Onko kokemuksia TOUJEO-insuliinista?

Toujeo

On tarkoitus siirtyä Lantuksesta Toujeo-insuliiniin..
Kysyisinkin kokemuksia insuliinista ja siitä kuinka tuo vaihdos sujui.

Onko tietoa onko tulossa ampulli tuon esitäytetyn kynän lisäksi jossakin vaiheessa?

149

13187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toujeo

      Miten siirtyminen on sujunut? Mulla kanssa lantuksesta siirto toujeoon ensi viikolla

    • Toujeo300

      Mä siirryin maanantaina käyttämään Toujeo 300ky/ml insuliinia. Aiemmin käytössä Levemir x2/pvä. Sokerit on ihan sekaisin. Ensimmäinen aamu vs 19.8, toinen aamu 16.8 ja nyt viime yönä kolmen aikaan 19.8. Iltaisin olen pistänyt ja näyttää siltä että aloitusannos, jota olen jo 3ky nostanut, on aivan liian pieni. Luinkin, että yleensä joudutaan käyttämään 10-18% suurenpaa annostusta, mitä aiempi perusinsuliini ollut. Mulla on ollut aiemmin glargiini insuliini ja se ei toiminut. Olisin halunnut kokeilla Tresibaa, mutta kun ei ole yöllisiä hypoja, niin sitä ei kuulema saa korvattavaksi. Pari kolme viikkoa kokeilen ja palaan takaisin Levemiriin, jos sokerit ei asetu. Painon nousukin pelottaa!

      • Ei_taida_sopia

        Toujeo on glargininsuliinia joten jos glargin ei ole ennenkään sopinut, se ei varmaankaa sovi nytkään. Levemir on detemirinsuliinia joten kyse on eri tuotteesta.


      • 1pistos

        Nyt olen käyttänyt Toujeota lähes 4 viikkoa ja on ollut raskasta aikaa, sokerit eivät ole tasaantuneet, yön jälkeen aamulla korkeet arvot, tänä aamuna 15. Ajattelin vielä kokeilla nostamalla annostusta vielä nyt 26 yks ja hinaan tuonne 30 yks. Välillä tuntui että se toimi, mutta sitten vaan homma ei pelittänyt. Miten vaihto takaisin Levemiriin onnistui? Onko Toujeo toiminut kenelläkään?


      • d1.äitee
        1pistos kirjoitti:

        Nyt olen käyttänyt Toujeota lähes 4 viikkoa ja on ollut raskasta aikaa, sokerit eivät ole tasaantuneet, yön jälkeen aamulla korkeet arvot, tänä aamuna 15. Ajattelin vielä kokeilla nostamalla annostusta vielä nyt 26 yks ja hinaan tuonne 30 yks. Välillä tuntui että se toimi, mutta sitten vaan homma ei pelittänyt. Miten vaihto takaisin Levemiriin onnistui? Onko Toujeo toiminut kenelläkään?

        Toujeo toimii, mutta annos on paljon suurempi kuin lääkäri ohjeisti. Itse on pitänyt nostaa riittävän korkeaksi. Minulla oli aikasemmin Lantus ja annoksena 14 yksikköä. Nyt viimein tuntuu oikealta annokselta kun yksiköitä 21 kappaletta Toujeoa. Meni melko kauan ennenkuin oikea annos löytyi.

        1pistos, olethan lukenut joidenkin vaikeuksista mm. epäilyistä kylmäketjun katkeamissesta kun Toujeo ei toiminutkaan jääkaapista ottamisen jälkeen kuin ensimmäisen viikon? Nimim. Toujeoa ainakin sellaista kirjoitteli tässä samassa ketjussa.


      • Vielä_seurannassa

        Olen käyttänyt Toujeota nyt reilun viikon ja ainakin vielä on toiminut hyvin. Käytin Lantusta 36 yksikköä ja nyt Toujeota 40 yksikköä. Aamusokerit ovat olleet pikkuisen alhaisempia kuin Lantuksella (paremmin hoitotasossa, selvästi alle 6 mmol/l.). Vahingossa tuli testattua tuo "pelivarakin" ja vajaa 3 h myöhästyminen ja seuraavan aamun noin 2 h ennakko ei vaikuttanut sokereihin mainittavammin. Pistän aamulla ja yhtenä päivänä iltapäivällä sokerit "karkasi" liian alas (4,7:ään) kun lounas jäi hyvin kevyeksi ja oli fyysistä rasitusta helteessä.


      • Anonyymi
        1pistos kirjoitti:

        Nyt olen käyttänyt Toujeota lähes 4 viikkoa ja on ollut raskasta aikaa, sokerit eivät ole tasaantuneet, yön jälkeen aamulla korkeet arvot, tänä aamuna 15. Ajattelin vielä kokeilla nostamalla annostusta vielä nyt 26 yks ja hinaan tuonne 30 yks. Välillä tuntui että se toimi, mutta sitten vaan homma ei pelittänyt. Miten vaihto takaisin Levemiriin onnistui? Onko Toujeo toiminut kenelläkään?

        Olen käyttänyt kyseistä insuliiniä useamman vuoden. Toimii tosi hyvin. 11 yksikköä illalla.


    • Toujeo

      Vaihdoin Lantuksen Toujeoon kaksi viikkoa sitten. Sattui vain huonoon aikaan kun iski tämä sikaflunssa just samaan aikaan ja sehän ei sitten ole ollenkaan otollinen aika tehä isoja liikkuja. Tehty mikä tehty, nyt alkaa tauti hellittää.. Ensimmäinen vaikutelma on että lääkärin antama ohje pienentää ainakin 2-4 yksiköllä annosta ei toimi, vähintään tuon verran pitänyt päinvastoin kasvattaa annostusta. No ehkäpä menee vielä aikaa jotta tasaantuu taudin jälkeen.

      • Kysy_lääkäriltä

        Tämä Toujeo lienee se uusi pidempivaikutteinen insuliini perusinsuliini jota Sanofi testasi takavuosina. Tämä on samaa glargininsuliinia kuin Lantus, joten kovin suurta eroa vaikutuksessa ei luulisi olevan. Ehkä tuo ohje annostuksen pienentämisestä perustuu pidempään vaikutusaikaan Lantukseen verrattuna, lääkäri varmaankin perustelee ohjeensa.
        Muuten eroa ei luulisi olevan jos annostus on sama kuin Lantuksella.


      • Toujeo
        Kysy_lääkäriltä kirjoitti:

        Tämä Toujeo lienee se uusi pidempivaikutteinen insuliini perusinsuliini jota Sanofi testasi takavuosina. Tämä on samaa glargininsuliinia kuin Lantus, joten kovin suurta eroa vaikutuksessa ei luulisi olevan. Ehkä tuo ohje annostuksen pienentämisestä perustuu pidempään vaikutusaikaan Lantukseen verrattuna, lääkäri varmaankin perustelee ohjeensa.
        Muuten eroa ei luulisi olevan jos annostus on sama kuin Lantuksella.

        Itseasiassa ero glargiini-insuliiniin on aika merkittävä. Oheisessa dokussa sivulla 9 on kuvaaja josta ero näkyy:
        http://tuotteet.sanofi.fi/Toujeo_SPC.pdf


      • Mukana_ollut
        Toujeo kirjoitti:

        Itseasiassa ero glargiini-insuliiniin on aika merkittävä. Oheisessa dokussa sivulla 9 on kuvaaja josta ero näkyy:
        http://tuotteet.sanofi.fi/Toujeo_SPC.pdf

        Toujeo on myös glargininsuliinia kuten vaikkapa Lantus, mutta se on kehitetty edelleen vaikutusajan pidentämiseksi. Asia selvinnee tästä lainauksesta: "Glargininsuliiniin tasaisempi vapautuminen Toujeo-saostumasta verrattuna glargininsuliiniin 100 yksikköä/ml johtuu injektiovolyymin pienenemisestä kahdella kolmanneksella, jolloin saostuman pinta-ala pienenee." Eli koska Toujeon samantehoinen annos on mm. tilavuudeltaan kolmannes, vaikutus muuttuu.
        Oli mielenkiintoista lukea tuo raportti, sillä testiryhmään kuuluneena en ole tuota nähnyt aiemmin. Harmi vaan että tietokone arpoi minut vertailuryhmään käyttämään Lantusta joten en ole päässyt kokemaan Toujeon vaikutusta.


      • Toujeo
        Mukana_ollut kirjoitti:

        Toujeo on myös glargininsuliinia kuten vaikkapa Lantus, mutta se on kehitetty edelleen vaikutusajan pidentämiseksi. Asia selvinnee tästä lainauksesta: "Glargininsuliiniin tasaisempi vapautuminen Toujeo-saostumasta verrattuna glargininsuliiniin 100 yksikköä/ml johtuu injektiovolyymin pienenemisestä kahdella kolmanneksella, jolloin saostuman pinta-ala pienenee." Eli koska Toujeon samantehoinen annos on mm. tilavuudeltaan kolmannes, vaikutus muuttuu.
        Oli mielenkiintoista lukea tuo raportti, sillä testiryhmään kuuluneena en ole tuota nähnyt aiemmin. Harmi vaan että tietokone arpoi minut vertailuryhmään käyttämään Lantusta joten en ole päässyt kokemaan Toujeon vaikutusta.

        Nyt vuoden alusta korvatta tuo Toujeo joten sen saa kunhan lääkäriltä pyytää vaihtoa.


      • Mukana_ollut
        Toujeo kirjoitti:

        Nyt vuoden alusta korvatta tuo Toujeo joten sen saa kunhan lääkäriltä pyytää vaihtoa.

        Otan asian esiin kevään vuosikäynnillä lääkärin kanssa, sillä Toujeo sopisi minulle raportin tulosten perusteella paremmin kuin Lantus. Vähän kalliimpaa tuo on mutta erityiskorvattuna maksaa minulle saman.


    • Toujeo300

      Nyt melkein viikko takana Toujeoon siirtymisestä. Annos nostettu samalle tasolle kuin aiemmin käytössä ollut Levemir. Ja kyllä, nyt alkaa vaikuttamaan siltä, että ollaan lähellä oikeaa annostusta. Sokerit ovat alkaneet tasaantumaan noista alun lähes 20:n lukemista. Tänään ensimmäinen päivä kun sokerit ovat olleet alle 10. Jee! Ja jollain tapaa tuntuma on, että vaikutus olisi melkoisen tasainen. Voi mä niin toivon, että tää toimisi! Huomenna soitto diabeteshoitajalle. Uskoisin, että pari yksikköä annosta vielä nostetaan ja se olisi sitten siinä! Olisi kiva kuulla miten muilla sujunut!

    • Toujeo300

      Nyt reilut 3 viikkoa takana Toujeoon siirtymisestä. Alun "hankaluuksien" jälkeen olen todella tyytyväinen. Levemiriin verrattuna annosta on nostettu 10 % ja tämä tuntuu olevan itselläni toimiva annos. Mielestäni vaikutus on tasaisempi kuin Levemirillä ja yhden pistoksen väheneminen on pelkkää plussaa. Suosittelen kokeilemaan!

      • Helpotus_tuokin

        Pistosten väheneminen yhteen vuorokaudessa, on tietenkin suuri muutos (Lantuksen käyttäjille ei tule muutosta). Itsekin koin kiusalliseksi kun lääketestauksen aikana joutui siirtymään toiseen insuliiniin ja tuli toinen pistos lisää.


    • Toheloukko

      Olen käyttänyt Toujeo-insuliinia viikon verran, siirryin Levemiiristä (jota pistin 600 yksikköä) Eilen tätä uutta 240 yksikköä, aamulla paastoarvo 3,8 (kovat löylyt illalla saunassa) Olen tyytyväinen Toujeo -insuliiniin!

      • Selitä_vähän

        Olet todellakin tohelo ukko kun rätkäisit niin suuren annoksen insuliinia että meni reippaasti hypojen puolelle. Olitko edes tolkuissasi noilla arvoilla?
        Millä ajalla olet pistänyt tuollaisia annoksia insuliinia - viikossako? Tuo 600 yksikköä on jo kaksi kynää Levemiriä, ei sellaisia määriä luulisi pistettävän vuorokaudessa tai sitten jossain on vikaa pahasti. Toujeo insuliinia pistetään periaatteessa kolmasosa entisiin pitkävaikutteisiin verrattuna, joten tuollainen 240 yksikköäkin kerralla tuntuu melkoiselta annokselta, siinähän menee kerralla melkein koko kynä.


      • hpv
        Selitä_vähän kirjoitti:

        Olet todellakin tohelo ukko kun rätkäisit niin suuren annoksen insuliinia että meni reippaasti hypojen puolelle. Olitko edes tolkuissasi noilla arvoilla?
        Millä ajalla olet pistänyt tuollaisia annoksia insuliinia - viikossako? Tuo 600 yksikköä on jo kaksi kynää Levemiriä, ei sellaisia määriä luulisi pistettävän vuorokaudessa tai sitten jossain on vikaa pahasti. Toujeo insuliinia pistetään periaatteessa kolmasosa entisiin pitkävaikutteisiin verrattuna, joten tuollainen 240 yksikköäkin kerralla tuntuu melkoiselta annokselta, siinähän menee kerralla melkein koko kynä.

        Onhan noita paljon insuliinia pistäviä. Isällä meni ennen 260 yksikköä Lantusta ja jollain samassa terveyskeskuksessa 550 yksikköä päivässä.


      • Selitä_vähän
        hpv kirjoitti:

        Onhan noita paljon insuliinia pistäviä. Isällä meni ennen 260 yksikköä Lantusta ja jollain samassa terveyskeskuksessa 550 yksikköä päivässä.

        On siinä pistelemistä kun tarvitaan kaksi kynää päivässä ja kerralla ei voi pistää kuin joitakin kymmeniä yksikköjä (kynässä mekaaninen rajoitus). Miten pitkävaikutteista insuliinia yleensäkin pistetään tällaisissa tapauksissa kun tarvitaan useita pistoksia jo mekaniikankin vuoksi. Annetaanko pistokset pitkin päivää.


      • hpv
        Selitä_vähän kirjoitti:

        On siinä pistelemistä kun tarvitaan kaksi kynää päivässä ja kerralla ei voi pistää kuin joitakin kymmeniä yksikköjä (kynässä mekaaninen rajoitus). Miten pitkävaikutteista insuliinia yleensäkin pistetään tällaisissa tapauksissa kun tarvitaan useita pistoksia jo mekaniikankin vuoksi. Annetaanko pistokset pitkin päivää.

        Isä sai kotona ollessaan aamuisin 4*50 60 yksikköä aamuisin. Siis viisi pistosta kerralla. Nyt hoitolaitoksessa insuliinin määrä on laskenut 150 yksikköön ja saa 3*50 yksikköä aamuisin. Isä laihtui laitoksessa tuommoiset 15 kiloa kun voin ja rasvaisen maidon määrä on rajoitettu.

        Itselle sopii pistos lantusta aamuin ja illoin. Nyt laihdutuskuurilla menee yhteensä 25-30 yksikköä. Verensokerit ovat hyvät eli paastot 5.5 mmol/l ja ruokailun jälkeiset noin 7.5 mmol/l.

        Tuo Toujeo varmaan toimii usealla ihmisellä paremmin kuin Lantus. Itsellä piti vaihtaa kahteen pistokseen Lantusta vuorokaudessa kun yhdellä pistoksella ei saanut pidettyä verensokereita hyvällä tasolla.


      • Selitä_vähän
        hpv kirjoitti:

        Isä sai kotona ollessaan aamuisin 4*50 60 yksikköä aamuisin. Siis viisi pistosta kerralla. Nyt hoitolaitoksessa insuliinin määrä on laskenut 150 yksikköön ja saa 3*50 yksikköä aamuisin. Isä laihtui laitoksessa tuommoiset 15 kiloa kun voin ja rasvaisen maidon määrä on rajoitettu.

        Itselle sopii pistos lantusta aamuin ja illoin. Nyt laihdutuskuurilla menee yhteensä 25-30 yksikköä. Verensokerit ovat hyvät eli paastot 5.5 mmol/l ja ruokailun jälkeiset noin 7.5 mmol/l.

        Tuo Toujeo varmaan toimii usealla ihmisellä paremmin kuin Lantus. Itsellä piti vaihtaa kahteen pistokseen Lantusta vuorokaudessa kun yhdellä pistoksella ei saanut pidettyä verensokereita hyvällä tasolla.

        Minä pistän Lantusta vain illalla 40 yksikköä (pillerilääkityksen lisäksi) ja verensokerit pysyy hyvin kurissa. Vuosikäynti on tulossa lähiaikoina joten otan siellä esiin vaihdon Toujeohoon. Vaikka Lantuskin tehoaa hyvin yli 24 h, Toujeon vaikutusaika olisi pidempi.


      • Hoitaja186
        Selitä_vähän kirjoitti:

        Olet todellakin tohelo ukko kun rätkäisit niin suuren annoksen insuliinia että meni reippaasti hypojen puolelle. Olitko edes tolkuissasi noilla arvoilla?
        Millä ajalla olet pistänyt tuollaisia annoksia insuliinia - viikossako? Tuo 600 yksikköä on jo kaksi kynää Levemiriä, ei sellaisia määriä luulisi pistettävän vuorokaudessa tai sitten jossain on vikaa pahasti. Toujeo insuliinia pistetään periaatteessa kolmasosa entisiin pitkävaikutteisiin verrattuna, joten tuollainen 240 yksikköäkin kerralla tuntuu melkoiselta annokselta, siinähän menee kerralla melkein koko kynä.

        Jos Lantus annos on 15 ky, niin myös Toujeo annos on 15 ky. Yleensä Toujeota tarvitaan 10-18 % enemmän kuin Lantusta, eli titraillaan ylöspäin.


      • falk
        Selitä_vähän kirjoitti:

        On siinä pistelemistä kun tarvitaan kaksi kynää päivässä ja kerralla ei voi pistää kuin joitakin kymmeniä yksikköjä (kynässä mekaaninen rajoitus). Miten pitkävaikutteista insuliinia yleensäkin pistetään tällaisissa tapauksissa kun tarvitaan useita pistoksia jo mekaniikankin vuoksi. Annetaanko pistokset pitkin päivää.

        Minulla menee Toujeo´a 56 pistän sien aina aamuisin. Hyvin toimii.


      • Anonyymi
        Selitä_vähän kirjoitti:

        Olet todellakin tohelo ukko kun rätkäisit niin suuren annoksen insuliinia että meni reippaasti hypojen puolelle. Olitko edes tolkuissasi noilla arvoilla?
        Millä ajalla olet pistänyt tuollaisia annoksia insuliinia - viikossako? Tuo 600 yksikköä on jo kaksi kynää Levemiriä, ei sellaisia määriä luulisi pistettävän vuorokaudessa tai sitten jossain on vikaa pahasti. Toujeo insuliinia pistetään periaatteessa kolmasosa entisiin pitkävaikutteisiin verrattuna, joten tuollainen 240 yksikköäkin kerralla tuntuu melkoiselta annokselta, siinähän menee kerralla melkein koko kynä.

        Tuolla insuliini määrällä olisi jo henki pois. Pistän illalla 11 yksikköä.ja toimii.


    • supa1964

      Itse olen laittanut ennen 180 yksikköä lantusta.aloitin vime joulun jälkeen victosan käytön,jonka jälkeen lantuksen annosta tiputettiin 120 yksikköön.Nyt olen käyttänyt toujeota viikon sadalla yksiköllä.sokeri arvot ennen toujeota 5.5-12.2mmol/l.nyt 10.5-18.3mmol/l

      • Liian_aikaista

        Toujeon ja Lantuksen yksikkömitat ei ole yhteneväiset. Viikko Toujeota ei vielä näytä oikeita verensokeriarvoja, oikeaa annosta haetaan vielä.


    • Toujeo

      Aloitin Toujeon vuoden alusta, vaihdettiin Lantuksen tilalle. Minulle käynyt mystisesti Toujeon kanssa. Näyttää siltä ettei insuliini säilyisikään huoneenlämpöisenä niin kauan kuin väitetään. Minulla Toujeon teho pikkuhiljaa laskee sitä mukaa kun kynä tyhjenee. Annokseni on 15 yksikköä mutta jo noin viikon kuluttua annosta pitää nostaa ensin yksiköllä, sitten kahdella jne. Loppuajasta annos jo 22 eikä sekään tunnu riittävän, alkaa olla korkeita sokereita aamuisinkin.
      Eilen vaihtui taas uusi kynä ja unohdin palata alkuperäiseen annokseen. Olipas vääntöä koko päivän ja tänä aamuna sokerit 2.9 vaikka tankkasin kunnolla illalla ennen nukkumaanmenoa eli verensokeri oli 12.7.
      Soitin asiaasta Sanofille ja siellä oltiin ihmeissään. Saattaa toki olla tuotevirhe, mutta tod.näk. säilytys ei ole jossakin vaiheessa toiminut oikein, näin minulle vastattiin. Sanoin että voipi se olla vika myös itse kynässä kun ovat sellaisia rempuloita. Vien loput kynät apteekkiin ja saavat sitten sopia Sanofin kanssa miten toimitaan. Saan varmaan korvauksena toisesta erästä uudet insut.
      Kuulostiko tutulta?

      • Ei_taida_onnistua

        Apteekki taitaa ottaa käyttämättömät kynät vain lääkejätteenä vastaan, eikä anna uusia kyniä ainakaan kelakorvattuna koska reseptissä ei ole ilmeisesti vielä osto-oikeutta (maksat siis satasen viiden kynän pakkauksesta). Kyllä se on sovittava tehtaan kanssa jos meinaat saada uudet kynät tilalle.
        Muuten, pysyikö kynät jääkaappilämpöisinä apteekin jääkaapista kotijääkaappiisi? Itse ostan insuliinit aina viimeiseksi kotimatkalla ja paketoin kassiin edes hieman lämpösuojattuna että ne eivät lämpene (tai jäädy) noin puolen tunnin kotimatkalla.


      • Toujeo

        Vein eilen loput kynät (2kpl) apteekkiin. Farmaseutti taisi käydä takahuoneessa keskustelun apteekkarin kanssa ja tuli sitten viimein uuden laatikon kanssa. Tuumasi että valitettavasti uusikin laatikko samasta erästä, tilanne kai sellainen että kaikki Suomessa vielä samaa eränumeroa, niin vähän vielä käytössä. Farmaseutti sanoi että palauttavat Sanofille ja raportoivat tuotevirheestä.

        Mulla apteekkiin vajaa kilometri matkaa ja autolla pyörähtäessä pelkästään apteekissa ei ehdi tapahtua mitään. Toki olen aina pyrkinyt asioimaan apteekissa sellaisena päivänä että pakkastakin mahdollisimman vähän. Nytkin laatikon laitoin povitaskuun kotimatkan ajaksi. Joskus äärikeleissä olen käyttänyt kylmälaukkua apteekkireissulla. Olen yli 40 vuotta pistänyt insuliinia ja koskaan aiemmin en ole moista ilmiötä havainnut.

        Sanofi kyseli melko tarkoin kans lämpöasiat ja kysely loppui kun kerroin että minulla on jääkaapissa lämpömittari joka mittaa lämpötilan suoraan muovisesta insuliineille varaamastani laatikosta. Olen aina ollut tarkka insuliinieni kanssa myös silloin kun talvisin insuliinikynä mukana ulkoillessa. En jaksa uskoa että se "kylmäketju" olisi ainakaan minuun katkennut.
        Tässä pitää vaan alkaa Toujeon kanssa kierros alusta ja toivoa että ongelma ei enää toistu. Harmillista kun oli ens viikolle aika sensorointiin. Nyt piti perua ja siirtää hamaan tulevaisuuteen kun ei oikeasti ole varmuutta toimiiko insuliini tälläkään kertaa kuten pitäisi.


      • Josko_sittenkin

        Ehkäpä se sensorointi olisi ollut sittenkin paikallaan. Sillä olisi nähnyt onko uudessa insuliinissa jotain vikaa, mutta mittausjakso olisi kylläkin mennyt pilalle normaalikäyttöä ajatellen.


    • Toujeo

      Jatketaanpa tarinaa TOUJEO:sta.

      Eli sain sen uuden laatikollisen TOUJEO-insuliinia perjantaina (4.3.) otin sen käyttöön heti lauantaina. Kaikki ei ole kunnossa. Nyt vaikuttaa siltä että ei toimi senkään vertaa kuin edellisen laatikon kynissä ollut TOUJEO.

      Luulen että jossakin vaiheessa insuliini on väärin varastoitu, tai siis kylmälaite ei toimikaan ja ko. erä (josta molemmat saamani laatikot ovat) on ollut jo pitkään liian lämpimässä. Tämä uudempi laatikko jo mahdollisesti kakasi kuukautta pidempään kuin ensimmäinen laatikko.

      Menee hermo tämän kanssa!!! Joko palata takaisin Lantukseen, sitäkin on vielä jääkaapissani.

      • Mitä_erää

        Olisiko syytä kertoa eränumero jotta muutkin Toujeon käyttäjät voisi verrata omien kyniensä tehon.


    • Toujeo

      Kokemukset siis
      erä: 5F098A
      EXP: 09 2017

    • TOUJEO-alokas
      • Toujeo

        Keskustelin tänään Sanofin lääketieteellisen johtajan kanssa Toujeo-insuliinista. Hän kertoi että lääkeyhteenvedossa mainittu annoksen lisäys 10-18% siirryttäessä Lantuksesta Toujeo-insuliiniin on vain "keskiarvo", osalla jopa yli 30% lisäys ollut tarpeen, toisilla kuitenkin annos myös huomattavasti pienentynyt.

        Tyrmäsi täysin " teoriani" kylmäketjun katkeamisesta. Totesi vain: "Nämä on niin tarkoin dokumentoitu, näitä seurataan", utelin kuinka otetaan huomioon inhimillinen virhe..
        Jäo paskan maku suuhun keskustelusta. Aivan kuin olisin luulosairas.


    • ihmetteliä

      Olen huommannut samaa nyt kun aloitin toujeon .Eilen hiihdin 12 km ja sen jälkeen sokerit näytti 5.Söin kevyesti sen jälkeen kello 19.00.otin ilta annoksen 15 yksikköä toujeota.Ihmettelin aamulla kun sokeriarvot oli melkein 10.vaikka olin urheillut edellisenä iltana.Lantuksessa olis kyllä ollu arvot alle 5

      • Toujeo

        Kerrohan se eränumero mikä löytyy TOUJEO-kynästä tai laatikon perästä


      • Toujeo

        Kirjoitat että "ilta annos", montako kertaa pistät Toujeo-insuliinia päivässä? Vaikutusaika on reilusti yli vuorokauden joten yksi pistokerta pitäisi riittää. Pistätkä ateriainsuliinin? Oletko D1 vai D2?


    • ihmetteliä

      Lot: sf190a
      exp: 10.2017 Onko tämä se vai tällänen olis vielä kynässä 529029

      • Toujeo

        Eli eri erää ku minulla. Voitko vielä kertoa milloin olet hakenut apteekista ja missä päin Suomea?


      • Mitenkähän_käy

        Tuo MAT-koodi lienee kynän koodi, koska minulla on uudempaa erää olevassa kynässä sama merkintä.
        Muutama päivää sitten ostamassani erässä on Lot:6F243A Exp:11.2017, Lot:5F098A Exp:09.2017 ja tuo sama Lot:5F190A Exp:10.2017. Katsotaan miten käy kun tuo viimeksi mainittu pakkaus tulee käyttöön.


    • ihmetteliä

      29.2 hain.Itäiseltä uudeltamaalta

      • Toujeo

        Kiitoksia.
        Kirjoitit että "ilta annos", montako kertaa pistät Toujeo-insuliinia päivässä? Vaikutusaika on reilusti yli vuorokauden joten yksi pistokerta pitäisi riittää. Pistätkä ateriainsuliinin? Oletko D1 vai D2?


    • Galibuli

      Mul on toujeo ollut käytössä reilun kuukauden. Samasta 09/17-erästä. Ei mulla ongelmia ole ollut mitä nyt alun jälkeen hieman nostin annosta .

    • ihmetteliä

      kerran pistän iltaisin

    • vorios

      Aloitin 29.02. ja minulla on ollut Humulin , otin sen uudelleen käyttöön, kun levemir, lantos viktoza ei sopineet ja lihottivat. Laitoin illalla humulinia - sekoitettava- vain iltaisin 35yks. ja viime aikoina pitkä sokeri oli jo 7,8. Nyt uusi lääkäri ehdotta toujeoa ja kolmen viikon jälkeen olen ihmeissäni ja valtavan väsynyt. Ateriainsuliiniakin
      pistän kolmesti päivässä 9-11 yks. kerta ja toujeon aloitin 32... Ei riitä. Nyt on neijäkymmentä ja aamusokeri 11,7?? pitäisikö siistyä takaisin Humuliniin. Alkaa rassaan jo hermoja näin suuri lisäys Toujeossa... Mitä mieltä muut??
      Erä paketissa myös tuo 9. 2017 Ostettu Rovaniemeltä.

      • Toujeo

        Itse olen aivan yhtä ihmeissäni oman annostuksen kanssa edelleen. En tiedä mitä tehdä.. Hoitava lääkäri soitti viikolla ja kertoi vain että voi palata vanhaan Lantukseen takaisin jos ei passaa TOUJEO.

        Toki asiantuntijat väittävät että TOUJEO-annnos voi kasvaa jopa 30% verraten saman valmistajan Lantus-insuliiniin..


    • ihmetteliä

      Joo mäkin otan kohta yhteyttä lääkäriin sokeriarvot senkun nousee .Lantuksen kanssa oli paljon helpompaa.Tänään päivällä oli jo 25 arvot.Varmaan ei sovi kaikille :((((((

      • Pysyn_entisessä

        Tämä keskusteluketju tuli mainioon aikaan. Minulla on juuri tulossa vuosikäynti ja harkitsin siirtymistä Toujeoon, mutta taidanpa pysyä Lantuksessa kun sen käytössä ei ole ollut ongelmia. Toujeolla olisi saanut vaan vähän lisää pelivaraa kun joskus pistoaika pääsee venähtämään tavanomaisesta.


      • Toujeo

        ihmetteliä, kuinka paljon enemmän pistät Toujeota verrattuna Lantukseen?


    • lääkärit.valehtelee

      Jotenkin jäänyt käsitykseen että lääkärit ovat liian varovaisia siirtymisessä Lantuksesta Toujeoon. Onhan toki vaikuttamisprofiili ja vaikutus aika erilainen Toujeossa, mutta miksi neuvoa vähentämään annosta jos se ei kertakaikkiaan riitä?
      Ei voi olla tyytyväinen siihen mitä lääkäri sanoo siirryttäessä Toujeo-insuliiniin. Seurauksenahan on annoksen pienennyksestä pahat korkeat sokerit ennenkuin uskaltaa toimia lääkärin ohjeita vastaan ja nostaa huomattavasti annosta Lantukseen verraten. Ei annan hyvää kuvaa uudesta insuliinista. Oma lääkäri väitti kun jälkeenpäin kysyin että hän ei ole koskaan neuvonut vähentämään. Lääkäri suorastaan siis valehteli

    • janottaa.vain

      Voiko olla että TOUJEO aihettaa janoisuutta. Pari kuukautta nyt takana TOUJEOn kanssa. Vahdoin Lantuksesta. Pian vaihdon jälkeen heräilin öisin janontunteeseen. Nyt pitänyt aina iltaisin ottaa iso vesilasi mukaan yöpöydälle ettei tarvitse keittiöön asti hakemaan vettä.

      Jano ei kuitenkaan johdu korkeista verensokereista. Toki jouduin annosta nostamaan Lantuksesta jotta sain verensokeriarvoni tasaantumaan. Onko muilla kokemusta tuosta janon tunteesta? Samaa myös päiväsaikaan jos aterioiden väli pitkä. Samaaei ollut koskaan Lantuksen kanssa

      • Karion

        Hei! Minulla kanssa hirveä janon tunne kaiken aikaa, vaikka sokerit ihan kohdillaan. Alkoi noin 2vk uuden insuliinin käyttöönoton jälkeen kesäkuussa -16 ja jatkuu edelleen. Ajattelin juuri ottaa yhteyttä diabetes hoitajaan ja kertoa oireista, mutts tuntui hullulta, epäilin vain itseäni. Janottaa päivällä, janottaa illalla, janottaa yöllä. Aivan outoa!


    • ihmetteliä

      ennen oli 15-16 lantuksen kanssa nyt 20 toujeon kanssa missä arvot on nyt aamuisin 14 eli joudun nostamaan reilusti vielä.

      • Toujeo

        Ihmettelijä, Niinhän tuo vaikuttaisi että ei oo kohillaan edelleenkään. Mutta tuo alkaa jo olla siellä maksimissa mitä on nähny että 30% nousisi kun Lantuksesta siirtyy Toujeoon. Pitää vain kuitenkin tarpeen mukaan mennä. Ootkos miten muuttanut iltapalaa? Nythän Lantukseen verrattuna Toujeon vaikutus on tasaisempi. Lantuksen kanssa illalla pistäessä jouduit käsittääkseni hieman reilummin syömään.

        Minä oottelen ja katteln ennenkuin teen radikaaleja liikkuja. Yritän saada seuraavaski toisesta erästä Toujeon. Vaihdan isompaan apteekkiin ensimmäiseksi. Jos pääsiäisien jälkeen kävisi apteekissa kysymässä joko saa toisesta erästä.


      • Väärä_tapa

        Verensokeria ei pitäisi "säätää" syömällä. Tavoitteeseen pitää päästä insuliiniannosta muuttamalla.


      • Toujeo
        Väärä_tapa kirjoitti:

        Verensokeria ei pitäisi "säätää" syömällä. Tavoitteeseen pitää päästä insuliiniannosta muuttamalla.

        Siis mistä oikein puhut? Oletko ensinkään diabeetikko? Syöminen ja insuliini ovat toisissa kiinni. Tasapainoa haetaan molempia säätämällä. Ongelma Lantuksen kanssa iltapistoksena on se että siinä on yöllä "piikki" jonka takia pitää iltasella hieman tankata. Itse aikoinaan pistin Lantukseni aamuisin kuten nyt Toujeonkin, yksi syistä ottaa aamupistos oli se että olen valveilla kun Lantuksen suurin teho


    • ihmetteliä

      Katon vielä muutaman viikon ja nostan annosta.Mulla ei ole ollu väsymystä.

    • ihmetteliä

      En ole muuttannut iltapalaa.Syön jotain keittoja ja ruisleipää vain iltaisin päivällä sellanen tukevampi pala.

    • ihmetteliä

      Ei meinaa millään tasoittua sokerit...

    • Toujeo

      Olen yrittänyt keksiä mistä johtuu epämääräisyys Toujeon käyttäytymisessä. Tässäpä muutamia ajatuksia mitä asiaan liittyen kahlaillut.

      Ensinnäkin pienentynyt nestemäärä. Tämä aiheuttaa sen että jopa pieni ilmakupla ampullissa/kynässä saattaa vaikuttaa siihen miten tarkasti oikea annos tulee pistettyä. On tavattoman tärkeää tarkistaa ja poistaa ilmakuplat, ne pienetkin.

      Jotta ilmakuplia ei ampulliin pääse muodostumaan on tärkeää että kun ampullin/kynän ottaa jääkaapista, sen tulee lämmetä huoneenlämpöön ennenkuin ottaa sen käyttöön. Tämä sen takia että neste laajenee lämmetessään. Pistämisen jälkeen ei saa jättää kärkeä paikoilleen vaan se on otettava pois. Se kärki/neulahan on ainoa väylä jota myöten ilmaa pääsee ampulliin. En käsitä miksi kynä ei ole kokonaan kirkas ampullin kohdalta, helpottaisi niiden ilmakuplien huomaamista.

      Toisaalta on tärkeää että insuliini on aina samanlämpöistä kun pistää. Nesteet laajenevat lämmetessään. Eli missään nimessä ei saa aloittaa uutta kynää käyttämään suoraan jääkaapista koska tuolloin pistäessä saatu insuliinimäärä on suurempi kuin huoneenlämpöistä pistettäessä.

      Ollaan vähän kuin uuden edessä tämän uuden insuliinin kanssa. Insuliini on nyt niin pienessä määrässä nestettä että itse nesteen fysiikka jo vaikuttaa pistämiseen. Pitänee asiasta keskustella Sanofin lääketieteellisen johtajan kanssa josko hän allekirjoittaisi epäilyni. Jospa siellä joku vaivautuisi laskemaan lämmön vaikutuksen Toujeo-ampullissa

      • d1.äitee

        Mielenkiintoista. Tuo pitänee paikkansa etenkin jos insuliiniannos on pieni kuten minulla on. Pistin lantusta 14 yksikköä/vrk ja nyt arvon ja haen Toujeon kanssa oikeaa annosta. Tällä hetkellä annos on 19 yksikköä/vrk mutta välillä kokeillut myös reilusti yli 20 yksikköä ja ei vain ole tasaisuutta.
        Ihmetelly kans tuota kynän kuoren himmeyttä. Ampullihan siellä on sisällä, lasinen täysin kirkas ja läinäkyvä ampulli. Ilmakuplat ei välttämäti kunnolla näy ei näy kunnolla läpi. Lantuksen kanssa oli käytössä ClikStar-kynä ja siinä kuoret oli kirkkasta muovia ja näky selvästi läpi.


      • Pieni_vaikutus

        Mielestäni ilmakuplat ei vaikuta annoksen suuruuteen ellei ne tule mukana pistettäessä. Ilmakupla toimii vain eräänlaisena jousena, sen huomaa kun pistää insuliinia. Kun pistoksen alkuvaiheessa paine on suurempi, ilmakupla pienenee säiliössä ja männän mentyä pohjaan, ilmakupla suurenee insuliinin lopun virratessa kroppaan ja paineen alentuessa. Ilmakupla voi vaikuttaa siihen että säiliöön jää pieni jäännöspaine kun neula vedetään pois. Tällöin saamatta jäänyt insuliiniannos näkyy neulan päässä pisarana eikä se ole yleensä kovin suuri.


      • kyllä.se.merkkaa
        Pieni_vaikutus kirjoitti:

        Mielestäni ilmakuplat ei vaikuta annoksen suuruuteen ellei ne tule mukana pistettäessä. Ilmakupla toimii vain eräänlaisena jousena, sen huomaa kun pistää insuliinia. Kun pistoksen alkuvaiheessa paine on suurempi, ilmakupla pienenee säiliössä ja männän mentyä pohjaan, ilmakupla suurenee insuliinin lopun virratessa kroppaan ja paineen alentuessa. Ilmakupla voi vaikuttaa siihen että säiliöön jää pieni jäännöspaine kun neula vedetään pois. Tällöin saamatta jäänyt insuliiniannos näkyy neulan päässä pisarana eikä se ole yleensä kovin suuri.

        Siinä pisarassa on kuitenkin kolminkertainen määrä sitä insuliinia verrattuna vanhoihin insuliineihin koskapa pitoisuus on kolminkertainen.
        Jotta tuon jäännöspaineen aiheuttaman pisaran jääminen ihon alle varmistuu, pitää hetki odotella että neula on ihon alla.


    • ihmetteliä

      Eli 10 sekunttia ihon alla ennen kun ottaa pois neulan.

      • luunappisormi

        Tärkeintä kuitenkin saada ne ilmakuplat pois ampullista. Ikävä että kynästä tehty samea ja vain kapeasta ikkunasta näkyy ampulli :-(


      • Ei_onnistu
        luunappisormi kirjoitti:

        Tärkeintä kuitenkin saada ne ilmakuplat pois ampullista. Ikävä että kynästä tehty samea ja vain kapeasta ikkunasta näkyy ampulli :-(

        Olen yrittänyt useita kertoja saada SoloStar kynästä ilmakuplia pois, ei vaan onnistu millään keinolla. Syy on se että kertakäyttöneulan "sisäneula" menee kumikalvon lävistettyään niin syvälle että se ohittaa ilmakuplan kun kynä on neula ylöspäin.


    • Toujeo300

      Ilo oli ennenaikaista... Toujeo vaihtuu takaisin Levemiriin... Paino noussut 3 kiloa, vaikka syömiset vähentyneet. Liekö todella säilyvyydessä ongelmaa, kun tosiaan vaikuttaa tehoa olevan enemmän uudessa kynässä...Kovasti ovat sokeriarvot vaihdelleet eikä pitkäsokeri ole laskenut. Ja joku puhui janon tunteesta...Ihan sama juttu, että suuta on alkanut kuivamaan ihan ihmeellisesti. Tuli vaan vahva fiilis, että tää ei nyt kuitenkaan oo se mun juttu. Harmittaa.

      • d1.äitee

        Älä luovuta. Jos sattui huono satsi Toujeota ensi kerralla, toivottavasti apteekista saat tilalle uuden laatikollisen kyniä toimivan laatikollisen kyniä.


      • MiesLahest

        Joo-o mulla Toujeo on toiminut oikein hyvin sokereita alentavasti mutta voiko insuliini vaikeuttaa tai muuttaa aineenvaihduntaa?? Paino noussut useita kiloja parissa kuukaudessa.... Saman aikaa on ollut Toujeo käytössä????!!


      • Odottavalla_kannalla

        Minulla on Toujeo ollut käytössä pari kuukautta ja sinä aikana painoni on pudonnut n. 1,5 kg ilman että olisin muuttanut ruokailutapojani.
        Tällä hetkellä käytössäni on tuo tehottomaksi moitittu valmistuserä ja se on toiminut normaalisti. Toujeon annostus on vain pari yksikköä korkeampi kuin aiemmin Lantuksella. Pitkäsokeri otettiin eilen, joten minulla ei ole vielä siitä tuloksia.


      • Karion

        Jep janon tunne vaikka sokerit olisivat kohdillaan, eikä parane juomalla.


    • ihmetteliä

      Joo olen samaa mieltä.Kukakohan tän humpuukki insuliinin on keksinny.Sokeriarvot pomppii aivan kamalasti mitä lantuksen kanssa ei ollut.

      • Toujeo

        ihmetteliä, oletko kokeillut jotakin toista erää josko toimisi paremmin?
        Eli palautat "viallisen" erän apteekkin, antavat sieltä tilalla uuden. Viallinen laatikko lähetetään tehtaalle tutkittavaksi.


    • ihmetteliä

      Taidan kokeilla....

      • Toujeo

        ihmetteliä, ootko saanu uuden laatikollisen TOUJEO:a


    • Toujeo

      Minulla oli ongelmia saada tasattua verensokereitani aloitettuani Toujeolla. Käytin kolme kynää ja vaikutti siltä että tehoa kynän insuliinissa vain ensimmäisen viikon ajan. Palautin jäljellä olleet kaksi kynää takaisin apteekkiin ja sain uuden laatikon tilalle, valitettavasti samaa valmistuserää. Kynät lähtivät takaisin Sanofille tuotevirhe-epäilynä.

      Sain eilen viimein Sanofi:lta vastauksen tuotevirhe-epäilyyn. Ihmetyttää kovasti että sitäkään ei lähetetty minulle postitse vaan käyttämääni apteekkiin ilman minun yhteystietojani. Apteekki oli numerotiedustelusta saanut minun numeroni ja soitti minulle. Entäpä jos mun numeroni olisi salainen? Ei oikein vakuuttaanut Sanofin toiminta.

      Ohessa vastauksessa oleva teksti:
      "Valmistaja on tutkinut näytteenä lahetetyt kaksi insuliinikynää, eikä niiden sisällössä tai pakkauksessa havaittu vikaa. Näyttellle tehtiin pitoisuusmääritykset ja ne ovat vaatimusten mukaiset. Valmistaja on myos tutkinut kyseisen erän rinnakkaisnäytteet ja ne vastasivat tuotteelle asetettuja laatuvaatimuksia. Tarkastimme myös kyseisen erän toimitusketjun tehtaalta tukkuliikkeeseen. Insulinit ovat kylmäsäilytyksessa ja niiden lampotllaa valvotaan koko kuljetuksen ajan. Kyseisen erän kuljetuksessa ei ole raportoitu lämpötilapolkkeamia. Näin ollen epäilemänne tuotevirhe ei liity läãkkeen tuotantoprosessiin tai toimitusketjuun."

      Toimitusketju on "tutkittu" lääketukkuun asti. Onko vika sitten mahdollisesti tukun ja apteekin välillä? Löysin netistä opinnäytetyön (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/81167/Pulkka_Petri.pdf ) jossa on kuvattu kuinka kylmää säilytystä vaativia lääkkeitä käsitellään ja pakataan tukkuliikkeessä (Tamro). Kylmäpakkaukset tehdään manuaalisesti ja käyttäen vuokratyövoimaa. Eli työvoima vaihtuu jatkuvasti, liekö heitä edes koulutettu saati ovatko Tamron laatukäytännöt hallinnassa? Kylmäpakkaukset eivät erotu muuten kuin osoitelapun merkinnästä. Miten taataan että pakkaus on perillä 24 tunnin sisällä jonka ajan kylmälaatikon on luvattu säilyttävä 2- 8 asteen lämpötila?

      Vastikään vartiointitöistä (Securitas) eläköitynyt ystäväni tuumasi Tamron tiloissa havainneensa että perjantaina apteekkeihin valmiiksi pakatut lääkelähetykset olivat lämpimissä tiloissa ja kun viikonloppuna ei mitään tapahdu, ne perjantaiset lähetykset ovat maanantaiaamuun saakka odottamassa kyytiä. En pidä kovin aukottomana kylmäketjua. En ole lainkaan vakuuttunut!

    • perttu.toujeolla

      Mulla on noussut Lantukseen verrattuna aika kovasti ylöspäin. Lantusta 24 yksikköä, Toujeota 34. Ei voi oikein ymmärtää. Liekö petkutusta koko insuliini..

    • oppilaanaollut

      Kyllä on apteekkeja, joihin tavara tilataan Tamrosta perjantaina, ja jotka saapuvat lauantaina. Tiesikö ystäväsi tätä?

    • Ihmetteliä

      Perttu.Paljonko on sinun sokeriarvot noussut verrattuna lantukseen???

      • perttu.toujeolla

        Vähän hankala sannoo. Aamun korkeat on tippuneet lantukseen verraten (pistin Lantusta kerran vuorokaudessa aamulla). Päivällä ja illalla oudon korkeita vaikka esim lounas jää väliin. Ei ymmärrä. Mittauksissa joku 12-14 pitkin päivää eikä tunnu vaikuttavan vaikka annosta nostais.


      • perttu.toujeolla
        perttu.toujeolla kirjoitti:

        Vähän hankala sannoo. Aamun korkeat on tippuneet lantukseen verraten (pistin Lantusta kerran vuorokaudessa aamulla). Päivällä ja illalla oudon korkeita vaikka esim lounas jää väliin. Ei ymmärrä. Mittauksissa joku 12-14 pitkin päivää eikä tunnu vaikuttavan vaikka annosta nostais.

        pitänee vaan vielä lisätä annosta. hitaasti nostaa


      • Keskustelua_seurannut
        perttu.toujeolla kirjoitti:

        Vähän hankala sannoo. Aamun korkeat on tippuneet lantukseen verraten (pistin Lantusta kerran vuorokaudessa aamulla). Päivällä ja illalla oudon korkeita vaikka esim lounas jää väliin. Ei ymmärrä. Mittauksissa joku 12-14 pitkin päivää eikä tunnu vaikuttavan vaikka annosta nostais.

        Siirsin vähitellen alkuviikosta alkaen Lantuksen piikittämisen illasta aamuun ja nyt näyttäisi että aamusokerit on noin yksikön verran suurempia kuin aiemmin "iltapiikillä". Tuohan on tietenkin luonnollista koska Lantuksen vaikutus heikkenee kun 24 h täyttyy. Seurailen miten tämä muutos vaikuttaa kun aikaa lääkärin vuosikäyntiin on vielä muutama viikko. Hänen kanssaan voisi keskustella olisiko syytä siirtyä Toujeoon jolloin tuo vaikuts olisi tasaisempaa.


      • hpv
        Keskustelua_seurannut kirjoitti:

        Siirsin vähitellen alkuviikosta alkaen Lantuksen piikittämisen illasta aamuun ja nyt näyttäisi että aamusokerit on noin yksikön verran suurempia kuin aiemmin "iltapiikillä". Tuohan on tietenkin luonnollista koska Lantuksen vaikutus heikkenee kun 24 h täyttyy. Seurailen miten tämä muutos vaikuttaa kun aikaa lääkärin vuosikäyntiin on vielä muutama viikko. Hänen kanssaan voisi keskustella olisiko syytä siirtyä Toujeoon jolloin tuo vaikuts olisi tasaisempaa.

        Itse pistän lantusta sekä aamulla että illalla. Toimii minulla oikein hyvin.


      • Keskustelua_seurannut
        hpv kirjoitti:

        Itse pistän lantusta sekä aamulla että illalla. Toimii minulla oikein hyvin.

        En viitsi pistellä itseäni turhaan koska Lantukselle luvataan yli 24 h vaikutusaika. Joskus on unohtunut iltapiikki ottamatta ja aamulla oli verensokerit samoissa lukemissa kuin muutenkin.


    • jatkaako.yhä.Lantuksella

      Minulle lääkäri suositellut Toujeota aloitettavaksi. Näitä kun lueskellut ja käynyt Diabetesliiton kohtauspaikalla lukemassa kans keskustelua, niin on vielä epävarmuus tuosta aineen hyvyydestä. Ennestään on Lantus aamuisin pistettynä ja kiinnostais kyllä kovasti tämä uutuus.

    • Shokki57

      Kolme päivää olen käyttänyt ja sokerit seilaa 15 ja 22 välillä, lrin määräämä annos on aivan liian pieni, aikaisemmin Levemir 2 x 12 ky ja sen kanssa osasi pelat ja tasapaino kohtuullisen hyvin, olin toiveikas, että selviäisin yhden piston vähemmällä, mutta usko Toujeoniin alkaa hiipua, annan aikaa sille tämän viikon loppuun ja sitten palaanLevemiriin takaisin. Tämä todellakin käyttäytyy tehottomasti...metku-insuliinia tämä on mystistä touhua

      • Toujeo

        Paljonko sinä pistät sitä Toujeo-insuliinia?
        Ehkäpä lääkärisi ei osannut antaa oikeita ohjeita aloitukseen, sehän tässä ketjussakin on moneen kertaan todettu. En osaa sanoa kuinka toimia vaihdettaessa Levemiristä. Minulla oli aikasemmin Lantus ja siihen annokseen piti kovasti lisätä kun Toujeo alkoi.

        Itse olen tällä hetkellä tosi tyytyväinen Toujeo-insuliiniin. On niin tasainen vaikutus läpi vuorokauden. Verensokerit laskeneet/tasaantuneet valtavan paljon. Suosittelen.


      • Pohdintaa_edelleen

        Minulla on vielä muutama päivä harkinta-aikaa (lääkärikäynti ensi viikolla). Siihen mennessä pitäisi miettiä esittäisikö lääkärille siirtymistä Lantuksesta Toujeoon. Kun pistin Lantusta illalla, tuli joskus hypoja aamuyöllä (annostus arvioitu ilta-arvojen mukaan). Nyt pistän aamulla jolloin arvot on hieman tasaantuneet, mutta Toujeon pitkä vaikutusaika houkuttelisi. Harmittaa kun olin Toujeon testijoukossa, mutta tietokone arpoi vertailuryhmään joka käytti Lantusta, olisi nyt hyvä kokemus.
        Tuossa testiryhmässä jouduin käyttämään pari kertaa lyhyen ajan Levemiriä ja koin sen käytön hankalana, joten olen ollut kohtuullisen tyytyväinen Lantukseen.
        Pitääpä vielä kerrata Toujeon potilasohjeet jotta osaa kysellä lääkäriltä oikeat asiat. Lantuksen resepti on jo voimassa vuoden, joten uusi resepti Toujeolle takaisi nopean paluun mikäli tulisi ongelmia.


      • Pohdintaa_edelleen
        Pohdintaa_edelleen kirjoitti:

        Minulla on vielä muutama päivä harkinta-aikaa (lääkärikäynti ensi viikolla). Siihen mennessä pitäisi miettiä esittäisikö lääkärille siirtymistä Lantuksesta Toujeoon. Kun pistin Lantusta illalla, tuli joskus hypoja aamuyöllä (annostus arvioitu ilta-arvojen mukaan). Nyt pistän aamulla jolloin arvot on hieman tasaantuneet, mutta Toujeon pitkä vaikutusaika houkuttelisi. Harmittaa kun olin Toujeon testijoukossa, mutta tietokone arpoi vertailuryhmään joka käytti Lantusta, olisi nyt hyvä kokemus.
        Tuossa testiryhmässä jouduin käyttämään pari kertaa lyhyen ajan Levemiriä ja koin sen käytön hankalana, joten olen ollut kohtuullisen tyytyväinen Lantukseen.
        Pitääpä vielä kerrata Toujeon potilasohjeet jotta osaa kysellä lääkäriltä oikeat asiat. Lantuksen resepti on jo voimassa vuoden, joten uusi resepti Toujeolle takaisi nopean paluun mikäli tulisi ongelmia.

        Lantus meni tauolle ja huomisesta aloitan Toujeon. Katsotaan miten homma sujuu. Testataan ja mittaillaan ahkerammin tässä reilun kuukauden ja sitten pohditaan lääkärin kanssa lopullista jatkoa.


      • Toujeo
        Pohdintaa_edelleen kirjoitti:

        Lantus meni tauolle ja huomisesta aloitan Toujeon. Katsotaan miten homma sujuu. Testataan ja mittaillaan ahkerammin tässä reilun kuukauden ja sitten pohditaan lääkärin kanssa lopullista jatkoa.

        Kyllä se menee hyvin. Annoksen löytyminen vie tod.näk. aikaa mutta kärsivällisyys palkitaan. Onnea matkaan


      • Pohdintaa_edelleen
        Toujeo kirjoitti:

        Kyllä se menee hyvin. Annoksen löytyminen vie tod.näk. aikaa mutta kärsivällisyys palkitaan. Onnea matkaan

        Korotin annoskokoa Lantuksesta nyt n. 5% vaikka lääkäri olisi halunnut pitää annoksen ennallaan. Hän kertoi ettei tunne vielä Toujeota eikä myöskään antanut tarkentavia ohjeita. Onneksi nuo hoitotason ohjeiden linkki on jaettu täällä niin voin toimia ohjeen perusteella vaikka lääkäri ei ilmeisesti ollut lukenut niitä. Noissa ohjeissahan on todettu että testauksen mukaan annosta on nostettava Lantuksesta 10-18%.


    • ihmetteliä

      Minä kyllä vaihdan toujeon lantukseen takas.Sokerit heittelee vielä enenmän kun lantuksessa ja laihtumista on ilmennyt..

      • d1.äitee

        ihmetteliä,

        Mikä tilanne sinulla? ts. kuinka paljon enemmän pistät Toujeoa verrattuna Lantukseen. Minulla Lantus-annos oli aamuisin 14 yksikköä ja Toujeota pistän nyt 21 yksikköä aamuisin. Ero on siis valtavan suuri, Toujeoa menee minulla siis 50% enemmän!!!!
        Nyt kuitenkin jo pari kuukautta mennyt niin että verensokerit tasaisemmat kuin koskaan. Suosittelen sinulle että vielä haet sitä omaa annostasi.

        MUTTA!! Toujeon määrää ei saa heitellä edestakasin: kasvattaa ja vähentää sitten seuraavana päivänä. Mun mielestä menee pitkäään ennenkuin se annosmuutoskaan vaikuttaa oikein ja tasaantuu.

        PS. Painan hieman yli 80 kiloa enkä enää aikoihin ole kertonut oikeita pistosmääriä lääkärilleni. Hän kun ei usko että minun käyttämäni insuliinimäärät riittäisivät. Lääkärit kun suhteuttavat sen insuliinin vähimmäismäärän painoon, laskevat että 0,3-0,5 yksikköä painokiloa kohden perusinsuliinia, eli Lantusta olisi lääkärin mukaan pitänyt pistää 25-40 yksikköä päivässä!!! ja kun Toujeota menisi laskennallisesti se noin 15%-30% enemmän, olisi annos jo melkoisen iso jos pelkästään kaavoja käyttäisin. "Järki käteen"


      • hpv
        d1.äitee kirjoitti:

        ihmetteliä,

        Mikä tilanne sinulla? ts. kuinka paljon enemmän pistät Toujeoa verrattuna Lantukseen. Minulla Lantus-annos oli aamuisin 14 yksikköä ja Toujeota pistän nyt 21 yksikköä aamuisin. Ero on siis valtavan suuri, Toujeoa menee minulla siis 50% enemmän!!!!
        Nyt kuitenkin jo pari kuukautta mennyt niin että verensokerit tasaisemmat kuin koskaan. Suosittelen sinulle että vielä haet sitä omaa annostasi.

        MUTTA!! Toujeon määrää ei saa heitellä edestakasin: kasvattaa ja vähentää sitten seuraavana päivänä. Mun mielestä menee pitkäään ennenkuin se annosmuutoskaan vaikuttaa oikein ja tasaantuu.

        PS. Painan hieman yli 80 kiloa enkä enää aikoihin ole kertonut oikeita pistosmääriä lääkärilleni. Hän kun ei usko että minun käyttämäni insuliinimäärät riittäisivät. Lääkärit kun suhteuttavat sen insuliinin vähimmäismäärän painoon, laskevat että 0,3-0,5 yksikköä painokiloa kohden perusinsuliinia, eli Lantusta olisi lääkärin mukaan pitänyt pistää 25-40 yksikköä päivässä!!! ja kun Toujeota menisi laskennallisesti se noin 15%-30% enemmän, olisi annos jo melkoisen iso jos pelkästään kaavoja käyttäisin. "Järki käteen"

        Ihmisten insuliiniherkkyydessä on tavattoman isot erot. Kakkosilla nyt erot ovat todella isot eli jollekin riittää 10 yksikköä perusinsuliinia ja toiset kuluttavat satoja yksiköitä eikä paino todellakaan selitä kaikkea mutta kyllä terveillä ja ykkösilläkin on melkoiset erot.

        Minulla on perusinsuliinin tarve vähentynyt jostain syystä 40% kolmessa viikossa enkä edes ole laihdutuskuurilla tällä hetkellä. Talveen verrattuna tosin kävelen 20-30 km viikossa enemmän ja aloin käyttää benfotiamiinia.


    • ihmetteliä

      Lantusta otin 15-16 yksikköä nyt tätä toujeota otan 24 yksikköä.Huolestuttaa tää laihtuminen.

      • Toujeo

        Laihtuminenhan merkkaa liian pientä insuliiniannosta, jatkuvasti korkeaa verensokeria ja sokerin erittymistä pissan mukana ulos. Eli syödyistä hiilareista menee osa läpi eikä varastoidu kun insuliinia liian vähän. Nosta vain vielä pari yksikköä


      • Kannattaa_mittailla

        Eikös laihtuminen ole vain eduksi, vai oletko normaalipainossa ja laihtuminen veisi alipainoiseksi. Minä ainakin olisin todella tyytyväinen jos Toujeo laihduttaisi.
        Mitatut verensokeriarvot on ratkaisevat, ei annoksen arvailu painomuutoksen mukaan. Kannattaisi ottaa "pitkät mittaukset" (päivän kaikilla aterioilla ennen-jälkeen mittaukset ja lisäksi nukkumaan mennessä ja aamuyöllä).


      • Toujeo
        Kannattaa_mittailla kirjoitti:

        Eikös laihtuminen ole vain eduksi, vai oletko normaalipainossa ja laihtuminen veisi alipainoiseksi. Minä ainakin olisin todella tyytyväinen jos Toujeo laihduttaisi.
        Mitatut verensokeriarvot on ratkaisevat, ei annoksen arvailu painomuutoksen mukaan. Kannattaisi ottaa "pitkät mittaukset" (päivän kaikilla aterioilla ennen-jälkeen mittaukset ja lisäksi nukkumaan mennessä ja aamuyöllä).

        Kun laihtuminen tapahtuu liian pienen perusinsuliiniannoksen vuoksi, se ei todellakaan ole eduksi. Mikään insuliini ei laihduta, insuliinin puute laihduttaa.

        Ihmetteliä, kannattaisi sen perusinsuliinin tarve katsoa siten että seuraat päivän ajan verensokereita niin että et lainkaan syö mitään. Se on ainoa tapa katsoa kuinka se pelkkä perusinsuliini, Toujeo oikeasti toimii ja riittää. Itse sellaisia "paastopäiviä" käyttänyt tuon Toujeon aloittamisen jälkeen löytääkseni sen toimivan annoksen.

        Olen itse "paastoilla" saanut Toujeo-annoksen kohilleen, niin että aamuinen verensokeri n. 5.5-6.5 säilyy koko päivän tai hivenen laskee päivän aikana. Alkuillasta vs. noin 5 ilman aterioita/välipaloja. Paastopäivinä iltaisin toki ateria ateriainsuulinin kera, mutta se noin 12 tuntia pitkä seuranta päivällä kertoo paljon siitä onko perusinsuliinin taso kohillaan.

        Mulla ois ollu ohjelmassa nyt menneellä viikolla sensorointi mutta koin sen tarpeettomaksi kun sain itse Toujeo-insuliinin kohilleen.


      • Toujeo

        Insuuliini on varastohormoni. Insuliinin avulla elimistö varastoi sokerin/hiilihydraatin myöhemmin käytettäväksi. Jos jatkuvasti syö liikaa hiilihydraatteja myös pistetyt insuliiniannokset kasvavat liian suuriksi ja paino nousee kun ylimääräinen sokeri varastoituu vyötärölle.

        Ei tosiaankaan riitä pelkkä verensokerien mittailu ja insuliinin avulla verensokeriarvojen pitäminen ihannetasossa aterian jälkeen. Hiilihydraattien määrää pitää oikeasti rajoittaa rajusti, olipa DM1 tai DM2.


    • Stifi

      Olen nyt käyttänyt viikon Toujeota ja aamusokerit 5,8-6,7 eli olen todella tyytyväinen. Aikaisemmin käytin Levemiriä aamuisin 56 ja iltaisin 27-29 yksikköä plus vielä ateriainsuliinina Humalogia. Aamuisin arvot 9-14 ja jos otin Levemiriä iltaisin enemmän niin yöllä arvot 2.9-4, joten en saanut mitenkään arvoja kohdalleen pitkäaikainen oli viimeksi 11. Otan Toujeota aamuisin 73 yksikköä mikä on minulle riittänyt hyvin aamuun saakka.

    • Toujeo

      Diabetesliiton keskustelupalstalla, Kohtauspaikalla joku kirjoitti Toujeosta seuraavasti:
      "Apteekissa minulle sanovat että kannattaa ravistaa kun on kyseessä vahvempaa insuliinia, että on tasaista vaikutuksen takia. Itse huomasin eron jos en ravistannut niin ei vaikuttannut sokerit kohollaan taas kun ravistin sokerit pysy parempana.

      Otin asiasta selvää, kysyin Sanofilta tuosta sekoittamisesta/ravistamisesta. Sieltä farmaseutti vastasi tänään seuraavasti:
      "Toujeo on kirkas ja tasa-aineinen liuos ja sitä ei tule sekoittaa tai ravistaa ennen käyttöä. Voimakkaan ravistelun seurauksena säiliöön voi myös muodostua ilmakuplia."

      Mitäpä tästäkin oppi, meni kyllä luotto apteekkeihin. Käsittämätöntä että tuollaisia ohjeita apteekista saanut. Onko joku täällä kirjoittavista törmännyt vastaavaan???

      • Toujeon_aloittanut

        Apteekin henkilökunta on ilmeisesti muistellut toista insuliinia joka nimenomaan on sekoitettava perusteellisesti ennen pistämistä. Toujeo on todellakin kirkasta ja jos lääketehdas toteaa että insuliini on kynässä tasalaatuista niin se on uskottava.


      • vuonna.nolla
        Toujeon_aloittanut kirjoitti:

        Apteekin henkilökunta on ilmeisesti muistellut toista insuliinia joka nimenomaan on sekoitettava perusteellisesti ennen pistämistä. Toujeo on todellakin kirkasta ja jos lääketehdas toteaa että insuliini on kynässä tasalaatuista niin se on uskottava.

        Silloin kun insuliini oli aitoa eläinperäistä (sika/nauta) insuliinia, oli sameita insuliineja joissa se vaikuttava aine valui vähitellen pullon pohjalle. Tuolloin piti insuliini sekoittaa huolellisesti ennen vetämistä ruiskuun. Siitä on jo aikaa.


      • Toujeo

        Toujeon tuoteyhteenveto kannattaa lukea:
        http://tuotteet.sanofi.fi/Toujeo_SPC.pdf

        Sekoittamisen tarpeettomuudesta kerrotaan luvussa:
        "6.6 Erityiset varotoimet hävittämiselle ja muut käsittelyohjeet
        ...
        Sylinteriampulli on tarkistettava ennen käyttöä. Sitä saa käyttää vain, jos liuos on kirkas, väritön, siinä ei näy kiinteitä hiukkasia ja se muistuttaa vettä. Koska Toujeo on liuos, se ei vaadi sekoittamista ennen käyttöä.
        ..."


      • Protaphane
        vuonna.nolla kirjoitti:

        Silloin kun insuliini oli aitoa eläinperäistä (sika/nauta) insuliinia, oli sameita insuliineja joissa se vaikuttava aine valui vähitellen pullon pohjalle. Tuolloin piti insuliini sekoittaa huolellisesti ennen vetämistä ruiskuun. Siitä on jo aikaa.

        NovoMix® ja Protaphane® ovat sekoitettavia, sameita insuliineja. Ja ovat edelleenkin yleisesti käytössä


      • Sameaakin_on
        Protaphane kirjoitti:

        NovoMix® ja Protaphane® ovat sekoitettavia, sameita insuliineja. Ja ovat edelleenkin yleisesti käytössä

        Olikohan joku näistä se mitä jouduin aikoinaan käyttämään välillä Toujeo testiryhmässä ollessani (testikynissä oli vain koodinumerot). Sai siinä vatkata kynää ennen kuin aine oli tasalaatuista ja voi pistää.


    • ihmetteliä

      Lantus toimii minulla paremmin heti on parempi olla kun vaihdoin sen takas kuvioihin :)

      • Olen_tyytyväinen

        Ehkäpä tässä vaikuttaa käyttäjän yksilölliset ominaisuudet. Minulla Toujea toimii käytännössä samoin kuin Lantus. Annostusta ei tarvinnut nostaa kuin muutamalla yksiköllä. Iso etu on ollut tuo vapaampi pistosajankohta. Nyt viikonloppuna pistos myöhästyi 2-3 h eikä se vaikuttanut verensokereihin. Tällä hetkellä käytössä on tuo aiemmissa viesteissä pilaantuneeksi epäilty erä, eikä siinä näyttäisi olevan vikaa.
        Lisäksi nämä Toujeon kynät toimivat kevyemmällä painalluksella ja tilavuudeltaan pienempi annos ei aiheuta minulla mustelmia niin paljon kuin Lantus.


    • Toujeo

      Kokemukseni oli että se ensimmäinen minulle sattunut valmistuerä TOUJEO-insuliinia ei toiminut sitä luvattua 4 viikkoa - Sanofi ei myöntänyt että kylmäketjussa voisi olla mitään vikaa. En ymmärrä miksi he insuliinin jakelua apteekeille hoitavaa Tamroa suojelevat.. hohhoijaa.

      Täällä asuinpaikkakunnallani sain valitettavasti kaksi kertaa samasta valmistuserästä TOUJEO-insuliinia ja kokemus ei vakuuttanut.

      Nyt minulla on menossa uusi valmistuserä bF243A. Siitä kuitenkin vasta ensimmäinen kynä n. kolmen viikon kokemuksella. Toistaiseksi kaikki vaikuttaa tällä kertaa olevan ok. Päivitän kyllä tilannetta kunhan jotain raportoitavaa on.

      Vielä kertauksena. Lantuksesta Toujoe-insuliiniin siirryttäessä annos kasvaa, usein HUOMATTAVASTI. Omalla kohalla Lantus 14 yksikköä/vrk muuttui Toujeo-insuliinia 21 yksikköä/vrk.

      • Olen_tyytyväinen

        Minulla on suuremmat annostukset: Lantusta käytin 36 yksikköä ja nyt Toujeota 38 yksikköä. Samalla kuitenkin aamusokerit ovat hiukan laskeneet. Tämä osoittaisi että minulle annostus olisi sama molemmille. HbA1c arvo on noussut hiukan (edelliset labrat parin kuukauden takaa ja Toujeo on ollut käytössä kuukauden).
        Minulla on käytössä juuri tuota moitittua erää oleva pakkaus, eikä kynän insuliinin tehossa ole ollut havaittavissa alenemaa. Minulla yksi kynä riittää runsaaksi 10 päiväksi, joten se ei ehdi olla huoneenlämmössä kovin pitkään. Jos vaarana on että ympäristön lämpötila nousee liikaa, laitan kynän Frion kylmäpussiin ettei se lämpene liikaa.


    • Toujeo

      Päivitystä tilanteesta.
      Menossa siis uusi valmistuserä bF243A, siitä käytetty 2 kynää. Vasta tämän erän kynissä on ainetta jonka teho säilyy koko käyttöjakson. Nyt olen tyytyväinen, verensokerit pysyvät tasaisina eikä enää tarvetta muutella annostusta. Annostus edelleenkin 21 yks./vrk.

      Minulla meni siis yli puoli vuotta ennenkuin sain sellaista insuliinia johon voi luottaa. Tuskin koskaan SANOFI saati TAMRO virheitään myöntää (kylmäketjun katkeaminen tms.). Vikahan on aina käyttäjässä.

      Voin suositella Toujeo-insuliinia kaikille, vähintäänkin kokeiltavaksi. Pitää vain olla rohkea radikaaliinkin annoksen muuttumiseen vanhaan insuliiniin verraten. Minun annokseni kasvoi 50% verrattuna ennen käyttämääni Lantukseen.

      Iltarukouksissa pitää aina muistaa pyytää viisautta SANOFIn pomoille jotta saataisiin kunnollinen/oikea kynä Toujeo-insuliinille. Tämä nyt käytössä oleva esitäytetty on todella kehno, valitettavasti.

      • Tyytyväinen_käyttäjä

        Omat kokemukseni on osin päinvastaisia. Käytän parhaillaan tuota moittimaasi kynäerää Toujeota eikä insuliinin tehossa ole ollut ongelmia. Insuliinin teho on säilynyt koko kynän käyttöajan, joskin aika on hiaman lyhyempi (päivittäisannokseni 38 yksikköä). Eli annokseni nousi vain muutamalla yksiköllä Lantuksesta. Nyt reissussa ollessani pidän kynää Frion kylmäpussissa koska matkailuautossa on välillä reilusti yli 30 astetta lämmintä.

        Kynästä sinällään pidän enemmän kuin Lantuksen kynistä. Näma Toujeon kynät on paljon kevyempiä pistää, ei tarvitse rutistaa peukalo valkoisena kuten Lantuksen kyniä (käytän samoja neuloja). Ainoa selvempi ero on siinä että asteikko näyttää annoksia vasta kynän lähestyessä tyhjentymistä. Miten kynää voisi vielä parantaa? Itse en keksi.


      • Toujeo
        Tyytyväinen_käyttäjä kirjoitti:

        Omat kokemukseni on osin päinvastaisia. Käytän parhaillaan tuota moittimaasi kynäerää Toujeota eikä insuliinin tehossa ole ollut ongelmia. Insuliinin teho on säilynyt koko kynän käyttöajan, joskin aika on hiaman lyhyempi (päivittäisannokseni 38 yksikköä). Eli annokseni nousi vain muutamalla yksiköllä Lantuksesta. Nyt reissussa ollessani pidän kynää Frion kylmäpussissa koska matkailuautossa on välillä reilusti yli 30 astetta lämmintä.

        Kynästä sinällään pidän enemmän kuin Lantuksen kynistä. Näma Toujeon kynät on paljon kevyempiä pistää, ei tarvitse rutistaa peukalo valkoisena kuten Lantuksen kyniä (käytän samoja neuloja). Ainoa selvempi ero on siinä että asteikko näyttää annoksia vasta kynän lähestyessä tyhjentymistä. Miten kynää voisi vielä parantaa? Itse en keksi.

        Mikähän kynä sinulla on ollut Lenovon kanssa? Minulla ollut Click-STAR ja olen ollut siihen tyytyväinen. On jämäkkä, selkeätoiminen. Kynän kärkiosa on kauttaaltaa kirkas, selkeästi läpinäkyvä.

        Toujeon nykyisessä kynässä kynän kärkiosa on samea, vain pienet "ikkunat" kirkkaana. Ei edes näe ilmakuplia mitä ampulin sisällä saattaa olla. Ja Toujeon ampullin muotoilun vuoksi ampulliin eksyneitä ilmakuplia ei edes saa kunnolla pois. Kun Toujeossa on insuliinia kolminkertainen määrä/ml, niiden ilmakuplien poissaaminen ampulista on entistä tärkeämpää - ilmakuplan tilavuuteen mahtuu useita yksiköitä.

        "Esitäytetty" kynä on kertakäyttöinen - kynä on nimensämukainen, sen mekanismi ei tahdo kestää edes sitä kolmea viikkoa minkä minulla ampulli kestää. Kynä on rimpula, epämääräinen ja kun uuden kynän aloittaa, selvästi huomaa eron mekaniikassa.


      • Tyytyväinen_käyttäjä
        Toujeo kirjoitti:

        Mikähän kynä sinulla on ollut Lenovon kanssa? Minulla ollut Click-STAR ja olen ollut siihen tyytyväinen. On jämäkkä, selkeätoiminen. Kynän kärkiosa on kauttaaltaa kirkas, selkeästi läpinäkyvä.

        Toujeon nykyisessä kynässä kynän kärkiosa on samea, vain pienet "ikkunat" kirkkaana. Ei edes näe ilmakuplia mitä ampulin sisällä saattaa olla. Ja Toujeon ampullin muotoilun vuoksi ampulliin eksyneitä ilmakuplia ei edes saa kunnolla pois. Kun Toujeossa on insuliinia kolminkertainen määrä/ml, niiden ilmakuplien poissaaminen ampulista on entistä tärkeämpää - ilmakuplan tilavuuteen mahtuu useita yksiköitä.

        "Esitäytetty" kynä on kertakäyttöinen - kynä on nimensämukainen, sen mekanismi ei tahdo kestää edes sitä kolmea viikkoa minkä minulla ampulli kestää. Kynä on rimpula, epämääräinen ja kun uuden kynän aloittaa, selvästi huomaa eron mekaniikassa.

        Minulla on ollut Lantuksessa SoloStar, kuten Toujeossakin. Joskus tulee pieniä ilmakuplia (vaikka vaihdankin neulan joka kerta) ja neulasta johtuen niitä ei saa pois millään konstilla koska sisäneulan kärki uppoaa niin syvälle ettei pieni kupla ulotu siihen. Mutta ei se kuplakaan lähde insuliini mukaankaan, joten annos on aina täsmälleen oikea (kupla ei vaikuta annoksen kokoon). Minä ainakin näen SoloStarin runko-osankin läpi mahdolliset kuplat ja tietenkin kirkkaasta ikkunasta tarkemmin. Silloin joskus kun aloitin Lantuksen ja annos oli pieni ja kynä oli pitkään käytössä, ei ilmennyt koskaan mekaniikan pettämistä, eikä nytkään kun kynä on käytössä n. 1,5 viikkoa. Hyvin nuo on pelannut enkä voisi sanoa rimpulaksi.


      • Toujeo
        Tyytyväinen_käyttäjä kirjoitti:

        Minulla on ollut Lantuksessa SoloStar, kuten Toujeossakin. Joskus tulee pieniä ilmakuplia (vaikka vaihdankin neulan joka kerta) ja neulasta johtuen niitä ei saa pois millään konstilla koska sisäneulan kärki uppoaa niin syvälle ettei pieni kupla ulotu siihen. Mutta ei se kuplakaan lähde insuliini mukaankaan, joten annos on aina täsmälleen oikea (kupla ei vaikuta annoksen kokoon). Minä ainakin näen SoloStarin runko-osankin läpi mahdolliset kuplat ja tietenkin kirkkaasta ikkunasta tarkemmin. Silloin joskus kun aloitin Lantuksen ja annos oli pieni ja kynä oli pitkään käytössä, ei ilmennyt koskaan mekaniikan pettämistä, eikä nytkään kun kynä on käytössä n. 1,5 viikkoa. Hyvin nuo on pelannut enkä voisi sanoa rimpulaksi.

        Sulla ei ole oikein vertailukohtaa toimivalle kynälle jos et ole Click-STAR:a käyttänyt. Puhumattakaan kynien huippumalleista kuten Lillyn Memoir Humalog-insuliinia varten.

        Toki monen muun kanssa iso ikävä ensimmäistä kynää, metallista, pienikokoista NovoPen 1:stä (30 vuotta sitten):
        http://www.novonordisk.de/content/dam/Germany/AFFILIATE/www-novonordisk-de/Media/Images/NovoPen_Copyright Novo Nordisk.image.612.0.jpg

        Parempaa ja mekaanisesti kestävämäpää ei ole sen jälkeen tehty eikä nähty, eikä enää tule kun käytetään muovia.

        En suostu näitä esitäytettyjä käyttämään. Nyt on vain pakko näitä surkeita rimpuloita käyttää kun ei tarjolla ole kunnollista kynää. Olen näitä kaikenlaisia kyniä käyttänyt jo 30 vuotta, Sanofin SoloStar-kynä on surkea. Täytyy kyllä sanoa että Sanofi on ollut aina se kehno peluri kynämarkkinoilla. Click-STAR oli ensimmäinen kunnollinen kynä. Siitä kun tulisi versio Toujeollekin.


      • Toujeo
        Toujeo kirjoitti:

        Sulla ei ole oikein vertailukohtaa toimivalle kynälle jos et ole Click-STAR:a käyttänyt. Puhumattakaan kynien huippumalleista kuten Lillyn Memoir Humalog-insuliinia varten.

        Toki monen muun kanssa iso ikävä ensimmäistä kynää, metallista, pienikokoista NovoPen 1:stä (30 vuotta sitten):
        http://www.novonordisk.de/content/dam/Germany/AFFILIATE/www-novonordisk-de/Media/Images/NovoPen_Copyright Novo Nordisk.image.612.0.jpg

        Parempaa ja mekaanisesti kestävämäpää ei ole sen jälkeen tehty eikä nähty, eikä enää tule kun käytetään muovia.

        En suostu näitä esitäytettyjä käyttämään. Nyt on vain pakko näitä surkeita rimpuloita käyttää kun ei tarjolla ole kunnollista kynää. Olen näitä kaikenlaisia kyniä käyttänyt jo 30 vuotta, Sanofin SoloStar-kynä on surkea. Täytyy kyllä sanoa että Sanofi on ollut aina se kehno peluri kynämarkkinoilla. Click-STAR oli ensimmäinen kunnollinen kynä. Siitä kun tulisi versio Toujeollekin.

        Näkyy menevän linkit rikki tässä surkeassa Suomi24:ssa. Alla toivottavasti toimavampi linkki kuvaan klassikkokynästä:
        http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/81617/350699/885749b3b6c38471_org.jpg


      • Tyytyväinen_käyttäjä
        Toujeo kirjoitti:

        Sulla ei ole oikein vertailukohtaa toimivalle kynälle jos et ole Click-STAR:a käyttänyt. Puhumattakaan kynien huippumalleista kuten Lillyn Memoir Humalog-insuliinia varten.

        Toki monen muun kanssa iso ikävä ensimmäistä kynää, metallista, pienikokoista NovoPen 1:stä (30 vuotta sitten):
        http://www.novonordisk.de/content/dam/Germany/AFFILIATE/www-novonordisk-de/Media/Images/NovoPen_Copyright Novo Nordisk.image.612.0.jpg

        Parempaa ja mekaanisesti kestävämäpää ei ole sen jälkeen tehty eikä nähty, eikä enää tule kun käytetään muovia.

        En suostu näitä esitäytettyjä käyttämään. Nyt on vain pakko näitä surkeita rimpuloita käyttää kun ei tarjolla ole kunnollista kynää. Olen näitä kaikenlaisia kyniä käyttänyt jo 30 vuotta, Sanofin SoloStar-kynä on surkea. Täytyy kyllä sanoa että Sanofi on ollut aina se kehno peluri kynämarkkinoilla. Click-STAR oli ensimmäinen kunnollinen kynä. Siitä kun tulisi versio Toujeollekin.

        Olen käyttänyt välillä lääketestauksessa mukana ollessani toisentyyppistäkin insuliinia eri kynätyypillä. En muista tuota typpiä, mutta oli yhtä hyvä kuin tämä Toujeon kynä.

        Minulle riittää tämä kynä, en kaipaa sen parempaa koska saan sillä pistettyä insuliinin hyvin. Asia on sama kuin sekin että minulle riittää halvempikin automerkki siirtymiseen paikasta A paikkaan B enkä kaipaa Ferraria siihen.


      • Laatua.kyniinkin

        Pakko kompata nimimerkkiä Toujeo. Matkustelen suht paljon ja reissussa pitää voida luottaa laitteisiin mitä on mukana, varsinkin ulkomailla. Monenlaista on vuosien saatossa sattunut reissuilla. Kynä hajonnut, mennyt jumiin tms. Sen huomannut että laadussa on eroja, kynät eivät kestä loputtomiin , ongelmia voi tulla. Ainoa keino selvitä on pitää kynistä aina vara-laite, niin reissussa kuin kotonakin. Taannoin hoitovälinejakelusta ei saanut varakynää, ainoastaan varaksi sai pussillisen kertakäyttöruiskuja - nykyään ainakin kotipaikallani annetaan myös varakynä jos pyytää.

        Tuollainen esitäytetty kynä sinällään kyllä korvaa varakynäongelman, nyt kun on helppo jumiutuneen särkyneen kynän vaihtaa. Kuitenkin menee insuliinia hukkaan eli reissuun lähtiessä pitää olla noita esitäytettyjä reilusti mukana.

        Esitäytetyt kynät näyttävät olevan mahdollisimman halvalla tehtyjä ja mm. Toujeon esitäytetty kynä on mielestäni kovin "löysä", ts. mekaniikka ei ole jämerä ja edes tarkantuntuinen. Kynän mekanismi tuntuu kuluvan jopa sen parin/kolmen viikon käyttöajan aikana selvästi. Nyt kun suuntaus on jatkuvasti pitoisuudeltaan suurempiin insuliineihin, on insuliinikynien oltava entisestään mekaniikaltaan tarkempia jottei annosteluvirheitä pääse tapahtumaan.

        Itselläni suuri epäily Toujeon kynän laadusta ja sen tarkkuudesta. Tässä ketjussa näykyy olevan kirjoituksia ongelmista Toujeon aloittamisen kanssa. En voi kieltää etteikö tulisi mieleen eräänä syynä ongelmiin tuon em. mainitun kynän heikko mekaaninen laatu. Eli kun kynän asteikosta kääntää annoksen 17 yksikköä, meneekö ihon alle se haluttu 17 yksikköä kun kynän mekanismi kuluu?

        Pidän myös ongelmana kynän etuosan sameutta ja ongelmaa ilmakuplien poistamisessa hankalina. Ilmakuplia tulee ampulliin väkisinkin ja ne pitäisi saada poiskin. Toki jos pitää neulaa tarpeeksi pitkään ihon alla, pitäisi sen kuplan painevaikutus nollaantua, mutta vain "pitäisi". Mieluummin koputtelisin kuplat ampullin kärkeen ja neulan kautta ulos ennen pistämistä.

        Toivon todellakin että Toujeolle saadaan myös ampulliversioinen kynä. Toki toivoisin parempilaatuista kuin Clik-Star. Sanofi on huono kynissään kuten nimimerkki Toujeo totesikin. Insuliinina Toujeo toimii minulla todella hyvin ja olen Lantuksen jälkeen tosi tyytyväinen


      • Tyytyväinen_käyttäjä

        Olen huomannut että Toujeon kanssa tuo "kuplaongelma" on vähäisempi tilavuudeltaan pienemmän annoksen vuoksi. Lantuksessa jos kynässä oli kupla, niin 15 sekunnin odotuksenkin jälkeen ihosta poistetun neulan kärkeen ilmestyi pieni tippa (oli jäännöspainetta). Toujeolla tuota ei ole ilmennyt vaikka lyhensin odotusajan 10 sekuntiin.


      • ei.kynä.toimi
        Tyytyväinen_käyttäjä kirjoitti:

        Olen huomannut että Toujeon kanssa tuo "kuplaongelma" on vähäisempi tilavuudeltaan pienemmän annoksen vuoksi. Lantuksessa jos kynässä oli kupla, niin 15 sekunnin odotuksenkin jälkeen ihosta poistetun neulan kärkeen ilmestyi pieni tippa (oli jäännöspainetta). Toujeolla tuota ei ole ilmennyt vaikka lyhensin odotusajan 10 sekuntiin.

        Vaan kun ongelma on että niitä kuplia ei saa pois Toujeon surkeasta kynästä, ei millään jos niitä sinne syntyy. Suunnitteluvirhe kun neula painuu liian syvälle ampullin sisälle


      • Tyytyväinen_käyttäjä
        ei.kynä.toimi kirjoitti:

        Vaan kun ongelma on että niitä kuplia ei saa pois Toujeon surkeasta kynästä, ei millään jos niitä sinne syntyy. Suunnitteluvirhe kun neula painuu liian syvälle ampullin sisälle

        Eihän noista kuplista ole mitään haittaa. Kynää voi pitää pistäessä siinä asennossa että kupla on männän päässä. Jos on kertynyt iso kupla, pistettäessä neulan voi pitää ihon sisällä muutaman sekunnin pidempään että paine ehtii tasaantumaan (kupla suurenee ennalleen). Lantuksen kynässä tuo ongelma oli pahempi tilavuudeltaan suuremman annoksen vuoksi, mutta ei haitannut käyttöä silloinkaan.

        Riittävän pitkällä sisäneulalla varustettu kertakäyttöneula menee kunnolla nesteeseen saakka ja pistos onnistuu varmemmin.


      • yli.40v.D1
        Tyytyväinen_käyttäjä kirjoitti:

        Eihän noista kuplista ole mitään haittaa. Kynää voi pitää pistäessä siinä asennossa että kupla on männän päässä. Jos on kertynyt iso kupla, pistettäessä neulan voi pitää ihon sisällä muutaman sekunnin pidempään että paine ehtii tasaantumaan (kupla suurenee ennalleen). Lantuksen kynässä tuo ongelma oli pahempi tilavuudeltaan suuremman annoksen vuoksi, mutta ei haitannut käyttöä silloinkaan.

        Riittävän pitkällä sisäneulalla varustettu kertakäyttöneula menee kunnolla nesteeseen saakka ja pistos onnistuu varmemmin.

        Hyvänenaika mitä tolloja täällä on kirjoittamassa. Itse olen ilmakuplia poistanut jo aikoinaan ruiskuista 70-luvulla. Ilmakuplat pitää poistaa ennen pistämistä jotta oikea annos insuliinia tulee varmasti pistettyä. Valitettavasti tämä Sanofin kertakäyttökynä mikä Toujeolle on tehty on ala-arvoinen


      • En_murehdi_moista
        yli.40v.D1 kirjoitti:

        Hyvänenaika mitä tolloja täällä on kirjoittamassa. Itse olen ilmakuplia poistanut jo aikoinaan ruiskuista 70-luvulla. Ilmakuplat pitää poistaa ennen pistämistä jotta oikea annos insuliinia tulee varmasti pistettyä. Valitettavasti tämä Sanofin kertakäyttökynä mikä Toujeolle on tehty on ala-arvoinen

        Noista tavallisista ruiskuista joita käytettiin silloin 70 luvulla onkin helppo saada ilmakuplat pois. Samantyyppisiä ruiskuja käytetään monissa muissa pistoksissa edelleen, mutta ei enää insuliinin pistämisessä. Itsekin koputtelen muissa ruiskuissa mahdollisesti olevat ilmakuplat pois.
        Nykyisissä insuliinikynissä neula puhkaisee säiliön kumikalvon ja sen vuoksi se tehdään riittävän pitkäksi että ulottuu varmasti insuliiniin saakka. Kerropa yksikin insuliinikynä josta pystyy poistamaan sinne mahdollisesti syntyneen ilmakuplan. Olen käyttänyt useamman valmistajan ja erityyppisiä insuliinikyniä ja kaikissa on sama ongelma, ei siis pelkästään Toujeossa.
        Olen todennut ettei mitättömän pieni ilmakupla vaikuta insuliiniannokseen niin paljon että sen huomaisi selvästi verensokerissa.
        Näissä nykyisissä insuliinikynissä on mahdotonta saada poistettua syntyneitä ilmakuplia. Kuplien synnyn voi estää irroittamalla neula välittömästi pistoksen jälkeen jotta neulan kautta ei imeytyisi ilmaa säiliöön. Käytetyssä kynässä on kumikalvossa useita neulareikiä ja jopa aivan vieri vieressä aivan keskellä, koska laadukkaat neulat puhkaisee reiän samaan kohtaan. Luultavasti tästä kohdasta ilmaa imeytyy sisään jos kynän lämpötila muuttuu voimakkaasti. Sen vuoksi käytettyä kynää pitäisi säilyttää koko ajan tasaisessa lämpötilassa.
        Eiköhän valmistajat (sama rakenne kaikilla valmistajilla) olisi kehittäneet jonkin järjestelmän ilmakuplien poistoon jos siitä olisi haittaa. Viimekädessähän verensokerimittaukset ratkaisee insuliiniannoksen suuruuden.


    • ihmetteliä

      Kokeilkaa lantusta jardiancen kanssa pysyy aika tasaisena veren sokerit pitkin päivää.

      • itekkin.ihmettelijä

        Ja minkähän takia pitäisi syödä tyypin 2 lääkkeitä? Eikös tuo Jardiance ainoastaan lisää munuaisrasitusta lisäämällä glukoosin erittymistä virtsaan. Ei lainkaan hyvä!

        Omat kokemukset Toujeosta ovat erittäin hyvät. Todella tasainen vaikutus yli vuorokauden ajan, paljon tasaisempi kuin Lantuksen. Lantusta on pistettävä kaksi kertaa vuorokaudessa jotta riittää vuorokauden ajaksi, näin ainakin minulla kävi. Kun pistin lantusta kerran vuorokaudessa, olihan ne silläkin "verensokerit tasaisena pitkin päivää", mutta aamuarvot huiteli taivaissa.

        Toujeon aloittaminen vain oli minullakin haasteellinen ja meinasi usko loppua hakiessa oikeaa annosta. Nyt kun se on löytynyt, olen erittäin tyytyväinen, paitsi se kynä vaatisi parannuksia.

        "ihmetteliä", oletko 1 vai 2 tyypin diabeetikko?


      • Varovainen_lääkkeissä

        Virtsan sokeripitoisuuden lisääntyessä, virtsatietulehduksiakin tulee herkästi.

        Minä olen käyttänyt Lantuksessa ja Toujeossa SoloStar -kyniä ja Toujeon uudemmanmallinen kynä on selvästi parempi ja kevytkäyttöisempi.


    • ihmetteliä

      2 tyypin

    • RuiskuReiska

      Vaihdoin Lantuksen Toujeoon toukokuussa. Homma on sen jälkeen ollut pelkkää alamäkeä. Aamusokerit järkyttävän korkeita, annostusta ei voi nostaa yöllisen hyporiskin takia. Kaapissa on pari ruiskua Lantusta jäljellä. Nyt olen neljänä iltana pistänyt Lantusta ja homma alkaa taas rokkaamaan. Yöllinen käyrä maltillinen, ei hypoa, aamun nousu ei enää näytä Matterhornilta (käytössä mittarina Libre, joten näen sokerit tarkkaan koko päivän ajalta helposti). Myös vaste NovoRapidilla parempi. Ensi viikolla hoitajan luo ja vaatimus palaamisesta Lantukseen. Toujeo ei näköjään sovi kaikille. Ei ainakaan mulle.

      • Ihan_tyytyväinen

        Aamuyön hypojen torjumiseksi siirryin jo Lantuksella pistämään aamulla, eikä tuona aikana tullut yhtään yöhypoa (muutenkin harvinaisia minulla). Nyt olen jatkanut Toujeon pistämistä aamulla ja se onkin siihen parempi kuin Lantus koska voin herätä eri aikoihin jolloin Toujeon pitkä pistosvara on hyödyksi. Toujeota pistän saman verran kuin Lantusta ja aamusokerit on samat, kuten myös ateriaseurannat päivällä.


    • ihmetteliä

      ruisku reiska. olen samaa mieltä kanssasi asiasta.Mä melkein masennuin kun väsytti koko aika kun käytin tota uutta P eetä .Eli se ei kaikille sovi kuulin muualtakin että ongelmia on ollut!!!!!!!!!!!!

      • Miten-niin

        Toujeossa on sama insuliinijohdannainen kuin Lantuksessa, miten sen vaikutus voisi olla erilainen. Vain lisäaineet ja vahvuus on erilainen jotta vaikutusaikaa on saatu pidennettyä.


    • Toujeo

      Nyt takana pian kaksi erää toimivaa Toujeota. Se alun härdelli Toujeon kanssa on siis hoidossa. Erittäin tyytyväinen olen. Tänään kävin kontrollikäyntiä varten labrakokeissa. Ensi viikolla on kontrollikäynti, saapa nähdä miten arvot ovat muuttuneet ja mitä hoitava lääkäri on tilanteesta mieltä.

      • Toujeo

        Verikokeet/pissakokeet valmistuivat jo tänään.
        - B-HbA1c oli 46 mmol/mol - ed. viiden vuoden aikana arvo vaihdellut välillä 61-69 mmol/mol. Parannus on valtava!
        - U-Alb oli 115 - ed. viiden vuoden arvot 229 - 399
        - U-AlbKre oli 13.2 - ed. viiden vuoden arvot 17 - 60.9
        - U-Krea oli 8.7 - ed. viiden vuoden arvot 23 - 74.4

        Eivät arvot ole terveen arvoja mutta ainakin pitkä sokeri ja munuaisvarvot ovat menneet oikeaan suuntaan. Muuta ei ole muutosta ollut kuin insuliinin vaihto Lantuksesta Toujeoon. On toki hyvä suuntaus näkynyt verensokerin osalta jo kotimittauksissakin mutta nuo munuaisarvot ovat yllättävän hyvät. Tokihan ne ovat kytkyssä toisiinsa.

        Ei voi kuin suositella Toujeo-insuliinia


      • Odottelen_vielä
        Toujeo kirjoitti:

        Verikokeet/pissakokeet valmistuivat jo tänään.
        - B-HbA1c oli 46 mmol/mol - ed. viiden vuoden aikana arvo vaihdellut välillä 61-69 mmol/mol. Parannus on valtava!
        - U-Alb oli 115 - ed. viiden vuoden arvot 229 - 399
        - U-AlbKre oli 13.2 - ed. viiden vuoden arvot 17 - 60.9
        - U-Krea oli 8.7 - ed. viiden vuoden arvot 23 - 74.4

        Eivät arvot ole terveen arvoja mutta ainakin pitkä sokeri ja munuaisvarvot ovat menneet oikeaan suuntaan. Muuta ei ole muutosta ollut kuin insuliinin vaihto Lantuksesta Toujeoon. On toki hyvä suuntaus näkynyt verensokerin osalta jo kotimittauksissakin mutta nuo munuaisarvot ovat yllättävän hyvät. Tokihan ne ovat kytkyssä toisiinsa.

        Ei voi kuin suositella Toujeo-insuliinia

        Tuntuu vähän oudolta noin suuret erot labratuloksissa, koska Toujeo ei ole kovinkaan paljon erilainen kuin Lantus. Molemmat ovat glargininsuliinia, Toujeo on vain kehitetty pidempivaikutteiseksi. Suurin ero lienee tasaisemmassa verensokerissa vuorokauden mittaan Toujeota käytettäessä. Olisikohan elämänolosuhteissa tapahtunut myös muutoksia.
        Omat tarkemmat tulokseni saan vasta keväällä vuosikäynnillä, mutta tämä puolisen vuotta Toujeota ei ole omissa mittauksissa näkynyt suurempana muutoksena. Käyttö on helpottunut kun ei tarvitse olla enää niin tarkka pistosajankohdan kanssa.


      • Toujeo
        Odottelen_vielä kirjoitti:

        Tuntuu vähän oudolta noin suuret erot labratuloksissa, koska Toujeo ei ole kovinkaan paljon erilainen kuin Lantus. Molemmat ovat glargininsuliinia, Toujeo on vain kehitetty pidempivaikutteiseksi. Suurin ero lienee tasaisemmassa verensokerissa vuorokauden mittaan Toujeota käytettäessä. Olisikohan elämänolosuhteissa tapahtunut myös muutoksia.
        Omat tarkemmat tulokseni saan vasta keväällä vuosikäynnillä, mutta tämä puolisen vuotta Toujeota ei ole omissa mittauksissa näkynyt suurempana muutoksena. Käyttö on helpottunut kun ei tarvitse olla enää niin tarkka pistosajankohdan kanssa.

        Jaa'a. Nyt kontrolli ja verikokeet normaalia aikasemmin syksyllä. Oikeastaan ihmetyttää itseäkin koska kesäaika on sellaista rennompaa ja löysempää ja silti tuo pitkä sokeri pudonnut noin paljon. Omissa mittauksissa kyllä havainnut sokereiden tasaantumista ja ennenkaikkea aamun osalta parempaan mennyt, juurikin pidemmästä vaikutusajasta johtuen.


    • Toujeo

      Nyt jo yli vuosi Toujeon kanssa. Ei voi kuin vain entistä vahvemmin suositella. Kysykäähän jokainen lääkäriltänne Toujeota kokeeksi nykysen pitkävaikutteisen tilalle.

    • Toivakan.Teuvo

      Sain viimein taivuteltua lääkärini kirjoittamaan reseptin TOUJEOta noin kuukausi sitten. Heti ensi kokemukset tosi hyviä. Ennenkaikkea kun olen työttömänä, ei tule herättyä aamuisin samaan aikaan, Toujeo sallii hieman siirtymäaikaa ilman että aamusokerit hyppää. Tosi tyytyväinen oon.

      Kokemuksena on että Toujeo annos on ainakin minulla Lantukseen verrattuna hieman suurempi. Lantusta meni 28 yksikköä, Toujeota nyt 33 yksikköä.

    • Toujeo.on.paras

      Kans suosittelen kaikille vaihtoa Lantuksesta Toujeoon. On tehnyt mulle aivan ihmeitä. HBA1c oli viime kontrolleissa 44 mmol/mol. Lantuksen aikaan tahtoi olla luokkaa 60-70 mmol/mol

      • ellu.kertoo

        Onnittelut. Itsellä ei ihan noin hurjaa parannusta mutta samaan suuntaan on mennyt.


      • Mitähän_taustalla

        Hieman oudoksuttaa noin suuret muutokset, onhan Toujeokin samaa glargin-insuliinia. Vahvuus on tavallaan erilainen että olisiko tehoava annos muuttunut ja sen vuoksi verensokerit alentuneet. Lisäksi jos pistosajoissa on ollut suurtakin hajontaa aiemmin, Toujeon pidempi vaikutusaika tasaa tämän.


    • vplaitteliD2sille

      hpv kirjoitti:

      "Ihmisten insuliiniherkkyydessä on tavattoman isot erot. Kakkosilla nyt erot ovat todella isot eli jollekin riittää 10 yksikköä perusinsuliinia ja toiset kuluttavat satoja yksiköitä"

      Mistä arvelet että minä (D2) en ole käyttänyt edes metformiinia kohta 9 vuoteen??

      Kysymällä selviää ja tiedät mistä.

      Mutta jos kerrana haluat jatkaa entisellään niin omahan on asiasi.

      hpv27 (aikaisemmin. Selittää täysin hänen tarpeettoman kovan lläkityksensä)

      Itse syön mm. täysjyväpastaa ja -riisiä. Puurojakin voisi tehdä.

      Niinpä niin ja sitten piikittämään insuliinia.

      Kuinkahan on mahdollista ett ei mahdu diabeetikon kalloon????

      Täysjyväriisi 80% energiasta sokerista.

      https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/158

      Täysjyvämakaroni 73% energiasta sokerista.

      https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/34714?q=täysjyvä&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&

      Pasta, täysjyväriisijauho 87% energiasta sokerista.

      https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/32127?q=täysjyvä&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&

    • mitenseoikeinmenee

      Olen hiljalleen laihtunut. Viime talvena painoin 83 kiloa, nyt enää 65 kiloa, eli painoa on lähtenyt 18 kiloa kaikkinensa. Viime talvena Toujeo-insuliinia pistin 21 yksikköä/vrk, nyt enää 16 yksikköä/vrk. Olen ihan hyvässä hoitotasapainossa pysynyt, pitkä sokeri 53mmol/mol kuukausi sitten. Osaako joku sanoa miten tuon Toujeon ja yleensäkin pitkävaikutteisen annos elää painon mukaan? Olen siis tyypin 1 diabeetikko ja aterianinsuliinina on humalog. Humalogin suhteen en ole havainnut että vaikutus muuttuisi painon pudotessa.

      Painonpudotus johtuu kilpirauhaslääkityksen muutoksesta. Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta, paino kohonnut juuri vajaatoiminnan vuoksi ja kun lääkitys luultavasti ainakin melkein kohillaan, paino on sitten alkanut viimein tippumaan ja alkaa olla nyt siellä missä pitääkin.

    • Anonyymi

      Paluu takaisin lantukseen. 34 vuotta piikitellyt.

      • Anonyymi

        Miksi takaisin lantukselle? Olen kuullut että useampi ylipitkän käyttäjä/kokeilija on palannut takaisin lantukseen tai leveen. Millä tavoin ylipitkä ei ollut toimiva?


    • Anonyymi

      Lääkäri pyysi aloittamaan 50 yksiköllä.
      Miten paljon ja koska voin nostaa annosta isommaksi?

      • Anonyymi

        Eikö lääkäri antanut ohjetta? Soita ja kysy lisätietoja, koska nostaminen on yksilöllistä (täältä voit saada virheellisiä tietoja).


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe