Kysymys ei liity sinkkuuteen, mutta koska täältä saa näkemyksiä kaikkiin elämän kysymyksiin, niin ajattelin yrittää.
Olen tosiaan huonon itsetunnon kanssa elänyt tähän asti, eikä sen kääntäminen hyväksi tai edes kohtuuliseksi kerta kaikkiaan onnistu. Joten miten oppia elämään tasapainoisempaa elämää tuon heikon itsetunnon varjossa?
Kuinka elää huonon itsetunnon kanssa?
73
372
Vastaukset
- tarralenkkari666
Oletko käynyt ihan ammattilaisen puheilla? Miksei sen korjaaminen onnistu?
- Toivotontapaus
Käyn kolmatta vuotta psykoterapiaa vaativan erityistason psykoterapeutin kanssa.
- Toivotontapaus
Ja korjaaminen ei onnistunu kaiketi sen takia, että en kerta kaikkiaan voi olla vertaamatta itseäni muihin.
- tarralenkkari666
Hyvä, että olet apua hakenut.
Miten koet eroavasi muista negatiivisesti? - Toivotontapaus
tarralenkkari666 kirjoitti:
Hyvä, että olet apua hakenut.
Miten koet eroavasi muista negatiivisesti?Kaikin mahdollisin tavoin. Tuskin haluat 50 kohdan listaa oletetuista huonoista ominaisuuksistani?
- keittiötsygootti
Toivotontapaus kirjoitti:
Kaikin mahdollisin tavoin. Tuskin haluat 50 kohdan listaa oletetuista huonoista ominaisuuksistani?
Oletetuista?
- tarralenkkari666
Kaikin mahdollisin tavoin. Tuskin haluat 50 kohdan listaa oletetuista huonoista ominaisuuksistani?
Tarkoitin, että tunnetko sitä alemmuuden tunnetta esim. ulkonäöstä, luonteesta, älykkyydestä, moraalista, sosiaalisuudesta?
Itsensä vertaaminen muihin on tuhoisaa. Omalla kohdallani sain itsetuntoani kohotettua aluksi ns. suorittamalla ja voittamalla itseni. Se ei ole kovin kestävä reitti mutta voi olla hyvä alku joillekin.
Tukevat ja kannustavat ystävät ovat hyvä tukiverkko myös. Jos on huonoa itsetuntoa ruokkivia kavereita/sukulaisia, niistä kannattaa hankkiutua eroon humaanisti. - Toivotontapaus
keittiötsygootti kirjoitti:
Oletetuista?
Tietyllä tavalla tai ainakin ajoittain uskon, etteivät kaikki kuvittelemani huonot puoleni ole kovin todellisia tai kovin vakavia, mutta yleisesti ottaen uskon kuitenkin olevani muita huonompi mittaamattoman monella eri tavalla. Siksi "oletetuista".
- Toivotontapaus
tarralenkkari666 kirjoitti:
Tarkoitin, että tunnetko sitä alemmuuden tunnetta esim. ulkonäöstä, luonteesta, älykkyydestä, moraalista, sosiaalisuudesta?
Itsensä vertaaminen muihin on tuhoisaa. Omalla kohdallani sain itsetuntoani kohotettua aluksi ns. suorittamalla ja voittamalla itseni. Se ei ole kovin kestävä reitti mutta voi olla hyvä alku joillekin.
Tukevat ja kannustavat ystävät ovat hyvä tukiverkko myös. Jos on huonoa itsetuntoa ruokkivia kavereita/sukulaisia, niistä kannattaa hankkiutua eroon humaanisti.Kyllä, kaikista noista ja monista muista asioista. Suorittamalla itsetunto sen kun huononee, kun en koskaan koe suorittaneeni riittävästi tai voittaneeni itseäni.
Melko suuri osa ympärillä olevista ihmistä "ruokkii" huonoa itsetuntoani. Kritiikki tarttuu minuun kuin takiainen villakankaaseen, ja koen myös saavani aika paljon kritiikkiä muun muassa tavoistani, sanomisistani ja niin edelleen, ja se on aivan sama olenko töissä vai sukulaisten vaiko kavereiden parissa. - keittiötsygootti
Tietyllä tavalla tai ainakin ajoittain uskon, etteivät kaikki kuvittelemani huonot puoleni ole kovin todellisia tai kovin vakavia, mutta yleisesti ottaen uskon kuitenkin olevani muita huonompi mittaamattoman monella eri tavalla. Siksi "oletetuista".
Ristiriitaista tuo, omata jo sementoidusti huono itsetunto, kuitenkin samaan aikaan kyseenalaistaen asia olettamuksilla. Eli kummasta on oikeastaan kyse, vai onko kyse vain trollauksesta? Ymmärtänet, että sääliä ja empatiaa imemällä itsetunto ei parane?
- Ex------------PUA
Kyllä, kaikista noista ja monista muista asioista. Suorittamalla itsetunto sen kun huononee, kun en koskaan koe suorittaneeni riittävästi tai voittaneeni itseäni.
Melko suuri osa ympärillä olevista ihmistä "ruokkii" huonoa itsetuntoani. Kritiikki tarttuu minuun kuin takiainen villakankaaseen, ja koen myös saavani aika paljon kritiikkiä muun muassa tavoistani, sanomisistani ja niin edelleen, ja se on aivan sama olenko töissä vai sukulaisten vaiko kavereiden parissa.Tämä on ainakin merkki siitä, että sinulla on ns. huonot rajat.
Psykologiset rajat.
Siten, että rajojesi "kahva" on niiden sisäpuolella, eli sinulla itselläsi.
Juuri nyt se on ulkopuolella, tai ne ovat vain niin huokoiset rajat että kaikki tulee läpi.
Samoin niistä pitäisi tehdä ns, joustavat rajat, ei kovat joiden sisään tukehtuu.
Miten se niiden parantaminen tsapahtuu, taas lienee ammattilaisten tiedossa. - Ex------------PUA
Ex------------PUA kirjoitti:
Tämä on ainakin merkki siitä, että sinulla on ns. huonot rajat.
Psykologiset rajat.
Siten, että rajojesi "kahva" on niiden sisäpuolella, eli sinulla itselläsi.
Juuri nyt se on ulkopuolella, tai ne ovat vain niin huokoiset rajat että kaikki tulee läpi.
Samoin niistä pitäisi tehdä ns, joustavat rajat, ei kovat joiden sisään tukehtuu.
Miten se niiden parantaminen tsapahtuu, taas lienee ammattilaisten tiedossa.Oli näemmä hypänny katkelma väärään kohtaan.
"Siten, että rajojesi "kahva" on niiden sisäpuolella, eli sinulla itselläsi."
Tämä piti tulla parannuskohdan jälkeen, eli ongelma on nyt se että kahva on ulkopuolella, kun sen pitäisi olla sisäpuolella. - Toivotontapaus
keittiötsygootti kirjoitti:
Ristiriitaista tuo, omata jo sementoidusti huono itsetunto, kuitenkin samaan aikaan kyseenalaistaen asia olettamuksilla. Eli kummasta on oikeastaan kyse, vai onko kyse vain trollauksesta? Ymmärtänet, että sääliä ja empatiaa imemällä itsetunto ei parane?
En kerjää taikka kaipaa sääliä taikka empatiaa, mutta minun täytyy kuitenkin jollain tavalla tulla toimeen sen asian kanssa, että tunnen olevani muita huonompi ja kelvoton, koska en siitä tunteesta pysty eroonkaan pääsemään. Siitä syystä tämä aloituskin.
"Ristiriitaista tuo, omata jo sementoidusti huono itsetunto, kuitenkin samaan aikaan kyseenalaistaen asia olettamuksilla. Eli kummasta on oikeastaan kyse"
Siitä että mikään ei ole varmaa. Epävarmana en voi olla varma oikeastaan mistään. Edes omista johtopäätöksistäni. - keittiötsygootti
En kerjää taikka kaipaa sääliä taikka empatiaa, mutta minun täytyy kuitenkin jollain tavalla tulla toimeen sen asian kanssa, että tunnen olevani muita huonompi ja kelvoton, koska en siitä tunteesta pysty eroonkaan pääsemään. Siitä syystä tämä aloituskin.
"Ristiriitaista tuo, omata jo sementoidusti huono itsetunto, kuitenkin samaan aikaan kyseenalaistaen asia olettamuksilla. Eli kummasta on oikeastaan kyse"
Siitä että mikään ei ole varmaa. Epävarmana en voi olla varma oikeastaan mistään. Edes omista johtopäätöksistäni.Varmuus omasta huonommuudesta ja kelpaamattomuudesta sekä epävarmuus omista johtopäätöksistä ovat molemmat "vain" tunteita ja/tai opittuja ajatusmalleja (kaikessa epäloogisuudessaan) ja sellaisina "parannettavissa" - mutta vain jos haluat niistä luopua. Kuulostaa hieman siltä, että olet mieltynyt niihin ja asian analysointiin liikaa.
- suoritus
Ihan normaalisti. Illalla menet nukkumaan ja aamulla heräät. Välillä syöt jotakin ja hengität koko ajan. Näin se menee pikkuhiljaa kuoloa kohti. Kunhan suoritat.
Näin olen itse pärjännyt huonon itsetunnon kanssa. Kaippa se riippuu siitä, mistä se huono itsetunto kumpuaa ja mikä sen huonoutta ylläpitää.
- apuwa
Vaihda profiilikuvasi. Pelottava tuo silmä.
apuwa kirjoitti:
Vaihda profiilikuvasi. Pelottava tuo silmä.
Tarkkailen aina kun lusikoit hernesoppaa. O_-
- kisunkaa
Itselläni auttoi, kun altistin itseäni vaikeille tilanteille ja siten hankkimalla onnistumisen kokemuksia. On vaatinut myös hirveästi itsetutkiskelua, uskomusteni kyseenalaistamista ja epämukavuusalueelle menoa. Aluksi tuntui siltä, ettei homma etene mihinkään, mutta jo parissa kuukaudessa tilanne oli jo paljon parempi. Oma tilanteeni oli varmasti erilainen kuin sinun, mutta huonosta itsetunnosta kärsin itsekin.
Kognitiivinen terapiamuoto saattaisi toimia.- Ex----------PUA
Naisille ehkä toimivimpia ratkaisuja, etenkin jos on epäselvyyttä esim. kelpaavuutensa suhteen.
Hyvin nopeasti myönteiset todisteet alkavat lisääntyä, kun selvää naisen seksuaalinen valta.
Miehillä asia onkin hieman eri.
Omaan PUA-taustan, jossa hoidetaan näitä ongelmia pitkälti massalähestymisillä, mitkä katastrofaalisimmillaan johtavat siihen, että hallussa on nippu pakkeja, ja vielä syvemmällä ollaan.
Tietysti, itse sanoisin, että kannattaa ottaa ensimmäiseksi maaliksi se, että onnittelee itseään siitä jos vain edes yrittää.
Se on numeropeliä miehelle, ja oikein tuota enempää ei voi asiaa kontrolloida. Se on sama kuin pelaisit vaikka pallopelejä, ja kuvittelisit että voisit sivuutta muiden pelaajien läsnäolon.
Itse tuossa kukistin kuivat kaudet sillä, että menin rohkeasti niin pitkälle kuin mahdollista 22 vuotiaan nuoren naisen kanssa. Ilokseni sitäkin jännitti huomattavasti, mutta siinä alasti ollessa molempien jännitys oli kummasti kuihtunut. :D
Se oli ns. voitto voiton perään tilanne. - kisunkaa
Ex----------PUA kirjoitti:
Naisille ehkä toimivimpia ratkaisuja, etenkin jos on epäselvyyttä esim. kelpaavuutensa suhteen.
Hyvin nopeasti myönteiset todisteet alkavat lisääntyä, kun selvää naisen seksuaalinen valta.
Miehillä asia onkin hieman eri.
Omaan PUA-taustan, jossa hoidetaan näitä ongelmia pitkälti massalähestymisillä, mitkä katastrofaalisimmillaan johtavat siihen, että hallussa on nippu pakkeja, ja vielä syvemmällä ollaan.
Tietysti, itse sanoisin, että kannattaa ottaa ensimmäiseksi maaliksi se, että onnittelee itseään siitä jos vain edes yrittää.
Se on numeropeliä miehelle, ja oikein tuota enempää ei voi asiaa kontrolloida. Se on sama kuin pelaisit vaikka pallopelejä, ja kuvittelisit että voisit sivuutta muiden pelaajien läsnäolon.
Itse tuossa kukistin kuivat kaudet sillä, että menin rohkeasti niin pitkälle kuin mahdollista 22 vuotiaan nuoren naisen kanssa. Ilokseni sitäkin jännitti huomattavasti, mutta siinä alasti ollessa molempien jännitys oli kummasti kuihtunut. :D
Se oli ns. voitto voiton perään tilanne."Tietysti, itse sanoisin, että kannattaa ottaa ensimmäiseksi maaliksi se, että onnittelee itseään siitä jos vain edes yrittää"
Tämä on fiksu toimintatapa qluksi. Ajattelin tosin asiaa hieman laajemmasta näkökulmasta kuin vain parinmuodostuksen kannalta. Toimii yhtä lailla sukupuoleen katsomatta, jos kyse on nimenomaan itsetunnon kohottamisessa. Deittailun suhteen naisilla on kyllä helpompaa ja niissä tilanteissa saavat helpommin onnistumisen kokemuksia
Ensin olisi tärkeää saada itsetunto hieman paremmaksi, ennen kuin lähtee miettimään vastakkaista sukupuolta.
Huonosti. Sitä pitäisi yrittää parantaa. Onnistumisen kokemukset parantaisivat tilannetta.
- Toivotontapaus
Miksi parantaisi, kun pistäisin ne kuitenkin hyvän onnen tai helppouden piikkiin?
Miksi parantaisi, kun pistäisin ne kuitenkin hyvän onnen tai helppouden piikkiin?
Rouva Ratikka juuri selitti asian anatomiaa. Ilmeisesti se on jotenkin sisäsyntyistä, että onnistumisetkin laitetaan muun kuin itsensä piikkiin. Surullista.
- kokenutmies--
Siitä vaan maksullinen nainen hommaamaan niin se itsetunto paranee aika äkkiä.
- Toivotontapaus
Enpä usko.
- JärkiPäähänM77
Kaikkein pahinta olisi nimenomaan maksullisiin mennä. Sehän juuri erityisesti alleviivaa sen, että "en kelpaa kenellekään ja jotta kelpaisin siitä pitää maksaa". Sekö kohottaa itsetuntoa...hah!
- Ex------------PUA
Huono itsetunto on pitkälti myytti, tai osatotuus.
Lähinnä modernin ja itsekkään naisen suurin murhe tai huoli - millään muulla arvolla hänen elämässään ei ole väliä, kuin vain sillä onko hyvä itsetunto.
Myöskin hyvin klassinen shaming language: "sulla on huono itsetunto" - vastauksena ihan mihin tahansa kysymykseen tai epäkohtaan.
Esiim. mies saa naisensa kiinni pettämisestä.
Naiset: "Sulla on huono itsetunto".
(Käännös: olla aisuri = hyvä itsetunto, olla kunnian mies = huono itsetunto - kuka helkkari haluaa hyvää itsetuntoa tuolloin?)
Toki, jos sinulla on sen määritelmiin kuuluva tunne, niin tuskin se pahakaan asia on.
Pääasia ettet anna sen vaikuttaa, jos sitä ei ole.- Ex------------PUA
Tähän voisin lisätä vielä opin Märistä ja Kuivista kausista. Ne lisäävät tätä mystistä ainesosaa, tai vähentävät sitä.
- Ex------------PUA
Se, miten paljon itsetunto kulkee käsi kädessä itsevarmuuden kanssa, menee kanssa näihin vastaaviin spekulointeihin.
Mutta itsevarmuus ainakin tulee onnistumisista.
Jos on katastrofinen tausta elämässä, niin niitä saakin sitten hetken aikaa tulla, että alkaa tulemaan varmuutta.
Itse en ole liiemmin koskaan noista piitannut, ne on niitä naisten juttuja.
Voisit koittaa samaa, jos mahdollista.
Kannattaa miettiä, että miten paljon se on itseään toteuttava ennustus, että huono itsetunto sitä tai tätä.
EIhän noita koskaan ole voitu millän mitata. Ne ovat täysin subjektiivisia asioita.
- Ex------------PUA
Näin anonyymilla palstalla, voisin jopa kehtaa laittaa tämän genren biisin, jossa on sanomaa: https://www.youtube.com/watch?v=QD4144c3eh8
(Jos musiikki tekee huonoa, lue sanat, ja resitoi ne kuin pieni lintunen jonka häkin ovi on auki, mutta joka ei usko sitä).
Potentiaalisi voi oikeasti yllättää sinut.- Toivotontapaus
Analysoinpa sanat näin omasta epävarmasta näkökulmastani:
"Jos sä vaalit sun pelkoo Niin kuin farmari peltoo
Ja varot astumasta sinne missä se versoo
Elät puoliteholla Sen se susta kertoo
Mikset ottais omast potentiaalistas selkoo"
Tässä oletetaan, että huono itsetunto tarkoittaa ettei koskaan edes yritä epäonnistumisen pelossa mitään. Tästä ei ole minun tapauksessa niinkään kyse, kyllähän minä yritän yhtä jos toistakin.
"Jos sä haudot itsesääliä suurina määrinä
Niin et sä oot uhri
Ja maailma on väärässä"
Kuten toisessa vastauksessa kerroinkin, en haudo itsesääliä, vaan yritän tulla toimeen sen tunteen kanssa, että olen muita huonompi ominaisuuksiltani, taidoiltani jne. En ruikuta epäonneani että "miksi miksi olen tällainen". Asia nyt vaan on näin, ja piste. Aivan samalla tavalla kun raajarikko joutuu hyväksymään asian, että hän ei voi juosta.
"Omaan mukavuuteen on helppo tuudittuu"
Taas annetaan ymmärtää, että huono itsetunto on oikeastaan vaan henkistä laiskutta.
"Silloinkin kun pitäis kasvaa ja uudistuu
Kelaat samaa luuppii kunnes se jumittuu"
No joo, kyllähän tässä henkisesti kelataan samaa luuppia, mutta mistä saada ne eväät siihen kasvamiseen ja uudistumiseen?
"Kaikki seisovat aallot, jähmeät patsaat
Joita puolustat Niihin voimasi satsaat
Ne on niin rakkaat Pikku harhakuvat"
Tätä en oikein osaa tulkita omasta näkökulmastani.
"Karsinasta karaten
Seuraava leveli on just sua varten"
Peleissä päästäkseen sille toiselle levelille pitäisi läpäistä se ensimmäinen enkä koe näin omassa tilanteessani tapahtuneen.
"Niin koita välil vierailla viidakos"
Viidakkoon on moni kuollut, ja arkielämässäkin terveyteen ja esim. taloudelliseen pärjäämiseen liittyvät riskit ovat todellisia aika monessa asiassa. Tarkoittaako hyvä itsetunto todella sitä, että on valmis ottamaan isoja riskejä? - Ex------------PUA
Analysoinpa sanat näin omasta epävarmasta näkökulmastani:
"Jos sä vaalit sun pelkoo Niin kuin farmari peltoo
Ja varot astumasta sinne missä se versoo
Elät puoliteholla Sen se susta kertoo
Mikset ottais omast potentiaalistas selkoo"
Tässä oletetaan, että huono itsetunto tarkoittaa ettei koskaan edes yritä epäonnistumisen pelossa mitään. Tästä ei ole minun tapauksessa niinkään kyse, kyllähän minä yritän yhtä jos toistakin.
"Jos sä haudot itsesääliä suurina määrinä
Niin et sä oot uhri
Ja maailma on väärässä"
Kuten toisessa vastauksessa kerroinkin, en haudo itsesääliä, vaan yritän tulla toimeen sen tunteen kanssa, että olen muita huonompi ominaisuuksiltani, taidoiltani jne. En ruikuta epäonneani että "miksi miksi olen tällainen". Asia nyt vaan on näin, ja piste. Aivan samalla tavalla kun raajarikko joutuu hyväksymään asian, että hän ei voi juosta.
"Omaan mukavuuteen on helppo tuudittuu"
Taas annetaan ymmärtää, että huono itsetunto on oikeastaan vaan henkistä laiskutta.
"Silloinkin kun pitäis kasvaa ja uudistuu
Kelaat samaa luuppii kunnes se jumittuu"
No joo, kyllähän tässä henkisesti kelataan samaa luuppia, mutta mistä saada ne eväät siihen kasvamiseen ja uudistumiseen?
"Kaikki seisovat aallot, jähmeät patsaat
Tätä en oikein osaa tulkita omasta näkökulmastani.
"Karsinasta karaten
Seuraava leveli on just sua varten"
Peleissä päästäkseen sille toiselle levelille pitäisi läpäistä se ensimmäinen enkä koe näin omassa tilanteessani tapahtuneen.
"Niin koita välil vierailla viidakos"
Viidakkoon on moni kuollut, ja arkielämässäkin terveyteen ja esim. taloudelliseen pärjäämiseen liittyvät riskit ovat todellisia aika monessa asiassa. Tarkoittaako hyvä itsetunto todella sitä, että on valmis ottamaan isoja riskejä?"Kuten toisessa vastauksessa kerroinkin, en haudo itsesääliä, vaan yritän tulla toimeen sen tunteen kanssa, että olen muita huonompi ominaisuuksiltani, taidoiltani jne. En ruikuta epäonneani että "miksi miksi olen tällainen". Asia nyt vaan on näin, ja piste. Aivan samalla tavalla kun raajarikko joutuu hyväksymään asian, että hän ei voi juosta."
Tämä tunnetaan myöskin nimellä "alemmuuskompleksi".
""Omaan mukavuuteen on helppo tuudittuu"
Taas annetaan ymmärtää, että huono itsetunto on oikeastaan vaan henkistä laiskutta."
Itse asiassa minä tulkitsisin tuon mukavuusalueelleen jäämiseksi.
tietysti, on ihan totta ettei sieltä poistuminen automaattisesti muuta mitään.
Been there, done that.
Kuten sanottua, kyseessä on naisten kohdalla pääasiassa numeropeli, ja sitä korkeampi on epätodennäköisyys, mitä matalampi on taso, ja mitä korkeampi on naisten hypergamia.
Tämän ei ole tarkoitus olla sitten syyllistävää, itse myös vastustan tätä pääasiassa naisten etuoikeutetusta näkökulmasta annettua "auttamista", sillä he kuvittelevat että miehelle asia on sama kuin heille, että ei muuta kuin vähän yritystä, niin saat sen mitä haet. Naisille sinkkuus on kyse nirsoudesta, hypergamiasta ja valinnasta, miehelle se on yleensä tragedia jossa hänellä on turhankin vähän tehtävissä.
Siksi pyrimme tässä miettimään sitä, mitä voisimme tehdä asialle.
""Kaikki seisovat aallot, jähmeät patsaat
Tätä en oikein osaa tulkita omasta näkökulmastani."
Uskon, että tällä tarkoitetaan tätä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14054733/kuinka-elaa-huonon-itsetunnon-kanssa#comment-82617725
"Peleissä päästäkseen sille toiselle levelille pitäisi läpäistä se ensimmäinen enkä koe näin omassa tilanteessani tapahtuneen."
Totta. Minun kuivilta kausilta poisppääseminen meinasi melkoisen suurta mukavuusalueelta poistumisen ja tuurin yhteenlyömistä.
Hyvänä uutisena se, että siitä eteenpäoin se on jo paljon helpompaa.
Joten tämä este voi olla se pahin mikä sinulla on.
"Viidakkoon on moni kuollut, ja arkielämässäkin terveyteen ja esim. taloudelliseen pärjäämiseen liittyvät riskit ovat todellisia aika monessa asiassa. Tarkoittaako hyvä itsetunto todella sitä, että on valmis ottamaan isoja riskejä?"
Niin on. Siksi sinne ei rakenneta kämppää vaan siellä vain vieraillaan.
Tuosta on ollut joo puhetta, että se on kaupankäyntiä psykologisella pääomalla.
Tai jopa uhkapeliä.
Teet siijoituksen, onnistut ja se kasvaa. Kuin tuplaisit.
Mutta jos tuhlailet sitä tai epäonnistut sijoituksessasi, sekin vähänn viedään sinulta.
Tämä on sinulla vastassa.
Minkä koulukunnan terapeutti se on? CBT:ssä on hyväntuntuisia ideoita, googlaa CBT, self esteem.
- Toivotontapaus
Ei koskaan ole tullut puheeksi, mutta selvästi analyytikko. Myös psykiatrini on analyysin kannattaja, ja huonon itsetunnon vuoksi en pysty uskomaan siihen, että pitäisi vaihtaa kognitiiviseen terapiaan.
- ccio
Ei koskaan ole tullut puheeksi, mutta selvästi analyytikko. Myös psykiatrini on analyysin kannattaja, ja huonon itsetunnon vuoksi en pysty uskomaan siihen, että pitäisi vaihtaa kognitiiviseen terapiaan.
Itse analyyttisenä ihmisenä hyödyin eniten kognitiivisesta hoidosta. Asioiden takana olevien prosessien ymmärtäminen ja uusien toimintatapojen oppiminen hyödytti enemmän kuin kuusi vuotta psykoterapiassa.
- kisunkaa
Itse olen hyötynyt kognitiivis-behavioraalisesta hoitomuodosta hieman eri ongelmaan. Hain apua päihdeongelmaan, mutta käytännössä se auttoi juurikin itsetunnon kanssa. Itse asiassa huonosta itsetunnosta päihteiden käyttönikin oli lähtöisin, mikä realisoitui vasta hoidon aikana. Mutta kannattaa harkita. Luulen, ettet menettäisi mitään.
Jos nyt yhtään lohduttaa, näin anonyymilla keskustelupalstalla, niin minä ainakin olen saanut sinusta positiivisen kuvan - ikävää, että koet itse toisin.
- Nainen_28v
Kai kaikilla on / on ollut joskus huono itsetunto. Varsinkin nuorempana. Pelkojen voittamisella olen itse päässyt asiassa eteenpäin mutta mitään yli-itsevarmaa ei minusta koskaan tule ja sen olen hyväksynyt.
- Toivotontapaus
Mutta minä en ole enää mikään nuori.
Ja kyse ei ole niinkään pelkojen voittamisesta, kuten edellä sanoin, vaan siinä että vertaan itseäni muihin, ja koen itseni huonommaksi. Toivotontapaus kirjoitti:
Ja kyse ei ole niinkään pelkojen voittamisesta, kuten edellä sanoin, vaan siinä että vertaan itseäni muihin, ja koen itseni huonommaksi.Entä jos valitsisit jonkun harrastuksen tms. asian ja treenaisit itsesi siinä hyväksi?
- Toivotontapaus
HC-ätmel kirjoitti:
Entä jos valitsisit jonkun harrastuksen tms. asian ja treenaisit itsesi siinä hyväksi?
Onhan tässä yritetty, mutta en kehity hyväksi missään. Jokaisessa harrastuksessa minkä aloitan, uudemmat tulokkaat kehittyvät minua paremmiksi varsin nopeasti.
Onhan tässä yritetty, mutta en kehity hyväksi missään. Jokaisessa harrastuksessa minkä aloitan, uudemmat tulokkaat kehittyvät minua paremmiksi varsin nopeasti.
Alussa ihmisten lähtötasot voivat olla todella erilaiset. Erot tasoittuvat jonkin ajan päästä ja se joka treenaa enemmän on yleensä parempi.
HC-ätmel kirjoitti:
Alussa ihmisten lähtötasot voivat olla todella erilaiset. Erot tasoittuvat jonkin ajan päästä ja se joka treenaa enemmän on yleensä parempi.
Ja itse asiassa usein ihmiset, jotka pärjäävät alussa hyvin, eivät koskaan opi treenaamaan riittävän kovaa ja luovuttavat siinä vaiheessa, kun paremmaksi kehittyminen alkaa vaatia sitä.
Pitäisi aina antaa itselleen vuosi tai pari aikaa kehittyä, ennen kuin luovuttaa.- Toivotontapaus
HC-ätmel kirjoitti:
Ja itse asiassa usein ihmiset, jotka pärjäävät alussa hyvin, eivät koskaan opi treenaamaan riittävän kovaa ja luovuttavat siinä vaiheessa, kun paremmaksi kehittyminen alkaa vaatia sitä.
Pitäisi aina antaa itselleen vuosi tai pari aikaa kehittyä, ennen kuin luovuttaa.Minä en ihan hevillä luovutakaan, mutta kun vuosi toisensa jälkeen tulokkaat paahtavat ohi mennen tullen, on aika selvää, että minä en opi koskaan treenaaman riittävän kovaa.
Minä en ihan hevillä luovutakaan, mutta kun vuosi toisensa jälkeen tulokkaat paahtavat ohi mennen tullen, on aika selvää, että minä en opi koskaan treenaaman riittävän kovaa.
Puhutko nyt pelkästään urheilusta? Muitakin juttuja on.
- Toivotontapaus
HC-ätmel kirjoitti:
Puhutko nyt pelkästään urheilusta? Muitakin juttuja on.
Ihan mistä vaan. Urheilusta muun muassa.
Ihan mistä vaan. Urheilusta muun muassa.
En uso. Olet selvästi oppinut puhumaan, kävelemään, lukemaan ja kirjoittamaan, joten oppimiskyvyssäsi ei ole mitään vikaa.
- Ex------------PUA
HC-ätmel kirjoitti:
En uso. Olet selvästi oppinut puhumaan, kävelemään, lukemaan ja kirjoittamaan, joten oppimiskyvyssäsi ei ole mitään vikaa.
Jep, suurin ongelma lienee oppimis-strategiassa.
Nyt se mitä muut seuraa ei toimi Toivottomallatapauksella, joten hänen pitäisi löytää oma tiensä ja tapansa tehdä asiat. - Nainen_28v
Ja kyse ei ole niinkään pelkojen voittamisesta, kuten edellä sanoin, vaan siinä että vertaan itseäni muihin, ja koen itseni huonommaksi.Ymmärrän pointtisi kyllä. Toivottavasti et kuitenkaan mieti huonommuuttasi jatkuvalla syötöllä vaan pystyt myös elämään normaalia elämää. Jatkuva epävarmuus on hyvin ahdistavaa.
- pohtimuksia
Nosta se katse omasta navastasi, kun huomaat, ettei muutkaan ole täydellisiä ja silti tekevät kaikenlaista, saattaa alkaa suututtamaan, että miksi minä en voisi ja pystyisi, kun muutkin epätäydelliset ihmiset vain pystyvät ja hetken päästä voi huomata että dissaa itseään aivan turhaan. Jos pohtii sitä, miten itseään kohtelee, niin jos kohtelisi toisia samoin, niin se olisi ehkä todella tökeröä ja kurjaa käytöstä muita kohtaan, jos kiinnittäisi toisten vikoihin niin paljon huomiota ja dissaisi toisia niin kuin itseään. Miksipä siis olla itsellekään epäkohtelias ja inhottava. Monesti huonoa itsetuntoa kokevat ihmiset ovat sinänsä erittäin tiedostavia ihmisiä ja saattavat huomata itsessään herkästi asioita, joita naapuri ei itsessään huomaisi tai välittäisi. Siksipä pikemminkin tutustu lähemmin muihin ihmisiin, niin huomaat, että jokaisella on ne heikot, mutta myös hyvät puolet. Sen, että tiedostaa herkästi asioita, voi pyrkiä kääntämään positiiviseksi.
Usein huomaa, että se ero ei välttämättä ole itsetunnossa, mitä pystyy tekemään, vaan siinä että ylipäätään aloittaako tekemisen, oli se itsetunto mitä hyvänsä.- Toivotontapaus
No mutta kun ne muut ovat paljon parempia kuin minä, missä vaan. En minä näe heikkouksia muissa ihmisissä, vaan vahvuuksia. Kaikki ovat kaikissa asioissa siis vähintään yhtä hyviä kuin minä, paitsi niissä missä ovat parempia. En siis kerta kaikkiaan pysty näkemään itseäni muiden veroisena.
- Toivotontapaus
No mutta kun ne muut ovat paljon parempia kuin minä, missä vaan. En minä näe heikkouksia muissa ihmisissä, vaan vahvuuksia. Kaikki ovat kaikissa asioissa siis vähintään yhtä hyviä kuin minä, paitsi niissä missä ovat parempia. En siis kerta kaikkiaan pysty näkemään itseäni muiden veroisena.
...vaikka yrittäisin. Pystyn nimeämään ehkä yhden heikon puolen noin joka kolmannessa ihmisessä mitä tunnen.
- älänurise
Sulla on harvinainen onni elää upeiden ihmisten ympäröimänä. Miten sitä ei meille muille satu.. Kyllä niitä huonoja puolia on kaikissa. Ehkä et tunne ihmisiä riittäävän syvältä huomataksesi. Tutustu ihmisiin tarkemmin ja tiiviimmin, niin johan alat huomata, että niitä riittää, etkä haluaisikaan olla edes samanlainen, kuin moni muu ja moni asia voi ärsyttää muissa. Ei sinun pidä nähdä itseäsi muiden veroisena, ala nähdä itsesi sinällään jo arvokkaana ja hyvänä tyyppinä, vaikka asuisit yksin autiolla saarella, ihmisarvo ei ole kiinni naapurin imagosta ja imagonkin takana voi olla mikä höttö tahansa. Sinä olet paras sinä sinun elämässäsi ja sen asioissa ja aina voi olla itselleen kiltti ja todeta et tällasella historialla ihmisestä tulee tällainen, eikä se ole huonoutta vaan jonkinsortin olosuhteiden aiheuttamaa kehitystä. Ei vertailu ole se juttu vaan se, että tiedostat ne omat hyvät puolet, kuten se, että osaat nähdä muissa ihmisissä hyvän.
- Toivotontapaus
älänurise kirjoitti:
Sulla on harvinainen onni elää upeiden ihmisten ympäröimänä. Miten sitä ei meille muille satu.. Kyllä niitä huonoja puolia on kaikissa. Ehkä et tunne ihmisiä riittäävän syvältä huomataksesi. Tutustu ihmisiin tarkemmin ja tiiviimmin, niin johan alat huomata, että niitä riittää, etkä haluaisikaan olla edes samanlainen, kuin moni muu ja moni asia voi ärsyttää muissa. Ei sinun pidä nähdä itseäsi muiden veroisena, ala nähdä itsesi sinällään jo arvokkaana ja hyvänä tyyppinä, vaikka asuisit yksin autiolla saarella, ihmisarvo ei ole kiinni naapurin imagosta ja imagonkin takana voi olla mikä höttö tahansa. Sinä olet paras sinä sinun elämässäsi ja sen asioissa ja aina voi olla itselleen kiltti ja todeta et tällasella historialla ihmisestä tulee tällainen, eikä se ole huonoutta vaan jonkinsortin olosuhteiden aiheuttamaa kehitystä. Ei vertailu ole se juttu vaan se, että tiedostat ne omat hyvät puolet, kuten se, että osaat nähdä muissa ihmisissä hyvän.
No kun mun tilanteeni nimenomaan on, että minun historiallani ihmisestä olisi voinut ja pitänytkin tulla paljon parempi kun mitä minusta tuli! Ei minulla ole mitään "olosuhteita" mitä syyttää. Se että olen saanut elämältä paljon mutta en ole osannut hyödyntää siitä mitään on yksi syy muiden joukossa, mikä minua itsessäni ahdistaa.
Ja sitä paitsi tuollaisella selittelyllähän ei nykyäaikana mitään arvostusta saa. Sitä saa, kun voittaa ne olosuhteet, on sen oman elämänsä sankari, ja ponnistaa huonoista lähtökohdista hyvään tilanteeseen, ja hyvistä lähtökohdista huipulle asti. Jos et tällä onnistu, olet luuseri, jota kukaan ei arvosta.
Ja edelleen väitän, että ympärilläni on enimmäkseen näitä "upeita ihmisiä". Minun on itse asiassa aika helppo tutustua varsinkin miehiin syvemmin - olen kai luotettavan oloinen, enkä arkaile puhua omistakaan tunnoistani - joten olen monelta mieheltä saanut sellaisen kommentin, että he kertovat minulle asioita mitä eivät monelle muulle kertoisi. Joten sanoisin että kyllä minä tunnen ihmisiä, enkä edelleenkään löydä heitä mitään moitittavaa. En vaikka en haluaisikaan olla samanlainen, ja vaikka heissä olisikin ärsyttäviä piirteitä.
Niin laimealta kui nämä neuvot varmaan kuulostavatkin, itselläni toimivat nämä:
-Omat vahvuudet ja niihin panostaminen
-Tavoitteet (esim koulutuksen/terveyden/unelmien saralla)
-omasta hyvinvoinnista huolenpito (urheilu, terveellinen ruokavalio, riittävä unensaanti)
Nämä toimivat nimenomaan sen takia, että vievät aikaa ja työtä ->näin ollen ei jää aikaa surra pohjamudissa.
Ulkonäöllisistä virheistä ei kannata lannistua, ellei itsensä parantaminen tuo hyvää oloa. Siistit vaatteet, joissa tuntee olonsa itsevarmaksi ja pieni laittautuminen tuskin tuo pahaa oloa monellekkaan.- Toivotontapaus
Hah. Sellaista vaatetta ei olekaan, missä tuntisin oloni itsevarmaksi. Siihen että osaisi laittautua, pitäisi olla tyylitajua, mitä minulla ei ole.
- ättterö
Mitä on ne sun vahvuutes mihin panostit?? Miten se auttoi?
ättterö kirjoitti:
Mitä on ne sun vahvuutes mihin panostit?? Miten se auttoi?
Noh, en tahtoisi sanoa, etten vaikuta ylimieliseltä, mutta olen aina pärjännyt kielissä (englanti arkipäivätasolla, venäjä, ruotsi, harkinnassa saksan aloitus) niin niitä opiskelen. Onnistuminen näiden saralla omalla tavallaan kasvattaa itsetuntoa.
Kysykää palstan Ratikkakuskilta. Hän on ollut palstalla jo 15 vuotta vittuilmassa sinkuille, johtuen huonosta itsetunnostaan, vaikka väittää seurustelevansa.
- atännä
Tästä kun katson taakse päin, niin mulla on isona osana auttanut urheilu. Surkeana p*skana vaan mukaan joka paikkaan. Hyväksyin sen, etten ole paras enkä hyvä ja saan olla huono ja vaikka ihan huonoin. Se oli tosi kasvattavaa. Samalla vuosien aikana olen tullut rennommaksi ihmisten kanssa. En enää vaadi itseltäni liikaa enkä vertaile kovin paljon itseäni muihin, koska minä olen minä ja muut ovat muita. Joillain osioilla olen todella kovaa kärkeä, mutta tälläkin viikolla olin yksissä treeneissä aloittelijoitakin huonompi. Aih, kun teki hyvää :) Muutama vuosi taakse päin en olisi osannut nauttia tuosta itseni nolaamisesta, nyt katson sen olevan tärkeä osa niin henkisessä kuin fyysisessä kehittymisessäni. Uskallan mokata!
Nöyryys ja kyky antaa itselle anteeksi. Kyky antaa muille anteeksi, muuthan mokailevat ihan samoin kuin minäkin. Pysähtyminen ja miettiminen mitä todella haluan. Rohkeita muutoksia elämään.
Vuosien saatossa harrastuskaveritkin tulevat tutuiksi, vaikka olen ollut maailman hitaammin lämpiävä tapaus. Nykyään olen rohkeampi sosiaalisesti muuallakin.
Luin myös hyllymetreittäin alan kirjallisuutta, tein harjoituksia ja koitin sisäistää niitä asioita. Koska mä todella halusin oppia. Kysykää sitä ätmeiltä. He eivät ole saaneet pillua, koska heillä on niin huono itsetunto. Kyllä pillua saa heti kun on yhtä täydellinen itsetunto kuin minulla!
- Raitakusi
Menisit siitä trollaamasta, Rat-ii-kkakuski :/
Raitakusi kirjoitti:
Menisit siitä trollaamasta, Rat-ii-kkakuski :/
Miten kehtaatkin väittää minua trolliksi! Olenhan ollut palstalla jo vuosikymmenien ajan :/
- 774877
Ratiikkakuski kirjoitti:
Miten kehtaatkin väittää minua trolliksi! Olenhan ollut palstalla jo vuosikymmenien ajan :/
"En ole nukkunut tuhansiin vuosiin"
774877 kirjoitti:
"En ole nukkunut tuhansiin vuosiin"
Itsehän olen nukkunut oikein hyvin. Eihän sitä muuten jaksaisi harrastaa seksiä valveilla ollessa. Ai niin, mutta ätmithän eivät tiedä edes mitä seksi on ;-)
- PohdintaaYöhön
Terve itsetunto, realistinen kuva omasta itsestään, omista heikkouksista ja vahvuuksista.
Terve itseluottamus/varmuus, luotto omiin kykyihin ja siihen, että elämä kantaa.
Terve itserakkaus, hyväksyy itsensä sellaisena, kuin on, uskoo, että kelpaa/on rakastettava omana itsenään, eikä toisen ihmisen rakkautta tarvitse ansaita. - ihminenminäkin
Huonoa itsetuntoa ei saa loppumaan jos ei saa kumppania eikä kukaan sinua rakasta. Se aina siellä taustalla vaanii vaikka tekisi muita asioita. Itse olen tehnyt töitä ja ansainnut rahaa satoja tuhansia. Raha ei lohduta yhtään kun haluaisi seurustella ja olla normaali kuten muut jotka seurustelee. Vähitelleen alkaa vituttamaan kaikki ja ei kiinnosta jutella ihmisten kanssa edes. Lopulta työn tekeminenkään ei enää kiinnosta mutta sitä vaan sinnittelee sen rahan takia. Elämää ei voi rakentaa yksin ja mies on luotu olemaan naisen kanssa yhdessä. Vaikeaa se on kun ei kukaan tykkää eikä halua olla kanssani. Yksinäisellä ei voi olla hyvää itsetuntoa.
- näkemyksiä
Kaksi toimivaa keinoa. Puhu paljon asiasta ja hanki onnistumisen kokemuksia. Odottamalla, kärsimällä ja valittamalla ”tauti” ei parane vaan paheee. Sinun pitää itse tehdä ”korjaukset” itsellesi.
Kyllä asia liittyy usein myös sinkkuuteen.- Toivotontapaus
Se puhuminen ei kyllä ihan oikeasti auta paskaakaan. Olen tästä terapeutillenikin sanonut, ja hän aina vastaa että "tähän menee aikaa" - joten sille odottamiselle ei todellakaan ole vaihtoehtoja. Olen asian suhteen korjauskelvoton.
Käsimisestä ja valittamisesta pyrin eroon esimerkiksi kysymällä täällä "Kuinka elää huonon itsetunnon kanssa", mutta saan lähinnä itsetuntoa entisestään huonontavia vastauksia, kuten "Sinun pitää itse tehdä korjaukset itsellesi". No vittu, tekisin jos pystyisin!
Tällä hetkellä en usko että pystyn ikinä korjaamaan itselleni tervettä itsetuntoa, joten olisiko se sitten parempi jos vetäisin itseni niskakiikkuun jo tänään? - JotenkinNäin
Jollain tavalla nyt ihan ensiks joudut määrittelemään mitä se hyvä itsetunto on, jos sellaisen haluat, sitten teet töitä sen eteen, että sisäistät sen syvällisemmällä tasolla ja sitten teet töitä sen eteen lopun elämääs. Valitettavasti muuta keinoa ei tietääkseni ei ole. Aika paska terapeutti sulla, jos ei oo sulle osannu tota kertoo.
Ei huonon itsetunnon kanssa tarvitse elää. Tutkii vaan rehellisesti omat tekemisensä ja
erottelee toisten ihmisten mielipiteet, sekä sen miksi he mahdollisesti ovat ajatelleet siten.
Silloin tuntee itsensä ja myös toiset. Vaarana on vain se ettei enään kykene olemaan
huolissaan turhista ihmissuhteista.- nimimerkitönj
Kuulostaa, että olet tottunut ja kasvanut tilanteeseesi ja se istuu sinussa tiukassa. Mulla on sama tilanne terveydentilan kanssa, kun on vuosikausia sairastanut se on jo osa minua kuin jalka tai käsi. Se kiusaa ja vaivaa, mutta sen kanssa kuitenkin pärjäilee vaihtelevasti, koska siihen on tottunut. Se on aina ollut olemassa.
Päässä sanoo, että näin ei pitäisi olla tämmöstä ei pitäisi hyväksyä, mutta kun keinot on hukassa muuttaa muuksi niin sitä oppii sietämään. Mutta kaikki minkä kanssa pystyy elämään, niin ettei ole muille häiriöksi tuntuu ihmisille kelpaavan.
Olet luultavasti vähän liian analyyttinen itseäsi ja muita kohtaan. Tarkastelet ns. kilpailutilanteena omaa huonommuuttasi, elämääsi, tekojasi, suorituksiasi versus muut. Eihän sen niin pitäisi mennä. Olet mikä olet ja niin ovat muutkin. Se analyyttinen puoli pitäisi jollain saada aisoihin, mutta millä en rehellisesti sanoen tiedä.
Positiiviset ihmiset ympärilläsi, jotka hyväksyy sut "vikoineen" voisi olla avuksi. Mutta vaarana toki on, että sittenkään et osaa päästää irti epäilyksestä ettetkö olisi riittävän hyvä versus muut. Onko sun pitänyt joskus olla paras ja onko sulta vaadittu liikaa? - Mies33vee
On kyllä mielestäni mahdotonta.
Itselläni ollut aina huono itsetunto. Jo tähän juttuun linkkaamisessa pienissä sievissä tuotti semi-pahaa. Mutta näin vikana niin ei kukaan mua huomaa.
Itse olen kokenut kaiken. noin 280[ja taas numero mikä on MUN merkki] naista naituna[pussattuna ja kaikki naiset olis laahkeessa], (ehkä vaan about yli 100) kirjoittanut nettiin omana itsenäni Mies21v.:stä alkaen. Silti ujostuttaa. Tai oikeastaan jännittää tämänkin talon käytävä, naapurit ja "katseet" kun vien roskat. Vuosia sitten käytin sossurahoja taksiin, en olisi muuten uskaltanut ulos.
Sosiaalistenplaaplaa, tiedetään.
ne muutamat kerrat rakkaudesta paransi sen. Mutta ne naiseni oli sit niitä että se väkivaltaitsi sen. Joskus silti uskon että joku tulee ja vielä me istumme puistonpenkillä.
En oikeasti usko satuihin(uskonhan).
Jos sinne puistonpenkille päätyisin niin varmasti olisi mullakin hyvä itsetunto. Kuten sullakin.
Hyvää itsetuntoa teillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1393569Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen412799Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .402709Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232568Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302545- 1161895
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3241631Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741508Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3161414- 661268