Yläluomileikkaus ja toipuminen

pallosilmä

Te joilla on yläluomet leikattu, kauan kesti parantuminen? Mietin onko kaksi viikkoa liian vähän aikaa toipua ja palata töihin. Onko silmät turvonneet ja mustelmaiset? Leikkaus varattu ja vähän jännittää.

13

5703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistunee

      Kaksi viikkoa voi riittää jos kaikki menee hyvin. Minulla leikattiin radiotaajuusveitsellä, eikä tullut lainkaan mustelmia. Kolme päivää oli paljon turvotusta mutta viikon kuluttua kun ompeleet poistettiin, ei näkynyt jälkiä paljonkaan. Parin viikon kuluttua vain arpi pullotti hieman.

    • Lippaluomet

      Minulle tehtiin yläluomileikkaus lähes 2 vuotta sitten. Voin sanoa, että ainoastaan kadun sitä, etten mennyt aiemmin. Itse leikkaus yllättävän nopea ja vain puudutus sattui, sekin vähemmän kuin h-lääkärissä.

    • Sulosilmät

      Kyllä 2 viikkoa pitäis riittää. Itselläni ei juurikaan tullut mustelmia, mutta silmissä turvotusta ja punaisuutta lähes 2 viikkoa. Muutaman päivän operaation jälkeen on ulkonäkö tosi paha, mutta tosiaan paranee aika nopeasti.

    • Turhamaisuus

      Viikko riittää. Mä menin heti töihin mut asiakaskontaktissa olin vasta viikon päästä.
      Mut leikkasi aikoinaan Jyri Hukki Mehiläisessä. Ihan nappiin ei mennyt. Toiseen silmäkulmaan jäi ikävä vekki.

    • Virkeyttä

      Kävin yläluomileikkauksessa noin 10-vuotta sitten. Toipumisajaksi ennakoitiin 10 päivää, mutta totuus oli toisenlainen. Kesti useita viikkoja, kunnes turvotus laski.Mustelmia ei tullut. Otin useita kalliita lymfahoitoja turvotuksen takia. Luomet olivat lisäksi kauan tunnottomat.Toipuminen kesti puolisen vuotta kokonaisuudessaan. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin tulos on pysynyt, mutta liikkuvat luomet ovat sinertävät. Toimenpiteen teki plastiikkakirurgi Itä-Suomessa.
      Toimenpide sinänsä oli pieni, mutta toipuminen kärsimystä.Olin lähes puoli vuotta hirveän näköinen.Toimenpiteessähän laitetaan sulavat ompeleet luuhun saakka, " mummon nappi" poistetaan. Ei siis mikään ihme, että turvottaa.

      • Eri_leikkaus

        Viimeisestä kappaleesta päätellen sinulle on ilmeisesti tehty isompi leikkaus kuin tässä ketjussa tarkoitettu pelkkä yläluomileikkaus. En tiedä mitä tarkoitat tuolla "mummon nappi" termillä. Tavanomaisessa yläluomileikkauksessa ei laiteta mitään luuhun kiinnotettäviä ompeleita, sellaiset laitetaan yleensä vain ns. kulmien nostossa jossa silmien yläpuolista kudosta nostetaan pääkalloon kiinnittämällä hiusrajassa. Tavallisessa yläluomileikkauksessa leikataan yläluomesta muutaman millin levyinen kudosuikale ja haava ommellaan kiinni yhtenevällä poistettavalla ompeleella. Tällaisesta pienestä yläluomileikkauksesta toipuminen ei vie kauan eikä aiheuta käytännössä kärsimystä paria-kolmea päivää pidempään.


      • turhamainen

        Kyllä minulle tehtiin pelkkä yläluomileikkaus. Mummon nappi tarkoittaa joillekin ihmisille silmän ja nenän väliin vanhemmiten kehittyvää pattia. Minulla sellaista ei ollut, kyse oli ennaltaehkäisystä varmaankin. Kyseinen plastiikkakirurgi teki viillon joka ulottui sivuilta lähes kulmakarvoihin ja tähän tarvittiin sulavat ompeleet. Olin tuolloin alle viisikymmentävuotias ja luomet olivat vain vähän laskeutuneet.
        Olin itse toivonut mahdollisimman pientä korjausta. Olen kyllä kuullut, että pelkän kudossuikaleen leikkauksen tulos saattaa kestää joillakin vain kolme vuotta ja toimenpide joudutaan uusimaan.


      • Eri_leikkaus
        turhamainen kirjoitti:

        Kyllä minulle tehtiin pelkkä yläluomileikkaus. Mummon nappi tarkoittaa joillekin ihmisille silmän ja nenän väliin vanhemmiten kehittyvää pattia. Minulla sellaista ei ollut, kyse oli ennaltaehkäisystä varmaankin. Kyseinen plastiikkakirurgi teki viillon joka ulottui sivuilta lähes kulmakarvoihin ja tähän tarvittiin sulavat ompeleet. Olin tuolloin alle viisikymmentävuotias ja luomet olivat vain vähän laskeutuneet.
        Olin itse toivonut mahdollisimman pientä korjausta. Olen kyllä kuullut, että pelkän kudossuikaleen leikkauksen tulos saattaa kestää joillakin vain kolme vuotta ja toimenpide joudutaan uusimaan.

        Ai tämäkö on se "mummon nappi". Minulla nuo oli todella suuret, lääkäri totesi vuoden ennätykseksi. Samallahan nuo rasvapatit sitten poistettiin.
        Itselläni tuon tavanomaisen mukaisen leikkauksen tulokset kestänyt jo liki kymmen vuotta ja joku tuttavani esitteli usean kymmenenkin vuoden jälkeen hyvin säilyneitä silmäluomiaan.
        Aika radikaalin leikkauksen olet joutunut käymään, en ole ennen kuullut tuollaisesta toteutuksesta. Mutta todellakin kyse oli eri leikkauksesta siihen verrattuna mistä tässä ketjussa on keskusteltu.


    • punavuorenmamma

      Työkaverilleni tehtiin yläluomileikkaus ja laitettiin jotkut klipsit, "niitit" tai ompeleet what ever, luuhun asti kulmakarvojen kohdalle ettei luomet valahda uudelleen muutaman vuoden päästä silmien päälle. Tämä toimenpide maksoi lisää 500 euroa. Hänellä oli raskaat luomet ja sai kelaltakin takaisin jonkun verran. Tehtiin pari vuotta sitten Helsingissä. Olisiko yllä olevalle kirjoittajalle tehty sama?

      • Jotain_korvataankin

        Mainittakoon että minäkin sain pienen kelakorvauksen tuosta tavanomaisesta yläluomileikkauksesta. Korvaus tuli lääkärinpalkkiosta taksan mukaisesti, mutta itse leikkauksesta ei tullut mitään.
        Yläluomileikkaus voidaan tehdä jopa julkisella puolella jos roikkuvat luomet peittää näköaluetta liikaa. Ilmeisesti tuossa tapauksessa saa kelakorvaustakin jos leikkaus tehdään yksityispuolella.


    • Anonyymi

      Kävin 9pv sitten ja leikkaus meni hyvin. Antoivat rauhoittavaa ennen, joka rentoutti. Puudutusaineen pisto sattui hieman, leikkaus ei paljoa. Kävelin leikkauksesta kotiin. Haudoin kylmällä. Komeat munnon mustelmat tuli, mutta en ollut niistä huolissaan, kun osasivat asiasta varoittaa. Turvotus laski 3-4 päivässä ja mustelmia on jonkin verran jäljellä, tosin vähenevät päivittäin, eli paranemista tapahtunut koko ajan. Töistä otin vapaata 2 viikkoa, eli vielä 4 pv parantumis aikaa. Voi olla, että hieman on jäljellä töihin palatessa.

    • Anonyymi

      Olin varautunut parin viikon toipumiseen. Toisessa silmässä isot arvet, jotka nyt 2kk jälkeen vieläkin tuntuu. Että saa nähdä mikä on lopputulos sitten joskus. Toinen luomi vielä turvonnut vähän. Minut leikkasi arvostettu ja hyvämaineinen plastiikkakirurgi. Mietin, olisiko ottanut arpiluomesta enemmän ihoa ja jättänyt sen vuoksi ns. Haavan kiristämättä ompeleilla, ettei lopputulos olisi epäsymmetrinen. Jokatapauksessa toipumisaika ollut niin hankala, että kaduttaa koko operaatio.

    • Anonyymi

      Riippuu munista tai alaluomisleikkuista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1909
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1440
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1323
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1317
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1134
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      466
      1014
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      918
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      862
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe