T-34 valmistukseen menikin 17 600 työtuntia (1943)

myytti.murtui

48

112

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myytti.murtui

      Ustyantsev ja Kolmakov ovat selvittäneet tuon lukeman Uralvagonzavodin tehtaan tiedoista.

    • yturtyurtyuy

      Onkohan tuossa edes laskettu sitä mitä teräksen valmistukseen meni? Entä kaikki työ valoihin, sähköistykseen, moottoriin, ym?

    • sdfdgfds

      Tämä nyt vaan sai nauramaan. Vakavaahan tuo on, voin vain kuvitella tuota touhua taistelussa.

      "serious design flaws.

      One was the lack of turret basket (a rotating floor that moves as the turret turns) for the loader. This meant that the person loading the shells had to follow the movement of the gun and at the same time keep an eye on the floor so he doesn’t trip on the spent casings."

      • Buah-hah-hah

        Ei ihme että T-34 hävisi panssaritaistelut PzkW III vastaan 1:6 ja jopa pienemmille Pzkw II tankeille. Nyrkkisääntönä pidettiin että saksalainen tankki ehti ampua kaksi kertaa ennenkuin T-34 aloitteli ensimmäisen laukaisemista.

        Vuonna 1942 T-34:n keskimääräinen elinkaari rintamalla oli 66 km. Sitten se oli tuhottu. Jos ei tuhottu niin viimeistään 200 km ajon jälkeen se levisi tiellä ja suurimittainen korjaaminen oli edessä. Tämä siis "ihanteellisissa olosuhteissa".


      • MeAgain

        Kyseessä ei ole mikään ainutlaatuinen ominaisuus. Saksalaisten P-III:sta uupui niinikään tornin kori ja lataajalla oli paljolti samat oltavat.

        Silti ne olivat hotelleja verrattuna joihinkin pienempiin vaunuihin ;)


      • MeAgain
        Buah-hah-hah kirjoitti:

        Ei ihme että T-34 hävisi panssaritaistelut PzkW III vastaan 1:6 ja jopa pienemmille Pzkw II tankeille. Nyrkkisääntönä pidettiin että saksalainen tankki ehti ampua kaksi kertaa ennenkuin T-34 aloitteli ensimmäisen laukaisemista.

        Vuonna 1942 T-34:n keskimääräinen elinkaari rintamalla oli 66 km. Sitten se oli tuhottu. Jos ei tuhottu niin viimeistään 200 km ajon jälkeen se levisi tiellä ja suurimittainen korjaaminen oli edessä. Tämä siis "ihanteellisissa olosuhteissa".

        Tuota... miten tämän nyt parhaiten selittäisi... P-III:sa oli sama ominaisuus ;)

        P-III:n ja IV:n oikea etu oli niiden kolmen miehen torni, joka mahdollisti tehokkaamman työnjaon, mutta tsekkivaunuista vastaava mukavuus puuttui.


      • Mikä-naurattaa
        Buah-hah-hah kirjoitti:

        Ei ihme että T-34 hävisi panssaritaistelut PzkW III vastaan 1:6 ja jopa pienemmille Pzkw II tankeille. Nyrkkisääntönä pidettiin että saksalainen tankki ehti ampua kaksi kertaa ennenkuin T-34 aloitteli ensimmäisen laukaisemista.

        Vuonna 1942 T-34:n keskimääräinen elinkaari rintamalla oli 66 km. Sitten se oli tuhottu. Jos ei tuhottu niin viimeistään 200 km ajon jälkeen se levisi tiellä ja suurimittainen korjaaminen oli edessä. Tämä siis "ihanteellisissa olosuhteissa".

        Vai hävisi? Miksi T-34 sitten herätti panssarikauhun sekä jalkaväessä että panssarijoukoissa?
        Pz III eli lyhyellä 50 mm kanuunalla mahtanut mitään, pitkällä paremmin.
        Pz II kykeni 20 mm tykillään vain koputteluun, sama kuinka monta kertaa.


    • Bror-Erik2412

      Mutta eri mahtitankkeja olivat T-34:t eli sotkat :) Ja niitä oli paljon,suuri Venäjä
      osoitti jälleen kerran miksei sitä voi voittaa!

      • RuskiKaputt

        Onko Bupi tietoinen siitä, miten "voittamattomalle" Venäjälle/Nliitolle kävi Krimin sodassa, Japanin sodassa, ensimmäisessä maailmansodassa ja kylmässä sodassa?


      • ei_lintu_tästä_maasta
        RuskiKaputt kirjoitti:

        Onko Bupi tietoinen siitä, miten "voittamattomalle" Venäjälle/Nliitolle kävi Krimin sodassa, Japanin sodassa, ensimmäisessä maailmansodassa ja kylmässä sodassa?

        Bubi ei ole nyt, eikä muulloinkaan tietoinen mistään negatiivisesta, mikä koskee Neuvostoliittoa tai Venäjää. Hän ei oikein ole historian tietäjä, vaan puhuu aina suurella, punaisella sydämellä. Ja huomatkaa miten hauskasti. Voisi kuvitella että se vähän harmittaisi, kun noin mahtavaa maata sekä siellä pesiytynyttä kommunismiaatetta ei kuitenkaan kannata, kuin promille maailman ihmisistä.
        Mutta, meidän veli-Bror se vain porskuttaa, luottaen parempiin päiviin. Töitä voisi saada vaikka P-Koreasta, tai Irakista. Siellähän olisi varmaan nyt propagandaministerin virka auki, eiks jeh?


      • fyhjd

        Venäläisillä oli vara menettääkkin näitä peltipurkkeja.
        Aina tuli lisää tilalle, kun yks menetettiin.

        Muistaakseni NL:a oli sodan aikana yksistään T 34 vaunuja 34.000 kpl.
        Lisäksi muita vaunuja tuhansittain.


    • jkhhjhh

      Täytyy ihailla stalinismin kykyä luoda uskomattomia myyttejä ja legendoja. Tutkimukset 1990-luvulla osoittivat että 1940-luvun alussa tuottavuus työntekijää kohden NL:n teollisuudessa oli kymmenesosa Usaan verrattuna.

      • jkhhjhh

        Tämän saman tutkimuksen mukaan Usan teollisuuden tuottavuus oli niin korkea että Britannia ja Saksakin pääsivät vain 40-50%:iin Usan lukemista per teollisuustyöntekiä ja Neuvostoliitto siis 10%:iin. Saksan ja Neuvostoliiton teollisuustyöväestön määrä oli lähes samat (18-20 miljoonaa). Mitä jalostetumpi tuote sitä suuremmaksi erot räjähtivät.


    • ihmejuttujaon

      Myytti? Koskaan kuullutkaan mistään tuollaisesta myytistä, mikä nyt sitten ei ollutkaan myytti.

    • Aberdeentestit

      Kumma ettei moottorin omituisuuksia mainittu. Värinä tietyllä ns. kielletyllä kierrosalueella johtuen toisen lohkon lyhyemmästä iskunpituudesta. Ja se ilmanpuhdistin, jonka sanottiin olleen sabotöörin suunnittelema näissä alkumalleissa. Päästi pölyt läpi ja moottori oli väljä 500 km jälkeen jos tankki säilyi edes niin kauaa käytössä.

      • v....v....v....v....v

        Ei säilynyt. Esim. vuonna 1942 T-34:n elinkaari rintamkäytössä oli keskimäärin 66 km. Harva niistä eli niin pitkään että tekniset ongelmat eli hajoaminen keskelle aroa reaalisoitui. Vuonna 1944 näitä ongelmia oli vielä niin paljon että maan suurimman T-34:ää valmistaneen tehtaan omissa lopputesteissä vielä ainoastaan 26% T-34-vaunuista läpäisi tuon testin.

        Kuinka paljon työtuoteja jouduttiin siis vielä 1944 käyttämään LISÄÄ jotta 74% niistä saatiin lopulta rintamajoukoille käyttöön? Neuvostoliiton valtavat panssaritappiot omalta osaltaan olivat peittämässä T-34-vaunut suuret tekniset ongelmat. Ne joita saksalaiset eivät vuosina 1943-45 ehtineet tuhota levisivät joka tapauksessa etenemismarsseilla tien poskeen.

        Ei T-34 ole sen kummempi esimerkki kuin surkeat neuvostoliittolaiset autot ennen sitä ja sen jälkeen. Neuvostoliitto kyllä osasi tehdä kohtuullisen laatuista terästä (ajoittain) ja sementtiä. Mutta jos vähänkin mentiin vaativampiin teknisiin laitteisiin alkoi tulla ongelmia vastaan. No tietenkin avaruusteknologiaan laittamalla maan parhain osaaminen saatiin laadukastakin aikaan mutta samanaikaisesti muu teollisuustuotannon laatu muuttui entistä surkeammaksi.


    • kumpikovoittikaan

      Avauksesta ja eräistä vastauksista voisi päätellä, että Saksa voitti Barbarossan ja suorastaan jopa aivan leikitellen tuhoten Puna-armeijan täysin ja otti neukkulan miehitykseensä. Vastassa kun oli täysin avuton neukku, vailla mitään osaamista ja kalusto alle arvostelun.

      Ai niin, mutta voittiko sittenkään?

    • Penna-Tervo

      Usein puhutaan Natsi-Saksan orjatyövoimasta mutta oliko tuo Neuvostoliiton työvoima sitten jotenkin muuta kuin orjatyövoimaa? Osa oli suuri osa ei. Neuvostoliittolainen työn laatu oli kaikenkaikkiaan 1922-1991 surkeaa joitakin harvoja pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Jostain vinkuintiastakin löytyy varmaan tuhat huippuosaajaa tekemään huippulaadukasta. Mutta teollisuustuotannon laadukas yleistaso onkin sitten jo toinen juttu. Mitä primitiivisemmistä ja halvemmista sotakaluista oli kyse sitä pienemmäksi haitaksi heikko laatu muodostui Neuvostoliitolle.

      Japani kykeni toisen maailmansodan aattona ja sen aikana rakentamaan laadukkaita sotalaivoja. Neuvostoliitolla ei ollut mitään muuta esittää kuin valtavat määrät tuotettuja tykkejä ja tankkeja joista jälkimmäiset tarkemmissa testeissä ovat osoittautuneet selvästi saksalaisia ja länsimaalaisia heikkolaatuisemmiksi ja epävarmemmiksi pitempiaikaiseen käyttöön.

      • hyvänenaikasentää

        Pidempiaikaiseen käyttöön?

        Mitä järkeä heidän olisi sota-aikana tuhlata voimavaroja liian kestävien aseiden tekemiseen? Aseet venäjällä tehtiin sodan voittamiseski, eikä siviilielämää ajatellen.


    • turhaauhoomista

      Jos tuo tankki oli noinkin huono ja vaikea valmistaa kuten tuossa ylempänä kuvataan niin miten ihmeessä niitä kuitenkin riitti Wehrmachtin kukistamiseen? Ei pitäisi olla mahdollista mitenkään.

      Tosin Suomenkaan sotilaat eivät pitäneet T-34 tankkia huonona paskana kuten oikeiston kaljatuoppistrategit tänä päivänä uhoovat.

      • nuo-onnettomat-ryssät

        Esimerkiksi siitä syystä että NL ei valmistanut käytännössä yhtään kuorma-autoja, laivoja, vetureja eikä monia muitakaan - ne tulivat sille lännestä. Samoin Neuvostoliitolle tuli lännestä myös 60% siitä alumiinista jolla se rakensi lentokoneensa (140 000).

        Hyvin monelta unohtuu se millaisia tuotantotekijöitä NL sai lend-leasen varjolla suoraan lännestä. Se vapautti tuotantoa muualle. Näin ollen ei tarvitse ihmetellä miksi stalinistinen propaganda toitottu tuon tuostakin panssarivaunu-, tykki-, ja lentokonetuotannosta ja vaikeni niistä tärkeistä tuotantoaloista joita sen ei tarvinnut tuottaa itse.

        Muistakaapa todellakin tuo, että ilman lännestä tullutta alumiinia NL ei olisi kyennyt valmistamaan lentokoneita kuin 60 000, korkeintaan. Lisäksi ei ole tarkkaa tiedossa mitä lännestä toimitettiin muuta joka auttoi tuossa lentokonetuotannossa.

        Jos ja kun T-34 oli ihan täysin paska tankki pitkäaikaisemmassa käytössä niin on luultavaa että lentokonetuotannossa ei kovinkaan paljon loistavampia tuloksia ole myöskään ollut. Ei ihme että USA:sta tulleet lentokoneet olivat tarkassa tutkimuksessa ja NL teki kaikkensa jäljitellessään niitä. Mutta eiväthän ne siinäkään koskaan päässeet länsimaiselle tasolle.


    • läntistäromua

      Saksan isot tankit ne vasta susia olivatkin. Kuten Tiikeri ja muut, täysin romuläjiä jotka seisoivat korjattavina suurimman osan aikaa kun olisi pitänyt tapella.
      T-34 oli varmastikin puutteellinen monellakin tapaa mutta se oli kuitenkin riittävän hyvä ja riittävän nopea valmistaa, että mahtava Wehrmacht oli lyötävissä.

      Avaaja voisi kertoa jos osaa mikä tankki maailmassa on nyt tai on joskus ollut täydellinen ilman mitään heikkouksia.

      • Buah-hah-hah

        "se oli kuitenkin riittävän hyvä..."

        Ainakin se voitti tittelin: eniten tuhottu tankki toisessa maailmansodassa.


      • liianmonimutkaisia

        Saksalaiset tykkää leikkiä hienomekaanisilla ratkaisuilla, jotka osoittautui monin paikoin huonoiksi. Heidän konekiväärinsä olivat myös aivan onnettomia näillä leveysasteilla, koneistoissa oli aivan liian pienet välykset. Tukkeentuivat vähäisestä lumesta ja mullasta.


      • Pötyä-lykkäät

        Saksan konekiväärit MG 34 ja 42 olivat legendaarisia aseita. Lajissaan ylivoimaisia.Ne olivat vuosikymmeniä käytössä sodan jälkeenkin.


      • liianmonimutkaisia
        Pötyä-lykkäät kirjoitti:

        Saksan konekiväärit MG 34 ja 42 olivat legendaarisia aseita. Lajissaan ylivoimaisia.Ne olivat vuosikymmeniä käytössä sodan jälkeenkin.

        Lajissaan ehkä, kun määritellään ne lajiltaan puhtaisiin olosuhteisiin sopiksi aseiksi.

        Kannattaa tutustua testiohjelmiin, jotka jo tsaarin aikana oli venäjän armeijassa käytössä, käsiaseiden suhteen. Ei esim. degtyarev pikakiväärin toimintavarmuus syntynyt vahingossa, vaan se oli hyvihyvin rankan testiohjelman tulos. Mikään saksalainen ase ei olisi ko. testiä läpäissyt, kuten ei suomalainenkaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/DP_(pikakivääri)


      • kovaolipeli
        Buah-hah-hah kirjoitti:

        "se oli kuitenkin riittävän hyvä..."

        Ainakin se voitti tittelin: eniten tuhottu tankki toisessa maailmansodassa.

        Mitä tuolla väliä, se oli kuitenkin voittajan tankki, joka vielä Korean sodassakin kiusasi jenkkejä aivan uskomattomasti.


      • olet-säälittävä-pelle
        kovaolipeli kirjoitti:

        Mitä tuolla väliä, se oli kuitenkin voittajan tankki, joka vielä Korean sodassakin kiusasi jenkkejä aivan uskomattomasti.

        No miltä se ryssän peräaukko tänään on maistunut? Ihanko yhtä makealta kuin ennen vuotta 1991?


      • noloahävitä
        Pötyä-lykkäät kirjoitti:

        Saksan konekiväärit MG 34 ja 42 olivat legendaarisia aseita. Lajissaan ylivoimaisia.Ne olivat vuosikymmeniä käytössä sodan jälkeenkin.

        legendaarisia häviäjien aseita "" häviäjät kun on häviäjiä.....


      • fghfghfghgfh
        liianmonimutkaisia kirjoitti:

        Saksalaiset tykkää leikkiä hienomekaanisilla ratkaisuilla, jotka osoittautui monin paikoin huonoiksi. Heidän konekiväärinsä olivat myös aivan onnettomia näillä leveysasteilla, koneistoissa oli aivan liian pienet välykset. Tukkeentuivat vähäisestä lumesta ja mullasta.

        Eikös Venäläiset käytäneet lähinnä tappeja pronssilaakereissa mistä jurinat tulivat.
        Kummasteltiin myös Saksalaisten mieltymystä hienoihin laakereihin kenttä olosuhteissa kun pölyt ja hiekka kun myös hiukan yksinkertaisempikin rakenne olisi välttänyt.


    • HyviäTankkejaMolemmat

      Sotka ja Tiger olivat kai oikeissa tankin hommissa toisen maailmansodan parhaat.

    • Kaarle-Martel

      Panssarivaunujen merkitys sodassa oli luultua vähäisempi. Varsinkin kun ilmasuojaa ei ollut. Siinä mielessä T-34:n huonous ei ollut kohtalokasta.

    • niin.se.on

      Venäjä on ja pysyy takapajuisena.

    • zxcvbnmk

      Se mitä venäläiset tekevät hajoaa käsiin.

      • onko.vaikee

        Venäläinen on aina tiennyt että aseen kolme tärkeintä ominaisuutta on
        -se toimii
        -se toimii
        -se toimii
        Siis vehkeissä on suuret toleranssit ja toimii AINA. Vertauksena esim. pikakiväärit Lahti-Saloranta / "Emma". Suomalainen oli tehty liian pienillä välyksillä ja toimintahäiriöt oli yleisiä.
        #zxcvbnmk" ei ymmärrä asioista yhtään mitään. Ehkä varttuessaan oppii jotain?


    • Nato-on-murha

      Empä tiedä, Ak-47 maailman varmin rynnäkkökivääri.
      -

      • SaksalaistaLaatua

        Saksalaista konekivääriä mg-42 pidetään parhaana yleiskonekiväärinä. Tämä ei kuitenkaan sakemanneille riittänyt, vaan tehtiin vielä halvempi ja tuhovoimaisempi konekivääri mg-45 jonka tulinopeus oli 1350 laukausta/ min. Ase myös painoi vähemmän eli 9kg. Etutuen kanssa. Ase ei toiminut samalla periaatteella kuin mg-42. Myös rynnäkkökivääriä kehitettiin. Stg-44 jatkomalli olisi ollut rullasulkuinen stg-45 joka painoi ilman lipasta vain 3,6 kg. Tästä olisi saattanut tulla maailman yleisin konetuliase jos Saksa olisi voittanut.
        Tiger-1 oli Saksan panssareista kuitenkin ehkä parhain ja sai eniten voittoja tililleen kun verrataan valmistettujen vaunujen määrää. Tigerin panssari oli sitkeää nikkeliterästä, esim. Tornin sivujen 80mm. Teräs vastasi venäläisten valuteräksen 100 mm. Vahvuutta.


      • MeAgain

        "Tiger-1 oli Saksan panssareista kuitenkin ehkä parhain ja sai eniten voittoja tililleen kun verrataan valmistettujen vaunujen määrää."

        Tosin sen tekemiseksi on verrattava varmistamattomia tuhoamisilmoituksia ja Tiikerien tuotantomääriä keskenään, mikä on hieman kyseenalainen menetelmä ;)


    • Alex-Stubb

      Hyvät asiat tulevat lännestä, huonot Venäjältä. Niin se vain on.

      • pyhäyksinkertaisuus

        Kommenttisi kertoo olennaisen, jota tuskin edes käsität :)


      • fdgsdfsfdg

        Vieläkö uskot reaalisosialismiin vuoden 1991 jälkeenkin?


    • mitä.sen.väliä

      Kerros pelle nyt meille mitä merkitystä tuolla asialla on enää vuonna 2016. Kun neukku kykeni tuottamaan niitä riittävästi niin ei siinä sinun vollotuksesi enää mitään auta. Neukku voitti Saksan ja sillä sipuli vaikka yhden vaunun tekoon olisi mennyt miljoona tuntia.

    • minulla-ei-muuta

      Jos venäläiset eivät osaa tehdä kunnon autoja niin miten ne olisi osanneet tehdä kunnon panssareita? Jom Kippur sodan aikaan muuan australiainen sotilasalan expertti totesi että neuvostoliittolaiset panssarit ovat ollet aina samanlaisia: ne tuhotaan taisteluissa niiden heikkouden ja epäluotettavuuden takia.

      Kannattaa muistaa T-34:stä: SE OLI HISTORIAN ENITEN TAISTELUISSA TUHOTTU TANKKI.

    • Feldgrau
    • Aberdeen
      • Aberdeen

        . Tank condition

        According to information received from the Americans, the T-34, after traveling 343 km, was disabled by the breakdown of the V-2 diesel engine. The Americans are of the opinion that this was caused by a poor air filter on the diesel engine.

        The T-34 sent to America had an air filter of the "Pomon" type. This filter was installed on T-34 and BT tanks. If properly cleaned and supplied with oil (in exceptionally dusty environments, this must be done once every 2-3 hours), the Pomon filter guarantees normal engine operation with 79.6% air purity at air dustiness of 1 gram per cubic meter. The filter at Aberdeen was not cleaned [Note: the filter was also not oiled. The Americans wonder why the filter is called "oily" by the Soviets in their impressions], which led to uncharacteristic engine wear.

        Starting with 1942, all T-34 tanks have an improved Cyclone filter, which provides 99.4% air purity at air dustiness of 1 gram per cubic meter. This filter also needs cleaning and oiling every 3-4 hours.

        IS tanks in development will have an improved air filter, providing 100% air purity at air dustiness of 3 grams per cubic meter, and can operate without cleaning for 8 hours. This filter is designated "Multicyclone".


    • hdfghdrt

      Millaisia olivat neuvostoliittolaiset autot sellaisia olivat myös sen tankit - siis surkeita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1576
    Aihe