Hammaslääkäriasemilla välineitä voi huoltaa kuka vaan ja olla välinehuoltaja ILMAN KOULUTUSTA. Välineholtajan nimikettä voi käyttää ilman koulutusta yhtälailla kuin myyjä tai siivoja...! Mieti, kun olet hammaslääkärin tuolilla istumassa, että kukahan nuo välineet on puhdistanut. Tiedän, että joidenkin hammaslääkäreiden välineitä on "putsannut" mikä lie "välinehuoltaja"!
Onneksi jotkut hammaslääkäriasemat ovat panostaneet siihen, ettei päästä kouluttamatonta henkilöä huolehtimaan välineistään. Hyväkään hammaslääkäri ei onnistu hammashoidossa likaisilla välineillä, joten hyvällä koulutetulla välinehuoltajalla pysyy hammaslääkärikin leivässään.
Hammashoitajilla ja laitos-/sairaalahuoltajilla ja lähihoitajilla on ammattitutkinnossa muutamien viikkojen perehdytys välinehuoltoon.
Muistan, kun eräskin hammaslääkäri haki avoimesti hammaslääkärivälineitä huoltamaan artesaania, joka on näppäräsorminen, ei muitavaatimuksia.
Kuinka moni asiakas/ potilas on saanut erittäin pätevältä hammaslääkäriltä korjatun paikan alle bakteerin, joka muhii paikan alla. Kaasuuntuessaan bakteeri aiheuttaa painetta paikan alle ja purtaessa hampaita yhteen aiheuttaa painekipua. Moni tälläinen tapaus menee myöhemmin juurihoitoihin ja pahimmassa tapauksessa vedetään koko hammas pois.
(Sitten on näitä "hammaslääkäreitä", jotka eivät hallitse aseptiikkaa, tai ovat muuten huolimattomia karieksen poistossa, mutta sille ammattitutkinnon käynyt välinehuoltajakaan voi mitään.)
Jos tätä haluaa kuvainnollistaa toisella tavalla vaikka talolla. Välinehuolto on kuin kivijalka talon alla, joka ei näy eikä se saa arvostusta, mutta jos kivijalka on huonosti rakennettu niin siitä kärsii koko talo sekä ympäristö.
Asiakkaan kannattaa valita paikka missä käytetään vain välinehuoltajan, jotka ovat valmistuneet ammattitutkinnon kautta. Näin voit olla varma, että välineet ovat huollettu ammatitaidolla ja pätevällä koulutuksella.
Hammaslääkäriasemia kehotankin mainostamaan tätä tärkeää kivijalkaa, että välinehuollossa on välinehuoltaja, joka on käynyt välinehuollon ammattitutkinnon. Näin asiakas/potilas tietää saavansa laadukasta ja asianmukaista hoitoa siltäkin osin.
Muistakaa ( hoitajat, lääkärit ja välinehuoltajat) vielä se, että on säädetty laki, missä kielletään kertakäyttöisten välineitten uudelleen käyttö. Tätä lakia rikotaan hyvin monissa paikoissa terveyskeskuksissa ja hammashuollossa. Välinehuoltaja on vastuussa välineistä, että ne ovat asianmukaisessa kunnossa ennen niiden käyttöönottoa. Hoitohenkilökunnan täytyy ymmärtää, että kertakäytövälinettä EI SAA huollettunakaan käyttää, eikä näinollen lähetetä niitä huollettavaksi välinehuoltoon, muutoin rikotaan potilasturvallisuutta. Hammashuollossa kertakäyttöisiä välineitä käytetään surutta uudestaan ja uudestaan.
Monet muovimateriaalit kaasuuntuvat korkeassa steriloimislämpötilassa ja kaasun kuodossa myrkyt siirtyvät koko prosessissa muihinkin välineisiin ja sitä kautta hoidettavaan asiakkaaseen.
Kuka asiakas hakuaa, että häntä hoidetaan uudelleen huoletulla kertakättöisellä välineellä? Sitäpä ei sanota asiakkaalle, koska se olisi laiton toimenpide. Miksi näin toimitaan? Se on raha kysymys: on halvempaa puhdistaa kertakäyttövälineitä kuin ostaa uusia. Välinehuoltajan on vaikea puuttua asiaan, koska pelkää paikkansa puolesta.
Välinehuoltajilla EI ammattinimikesuojaa!
3
517
Vastaukset
- syytätväärääpuuta
Eiköhän ne suun bakteerit ole enemmänkin omasta suusta peräisin - sitä ei voi steriloida - kuin hammaslääkärivälineistä.
Välinehuoltajilla on taatusti hyvä perehdytys työhönsä. On monia muitakin ammatteja, joissa ei välttämättä vaadita mitään tiettyä koulutusta. Olen esim. työskennellyt koneellisessa lääkkeiden annosjakelussa. Siinä ei vaadita tiettyä ammattitutkintoa (tai ainakaan silloin ei vaadittu). Työn jälkeä seurataan kuitenkin erittäin tarkkaan, työ tarkastetaan sekä koneellisesti että käsin.
Eli turhaan syytät välinehuoltajia, jos omassa suussasi muhii pahoja bakteereita tai jos oma hygieniasi ontuu. Samasta syystä saadaan moni leikkausinfektiokin: pöpö pääsee ihmisen omalta iholta.
Voit tokin nostaa oikeuskanteen hammaslääkäriasemaasi kohtaan, mutta todennäköisesti häviät sen.
http://www.miele-professional.fi/fi/prof/tuotteet/99_701.htm#p111 - Hammaspeikko
Näytönpuute onkin yksi ongelma!
Onko se bakteeri mistä tullut ja kerrotaanko sitä laisinkaa asiakkaalle/potilaalle? Ihmisessä on bakteereja kehon joka kolkassa ja suustakin niitä löytyy. Tietynlaiset bakteerit kuuluu olla tietyssä paikassa ihan terveydellisistä syistä.
Huomaan viestissäsi, ettet taida tuntea/tietää välinehuollon merkitystä kovin suuresti, mutta et ole ainut. Se on hyvin surullista! Tuota ajattelua löytyy paljo terveydenhuollon ammattilaisiltakin.
Olen huomannut, että perehdyttämiseen ei ole aikaa monissakaan paikoissa. Jotkut sanovat, että meillä perehdytetään" 2 viikkoa"!
Totuus on, että ota itse selvää ja autetaan jos keritään. Mutta, kun on niin kova kiire, että nyt ei ole aikaa.
Tässä korostuukin se, että välinehuoltajan ammattitutkinnossa on saanut vankan koulutuksen välinehuoltoon. En silti sano, että kukaan olisi valmis suoraan koulutuksesta ammattilaiseksi, mutta siitä on hyvä ja varma pohja jatkaa eteenpäin uralla ja näin tulla hyväksi ja vahvaksi ammattilaiseksi. Näin saadaan teorian ja käytännön opit näyttöjen kera hyväkyttävälle tasolle valtakunnallisesti. - Anonyymi00004
Mamut eivät osaa suomea eikä ammattisanastoa, miten voivat toimia alalla?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2182498Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka32109Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3171847- 951605
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois831495Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001240- 671170
- 251121
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731006