Mietin sitä nyt kun viikko en saanut autoani kovien pakkastan takia käyntiin ja kävin
ostamassa autooni lohkolämmittimen johdon sekä laitoin auton valovirta laturin päähän ja nyt eilen -18 asteessa onneksi sain autoni käyntiin ja ajelinkin sillä sitten eilen pitkän maaseutumatkailun että kerkeää lämmittää ja ladata tuota akkua.
Naisena törmäsin netissä tuollaisen apukäynnistimen eli iso kuvassa oli
iso mötikkä joka kotona ladataan täyteen ja sitten jos auto ei käynnisty se
mötikkä kannetaan auton akun viereen ja niillä käynnistyskaapeleilla pitäisi antaa virtaa oman auton akkuun.
Onko tuo tarpeellinen kapistus?
www.motonet.fi/fi/tuote/455546/Apukaynnistin-Multiair-kompressorilla-2xUSB
taikka
www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-900-A-mukana-kompressori-200161/
Asun siis maalla ja naisena aattelin et pitääkö mun nyt ostaa itselleni tuollainen?
Ja autoni akku on: 60AH
Tai onko nuo edes tarpeeksi tehokkaita apuvirran antajia jos on tarve?
Onko tarpeellinen ostaa kannettava apukäynnistin?
24
4059
Vastaukset
- Näin-toimisin
Riippuu siitä, paljonko haluaa satsata tähän lisävoimaan. Jos on pakko päästä liikkeelle tietyyn aikaan ja haluaa olla varma lähdöstä, niin tietysti auto pitää olla syksyllä huollettu ja siinä pitää olla kunnollinen akku.
Mahdollisuuksia käytännössä on 1) apukäynnistin, 2) toinen akku ja kaapelit 3) laturi 8-12 A 4) lohkolämmitin johtoineen 5) ylläpitolaturi.
Rahallisesti noissa ei ole paljoakaan eroa, mutta ehkä siisteintä olis tuo ylläpitolaturi ja siihen liitetyt lohkolämmitin sisätilalämmitin tai sitten se sisällä sähköverkosta ladattava apukäynnistin, minkä käyttö on suht siistiä.
Akkujen ja latureiden kanssa on hyvä olla jotkin suojahanskat. - eitarpeellinen
Minäkin olen monesti katsellut, että tuo on varmaan hyvä vehje. Kertaakaan en kuitenkaan olisi moista tarvinnut 25 autoiluvuoteni aikana. Jos auto on kunnossa ja akku on kunnossa niin kyllä talvella pitäisi lohkolämmittimellä pärjätä. Jos auto ei ole muutoin kunnossa niin ei tuollaisesta apukäynnistimestäkään monesti mitään apua välttämättä ole. Akkukaapelit varmaan olisi hyvä omistaa ja opetella niiden oikeanlainen käyttö niin voi silloin harvoin jostain sitä virtaa lainata.
- hajoaapaikat
Ei vaan kannata nykyautosta ottaa ainakaan antavan auton moottori käynnissä. Voi helposti mennä jotain kallista rikki. Siinä mielessä irtoakku on parempi vaihtoehto. Tietysti käyvästä autosta saisi paremmin virtaa mutta rikkoutumisen riski on nin suuri että itse en lähtisi sellaiseen.
- Vanha.autosähkäri
Onpa sinulla sitten huono nykyauto.
Noihin Motonetin ja Bilteman virityksiin ei kannata sortua. Ne ovat vain kalliita teinipoikien leluja. Luulevat nippelivillet niitä joksikin ihmevärkeiksi vaikka humpuukia ovat. Ainakin vanha auto lähtee -36 asteessa yön seisottuaan heti käyntiin kun startti parin puristuksen yli jaksaa vääntää. Kokemusta asiasta on, oli pieni ranskis silloin suunnilleen vuonna 1983 tai -84 jouluna.
Jos aloittaja on jo blokilämmittimen hommannut, niin ei huolta. Sitä ei koskaan tiedä etukäteen, milloin se akku tulee tiensä päähän, mutta tuskin sitä sillä teinipoikien vempaimella sittenkään käyntiin saa. Minulla akut ovat kestäneet jonkun 6-7 vuotta, nykyisellä taitaa ikää olla jo 9 vuotta.
JOS välttämättä haluaa, niin se vara-akku olisi paras vaihtoehto. Vaan sitäkin pitää ladata kerran kuussa ettei se sulfatoidu ja sulfaatti kiteydy, jolloin akku pilaantuu. Vaan minusta tämä ei kannata silti.
Nykyautoissa on kaikissa vaihtovirtalaturi. Se lataa jo tyhjäkäynnillä ja virtaa riittää. Niin että ei tarvitse pelätä sitä, että akku pääsee hiljalleen tyhjenemään kun ajaa vain lyhyttä matkaa. Tasavirtalaturien aikaan eli noin 50 v sitten oli toisin. Etenkin 6 V järjestelmissä. Ja vielä huonommin sitä ennen kun oli kolmiharjalaturit. - kslsdkjflfjlksd
Unohdit sen että kylmä akku ei ota latausta vastaan vaan tarvitaan silloin tällöin pidempi ajolenkki niin että auto lämpiää kunnolla.
Toisekseen se ankara pakkastalvi oli 1984-85. Kaasarikoneet oli kyllä hyviä lähtemään käyntiin jos oli synteettiset öljyt, polttoainetta tuli ryyppy päällä vähintäänkin riittävästi.
- pysyvä_apu
Jos on pakko antaa tai saada apuvirtaa, niin apukäynnistin tai irto-akku on parempi vaihtoehto kuin apuvirran antaminen oman auton akusta. Nykyautojen elektroniikka ei välttämättä kestä sitä, jolloin hyvällä samarialaisella on edessään kallis remotti. Irtoakkua käsiteltäessä on syytä pitää tukevat hanskat kädessä ja opetella apuvirtakaapeleiden käyttö.
Apukäynnistin/akku pitää tietysti olla täyteen ladattu silloin kun sitä tarvitaan ja jos käyttöä on vain muutaman kerran vuodessa, niin voi olla parempi opetella pitämään auton oma akku kunnossa vuoden ympäri kuin luottaa kiinalaiseen halpis-apuvälineeseen 10kk tauon jälkeen. Ylläpitolaturilla voi helpottaa akun kunnossa pysymistä ja akku on täynnä juuri silloin kun sitä tarvitaan. Lohkolämmitin auttaa myös.- 102030405060
Mikä auto on niin surkea, ettei siitä saa apuvirtaakaan antaa?
Ilmiantakaa pois, niin tiedetään välttää . . .
Kyllähän elektroniikan saa apuvirran antamisen kestämään jossei se ole tehty aivan päin persettä.
- Vaihtoehtoja
1.Jos ei ole kotipihalla tai tallissa pistorasiaa/sähköverkkoa autolle. Niin tuollainen apukäynnistin kompressorilla on paras ratkaisu. Muistakin kaupoistakin löytyy suht edullisella hinnalla kompressorilla varustettuja apukäynnistimiä:
Käynnistyslaitte 1x USB-liitäntä (enintään 500 mA) ja 12 V:n savukkeensytytinliitäntä (enintään 5 A), joista saa virtaa muihin laitteisiin. Käynnistysvirta 450A
http://www.clasohlson.com/fi/Käynnistyslaite,-jossa-kompressori,-Cotech
Halpa Deuzer apukäynnistin kompressorilla. käynnistysvirta 400A
/36-4023
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/autosahko/akkulaturit-ja-kaynnistaminen/deuzer-apukaynnistin-kompressorilla/p/154001/
2. Jos kotipihalla tai tallissa on sähköverkkoon kytketty pistorasia niin silloin halvempi, parempi, pitkä ikäisempi ratkaisu on vähintään 7A akkulaturi ja IP65 tai IP54 luokituksella. Esim. Defa Handy 70 (7A), Defa Smart Charge (8A), Exide 12/7 (7A) ovat erinomaisia akkulatureita mitkä kestävät ulkona käyttöäkin ja pystyvät lataamaan akkua paukkupakkasillakin. Eli akkua ei tarvitse irroittaa lainkaan autosta akun lataamisen ajaksi. 4A akkulaturit ovat yleensäkin jo sen verran tehottomia 60AH akuille, että en voi lainkaan suositella jos haluaa päästä vähänkään aikaisemmin autolla ajamaan. Myös Ctek MXS 5.0 Polar (5A) on ihan hyvä akkulaturi. Mutta pikkaisen tehoton valinta akkulaturiksi jos haluaa päästä aikaisemmin liikenteeseen.- Vanha.autosähkäri
Kaupallinen mainos. Ei totuuspohjaa.
- Vaihtoehtoja
Sinulta ei tullut mitään totuuksia väitteiden kumoamiseksi.
Ei ollut kaupallinen mainos, enkä ole minkään noista mainitun kauppojen omistaja tai työntekijä. Enkä myöskään ole töissä minkään mainittujen valmistajien työntekijä.
Minulla on tällainen pieni apukäynnistin, jossa ei ole kompressoria. Tuolla lähti käyntiin vanha 1990 BMW 325i 2.5l bensamoottorilla kuin palmun alta, vaikka oli BMW:n oma akku niin tyhjänä että mittaristokin oli täysin pimeänä.
Kuvassa täysin sama apukäynnistin kuin omani, mutta erona vain se että omassani lukee JS12 Jump Starter, eikä Weego. maksoi aikoinaan tarjouksessa 79 euroa.
https://www.google.fi/search?q=js12 jump starter&biw=1280&bih=573&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiKrIuN0-zQAhWC3CwKHQ3mCQIQ_AUIBigB#imgrc=ZlyDs9KlWORurM:
400A oikeasti riittää monen bensamoottorillisen auton apukäynnistämiseen. - hellalla
Kyllä 60a akkuun on 4a älylaturi aivan riittävä,ei ole latauksessa merkittävää eroa jos yöksi jättää lataukseen, jännite ratkaisee.harvemmin akku on kymmeniä amppeereita vajaa ja vanha akku usein kapasiteetiltaan enään 20a tai alle joten 4a laturikin nostaa jännitteen melko nopeasti yli 14v. Eberi käyttö on eri asia,silloin voi 7a laturi olla parempi
- Vaihtoehtoja
hellalla kirjoitti:
Kyllä 60a akkuun on 4a älylaturi aivan riittävä,ei ole latauksessa merkittävää eroa jos yöksi jättää lataukseen, jännite ratkaisee.harvemmin akku on kymmeniä amppeereita vajaa ja vanha akku usein kapasiteetiltaan enään 20a tai alle joten 4a laturikin nostaa jännitteen melko nopeasti yli 14v. Eberi käyttö on eri asia,silloin voi 7a laturi olla parempi
Totta tämäkin. Mutta viestini olikin kirjoitettu siitä näkökulmasta, että jos on auton akku päässyt niin vajaaksi ettei auton moottori käynnisty. Niin 7A akkulaturilla saa yleensä ladattua akkuun sen verran varausta, että auton moottori lähtee käyntiin alle 2 tunnin lataamisella myös talvellakin. Aiheenahan oli auton apukäynnistäminen. Eli aiemmassa viestissäni ei ollut lainkaan kyse yön yli lataamisesta.
- hellalla
Vaihtoehtoja kirjoitti:
Totta tämäkin. Mutta viestini olikin kirjoitettu siitä näkökulmasta, että jos on auton akku päässyt niin vajaaksi ettei auton moottori käynnisty. Niin 7A akkulaturilla saa yleensä ladattua akkuun sen verran varausta, että auton moottori lähtee käyntiin alle 2 tunnin lataamisella myös talvellakin. Aiheenahan oli auton apukäynnistäminen. Eli aiemmassa viestissäni ei ollut lainkaan kyse yön yli lataamisesta.
Perus matti riitti usein tuohon hommaan kun ei auto jaksanut kunnolla startata niin jo vartin lataus piristi siksi akkua että usein lähti käyntiin,mutta jos meni liian aikaisin starttaa niin taas vaatis odotusta.Melko tyhjään akkuunhan nuo vanhat muuntajalaturit olivatkin melko tehokkaita,ja sai nopeasti vähän virtaa akkuun niin että käynnistyi.
- 423423
Ei noilla edullisilla apukäynnistimillä tee mitään jos akku on tyhjentynyt. Itsellä hajos kerran laturi ja akun jännite tippui noin 9 volttiin kun jouduin ajamaan 30km kotiin ilman latausta. Kytkin apukäynnistimen ja jännite nousi ehkä 10,5 volttiin eli ei riitä vielä mihinkään ei startti hievahtanutkaan. Ja akku oli kunnossa, pitkän latauksen jälkeen akku toimi taas kuin uusi.
Kannattaa kyllä ostaa vähän järempäi malli jos haluaa että oikeasti auttaa. Nuo halvat ovat niin tehottomia etteivät auta. - tilaa_hinausauto
samalla hinnalla tai jopa ilmaiseksi saat paikalle hinausauton, joka antaa apuvirtaa.
Ei kannata nähdä vaivaa eikä hankkia tuollaista jos ehkä kerran elämässä tarvitsee - eimullamuutaollut
Itse ostin vara-akun 68Ah kapasiteetiltaan. Akku on mallia AGM joka tarkoittaa sitä että tämä perinteinen akkuhappo on imeytetty lasikuitumattoon tms..
Joka siis käytännössä tarkoittaa sitä että sieltä akun sisältä ei akkua siirtäessä hölsky sitä akkuhappoa esim vaatteille....
Akussa on muitakin erittäin hyviä ominaisuuksia ns perinteiseen auton akkuun verrattuna.
Kun KUNNOLLISILLA kaapeleilla ja tuolla akulla touhuaa niin ei pitäisi olla sähköstä kiinni ettei auto käynnisty.
Täytyy kuitenkin muistaa että myös tätä vara-akkua on syytä myös toisinaan ladata noin 3-4 kertaa 12kk aikana niin pysyy akku kunnossa eikä pääse tulemaan tilanne että silloin kun sitä varavoimaa tarvisi niin sekin akku on tyhjä.
Itselläni on Diesel auto jossa on kaikenlaisia sähköhärpättimiä lähtien sähköisestä ohjaustehostimesta ja ylimääräisestä 1000W Auton sisäisestä lämmittimestä yms...
Eli sähkön kulutusta on talvella hetkellisesti todella paljon.
Tämä täytyy muistaa JOS ajetaan lyhyttä matkaa että akku ei kerkiä lataantumaan jolloin josskin vaiheessa tulee tilanne että sähkö on loppu.....
Mitä tulee sitten näihin ns pikalatureihin jotka lupaavat joitain tyyliin 4-7 A lataustehoja, nämä laturit antavat OPTIMAALISISSA oloissa tuon verran sähköä.
Tämä tarkoittaa noin 20PLUS asteen lämpötiloja.
Eli jos ajatellaan että akkusi kapasiteetista olisi vaikka 30AH tuntia häveksissä niin sen lataamiseen menisi hyvällä kesäkelillä noin 6 Tuntia jos laturi antaisi 5A verran sähköä.
Pakkaskelillä tuommoinen laturi pystyy antamaan todella vähän sähköä ja mikä pahinta jos autosi on ulkona esim 15 Asteen pakkasessa niin kylmä akku ottaa todella vähän sähköä vastaan.
Jos itse tarvisin 100% lähtövarmuuden pakkasilla ja sähköä olisi aikarajattomasti saatavilla niin varustus olisi tämä...
Lohko tai letkulämmitin sen lisäksi tietty vedetty sisätilahaara ja sen perään sisätilalämmitin,johon olisi vielä kytketty NS ylläpitolaturi mielellään 10A.
Näin olisi moottori esilämmitetty, lasit puhtaana ja mikä parasta akku olisi myös latautunut yönaikana
Ja mikä parasta tämä kaikki hoituisi sillä kun kytkee sen perinteisen NS lämppärin johdon kiinni!!
p.s ostin sen akun autovahinkokeskuksesta hintaan 20 Euroa...
Ei paha kun uusi sellainen olisi maksanut noin 180 Euroa...- Nahkasiipi
Ja lehmät lentää...
- jklsdkldkldf
Eikös AGM akulle pitänyt olla jokin erityinen älykäs laturi? Tavallisella laturilla saattaa saada pommin aikaan...
- EVP-AutoDI
Akkuhan luovuttaa virtaa sitä huonommin mitä kylmempi on. Hyväkuntoinen hyvä auto jossa hyvä ja tehokas akku, EHKÄ lähtee käyntiin taivasalta ilman lisälämppäreitä vielä noin 30 asteen pakkasesta. Toinen ääriesimerkki on auto jota ei ole liiemmin huollettu, kipinä on vähän niin ja näin, akku on jo liki loppu, öljyt ja kaikki rasvat hanna pakkasessa vastaan, tekniikka on nähnyt jo parhaat päivänsä jne. 5-10 asteen pakkanen on monesti liikaa. Pelkkä virta ei vielä ratkaise kuin osan ongelmasta.
Hyvä ja toimiva talvihuolto, jonka voi itsekin tehdä kohtuu vaatimattomilla taidoilla, eikä maksa huoltoliikkeessäkään paljoa on: Uusi akku, Hyvät öljyt koneeseen ennen eka pakkasia, tulpat on aika halvat joten ne uusiksi, kaikkien peruskytkentöjen ja putsaus ja tarkastus, pyörivien akseleiden/laakereiden rasvaus. Eikä kannata unohtaa myöskään oven tiivisteiden silikoonaamista, lukkojen putsausta ja rasvausta.
Koko hommaan osat ja aineet maksaa noin 100 €. Huoltoliike velottaa osineen ja töineen noin 200 - 250 €.- Varo.murskaamoa
Unohdit mainita sen "huolto"firmasi nimen ja osoitteen...
- EVP-AutoDI
Enpä ole enää aktiivipalveluksessa mihin viittasin nimimerkissä.
"Hyvä ja toimiva talvihuolto, jonka voi itsekin tehdä kohtuu vaatimattomilla taidoilla"
- tehokkaita
En tarvinnut kertaakaan kun ostin, ehti mennä akku apukäynnistimestä. Halvemmaksi tulee pitää kunnon akku autossa.
- OmistajaItsekinVaikuttaa
Apukäynnistimen akku kyllä kestää useampia vuosiakin, kunhan muistaa ladata apukäynnistimen kerran 3kk välein vaikka et muuten käyttäisikään lainkaan apukäynnistintä. Apukäynnistimen akku tulisi myös ladata jokaisen käytön jälkeen.
Tämä tietysti riippuu apukäynnistimestäkin aika paljon.
Osa ihmisistä ei muista ladata apukäynnistimen akkua tarpeeksi usein, siksi apukäynnistimen akun käyttöikä jää joissakin tapauksissa aika lyhyeksi. Vaihtoehtoisesti tapahtuu niin että apukäynnistimen akussa ei olekaan tarpeeksi virtaa silloin kun apukäynnistimelle olisi tarvetta. - EVP-AutoDI
"Apukäynnistimen akku kyllä kestää useampia vuosiakin, kunhan muistaa ladata apukäynnistimen kerran 3kk välein vaikka et muuten käyttäisikään lainkaan"
Aika hankalan tuntuista, kaikkien muiden arkirutiineiden päälle. Helpommalla pääsee kunhan nyt edes kerran vuodessa, ennen pakkasia, huoltaa/huollattaa autonsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802