Ovet menee lukkoon itsekseen?

ubvn

Onko tämä jokin urbaanilegenda, että kun pitää autoa tyhjäkäynnillä ja skraaputtaa ikkunoita, niin kannattaa pitää jokin ovi vähän raollaan, koska jos kaikki ovet ovat kiinni saattaa ovet mennä itsekseen lukkoon?

134

9469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakkanen24

      Meni lukkoon itsekseen ja kuski sisäpuolella, eikä ovi lähtenyt millään auki. Pakkasen aiheuttamaa oikuttelua sähköjärjestelmissä. Yhtä lailla olisi ollut mahdollista että kuski olidi ollut tuolloin ulkopuolella.

      • kallisv8automaatti

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.


      • 5YLI9alupuskuri
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        Ladasi lukot ovat vaan jäässä, vie se romu jonnekin sulamaan ja laita lukkoihin aseöljyä niin taas pelaa.


      • Manuaaliylivaihde
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        On ja ei, mutta eipähän ainakaan tarvii koko elämäänsä pelätä kaikkea, niinkuin siellä oletetun bättre folkin parissa.


      • Huihaimies
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        No mun alle 15 tonnin autolla pitää ajaa 50 metriä ennenkuin kaikki ovet napsahtaa automaagisesti lukkoon. Tankatessa jätän avaimet virtalukkoon ja oven varalta raolleen mutta ei toistaiseksi ainakaan varaslukitus tai -hälytys ole ilmeisesti yrittänyt aktivoitua. Noissa varmuustoiminnoissahan aikaraja on tyypillisesti hieman alle 30 sekuntia.


      • urtsukainen
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        Kirjoitti juppi umpunuppi


      • ensio23
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        minun tietääkseni se on vai noitten itä-autojen ominaisuus,elikkä sinulla täytyy olla jokin itä-auto skoda tai sit joku muuvastaava. kun aikoinaan myyt sen laita ilmoitus joka varmasti puree Myytävänä autoradio varustettuna Skodalla


      • vnhajuttu
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        Tuo ei pidä paikkaansa, lukot napsahtaa lukkoon vasta kun ajat jonkunmatkaa:-)


      • takasti
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        mulla on kans Dasia Loganissa tuo huono lukitus
        olis vaan pysyneet niissä edustus autoissa nuo ominaisuudet
        Haluan ulkopuolella käydä tupakalla kun auto on käynnissä.
        Nyt olen jäänyt muutaman kerran ulos ja hakenut kotoa avaimet taksilla.


      • Eipäsjuupaspaskmarj
        ensio23 kirjoitti:

        minun tietääkseni se on vai noitten itä-autojen ominaisuus,elikkä sinulla täytyy olla jokin itä-auto skoda tai sit joku muuvastaava. kun aikoinaan myyt sen laita ilmoitus joka varmasti puree Myytävänä autoradio varustettuna Skodalla

        Hah hah. Itäautojen....Monessa automerkissä...Varsinkin jenkkimerkeissä on tuo ominaisuus. Siitäkin on turha väitellä minkälaisen ajon jälkeen ne menee lukkoon. Yhdessä yhdenlaisen toisessa toisenlaisen ajon jälkeen. Kolmannessa ei ollenkaan. Omassa autossa saa ainakin valittua onko toiminto käytössä vai ei, ja koskeeko toiminto vain takaliukuovia vai koko autoa. Tää on se kehittyneempi lapsilukko.


      • heheheheheeee
        kallisv8automaatti kirjoitti:

        ei se pakkanen sitä tee.autoihin on asennettu jo tehtaalla järjestelmä että heti kun autonoven laittaa kiinni se automaattisesti lukitsee ovet.se on jo tehdasasennus.ainakin meidän autossa on niin hieno ominaisuus ei varkaat pääse sisälle risteyksessä,eikä unohdu lukita,kun automatig lukitsee.en osaa sanoa onko halvoissa räppänöissä sitä ominaisuutta.

        Sulla on siis aivan tuliterä LADA!


      • Hieno_peli
        Huihaimies kirjoitti:

        No mun alle 15 tonnin autolla pitää ajaa 50 metriä ennenkuin kaikki ovet napsahtaa automaagisesti lukkoon. Tankatessa jätän avaimet virtalukkoon ja oven varalta raolleen mutta ei toistaiseksi ainakaan varaslukitus tai -hälytys ole ilmeisesti yrittänyt aktivoitua. Noissa varmuustoiminnoissahan aikaraja on tyypillisesti hieman alle 30 sekuntia.

        Minun autossa toiminnon voi ohjelmoida. Avain on yleensä taskussa silloin kun autoa rapsutan tai ajan. Lukkoon menee silloin ja alkaa hälyttää kun joku on autossa sisällä eikä avain ole yhteydessä auton järjestelmään.


    • Fordnisti

      Ainakin Fordeissa iän myötä suorastaan ominaisuus.

      • uhvweiufhiewuf

        Fordeissa ovet menee lukkoon jos avaat ne etkä laita avaimia virtalukkoon, et kyl se ikä taitaa olla jossain muualla ominaisuus.


      • Mersimiäs

        Jos omistat jonku 30v vanhan voortin ni eiks sen jo pitäskin olla ominaisuus, nyky voortit kyllä toimii ja kestää paremmin ku ykskään VV-konsernin auto tai BMW.


      • ohutpeltikotterot
        Mersimiäs kirjoitti:

        Jos omistat jonku 30v vanhan voortin ni eiks sen jo pitäskin olla ominaisuus, nyky voortit kyllä toimii ja kestää paremmin ku ykskään VV-konsernin auto tai BMW.

        kuka mölisi.meitillä on 1970 mallin komistus ford.ja siinä saa ovet lukkoon avaimella on niin hieno malli.että ei ovet mene lukkoon kun räyttää oven kiinni.nykyautoissa on niin ohuet pellit että rämys panee oven lukkoon kun pellit värähtelee kiinni laitettaessa.samoin jos niitä työntää menee pellit ruttuun.


      • evpm


      • urtsukainen
        ohutpeltikotterot kirjoitti:

        kuka mölisi.meitillä on 1970 mallin komistus ford.ja siinä saa ovet lukkoon avaimella on niin hieno malli.että ei ovet mene lukkoon kun räyttää oven kiinni.nykyautoissa on niin ohuet pellit että rämys panee oven lukkoon kun pellit värähtelee kiinni laitettaessa.samoin jos niitä työntää menee pellit ruttuun.

        pellit kuppuun ja vinkkarit ruttuun


      • voortnystävä

        Ajelin 17 vuotta Ford tauruksella, ovet meni vasta lukkoon kun lähdin liikkelle, koskaan ollu vikaa lukoissa.


      • toojoo
        evpm kirjoitti:

        Verso-s ja ovet menee lukkoon kun nopeus ylittää 30km/h. Muutenkin saa lukkojen kans olla tarkkana. Ominaisuuden saa poistettua jos haluaa.


    • typerää_ohjelmointia

      Jos keskuslukituksessa on toiminto että kun ovien lukitus avataan kaukosäätimellä mutta ovia ei avata tietyn ajan kuluessa, ovet menevät takaisin lukkoon, pakkasella ovikytkimet voivat olla niin kohmeisia etteivät toimikaan jolloin keskuslukitus luulee ettei ovia ole avattu ja napsauttaa ovet takaisin lukkoon. Viive voi olla niin pitkä että kerkeää hyvin kakella avata lukituksen, käynnistää auton ja nousta autosta raappaamaan laseja.
      Keskuslukon ohjelmointi voi todellakin olla niin typerä että lukitsee ovet vaikka auto on käynnissä ja avaimet virtalukossa. Molemmat asiat ovat kyllä tunnistettavissa auton tietokoneella joka voisi olla sen verran fiksu ettei sallisi automaattista ovien lukitusta jos avaimet ovat virtalukossa. Tietysti lukitus pitäisi sallia vain silloin jos ne manuaalisesti napista kytketään lukkoon.

      • dsfdffdg

        Monessa uudessa autoss ei ole virtalukkoa.


      • opelius
        dsfdffdg kirjoitti:

        Monessa uudessa autoss ei ole virtalukkoa.

        No kyllä on mutta se on korvattu sillä? Ja miten sinä saat autosi käyntiin?


      • niinselähtee
        opelius kirjoitti:

        No kyllä on mutta se on korvattu sillä? Ja miten sinä saat autosi käyntiin?

        Auton saa käyntiin kun avainkapula on autossa ja painaa jarrun pohjaan ja sitten starttinapista.


      • dsfdffdg
        opelius kirjoitti:

        No kyllä on mutta se on korvattu sillä? Ja miten sinä saat autosi käyntiin?

        Mitä ihmettä sössötät "no kyllä onmutta se on korvattu sillä?"? Juurihan sanon, ettei monessa uudessa autossa ole virtalukkoa. Siinä sinulle miettimistä miten sellainen käynnistetään.


      • veio1

        Miksei autossa ole pakkastunnistin joka tajuisi pakkasen ja sen jos on jumitusta ja se sitten ohjelmoitu ohjelmointiin joka ratkaisisi ongelman.


      • laatutietonen
        dsfdffdg kirjoitti:

        Monessa uudessa autoss ei ole virtalukkoa.

        minulla on virtalukko autossa.tosin se on kalliimman luokan auto maksoi yli satatuhatta euroa.voi myös avata ovet avaimella ja käynnistää virtaavaimella.halvoissa autoissa ei ole enää nykyään avaimia lainkaan,kun kortti maksaa vain muutaman kymmenen senttiä valmistus.virtaavaimen ym osien valmistus maksaa satoja euroja.siitä se laatueroalkaa muodostua.kalliimmissa autoissa ei ole edes hinauskoukkuja.halvoissa se on vakiovaruste,takakontin varaosissa.


      • urtsukainen
        veio1 kirjoitti:

        Miksei autossa ole pakkastunnistin joka tajuisi pakkasen ja sen jos on jumitusta ja se sitten ohjelmoitu ohjelmointiin joka ratkaisisi ongelman.

        Mun opel korsassa on pakkastunnistus, kun on liikaa pakkasta niin se ei lähe käyntiin ollenkaan ja ei tule pakkasongelmia lainkaan sekä vapaapäivä töistä. Jee.


      • urtsukainen
        laatutietonen kirjoitti:

        minulla on virtalukko autossa.tosin se on kalliimman luokan auto maksoi yli satatuhatta euroa.voi myös avata ovet avaimella ja käynnistää virtaavaimella.halvoissa autoissa ei ole enää nykyään avaimia lainkaan,kun kortti maksaa vain muutaman kymmenen senttiä valmistus.virtaavaimen ym osien valmistus maksaa satoja euroja.siitä se laatueroalkaa muodostua.kalliimmissa autoissa ei ole edes hinauskoukkuja.halvoissa se on vakiovaruste,takakontin varaosissa.

        Kuinka lähes kirjoitustaidoton hemmo voi omistaa noin kalliin auton? Lottovoittaja vai autovaras? Siinäpä kysymys.


      • Jepsjeekuli
        urtsukainen kirjoitti:

        Kuinka lähes kirjoitustaidoton hemmo voi omistaa noin kalliin auton? Lottovoittaja vai autovaras? Siinäpä kysymys.

        Sukari voi.. ja ikävä kyllä omistaakin. Vaikka harvemmin voi sillä ajaa ilman korttia ;)


      • Mittee
        laatutietonen kirjoitti:

        minulla on virtalukko autossa.tosin se on kalliimman luokan auto maksoi yli satatuhatta euroa.voi myös avata ovet avaimella ja käynnistää virtaavaimella.halvoissa autoissa ei ole enää nykyään avaimia lainkaan,kun kortti maksaa vain muutaman kymmenen senttiä valmistus.virtaavaimen ym osien valmistus maksaa satoja euroja.siitä se laatueroalkaa muodostua.kalliimmissa autoissa ei ole edes hinauskoukkuja.halvoissa se on vakiovaruste,takakontin varaosissa.

        Tarkoitatko vetokoukkua ? Missä merkissä se on vakiona ?


    • ihmettelevä__

      ei muuta ku lisää tietokoneistusta liikkuviin välineisii.......

      • fkfjhfhfdhd

        Ranskassa totuttu rikastukseen joten esim jokin Renault twingo joka oli huollon laina-auto löi lukot kiinni itsekseen.


      • urtsukainen
        fkfjhfhfdhd kirjoitti:

        Ranskassa totuttu rikastukseen joten esim jokin Renault twingo joka oli huollon laina-auto löi lukot kiinni itsekseen.

        Miten rikastus siihen liittyy????


    • on.mahdollista

      Kyllähän noita kaikenlaisia sähkövikoja autoissa on, joten on täysin mahdollista että ovet menevät itsestään lukkoon auton ollessa käynnissä ja kuski sen ulkopuolella. Itselle ei tosin noin ole koskaan käynyt, mutta olen kuullut useita kertoja näin käyneen.

      • ovetauki_____

        Ap, ketjussa on kaikenlaista vastasta asian vierestä. Mutta ainakin minä ymmärsin kysymyksesi ja on kyllä kokemusta, eri merkkisistä ja eri ikäisistä autoista. Itselläni vanha Golf, ollut mulla 5v ja kerran tehnyt tuon yllärin. Eli suosittelen jättämään oven vähintäänkin raolleen kun skrapaat ikkunoita. Eräällä kaverillani teki tuon tempun kesäkuumallakin, en nyt sano auton merkkiä ja vuosimallia koska muuten tulee 100 vastausta että no niin kai, sellainen romu. Sen sanon että kyseessä ei ole mikään etelän merkki vaan läntisestä naapurimaastamme.


    • jokumuuuu

      Taitaa olla merkki- ja mallikohtaista. Kahden eri Ford Focuksen kohdalla olen tuollaista ollut todistamassa mutta toisaalta en ole nähnyt tai edes kuullut minkään muun vehkeiden kanssa tapahtuneen.

      • Tiedossa on yksi vag-konsernin auto, joka tuon teki.


      • Naapuri_Honda
        TheRat kirjoitti:

        Tiedossa on yksi vag-konsernin auto, joka tuon teki.

        On varmasti muitakin. Naapurini Honda Civic lähti hinurin lavalla merkkiliikkeeseen kun avaimet virtalukossa oli lukinnut ovet rouvan käydessä varmistamassa onko asunnon ovi tullut lukituksi. Hän oli istahtanut autoonsa ja käynnistänyt moottorin, mutta sammuttanut sen saman tien ja lähtenyt autosta em. seurauksin.


      • myös

        meillä hondan agortti 2000 vm malli tekee joskus samaa varaavaimella sitten sisään.


      • urtsukainen
        Naapuri_Honda kirjoitti:

        On varmasti muitakin. Naapurini Honda Civic lähti hinurin lavalla merkkiliikkeeseen kun avaimet virtalukossa oli lukinnut ovet rouvan käydessä varmistamassa onko asunnon ovi tullut lukituksi. Hän oli istahtanut autoonsa ja käynnistänyt moottorin, mutta sammuttanut sen saman tien ja lähtenyt autosta em. seurauksin.

        No ainakin auton ovet olivat sitten lukossa. Mulla oli niin automaattinen Nissan että se lähti aivan omatoimisesti liikkeelle kun vaihde oli päällä mutta avaimet eivät olleet autossa vaan kotona television päällä. Liian innokas auto oli se. Sain sen kiinni ja siitäkos se suuttui niin että syttyi tuleen.


      • ghjkyfk
        TheRat kirjoitti:

        Tiedossa on yksi vag-konsernin auto, joka tuon teki.

        se on sitte tuusniemellä


      • ghjkyfk kirjoitti:

        se on sitte tuusniemellä

        Eipä tullut asennettua siihen mitään seurantalaitteistoa. Voi olla tai voi olla olematta.


    • Säilyionneksi

      Minä en saanut Focuksen ovia lukittua ollenkaan yli 10 asteen pakkasella 2000-luvun alussa. Makkarin ikkunasta tuli aamulla aina katsottua, että onko se auto ajettu pois.

      • veio1

        Jätit varmaan virta-avaimen autoon ja lapun auton ikkunaan mistä on kyse.


      • urtsukainen

        Ei vokusta tarvi lukita jos on pakkasta, eihän se käynnisty kuitenkaan. Varkaatkin sen tietää.


    • vältä-elektroniikkaa

      Hienoja uusia mersuja sekä volvoja on viety lavetilla korjaamolla, kun auto ei päästä omistajaa sisään, vaikka kuinka räpsyttelee kaukosäädintä.
      ei auttanut edes puhelinsoitot 24 H huoltoon. Takuun tietenkin hoiti asian, kun kyseessä oli uudenkarheat autot, mutta on se äärettömän noloa.
      Onneksi on vanha rutku, mihin käy oveen tavalliset peltiavaimet.
      Virtalukko sentään tunnistaa toisen avaimen sirun ja päästää ajelulle.

      • ihme-homma

        Minullakin on uudessa Renussa avaimeton käyttö, mutta silti on mahdollisuus avata ovi mekaanisesti mekaanisella metallisella tavallisella avaimella. Ihme jos ei mersussa ja volvossa ole mahdollisuutta avata ovea avaimella. Se, että avaimenreikä ei ole näkyvissä, ei tarkoita etteikö ovessa silti olisi mekaanista lukkoa. Jonkun peitekannen saattaa joutua irrottamaan, ja mekaanisen avaimen kaivamaan kaukosäätimen syövereistä, jos on tullut käyttöohjekirjaa luettua ollenkaan.


      • huoltoa_vailla
        ihme-homma kirjoitti:

        Minullakin on uudessa Renussa avaimeton käyttö, mutta silti on mahdollisuus avata ovi mekaanisesti mekaanisella metallisella tavallisella avaimella. Ihme jos ei mersussa ja volvossa ole mahdollisuutta avata ovea avaimella. Se, että avaimenreikä ei ole näkyvissä, ei tarkoita etteikö ovessa silti olisi mekaanista lukkoa. Jonkun peitekannen saattaa joutua irrottamaan, ja mekaanisen avaimen kaivamaan kaukosäätimen syövereistä, jos on tullut käyttöohjekirjaa luettua ollenkaan.

        Saattaa se mekaaninen lukko olla syväjäässä, jos sitä yritetään ensimmäisen ja ainoan kerran käyttää, kun kaukosäätimen paristo uupuu.

        Tuskin on öljypulloa & lukkosulaakaan käsillä, kun käyttötarvetta ilmenee.


      • Unionjoe
        ihme-homma kirjoitti:

        Minullakin on uudessa Renussa avaimeton käyttö, mutta silti on mahdollisuus avata ovi mekaanisesti mekaanisella metallisella tavallisella avaimella. Ihme jos ei mersussa ja volvossa ole mahdollisuutta avata ovea avaimella. Se, että avaimenreikä ei ole näkyvissä, ei tarkoita etteikö ovessa silti olisi mekaanista lukkoa. Jonkun peitekannen saattaa joutua irrottamaan, ja mekaanisen avaimen kaivamaan kaukosäätimen syövereistä, jos on tullut käyttöohjekirjaa luettua ollenkaan.

        Ostit uuden Renun?!? LOL, LMAO, ROFLMAO, LMFAO LMAOROTF!!!!!!! Ovi avataan mekaanisella avaimella eikä millään muulla. Ikävää että ostit Renun, olisit jättänyt ostamatta niin ei olisi ongelmia eikä auton arvo laskisi puoleen kolmessa vuodessa.
        Mekaaninen lukko voidellaan kerran kahdessa viikossa lukkusulalla niin se ei jäädy, eikä kuski oven ulkopuolelle hyydy. Pitäisi se jo osata.


      • ROTFLOL

        LOL, LMAO, ROFLMAO, LMFAO LMAOROT vaan ittelles, kun sen lukkosulan kanssa pilaat autosi lukot.


      • veio1
        huoltoa_vailla kirjoitti:

        Saattaa se mekaaninen lukko olla syväjäässä, jos sitä yritetään ensimmäisen ja ainoan kerran käyttää, kun kaukosäätimen paristo uupuu.

        Tuskin on öljypulloa & lukkosulaakaan käsillä, kun käyttötarvetta ilmenee.

        Eikös lukkosula pidä aina olla hanskalokerossa. `?


      • oiuyttyuu
        Unionjoe kirjoitti:

        Ostit uuden Renun?!? LOL, LMAO, ROFLMAO, LMFAO LMAOROTF!!!!!!! Ovi avataan mekaanisella avaimella eikä millään muulla. Ikävää että ostit Renun, olisit jättänyt ostamatta niin ei olisi ongelmia eikä auton arvo laskisi puoleen kolmessa vuodessa.
        Mekaaninen lukko voidellaan kerran kahdessa viikossa lukkusulalla niin se ei jäädy, eikä kuski oven ulkopuolelle hyydy. Pitäisi se jo osata.

        Taas joku päävikainen tojota kuski. Onneksi kaikille ei auton merkki ole elämän ja kuoleman kysymys.


      • Turauuno
        veio1 kirjoitti:

        Eikös lukkosula pidä aina olla hanskalokerossa. `?

        Jos lukko jäässä ja ovi kiinni,ei auta jos lukkosula on hanska lokerossa,lukkosula pitää olla pianon päällä konjakki pullon vieressä,,


      • Corolla_kulkee
        oiuyttyuu kirjoitti:

        Taas joku päävikainen tojota kuski. Onneksi kaikille ei auton merkki ole elämän ja kuoleman kysymys.

        Hah. Sinulle näyttää olevan pääasia ainakin Toyotan vihaaminen. On muuten varmakäyttöisin auto, ei jää tienvarteen eikä lukot mene itsekseen kiinni. Hanki sinäkin Toyota, niin omistat elämäsi ensimmäisen auton.


      • urtsukainen
        veio1 kirjoitti:

        Eikös lukkosula pidä aina olla hanskalokerossa. `?

        Lukkosula hanskalokerossa ja oven lukkopesä jäässä! Mites sen lukkosulan saat sieltä lokerosta? Hei haloo ja hyvää päivää.


      • urtsukainen
        Turauuno kirjoitti:

        Jos lukko jäässä ja ovi kiinni,ei auta jos lukkosula on hanska lokerossa,lukkosula pitää olla pianon päällä konjakki pullon vieressä,,

        Tai tekarien vieressä yöpöydällä.


      • mese_velax

        Mulla menee mersun lukot automaattisesti lukkoon kun osamaksu on viikon myöhässä. Aukee taas kun maksan


    • tuttujuttumulle

      Mulla on mennyt joskus auto juuri tuollai lukkoon. Laitoin käyntiin talvipakkasella ja aloin raaputteleen ikkunoita, niin silloin kuului kraps ja keskuslukitus meni päälle. Ei siinä mitään mutta kun jäi puhelinkin sinne sisälle. Vähänaikaa siinä sai miettiä, että mitä teen.

    • Keskuslukitus

      Tuttu tilanne. Uudessa autossa aikoinaan keskuslukko lukitsi ovet lähes aina. Kesken ajon saattoi ovat lukittua. Tietenkään se ei haitannut kun oli itse sisällä. Takuuseen korjasivat. Eivät tehneet muuta kuin voitelivat lukkojärjestelmän ohjausyksikön. Tai jotakin sinne päin. Voitelu oli kuitenkin pääasia kosteuden poistamiseksi. Sen jälkeen lukkojärjestelmä on toiminut moitteetta. Tästä on aikaa reilu viisi vuotta.

      • veio1

        Jospa voitelivat pois turvaominaisuuden joka lukitsee ovet kun navi tunnistaa auton liikkuvan huonoissa kortteleissa.


    • ovenjohdotainapoikki

      Volkkarissa ei uskalla jättää avaimia ikinä auton sisälle. Lukot toimii miten milloinkin.

      • rinnakkaistodellisuutta

        Jos Volkkarissa menee ovet lukkoon moottorin käydessä, on se oma valinta. Jos automaattinen ajonaikainen lukitus on kytketty pois, ovet eivät takuulla mene lukkoon itsekseen kuin korkeintaa niillä jotka elävät rinnakkaistodellisuudessa.


      • reaalitodellisuudessa
        rinnakkaistodellisuutta kirjoitti:

        Jos Volkkarissa menee ovet lukkoon moottorin käydessä, on se oma valinta. Jos automaattinen ajonaikainen lukitus on kytketty pois, ovet eivät takuulla mene lukkoon itsekseen kuin korkeintaa niillä jotka elävät rinnakkaistodellisuudessa.

        Hahhahhaa. Katkera paikka VAGinamiehelle, kun puhutaan VAGinoiden ominaisuuksista. Ajonaikaisen lukituksen ei pitäisi ovia lukita ennen kuin auto liikkuu nopeudella X.

        Että jotta kyllä ovien lukkiintuminen itsestään johtuu

        a) sähköviasta, yleensä piuhoja poikki/eristeitä hankautunut rikki kuskin ovessa (yleinen tyyppivika... eiku ominaisuus)

        b) lukossa olevat mikrokytkimet jumittavat ja antavat käskytystä vielä avaimen poistamisen jälkeenkin ... tällainen saa aikaan muutakin kummittelua, kuten ikkunoiden avautumisen itsekseen, kun lukituksen avaa mekaanisella avaimella

        Juu, ja itsekin olen kerran törmännyt, kovalla pakkasella, käynnissä olleen auton vierellä värjötelleeseen naapuriin. Puhe-elin oli hällä onneksi taskussa ja aviomiehen saapumiseen hätiin enää 20 min. Merkkiä en kerro, ettei VAGinamies hermostu, mutta malli oli Golf.


      • toinen_todellisuus

        Joo. Siis eivät ovet saa mennä lukkoon jos avain on virtalukossa ja auto paikallaan. VW Transupetteri on kuitenkin näin tehnyt. Lisäksi tavaratilan ovi oli auki. Hyviä ominaisuuksia VAGilaissa siis....


      • veio1
        rinnakkaistodellisuutta kirjoitti:

        Jos Volkkarissa menee ovet lukkoon moottorin käydessä, on se oma valinta. Jos automaattinen ajonaikainen lukitus on kytketty pois, ovet eivät takuulla mene lukkoon itsekseen kuin korkeintaa niillä jotka elävät rinnakkaistodellisuudessa.

        ööMiten tai tiedän kaiken autoista mutta miten pääsee rinnakkaistodellisuuteen.?


    • 30sek

      On tuo ihan mahdollinen skenaario. Ovet menevät yleensä lukkoon, jos kuskin paikalla ei ole istuttu 30:een sekuntiin. Järjestelyllä pyritään estämään auton varastaminen.

      • melkein_oikein

        Yleensä ovet menevät uudelleen lukkoon, jos ovea ei ole avattu ajan X kuluessa lukituksen avaamisesta. Voi vaan pakkasella mikrokytkimet jumittaa niin, että autolta jää se oven avaaminen hiffaamatta....


    • avaimet-on

      Avaimeton käynnistys on huoleton. Kaukosäädin on aina taskussa, vaikka ollaan auton ulkopuolella ja auto on käynnissä. Jos ovi menee lukkoon itsestään, niin sen voi avata ovenkahvan napista, kaukosäätimen napista ja jopa mekaanisesti hätäavaimella, joka on kaukosäätimen sisällä.

      • eipä-toimi

        Kaukosäädin tai ovenkahvojen ulkopuolen avausnapit eivät toimi auton ollessa käynnissä. Eli hätäavaimella on silloin mentävä.


      • santtu-1975

        Eiköhän tämäkin ole mallikohtainen asia. Itselläni kun auto on käynnissä, siirryn ulos autosta, niin pystyn kaukosäätimestä samalla sulkemaan auton ovet ja jättämään auton käyntiin ovet lukittuna. Sitten taas ovien avaaminen kaukosäätimellä ja autoln sisään. Siis avaimeton käynnistys autossa, pelkkää nappia painaen auto käyntiin, kunhan kaukosäädin-avain on mukana taskussa.
        Auto BMW 320iA GT


      • eipä-toimi
        santtu-1975 kirjoitti:

        Eiköhän tämäkin ole mallikohtainen asia. Itselläni kun auto on käynnissä, siirryn ulos autosta, niin pystyn kaukosäätimestä samalla sulkemaan auton ovet ja jättämään auton käyntiin ovet lukittuna. Sitten taas ovien avaaminen kaukosäätimellä ja autoln sisään. Siis avaimeton käynnistys autossa, pelkkää nappia painaen auto käyntiin, kunhan kaukosäädin-avain on mukana taskussa.
        Auto BMW 320iA GT

        Monessa autossa saa päälle toiminnon joka lukitsee ovet, kun autolla lähdetään ajamaan, estäen ettei kukaan hyökkää autoon esim. liikennevaloissa (Suomessa harvinaista, ulkomailla yleistä). Mitä hyötyä siitä olisi jos ovet saisi kuitenkin auki ulkopuolen avausnappia painamalla? Eli: ulkopuoliset avausnapit ei toimi auton ollessa käynnissä. Nykyisessä autossa ei toimi kaukosäädinkään auton ollessa käynnissä. Avaimeton käynnistys myös.


      • avaimet-on
        eipä-toimi kirjoitti:

        Monessa autossa saa päälle toiminnon joka lukitsee ovet, kun autolla lähdetään ajamaan, estäen ettei kukaan hyökkää autoon esim. liikennevaloissa (Suomessa harvinaista, ulkomailla yleistä). Mitä hyötyä siitä olisi jos ovet saisi kuitenkin auki ulkopuolen avausnappia painamalla? Eli: ulkopuoliset avausnapit ei toimi auton ollessa käynnissä. Nykyisessä autossa ei toimi kaukosäädinkään auton ollessa käynnissä. Avaimeton käynnistys myös.

        Autossa on useita antenneja sisällä ja ulkona. Nissanissa on avaimetonta ajoa varten ainakin 5 antennia eri puolilla autoa:
        - Yksi kummassakin etulokasuojassa, renkaan ja oven välissä (samat antennit toimivat myös eturenkaiden paineantureiden vastaanottimena)
        - Yksi takaluukun ulkopuolella (muistaakseni takapuskurissa)
        - Yksi sisällä virtalukon läheisyydessä
        - Yksi takapenkin takana tavaratilan pohjan alla

        Näiden antennien ansiosta keskuslukitus tietää onko avain sisällä autossa vai ulkopuolella ja vielä missä päin autoa avain on. En ole kokeillut kaikkia yhdistelmiä, mutta tiedän, että takaluukku ei aukea jos auto on käynnissä ja keskuslukko päällä. Täytyykin kokeilla mitä kaikkea voi tehdä auto käynnissä.

        Keskuslukon olen säätänyt niin, että ensimmäisellä painalluksella vain kuskin ovi aukeaa ja muut ovet saa auki painamalla oven tai kaukosäätimen nappia toisen kerran heti perään. Jos ovet on lukossa ja avain auton ulkopuolella kuskin oven vieressä, niin apukuskin puolen avausnapista ei tapahdu mitään. Keskuslukon saa auki vain siitä ovenkahvan napista, jonka läheisyydessä kaukosäädin sattuu olemaan ja tietysti myös kaukosäätimen napilla.


    • 235232

      Omassa autossa kolahdus tai tärinä voi laittaa ovat lukkoon keskuslukon kautta. Esim jos ajaa hidasteeseen tai kuoppaan ovet menee usein lukkoon. Tämän takia en koskaan paiskaa ovea kiinni kun rapaa jäitä tms. vaan jätän vähän raolle.

    • Kerran löi täälläkin ovet lukkoon auton ollessa käynnissä. Olin raaputtamassa ikkunoita ja yhtäkkiä KLAKS. Merkki oli VW Golf tdi vm-98.

    • LadaPomo62v

      Mulla meni joskus 80-luvul Laatokan kaik ovet kiinni. Iha tosta vaa. Venäjäl. Kyl hermot meinas männä. Aukes ne sit avvaimel.

    • dslkfjsldkjfd

      Lovet menee kukkoon itsekseen... eivät kaverin kanssa.

    • harjulehto

      Minulla Primera tekee joskus samaa. On varalta toinen avain taskussa. Pidän kuskin oven raollaan kanssa kun raaputan etuovien ikkunoita. Kerran Oulussa istuin kaupan parkilla autossa. Meni lukkoon ovet. Sain heti pois lukosta.

    • niksitämäkin

      Sain auton oven auki kun pitkällä ja kapealla lohiveitsellä sain tönittyä oven nappulan ylös. No lohiveitsi meni kahtia, mutta ovi aukesi.

    • Itselläni aikoinaan oli -91 mallinen sierra. Ongelma oli talvella ja pesun jälkeen seuraavana päivänä, lukot alkoivat ajon aikana mongertaa kiinni-auki-kiinni-auki ja sitä jatkui parikymmentä sekuntia mutta vain kerran aina pesun jälkeen. Tästä oppineena pidin vara-avainta taskussa kunnes eräänä aamuna hyppäsin autoon, heitin avainnipun(jossa vara-avain oli) hanttarin penkille ja toisella käynnistin auton, kun olin raaputtanut ikkunat niin totesin ovien olevan lukossa...ja vara-avaimen hanttarin penkillä....käyrä nousi aika ylös ja sierrassa kun ei ole vivustoa vaan vaijeri ja koteloitu lukkopesä oven sisällä niin oli mahdoton omin avuin saada ronkittua ovea auki. Lukkoseppä tuli paikalle löi jonkun muovikiilan oven yläreunaan ja sieltä tikulla tms oven salpa auki.

    • jasotaalkaa

      nyt alakaa kunnon lama 1930 luku uudelleen

    • seonvoorttivaan

      Mondeon ovet menee itekseen lukkoon kovalla pakkasella.

    • Reallyiamaman

      Keskuslukitus on laiskoja typeryksiä varten keksitty muovipuskuriautojen ongelma. Jos sitä keskuslukitusta ei ole, ei ole ongelmiakaan ja auton ovet ei lukitu yksinään. Vanhassa vara parempi ja toimi varmasti.

    • Volkkarista_kokemusta

      Kyllä ovet ovat lukkiutuneet itsestään alta vuoden vanhassa volkkarissa. Siitä nyt on tosin muutama vuosi aikaa.
      Tilanteen pelasti volkkariliikkeestä saatu toinen auto (liikkeen piikkiin) ja vara-avainten haku kotoa. Hakumatkaa oli edestakaisin noin 300 km. Ja tietysti päälle aamuinen ajo sekä paluu avainten saamisen jälkeen eli yhteensä yli 600 km.
      Kyllä mies oli "iloinen" tultuaan kotiin siltä työmatkalta, silloin pyrytti lunta oikein taivaan täydeltä :))

      • veio1

        Mut mut, tiedän kaiken autoista. Miten voi alta vuoden vanhassa muutama vuosi sitten. Ei hän sit autoo ollu sillo viel olevaskaa.?


    • Apuuva

      Mulla on 40:ssä Volvossa menny monta kertaa ovet lukkoon itsestään.

    • volvoski

      Vanhemmat volvot elävät ihan omaa elämäänsä sähkölaitteidensa kanssa. Välillä ovet on lukossa ja pysyvät ja toisinaan sitten taas ei. Niitä mittarivaloja palaa aika kivasti ja niiden joiden kuuluisi palaa ei näy ensinkään. Onhan se, aikmoista elämysmatkailua ajella volvolla.

    • xvxvxvxvxvx

      Jos avaimeton autoa lähestyy apumiehen puolelta niin kuskin ovea ei saa auki, ennenkuin on avannut takaoven ja siten vasta tämän jälkeen aukeaa kuskin ovi ja avaintunniste täytyy olla taskussa.

      • Foccus

        99 focus loksautti usein ovet lukkoon itekseen tietyllä kosteudella ja lämpötilassa, oli avaimet sitten virtalukossa tai ei.


    • varaavaimenmerkitys

      Kyllä mahdollista koska kyse sähköisistä systeemeistä tai keskuslukituksen erinäisistä ongelmista johtuen!
      Vara-avain mukana aina, se on keksitty käyttöä varten ongelmallisissa tilanteissa!
      Itse en nykyisin lukitse autoa, koska autossa ei ole mitään varastettavaa ja yönyli on auton päällä puolipeite talvisin.
      Lukot eivät jäädy kiinni kun eivät ole lukossakaan ja ei tarvitse raapata, kätevää!

    • Nakke3

      Alkuperäisen kysymyksen ohi haluaisin ihmetellä, miksi joku haluaisi pilata auton lasit skrapaamalla niitä? HUH! Nopeaa jäänpoistoa varten on olemassa kaikenlaisia fiksujakin tapoja, kuten esim. lämmitettävä tuulilasi ja polttoainetoiminen lisälämmitin.

      • vaihtaausein

        Eipä nuo pienet naarmut ainakaan minua haittaa, koska vaihdan auton alle kolmen vuoden välein uuteen. Uusi auto lähtee käymään ilman lämmitystäkin. Lisälämmittimet ja vastaavat ovat ihan turhia varusteita ja nostavat uuden auton hintaa liikaa, koska niitä ei arvosteta vaihdossa euron vertaa.

        Longlife-autoja ei tarvitse periaatteessa käyttää pitoaikana kertaakaan huollossa = säästöä, ei tarvitse käyttää katsastuksessa = säästöä, ei tarvitse hankkia kesärenkaita = säästöä. Kolmeen edelliseen autoon ja tähän nykyiseen on käynyt samat talvikiekot, niin ei ole tarvinnut niistäkään murehtia.

        Eikä ole mennyt ovet lukkoon yllättäen, jos alkup. kysymykseen vastataan.


    • typerää_tekniikkaa

      Vastaus kysymykseen: nykyaikaisen auton ovien lukot eivät kestä pakkasia eli ne voivat lukittua ihan itsestäänkin. Minulla on tälläinen auto joka ei kestä enempää kylmää kuin -5 C ja tätä kovemmissa pakkasissa lukot alkavat heti temppuilla.

      Miksi autoteollisuus ei tuota säänkestäviä autoja? Moottoreita kyllä testataan mutta ei niitä sähköapulaitteita.
      Mikään lukkosula ei tätä ongelmaa poista, ei vaikka lukkosulaa käyttäisi 200 litraa talven aikana. Monesti on käynyt niin, että auton lukot lukkiutuu vaikka kuski on sisällä ja virta-avain on paikallaan ratin ohjauslukossa.
      Naps - ovet ovat kiinni ja saa temppuilla 10-15 minuuttia , että pääsee ulos autostaan.
      Huoltokaan ei ole ongelmaa ratkaissut vaan pitää tätä auton normaali ominaisuutena.

      Eihän tälläinen auto ole edes paloturvallinen kun autosta ei pääse pois talvipakkasilla. Onko autoteollisuuden insinöörit niin tyhmiä etteivät osaa suunnitella säänkestäviä lukkoja?

      Ei minulla ollut koskaan tälläisiä auton lukko-ongelmia 1970-80 luvulla. Ongelmat alkoivat vasta 2000-luvulla "keskuslukitusten" tullessa muotiin.

    • Puhdistaa

      Ensin lukot ja lukkopesät jarrulevyjen puhdistusspraylla ja sitten öljytään lukot lukkoöljyllä, näin lukot eivät enään jäädy eivätkä mene itsestään lukkoon, jos autossa ei ole automaattista lukitustoimintaa. Minulla eivät lukot ole temppuilleet yhtenäkään talvena.

      • lukko_ongelmia

        Ei minullakaan ollut autoissani lukko-ongelmia 1970-80 luvulla. Nämä lukko-ongelmat alkoivat vasta 2000-luvulla kun autoihin alkoi ilmestyä näitä keskuslukitusjärjestelmiä.
        Näinhän minä kirjoitin, ettekö ymmärrä lukemaanne tekstiä. Kirjoitin myös, että huoltokaan ei ole tätä ongelmaa ratkaissut vaan pitää sitä auton normaalina ominaisuutena.

        Älä siis kirjoita tyhjää "lukkopesien huollosta", kyllä sitä on tehty merkkihuollossakin eikä mikään ole auttanut.
        Miksi merkkihuollon huoltotoimet eivät sitten onnistu?
        Typerää lukea tuollaisia huolto-ohjeita joita on tehty vaikka kuinka moneen kertaan eikä mikään ole auttanut. Kyllä se on suunnitteluvika eikä huollon puute.
        "Kesälaatuinen" auto ei ole säänkestäväksi suunniteltu.


      • Huoltoja

        On monenlaisia. Jos lukkoa ei puhdisteta kunnolla,likainen lukko jäätyy. Itselläni on ollut aina keskuslukitus ja eivät ole jäätyneet yhtenäkään talvena. Viimeksi avasin lukot n.2 tuntia sitten (-27) lukot aukesi kuin kesällä.


      • Enkaipaa70lukua
        lukko_ongelmia kirjoitti:

        Ei minullakaan ollut autoissani lukko-ongelmia 1970-80 luvulla. Nämä lukko-ongelmat alkoivat vasta 2000-luvulla kun autoihin alkoi ilmestyä näitä keskuslukitusjärjestelmiä.
        Näinhän minä kirjoitin, ettekö ymmärrä lukemaanne tekstiä. Kirjoitin myös, että huoltokaan ei ole tätä ongelmaa ratkaissut vaan pitää sitä auton normaalina ominaisuutena.

        Älä siis kirjoita tyhjää "lukkopesien huollosta", kyllä sitä on tehty merkkihuollossakin eikä mikään ole auttanut.
        Miksi merkkihuollon huoltotoimet eivät sitten onnistu?
        Typerää lukea tuollaisia huolto-ohjeita joita on tehty vaikka kuinka moneen kertaan eikä mikään ole auttanut. Kyllä se on suunnitteluvika eikä huollon puute.
        "Kesälaatuinen" auto ei ole säänkestäväksi suunniteltu.

        "Ei minullakaan ollut autoissani lukko-ongelmia 1970-80 luvulla"
        Ennen keskuslukituksien aikaa tuo lukkojen jäätymisongelma oli arkipäiväinen ongelma, etenkin jos kelit olivat vaihtelevat. Minulla oli ainakin paljon enemmän ongelmia entisaikaan. Fiat oli kaikista pahin, siinä jäätyi lukkomekanismit oven sisällä ja kuumat vesipussit yms. ei ollut apuja, bensatankin korkkia ei saanut auki millään, kun ensin jäätyi lukko ja sen sulattua taas korkin kuoren lukitus ei pitänyt.

        Mondeon keskuslukko temppuili kovilla pakkasilla (kuten myös lukkomekanismit, ei tahtonut saada ovia kiinni), mutta tojon lukot ovat toimineet ilman ongelmia.


    • onmahollista

      Eräissä Ameriikkalaissa autoissa on täysin mahdollista jopa suvikelillä "unohtaa" käynnissä olevan auton avain virtalukkoon siten et keskuslukitus mikä toimii viivellä vahingossa laittaa kaikki ovet closeen.
      Kaikissa uusimissa autoissa ei nykyään edes ole perinteisiä avaimia ja ...

    • hyväautokuitenkin

      Skoda ja karvalakkimalli ja yli kymmenen vuotta vanha.
      Ensimnäinen ongelma lukituksen kanssa ilmestyi vasta pari vuotta sitten.

      Kun olin sammuttanut auton ja otin avaimen (kaukosäätö) ulos käynnistyspisteestä, napsahti heti kohta kaikki ovet lukkoon keskuslukituksen avulla, itsestään.

      Ajattelin heti että kosteuden ja jäätymisen aiheuttamaa, eli sähkösysteemi epäkunnossa.

      Kun ihmettelin ilmiötä ja että miten ratkaisen tilanteen katsoin kelloa ja päätin soittaa merkkiliikkeelle, koska heillä vielä verstas auki eikä sinne ollut matkaa kuin 10 minuutin ajo. Soitin ja sovittiin että tulen ja ajan auton suoraan sisälle.

      Niin tein. Merkkiliikkeen verstastyölainen testasi autoa hetken. Kertoi sitten minulle että repäse nopeasti ovi auki heti, kun olet sammuttanut auton.

      Niin sitten tehtiin ja sehän tepsi. Pitää kuitenkin olla nopea että kerkiää.

      Asia on yhtä ajankohtainen eli kun en ole ottanut kosteutta pois jäätyy nykyään ovet kiinni lukituksen kohdalta kokonaan, eikä saa millään auki. Ei edes nappi nouse ylös sen oven kohdalla, joka jäätyy. Mitenkähän tämän ongelman kanssa nyt toimisin?
      Ajattelen lookisesti että revin auton oven suojan sisäpuolelta pois ja kuivatan lukon ja oven mekanismin lämpöpuhaltimella, jonka jälkeen öljyän. Auttaisiko tämä ja onko vaikeaa irroittaa suojaa sisäpuolella ovessa?

    • guuppo

      oma avensis teki tuota heti uudesta asti eivätkä vikaa löytäneet huollossa nyt ei enää oireile kun vaihtoi merkkiä

    • hämeenhidas

      Voi. Aikanaan ajoin Focuksella (n 10 vuoden ikänen tuolloin), se loksutteli keskuslukitusta jopa ajonaikana. Tuntui hassulta. Joo, vaikka hauskan (kauhu) kotileffan ainekset kenties, jos ei ulos olisi päästänyt... : ) Mitään lopullista lukitusta ei tapahtunut itsekseen.

    • Aivan1234543

      Kyllä voi. Ainakin Hondassa oli sellanen outo ominaisuus, että kun jos avaa lukot kaukosäätimellä, mutta ei mene auton sisään määräajassa, niin ne ovet menee kiinni takasin. Mutta jos avaa matkustamon oven, niin sitten ei lukkiudu itsestään.
      Aivan turha ominaisuus

      • Vakioominaisuudet

        Tuo ominaisuus on monessa automerkissä, se on minusta aivan hyvä.
        Jos vaikka taskussa toiset avaimet painaa autonavaimesta lukot auki, kun olet sisällä tms. (kun olet kantaman sisällä), mutta et ole menossa autoon, niin ihan hyvä että menee kohta kiinni uudelleen.

        Sekin on aika vakiokauraa, että ovet lukkiutuvat, kun lähdet ajoon ja nopeus nousee hieman. Ja ovet saa auki sisäpuolen kahvoista/lukkonapista. Tällä ominaisuudella en näe tarvetta suomessa, ärsyttävä ominaisuus kun ottaa kyytiin jonkun, niin pitää olla avaamassa lukkoja. Onneksi sen saa yleensä ohjelmoitua/valittua pois päältä.

        Urbaaneissa legendoissa on kerrottu, että ovet olisivat menneet lukkoon, kun avaimet ovat virtalukossa ja autokin käynnissä, kun menet vaikka laseja raappimaan.


      • suomentalviontosi

        Minun autossani menee kokonaan lukkoon että vaikka istunkin sisällä ja napsautan itsestään lukinneen oven auki, ei edes nouse nappi enää ylös eikä saa kahvasta vedettyä, että lukitus avautuisi. Taidan olla kusessa, silloin kun kaikki ovet tekevät samoin yhtä aikaa?! Nyt toistaiseksi uusi ilmiö lukitsee vain kaksi ovea, lopullisesti! Ei auta vaikka olisi vara-avaimet mukana. Ovi vaan pysyy kiinni. Ottaisinko moukarin varalta mukaani, kun lähden ajamaan seuraavan kerran?

        Olisko jotain tipsiä antaa helpompaan ja halvempaan käyttäytymiseen?
        Terveisin: Nykytekniikan pakollinen orja


    • j.ipsilä

      olen asiaa tutkinut useita kymmeniä vuosia ja mikäli releganssi ei ole suhteessa jakovoimaan voidaan kierre kääntää niin että lukkiintuminen on mahdollinen, mutta tässäkään tilanteessa ei kannata vatuloida,vaan autoveron nosto on paras ratkaisu

    • 1kasper

      Kuka ikkunoita viittii grapata?? oh ho, sormethan siinä jäätyy. Mä heitän kuumaa vettä ikunoille sulaa heti. Ei ole ikkunat paukkuneet halki yhdessäkään autossa ikinää. mä osaan vedenheiton taidon ikkunoille. on sulat ikkunat lähtiessä, myös sormet lämpimät. Autoja ollut jo mulla 60 luvulta lähtien. Heitelkää tekin kuumaa vettä ikkunoille. On nopeasti sulat lasit.

    • Minulla oli aikoinaan vuoden 2002 mallin Seat farmri ja siinä menivät ovet lukkoon jos avaimet olivat virtalukossa.
      Käytin sitä usein katsastuksessa ja pari kertaa kävi niin että katsastusmies jätti avaimet paikalleen ja pani oven kiinni. Molemmilla kerroilla olin varoittanut autoa katsastukseen viedessäni että pitää jättää ikkuna auki jos tutkii autoa ja kuinkas kävikään, ei ukkeli "muistanut" avata ikkunaa ja siihen keskeytyi katsastus niin pitkäksi ajaksi kunnes hain katsastustoimiston laskuun vara-avaimen kotoani.
      Nyt minulla on 2006 mallin Citroen Jumper ja siinä(kin) ovet lukkiintuvat itsestään joten jätän aina ikkunan sen verran raolleen että saan avattua oven.
      Se lukkiutuminen on auton valmistajan turvatoimi ettei autoa varasteta.

      • piittaamattomuutta

        Olisit ottanut vara-avaimen mukaasi jo katsastukseen mennessä, sen tietää että varsinkaan nykyään kukaan ei ensinnäkään kuuntele mitä sanot ja vielä harvempi ymmärtää mitä heille puhutaan, tai sitten eivät vaan välitä mistään mitään, ihmisten moraali on tässä maassa kohta ellei jo nyt alhaisempi kuin neuvostoliitossa...


    • hurtsi

      Minulla lähti koko Auto itsekseen yön aikana ajeleen. Aamulla kun piti lähtee nii Auto oli lähtenyt itekseen ajeleen, löyty sitten metsäautotieltä viikon päästä . Mutta ovet oli auki löydettäessä .

    • nokyllä

      Kyllä, kyllä. Tässä taannoin tulin kaupasta. Laitoin muksun istuimeen, ostoskärrystä heitin tavarat takapenkille. Laitoin muksun oven kiinni niin kuulu vaan tsip tsip ja ovet lukossa. Auto käy, muksu autossa ja ovet kiinni. Puhelin kassissa autossa.
      Ei muuta kun seuraava joka tuli kaupasta niin pyytämään puhelinta että voin soittaa kotio. Onneksi mieheni vastasi ja olin lähikaupassa. 15min palelin ja pelleilin ipanalle ikkunan takana ettei hätä iskenyt.
      Sen jälkeen ollut vara-avaimet taskussa AINA.

    • Öyessöyen

      Meni lukkoon. Ja vielä ekat pakkaset, kun olin juuri auton hankkinut!! Eipä ole sen jälkeen sitten enää mennytkään lukkoon omia aikojaan :>

      Sisään, puhelinluettelo käteen ja soitto lukkomiehelle. Onneksi kotiavaimet oli eri nipussa kuin auton! Auto vielä kävi pihassa ja lämmitin kuuminta ilmaa puhalti. Oli autossa muuten kuuma, kun saimme ovet auki :)

      Lukkomies saapui n. puolessa tunnissa. Avas oven ja otti satkun (ilman mitään kuitteja!). Oli ilmeisen stressinen homma hänellekin. Löi heti oven avattuaan nimittäin tupakiks!

      Semmoista.

    • voimennäkin

      On teidän autoissa järjettömästi toteutettuja turvatoimia!
      Tuossa minun Superbissakin ovet menevät kyllä automaattisesti lukkoon, mutta auton täytyy olla liikkeellä ja lukkiutuminen vaatii parinkymmenen metrin ajon.
      Toinen avan on ohjelmoitu niin, ettei ovet mene lukkoon automaattisesti missään tilanteessa. Ei ole ollut tarvetta eses yhtenäistää ohjelmointia, sillä siinä lukitsevan avainen renkaassa on Eberin kaukoohjain hyvänä tunnisteena.

      Luulisi jokaisen auton ovien automaattisen lukkiutumisen olevan ohjelmoitavissa, eli pieni ohjekirjaan tutustuminen riittäisi. Vai olenko väärässä?

      Ja joo.. Kyllä ne ovet osaa lukkiutua ikkunoita raaputellessa ihan itsekseen. Näin kävi minulle kerran, tosin jo parikymmentä vuotta sitten. Oli kyllä sen verran vaikeuksia aiheuttanut juttu, että muistan sen ikuisesti.
      Vaikka uudemmat autot eivät ole minulle moisia temppuja tehneetkään, niin (jos toinen avain ei ole mukana) avaan sivuikkunan sen verran raolleen, että yletyn tarvittaessa kahvaan.

    • Theo2013

      Ei muuta kun nouset autosta ja hipaiset lukituksen vipua,kerkeät pamauttaa oven kiinni ja samalla menee lukot päälle. Auto on käynnissä ovet lukossa ja sinä olet ulkona kuin lumiukko jos et hae vara avaimia,tai etsi halvin ikkuna ja muista pienin lasi ei ole aina halvin.

    • quashqai

      Kyllä voi. Meillä on omakohtaista kokemusta toissa syksyltä, kun oli ensimmäisiä aamupakkasia ja jätettiin auto lämpiämään tyhjäkäynnille. Auton toinen avain oli vieläpä vänkärin penkillä minun laukussa... Oltiin sitten jonku ajan päästä lähdössä töihin niin eipä ovet auennukkaan. No siinä sitten soitimme tiepalveluun, josta tuli oven aukaisu apu. Tuon tapahtuman jälkeen, jos on auto jätetty tyhjäkäyntiin niin kuskin ovi pikkasen raoleen. Meillä on v.2009 auto..

    • NäinMatukalla

      Mulla on vm. 2003 Mazda 323F ja siinä ainakin on tämä "turva-ajastin", vai miksikä sitä täytyisi nimitellä, eli ovet lukittuvat itsekseen tietyn ajan päästä pysäköinnistä, jos kuski ei ole itse niitä jostain syystä lukinnut autosta poistuessaan.
      Tämä tapahtuu vain, jos auto on sammuksissa ja avaimet pois virtalukosta. Eli en ole esimerkiksi ikkunoita skrapatessani jäänyt lukkojen taakse ulkopuolelle auton käydessä.
      Ovet eivät myöskään mene ajon aikana lukkoon, ellei niitä itse lukitse.
      Tiedä sitten, onko hyvä vai huono juttu, mutta kuitenkin..

    • pakkolait

      Menee pakkanen sekoittaamaan virrat väylässä , mikrokytkimet jäässä, tunnistimet ei reagoi , aika normaalia kerran meni ajonaikainen lukitus päälle kun auto oli poikkeusellisesti koko päivän lämpöisessä tallissa ja tankkaukseen jälkeen suljin tankinluukun pamautti se ovet lukkoon.

      Ei selvitty kuin hinaamalla laakkoselle pyhienyli parkit päällä mutta akku toipui vielä .

      Kerran sen jälkeen aika uudenkarhea e- mersu siis taksi kesti muutaman minuutin että pääsi ovesta ulos kun pakkanen sulki keskuslukitusta ja taksari antoi luvan vääntää kahvaa , oli kyllä niille kahvoille kovaa, mutta aukeni muttei pysynyt enään kiinni.

      Mondeoissa oli tätä vikaa 1998 malleissa , meni lukkoon miten sattui , eikä siihen tarvittu edes pakkasta.

      Citroenin huollossa ihmettlin ääneen että kaikissa oli ikkunat auki ,huoltojamppa sanoi että aina joku luukku auki kun , varsinkin pakkasaikaan sulamisvedet ja kaikki aiheuttaa sähköille ongelmia.

      Nyt ai auennut 08 mallin yariksen ovet kun oli jostain syystä nyt jäätyneet, että on paska.

    • hinauspalvelu_tienaa

      Nykyautojen säänkestävyys on heikentynyt: liikaa liian "hienoa tekniikkaa" joka ei kestä ilmasto-olosuhteita.
      Eihän näitä nykyautoja saa edes hinata käytiin. Hinauskäynnistyksellä selvittiin monissa täpärissä tilanteissa vanhaan hyvään aikaan. Jos nykyautoja hinaa käyntiin niin edessä on pian varsin kallis korjauslasku. (korjaus voi maksaa enemmän kuin auton arvo on)
      Minulla ei ajomatka ole keskeytynyt kuin yhden kerran vanhaan hyvään aikaan kun autoja sai vielä hinata käyntiin. Vain YHDEN kerran auto ei käynnistynyt lainkaan. Ja silloin matkaa piti jatkaa taksikyydillä ja auto jäi odottamaan hinausautoa.

      Nykyautot 2000-luvulla ovat jo vaatineet MUUTAMAN kerran kuljetuksen merkkikorjaamolle hinausauton lavalla.
      NÄIN SE tekniikka "kehittyy" takaperoisesti.

    • Mossevm66

      Mulla on semmonen auto joka vangitsee sisälle autoon jos en itse ole kuskin paikalla.

    • Kassu_1

      Vm. -00 Opel Astra farmari ja keskuslukitus; Ovet lukittui kerran tässä kovilla pakkasilla, kun olin sisäpuolella ja ajoin autoa. Onneksi ovet aukesivat normaalisti, kun otin lukituksen pois. On ihan totta, että jotkut autot voivat lukittua tyhjäkäynnilläkin kovilla pakkasilla, jos et ole itse sisällä.. Varmuuden vuoksi on varmaan hyvä jättää ovi vähän raolleen..

    • LKS66

      Vanhassa Mazdassa ovet meni tärähdyksestä lukkoon...
      Kova pakkanen ja keskuskuslukitus avasi ovet vain puolittain. Laitoin auton käymään ja heitin oven kiinni ...ovet kiinni saman tien.
      Luonnollisesti kotiavain oli samassa lenkissä;)

      Nykyään -uudemmassa autossa- vara-avain aina mukana ...en luota yhtään.

    • CIZROEN

      Kyllävaan, riippuen automerkistä.

    • Tottasevaanon

      Kyllä menee lukkoon, oisko pakkanen syypää. Laitoin foordini käyntiin, laitoin oven kiinni ja rupesin raappaamaan ikkunoita, ovet pamahti lukkoon. Eikä ole uusi auto, vm. 2004. Onneksi olin kotona, oli toiset avaimet käytössä.

    • karvaåke

      Avainta ei kannata jättää virtalukkoon automaattipesun ajaksi, kertoi muuan huoltsikan kundi, koska ovi saattaa lukittua.

      Ja onhan täällä todistuksia, kuinka ovet voi "pamahtaa lukkoon" muutenkin. Ei tekniikkaan voi luottaa poikkeusoloissa.

    • paskakeksintö

      Mulla Ford Mondeo 1999 voi lukita ovet, jos auto jää käyntiin ja ovet on kiinni. Siksi aina laitan kuskin ikkunan auki jos poistan esim lunta auton päältä ja moottori käy. On tehnyt myös kesäaikana. Joissain Honda Accordeissa muistaakseni on ajastettu ovien lukitus. Eli jos ovet jäävät lukitsematta niin ajastin lukitsee automaattisesti ovet oli avaimet virtalukossa tai ei. Oisko tämä sitten nykyautojen ominaisuus..tiedä häntä. Varsin veemäinen asia kuitenkin jos on jossain Lapin korvessa ja jää auton ulkopuolelle pakkaseen. Silloin ei auta kuin lyödä lasi sisään.

    • Todettuon

      Uudemmissa autoissa on itsestään lukkiutuvat ovet, kun tietty aika on kulunut auto lukitsee ovet automaattisesti. EI kannata unohtaa kaikkia avaimia sisälle!!

      • Tarkoittanet siis sitä että ovet menee lukkoon jos lukon avaamisen jälkeen ei ole ovia avattu X sekunnissa... Yleinen toiminto.

        Ei aiheuta ongelmia PAITSI jos se oven "valo anturi" onkin rikki, ja auto ei tajua että ovi avattu kertaalleen lukituksen avaamisen jälkeen


    • Tosimiesosaalukeakin

      RtFM.

    • Kyllä. Hyvin mahdollinen tilanne.

      Ongelma on siinä että monessa autossa on kuskin lukossa mikrokytkin joka ohjaa keskuslukkoa....

      Tämä siis vaikka olisi kaukosäädin.

      Esim focuksessa on tyyppivikana nuo "räpysyvät lukot" ja ties mitä korjauskeinoja. Itse tein helpon ratkaisun. katkaisin mikrokytkimen lukot.

      Nyt keskuslukko toimii ainostaan kaukosäätimellä, silti voin yksitellen avata ja sulkea lukkoja avaimella tai lukitus"nappulasta"

      Tietenkin jos autosta puuttuu keskuslukko, niin tuollaisen vahingon riski on lähes olematon

    • hämeenhidas

      Hyndain menee lukkoon uudestaan, jos ovia ei avata n30 ss. Siis avaimen kaukolla avattuna.

    • hämeenhidas

      Hyndain uudelleen lukkoonmeno voi poikia mielenkiintosia tilanteita.

    • eegee

      Minulla Ford Mondeo vm. 2002 mark -3 on tehnyt sitä jo 3vuoden ajan syksyisin, kun käynnistää auton ja alkaa rapaamaan laseja napsahtavat ovet lukkon ja vara-avaimen hakuun kotoa, onneksi matka on lyhyt. Olenkin alkanut pitään vara-avainta mukana kun olen kotipihasta pois.
      kun ilmat "kuivuvat" ongelma poistuu mutta ilman lauhtuessa ongelma palaa eli ilmeisestikylmä ja kosteus tässä vaikuttaa. Kesällä tätä ongelmaa ei ole koskaan esiintynyt.
      tv. egk

    • Anonyymi

      Opel Astra vm 2017 ovet avattiin kaukosäätimestä ja laitoin auton käyntiin. Avaimet jätin autoon kun menin jäisiä ikkunoita raapimaan. Vähän ajan kuluttua ovet meni lukkoon. Onneksi olin kotipihassa ja sain varaavaimella auton ovet auki. Mielestäni kun olen auton ovet avannut niin ei hätälukitus pitäisi mennä päälle. Taidan työntää koko vehkeen sinne mihin aurinko ei paista.

    • Anonyymi

      Normi marketmatkoilla selviää yksillä avaimilla, mutta jos lähdet jonnekin kauemmas tai peräti lomamatkalle, niin huolellinen henkilö pitää mukana kaksia avaimia.
      Kaikki edellä kuvatut ongelmat saa torjuttua ja on jopa vara hukata toiset avaimet, niin vielä saa teetettyä itselleen uudet tai ainakin sellaisen nk. huoltoavaimen, millä siis pääsee oven aukaisemaan mutta ei saa käyntiin enää nykyautoja.

    • Anonyymi

      No ei niitten kyllä pitäisi mennä ellei oo jotain vikaa, mulla menee itsestään lukkoon kun on yli 10kmph vauhtia .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe