoistaan; Matt 17:1-5.
Näillä harvoilla on paikkansa etukäteen itsensä Jumalan luona jossakin muodossa poikkeuksina koska Jumala katsoi hyväksi esikuvata kuolleiden ylösnousemusta että rahvas uskoisi.
Tärkiää;
Lue Ilm 20 luvuista koko Kosmosta kohtaava lopullinen tuomioprosessi jossa elämän ja kuoleman tuomiot lausutaan ja kuullaan per/ nuppi jokainen luotu pelastushistoriassa.
Raamattu opettaa kuolleiden ylösnousemusta, -ei elävien ylösnousemusta.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Raamatussa on "erikoisylösnousemuksia;" Raamattu kertoo Mooseksen, Eliaan ja Henokin nousseen taivaaseen; 5 Moos 34:5-6, Juud 9, 1 Moos 5:22-24, 2 Kun 2:10-12. Jeesuksen kuollessa ristillä pyhiä nousi ylös haudoistaan; Matt 17:1-5.
Näillä harvoilla on paikkansa etukäteen itsensä Jumalan luona jossakin muodossa poikkeuksina koska Jumala katsoi hyväksi esikuvata kuolleiden ylösnousemusta että rahvas uskoisi.
Tärkiää;
Lue Ilm 20 luvuista koko Kosmosta kohtaava lopullinen tuomioprosessi jossa elämän ja kuoleman tuomiot lausutaan ja kuullaan per/ nuppi jokainen luotu pelastushistoriassa.
Raamattu opettaa kuolleiden ylösnousemusta, -ei elävien ylösnousemusta.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija"Raamattu opettaa kuolleiden ylösnousemusta, -ei elävien ylösnousemusta."
No tuokaan ei pidä paikkaansa.
Ensinnäkin, Tessalonikalaiskirjeestä opimme että elossa olevat temmataan maan päältä myöskin ylös.
Toiseksi, Jeesus useaan kertaankin hyvin selkeästi korjaa harhakäsityksiä ja opettaa että Jumala on elävien Jumala, ei kuolleitten; ja että Hänelle KAIKKI elävät, sekä sen ettei yksikään joka Häneen uskoo, ikinä kuole. Uskotko sen ? Exap kirjoitti:
"Raamattu opettaa kuolleiden ylösnousemusta, -ei elävien ylösnousemusta."
No tuokaan ei pidä paikkaansa.
Ensinnäkin, Tessalonikalaiskirjeestä opimme että elossa olevat temmataan maan päältä myöskin ylös.
Toiseksi, Jeesus useaan kertaankin hyvin selkeästi korjaa harhakäsityksiä ja opettaa että Jumala on elävien Jumala, ei kuolleitten; ja että Hänelle KAIKKI elävät, sekä sen ettei yksikään joka Häneen uskoo, ikinä kuole. Uskotko sen ?Hei!
En ole maininnut poikkeus-erikoisylösnousemuksista tässä yhteydessä.
Elia- Mooses ja Jeesuksen kuollessa otettiin Jumalan luo esikuvina että rahvas ja taatelitallaajat uskoisivat ylösnousemukseen. Kristus Jeesus opettiin taivaaseen kansan nähden.
En katsonut tarpeelliseksi mainita asiayhteydessä näitä, kun kyseessä on koko kosmosta koskevan kaiken ajallisen elollisten tuomioprpsessi Ilm 20 luvun mukaan.
Ylöstempaaminen on selvää; 2 Tess 4:13-18, 1 Kor 15:51-52.
Raamatun mukaan pyhien ylösnousemus tapahtuu Jeesuksen tullessa ns. ”ylöstempauksen yhteydessä” (1 Tess 4:13-18, Joh 5:28-29) ja Ilm 20 luvun tapahtumissa sitten kun maailman pelastushistorian yleinen armonaika on päättynyt ajan lopussa. (Matt 25:46)
Jeesus itse nousi haudasta. (Matt 20:11-18)
Kuitenkin Raamattu kertoo Mooseksen, Eliaan ja Henokin nousseen taivaaseen. (5 Moos 34:5-6, Juud 9, 1 Moos 5:22-24, 2 Kun 2:10-12) Jeesuksen kuollessa ristillä pyhiä nousi ylös haudoistaan. (Matt 17:1-5)
Jotkut ovat ajatelleet Dan 12:1-3 perusteella että ehkä hiukan ennen Jeesuksen tuloa voisi tapahtua vielä samankaltaista?
Tämä tukisi sitä että ne jotka lävistivät Jeesuksen näkisivät Herran tulon. (Ilm 1:7) Myös ylipappi ja Jeesuksen kuulustelijat näkisivät Herran tulon. ( Matt 26:63-64)
Kaikki ihmiset Jeesuksen tulon ”näkevät” ennemmin tai myöhemmin. Raamattu kertoo pyhien ylöstempaamisesta Herran tulon yhteydessä jolloin haudat aukenevat ja maan päällä elävät vanhurskaat eivät koskaan kuole. >1 Kor 15 luku.
Pyhien ylöstempaaminen tapahtuu Jeesuksen tullessa. Kuolleet nousevat haudoistaan.
Tuomion ylösnousemus tapahtuu myöhemmin Ilm 20 luvun tapahtumien mukaan.
Mutta tulipahan mainituksi.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaExap kirjoitti:
Sovitaan niin.
Siitähän VT puhuu mutoinkin monet kerrat... "se ja se" kuoli JA MENI ISIENSÄ TYKÖ.Missä Jeesus olisi sellaista opettanut että sielua ei voi tappaa - ja että se tarkoittaisi että synnissä olisi iankaikkista elämää. Minä en ole sellaista löytänyt - koska sellaista ei ole Raamatussa.
alex- JeppJeppJepp
alex.kasi kirjoitti:
Missä Jeesus olisi sellaista opettanut että sielua ei voi tappaa - ja että se tarkoittaisi että synnissä olisi iankaikkista elämää. Minä en ole sellaista löytänyt - koska sellaista ei ole Raamatussa.
alexEi ole ja sen exappikin tietää ihan varmasti.
- JeppJeppJepp
alex.kasi kirjoitti:
Missä Jeesus olisi sellaista opettanut että sielua ei voi tappaa - ja että se tarkoittaisi että synnissä olisi iankaikkista elämää. Minä en ole sellaista löytänyt - koska sellaista ei ole Raamatussa.
alexEi ole ja sen exappikin tietää ihan varmasti.
- Exap
alex.kasi kirjoitti:
alex"Missä Jeesus olisi sellaista opettanut että sielua ei voi tappaa - ja että se tarkoittaisi että synnissä olisi iankaikkista elämää."
Alex, älä viisastele taas. Olen tämän sinulle sen tuhannen kertaa jo lainannut:
"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."
Vain Jumala voi tuhota luomansa sielun. Ja toisaalta, Jumala ei tuhoa kenenkään sielua ainakaan ennen viimeistä tuomiota.
Tässä aivan suoraan sanotaan ettei yksikään luotu voi tappaa sielua. Toisin sanoen, kuten VT asian ilmaisee; sielu otetaan heimonsa tykö kuolemassa.
- pstt
Saarna vankeudessa oleville hengille rikkoo muutamaa perusprinsiippiä:
1. "kuolleet eivät tiedä mitään "( Saarnaaja 9.5)
2. ylittämätön kuilu (Luuk. 16: 19-31)
3. "heillä on Mooses ja profeetat, kuulkoot niitä"
Keitä ovat nämä Moosekset ja profeetat, joita kuulla, kun esim. Amerikan mantereen olemassaolosta ei ollut pienintäkään etiäistä edellämainittujen sananpaikkojen kirjoitushetkellä?
Lisäksi ongelmia tuottavat ne lukemattomat ihmiset, jotka eivät ole kuulleet yhtään mistään aikavälillä 33-2015 jKr. ja erityisesti ne, jotka elävät kulttuurisesti suljetuissa yhteisöissä.Hei,_
Luk 16:19-31 on Raamatun tutkijoiden mukaan kysymys sellaisesta kansankertomuksesta minkä kansa tunsi entuudestaan. Jeesus käytti omassa vertauksessaan kertomusta joka kuvaa hyvän ja pahan palkkaa.
Kreikkalainen filosifia ja pakanallinen kulttuuri synnytti paljon kertomusta ja uskomuksia jotka kansa tunsi. Suomessa kansa uskoi että vainajat elävät, ja vainajien haudoille tuotiin ruokaa ja vaatteita, ja mitä nyt arveltiin vainajien tarvitsevan.
Akatemiakin oli olemassa jo 300 eKr; Sokrates, Platon, Aristole pohtivat päivät pitkät vertauksia elämän kysymyksistä. Vertauksin sen ajan opetus tapahtui akatemiassakin. Jeesus oli tietenkin vertauksilla opettamisen paras mestari. Jos Jeesus olisi elänyt meidän akatemian tiedon varassa, kiertäisi Jeesus luennoimassa yliopistojen luentosaleissa, ja kirjoittaisi ilman muita opintopohjia muutamia tohtorin hattujakin jos tahtoisi, olisi niin pätevä.
Mooses ja profeetat eivät liity Amerikan mantereeseen. Erään historiallisen kirjan mukaan yksi heimo lähti hyvissä ajoin jenkkimaalle, mutta kaiketi Jeesuksen jälkeen kuitenkin.
Amerikan uskonnoista mikään ei liity yksin kysymykseen saarnasta vankeudessa eläville hengille. Tämä saarna vankeudessa eläville hengille on Raamattuun kirjoitettu. Samoin kaste kuolleiden puolesta on Raamattuun kirjoitettu.
_Mistä on kyse, on asian ymmärtäminen toinen juttu, mutta minä olen tutkinut, ja olen kirjoittanut molemmat asiat kahteen linkkiini;
"Kaste kuolleiden puolesta, 1 Kor 15;29; ;" http://jarinhotelli.blogspot.com/2015/12/kaste-kuolleiden-puolesta-1-kor-1529_27.html
"Saarna vankeudessa oleville hengille;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Erilaisia hengellisillä piireillä on omaa tulkintaa, ja joillakin ei mitään em. kysymyksistä tulkintaa ole. Kasteesta kuolleiden puolesta on kehitetty noin 40 erilaista versiota selityksiä. Saarnasta vankeudessa oleville hengille siitäkin vähintään tusinan verran, joista puoleen tusinaan törmäsin etsiessäni vastauksia.
Pitää itse tutkia ja päätellä, minäkin vain harrastan kirjoittamista Raamatun maallikkoharrastajana. En sanele, enkä ole ammattiteologi.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija
- filade
Kuolleet eivät tiedä mitään on ja tarkoittaa tämän auringon alla.
Emme voi ymmärtää Jeesuksen sanoja ryövärille muuten kuin välittömästi tämän kuoleman jälkeistä tilaa koskevaksi (Luuk 23:43). Paavali sanoi, että hänellä olisi halu täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa (Fil 1:23). Hän halusi muuttaa pois ruumiista ja päästä kotiin Herran tykö (2 Kor 5:1-8). Ilmestyskirjassa kerrotaan myös Jumalan sanan tähden surmatuista sieluista, jotka odottavat elävinä alttarin alla (Ilm 6:9-11).
Kuoleman jälkeen ihmisten olemassaolo jatkuu Jeesuksen kuvaamana jossa vanhurskas on paratiisissa (Luuk 23:43).
Jes.14:15. Mutta tuonelaan sinut on syösty, perimmäiseen kuiluun.
16. Ne, jotka sinut näkevät, katsovat sinua pitkään, tarkastelevat sinua:
’Onko tämä se mies, joka järisytti maata, vapisutti valtakuntia,
Niinpä, 1Piet.3:18.. Lihassa ollessaan hänet tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.
19. Hengessä hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20. jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumala pitkämielisesti odotti Nooan päivinä, jolloin rakennettiin arkkia. Siinä pelastui veden kautta vain muutamia, yhteensä kahdeksan ihmistä.
Tuonelassa olevat henget olivat jumalattomina kuolleita, joille Jeesus saarnasi.- pstt
"Tuonelassa olevat henget olivat jumalattomina kuolleita, joille Jeesus saarnasi."
Entä sen jälkeen. ajanjakso 33-2015 ? Joseph Smith:kö ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mormonism pstt kirjoitti:
"Tuonelassa olevat henget olivat jumalattomina kuolleita, joille Jeesus saarnasi."
https://en.wikipedia.org/wiki/MormonismHei,-
Olen juuri kirjoittanut aiheista Raamatun valossa.
Erilaisilla hengellisillä piireillä on erilaista tulkintaa. Kysymyksistä on monta tusinaa erilaisisia versioita tulkinnasta.
Tässä minun tutkimat ja miten itsekin päättelen että Raamatun opetus olisi näin;
http://jarinhotelli.blogspot.com/2015/12/kaste-kuolleiden-puolesta-1-kor-1529_27.html
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaHei-
Ryöväri ristillä ei ole paratiisissa eikä Jeesuskaan siellä vielä ole. Jeesus on Ylipappina taivaassa; Hebr 8:1-2, (5-6 luvut) 1:14, 2:17-18, 4:14-16 pikaisesti.
Jeesus tekee työtä ihmisen uskoon tulon, uskon ylläpitämisen, ja pelastuksen eteen enkelijoukkojen kanssa; 1:14.
Uuden paratiisin luominen on vasta ajallaan, -selviää Ilm 20 luvusta sekin;
Tässä Ilm 20 luvun tiivistys; kronologinen järjestys; Yhteenveto-tiivistelmä tapahtumista;
- Kristus tulee takaisin maan päälle II-adventtina
- Elävät ja kuolleet pyhät otetaan taivaaseen
- Jumalattomat kuolevat Kristuksen tullessa
- Saatana sidotaan 1000 vuodeksi
1000 vuoden aikana:
- Pyhät hallitsevat Kristuksen kanssa taivaassa
1000 vuoden jälkeen;
- Jeesus Kristus ja pyhät sekä uusi Jerusalem laskeutuvat maan päälle
- Jumalattomat herätetään kuolleista = II ylösnousemus
- Saatana on hetken vapaana, jolloin se hyökkää pyhää kaupunkia vastaan
- Viimeinen tuomio pannaan täytäntöön
- Saatana ja syntiset hävitetään lopullisesti
- Maa "luodaan uudesti" eli uudistetaan pyhien ikuiseksi asuinsijaksi: Ilm 21-22
Mainitsemasi "sielut alttarin alla" ovat Raamatun vertauskuvallista ilmaisua, jossa on kyse marttyyreiden asiasta. Ei ne käytännössä elä alttarin alla koko ajan. Koko Raamatun ilmoitus asiayhteydessä pitää huomioida.
Tuonelassa ei elä kuolleita. Tuonela on hauta käytännössä meidän aikanamme.
Voitaisiin sanoa yhtä hyvin; "Minimanin vieressä missä on ihmisiä haudattu."
Siellä on kuolleita maan alle kaivettu. Ei ne siellä elä. Kuin kivet kuolleita mädäntyvät, tai tuhkattuja. Pilven reunalla ei näjy.
Room 6:22-23; tällä kaksoistäyttymystä.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijapstt kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/MormonismHei!
Tuonelassa olevat henget olivat langenneita enkeleitä, eli demoneita.
Näille Jeesus saarnasi. Olen Raamatulla perustellut. Lue kirjoitus;
Kaikki mitä puhutaan profetian lahjaksi on koeteltava itse; 1 Tess 5:19-23 mukaan. Lue tarkasti.
Apt 21:9, 1 Kor 12:10, ps, vrt.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- noonpa
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Tuonelassa olevat henget olivat langenneita enkeleitä, eli demoneita.
Näille Jeesus saarnasi. Olen Raamatulla perustellut. Lue kirjoitus;
Kaikki mitä puhutaan profetian lahjaksi on koeteltava itse; 1 Tess 5:19-23 mukaan. Lue tarkasti.
Apt 21:9, 1 Kor 12:10, ps, vrt.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija"Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää." 1 Piet 4:6
Siis "demoneilleko" julistettiin evankeliumia "ilosanomaa" ? noonpa kirjoitti:
"Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää." 1 Piet 4:6
Siis "demoneilleko" julistettiin evankeliumia "ilosanomaa" ?Hei!
Uskon että 1 Piet 4:6 ei ole enää suoraan 1 Piet 3:17-20, vaan ja että 1 Piet 4:6 on kyse sitten "tavallisesta" evankeliumin työstä, eikä siitä tilanteesta että Jeesus kuolleista noustuaan saarnaisi "vankeudessa oleville hengille."
Olen tekstissäni; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6 kertonut sen asiayhteyden mikä liittyy 1 Piet 3:17-20 tapahtumaan.
1 Piet 4:6 taas koskee Matt 28:18-20 mission metodia jossa eläville ihmisille, joista osa on jo edesmennyt odottamaan jompaakumpaa ylösnousemusta, -että näillä edesmenneillä ihmisillä olisi elämä oman valinnan mukaan. Edesmenneistä joille on saarnattu on ylösnousemustoivo sitten Herrassa, ja osa on torjunut Herran Jeesuksen; Room 6:22-23.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija- pyhpyh
Puhutte kaikki sielun kuolemattomuuteen uskovat täyttä potaskaa.
- pyhpyh
noonpa kirjoitti:
"Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää." 1 Piet 4:6
Siis "demoneilleko" julistettiin evankeliumia "ilosanomaa" ?Ei, vaan tuomio.
- noonpa
pyhpyh kirjoitti:
Ei, vaan tuomio.
Höh, mutta tässähän lukee juuri että "kuolleille julistettiin evankeliumia" eli "hyvää sanomaa", ei siis mitään tuomiota!
noonpa kirjoitti:
Höh, mutta tässähän lukee juuri että "kuolleille julistettiin evankeliumia" eli "hyvää sanomaa", ei siis mitään tuomiota!
Höh, siis lukea asiayhteys pitää; -Jeesuksen saarnassa hengille Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen on kyse 1 Piet 3:17-20.
Mainitsemassasi kohdassa 4.6 on sitten kyse jo muusta niin kuin kirjoitinkin.
_Asiayhteys 4:6 on muuttunut evankeliumin työhön som vanligt, tavallista Matt 28:18-20, eikä kyse ole enää siinä siis Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeisestä saarnasta hengille, vaan 4.6 kertoo jo evankeliumin työstä, ja tässä on edesmenneetkin jo kuulleet evankeliumin ja tehneet ratkaisunsa maan päällä taivaan kannen alla elämänsä etsikkoarmonpäivinä.
Raamattu ei tunne evankeliumia joka pelastaisi edesmenneet kuolleet jotka ovat jumalattomina kuolleet.
Elävät kuolevat mutta kuolleet eivät tiedä mitään, ei tekoa ei ajatusta tuonelassa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijanoonpa kirjoitti:
Siis "demoneilleko" julistettiin evankeliumia "ilosanomaa" ?Ei siis ollenkaan noin, Lue mitä oikeasti kirjoitin:
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- noonpa
jarinhotelli kirjoitti:
Höh, siis lukea asiayhteys pitää; -Jeesuksen saarnassa hengille Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen on kyse 1 Piet 3:17-20.
Mainitsemassasi kohdassa 4.6 on sitten kyse jo muusta niin kuin kirjoitinkin.
_Asiayhteys 4:6 on muuttunut evankeliumin työhön som vanligt, tavallista Matt 28:18-20, eikä kyse ole enää siinä siis Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeisestä saarnasta hengille, vaan 4.6 kertoo jo evankeliumin työstä, ja tässä on edesmenneetkin jo kuulleet evankeliumin ja tehneet ratkaisunsa maan päällä taivaan kannen alla elämänsä etsikkoarmonpäivinä.
Raamattu ei tunne evankeliumia joka pelastaisi edesmenneet kuolleet jotka ovat jumalattomina kuolleet.
Elävät kuolevat mutta kuolleet eivät tiedä mitään, ei tekoa ei ajatusta tuonelassa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaKyllähän Pietarin 3 ja 4 luku selvästi kuuluu samaan aihepiiriin eli yhteen. Matt 28:18-20 sitä vastoin puhuu ihan eri asiasta. Sinulla kummallinen tapa lukea raamattua.
- Lukenut
Olen samaa mieltä "noonpa" nimimerkin kanssa. Pietarin 3 luvun loppu ja 4 alku on selvästi yhtä ja samaa kokonaisuutta ja kertoo Kristuksen vierailusta tuonelassa ristin kuolemansa jälkeen.
noonpa kirjoitti:
Kyllähän Pietarin 3 ja 4 luku selvästi kuuluu samaan aihepiiriin eli yhteen. Matt 28:18-20 sitä vastoin puhuu ihan eri asiasta. Sinulla kummallinen tapa lukea raamattua.
Läheltä liippaa, mutta 4:6 ei ole enää kyse Jeesuksen saarnasta hengille.
Tyvärr, mutta en muuta mieltäni. Raamattu ei opeta vainajien uutta armonaikaa, ja edesmenneiden evankelioimistilaisuuksia.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Lukenut
jarinhotelli kirjoitti:
Läheltä liippaa, mutta 4:6 ei ole enää kyse Jeesuksen saarnasta hengille.
Tyvärr, mutta en muuta mieltäni. Raamattu ei opeta vainajien uutta armonaikaa, ja edesmenneiden evankelioimistilaisuuksia.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaKysymys Jarinhotellille ?
Tiesivätkö Nooan aikaiset ihmissielut, jotka kuolivat vedenpaisumuksessa, he kaikki, jotain Jeesuksesta Kristuksesta kuollessaan? - Lukenut
Lukenut kirjoitti:
Kysymys Jarinhotellille ?
Tiesivätkö Nooan aikaiset ihmissielut, jotka kuolivat vedenpaisumuksessa, he kaikki, jotain Jeesuksesta Kristuksesta kuollessaan?Paavali puhuu samasta asiasta Roomalaiskirjeessään:
Room 2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
2:16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. Lukenut kirjoitti:
Kysymys Jarinhotellille ?
Tiesivätkö Nooan aikaiset ihmissielut, jotka kuolivat vedenpaisumuksessa, he kaikki, jotain Jeesuksesta Kristuksesta kuollessaan?Hei!
Nooa saarnasi heille parannusta 120 vuoden ajan.
Varmasti mainitsi myös Kristuksesta.
Profetioita on Vanhan Testamentin puolella noin 500 tulevasta vapahtajasta, ensimmäinen profetia 1 Moos 3:15.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaLukenut kirjoitti:
Paavali puhuu samasta asiasta Roomalaiskirjeessään:
Room 2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
2:16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.Hei_
Kyllä, Jumalan Henki on kyllä puhutellut pakanoitakin, vaikka eivät ole sanaakaan kuulleet evankeliumia.
Mutta tietenkin ihminen voi paatua jos varhain, jos on kovin syntistä menoa ettei herkisty huomaamaan Jumalan puhuttelua. Pakanatkin ovat ihmetelleet lunnon mahtavuutta, ja ymmärtäneet etä joku sen on tehnyt, ja muodostaneet käsityksiään oikeasta ja väärästä Jumalan puhuttelussakin.
Ovat olleet "itse itselleen laki."
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Nooa saarnasi heille parannusta 120 vuoden ajan.
Profetioita on Vanhan Testamentin puolella noin 500 tulevasta vapahtajasta, ensimmäinen profetia 1 Moos 3:15.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija"Nooa saarnasi heille parannusta 120 vuoden ajan.
Profetioita on Vanhan Testamentin puolella noin 500 tulevasta vapahtajasta, ensimmäinen profetia 1 Moos 3:15."
No niin justiinsa.
Luepa nyt uudestaan ne Raamatun kohdat jotka puhuvat Kristuksesta ENNEN Nooan aikaa, ja mieti ihan aikuisen oikeasti itsekin mitä juuri tuli tuossa sanotuksi ?
Vinkiksi: voisit etsiä Kristuksesta kertovia avainsanoja, kuten "Kuningasten Kuningas", "Sovittaja", "Vapahtaja", "Herra", "ristiinnaulitseminen", "syntien anteeksiantaminen", "evankeliumi".
"Varmasti mainitsi myös Kristuksesta." No, montako Kristuksesta kertovaa asiaa löysit ? - armonkerjäläinen
Tuohon aikaan Jumalan ilmoitukset menivät perimätietona sukupolvelta toiselle. Ihmisten muisti oli varmaan toista luokkaa kuin tänään. Mitenkä itse ajattelet, että miten ihmiset saivat tuohon aikaan tietoa Jumalan tahdosta?
- Exap
armonkerjäläinen kirjoitti:
Tuohon aikaan Jumalan ilmoitukset menivät perimätietona sukupolvelta toiselle. Ihmisten muisti oli varmaan toista luokkaa kuin tänään. Mitenkä itse ajattelet, että miten ihmiset saivat tuohon aikaan tietoa Jumalan tahdosta?
No, kommenttini koskikin lähinnä Jarin fantasiaa siitä että tieto tulevasta messiaasta - saati sitten Kristuksesta ja Hänen roolistaan joka tuli yllätyksenä peräti Jeesuksen oman ajan ihmisille - olisi ollut paljastettu jo ennen Nooan aikoja. Juuri siksi koska asiat siirtyivät perimätietona aina Moosekseen (tai voisiko sanoa Jobiin) asti, ei ole edes periaatteessakaan mitään perustelua väitteelle että tieto(us) Kristuksesta olisi avattu Nooalle tai hänen esi-isilleen.
"Mitenkä itse ajattelet, että miten ihmiset saivat tuohon aikaan tietoa Jumalan tahdosta?"
No, sehän ei ole minun ajatuksistani kiinni, koska vastaus löytyy suoraan Raamatusta: Jumala on laittanut lakinsa jokaisen ihmisen sydämeen. Ja tässä muuten ei puhuta kymmenestä käskystä, vaan Jumalan ikuisesta tahdosta ihmisiä varten. Jumala on antanut meille omantunnon sydämeemme sekä luontoon ilmoituksen itsestään, mikä vastaa kokolailla täsmälleen sitä mitä Jumala ihmisiltä tuhansia vuosia sitten ja myös kristityiltäkin vielä nykyäänkin odottaa; eli rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.
Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Exap kirjoitti:
"Nooa saarnasi heille parannusta 120 vuoden ajan.
Profetioita on Vanhan Testamentin puolella noin 500 tulevasta vapahtajasta, ensimmäinen profetia 1 Moos 3:15."
No niin justiinsa.
Luepa nyt uudestaan ne Raamatun kohdat jotka puhuvat Kristuksesta ENNEN Nooan aikaa, ja mieti ihan aikuisen oikeasti itsekin mitä juuri tuli tuossa sanotuksi ?
Vinkiksi: voisit etsiä Kristuksesta kertovia avainsanoja, kuten "Kuningasten Kuningas", "Sovittaja", "Vapahtaja", "Herra", "ristiinnaulitseminen", "syntien anteeksiantaminen", "evankeliumi".
"Varmasti mainitsi myös Kristuksesta." No, montako Kristuksesta kertovaa asiaa löysit ?Hep_
Kuule, Koko vanhan liiton pyhäkköpalveluksen telttamaja-seremonia uhreineen viittasi tulevaan Vapahtajaan joka kantaisi kaikki synnit ettei tarvitse koko ajan eläimiä tappaa uhreiksi. Jumala antoi ainoan poikansa tapettavaksi ettei mitään viattomampaa tapettavaa ihmisten synnin teon vuoksi enää olisi, että raavaat miehet tajuaisivat synninteon kamaluuden ja kauheuden.
Kristukseen viittaavaa on laskettu noin 500 koko VT:n puolella. Ne pitää vaan osata tunnistaa. Tavallinen pulliainen ei äkkiseltään lukaisemalla ensimmäisiä kertoja Raamattua niitä huomaa.
2 Piet 1:21; Profeettoja aina oli, ja näillä ei muuta kuin suora yhteys Kristukseen niiden sanojen osalta minkä taivaasta saivat.
Paljon on profeetan lahjalla palveltu sellaistakin mitä ei ole Raamattuun kirjattu; vrt; Apt 21:9.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaarmonkerjäläinen kirjoitti:
Hei-
Profeetat ovat aina Jumalan herättämiä. Ilm 10:7, Aam 2:11, 1 Sam 3:20, Joh 1:6. Profeetat toimivat Jumalan valtuuksilla. Hebr 1:1, Jaak 5:10, Luuk 1:70, 2 Piet 3:2 Jumala itse vahvistaa profeetan sanat ja profetian lahja toimii aina Pyhän Hengen kautta. Jes 44:26, Jer 28:9.
1 Piet 1:21,
Kyllä Jumalalla konstit on aina ollut ihmiselle tietoa saada.
Uuden liiton puolella Hebrealaiskirje kertoo elämästä taivaan pyhäkössä, ja palvelustyöstä siellä, sekä kuumasta linjasta ihmisen ja taivaan välillä.
1 Kor 12:10, Apt 21:9, Hebr 1:14, Joh 14 luku_ mm. 1 Piet 1:21_
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaExap kirjoitti:
No, kommenttini koskikin lähinnä Jarin fantasiaa siitä että tieto tulevasta messiaasta - saati sitten Kristuksesta ja Hänen roolistaan joka tuli yllätyksenä peräti Jeesuksen oman ajan ihmisille - olisi ollut paljastettu jo ennen Nooan aikoja. Juuri siksi koska asiat siirtyivät perimätietona aina Moosekseen (tai voisiko sanoa Jobiin) asti, ei ole edes periaatteessakaan mitään perustelua väitteelle että tieto(us) Kristuksesta olisi avattu Nooalle tai hänen esi-isilleen.
"Mitenkä itse ajattelet, että miten ihmiset saivat tuohon aikaan tietoa Jumalan tahdosta?"
No, sehän ei ole minun ajatuksistani kiinni, koska vastaus löytyy suoraan Raamatusta: Jumala on laittanut lakinsa jokaisen ihmisen sydämeen. Ja tässä muuten ei puhuta kymmenestä käskystä, vaan Jumalan ikuisesta tahdosta ihmisiä varten. Jumala on antanut meille omantunnon sydämeemme sekä luontoon ilmoituksen itsestään, mikä vastaa kokolailla täsmälleen sitä mitä Jumala ihmisiltä tuhansia vuosia sitten ja myös kristityiltäkin vielä nykyäänkin odottaa; eli rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.
Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.Hep_
Ei minulla fantasiaa ole. Raamattuun räntättyä, ja Jumalan läsnäoloa.
Vanhan temppelipalvelus oli esikuvaa ja vertausta ja viittausta Kristukseen kaikki teltan seremonia. Joka päivä kansa tiesi tulevasta Vapahtajasta.
Uudenkin liiton puolella on ollut profeettoja joiden tekstejä ei Raamatussa ole; Apt 21:9. vrt.
Jumala puhutteli itse samalla tavalla kuviaan kuin tänäänkin Hebr 10:12-18, Joh 14.
Jumalako jättäisi kansansa oman onnensa nojaan, ei.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hep_
Kuule, Koko vanhan liiton pyhäkköpalveluksen telttamaja-seremonia uhreineen viittasi tulevaan Vapahtajaan joka kantaisi kaikki synnit ettei tarvitse koko ajan eläimiä tappaa uhreiksi. Jumala antoi ainoan poikansa tapettavaksi ettei mitään viattomampaa tapettavaa ihmisten synnin teon vuoksi enää olisi, että raavaat miehet tajuaisivat synninteon kamaluuden ja kauheuden.
Kristukseen viittaavaa on laskettu noin 500 koko VT:n puolella. Ne pitää vaan osata tunnistaa. Tavallinen pulliainen ei äkkiseltään lukaisemalla ensimmäisiä kertoja Raamattua niitä huomaa.
2 Piet 1:21; Profeettoja aina oli, ja näillä ei muuta kuin suora yhteys Kristukseen niiden sanojen osalta minkä taivaasta saivat.
Paljon on profeetan lahjalla palveltu sellaistakin mitä ei ole Raamattuun kirjattu; vrt; Apt 21:9.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaEnsinnäkin, edes Jeesuksen syntymän aikoihin ei odotettu sellaista Messiasta joka olisi Kristus. Kristuksesta ei siis saarnattu vielä ajanlaskumme alussakaan, saati Nooan aikoihin.
Sitäpaitsi Jari, valitettavasti tuo Mooseksen kautta tullut järjestelmä annettiin vasta Mooseksen aikana, kaaauuuuaaan Nooan jälkeen. Asian kannalta oleellista oli väitteesi, että Nooa saarnatessaan "Varmasti mainitsi myös Kristuksesta."
Kerropa nyt ne asiat jotka NOOAN aikana Kristuksesta oli "varmasti" tiedossa, eli joista Nooa osasi mainita ? Exap kirjoitti:
Ensinnäkin, edes Jeesuksen syntymän aikoihin ei odotettu sellaista Messiasta joka olisi Kristus. Kristuksesta ei siis saarnattu vielä ajanlaskumme alussakaan, saati Nooan aikoihin.
Sitäpaitsi Jari, valitettavasti tuo Mooseksen kautta tullut järjestelmä annettiin vasta Mooseksen aikana, kaaauuuuaaan Nooan jälkeen. Asian kannalta oleellista oli väitteesi, että Nooa saarnatessaan "Varmasti mainitsi myös Kristuksesta."
Kerropa nyt ne asiat jotka NOOAN aikana Kristuksesta oli "varmasti" tiedossa, eli joista Nooa osasi mainita ?Hei!
Sinun on viisasta ensin lukea Vanha Testamentti läpi.
En voi lukea sitä puolestasi.
Kristus oli suurempi mitä tavallinen taatelin tallaaja saattoi mielikuvissaan ajatella, mutta jos käyttää päättelykykyään mahdollista, niin voi ymmärtää että koska temppelipalvelus telttapyhäkössä seremonioineen viittasi kaikessa Kristukseen, ja olis esikuva Kristuksesta, varjo ja vertauskuvaa; kts. Hebr 5-9 luvut. VT:n telttamaja tehtiin tarkasti Jumalalta saatujen ohjeiden mukaan, ja oli pienoismalli taivaallisesta palveluksesta, että tavallinen taatelintallaaja ja -maajussi tajuaisi.
On totta että taidolliset osaavat onkia Vanhasta Testamentista noin 200 Jeesus- profetiaa, mutta voi olla että jopa 500, mutta saatan muistaa 500 liian suureksi luvuksi.
Voimme katsoa sellaisia päällimmäisiä Kristus Vapahtaja profetioita kyllä;
Kuuluisimmat ja tärkeimmät Vanhan testamentin Kristus-ennustukset löytyvät profeettakirjoista. Jes 7:14 ennustaa Jeesuksen neitseellisen syntymän, Miika 5:1 ennustaa syntymäpaikan, Beetlehemin ja Jes 53 ennustaa Messiaan kärsimyksen ja kuoleman. Myös Psalmeissa on useita Kristus-ennustuksia, Ps 22, 110:1.
Mooseksen kirjoissa on runsaasti esikuvia, typologioita Kristuksesta. Voimme sanoa, että Mooseksen kirjat ovat täynnä esikuvia. Mutta toki Mooseksen kirjoistakin löytyy myös ennustuksia tulevasta Messiaasta.
Otan seuraavassa esille tärkeimmät Kristus-ennustukset Mooseksen kirjoissa.
VAIMON SIEMEN (1 MOOS 3:15)
Jumalan sanat käärmeelle syntiinlankeemuksen jälkeen sisältävät ennustuksen: "Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille; ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän."Hyvän ja pahan, Jumalan ja saatanan, välillä on jatkuva kamppailu, jonka Jumala tulee voittamaan. Ilmaisu "hänen siemenensä", vaimon siemen, on mielenkiintoinen. Yleensä lapsi ilmaistaan aina isän mukaan, tässä äidin. Uudessa testamentissa on vastaava kohta: Mark 6:3, Marian - ei Joosefin - poika.
Siemen merkitsee Vanhassa testamentissa jälkeläistä. Sana on yksikössä ja tarkoittaa siis vain yhtä henkilöä (= Jeesusta). Jeesus on vaimon siemen eli ihminen, meidän veriveljemme ja sukulunastajamme.
Kohta kuvaa sattuvasti myös Golgatan taistelun. Kristus voittaa ja polkee rikki saatanan vallan. Kuitenkin Saatana saa tuotettua hänelle suuren tuskan. Kristus joutuu kuoleman kitaan meitä lunastaessaan. Tätä kohtaa on totuttu sanomaan alku- eli protoevankeliumiksi.
AABRAHAMIN SIUNAUS (1 MOOS 12:1-3, 18:18, 22:18, 26:4)
Jumala siunasi Aabrahamia ja siunaus loppui sanoihin: "Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille, koska sinä ole minun äänelleni kuuliainen". (1 Moos 22:18).
Lupaus siunauksesta tuli neljä kertaa. Jumala vahvisti näin patriarkkojen uskoa. Aabrahamista on todella tullut kansojen isä (juutalaiset, arabit) ja kolmen uskonnon arvostettu henkilö (juutalaiset, kristityt ja islamilaiset). Sana siemen on yksikössä. Se tarkoittaa vain yhtä Aabrahamin jälkeläistä eikä kansoja. Näin tulkitsi kohdan jo Paavali: "Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen. - Tässä kohdassa ei sanota `jälkeläisille`, mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: `sinun jälkeläisellesi`." (Gal.3:16).
Siunaus luvataan kaikille kansoille. Juutalaiset halusivat kaventaa siunauksen vain itselleen, mutta lupaus on maailmanlaaja (Mark.16:15). Sana 'tulla siunatuksi' on hyvin kattava. Se merkitsee rauhaa, voimaa ja Jumalan lapseutta. Se sisältää kutsun: Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu.
JUUDAN LEIJONA (1 MOOS 49:9-12)
Ennen kuolemaansa Jaakob siunasi poikansa ja puhui, mitä "päivien lopulla on tapahtuva". Juudaa Jaakob nimittää "nuoreksi leijonaksi". Voimakas leijona olikin Juudan heimon vertauskuva.
Jumala "kavensi" Messiaan mahdollista sukupuuta kerta kerran perään: ensin Aatamin jälkeläinen, sitten Aabrahamin jälkeläinen, sitten Jaakobin jälkeläinen, nyt Juudan jälkeläinen ja lopulta Daavidin jälkeläinen (2 Sam 7:8-16).
Messias tulisi olemaan Daavidin jälkeläinen. Ilmestyskirja (5:5-6) puhuu: "..jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut.."
"Ei siirry valtikka pois Juudalta, ei käskijän sauva hänen suvultaan. Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta, häntä kansat tottelevat." (1 Moos 49:10) Kyseessä on tuleva suuri hallitsija, jota kaikki kansat tottelevat. "Kunnes tulee hän, jonka se on" = kunnes tulee shiloh. Juutalaiset targumit kääntävät sanan "shiloh" rauhanruhtinas, messias. "Oletko sinä se tuleva?" (Luuk 7:19), Johannes Kastajan kysymys tarkoittaa messiaanista henkilöä. Jeesus todellakin sai kaiken vallan (Matt.28:18).
jatkan vielä alla >>>>>>Exap kirjoitti:
Ensinnäkin, edes Jeesuksen syntymän aikoihin ei odotettu sellaista Messiasta joka olisi Kristus. Kristuksesta ei siis saarnattu vielä ajanlaskumme alussakaan, saati Nooan aikoihin.
Kerropa nyt ne asiat jotka NOOAN aikana Kristuksesta oli "varmasti" tiedossa, eli joista Nooa osasi mainita ?Jatkoa edelliseeni;
Jakeessa 11 voidaan nähdä myös muita viittauksia Messiaaseen: aasin varsa viittaisi Jeesuksen tuloon Jerusalemiin aasin varsalla, viinin runsaus Kaanaan häiden tunnustekoon, vaatteiden huuhtominen rypäleiden veressä Golgatan veriseen kuolemaa ja syntien anteeksisaamiseen ehtoollisella; mutta tällainen tulkinta alkaa lähestyä allegoriaa.
TÄHTI NOUSEE JAAKOBISTA (4 MOOS 24:17)
Tämä kohta tulkitaan profetiaksi, joka viittaa joulun tähteen (Matt 2:1-12). Bileam, Peorin poika oli muinaisaikojen arvoituksellinen profeetta. Hän oli kotoisin Mesopotamiasta. Mooabin kuningas Baalak lähetti noutamaan hänet maahansa, kun israelilaiset tulivat Mooabin rajalle. Baalak yritti lahjoa hänet kiroamaan israelilaiset. Bileam ei tehnyt sitä, sillä hän tunsi elävän Jumalan. Hän päinvastoin siunasi Israelin ja tähän siunaukseen kuului ennustus Jaakobista nousevasta tähdestä.
Tieto juutalaisten odottamasta suuresta kuninkaasta ja hänen ilmestymiseensä liittyvästä tähtimerkistä oli levinnyt Israelin ulkopuolellekin. Ehkä tämä tieto jäi "itäisille maille" jo juutalaisten Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana. Tähän profetiaan liittyen juutalaiset messiastittelin tavoittelijat sanoivat itseään "tähden pojiksi". Mm. vuoden 132 juutalaiskapinan johtaja Simeon Ben Kosiba käytti itsestään kunnianimeä Bar Kochba eli "Tähden Poika".
MOOSEKSEN KALTAINEN PROFEETTA (5 MOOS 18:15)
"Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuulla." Juutalaiset odottivat tämän lupauksen mukaan toista Moosesta, profeettaa, joka antaa leipää taivaasta ja vettä kalliosta. Ruokkimisihmeen jälkeen kansa näki tämän ennustuksen toteutuneen heidän silmiensä edessä ja halusi tehdä Jeesuksesta kuninkaan (Joh 6:15-16).
Messiaalla oli profeetallinen tehtävä julistaa Jumalan tahto kansalle. Jeesus ei puhunut niinkuin kirjanoppineet, vaan niinkuin se, jolla on valta Jumalalta (Matt 7:28-29). Jeesus oli enemmän kuin ensimmäinen Mooses.
Jeesus kohtasi samarialaisen naisen Sykarin kaivolla. Tämä nainen tiesi, että Messias tulee: "Kun hän tulee, hän ilmoittaa meille kaiken" (Joh 4:25). Samarialaiset lukivat vain viittä Mooseksen kirjaa. Sieltä nainen oli löytänyt lupauksen Mooseksen kaltaisesta profeetasta.
Koko Uuden testamentin perustava uskontunnustus on, että Jeesus on Vanhassa testamentissa luvattu Messias.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Lukenut
Sinä Jarinhotelli kirjoitat tässä edellä "vedenpaisumuksen" jälkeisistä asioista!
Huomaa Raamattu: " hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta." 1 Piet 3:19,20
Tässä kokonaisuudessaan puhutaan ihmisten sieluista, niistä kahdeksasta ja muista ihmissieluista, ei siis mistään "demoneista"!
Huomaa 1 Moos 7:13 "Juuri sinä päivänä menivät Nooa sekä Seem, Haam ja Jaafet, Nooan pojat, ja Nooan vaimo ja hänen kolme miniäänsä heidän kanssaan arkkiin;"
Sinä "Jarinhotelli" ja "TimoFlink" olette täysin harhateillä tässä ketjussa puhuessanne tahoillanne "demoneista" ! - Nähtyon
Adventistit lukevat raamattua kieroon.
Lukenut kirjoitti:
Sinä Jarinhotelli kirjoitat tässä edellä "vedenpaisumuksen" jälkeisistä asioista!
Huomaa Raamattu: " hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta." 1 Piet 3:19,20
Tässä kokonaisuudessaan puhutaan ihmisten sieluista, niistä kahdeksasta ja muista ihmissieluista, ei siis mistään "demoneista"!
Huomaa 1 Moos 7:13 "Juuri sinä päivänä menivät Nooa sekä Seem, Haam ja Jaafet, Nooan pojat, ja Nooan vaimo ja hänen kolme miniäänsä heidän kanssaan arkkiin;"
Sinä "Jarinhotelli" ja "TimoFlink" olette täysin harhateillä tässä ketjussa puhuessanne tahoillanne "demoneista" !Hei,
Nuo jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset elivät myös Nooan päivinä.
Pahat henget elävät. Niillä on tuhansien vuosien kokemusta ihmisen pettämisestä.
Sinun pitää lukea muitakin kohtia hyvin, niin kokonaisuus hahmottuu.
Lainaan tässä Flinkin kirjoitusta;
">On parempi kärsiä siksi, että tekee hyvää kuin että kärsisi pahojen tekojen vuoksi (1. Piet. 3:17). Tekstiyhteys alkaa sanoilla ”hoti kai Khristos” (jae 18) – ”koska myös Kristus” – joten Kristuksen kärsimys on esikuvana seurakuntalaisille. Tässä yhteydessä Pietari toteaa, että Jeesus kuoletettiin ruumiissa (sarx) mutta tehtiin eläväksi hengessä (pneuma). Pietarin sanapari ”sarx – pneuma” eli ”liha – henki” tarkoittaa kahta erilaista olemassaoloa. Sarx kuvaa ajallista elämää synnin vallan alla ja pneuma ylösnousemuksen jälkeistä elämää Hengen vallan alla. Tekstissä esiintyvä verbi on zóopoieó, jota Paavali käyttää Pyhän Hengen eläväksi tekevästä ylösnousemusvoimasta (Room. 4:17; 8:11; 1. Kor. 15:22, 45; 2. Kor. 3:6; Gal. 3:21). Siksi kyse on Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeisestä hetkestä.
>Tässä Hengen uudessa tilassa ts. ylösnousemuksen jälkeisessä kirkastetussa ruumiissaan Jeesus meni ja saarnasi hengille. Ketä he ovat? Pietari itse antaa vinkin. Jeesus meni taivaaseen ja istui Jumalan oikealle puolelle. Hänelle enkelit, vallat ja voimat ovat alistetut (jae 22). Vankeudessa olevat henget (ta en fylaké pneumata) olivat elossa Nooan aikana (jakeet 19-20). Raamatussa ”henget” tarkoittavat yleensä henkiolentoja (Mat. 12:45; Mark. 1:23, 26, 3:30; Luuk. 10:20; Ap.t. 19:15-16, 16:16, 23:8-9; Ef. 2:2; Hepr. 1:14, 12:9, 23; Ilm. 16:13-14). Kyse on langenneista enkeleistä, ellei lauseyhteys toisin määrää. Nämä langenneet henget (riivaajat) Jeesus on ristinkuolemallaan voittanut (2. Kor. 2:14; Kol. 2:15; Ilm. 12:7-11; Ef. 6:11-12) ja heitä pidetään vankeudessa odottamassa tuomion täytäntöönpanoa (2. Piet. 2:4; Juud. 6). Tämä 2. Pietarin kirjeen teksti on oleellinen tulkinnan kannalta, koska se mainitsee Nooan ajan, vedenpaisumuksen ja pelastuneet ihmiset aivan kuten 1. Piet. 3:19-21. Tekstien rinnastus osoittaa, että vankeudessa olevat henget ovat niitä langenneita enkeleitä, jotka hylkäsivät asuinsijansa ja jotka on teljetty pimeyteen odottamaan tuomionsa täytäntöönpanoa. Kreikan kérussó-verbi tarkoittaa saarnaamista, mutta sen perusmerkitys on ”julistaa”, joka sopii hyvin 1. Pietarin kirjeen lauseyhteyteen. Jeesuksen saarna oli yksinkertaisesti tuomion julistus.
Kaikesta tästä voidaan päätellä, että Jeesus julisti tuomiosanoman voitetuille henkivalloille (riivaajille) ylösnousemuksensa jälkeen."
Minun teksti puhtaaksi kirjoitettuna paremmin täällä mitä palstalla alussa on;
Kun tutkii ajan ja Raamatun ja rukouksen kanssa niin selviää, ei ne lukaisemalla_
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Lukenut
jarinhotelli kirjoitti:
Hei,
Pahat henget elävät. Niillä on tuhansien vuosien kokemusta ihmisen pettämisestä.
">On parempi kärsiä siksi, että tekee hyvää kuin että kärsisi pahojen tekojen vuoksi (1. Piet. 3:17). Tekstiyhteys alkaa sanoilla ”hoti kai Khristos” (jae 18) – ”koska myös Kristus” – joten Kristuksen kärsimys on esikuvana seurakuntalaisille. Tässä yhteydessä Pietari toteaa, että Jeesus kuoletettiin ruumiissa (sarx) mutta tehtiin eläväksi hengessä (pneuma). Pietarin sanapari ”sarx – pneuma” eli ”liha – henki” tarkoittaa kahta erilaista olemassaoloa. Sarx kuvaa ajallista elämää synnin vallan alla ja pneuma ylösnousemuksen jälkeistä elämää Hengen vallan alla. Tekstissä esiintyvä verbi on zóopoieó, jota Paavali käyttää Pyhän Hengen eläväksi tekevästä ylösnousemusvoimasta (Room. 4:17; 8:11; 1. Kor. 15:22, 45; 2. Kor. 3:6; Gal. 3:21). Siksi kyse on Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeisestä hetkestä.
>Tässä Hengen uudessa tilassa ts. ylösnousemuksen jälkeisessä kirkastetussa ruumiissaan Jeesus meni ja saarnasi hengille. Ketä he ovat? Pietari itse antaa vinkin. Jeesus meni taivaaseen ja istui Jumalan oikealle puolelle. Hänelle enkelit, vallat ja voimat ovat alistetut (jae 22). Vankeudessa olevat henget (ta en fylaké pneumata) olivat elossa Nooan aikana (jakeet 19-20). Raamatussa ”henget” tarkoittavat yleensä henkiolentoja (Mat. 12:45; Mark. 1:23, 26, 3:30; Luuk. 10:20; Ap.t. 19:15-16, 16:16, 23:8-9; Ef. 2:2; Hepr. 1:14, 12:9, 23; Ilm. 16:13-14). Kyse on langenneista enkeleistä, ellei lauseyhteys toisin määrää. Nämä langenneet henget (riivaajat) Jeesus on ristinkuolemallaan voittanut (2. Kor. 2:14; Kol. 2:15; Ilm. 12:7-11; Ef. 6:11-12) ja heitä pidetään vankeudessa odottamassa tuomion täytäntöönpanoa (2. Piet. 2:4; Juud. 6). Tämä 2. Pietarin kirjeen teksti on oleellinen tulkinnan kannalta, koska se mainitsee Nooan ajan, vedenpaisumuksen ja pelastuneet ihmiset aivan kuten 1. Piet. 3:19-21. Tekstien rinnastus osoittaa, että vankeudessa olevat henget ovat niitä langenneita enkeleitä, jotka hylkäsivät asuinsijansa ja jotka on teljetty pimeyteen odottamaan tuomionsa täytäntöönpanoa. Kreikan kérussó-verbi tarkoittaa saarnaamista, mutta sen perusmerkitys on ”julistaa”, joka sopii hyvin 1. Pietarin kirjeen lauseyhteyteen. Jeesuksen saarna oli yksinkertaisesti tuomion julistus.
Kaikesta tästä voidaan päätellä, että Jeesus julisti tuomiosanoman voitetuille henkivalloille (riivaajille) ylösnousemuksensa jälkeen."
Kun tutkii ajan ja Raamatun ja rukouksen kanssa niin selviää, ei ne lukaisemalla_
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaLukihäiriö?
" hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, JOTKA muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, jossa vain muutamat, se on KAHDEKSAN SIELUA, pelastuivat"!
Edelleen tässä puhutaan IHMISTEN SIELUISTA ei siis henkimaailmallisista "demoneista"!
Ja edelleen 1 Piet 4:6 todistaa että Jeesus julisti evankeliumia ("euēngelisthē") kuolleille!
On se hirveää kun raamattua pitää vääristää, että omat "mytologiat" pysyisivät pystyssä! - Lukenut
Lukenut kirjoitti:
Lukihäiriö?
" hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, JOTKA muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, jossa vain muutamat, se on KAHDEKSAN SIELUA, pelastuivat"!
Edelleen tässä puhutaan IHMISTEN SIELUISTA ei siis henkimaailmallisista "demoneista"!
Ja edelleen 1 Piet 4:6 todistaa että Jeesus julisti evankeliumia ("euēngelisthē") kuolleille!
On se hirveää kun raamattua pitää vääristää, että omat "mytologiat" pysyisivät pystyssä!Westcott and Hort 1881
εἰς τοῦτο γὰρ καὶ νεκροῖς εὐηγγελίσθη ἵνα κριθῶσι μὲν κατὰ ἀνθρώπους σαρκὶ ζῶσι δὲ κατὰ θεὸν πνεύματι.
νεκροῖς = nekrois = ruumiillisesti kuollut
εὐηγγελίσθη = euēngelisthē = evankeliumia eli hyvää sanomaa !
eli Jeesus julisti "evankeliumia ruumiillisesti kuolleille" ! - Lukenut
Ja kuinka on mahdollista, että Jeesus julisti evankeliumia kuolleille?
eli mitä tämä kaikki tarkoittaa?
Vastaus: Ihmisen maallinen ruumis ja sielu on toisistaan eriävä kokonaisuus! Lukenut kirjoitti:
Lukihäiriö?
On se hirveää kun raamattua pitää vääristää, että omat "mytologiat" pysyisivät pystyssä!Hep-
Ensin jakeessa 18 on kyse Kristuksen kärsimyksestä ja kuolemasta. Kristus tehtiin eläväksi, ja 19; saarnasi vankeudessa oleville hengille.-
Jakeessa 20 on kyse hengistä jotka eivät muinoin totelleen Jumalaa.
1/3 taivaan enkeleistä lankesi pois, ja ovat ns. demoneita eli nk. pahoja henkiä.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaLukenut kirjoitti:
Lukihäiriö?
On se hirveää kun raamattua pitää vääristää, että omat "mytologiat" pysyisivät pystyssä!Tässä lue huom, pilkut; 1 Piet 3:17-20; "Parempi on tehdä hyvää ja kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin kärsiä pahojen tekojen tähden. Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä Hänet tehtiin eläväksi. Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana."
Siunauksia
Jari Laurila
Hei,
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaPahat henget) elävät! Eikä niistä päästä eroon ainakaan niin kauan kuin adventismi-oppi jyllää täällä? Sehän on adventismi-opin peruspilareita siis eihän adventismioppiin saa millään muulla 'yksilöllisellä näkemyksellä,tai ymmärryksellä valaistu näkemys ja tieto, - joka haluaisi rakentaa SILTAA Sisäisen Henkisen-Minänsä Jumaliseen tietoon ja tajuntaan, eikä johonkin 28 rakennettuun oppipätelmään, joihin julmuuksiin jarinhotelli aivan omakohtaista 'ajattelua, tai kai voisi sanoa, että ymmärtämättömyyden puutteessa taistelee tietoa ja ymmärrystä vastaan, tietämättään mitä tekee valhe-opin hyväksi sokeudessaan!! Exsap olet näissä kysymyksissä ja tulkinniosasi oikeassa, sillä ei noissa jari laurilan veitteissä ole mitään järkeä, kun hän vain yrittää jängätä olematonta tietoaan.
- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Sinun on viisasta ensin lukea Vanha Testamentti läpi.
En voi lukea sitä puolestasi.
Kristus oli suurempi mitä tavallinen taatelin tallaaja saattoi mielikuvissaan ajatella, mutta jos käyttää päättelykykyään mahdollista, niin voi ymmärtää että koska temppelipalvelus telttapyhäkössä seremonioineen viittasi kaikessa Kristukseen, ja olis esikuva Kristuksesta, varjo ja vertauskuvaa; kts. Hebr 5-9 luvut. VT:n telttamaja tehtiin tarkasti Jumalalta saatujen ohjeiden mukaan, ja oli pienoismalli taivaallisesta palveluksesta, että tavallinen taatelintallaaja ja -maajussi tajuaisi.
On totta että taidolliset osaavat onkia Vanhasta Testamentista noin 200 Jeesus- profetiaa, mutta voi olla että jopa 500, mutta saatan muistaa 500 liian suureksi luvuksi.
Voimme katsoa sellaisia päällimmäisiä Kristus Vapahtaja profetioita kyllä;
Kuuluisimmat ja tärkeimmät Vanhan testamentin Kristus-ennustukset löytyvät profeettakirjoista. Jes 7:14 ennustaa Jeesuksen neitseellisen syntymän, Miika 5:1 ennustaa syntymäpaikan, Beetlehemin ja Jes 53 ennustaa Messiaan kärsimyksen ja kuoleman. Myös Psalmeissa on useita Kristus-ennustuksia, Ps 22, 110:1.
Mooseksen kirjoissa on runsaasti esikuvia, typologioita Kristuksesta. Voimme sanoa, että Mooseksen kirjat ovat täynnä esikuvia. Mutta toki Mooseksen kirjoistakin löytyy myös ennustuksia tulevasta Messiaasta.
Otan seuraavassa esille tärkeimmät Kristus-ennustukset Mooseksen kirjoissa.
VAIMON SIEMEN (1 MOOS 3:15)
Jumalan sanat käärmeelle syntiinlankeemuksen jälkeen sisältävät ennustuksen: "Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille; ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän."Hyvän ja pahan, Jumalan ja saatanan, välillä on jatkuva kamppailu, jonka Jumala tulee voittamaan. Ilmaisu "hänen siemenensä", vaimon siemen, on mielenkiintoinen. Yleensä lapsi ilmaistaan aina isän mukaan, tässä äidin. Uudessa testamentissa on vastaava kohta: Mark 6:3, Marian - ei Joosefin - poika.
Siemen merkitsee Vanhassa testamentissa jälkeläistä. Sana on yksikössä ja tarkoittaa siis vain yhtä henkilöä (= Jeesusta). Jeesus on vaimon siemen eli ihminen, meidän veriveljemme ja sukulunastajamme.
Kohta kuvaa sattuvasti myös Golgatan taistelun. Kristus voittaa ja polkee rikki saatanan vallan. Kuitenkin Saatana saa tuotettua hänelle suuren tuskan. Kristus joutuu kuoleman kitaan meitä lunastaessaan. Tätä kohtaa on totuttu sanomaan alku- eli protoevankeliumiksi.
AABRAHAMIN SIUNAUS (1 MOOS 12:1-3, 18:18, 22:18, 26:4)
Jumala siunasi Aabrahamia ja siunaus loppui sanoihin: "Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille, koska sinä ole minun äänelleni kuuliainen". (1 Moos 22:18).
Lupaus siunauksesta tuli neljä kertaa. Jumala vahvisti näin patriarkkojen uskoa. Aabrahamista on todella tullut kansojen isä (juutalaiset, arabit) ja kolmen uskonnon arvostettu henkilö (juutalaiset, kristityt ja islamilaiset). Sana siemen on yksikössä. Se tarkoittaa vain yhtä Aabrahamin jälkeläistä eikä kansoja. Näin tulkitsi kohdan jo Paavali: "Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen. - Tässä kohdassa ei sanota `jälkeläisille`, mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: `sinun jälkeläisellesi`." (Gal.3:16).
Siunaus luvataan kaikille kansoille. Juutalaiset halusivat kaventaa siunauksen vain itselleen, mutta lupaus on maailmanlaaja (Mark.16:15). Sana 'tulla siunatuksi' on hyvin kattava. Se merkitsee rauhaa, voimaa ja Jumalan lapseutta. Se sisältää kutsun: Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu.
JUUDAN LEIJONA (1 MOOS 49:9-12)
Ennen kuolemaansa Jaakob siunasi poikansa ja puhui, mitä "päivien lopulla on tapahtuva". Juudaa Jaakob nimittää "nuoreksi leijonaksi". Voimakas leijona olikin Juudan heimon vertauskuva.
Jumala "kavensi" Messiaan mahdollista sukupuuta kerta kerran perään: ensin Aatamin jälkeläinen, sitten Aabrahamin jälkeläinen, sitten Jaakobin jälkeläinen, nyt Juudan jälkeläinen ja lopulta Daavidin jälkeläinen (2 Sam 7:8-16).
Messias tulisi olemaan Daavidin jälkeläinen. Ilmestyskirja (5:5-6) puhuu: "..jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut.."
"Ei siirry valtikka pois Juudalta, ei käskijän sauva hänen suvultaan. Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta, häntä kansat tottelevat." (1 Moos 49:10) Kyseessä on tuleva suuri hallitsija, jota kaikki kansat tottelevat. "Kunnes tulee hän, jonka se on" = kunnes tulee shiloh. Juutalaiset targumit kääntävät sanan "shiloh" rauhanruhtinas, messias. "Oletko sinä se tuleva?" (Luuk 7:19), Johannes Kastajan kysymys tarkoittaa messiaanista henkilöä. Jeesus todellakin sai kaiken vallan (Matt.28:18).
jatkan vielä alla >>>>>>Tuhannet sanasi eivät sisältäneet yhtään mitään vastausta kysymykseeni, eivät ainokaistakaan perustelua väitteellesi.
Kerropa nyt ne asiat jotka NOOAN aikana Kristuksesta oli "varmasti" tiedossa, eli joista Nooa osasi mainita ?
Edelleen odotan sinulta selkeää vastausta kysymykseeni, kun kerran niin varmaksi väität että Nooa varmasti mainitsi Kristuksesta. Tai en oikeastaan odota, haluaisin sinun nyt vain vihdoin myöntävän että puhuit taas aivan höpöjä vastoin Raamatun selkeää ilmoitusta. Exap kirjoitti:
Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.Exap kyseli profetioita Kristuksesta. Muistin että olen kirjoittanut kyllä asiasta.
Noin 200 profetiaa VT:ssä Vapahtajasta on oikein.
Tässä ne mitä olen kirjannut; ja löysin hyvän linkin, josta voin tarkistaa kun jaksan luetteloni; Vaimon siemen 1 Moos 3:15 (Gal 4:4) Aabrahamin siemen 1 Moos 12:3, 22:18 (Matt 1:1, Luuk 3:34, Gal 3:16) Iisakin jälkeläinen 1 Moos 17:19 (Matt 1:2, Luuk 3:34) Jaakobin jälkeläinen 1 Moos 28:14, 4 Moos 24:17 (Matt 1:2, Luuk 3:34) Juudan sukukuntaa 1 Moos 49:10, Mii 5:1 (Matt 1:2-3 Luuk 3:33, Ilm 5:5, Hebr 7:14) Daavidin jälkeläinen 2 Sam 7:12, Jes 9:5-6 (Matt 1:1,6, Luuk 1:32-33) Daavidin valtaistuimen perillinen Jer 23:5-6, Ps 132:11, (Joh 7:42, Ilm 22:16) Syntyy Beetlehemissä Mii 5:1, (Matt 2:1,6, Luuk 2:4, Joh 7:42) Syntymisen ajankohta Dan 9:25 (Luuk 2:1-7, Gal 4:4) Neitseestä syntyminen Jes 7:14 (Matt 1:18,23, Luuk 1:26-35) Lastenmurhat Jer 31:15 (Matt 2:16-18) Pako Egyptiin Hoos 11:1, (Matt 2:15) Toiminta Galileassa Jes 8:23, 9:1 (Matt 4:12-16) Profeetta 5 Moos 18:15 (Joh 6:14, 7:40, Apt 3:22, 7:37) Pappi Ps 110:4 (Hebr 5:6, 6:20, 7:17,21) Parantaja Jes 53:4-5 (Matt 8:16-17) Temppelin puhdistaminen Ps 69:10, (Joh 2:14-17) Pakanoidenkin Vapahtaja Jes 42:1-4, (Matt 12:18-21) Juutalaisten ja pakanoiden hylkäämä Ps 2:2-3, Jes 53:3 (Luuk 17:25, 23:18, Joh 1:11, Apt 4:25-28, 1 Kor 2:8) Hengellisiä luonteenpiirteitä Jes 11:2-5, Ps 45:7-8 (Luuk 2:52, 4:18) Ratsastus Jerusalemiin Jes 62:11, Sak 9:9 (Matt 21:4-9, Joh 12:12-15) Ystävän kavaltama Ps 41:10 (Matt 26:14-16, 47-50, Mark 14:10-11, 43-45) Kolmekymmentä hopearahaa Sak 11:12-13, Matt 26:15, 27:3-10, Mark 14:10-11, Juudaan virka annetaan toiselle Ps 109:8 (Apt 1:18-20) Väärät todistajat Ps 35:11 (Matt 26:59-61) Vaitiolo syyttäjien edessä Ps 38:13-15, Jes 53:7 (Matt 26:62-63, 27:12-14) Jeesusta lyödään ja syljetään Jes 50:6 (Matt 26:67, Mark 14:65) Häntä vihataan aiheetta Ps 69:5, 109:3-5 (Joh 15:23-25) Sijaiskärsimys Jes 53:4-12 (Matt 8:17, Room 4:25, 1 Kor 15:3) 2 Kor 5:21, 1 Piet 2: 22-24) Pidetään rikollisena Jes 53:12 (Matt 27:38, Mark 15:27-28, Luuk 23:33) Hänet lävistetään Ps 22:17, Sak 12:10 (Joh 19:34-37, 20:25-27, Ilm 1:7) Häntä pilkataan ja ivataan Ps 22:7-9, 69:20-21, 109:25 (Matt 27:39-44, Mark 15:29-32) Katkera viini Ps 69:22 (Matt 27:34) Rukous vihollisten puolesta Jes 53:12, Ps 109:4 (Luuk 23:34) Arvanheitto vaatteista Ps 22:19 (Matt 27:35, Mark 15:24, Luuk 23:34, Joh 19:24) Jeesuksen luita ei rikota 2 Moos 12:46, Ps 34:21 (Joh 19:33) Hauta rikkaan luona Jes 53:9 (Matt 27:57-60) Ylösnousemus Ps 16:10 (Matt 28:6, Mark 16:6, Luuk 24:6, 1 Kor 15:4) Korottaminen Ps 68:19, 110:1 (Luuk 24:50-51, Apt 1:9, 2:33-35, Ef 4:8-10, Kol 2:15)
Linkki;
https://ajankohtainen.files.wordpress.com/2014/12/messias_profetiat.pdf
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Lukenut
Exap nimimerkki taisi kyllä kysellä niitä Kristusennustuksia jotka olivat ennen vedenpaisumusta eli Nooan aikoja.
Sinä Jarinhotelli puhut nyt ihan eri asiasta!
Kysymyshän on nyt siis niistä kaikista sieluista, miehistä naisista pienistä lapsista, jotka kaikki kuolivat fyysisesti vedenpaisumuksessa (josta ne 8 vain selvisi) ja siitä että olivatko he tietoisia Kristuksen armosta !
Tästä sinä Jarinhotelli et puhu mitään vaan kerrot myöhemmistä ennustuksista! Lukenut kirjoitti:
Exap nimimerkki taisi kyllä kysellä niitä Kristusennustuksia jotka olivat ennen vedenpaisumusta eli Nooan aikoja.
Sinä Jarinhotelli puhut nyt ihan eri asiasta!
Kysymyshän on nyt siis niistä kaikista sieluista, miehistä naisista pienistä lapsista, jotka kaikki kuolivat fyysisesti vedenpaisumuksessa (josta ne 8 vain selvisi) ja siitä että olivatko he tietoisia Kristuksen armosta !
Tästä sinä Jarinhotelli et puhu mitään vaan kerrot myöhemmistä ennustuksista!Hei-
Kirjoitan kymmeniä ja satoja tekstejä erilaisista asioista- ja samasta asiasta erilaisessa näkökulmissa useitakin tekstejä. Otsikko viittaa siihen mitä kirjoitukseen sisältyy.
Ison teologian parissa olen viettänyt aamuani tänään. Menen ostoksille välillä, ja jatkan palattuani.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
- Lukenut
Voi mitä harhaoppisia.
- selitä.oppisi
Olisit kirjoittanut miten Jarin kirjoitus on harhaoppia, tuon sanan harhaoppia jokainen pystyy kirjoittamaan mutta toista onkin jo selityksen laita miten sen harhaopisiksi voi sanoa.
- Lukenut
selitä.oppisi kirjoitti:
Olisit kirjoittanut miten Jarin kirjoitus on harhaoppia, tuon sanan harhaoppia jokainen pystyy kirjoittamaan mutta toista onkin jo selityksen laita miten sen harhaopisiksi voi sanoa.
Ei minun tarvitse sillä raamattu itse selittää tämän harhaopiksi.
- Exap
selitä.oppisi kirjoitti:
"miten Jarin kirjoitus on harhaoppia"
No lyhyesti, esimerkiksi, Jari kirjoitti että Nooa "Varmasti mainitsi myös Kristuksesta.". Se on harhaoppia. - Jeshua-Jumalapelastaa
Jaa, miten sen nyt ottaa.
Hebreaa kun puhutaan, niin Jeshua sana = Jumala pelastaa,
Luetaan Jesajan luvusta 12:2-3. Joka vuosi sitä lauletaan
lehtimajanjuhlilla Israelissa: "Katso, Jumala on minun Jeshuani, minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle Jeshuaksi.
Siis, riippuu kielestä. Jos Nooan kieli oli taivaallista kieltä, niin jo arkinrakentamisessa todeten, Nooa voi kertoa, että Jumala pelastaa = Jeshua pelastaa. Siis pelastus on kielellellisesti ollut jo ennen ihmisen luomista käsitteenä olemassa.
Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala.
Ja loput tiedämmekin, mitä Sanaan on muistiinmerkittynä oppiaksemme sen, missä on pelastus.
1Mo 6:7 Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni".
1Mo 6:8 Mutta Nooa sai armon Herran silmien edessä.
1Mo 6:9 Tämä on kertomus Nooan suvusta. Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä.
1Mo 6:10 Ja Nooalle syntyi kolme poikaa, Seem, Haam ja Jaafet.
1Mo 6:11 Mutta maa turmeltui Jumalan edessä, ja maa tuli täyteen väkivaltaa.
Siis tämä hurskas mies tiesi, mistä tulee pelastus Jeshsua.
Mo 7:1 Ja Herra sanoi Nooalle: "Mene sinä ja koko perheesi arkkiin, sillä sinut minä olen tässä sukukunnassa havainnut hurskaaksi edessäni.
1Mo 7:2 Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras.
1Mo 7:3 Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, koiraita ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä.
"Puhtaita eläimiä" ja seitsemän jne. Ei täältäkäsin 2016 kannata paljoa alkaa ähisemään, ettei jotain tiedetty ja sanoitettu Nooan aikana.
1Mo 8:20 Ja Nooa rakensi alttarin Herralle ja otti kaikkia puhtaita karjaeläimiä ja kaikkia puhtaita lintuja ja uhrasi polttouhreja alttarilla.
1Mo 8:21 Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: "En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt.
Tuon alttarin rakentaminen viestii täydellistä tietoutta pelastuksesta, siitä esikuvallisesta viestistä, jota Nooa tieten kuin varjolain edustajana tuo esiin, esiin, että Kerran tulee pelastus. Pelastus, ettei sijaisuhreja tarvita. Aadamkin puettiin sijaisen "nahka-asuun" , ei meidän pidä väheksyä sitä varjolain opetusta vanhan JumalanKansan vaelluksesta, mitä he uskossa tekivät.
Päinvastoin, meidän pitää ottaa vaari tässä ajassa nuhteettomuudesta, että Hengessä vaeltaisimme päivittäin, niinkuin pitää ja teot, mitä odotetaan, sillä onhan hän jättänyt tehtävän tänne, -tekisimme sen mukaan. - pyhpyh
Exap kirjoitti:
No lyhyesti, esimerkiksi, Jari kirjoitti että Nooa "Varmasti mainitsi myös Kristuksesta.". Se on harhaoppia.Itse olet harhaoppi.
Exap kirjoitti:
No lyhyesti, esimerkiksi, Jari kirjoitti että Nooa "Varmasti mainitsi myös Kristuksesta.". Se on harhaoppia.Hei!
Nooa oli tekemisissä varsin ratkaisevalla tavalla ihmisenä Kristuksen kanssa.
Se että siitä ei ole mainittu lauseella tai virkkeellä Raamatussa niin että lapsikin osaisi tavata kirjaimet, -ei ole Raamatussa sellaista suoraa virkettä.
- Mutta hengellisissä asioissa on sopiva, toivottavaa, tarpeellista ja välttämätöntä käyttää hengellistä päättelykykyä; Kol 1:13-17, Ilm 1:7-8.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exap
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Nooa oli tekemisissä varsin ratkaisevalla tavalla ihmisenä Kristuksen kanssa.
Se että siitä ei ole mainittu lauseella tai virkkeellä Raamatussa niin että lapsikin osaisi tavata kirjaimet, -ei ole Raamatussa sellaista suoraa virkettä.
- Mutta hengellisissä asioissa on sopiva, toivottavaa, tarpeellista ja välttämätöntä käyttää hengellistä päättelykykyä; Kol 1:13-17, Ilm 1:7-8.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaNiin, Jari, selitykset ovat aina selityksiä. Ja sinun selityksesi eivät nyt asiaa auta, koska Kristuksen salaisuus EI OLLUT ILMOITETTU ihmisille Nooan aikana, eikä näin ollen Nooa voinut saarnata Kristuksesta; se ei yksinkertaisesti ollut Jumalan tahto että Kristusta tuolloin saarnataan.
Sinäkin sen ymmärtäisit jos lukisit mitä UT asiasta sanoo, etkä julistaisi tuollaisia harhaoppeja, kuten että Nooa olisi saarnannut Kristuksesta ja sen perusteella muka Jeesuksen ei olisi tarvinnut itse saarnata noille sieluille.
Matteuksen evankeliumi:
13:11 Hän vastasi ja sanoi: "Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
Roomalaiskirje:
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
16:25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
1.Korinttolaiskirje:
2:7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
2:8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
Galatalaiskirje:
3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Efesolaiskirje:
3:3 että näet tämä salaisuus on ilmestyksen kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut;
3:5 jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille:
3:9 ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen salaisuuden taloudenhoito, joka ikuisista ajoista asti on ollut kätkettynä Jumalassa, kaiken Luojassa,
Kolossalaiskirje:
1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
Hebrealaiskirje:
8:5 ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin."
1.Pietarin kirje:
1:5 jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
1:12 Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa.
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
... toivon että tajuat että ei ollut teoriassakaan mahdollista saarnata Kristuksen salaisuutta ja evankeliumia ennen Kristuksen tuloa maan päälle, koska vasta Jeesus itse julisti evankeliumin joka oli aiemmin kätkettynä ihmisiltä.
"Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa." - Lukenut
Exap kirjoitti:
Niin, Jari, selitykset ovat aina selityksiä. Ja sinun selityksesi eivät nyt asiaa auta, koska Kristuksen salaisuus EI OLLUT ILMOITETTU ihmisille Nooan aikana, eikä näin ollen Nooa voinut saarnata Kristuksesta; se ei yksinkertaisesti ollut Jumalan tahto että Kristusta tuolloin saarnataan.
Sinäkin sen ymmärtäisit jos lukisit mitä UT asiasta sanoo, etkä julistaisi tuollaisia harhaoppeja, kuten että Nooa olisi saarnannut Kristuksesta ja sen perusteella muka Jeesuksen ei olisi tarvinnut itse saarnata noille sieluille.
Matteuksen evankeliumi:
13:11 Hän vastasi ja sanoi: "Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
Roomalaiskirje:
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
16:25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
1.Korinttolaiskirje:
2:7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
2:8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
Galatalaiskirje:
3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Efesolaiskirje:
3:3 että näet tämä salaisuus on ilmestyksen kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut;
3:5 jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille:
3:9 ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen salaisuuden taloudenhoito, joka ikuisista ajoista asti on ollut kätkettynä Jumalassa, kaiken Luojassa,
Kolossalaiskirje:
1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
Hebrealaiskirje:
8:5 ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin."
1.Pietarin kirje:
1:5 jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
1:12 Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa.
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
... toivon että tajuat että ei ollut teoriassakaan mahdollista saarnata Kristuksen salaisuutta ja evankeliumia ennen Kristuksen tuloa maan päälle, koska vasta Jeesus itse julisti evankeliumin joka oli aiemmin kätkettynä ihmisiltä.
"Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.""Room 16:25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta, "
Juuri näin kuin Exap edellä kirjoittaa :) - Lukenut
Lukenut kirjoitti:
"Room 16:25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta, "
Juuri näin kuin Exap edellä kirjoittaa :)1 Piet 3:18 "hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille," Exap kirjoitti:
Niin, Jari, selitykset ovat aina selityksiä. Ja sinun selityksesi eivät nyt asiaa auta, koska Kristuksen salaisuus EI OLLUT ILMOITETTU ihmisille Nooan aikana, eikä näin ollen Nooa voinut saarnata Kristuksesta; se ei yksinkertaisesti ollut Jumalan tahto että Kristusta tuolloin saarnataan.
Matteuksen evankeliumi:
Roomalaiskirje:
1.Korinttolaiskirje:
Galatalaiskirje:
Efesolaiskirje:
Kolossalaiskirje:
Hebrealaiskirje:
1.Pietarin kirje:
"Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa."Hei!
Jeesus Kristus ei ole minulle harhaoppi vaan tie, totuus ja elämä.
Jeesus Kristus on Raamatun keskushenkilö.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002777Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342427
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212294Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232286- 642080