Joskus ei ole saanut lukkoa auki.
En lukitse ollenkaan autoa.
Häh?
Käytän sellaista hopeanväristä autopressua ja kun se meinaa tuulessa lähteä lentämään, niin laitan narulla etupellin ja takakontin kiinni renkaisiin.
Ei kukaan viitsi ruveta purkamaan naruja ja kokeilemaan onko ovet lukossa.
Sitäpaitsi vanha auto ja en säilytä mitään erityistä sisällä.
Miten auton ovi auki pakkasella
24
5782
Vastaukset
- opelius
Ehdotan osta sorkkarauta, aina aukee ovi kun ovi.
- vääräpalsta
Nämä kuuluu tuonne volkkaripalstalle.
- tässäkö
vain niin
Oven yläreunasta niin tiukka ote kun siitä ahtaasta välistä pystyy saamaan ja toisella kädellä kahvasta. Koittaa keskittää vetämis voiman sinne yläväliin ja avustaa kahvasta. Aina on auennu vaikka ois jäässä.
- vuosia-rassattu
Kysyttiin lukkoa, vastattiin oven aukeamisesta. Lukon avainpesään kannattaa laittaa lukkoöljyä / aseöljyä, mikä on riittävän notkeaa. JOs lukko on jäätynyt, niin voihan sitä korventaa vaikka hiustenkuivaajalla tilapäisenä apuna.
Kosteus/jää pitäisi saada kokonaan pois, mikä vaatisi lämpimän tilan, missä kuivata ja sen jälkeen myös lukon vivustoihin öljyä. On haastava tehtävä, kun oven selkäpuolikin on hyvin umpinainen. JOtkut tekevät siihen pieni porareikiä, mistä saa pillillä suihkutettua aineita vivustoon.
Itse oven tiivisteen kannattaa sivellä silikonilla tai pakkasnesteellä, niin aukeavat paremmin sateen jälkeisessä jäätymistilanteessa.- v40t4
Ei riitä että suihkii voiteluainetta vain sinne lukkopesään mihin työnnetään avain. Vaan voiteluainetta pitäisi suihkia myös sinne oven lukkomekanismiin mikä näkyy vain oven ollessa auki kun katsot auki olevaa ovea sieltä keskemmältä tai alempaa juurikin siinä oven ja korin välisellä alueella. Juuri sinne oven lukkomekanismiin pitäisi suihkuttaa voiteluainetta mikä kestää vettä ja talvella sitten pakkasta. Esim Korrek Vaseliini, AT teflonspray, Wurth HHS 2000 soveltuvat ihan hyvin siihen lukkomekanismin voitelemiseen.
Tietenkään mitään voiteluainetta ei suihkita oven sisäpuolella ja ylhäällä olevaan ylös ja alas liikkuvaan tappiin mistä näkee ikkunankin läpi että onko ovi lukossa vai ei. - Anonyymi
v40t4 kirjoitti:
Ei riitä että suihkii voiteluainetta vain sinne lukkopesään mihin työnnetään avain. Vaan voiteluainetta pitäisi suihkia myös sinne oven lukkomekanismiin mikä näkyy vain oven ollessa auki kun katsot auki olevaa ovea sieltä keskemmältä tai alempaa juurikin siinä oven ja korin välisellä alueella. Juuri sinne oven lukkomekanismiin pitäisi suihkuttaa voiteluainetta mikä kestää vettä ja talvella sitten pakkasta. Esim Korrek Vaseliini, AT teflonspray, Wurth HHS 2000 soveltuvat ihan hyvin siihen lukkomekanismin voitelemiseen.
Tietenkään mitään voiteluainetta ei suihkita oven sisäpuolella ja ylhäällä olevaan ylös ja alas liikkuvaan tappiin mistä näkee ikkunankin läpi että onko ovi lukossa vai ei.Muuten hyvä viesti. Mutta lisään tuohon voideltavien listaan vielä:
Vaseliinilla pitäisi voidella oven salpamekanismin lisäksi myös ovien saranat. Avaimen reikään ruiskutetaan voitelevaa öljyä, eikä vaseliinia koska vaseliini on niin paksua ja voi haitata avaimen kääntämistä. Sitten ovien ja korin välisen tiivisteiden voitelu silikonirasvalla/silikoniöljyllä mikäli autovalmistaja ei ohjekirjassa kiellä silikonirasvan käyttämistä.
Nämä kaikki kun tekee ulkoilman lämpötilan ollessa vähintään 1c niin riski ovien kiinnijäätymiselle talven pakkasilla vähenee reippaasti, eikä välttämättä jäädy ollenkaan koko talven aikana ovet niin pahasti kiinni, ettei ovia voi saada auki erityisesti jos käytät vielä pressua auton suojana. Ennen voitelemista kuitenkin auton olisi hyvä olla puhdas ja kuiva.
Autosta missä ovet ovat jo jäätyneet kiinni. Voi ovea ensin lämmittää että oven saisi auki ilman ylimääräistä voimankäyttöä. Jos lähettyvillä on esim. lämmitystolppa tai muu sähköverkon pistorasia. Niin vaihtehtoina ovat sisätilalämmitin, hiustenkuivaaja. Hiustenkuivaajalla jos lämmittää niin pitäisi lämmittää oven muotojen mukaan, kokonaan niistä kohdista missä sijaitsee oven tiivisteet, samaan tapaan kuin yrittäisit ns. piirtää oven muodot. Hitaasti liikuttaen hiustenkuivaajaa oven ulkomuotojen mukaan ainakin kaksi kierrosta, sitten kahden kierroksen jälkeen lämmitä heti oven kahvaa ja mahdollista avaimen lukkoa noin viiden tai kymmenen sekunnin ajan ennen kuin yrität avata ovea. Tämän jälkeen oven pitäisi aueta hyvinkin helposti ilman mitään ylimääräistä voimankäyttöä.
Sitten autolla ajaessa kannattaa käyttää sisätilan lämmityksen säätöasetusta 23c jos autolla ajetaan enintään puolen tunnin matkaa. Tämä siksi että mahdollinen jo ovien ja korin väliin mahdollinen kertynyt jää, lumi ehtivät sulamaan pois. Jos lämmitys jätetään pienelle lämmölle esim. 19c niin lumi, jää eivät välttämättä ehdi sulamaan pois vielä puolessa tunnissa. Sisäilman uudelleen kierrättämisen ominaisuutta ei kannata käyttää joissakin autoissa ollenkaan koska sisäilman uudelleen kierrätys kierrättää uudelleen myös ilmassa olevan kosteuden jonka seurauksena auton ikkunat huurtuvat sisäpuolelta ja ajon päättymisen jälkeen ikkuvat jäätyvät sisäpuolelta vielä pahemmin. ennen autoon nousemista kannattaa ensin kopauttaa kenkiä yhteen kaksi kertaa ennen kuin nostaa molemmat jalat/kengät auton sisäpuolelle, ettei vie kenkien mukana lapiollisen verran lunta auton sisäpuolelle koska se lumi höyrystyy, lopulta huurruttaa ja jäädyttää auton ikkunat sisäpuolelta.
- seonmoneentehokas
Aseäljy voitelee hyvin, sillä olen itse lukot aukonu eikä jäädy uudelleen.
- Niksinikkarit
Minun autossani ei ovi auennut kuin repsikan puolelta ilman kylmetessä, mutta ei mennyt kiinni. Olen käyttänyt kaikki olemassa olevat tunnetut keinot ja huollot. Kun lämmitin ovea sisäpuolelta hiustenkuivaajalla tovin , se sulkeutui, mutta en uskalla avata sitä enää ennen kevättä. Parkkihallissa auton tunnin seisottua ovi meni kiinni, mutta ei sitten enää kotipihassa ilman hiustenkuivaajaa. Tilapäisesti voi sulkea jonkun oven kiinnittämällä sen vahvalla narulla ym. penkkiin tai johonkin muuhun kiinteään kohteeseen, jos sisään pääse jotakin kautta. Näin olen joskus joutunut tekemään jonkun aikaisemman vanhan auton kohdalla.
- hyvin-skulaa
Hyvä keino on kaupan ehjä muovipussi johon kuumaa vettä ja se oven lukkoa vasten tai bensakorkkia tai muuta sulatettavaa.
Täh jossain autossa lukot jäätyy talvella? :D
10-vuotta autoilua. Merkkeinä sellaiset shaibat kuten: Nissan, Ford, Lada, Opel, Fiat.
Edes -30 en ole törmännyt lukkojen jäätymiseen.
Nyt kun tarkemmin muistelen niin naapurin Seatista ollut muutamaan kertaan jäässä. VAG konsernin ongelma? Jos tosissan tämmösiä ongelmia on niin sytkää avaimen tulikuumaksi niin varmasti aukeaa ja ennaltaehkäisyksi lukkoöljyä.- Joskus_jäätyy
Fiatista lukkosylinterien suojaläpät kadonneet ja aina jäässä. Muu ei tehonnut, kuin glykolia lukkopesään.
- eiautarasvauseisulatus
Ei tuo auta kun niissä vaggineissa on oven sisällä sitä kosteutta ja kaikki sisuskalut on pakkasella jäässä. Kymmeniä vuosia ovat kulkeneet vagin omistajat talvisin autoihinsa ja ulos takaluukun kautta ja sitten kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi niin ostavat saman merkkisen ja sama meno jatkuu. Lukon rasvaus ei auta ja jos lämmittämällä saat oven auki niin seuraavalla kerralla se on ihan samalla tavalla jäässä.
- Niksinikkari
Kun auton ovi ei aukea kylmällä ilmalla syyt voivat olla monet. 1. Lukkoon on mennyt ulkoa päin vettä ja jäätynyt, aukeaa lukkosulalla tai sulattamalla kuumaa vettä sisältävällä muovipussilla. Yksinkertainen ja selkeä syy ja korjausohje.
2. Ovi voi pysyä kiinni myös jos se on jäätynyt kiinni reunoiltaan, hoitona koko oven lämmittäminen. 3. ovi on kiinni siksi, että lukko tai vaijeri on ruostunut kylmällä ratkaisevasti lisää, tai kylmä ilma on kutistanut vanhaa vaijeria. Keinot korjata ovat jo vaikeammat. 4. Lukko takeltelee, koska sinne on yritetty murtautua ja rikottu lukkopesää. Omassa autossani auttoi yllättäen oven lämmittäminen sisäpuolelta ei siis ulkoa päin. Keksin keinon, kun parkkihallissa ovi ei sulkeutunut nupistakaan, mutta palatessani ostoksilta se yllättäen sulkeutui. Ajaessani kotipihaan, en taaskaan pystynyt sulkemaan ovea edes nupista, mutta kun palasin lämmittämään sitä, sain oven kiinni. Jään kuitenkin odottelemaan lämpimämpiä ilmoja , koska tilanne on monessa pysähdyspaikassa kiusallinen , eikä autoa ole hyvä jättää lukitsematta. - talven_tunnelmaa
Niksinikkari kirjoitti:
Kun auton ovi ei aukea kylmällä ilmalla syyt voivat olla monet. 1. Lukkoon on mennyt ulkoa päin vettä ja jäätynyt, aukeaa lukkosulalla tai sulattamalla kuumaa vettä sisältävällä muovipussilla. Yksinkertainen ja selkeä syy ja korjausohje.
2. Ovi voi pysyä kiinni myös jos se on jäätynyt kiinni reunoiltaan, hoitona koko oven lämmittäminen. 3. ovi on kiinni siksi, että lukko tai vaijeri on ruostunut kylmällä ratkaisevasti lisää, tai kylmä ilma on kutistanut vanhaa vaijeria. Keinot korjata ovat jo vaikeammat. 4. Lukko takeltelee, koska sinne on yritetty murtautua ja rikottu lukkopesää. Omassa autossani auttoi yllättäen oven lämmittäminen sisäpuolelta ei siis ulkoa päin. Keksin keinon, kun parkkihallissa ovi ei sulkeutunut nupistakaan, mutta palatessani ostoksilta se yllättäen sulkeutui. Ajaessani kotipihaan, en taaskaan pystynyt sulkemaan ovea edes nupista, mutta kun palasin lämmittämään sitä, sain oven kiinni. Jään kuitenkin odottelemaan lämpimämpiä ilmoja , koska tilanne on monessa pysähdyspaikassa kiusallinen , eikä autoa ole hyvä jättää lukitsematta.VAGninoisssa jäätyy joku vivusto oven sisältä -> lukko aukeaa, ovi ei.
Ja jos ovi sattuukin aukeamaan, niin oviaukon etureunassa on joku paikka minne kertyy jäätä ja ovea avattaessa oven etureuna painuu tätä jääkönttiä vasten -> pelti ruttaantuu.
Mutta nämä siis ominaisuuksia, ei vikoja.
- mbman
Mulla ei onneksi mesessä ole avaimenreikiä jotka voisi jäätyä. Kun kävelee auton viereen, kuljettajan ovi napsahtaa auki, penkit ja ratti säätyvät oikeaan asentoon ja turvavyö oikealle korkeudelle.
Fiat puntossa ei oo lukkojen kans ollu nyt talvella mitään ongelmaa. Vähä meinannu ovet jäätyillä umpeen, mutta siihen vastaus oli jo aiempana. Tapauskohtasia tietty nämä. Opeli oli oikein kunnon talviauto, lämmin ku saunassa ja lukot/ovet jne. toimi ku kesäkelillä, mutta sähkövikoja oli niin paljon, että varat loppu kesken. Vaihdoin Fiatiin. Yllättäen manatun Fiatin sähköviat rajoittuneet lähinnä sisätiloihin (keskikonsolin valot palaa kun haluaa, puhallin toimii vain nelosella(etuvastus) ja kuskin penkinlämmitin on rikki). Muuten sähköisesti toimiva ollut tämä 8V pannulla oleva. Äärimmäisen pieniä vikoja Opelin Ecotecin jälkeen. Pitäs tosin varmaan takaisin Ladaan vaihtaa niinkuin nimimerkkikin sanoo niissä oo muuta vikaa ku ulkonäkö ja ajo-ominaisuudet.
Vähän offtopicin puolelle meni näin yöaikaan.- Saab966
Sain jäätyilevän lukkopesän asettumaan puristamalla vaseliinia vanhan moottorisahan puristimella lukkopesään.
Piti porata pieni seikä peltipalaan, jonka asetin avaimenreiän päälle ja siitä
rasva sisään.
Avain rasvautuu aluksi, ei pitkään. - Anonyymi
Kaikille vittuileville narsisteille tällä palstalla voin kertoa että vetäkää...
Kuseminen ja voitelu ei auta ulkoisesti oven sulkukoneistoon vaan kannattaa valita apukuskin ovi mikäli auto on vanhempaa mallia, siellä ikunasta ei ole vielä veivattu alatiivistettä väljäksi. Vastedes sisälämmitin pöhöttämään oveen ja aukeaa. Kesäkelissä uusi ikkunan tiiviste ja vivuston putsaus ja voitelu vettä hylkivällä vaseliinilla, ehkä jousen vaihto.
Narsistit kuskoot avaimeen ja lukkoonsa!!!- Anonyymi
Niin VW tuotannossa se lukkojen/mekanismin jäätyminen on OMINAISUUS, ei vika.
- Anonyymi
Oikein.Minulla sisätilan lämmitin juuri suunnattu oveen ja aina auennut.WD40 lukkoihin laitan 2 kertaa vuodessa eikä ole ongelmia ollut.Tietenkin silokonia kunnolla oven tiivisteisiin niin saa ovenkin auki jos lukon saa.
- Anonyymi
Tähän mennessä ainut auto minkä oviin on pakkanen vaikuttanut, oli Suzuki Alto, se viimeinen korimalli. Keskuslukitus ei jaksanut avata vasenta takaovea kuin lämpimässä parkkihallissa seisotuksen jälkeen ja ovien kumiset vastinpalat muuttuivat niin koviksi, että ovia joutui paiskomaan tarpeettoman kovasti, ennenkuin menivät kokonaan kiinni. Takaovissa varsinkin epäilytti jo takareunastaan avautuvan lasin kestävyys ovea paiskoessa...
- Anonyymi
Määrätyt auto ei o le suunniteltu ollenkaan talviköyttöön suomeen.
Muistakanettä lyhyttä matkaa ajamlla akun varaus purkaantuu ja pikkuhiljaa pajåkkasten tullessa au y o ei enää l äynnisty. - AnonyymiUUSI
auton ikkunan ulkopuoliset tiivisteet ovat rikki.
sieltä vesi tippuu oven sisään lukkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 771545
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee71518- 871426
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen851155Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole3896- 64856
- 74805
- 52787
Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol140738- 79694